Stichting 3rail Forum

Modelbaanbesturing & Software => Digitale Besturing (alle merken) => Digitale Besturing Märklin => Topic gestart door: Märklin.Pk op donderdag 31 januari 2019, 00:14:59

Titel: K83 op Ecos2
Bericht door: Märklin.Pk op donderdag 31 januari 2019, 00:14:59
Goedenavond. Als je een setje Märklin K83 decoders aan wilt sluiten op een M-booster 6017, zodat er geen digitale voeding van de hoofdbaan weggetrokken wordt (de baan wordt aangestuurd door de Esu Ecos2 unit, dan gaat dit via de meeraderige kabel van de 6017 op de S-88 aansluiting van de Ecos2 volgens de handleiding/schema.
Maar op deze manier ben je toch de mogelijkheid kwijt om 'later' diverse terugmeld-modules van het type Märklin S88 decoders nog aan te sluiten op de juist hiervoor bedoelde ingang van de Ecos2?
Moet ik hier dus een keuze maken? Of zie ik een mogelijkheid over het hoofd om beide opties te gebruiken op de Ecos2?
Bij voorbaat dank voor het advies!
Titel: Re: K83 op Ecos2
Bericht door: Treinofiel op donderdag 31 januari 2019, 00:30:58
Beide kun je tegelijkertijd aansluiten op de Ecos2. Staat ook zo in de handleiding.

S88 modules sluit je aan op de S88 connector op de Ecos2 (paragraaf 8.9 in mijn handleiding).

6017 Booster sluit je aan op de "External Booster interface" connector (paragraaf 8.7.2 in mijn handleiding).
Dit laatste is de 7 polige connector (naast de S88 connector) waarvan je de volgende pinnen gebruikt voor de 6017:
1. Data
2. Gnd
4. ShMKL
5. Enable

Zelf heb ik hiervoor een kabeltje van Litfinski gekocht die aan weerszijde zo'n Marklin booster connector heeft.
Aan 1 kant de connector afgeknipt en draadjes in de connector van de Ecos2 gestoken/geschroefd.

Nogmaals alles staat beschreven in de handleiding van de Ecos2 (http://www.esu.eu/uploads/tx_esudownloads/00810-08526_ECoS_2_Handbuch_ESUKG_EN_User_manual_Edition_I_February_2010_eBook.pdf).
Titel: Re: K83 op Ecos2
Bericht door: Märklin.Pk op donderdag 31 januari 2019, 08:17:06
Thanks Rolf, dat kabeltje is dus de 'key' ...gaat goed komen. Ik heb dat schema-tje voorbij zien komen. Dus het wordt knippen en herverdelen.
Dit weekend maar eens aan de slag met de 'mini-taak'.
Prettig dag!
Titel: Re: K83 op Ecos2
Bericht door: Märklin.Pk op donderdag 31 januari 2019, 18:47:36
Ok, toch nog net niet helemaal begrepen :-)
Ik heb de aansluitingen conform het schema gemaakt. (Kabel aangepast van de M-booster 6015 en verbvondebn met de Ecos2
De k83 rechtstreeks aangesloten op de booster.
De wissels werken wel (dus die pakken buitenom de Ecos2 hun stroom nu via de boosteraansluiting), maar de wissellampjes (!) branden helaas nog niet.
Moet nu een gele busaansluiting nu ook apart direct aan de booster verbonden worden?
En dan nog een vraag: ik zie geen tweede boosteraanlsuiting onder het tabje 'bedrijfsinstellingen' en 'ext. booster control' in de Ecos2....klopt dit? Niets wordt zichtbaar: balkje blijft op zwart...
Wordt deze enkel en alleen maar zichtbaar indien de booster op een rail staat aangesloten?
Ik heb ook bij booster control de vertraging op kortsluiting op 2000ms gezet, en 'boostersegment in geval van kortsluiting' aangevinkt!
Tot zover.
Titel: Re: K83 op Ecos2
Bericht door: Blausee-Mitholz op donderdag 31 januari 2019, 19:50:55
Je bent mij te snel af.
Je had het booster kabeltje gewoon heel kunnen laten. Bij de elektronica zaak (welke maakt niet uit) koop je een stiftlijst (https://www.digikey.nl/product-detail/nl/harwin-inc/M22-2511005/952-1316-ND/2264297) en daar soldeer je 4 draden aan. Met de stiflijst maak je een connector die op je boosterkabeltje past.
De 4 draden sluit je op de juiste plaats op de ECoS aan. Werkt hier al jaren zo.

Bij de ECoS wordt je booster wel weergegeven alleen hij zal geen stroom afname weergeven, die koppeling is er nl niet.

De verlichting van je wissels bij digitaal gebruik moet je altijd loskoppelen en via een aparte trafo aansturen.

Mvg, Johan
Titel: Re: K83 op Ecos2
Bericht door: Märklin.Pk op donderdag 31 januari 2019, 21:32:27
Ok. Begrijp nu ook dat het oude type booster niet als zodanig 'herkent' wordt door de Ecos2 (geen stroomverbruik zichtbaar)
Je moet dus eigenlijk een nieuwe (Ecos2) booster open (maar dat is nu toch wel zonde, als je enkel en alleen de wissels wilt omzetten en de verlichting van stroom wilt voorzien +/- 30 wissels., draaischijf en verlichting) Kunnen wij beter in iets anders investeren vooralsnog. Dank wederom!
Titel: Re: K83 op Ecos2
Bericht door: Anne W op donderdag 31 januari 2019, 22:59:02
En waarom zou je het stroomverbruik van een "wissel" booster willen weten, als een wissel geschakeld wordt loopt er maar heel kort stroom.

Groet, Anne W
Titel: Re: K83 op Ecos2
Bericht door: Sprinter op donderdag 31 januari 2019, 23:14:40
Yep en het stroomverbruik zal nooit meer zijn dan 800mA er zal altijd maar één wissel tegelijk worden omgezet.

Groetjes
Titel: Re: K83 op Ecos2
Bericht door: ronaldk op vrijdag 01 februari 2019, 09:03:26
Hoi,

Citaat van: Märklin.Pk op donderdag 31 januari 2019, 21:32:27
Je moet dus eigenlijk een nieuwe (Ecos2) booster open (maar dat is nu toch wel zonde, als je enkel en alleen de wissels wilt omzetten en de verlichting van stroom wilt voorzien +/- 30 wissels., draaischijf en verlichting)

Hum... Waarom zou je daarvoor een "nieuwe" versterker kopen? de 30 wissels worden toch nooit tegelijk geschakeld. De draaischijf gebruikt ook niet zo veel. De verlichting van huisjes en straatverlichting zet je ook niet direct op de versterker. (je gaat geen "dure digitale spanning" gebruiken voor dat soort zaken. Eventueel de 30 lampjes van de wissels zelf verbruiken ook niet zo heel veel.

Groet Ronald.
Titel: Re: K83 op Ecos2
Bericht door: speeltmettreintjes op vrijdag 01 februari 2019, 14:23:55
Citaat van: Sprinter op donderdag 31 januari 2019, 23:14:40
Yep en het stroomverbruik zal nooit meer zijn dan 800mA er zal altijd maar één wissel tegelijk worden omgezet.

Groetjes

Overloopwissels zet ik altijd als paar om. Hoeveel stroom dat vraagt, weet ik niet, Ik gebruik aandrijvingen 74491. Gebruikt die aandrijving echt 800 mA? Het is maar een fractie van een seconde, dat weet ik, maar toch, dan zou het omzetten van twee overloopwissels héél even meer dan de helft van het vermogen van een de helft van het vermogen van een 66360 nodig hebben. Of zie ik iets over het hoofd?
Titel: Re: K83 op Ecos2
Bericht door: Ben den Hollander op vrijdag 01 februari 2019, 14:25:46
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 01 februari 2019, 14:23:55

Overloopwissels zet ik altijd als paar om.


Mee stoppen dan, het is ook nergens voor nodig.
Titel: Re: K83 op Ecos2
Bericht door: speeltmettreintjes op vrijdag 01 februari 2019, 14:53:08
 @citaat
Twee wissels op één adres scheelt in het aantal benodigde wisseldecoders. Op één m 83 had ik tot voor kort 4 paar overloopwissels aangesloten. Ze lagen dicht bij elkaar, dat maakte het ook logisch om opeenvolgende adressen te gebruiken.
Titel: Re: K83 op Ecos2
Bericht door: Märklin.Pk op zondag 03 februari 2019, 15:08:28
Goedemiddag, het lijkt mij inderdaad een goede zet/tip om twee wissels te clusteren als dat zo uitkomt in je baan. Heb even een tussenvraag: wat is nu eigenlijk het verschil tussen de oude K83 van Marklin of een nieuwe "K83" van Esu? Heeft het zin, om in een later stadium te herinvesteren in nieuwe Switch-pilots? (Voor nu voldoet 'M' gewoon goed, ze doen wat ze moeten doen...)
Titel: Re: K83 op Ecos2
Bericht door: Sprinter op zondag 03 februari 2019, 17:33:25
Als iets werkt en voldoet, waarom dan vervangen? Of heb je geld teveel, dan is daar wel een andere oplossing voor.

Groetjes
Titel: Re: K83 op Ecos2
Bericht door: Blausee-Mitholz op zondag 03 februari 2019, 18:10:16
 :D
Titel: Re: K83 op Ecos2
Bericht door: Märklin.Pk op zondag 03 februari 2019, 18:11:11
idd..dan kun je er wel wat anders mee! (Het ging mij om de voortgang qua techniek. 15 jaar 'eruit' en dan zijn er wel wat zaken doorontwikkeld, toch? Maar ben het antwoord geeft rust in de tent. Geen extra uitgaven nodig, want bijna alles werkt naar behoren! Thx anyway!
Titel: Re: K83 op Ecos2
Bericht door: Anne W op zondag 03 februari 2019, 21:48:56
Beste Pk,

In het land van wissel/seindecoders is er niet zo veel moderners, hoog uit in de adressering en de "communicatie" met de opdrachtgever:

mijn Edits decoders van 1990 hebben stekkerbrugjes

de oude Märklin en Viessmann decoders hebben DIL schakelaars (makkelijk hoor, geen gedoe met programmeren)

mijn LDT seindecoders moet je programmeren, net als de nieuwe Viessmann armseinen en dat is nu met de meeste decoders zo.

Maar het principe is nog steeds hetzelfde: herken het adres en de instructie en laat de desbetreffende eindversterker werken.

Groet, Anne W

Titel: Re: K83 op Ecos2
Bericht door: Märklin.Pk op zondag 03 februari 2019, 22:00:11
Beste Anne,

Een mooi slotaccoord voor deze (trein)zondag :-)
Dank. We houden (bijna) alles lekker bij het oude...spaart weer wat uit!