Was ik net zo lekker bezig mn testbaan aan te sturen voor koploper, wisselbesturing en terugmelders aansluiten, en ondertussen de neiuw aangelegde stukken uittestend met 2-3 loks, kon im zomaar ineens de 1 van de loknummers erin krijgen. Nou deed de pijlnaarbenedentoets het al regelmatig niet meer, dat kon ik nog oplossen door de + toets te gebruiken. Maar een alternatief voor de 1?
Ik heb nog een paar toetsjes liggen, hoop op de goede, en heb de stoute schoenen aangetrokken de IB te openen. Met hulp van Bens draadje is dat wel gelukt zonder al te veel schade, maar bij het aanzien van onderstaande plaatjes werd het me teveel. Ik zou dit graag zien gebeuren door vertrouwde handen, als voorbeeld, wellicht leer ik het ook nog op termijn......
Ik woon in Lekkerkerk, iemand in de buurt die mij wil/kan helpen bij deze klus?
Met groet,
Jan Willem
Om dat te kunen doen zonder de print te beschadigen heb je een tinzuiger (https://www.google.com/search?q=tinzuiger) nodig. Met tinzuiglitze (https://www.google.com/search?q=tinzuiglitze) gaat het ook, maar moet je snel werken om oververhitting van de print te voorkomen.
Ik zou een setje vanuit Uhlenbrock toegestuurd krijgen, moet ik nog even achteraan. Die zeggen: Knoppen bij de pootjes afknippen en daarna met een tinzuiger 1 voor 1 alle gaatjes leeg maken. Dan de nieuwe knoppen erin, print terug in de behuizing leggen en kijken of alles past. Pas als dat het geval is, de nieuwe knoppen vastsolderen. Litze niet aan beginnen, goede tinzuiger halen. Goede, geregelde soldeerbout met dunne punt is ook een handig iets.
Dit zijn tactile switches. Als je gaat vervangen, doe ze dan lekker allemaal gelijktijdig. Dan heb je voorlopig geen gezeik meer. http://www.ollismodellbahnseite.de/intellibox.html
Hallo
Ik heb met een kleine injectiespuit een beetje kontaktspray op de contactjes gedruppeld, net naast het grijze "paaltje"
Daarna een paar keer indrukken en dan perslucht erop. Werkt weer als nieuw.
Ook de encoders knappen hier flink van op.
Bart
Kontakt61 van KontaktChemie schijnt hiervoor erg goed te werken. Dat werd mij aangeraden.
Ja hoor, geen probleem. Kom regelmatig in Lekkerkerk, dus daar moet wel wat af te spreken zijn.
Dank voor de snele reacties. Tinzuiger heb ik, dunne punt bout ook, niet geregeld. Ik dacht ook aan eerst wegknippen, maar dan moet je wel ruimte maken, oftewel rij voor rij vervangen , moet ik eerst voldoende knoppen hebben.
Ik ga morgen eerst maar even sprayen, kijken of dat ook bij mij werkt......Vervolgens maar wat knoppen bestellen.......Dan meld ik me weer, wellicht bij jou, John!
Met groet,
Jan Willem
Prima hoor, Jan Willem. Mocht het nodig zijn zie ik het wel verschijnen.
Ik heb hiervoor, al wat jaren geleden, Contractspray Tuner-600 gebruikt (vetvrij).
Moelilijk in de contacten te spuiten maar het werkt bij mijn IB nog steeds.
groet
Harald
Harald,
Ik heb t met griffon contactspray geprobeerd, een druppeltje op een minischroevedraaier via het drukasje. 1 met succes, 1 voorlopig zonder......sprayen lijkt met onmogelijk.
Jan Willem
Hi JanWillem,
Die Griffon contactspray is niet vetvrij.
Je hebt grote kans dat de puls-schakelaar contact blijft maken door het vet.
De Tuner-600 (of ander merk) is vetvrij, is speciaal voor hoogfrequent toepassingen en laat niets achter, dus (uit ervaring) uitermate geschikt voor deze mini toetsen.
(Goed in het spleetje spuiten, kijk uit voor je ogen).
groet
Harald
De drukknopje aan de bovenzijde losknippen van de print dan heb je 4 losse soldeer verbindingen en die kun je makkelijker loshalen.
Groetjes
Heb net vandeweek met tuner600 alle knopjes in den blinde gesprayd, omdat er eentje niets meer deed, en voila ze doen het weer allemaal, met minder druk zelfs van mijn kant. Weer een jaartje verder? We wachten af, met die goede oude IB650......
Gegroet,
Jan Willem
@citaat
:thumbup:
groet
Harald