3railforum

Modelbaanbouw & Scenery => Banenplan ontwerpen => Topic gestart door: Harrie op dinsdag 15 januari 2019, 00:18:30

Titel: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op dinsdag 15 januari 2019, 00:18:30
Hulp gevraagd om een baan te ontwerpen met M rails ( oude baan ) de nieuwe baan krijgt een afmeting van +/- 310 x 130 cm
ik had gedacht aan minimaal 2 lagen met een schaduwstation onder, en een boven baan in oostenrijkse stijl ( periode 2) met een draaiplateau en kraan en als het zou kunnen met een laag er boven.

Het is wel veel gevraagd, maar ik zou het zeer fijn vinden als er een leuke ontwerp tevoorschijn zou komen.
Ik wacht in spanning af gr,Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: speeltmettreintjes op woensdag 16 januari 2019, 13:35:51
Vragen om hulp bij baanontwerp vind ik nooit teveel gevraagd.

Van M-rails weet ik niet genoeg om iets te ontwerpen, ik richt me op C-rails. Ik kan al wel zeggen dat het, met wat jij wilt, waarschijnlijk tamelijk vol wordt. Sommigen zullen zeggen, té vol, maar dat is een kwestie van smaak. Zelf hou ik er wel van.

Voor anderen die wél een poging willen doen iets te ontwerpen, vermoed ik dat het helpt om te weten wat voor treinen je wilt laten rijden en hoe lang ze worden. En je zegt niets over een station, betekent dat dat je dat niet nodig vindt?
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op woensdag 16 januari 2019, 16:20:01
Ik had zelf een oude baan van marklin ( 18- boekje 0357 ) in gedachte met een uitbreiding met schaduw station onder en met een extra laag er boven  periode 2 met treinen van +/- 80 cm en trouwens bedankt voor de reactie gr.Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: speeltmettreintjes op woensdag 16 januari 2019, 18:06:13
Bij die oude plannen is het oppassen: vroeger gingen de stijgingen in sommige van die plannen rustig richting de 5%. Dat kunnen niet alle treinen probleemloos aan. Gelukkig zullen jouw treinen kort zijn, dat helpt, maar voordat je zoiets bouwt, raad ik aan om eerst een proefopstelling te maken met het steilste stukje, met dezelfde rails, en dan testen of jouw treinen daar zonder moeite op- en afrijden.
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op woensdag 16 januari 2019, 19:52:28
Ik heb juist weer ervar8ng met het ontwerpen met M-rails. Kun je een plaatje plaatsen van het ontwerp van je voorkeur? En een beetje beschrijven wat je zou willen aanpassen? Dan wil ik wel een poging wagen.

Groeten,
Roel
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Jan22 op woensdag 16 januari 2019, 20:41:46
Grappig dat Harrie juist gaat voor baanplan 18, omdat er een site is waar die op staat:
https://raaijmakersmodelspoorwegbouw.jouwweb.nl/mijn-baan/mijn

met deze afbeeldingen:
(https://f.jwwb.nl/public/m/n/e/temp-npqysqjuqmpvxnsekodt/04-Baanontwerp18-03kleurrand.jpg)

en deze:
(https://f.jwwb.nl/public/m/n/e/temp-npqysqjuqmpvxnsekodt/06-Baanontwerp18plattegrond-02grijsrand.jpg)

Dus Roel, wat houd je nog tegen? Harrie heeft zelfs 310 in plaats van 250 lengte beschikbaar, dus er moet iets meer kunnen.
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Jan22 op woensdag 16 januari 2019, 21:32:33
Aan beide tekeningen kun je zien dat de draaischijf lager ligt dan het station, oftewel het station ligt qua hoogte ergens halverwege het boven niveau en het onder niveau.
Dat is domweg de enige manier om de hellingen te kunnen maken, bij een stijgingspercentage (en dus ook dalingspercentage) van max 5% op een baanoppervlak  van 130x250 cm.
(Zo deed ik dat vroeger ook. Afgekeken van Märklin brochures.)  :D

En omdat er alleen stoom rijdt op deze baan (geen bovenleiding, geen E-loks) hoeft het bovenspoor minder hoog over het onderspoor heen te gaan, en dat scheelt dan ook weer in het benodigde hellingspercentage.
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op woensdag 16 januari 2019, 21:43:36
de baan wordt 130x310 cm dan veranderd er iets gr.Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op woensdag 16 januari 2019, 21:55:35
als je een ander mooi baan plan hebt, dat is ook van harte welkom de maten kunnen met 10/15 cm in de breedte en lengte toenemen gr.Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op woensdag 16 januari 2019, 22:46:43
Ik zal in de komende dagen een poging wagen!

Groeten,
Roel
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op donderdag 17 januari 2019, 11:22:50
mooi dan wacht ik af gr.Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op donderdag 17 januari 2019, 12:00:01
Hallo Harrie,

Ik heb een eerste schets gemaakt. Uitgangspunt is het ontwerp 18 dat je aangegeven hebt. Wel heb ik de lengtemaat aangepast naar 310 cm. Je gaf aan dat je een schaduwstation wil. Daarvoor heb ik een eerste schets gemaakt, geschikt voor 4 treinen op te stellen. Je kunt het zo inrichten dat als er een trein het schaduwstation binnenrijdt er ook weer een vertrekt.

Het eerste niveau heb ik ongewijzigd gelaten. Het bovenste niveau heb ik aangepast waardoor er een keerlus ontstaat. Daardoor kun je de rijrichting omkeren en kan een trein altijd weer naar het schaduwstation terug rijden. Met dat tweede niveau is natuurlijk veel meer te doen. Dat is een beetje afhankelijk van wat je met de achterzijde wil doen. In ontwerp 18 is dat helemaal open, met een overweg en een brug. Je kunt dit ook dichtmaken, als een soort berg en dan op het hoger gedeelte nog een klein bergstation maken. Dan kun je op het eerste niveau nog een passeerspoor maken, waardoor treinen iets langer onderweg zijn en je het beeld van "rondjes rijden" vermijdt.

Het kleine rangeerstation heb ik nog gelaten zoals het in ontwerp 18 is aangegeven. Alleen de draaischijf heb ik weggelaten. In ontwerp 18 heeft die alleen de functie van een loc keren. Er zijn geen loodsen bij, dus is er ook geen sprake van een onderhoudsbedrijf voor locomotieven.

De hoogtes zijn voldoende voor stoom- en diesellocs, de stijging blijft onder de 3%.

Ik zou zeggen, schiet er maar op. Wat zou je graag aangepast willen zien?

hartelijke groeten,
Roel
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op donderdag 17 januari 2019, 14:03:56
Go, dat ziet er al mooi uit  op het eerste niveau wil ik een plaats om stoomtreinen te verzorgen en ergens iets met een kraan want die heb ik.
Het wordt een berg baan periode 2 dus het idee om in het tweede niveau een bergstation staat mij wel aan, blijft er op het eerste niveau wat ruimte over om te rangeren ? zover alles naar wens.
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op donderdag 17 januari 2019, 14:08:57
 Bestaat is er ook de mogelijkheid om een pendeltreintje te laten lopen boven in de berg. ( heb wel veel wensen)
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op donderdag 17 januari 2019, 15:20:44
Ik ga met je wensen aan de gang. Maak de aansluiting naar het rangeergedeelte wel op een andere plaats. En ik zal ook een kleine locverzorging inbouwen.

Een pendeltreintje inbouwen is wel mogelijk, denk ik. Ik heb dat op mijn baan ook gedaan  :)
Daarbij heb ik wel een vraag. Denk je hierbij aan een railbus of zo? Of een treintje van een kleine loc met 2 wagons? Het eerste is eenvoudiger in te passen dan het tweede, maar dat is een uitdaging  :P

groeten,
Roel
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op donderdag 17 januari 2019, 17:21:32
Een rail bus die hoef niet te keren ? en komt de pendel rails los van alles ? dan zou het helemaal bovenin met een mooie oude
boogbrug kunnen lijkt mij wel mooi.
onder bij het rangeer station dacht ik eventueel aan een houtzagerij ,kolenmijn en of een steengroeve ( wat een wensen heeft die man ) gr.Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op donderdag 17 januari 2019, 18:09:53
Een railbus moet natuurlijk wel keren maar dat kan op een zogenaamd kopspoor. Als je met een loc en wagons rijdt moet je een keerlus hebben of een paar wissels om de loc naar de andere kant van de trein te plaatsen.

Ondertussen ben ik nog wat verder aan het tekenen gegaan. Ik heb een passeerspoor op het niveau 1 gemaakt (groene sporen), waardoor er 2 treinen van dit spoor gebruik kunnen maken. Ook heb ik de goederensporen anders aangesloten met nog een apart kopspoor waar je eventueel een locloods en kolenlaadpunt kunt maken.

Het tweede niveau heb ik veranderd en daar een station gemaakt waar treinen elkaar kunnen passeren. Van dit station kan ook een traject van een railbus gemaakt worden. Daar zal ik in de komende dagen wel aan gaan werken.

Kijk maar eens hoe je dit ontwerp vindt. En geef vooral aan wat je wel en wat je niet aanstaat of wat je nog graag wil hebben. Vanuit zo'n plaatje kun je gemakkelijker ideeën ontwikkelen!

groeten,
Roel
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: speeltmettreintjes op donderdag 17 januari 2019, 22:09:18
In plaats van keren kun je ook met een keertrein (https://de.wikipedia.org/wiki/Wendezug) rijden. De Zaklampenexpress (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_30760) bijvoorbeeld, die is daar voor gemaakt. Maar met sommige stoomlocs en rijtuigen kan het ook. Uit m'n hoofd denk ik meteen aan de BR 23 en BR 65.
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op vrijdag 18 januari 2019, 16:21:52
Het wordt steeds mooier! enkele vragen op welke hoogte komt niveau 2 boven niveau 1.
Is het mogelijk om de linker lus meer naar links  te schuiven ( baan mag 315 cm ) en de wissel ook dan kan ik een brug maken en met het rangeer station op niveau 1 er een stukje onderdoor want er is niet veel ruimte om wagons te plaatsen.
alweer bedankt. gr. Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op vrijdag 18 januari 2019, 19:40:57
Hallo Harrie,

ik heb weer een verdere aanpassing gemaakt.
De lengte heb ik naar 315 cm uitgebreid en een en ander opgeschoven en breder gemaakt.
De linker lus is opgeschoven, een brug van 36 cm is ingebouwd en ik heb nog een bergspoor gemaakt voor een railbus, accutrein of zelfs een korte trein loc+2 rijtuigen.

De hellingen zijn 3 % naar schaduwstation en naar niveau 2. Alleen het bergspoor (geel) is iets steiler, 4%.

Het niveau 1 ligt op 0 cm. Het schaduwstation op -/- 12 cm. Niveau 2 (vanaf het wissel links na de bocht) ligt op +16 cm. Het stationnetje van het bergspoor ligt op +25 cm.

Ik heb het rangeerterrein iets aangepast en onder een boogbrug door gevoerd. Een van de sporen loopt iets verder naar bijvoorbeeld een steengroeve.

Kijk maar eens wat je hiervan vindt. En geef vooral je wensen voor aanpassingen, verbeteringen en zo door!!

groeten,
Roel
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op vrijdag 18 januari 2019, 21:20:00
Ik vind dit een mooi plan ik hoop dat je zelf ook tevreden bent.
Het berg treintje kan dat automatisch heen en weer rijden ? (domme vraag)
In eerste instantie gaan we voor het plan met het treintje, als het te druk wordt kunnen we het weg laten, maar zoals het er nu uitziet lijkt het me mooi.
Want ik wil daar boven een dorpje maken.
Als ik het goed zie heb je drie bruggen ingetekend.
Als je van het schaduw station komt op niveau 1 dan vanaf die wissel ga je naar rechts en dan stijg je naar niveau 2 als ik het goed zie ?
Maar nu het volgende kun je een materiaal lijst maken met nummers van rails, wissels seinen enz.
en tevens een sein plan.
Ik vraag wel erg veel, in kan me voorstellen dat er erg veel tijd in gaat zitten en tijd kost geld dus ik hoor wel.


P.S het kan zijn dat je het een en ander dubbel krijgt geen mens is foutloos gr. Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op vrijdag 18 januari 2019, 21:23:33
Ik was vergeten te vragen, blijft de maat van de tafel 315x130 cm. gr
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op vrijdag 18 januari 2019, 23:51:36
Hallo Harrie,

Even een eerste snelle reactie op je vragen.

Ik zie dat ik vergeten ben de maatvoering te laten zien. Die is 315x130.

Als je vanaf het schaduwstation komt kun je bij het wissel rechts onder kiezen of je naar niveau 2 gaat of dat je op niveau 1 blijft, dus het groene spoor opgaat. Als je het groene spoor oprijdt kom je links onder weer in beeld. Dan kun je bij de wissels linksonder kiezen naar welk spoor je gaat. En als je voor het onderste spoor kiest, kun je naar niveau 2 gaan.

Uiteraard kan ik een seinplan maken. Maar daarvoor moet ik weten wat je wilt. Ik ga er van uit dat je analoog gaat rijden. Ik kan het schaduwstation automatisch laten werken met schakelrails en relais. Dat kan ik ook doen voor de treinen op niveau 1 en op niveau 2. Dan zou je zelf de knoppen kunnen bedienen om de keuze te maken op welk van de 3 sporen aan de onderzijde de trein moet binnenkomen. Desgewenst kan ik ook een voorkeur instelling maken.

Het automatisch keren van het bergspoor moet mogelijk zijn met een van de relais van Viessmann. Dat moet ik even uitzoeken.

Bij het maken van het seinplan kan ik nog wel hier en daar een kleine aanpassing moeten maken.

Ik heb het plan in WinTrack getekend. In dit programma kun je een lijst van alle gebruikte rails laten samenstellen. Ook kan ik de schema’s, die je nu ziet, voorzien van de railtypes. Dus dat is geen enkel probleem. Je kunt een demo versie van WinTrack gratis downloaden. Als je dat gedaan hebt kan ik je het bestand ook toesturen. Daarmee kun je alles in detail bekijken. Je kunt alleen geen wijzigingen opslaan.

Als je mij antwoord geeft op deze vragen ga ik wel voor je aan de slag. Ik probeer dan volgende week wel een eerste opzet te maken.

Hartelijke groeten,
Roel

Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op zaterdag 19 januari 2019, 17:15:52
Hallo daar zijn we weer.
Graag seinplan en aansluiting voor wissels, seinen en schakelrails/contactrails  (wat is wijsheid schakelrails-contactrails of met een magneet )dit zou automatisch moeten gebeuren.
Dan graag als de trein vanaf niv.0 op niv.1 komt hij een rondje maakt op de buitenste ring van niv.1 en dan naar niv.2 tot bij het station en dan de andere trein in tegen over gestelde richting het zelfde rondje terug maakt.
Ik wil met schakelaars alle schakelrails / contactrails uit kunnen zetten om alles met de hand te kunnen bedienen .
Het schaduwstation blijft automatisch.
Ten slotte wil ik in de toekomst met een schakelbord met rode en groene lampjes de wissel standen kunnen zien en met schakelaars wissels en seinen kunnen omzetten.
Maar nu eerst de baan dus stap voor stap.
Om het plan en alles wat er bij behoord in WinTrak te kunnen bekijken zou heel mooi zijn, maar of mij dat lukt weet ik niet ik heb een haat liefde verhouding met mijn computer. ( ben 70 jaar)
Het klinkt saai maar alweer bedankt gr.Harrie

Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: nobody op zaterdag 19 januari 2019, 17:19:32
( ben 70 jaar)
Ja; en?
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op zaterdag 19 januari 2019, 17:49:02
Dat zegt niks maar ik ben niet zo opgegroeid met de computer zoals de jeugd dat nu is.
gr.Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op zondag 20 januari 2019, 12:32:51
Hallo even een vraag, als ik zoals aangegeven in mijn idee om de trein op niv.0 een rondje te laten maken en dan naar niv.1 te laten gaan kan ik op niv0 niet met andere trein werken of ik moet bij de binnenste baan de + isoleren of met bovenleiding werken dan kan het wel denk ik. ( boven leiding hoeft nu niet kan altijd naderhand, eerst maar eens bij het begin beginnen)
 Het lijk mij dan mooier om de trein vanaf schaduwstation op niv0 rechtdoor te laten gaan naar niv.1 dan is er op niv.0 meer bewegingsruimte voor het rangeerwerk.
Dus dat wil zeggen als ik met de treinen van het schaduw station op niv0 wil reiden met de transformator van de binnen baan
verder ga en ze bij de isolatie van de wissel stilvallen.
Of een andere oplossing is denk ik op een analoge baan digitaal rijden.
Misschien heb je er een andere gedachte over. Gr.Harrie 
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Jan22 op zondag 20 januari 2019, 17:23:43
Het automatisch keren van het bergspoor moet mogelijk zijn met een van de relais van Viessmann.

Viessmann 5214 pendelautomaat? Of gewoon met een monostabiel relais met een CDU (en een schakelrails)? Of met een Tams pendel-lokdecoder (en een magneetje in de rails)? Denk dat alle drie die manieren hier op het forum zijn terug te vinden.
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op zondag 20 januari 2019, 18:07:23
Is deze ook voor marklin wisselstroom gr.Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Jan22 op zondag 20 januari 2019, 18:29:27
Is deze
Verwijswoord "deze" verwijst ergens naar, dat weet ik zeker.
Maar waarheen "deze" verwijst, geen idee.

Märklin verkocht geen monostabiele relais apart (wel als onderdeel van iets anders: rijrichting omschakelrelais,  overweg relais, relais in de hijskraan, e.d.). Viessmann verkoopt wel monostabiele relais, maar die zijn duur, terwijl elektronische monostabiele relais de goedkoopste relais zijn er te koop zijn.

Veel lokdecoders zijn ook analoog bruikbaar. Veel analoge Märklinloks kunnen ook op gelijkstroom rijden, mits op 3-rail. De bijzonderheid van de bedoelde Tams lokdecoder is dat hij specifiek geschikt is om in de lok een reedcontact vast te maken dat op een magneet in de baan reageert. De decoder schakelt de rijriching om als het reedcontact de magneet waarneemt. Er bestaan niet veel soorten lokdecoders die dat kunnen.

Het allergoedkoopst maak je zelf een rijrichtingomschakel-pulsgever voor bij de rails. Erik Nieuwenhuizens heeft een keer een schema geplaatst op dit forum van een analoge pulsgever, gebaseerd op schakelrails, een monostabiel relais, een elco en misschien een gelijkrichter, bedoeld voor de analoge rijder.
 
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op zondag 20 januari 2019, 18:38:36
deze verwijst naar de 5214 gr.Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Nieuwenhuis op zondag 20 januari 2019, 20:33:45
Het allergoedkoopst maak je zelf een rijrichtingomschakel-pulsgever voor bij de rails. Erik Nieuwenhuizen heeft een keer een schema geplaatst op dit forum van een analoge pulsgever, gebaseerd op schakelrails, een monostabiel relais, een elco en misschien een gelijkrichter, bedoeld voor de analoge rijder.
Deze (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=37923.0)! :wink:

Groeten,

Erik.
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op zondag 20 januari 2019, 20:54:09
Dit ziet er goed uit, ik denk dat ik hier verder mee kan al is elektronica kennis niet groot. Ik heb ook iets gelezen over een marklin 6600 trafo die zou ook zoiets doen,weet je daar meer van gr.Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Nieuwenhuis op maandag 21 januari 2019, 08:11:48
Dag Harrie.

Märklin 6600 (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_6600_electronische_rijregelaar) staat in de Wiki beschreven met schema's.

Groeten,

Erik.
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op maandag 21 januari 2019, 10:14:59
Dit is denk ik de oplossing, nu hem nog ergens zien te vinden, bedankt gr.Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Jan22 op maandag 21 januari 2019, 12:21:35
ergens zien te vinden
Plaats een verzoek voor een 6600 in Zoekertjes (https://forum.3rail.nl/index.php?board=40.0); dan heb je meer kans, en kijk of je de e-winkel van Maarten Märklin kunt vinden (2ehands handel). Hij staat vaak op beurzen, o.a. in Rijswijk, Zutphen en Houten.
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Jan22 op maandag 21 januari 2019, 13:05:45
maten kunnen met 10/15 cm in de breedte en lengte toenemen

Als ik Roel's ontwerp zo bekijk, dan moet je de tafel in ieder geval 10 cm breder (ik zou dat dieper noemen) maken. Je hebt dan ruimte voor een weg of perron voorlangs de tafelrand. Dat geeft en meer diepte (met een boom hier of daar), en meer sfeer, en meer veiligheid (tegen eraf gelazerde treintjes).

Extra lengte kan handig zijn, maar maakt voor het ontwerp niet zo uit, tenzij je die 15 cm aan de linkerkant van de tafel gebruikt om het spoor verder van de ronde berg af te krijgen, en meer ruimte te hebben tussen de sporen in voor scenery, zoals camping, seinhuis, of baanwachterswoning.
Ik zie nu pas dat Roel al van 315 is uitgegaan, dus dan heb je 10 cm extra in plaats van 15 cm ....
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op maandag 21 januari 2019, 13:15:00
wat betreft het pendeltreintje daar zijn div.forum leden met oplossingen voor gekomen met onder andere een trafo van marklin de 6600 dat lijkt mij een goed idee.
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Jan22 op maandag 21 januari 2019, 13:29:34
Het idee is goed, ja, maar de prijs ook, want de 6600 kwam laat (einde analoge tijdperk) op de markt.
Daarom zijn er relatief weinig van verkocht. En daarom is het 2ehands aanbod dun, en relatief duur.

Ik ken maar 3 kant-en-klare alternatieven voor 3-rail, van Velleman, Viessmann en Tams.
Met nadelen t.o.v. de 6600. Die van Velleman is bedoeld voor enkelsporige stopplaatsen, en vergt een 2e module als het om een dubbelsporige stopplaats gaat. Die van Viessmann is speciaal bedoeld voor bergbanen (funiculaire, cablecar), en gaat ervan uit dat het bergbaantje twee eindstations heeft waartussen heen en weer gependeld wordt (middels een passeerspoor met handwissels halverwege). De 6600 is breder inzetbaar dan de alternatieven, en daardoor lastiger te begrijpen.
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Jan22 op maandag 21 januari 2019, 14:36:48
Ik gooi toch nog een dingetje erin: de tafeldiepte, en het ontwerp.

Ik ben weliswaar voorstander van een tafel van 140 diepte, maar als je (bijna) 70 wordt, dan besef je dat je niet meer zo lenig onder een tafel door duikt als toen je 11 was. Daarom ga ik zelf bij voorkeur uit van uitneembare tafel-segmenten.

Stel: een trein stopt ergens op een ongewenst moment of plek, hoe krijg je hem dan daar weg (of weggesleept)?
Waar kan je dat overkomen? Bij wissels, op hellingen, bij seinen (de blauw omcirkelde plekken).
Wanneer? De lok krijgt onvoldoende stroom of spanning, te weinig massa of te weinig prik, of is ontspoord.
Hoe te voorkomen: controleren of het gebeurt voordat je ergens een berg op ploft.
Stel het overkomt je toch (Wet van Murphy), wat kun je dan nog doen?

Als ik naar het ontwerp kijk, dan wordt het lastig om met de Wet van Murphy rekening te houden.
Ofwel je maakt mangaten, opdat je de kleinzoon (als je die hebt) onder de tafel door kunt laten ingrijpen.
Maar er is geen plek voor mangaten.
Ofwel je maakt afneembare baan gedeelten, die je omhoog takelt met een katrol, weg kunt tillen (pen-gat verbindingen), of kan laten scharnieren.
Bij een tafeldiepte van 80 cm of meer moet je eigenlijk van te voren nadenken over hoe je het noodlot voor kunt zijn. En het zouden de roze en de groene sporen kunnen zijn die je de kans geven om erin te stappen.
Dan maak je niet 1 tafel, maar 2 zijtafels (op de kopse kanten) met een hangend middengedeelte, en een vaste achterkant (gele sporen en gestippelde sporen).
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op maandag 21 januari 2019, 15:07:15
Mooi om te zien dat iedereen meedenkt tof!!maar ik kan van alle kanten aan de baan komen, hij komt op zwenkwielen te staat dan trek ik hem naar voren en kan er omheen lopen, de  bergen zijn aan de achterkant open en de zijkanten wordt zo gemaakt dat je de plaat weg kunt nemen dat zal dus geen probleem worden denk ik. gr Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op maandag 21 januari 2019, 15:41:51
Tjonge, ben je even een dag of 2 off-line, en dan gebeurt er ineens een heleboel 😊😊.

Ik ben nu bezig om de vraag van Harrie over een seinplan in te vullen. Jouw wens van zondagmiddag (van niveau 0 eerst een rondje niveau 1 en dan pas naar niveau 2) is gemakkelijk in te vullen. Ik maak een ontwerp met schakelrails. Alles desgewenst handmatig bedienen is altijd mogelijk. Het is een kwestie van aansluiten. Daar kom ik later, bij het uitgewerkte schema, wel op terug.

Wat het ontwerp en de tafelafmetingen betreft, ik had begrepen dat je er ook aan de achterkant bij kan. Dan kun je altijd bij sporen, die in de berg verstopt zitten.

Dan nog iets over het keren op het bergspoor en het bedienen van het rangeerstation. Ik heb het ontwerp zo opgezet dat je voor elke kleur van de sporen een aparte stroomkring - en dus ook een aparte transformator - kunt instellen. Dit betekent voor dit ontwerp 5 transformatoren.

Het sieinplan maak ik zo dat de treinen tussen niveau 0 - 1 - 2 en omgekeerd, automatisch kunnen rijden. Daarmee krijg je de gelegenheid om op niveau 1 naar hartelust te rangeren en ook op het bergspoor handmatig te keren. Natuurlijk kun je een 6600 toepassen. Ik heb het artikel in de wiki gelezen. Als ik het goed lees mag je het niet gebruiken met de moderne digitale locs!
Het Viessmann relais heb ik zelf niet toegepast, maar ook dit lijkt me eenvoudig aan te sluiten. Het schema van Erik Nieuwenhuis is voor mij (geen electronica vingers...) te hoog gegrepen.

Ik ga nu verder met de aanpassingen en zal deze later hier plaatsen.

Groeten,
Roel
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op maandag 21 januari 2019, 15:58:47
Go wat is dat mooi dat er van div. kanten geprobeerd wordt om een oude man weer op het goede SPOOR te zetten gr.Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op maandag 21 januari 2019, 18:54:26
Dag Harrie,

Ja, dat is de kracht van dit forum, hè. Deze jongeman van 66  :D :D heeft vanmiddag weer even zitten stoeien met het ontwerp. Want door je wensen heb ik een paar kleine aanpassingen moeten doorvoeren. Zo is er op niveau 1 een wisselverbinding bijgekomen. Maar ik zal de plaatjes één voor één toelichten.

niveau 0 (schaduwstation)
In het schema zijn de elektrisch te bedienen wissels genummerd. De overige wissels zijn als handwissel aangeduid. De treinen rijden de lus tegen de klok in. Ik heb schakelrails geplaatst en ik heb een aantal stukjes spoor rood gemarkeerd. Dat zijn de stroomloos te schakelen spoorgedeelten. Het schaduwstation heeft 4 treinen. Als de vijfde trein naar het schaduwstation komt, rijdt de trein op spoor 1 weg. Trein 5 gaat vervolgens naar spoor 1.

Als trein 6 binnenkomt, rijdt de trein op spoor 2 weg en rijdt trein 6 naar spoor 2. Dit gaat zo verder naar spoor 3 en spoor 4 en vervolgens weer naar spoor 1.

De uitwerking met relais en seinen maak ik morgen voor je.

niveau 1
Op niveau 1 zijn de sporen zo ingericht dat spoor 1 naar rechts en spoor 2 naar links bereden wordt.
Een trein komende uit het schaduwstation schakelt de wissel zo dat hij via spoor 1 naar de groene sporen op niveau 1 rijdt. Aan de achterzijde is een passeerspoor gemaakt dat automatisch het passeren regelt. De trein komt vervolgens links van de groene sporen en gaat via spoor 1 naar niveau 2.

Een trein van niveau 2 rijdt via spoor 2 naar het groene spoor op niveau 1, passeert aan de achterzijde de tegenligger en komt rechtsonder via spoor 2 binnen en rijdt vervolgens naar niveau 0.

Ik maak het zo dat een trein van niveau 0 en van niveau 2 ongeveer gelijk rijden en elkaar dus op de sporen 1 en 2 passeren. Maken ze daarna het rondje via niveau 1 dan komen ze weer in de sporen 1 en 2 en gaan daarna naar niveau 0 en niveau 2.

niveau 2 en 3
Ik merkte dat het station op niveau 2 iets te kort is. Dus heb ik het iets aangepast. Daarmee heb ik ook een keerspoor voor het bergspoor gemaakt. In het station op niveau 2 staat steeds een trein te wachten. Die wordt afgelost door de eerstvolgende trein, die van niveau 1 komt. De lus op niveau 2 wordt om en om met de klok mee en tegen de klok in gereden.

overige opmerkingen
Het is de bedoeling dat het treinverkeer niveau 0 -> 1 -> 2 en omgekeerd volledig automatisch met schakelrails, relais en seinen wordt geregeld.

Doordat het station op niveau 2 iets aangepast is, is ook de brug verschoven. Ik heb daarom het rangeerterrein op niveau iets aangepast.

Zoals gezegd zal ik morgen de schakelingen uitschrijven. het kan zijn dat er dan nog ergens een schakelrail toegevoegd moet worden, Maar dat zien we wel.

Ik hoor graag wat je er van vindt. Eventuele aanpassingen kunnen uiteraard nog gemaakt worden. Als het plan min of meer definitief is zal ik een lijst met railnummers maken.

groeten,
Roel
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op maandag 21 januari 2019, 20:16:10
Hallo,ook dit keer moet ik zeggen ik ben ik er blij mee.
Wat mij betreft kunnen we het zoo doen .

Ik heb drie vragen     vraag  1 Ik kan alle schakelrails uit schakelen en alle met de knoppen bedienen ?
                                          2 waarom zijn op de berg baan boven wissels met een stukje dubbel spoor want hij pendelt van onder
                                             naar boven en boven naar onder waarom dan die wissels?
                                          3  is het normaal dat iemand in projecten van iemand zoo veel tijd steekt zonder ........

                                                                                                                                      GROETJES HARRIE
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op dinsdag 22 januari 2019, 17:16:34
Dag Harrie,

Ik zal proberen een antwoord op je 3 vragen te geven.

vraag 1:
Ja, als je de draden tussen de schakelrails en de wissels / seinen laat lopen via bijvoorbeeld een schakelkastje van Viessmann 5550. Zie het plaatje. Je sluit de blauwe draad van het wissel of sein aan volgens de blauwe verbinding, de blauwe draad van de schakelrail volgens de rode verbinding en de blauwe draad naar je schakelpaneel via de groene draad.
Met de schakelaars op het kastje schakel je tussen de rode en de groene verbinding.

vraag 2:
Het kan natuurlijk heel simpel met een doodlopend spoortje. Maar ik heb voor wat extra speelplezier er een klein emplacement voor gemaakt. Dan kun je nog een paar goederenwagons plaatsen of met 2 pendeltreinen rijden.

vraag 3:
 :) :) Die laat ik graag aan anderen over. Ik heb alleen maar geprobeerd je even een duwtje in de rug te geven.

En dan nu de nog openstaande punten.
Ik heb voor elk niveau een plaatje gemaakt met de railnummers. Ik kan ook een totaallijst maken, als je dat wilt.

Ik maak een tweede bericht over het schakelschema omdat ik maar 5 plaatjes per bericht kan toevoegen.

groeten,
Roel
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op dinsdag 22 januari 2019, 17:25:37
En dan nu het schakelschema.

Op niveau 0 heb ik gebruik gemaakt van 2 relais van Viessmann, de 5552. Elk kastje bestaat uit 2 onafhankelijke relais. Ik heb de verbindingen voor de stroomtoevoer aan de linkerzijde van de relais getekend. Aan de rechterzijde kun je desgewenst lampjes aansluiten waarmee je kunt zien welk spoor van het schaduwstation geactiveerd is.

Ten opzichte van de plaatjes van gisteren heb ik nog een paar kleine aanpassingen moeten doen en ook de nummers van de wissels en de schakelrails iets aangepast.

Ik heb ook een tabel bijgevoegd waarmee je kunt zien hoe de schakelrails aangesloten moeten worden.

Het treinverkeer tussen niveau 0 - 1 (met een rondje) - 2 verloopt helemaal automatisch, behalve het laten vertrekken van de treinen op niveau 1: de seinen 1 en 2 moeten handmatig op groen gezet worden. Daarbij worden ook steeds 2 wissels omgelegd. Ik hoop dat dit uit de tabel duidelijk wordt.

succes!

groeten,
Roel
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op dinsdag 22 januari 2019, 17:58:04
Wat krijg ik het allemaal mooi aangeleverd ik hoef alleen noch maar te slikken.
Nu weet ik waarom het bergspoor boven dubbele rails heeft PRIMA
Ik heb het Wintrack demo model.
Ik zou ook graag de materiaal lijst willen hebben, want ik heb nog het een en ander nodig dan kan ik via marktplaats of handel in gebruikt materiaal alles bij elkaar sprokkelen. gr.Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op dinsdag 22 januari 2019, 18:12:27
Hallo Harrie,

Ik voeg hierbij het WinTrack bestand. (Harrie5.tra)
Dat kun je inlezen in de demo versie.
In de kolom links vind je wel ergens een van de symbolen waarmee je de materiaallijst kunt openen.

Ik voeg hem hier ook nog een keer bij.

Even voor het bestand zelf. WinTrack werkt met een heleboel lagen (tabbladen). Die kun je openen of sluiten. Ook kun je meerdere tabbladen openen.
Ik heb het volgende gebruikt:

0 - grondplaat
11 - niveau 0
12 - niveau 1
13 - niveau 2 zichtbaar
14 - niveau 2 onzichtbaar
15 - niveau 3

De nummers voor de wissels, sporen, schakelrails, seinen vind je hier:

21 - niveau 0
22 - niveau 1
23 - niveau 2
25 - niveau 3

succes!

groeten,
Roel
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op dinsdag 22 januari 2019, 20:06:21
Hallo ik ben een beetje aan het spelen geweest met Wintrack het 3D ziet er mooi uit, krijg je een idee hoe het worden kan. Ik vind het met die tuinnels heel mooi uitzien.
Ik probeer laag voor laag zichtbaar te maken maar mij lukt dat niet.
Wat betreft de hoogte van de sporen kan die ook ergens vinden?
Op de onderdelen lijst mis ik het aantal trafo,s (5 ?) en de schakelkastjes ? hoe ik die trafo,s naderhand moet aansluiten zie we dan wel.
Is er ook een licht trafo nodig?
Een paar flessen wijn heb je wel verdient toch. gr Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op woensdag 23 januari 2019, 11:17:01
Dag Harrie,

Leuk dat je met de demo aan het spelen bent. De 3D-plaatjes geven een leuk beeld.

Om laag voor laag zichtbaar te maken moet je kijken naar de tabbladen onder aan het scherm. Ik heb ze met 2 zwarte kringen aangeduid. Op elk nummer kun je klikken. Daarmee klik je het niveau weg of komt het te voorschijn. De lagen zitten achter de nummers 11 tot en met 15. De nummers van de wissels en seinen en schakelrails zitten achter de nummers 21 tot en met 25. In het voorbeeld zie je alle nummers uitgeschakeld, behalve 12. Dat betekent dat niveau 1 zichtbaar is.

In het volgende plaatje zie je dat ook nummer 22 is aangeklikt : nu zie je ook de wisselnummers enz verschijnen.
In het laatste plaatje zijn de nummer 13-14-15 en 23-24-25 aangeklikt. Je ziet nu niveau 2 en 3 met wisselnummers.

De hoogte van de sporen kun je vinden door op een vierkantje in een van de rails met de rechter muisknop te klikken. Dan krijg je een pop-up menu. klik dan op de regel eigenschappen/weergave. Krijg je weer een pop-up menu. Daar staat het tabblad 3D-profiel. Klik daarop en dan krijg je het hoogteprofiel van het baangedeelte tussen 2 wissels. Dan kun je ook gelijk zien welk hellingpercentage is toegepast.

Trafo's en schakelkastjes kun je ook tekenen in het ontwerp. Hetzelfde geldt voor het verloop van de aansluitdraden. Maar dat heb ik niet gedaan. Op deze baan adviseer ik je 5 trafo's te gebruiken. Dan kun je meerdere treinen laten rijden en kun je de snelheid op het ene traject wat aanpassen ten opzichte van het andere traject.

Op mijn eigen baan heb ik steeds de wissels, seinen en relais aangesloten op de gele bus van de trafo die ook die stroomkring bedient. Dus trafo niveau 0 heeft ook de wissels en relais van niveau 0 enz. Op zich gaat dat goed, maar je kunt uiteraard ook een lichttrafo aanschaffen. Als je meer verlichting op je baan gaat aanbrengen, bijvoorbeeld huisjes, lantaarns en zo, dan is een aparte lichttrafo wel aan te bevelen.

Succes!

groeten,
Roel
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op woensdag 23 januari 2019, 11:27:43
Tof ik ga het proberen, als ik naar de materiaal lijst kijk staan daar niet te veel wissels op ?
Er staan in totaal 24x5137 R en 8x5137 L .
gr Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op woensdag 23 januari 2019, 11:48:10
sorry ik heb je laatste bericht weg geklikt maar kan het niet meer vinden Help !!!!
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op woensdag 23 januari 2019, 11:49:48
Dom ik had niet op 2 omlaag geklikt
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op woensdag 23 januari 2019, 17:57:09
Tof ik ga het proberen, als ik naar de materiaal lijst kijk staan daar niet te veel wissels op ?
Er staan in totaal 24x5137 R en 8x5137 L .
gr Harrie

Op de plaatjes, die ik heb bijgesloten, zit en kleine overlap. Dat komt omdat ik een kopie van het scherm heb gemaakt. Er zitten 12+4 wissels 5137 in.

Je kunt de materiaallijst ook zelf vinden. Het staat in de bovenste balk onder een van de symbolen. Vind je vast wel 😊.

Groeten,
Roel
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op donderdag 31 januari 2019, 21:05:40
Daar zijn we weer, ik wil dit weekeind een proef baan maken met het schaduwstation.
Op de lijst met schakelrails staat in het groene gedeelte achter k 15 twee kruisjes ik vroeg me af waar die voor staan, het is niet het schaduwstation maar toch gr Harrie  ( kijk even je mail na )
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op donderdag 31 januari 2019, 21:19:40
hallo Harrie,

De schakelrails werken afhankelijk van de rijrichting van de trein.
Een aantal schakelrails worden maar in één richting bereden. Dit is o.a. in het schaduwstation het geval.

Een aantal andere schakelrails worden van twee kanten bereden. Daarvoor heb ik het begrip ingevoerd “trein rijdt tegen de klok in” en “trein rijdt met de klok mee”.

De functie die de schakelrails heeft staat in de tabel. Soms heeft een schakelrails in de ene rijrichting wel en in de andere rijrichting géén functie. Als er géén functie is staat in de tabel “xx”. Ik had het vakje ook leeg kunnen laten of “geen functie” kunnen opschrijven. Kortom twee kruisjes betekent dus geen schakeling in die rijrichting.

Groeten,
Roel
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op vrijdag 01 februari 2019, 17:56:33
Hallo Roel ik ben met de wissels bezig en ik heb wissel nummers die kan ik niet thuis brengen dat is 5118/5119.
Weet jij hier een antwoord op gr.Harrie
 
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Erik Baas op vrijdag 01 februari 2019, 22:15:03
Een paar 5117 bestaat uit 5118 (L) en 5119 (R). Op een fotootje lijken het mij normale wissels te zijn, dus met dezelfde maten als de rails 5100 en 5106.
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op vrijdag 01 februari 2019, 22:21:55
Hallo Harrie,

Deze wissels zijn ook wel bekend als 5117 Links en 5117 Rechts.
Deze wissels hebben een boog gelijk aan de lengte van een rail 5100.

Je kunt ook de (nieuwere) wissels 5137 Links en 5137 Rechts gebruiken, maar dan moet je ook een railstukje 5102 erbij doen om de lengte van de boog weer op die van 5100 te krijgen.

Zie ook dit artikel in de wiki (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M-rail_voorbeelden_van_wisselverbindingen) voor verschillende wisselverbindingen.

En voorbeelden van deze wissels vind je er ook.

Succes,
Roel
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op zondag 03 februari 2019, 16:59:47
hallo Roel ik heb een probleem, ik heb een proef opstelling gemaakt voor het schaduwstation en alles volgens de tekening en nummers aangesloten alles dubbel nagekeken maar niets doet het, als ik de verlichting op de wissels aansluit brommen die en maak ik ergens kortsluiting want de trafo valt uit.
Geen enkel schakel rails doet het. HELP HELP !!!!!!
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op zondag 03 februari 2019, 19:23:44
Hallo Harrie,

Dat is natuurlijk balen. Het lijkt op kortsluiting. Het kan een heel groot probleem zijn, maar meestal is het een heel klein probleem. Zo van een afstand is het heel moeilijk te zeggen waar het probleem zit.

Ik kan je alleen maar vertellen wat ik zelf gedaan heb toen ik mijn schaduwstation ging bouwen.

Ik heb eerst elk wissel apart getest : een aansluitrails vastmaken aan een wissel (of een bruin draadje vastmaken aan een raillas). Bruin draadje naar de trafo, geel draadje naar de trafo en dan met de blauwe draadjes om en om even contact maken met de spoorstaaf van het wissel. Zo test je of het wissel werkt.

Werkt het wissel, dan aan het wissel een schakelrails bevestigen. De beide blauwe draadjes verbinden met de schakelrails (gewoon elk stekkertje in een van die busjes stoppen) en dan met een lokje (of gewoon met je vinger) het schakelpalletje heen en weer bewegen. Dan weet je of de schakelrails werkt en niet blijft hangen. Doe hetzelfde met de seinen.

Als je zo alle elektrische wissels, seinen en alle schakelrails heb getest weet je in ieder geval dat die het doen.

Dan kun je een stukje van het spoor leggen. Zorg ervoor dat daar ook een aansluiting voor de rijstroom en de massa in zit, die je met de trafo verbindt. Zet dan een lokje op het spoor en kijk of hij rijdt. Zo niet, maak dan het stuk spoor korter totdat de trein wel rijdt. Rijdt de trein, bouw dan stap voor stap een stuk spoor en test het met het lokje. Bouw een wissel in het spoor en blijf elk stukje testen. Let op dat je de stroomkring onderbreekt en apart aansluit bij de stopsecties!

Mijn ervaring is dat je op deze manier een niet goed functionerend wissel, schakelrails of sein er uit haalt. Ook een defecte rails, die kortsluiting maakt, haal je er op deze manier uit.

Het is even wat werk, maar het lijdt ongetwijfeld tot resultaat!

Succes!

Groeten,
Roel
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Jan22 op zondag 03 februari 2019, 21:13:44
als ik de verlichting op de wissels aansluit brommen die en maak ik ergens kortsluiting want de trafo valt uit.
Trial en error: oftewel Brand je Vingers en Probeer het Opnieuw (BVPO).

Kijk: je weet het begin al: op het moment dat de gele draad er aan te pas komt, geeft de trafo een fout aan
Al het overige komt later: dit moet eerst kloppen.

Even denken: wat kan er fout gaan?
De spanning in de gele draad loopt vanaf de trafo via de wisselspoelen naar de blauwe draden.

Die blauwe draden zitten ergens aan vast (schakelrails of relais).
Haal die blauwe draden even los. Is het probleem nu weg?
Zo ja: de schakeling is het probleem.
Zo nee het wissel zelf heeft een probleem.

Enz. Stapsgewijs BVPO: het lijstje van Roel, zo deed ik dat 50 jaar geleden ook.  :thumbup:
(en het was een goede vingeroefening voor een baan in de automatisering)
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op zondag 03 februari 2019, 21:21:38
Bedankt voor de reactie, ik ben alles nagelopen bleek een wissel die gek deed .
Ik had ook een paar draden aan een relais niet goed aangesloten.
Wissels doen het met de schakelrails goed, maar de relais doen het niet, de de treinen stoppen op spoor 1 t/m 4
maar blijven staan, ik heb relais nummer 1 aangesloten op de trafo rode draad  is dat goed?
Kunnen relais stuk gaan door een verkeerde aansluiting?
Moeten de treinen op een bepaalde volgorde via de wissels binnen komen? gr Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Jan22 op zondag 03 februari 2019, 21:53:12
1. maar de relais doen het niet, de treinen stoppen op spoor 1 t/m 4 maar blijven staan,
2. ik heb relais nummer 1 aangesloten op de trafo rode draad  is dat goed?
3. Kunnen relais stuk gaan door een verkeerde aansluiting?
4. Moeten de treinen op een bepaalde volgorde via de wissels binnen komen? gr Harrie
Roel weet het best antwoord op 1, 2 en 4.

1. als treinen stoppen op spoor 1 t/m 4, dan doet minimaal dat deel van de schakelingen het goed.
    zie punt 4

2. Ik heb relais nummer 1 aangesloten op de trafo rode draad  is dat goed? Nooit.
    Maar zie punt 3: of het schadelijk is, hangt af van het relais. Electronische gelijkstroom-relais zullen vaker
    het loodje leggen dan relais die als speelgoed te koop zijn.

3. Stel het zijn Viessmann relais (gelijkstroomrelais met diodes om op wisselstroom te kunnen schakelen). Dan gaan ze alleen maar stuk als je een rijrichting omschakelpuls van de analoge trafo erop los laat. Bij een blauwe trafo misschien. De Viessmann relais schakelen tot 31,9 volt. Dus er zit een veiligheidsmarge ingebouwd. Maar daarom zitten relais bij voorkeur op een gele draad: altijd dezelfde spanning (of geen spanning), maar nooit 25 volt of meer.
Als het gelijkstroom-relais (zonder diodes) zijn, ga er dan van uit dat als ze op 16 volt te voeden zijn, dan zijn ze dat op 24 ook. Maar een rijrichting omschakelpuls van 28 volt zullen ze niet fijn vinden.

Dus in theorie kunnen ze stuk, maar als ze van Viessmann zijn, dan heeft die firma daarmee rekening gehouden. Daarom zijn ze ook wat duurder, het is verantwoord speelgoed.

4. Meestal bouw je een schaduwstation op z'n simpelst met een vaste volgorde van binnenkomst en vertrek.
(Die aanpak heet diefje-met-verlos, of estafette-lopen )
Dus stel je hebt 5 sporen, en spoor 1 t/m 4 zijn bezet, dan zet je met je vinger op het laatste spoor de schakelrail  om. Nu zou het laatste spoor bezet moeten zijn, en zou er iets moeten gebeuren (b.v. vertrek vanaf 1e spoor). Maar niet altijd, want in sommige schakelingen is het laatste spoor een omloopspoor waar geen enkele trein stopt. Het kan ook zijn dat vanaf daar je schakeling niet meer klopt.
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op zondag 03 februari 2019, 22:14:53
Hallo, het zijn viessman relais nummer 5552 dus op de gele draad voor verlichting zetten ? gr Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op zondag 03 februari 2019, 22:54:14
Hallo Harrie,

Ik zal nu even kort een reactie geven. Voor een iets uitgebreidere reactie heb ik wat tijd nodig. Dat wordt pas dinsdag dat ik er even voor kan gaan zitten.

Ik heb in post #46 een aansluitschema gemaakt voor de Viessmann relais, voor zover het de rode en de blauwe draden betreft. Je moet dus de rode draad uit het schema aansluiten op de rode uitgang van je trafo.

Niet getekend is de aansluiting van de gele draden. Kan ik dinsdag nog wel even doen. Maar als je kijkt naar de korte kant van elk relais dan zie je daar 3 gaatjes. In de buitenste 2 sluit je de blauwe draden aan volgens het schema. In het middelste gaatje breng je een geel draadje aan dat je aansluit op de gele uitgang van de trafo. Dat moet je doen voor ALLE 4 de relais.

Zoals Jan al aangeeft werken de Viessmann relais best wel goed en betrouwbaar. Bij mij zijn ze nog nooit kapot gegaan.

Het schaduwstation is zo ontworpen dat de 5e trein de eerste trein laat vertrekken en vervolgens zijn plaats inneemt. De 6e trein laat de tweede trein vertrekken enz.

Groeten,
Roel
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Jan22 op maandag 04 februari 2019, 09:56:07
schema simpel analoog schaduwstation
 ----> inrijspoor -->wisselstraat -->schaduwstation-opstelsporen -->wisselstraat---> ---uitrijspoor --->
Soms is het inrijspoor gelijk aan het uitrijspoor, met name bij een enkelsporige lusvorm.

Schaduwstations (analoog) met 5 sporen moet je op 2 manieren testen.
Wat je allemaal moet testen, hangt af van het type schaduwstation, en de ingebouwde functionaliteiten.
Die 2 testen de 2 werkingen van een  schaduwstation: het aankomst-proces en het vertrek-proces.
Beide processen moet je testen, gescheiden. Gemakshalve noem ik de relais die rijden/stoppen van treinen beïnvloeden "seinen".


Wat kan er fout gaan?

Kortsluiting
Kortsluiting (trafo bromt) wijst erop dat je de werking van het schaduwstation nog niet kunt testen, omdat de bedrading nog niet klopt. Wat niet klopt, kun je gerichter zoeken.
Er zijn 2 soorten bedrading: a. Relais-aansturing. b. Schaduwstation-logica

a. Relais-aansturing: de koppeling tussen voeding en schakelaar (schakelrails) van de Viessmann relais
b. Schaduwstation-logica:  als je een relais omschakelt, hoort de kortsluiting weg te zijn.
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op maandag 04 februari 2019, 21:13:20
Het lek is boven, het werkt naar behoren bedankt voor het mee denken gr.Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: ronaldk op maandag 04 februari 2019, 21:15:51
@Harrie: Wat was het lek dan?

Groet Ronald.
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op maandag 04 februari 2019, 22:58:10
Draden verwisselt alles losgemaakt gelabeld en op nieuw begonnen en de relais met gele draad op de trafo aangesloten.
Alle begin is moeilijk zullen we maar zeggen gr Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op maandag 04 februari 2019, 23:19:04
Hallo Roel het niv. van het schaduwstation is nu +/- 14 cm lager als niv. 1 kan dat ook iets meer zijn.
Ik wil indien mogelijk iets meer ruimte want dan laat ik de voorkant grotendeels open met een rotspartij achter het schaduw station met steunmuren en verlichting lijkt mij een leuk effect. gr.Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op dinsdag 05 februari 2019, 12:35:03
Hallo Harrie,

Ik begrijp dat de problemen nu opgelost zijn. Ik zag dat Jan al het plaatje van de aansluiting van het Viessmann relais heeft bijgevoegd. Dat plaatje heb ik ooit getekend en in de wiki geplaatst.
Goed, dan hoef ik niet meer te reageren op de storingen en zo.

Je laatste vraag om meer hoogte te krijgen tussen het schaduwstation en het eerste niveau kun je op 2 manieren oplossen. De eerste manier is om de helling wat steiler te maken. Dit is nu 3% en dat is ook de aanbeveling van Märklin voor de nieuwere locomotieven. De oudjes, uit de zeventiger jaren, kunnen wel wat meer hebben. Märklin ontwierp vroeger hellingen tot 5%. Dat is ook het geval in het voorbeeld van jouw baan. Maar ik denk dat het beter is om de helling op 3% te houden. Dus moet je dan extra lengte maken.

Je geeft aan dat je de voorkant van het schaduwstation zichtbaar wilt houden. Waarschijnlijk net zoals Hans (Hanzi) dat gedaan heeft.  klik hier voor de baan van Hanzi (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.msg952162#msg952162).

Dat kan maar dan is het maken van extra lengte een beetje lastiger, mede door de beperkte diepte in je baan. Maar ik heb een poging gemaakt op het hoogteverschil op 23 cm te brengen. Ik heb aan de linkerzijde een rail 5107 vervangen door 5106, waardoor de hellingbaan iets verder naar achter komt te liggen. Aan de rechterzijde heb ik een wat grotere lus aangebracht. Die kan net wat de doorrijdhoogtes. Kijk maar of dit iets is. Zo ja, dan zal ik ook op niveau 1 iets moeten aanpassen in het passeerspoor. Want anders krijg je daar te maken met een hoogte conflict tussen het achterste passeerspoor en het dalende spoor naar het schaduwstation. Ik hoor wel van je.

groeten,
Roel
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Jan22 op dinsdag 05 februari 2019, 13:11:00
Ik zag dat Jan al het plaatje van de aansluiting van het Viessmann relais heeft bijgevoegd. Dat plaatje heb ik ooit getekend en in de wiki geplaatst.
Oh, kwam het daar vandaan? Sorry. Ik had het plaatje op harde schijf terug gevonden in het mapje Viessmann.
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Jan22 op dinsdag 05 februari 2019, 13:14:36
relais met gele draad op trafo
Relais-aansturing dus.  :thumbup:
Mazzel dat Roel de Schaduwstation-logica al uitvoerig had getest.
Als de draden het voorbeeld volgen, hoeft dat niet opnieuw getest. Hopen we dan maar.
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op dinsdag 05 februari 2019, 14:49:50
Daar gaan we weer ,even toelichten waarom ik meer hoogte zou willen
1 omdat ik het jammer zou vinden als je de trein beweging op het schaduwstation niet ziet. Je kunt dat ook leuk
   aankleden met rost, steunmuur,perron enz.
2 als er een trein of wagon ontspoort kom je er ook niet goed bij.
3 schoonmaken met een stofzuiger lukt bijna niet.
4 als er iets is b.v wissel of schakelrails vervangen kom je er met die hoogte van +/- 14 bijna niet bij.

Iets anders welke maximale stoom loc lengte zou jij op deze baan gebruiken i.v.m de bochten want ik moet noch wat rijdend materiaal t.z.t aanschaffen.

Dan gaf je aan dat ik op de relais lampjes kon laten branden dan kon ik zien welk spoor er spanning heeft ( durf niet te experimenteren i.v.m schade aan de relais.

Al met al komt het hier op neer dat ik voor die extra hoogte ga, maar als het teveel kunstgrepen met zich mee brengt en de boel (treinen) niet mooi lopen dan doen we het niet. gr Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op dinsdag 05 februari 2019, 18:21:56
Ik zag dat Jan al het plaatje van de aansluiting van het Viessmann relais heeft bijgevoegd. Dat plaatje heb ik ooit getekend en in de wiki geplaatst.
Oh, kwam het daar vandaan? Sorry. Ik had het plaatje op harde schijf terug gevonden in het mapje Viessmann.

Geen enkel probleem, hoor Jan. De Wiki is er voor ons allemaal  :)

Daar gaan we weer ,even toelichten waarom ik meer hoogte zou willen
1 omdat ik het jammer zou vinden als je de trein beweging op het schaduwstation niet ziet. Je kunt dat ook leuk
   aankleden met rost, steunmuur,perron enz.
2 als er een trein of wagon ontspoort kom je er ook niet goed bij.
3 schoonmaken met een stofzuiger lukt bijna niet.
4 als er iets is b.v wissel of schakelrails vervangen kom je er met die hoogte van +/- 14 bijna niet bij.

Iets anders welke maximale stoom loc lengte zou jij op deze baan gebruiken i.v.m de bochten want ik moet noch wat rijdend materiaal t.z.t aanschaffen.

Dan gaf je aan dat ik op de relais lampjes kon laten branden dan kon ik zien welk spoor er spanning heeft ( durf niet te experimenteren i.v.m schade aan de relais.

Al met al komt het hier op neer dat ik voor die extra hoogte ga, maar als het teveel kunstgrepen met zich mee brengt en de boel (treinen) niet mooi lopen dan doen we het niet. gr Harrie

Hallo Harrie,

Zoals ik al met de schets van het schaduwstation heb laten zien geeft het geen echt grote problemen. Je hebt alleen wat meer rails nodig. Ook de aanpassing van het passeerspoor achterin het niveau 1 heb ik even voor je getekend. Dat is alles.

Wat de aansluiting van de lampjes betreft, daarvoor het ik het schema van de relais aangepast en met name de gele draden getekend. Het lampje sluit je met de gele draad aan op de relais, zoals getekend. De bruine draad gaat naar de masse op de trafo.
Als het spoor onder stroom staat brandt het lampje dat erbij hoort. Heel eenvoudig dus.

hartelijke groeten,
Roel
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op dinsdag 05 februari 2019, 19:55:58
Hallo Roel, zou je alles in Wintrack kunnen zetten de aangepaste materiaal lijst en dat ik ook de hoogte van de baan kan zien.
Heb je ook over mijn vraag wat betreft de lengte van de locs nagedacht. gr Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op dinsdag 05 februari 2019, 20:54:57
Hallo Harrie,

sorry, was vergeten het WinTrack bestand bij te voegen. Gaat hierbij.

De materiaalnummers kun je eventueel zelf toevoegen door bovenin de balk op "beeld" te klikken en vervolgens op railnummers.
Lukt het niet dan wil ik het morgenmiddag wel even voor je doen.

Wat de locomotieven betreft, ik heb vanwege de beperkte afmetingen boogstralen R1 (boogstraal 36 cm) gebruikt. Hoe lang de locomotief mag zijn is niet zo bepalend, wel of de locomotief geschikt is voor R1 bogen.

Wat ook belangrijk is is de plaats van de sleper onder de locomotief. Er zijn modellen waar deze niet onder de loc zelf maar onder de tender is gemonteerd. Dat is met dit ontwerp van stopsecties niet zo heel erg handig. De locomotief zelf kan dan te ver doorschieten. Gezien de soort baan, die ik voor je ontworpen heb kun je heel goed tenderlocomotieven gebruiken of niet al te lange locomotieven met een tender, mits de sleper niet onder de tender zit.

Wellicht dat andere forumleden, die meelezen je ook advies kunnen geven!

groeten,
Roel
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Jan22 op dinsdag 05 februari 2019, 23:02:08
kun je heel goed tenderlocomotieven gebruiken of niet al te lange locomotieven met een tender, mits de sleper niet onder de tender zit.
Als niet-stomer was ik me deze beperking nog niet bewust. Ik heb alleen elektrisch of diesel.

Bedoel je de plek van de schakelrails, overal direct na de stopplaats, op deze twee tekeningen?
(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=73911.0;attach=166428;image)

(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=73911.0;attach=166454;image)

Soortgelijke beperkingen golden wel voor TEE, hondekoppen, muizen, rode duivels e.d. waaronder bij analoog gebruik vaak 2 slepers hingen (een onder de kop, een onder de staart); dat was van voor de tijd van de stroomvoerende koppelingen. En wat zeker fout gaat, is de sandwich-trein: 2 stuurstandrijtuigen en in het midden van de trein een lok, want dan zit de sleper in het midden van de trein.
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op dinsdag 05 februari 2019, 23:14:19
Hallo Roel ik heb het geprobeerd in Wintrack maar helaas het lukt niet, dus wederom je hulp gevraagd. gr Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: speeltmettreintjes op woensdag 06 februari 2019, 10:09:39
 @citaat
Ik heb het .tra bestand ook bekeken en dat ging zonder problemen. Wat lukt er bij jou niet?
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op woensdag 06 februari 2019, 10:35:38
Hallo de veranderingen die Roel heeft aangebracht in het schaduwstation en de aangepaste materiaal lijst  kan ik niet zien gr.Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op woensdag 06 februari 2019, 11:59:05
@Jan,

De plaats waar de trein stopt wordt bepaald door de positie van de sleper. Bij de meeste locs zit die aan de voorkant van de trein. Bij sommige grote stoomlocs met een tender zit de sleper onder de tender. Dat betekent dat de voorkant van die loc verder doorrijdt dan van de locs met de sleper wel aan de voorzijde. Je hebt dan kans dat de treinen bij het wissel tegen elkaar aan rijden.
Dat is wel te verhelpen door de stopsectie langer te maken of iets te verplaatsen. In het schaduwstation gaat dat nog wel, maar in het station op niveau 1 en niveau 2 geeft dat problemen.

Bij treinen, zoals de TEE Ram zitten wel 2 slepers, maar die zijn zo geschakeld dat de voorste de rijstroom opneemt. En dan gaat het wel goed.
Als je met geduwde treinen gaat rijden en de stroom vanuit de achterop rijdende loc wordt toegevoerd gaat het mis met dit schakelprincipe. Dan moet je een heleboel aanpassingen gaan doen in de analoge schakeling. Maar ik had niet van Harrie begrepen dat hij met geduwde treinen wil gaan rijden.

@Harrie,
Ik zag vanmorgen dat ik het WinTrack bestand geplaatst had waar de aanpassingen in het schaduwstation nog niet in opgeslagen waren. Excuses. Hierbij het juiste WinTrack bestand.

Verder voeg ik de materiaallijst bij voor de gehele baan, plus een schema van het schaduwstation met railnummers en het schema van niveau 1 met railnummers. Ook heb ik het schaduwstation nog een keer afgedrukt maar nu met de hoogtes van de onderkant van de rails.

Dan heb ik nog een vraag aan jou. Ga jij rijden met treinen, waarin verlichting in de wagons wordt aangebracht? Ofwel, ga jij rijden met treinen met meer dan één sleper? Zo ja, dan moet ik in de schakelingen op niveau 1 en niveau 2 nog wat aanpassingen doen. Het schaduwstation is al geschikt voor een trein met meerdere slepers.

groeten,
Roel
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op woensdag 06 februari 2019, 12:00:15
en de plaatjes van het schaduwstation
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: speeltmettreintjes op woensdag 06 februari 2019, 14:35:15
Ik zat naar de gele sporen rechtsachter te kijken en vroeg me af waarom ze niet wat beter boven elkaar konden liggen. Dat maakt het gele spoor iets langer. Verder lijkt het me dat het spoor rechtsvoor, tussen de twee wissels, ook best nog wat kan dalen. Beide aanpassingen maken het mogelijk om het schaduwstation iets lager dan wel de stijging iets minder groot te maken.

Bijgevoegde plaatjes laten zien wat ik bedoel. Een bijkomend voordeel: de afstand tussen boven elkaar liggende sporen is hier minimaal 101 mm, beduidend meer dan voorheen. Het kan misschien nog wel beter, maar daarvoor ken ik de M-rail geometrie niet goed genoeg. Ik heb bochten 5100 en 5200 gebruikt, en rechten 5106 en 5107.
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op woensdag 06 februari 2019, 16:59:01
Hoi Roel, ja ik wil wel  treinen met verlichting in de wagons laten reiden en eventueel met een sluitlicht.
Ik heb 4 seinen van het type 7188 nu we meer hoogte hebben onder zou ik die kunnen gebruiken? als dat past met de schakel relais, als dat te omslachtig wordt dan late we het.


Iets heel anders, ik heb een lok die liep heel slecht de koolborstels vernieuwt en het anker schoongemaakt maar nu loopt hij niet meer, de verlichting brand en hij schakelt.
de koolborstel vonkt en hij bromt een beetje . Weet jij raad ????? gr.Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: speeltmettreintjes op woensdag 06 februari 2019, 17:17:17
Zitten de koolborstels misschien iets te strak?
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op woensdag 06 februari 2019, 17:27:42
Nee ik denk van niet, ik heb de veertjes iets losser gezet en ook iets meer druk gegeven maar er gebeurd niets de magneet wordt warm als ik de loc help dan beweegt hij iets maar staat meteen weer stil. gr
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op woensdag 06 februari 2019, 17:55:00
Hallo ik denk steeds weer aan iets anders,er komen 5 trafo,s voor elke baan kleur 1 trafo maar hoe krijg ik dat het vloeiend van de een op de andere trafo (baan kleur) over gaat. gr
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op woensdag 06 februari 2019, 21:04:38
Roel .als we de tafel 5/6 cm dieper maken ( 135 +/-) is het dan wel mogelijk om op niv.1 met het passeer spoor  aan de buitenkant van het ovaal te laten zoals het was. dan is er in het ovaal iets meer ruimte. 
Dit zijn de laatste wensen (vragen)anders maken we het zoals je het bedacht heb.gr Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op woensdag 06 februari 2019, 21:26:34
Hoi Roel, ja ik wil wel  treinen met verlichting in de wagons laten reiden en eventueel met een sluitlicht.
Ik heb 4 seinen van het type 7188 nu we meer hoogte hebben onder zou ik die kunnen gebruiken? als dat past met de schakel relais, als dat te omslachtig wordt dan late we het.

Prima, dan pas ik een paar dingen aan.

Ik maak morgen ook nog een nieuw voorstel voor het schaduwstation zodat dit nog lager komt te liggen dan in de huidige voorstellen.

Seinen 7188 kunnen zonder meer geplaatst worden in het schaduwstation. Dan moet ik wel de schakelingen aanpassen. Ik zal er donderdag of vrijdag even naar kijken.

Roel .als we de tafel 5/6 cm dieper maken ( 135 +/-) is het dan wel mogelijk om op niv.1 met het passeer spoor  aan de buitenkant van het ovaal te laten zoals het was. dan is er in het ovaal iets meer ruimte. 
Dit zijn de laatste wensen (vragen)anders maken we het zoals je het bedacht heb.gr Harrie

Ja dat kan. Neem ik gelijk mee in het ontwerp.

Hallo ik denk steeds weer aan iets anders,er komen 5 trafo,s voor elke baan kleur 1 trafo maar hoe krijg ik dat het vloeiend van de een op de andere trafo (baan kleur) over gaat. gr

Dat gaat eigenlijk heel goed als je twee dingen in acht neemt. Ten eerste moet je de middengeleider scheiden op de kleurovergangen, net zoals bij de stopsectie. Elke kleur sluit je aan op een van de trafo’s. Ten tweede moet je de trafo’s in fase schakelen.  In de wiki zie je hier hoe dat moet (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Trafo%27s_in_fase_zetten_(analoog_/_digitaal)). En dan moet je de trafo’s zo instellen dat de trein ongeveer even hard rijdt.

Groeten,
Roel
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op donderdag 07 februari 2019, 13:18:34
Hallo Harrie,

Ik heb een aantal aanpassingen gedaan.

afmeting plaat
De afmeting is aangepast naar 1,35 x 3,15 m

schaduwstation
Ik heb een voorstel gemaakt voor nog meer diepte. Het komt nu op ongeveer -35 cm te liggen. Zo kun je overal goed bij. Ik hoor wel of dit de bedoeling is of dat je toch minder diepte wil hebben.

Ik heb bij de 4 sporen seinen geplaatst, die op groen komen afhankelijk van de stand van de relais. (relais 1 t/m 4).

niveau 1
Ik heb de oorspronkelijke situatie met het passeerspoor weer teruggebracht.
Omdat je aangeeft dat je met sluitlicht en wagonverlichting gaat rijden, en dus meerdere slepers onder een trein kan hebben, heb ik de beveiliging van dit spoor moeten aanpassen. Ik laat het nu lopen via weer een Viessmann relais (relais 5 en relais 6) zodat de slepers onder de wagons geen verkeerde effecten kunnen veroorzaken.

niveau 2
Ook hier heb ik in de beveiliging een wijziging moeten aanbrengen vanwege de slepers onder de wagons. Hiervoor heb ik één relais (relais 7) aangebracht. Dit is een relais van Märklin type 7045. Het is een wat ouder type maar nog steeds volop te krijgen.

Het worden een heleboel plaatjes :D :D

groeten,
Roel
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op donderdag 07 februari 2019, 13:20:24
en niveau 1 en 2
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op donderdag 07 februari 2019, 13:21:40
en het WinTrack bestand en het overzicht van de schakelrails
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op donderdag 07 februari 2019, 16:05:19
Roel dit gaan we doen, 35 cm lijkt mij een heel leuk idee want dan kan de trein die op het niv. van +/_ 20 cm loopt in de berg via een tunnel weer in en uit het zicht komen.
Ik zou zeggen wij laten het hier bij, want ondertussen is het toch wel een heel leuke baan geworden met voor dit formaat tafel behoorlijk wat rail lengte en wissel schakel momenten.
Als jij een andere gedachte hier over hebt dat hoor ik dat graag want ik sta voor elk idee open. gr Harrie

p.s zet je het weer in Win track met rail lijst enz
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op donderdag 07 februari 2019, 16:24:36
Roel kun je me de rail hoogtes van niv. 1-2 en 3 ook op het forum zetten, want deze kan ik in de demo versie van Wintrack niet uit printen.
gr.Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op donderdag 07 februari 2019, 18:21:26
Hallo Harrie,

Het wordt een leuke baan! Mooi dat je de hellingbaan ook een stukje Ichtbaar maakt. Dat geeft leuke effecten.

Ik zal morgen, als ik weer thuis ben, de materiaallijst en de hoogtes voor niveau 1, 2 en 3 er in zetten.

Groeten,
Roel
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op donderdag 07 februari 2019, 19:04:56
Roel ik ben er blij mee, ik had dit zelf niet kunnen maken en ook zo mooi uitgewerkt, met alle schakelingen chapeau. gr Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op vrijdag 08 februari 2019, 12:31:50
Hallo Harrie,

Hierbij de plaatjes met de hoogtes voor niveau 1, 2 en 3 plus de materiaallijst.

groeten,
Roel
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Sprinter op vrijdag 08 februari 2019, 13:09:24
Leuk maar als je eenmaal door de keerlus bent geweest kom je daar nooit meer en blijft alles op het ovaaltje rond rijden.
Verder een beetje een baantje van 13 uit een dozijn.

Groetjes
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op vrijdag 08 februari 2019, 13:15:11
Nee hoor, dan moet je alle plaatjes maar eens bekijken. In het schaduwstation zit een keerlus en op niveau zit een keerlus, dus je hoeft echt geen rondjes te rijden.

Groeten,
Roel
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Sprinter op vrijdag 08 februari 2019, 13:26:49
Zal ik wel een nieuw brilletje nodig hebben.

Maar succes met je herstart, het is ten slotte jouw ontwerp en jouw baan, niemand anders hoeft er iets mee.

Groetjes
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: speeltmettreintjes op vrijdag 08 februari 2019, 14:27:35
 @citaat
De niveau's 1, 2 en 3 zijn niet de hele baan. Het schaduwstation (met, zoals Roel al schreef, met keerlus) ligt daar nog onder, op  niveau 0. Stond al in een eerdere post.
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op vrijdag 08 februari 2019, 16:17:42
Ik vind jammer dat iemand die geen bijdrage levert en dan commentaar heeft (had hij het moeten oppakken)
En er zijn ook mensen die zijn blij met iets dat gewoon is. gr Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: BW Rheine op vrijdag 08 februari 2019, 19:28:47
Waarom laten we nou niet iemand, genieten van zijn hobby, of het nu rond, ovaal, klein, groot, smal of breed is.
Het gaat erom dat diegene een goed gevoel er bij heeft en geniet van de uitgegeven centjes.
Ideeën kun je delen, maar als het naar je eigen smaak en naar het zin is, dan zou ik zeggen lekker maling aan een ander.
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op zaterdag 09 februari 2019, 09:40:55
Goede morgen Roel, op de rangeerstukken ga ik ontkoppel rails  zetten want ik heb geen treinen met telex koppelingen.
Is het mogelijk om op het forum de rail nummers van niv. 2 en niv. 3 te zetten dan kan ik deze ook uitprinten dan heb ik alles compleet . ( demo van wintrack kan ik niet printen ) gr. Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op zaterdag 09 februari 2019, 13:37:24
Hallo Harrie,

u vraagt wij draaien  :D :D

hartelijke groeten,
Roel
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op zaterdag 09 februari 2019, 13:51:46
Hallo Roel, het zal met mijn vragen en wensen wat stiller worden want ik ga nu de ruimte klaar maken, d.w.z kasten afbreken/schilderen en radiator verplaatsen nogmaals hartelijke dank.
Ik hoop in de toekomst noch eens gebruik van je kennis te mogen maken. Gr. Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op maandag 11 februari 2019, 11:26:00
Hallo Harrie,

Ik heb nog één opmerking. Je hebt op een gegeven moment gevraagd om de stand van de relais met lampjes te kunnen zien. Ik heb daarvoor in post #76 een schakeling gemaakt.

In de laatste versie heb je aangegeven dat je seinen van het type 7188 gaat gebruiken. Ik heb het schakelschema in post #92 daarvoor aangepast. Daarbij heb ik de lampjes, waarmee de stand van de relais wordt weergegeven, laten vervallen, want je ziet die stand ook aan de betreffende seinen.

Ik kan me voorstellen dat je die stand toch wil zien. Dan zijn er 2 mogelijkheden:

1. een sein 7188 heeft aan de kopse kant twee aansluitbussen, die met elkaar verbonden zijn als het sein op groen staat. Als je de gele draad van het lampje via deze aansluitbussen laat lopen, heb je hetzelfde effect als in het schema van post #76.

2. Je kunt ook het schakelen van de stopsecties in de sporen 1 tot en met 4 via de 4 seinen 7188 laten lopen door de twee rode draden van het sein te verbinden met de stopsectie en het normaal onder spanning staande spoor. Dit is misschien wel de meest eenvoudige aansluiting. Dan heb je de rode draden in de relais 1 tot en met 4 niet meer nodig. In bijgevoegd schema heb ik de rode draden door de blauwe draden vervangen waarmee de 4 seinen 7188 langs de sporen 1 tot en met 4 op groen worden geschakeld.

succes!

Roel
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op maandag 11 februari 2019, 18:24:49
Halo Roel als ik het goed begrijp dan is de oplossing nr 1 van het sein( kopse kant twee bussen )met een gele draad naar het lampje op het schakelpaneel en terug ????? gr
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op maandag 11 februari 2019, 18:29:36
Hallo Harrie,

Ik maak morgen wel een tekening voor de aansluiting.

Groeten,
Roel
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op maandag 11 februari 2019, 19:12:46
Ik hou je wel bezig gr.Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op maandag 11 februari 2019, 20:09:31
  :D :D :D
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op dinsdag 12 februari 2019, 17:22:10
Hallo Harrie,

Tja, het extra werk heb ik zelf over mij afgeroepen... :D 

Ik heb het schema getekend met links het bekende plaatje en rechts een uitsnede van de opstelsporen met de seinen plus nog een sein vergroot. Zorg er voor dat je steeds de goede kleuren draad volgt.
Let er op dat het blauwe draadje van het sein naar de schakelrails het sein op ROOD zet. Normaal gesproken zit aan dit blauwe draadje een RODE stekker.

succes!

Roel
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op donderdag 21 februari 2019, 15:43:36
Hallo Roel een vraag weet jij of voor het aansluiten van seinen en wissels ook massieve draad van 0,14 gebruikt kan worden i.p.v de draad met losse draadjes gr Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op donderdag 21 februari 2019, 18:44:54
Volgens mij kan dat wel.

Groeten,
Roel
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Nieuwenhuis op donderdag 21 februari 2019, 18:46:58
Dag Harrie en Roel.

De algemene stelregel is dat massieve draad wordt geklemd en soepele draad wordt gesoldeerd (uitzonderingen daar gelaten).

Groeten,

Erik.
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Harrie op donderdag 21 februari 2019, 19:56:45
Roel bedankt gr. Harrie
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: RoelMarklin op donderdag 21 februari 2019, 22:03:22
Dag Harrie en Roel.

De algemene stelregel is dat massieve draad wordt geklemd en soepele draad wordt gesoldeerd (uitzonderingen daar gelaten).

Groeten,

Erik.

Bij Soepele draad kun je ook de draadjes in elkaar draaien en dan in een stekker vastzetten
Titel: Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bericht door: Nieuwenhuis op vrijdag 22 februari 2019, 10:45:47
 @citaat Dat kan inderdaad Roel, maar verdient geen aanbeveling:
de soepele aders kunnen stuk voor stuk breken t.g.v. beweging.
Beter is om een adereindehuls toe te passen waarmee het eind
van de soepele draad "massief" wordt en dus geklemd kan worden.

Overigens is het advies bij solderen van bedrading juist weer het omgekeerde:
enkel soepele bedrading toepassen omdat bij massieve bedrading t.g.v. beweging
of de draad afbreekt voor de soldering of de soldering van b.v. printplaat los wrikt.

Groeten,

Erik.