Stichting 3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Banenplan ontwerpen => Topic gestart door: mltrain op maandag 14 januari 2019, 19:23:05

Titel: Banenplan ontwerp
Bericht door: mltrain op maandag 14 januari 2019, 19:23:05
Best modelbaan vrienden,

Ik heb in het verleden al eens een topic gehad maar kan deze niet terug vinden, mijn toenmalige baan heb ik nooit voltooid maar moeten
afbreken. Sinds kort ben ik weer gestart met een nieuwe baan.

Ik ben nu al  enige tijd bezig met een banenplan maar het lukt me momenteel niet.
Ik wil een baan maken met een Draaischijf, een station gedeelte en een klein eindstationnetje.
Hiervoor wilde ik gebruik maken van 2 schaduwstations.
Ik heb van alles geprobeerd maar op de een of andere manier lukt het me niet om op de ruimte die ik heb de bovenstaande zaken correct in te passen.
Ik gebruik C-rails, de baan is een U vorm zie het Wintrack bestand.

Misschien heeft er iemand ideeën of opmerkingen.

Met vriendelijke groeten,
Math
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: basjuh1981 op maandag 14 januari 2019, 19:32:22
Misschien kun je een plaatje posten van de verschillende niveaus die je al hebt? Niet iedereen heeft Wintrack om een tra-bestand te bekijken.
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: mltrain op maandag 14 januari 2019, 20:00:55
Hallo,

Bijgaand een foto van hoe het er nu uitziet.
Ik wil overigens in tijdperk III rijden met stoom en diesel loks.

Groetjes,
Math
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: speeltmettreintjes op maandag 14 januari 2019, 22:34:24
Ik heb het baanplan in WinTrack bekeken.

Jouw wensen en de vorm van de baan doen me denken aan dit topic (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73132.0). Misschien kun je daar wat inspiratie opdoen.

Dat het ontwerp incompleet is, weet je al, daarom ben je immers met dit topic gestart. Ik moest even puzzelen om te begrijpen wat voor hoogtes je wilt aangezien die ook niet overal ingevuld waren. Ik denk echter dat ik het nu wel doorheb.

Ik heb wat vragen en opmerkingen.
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: mltrain op maandag 14 januari 2019, 23:19:54
Rob,

Bedankt voor jou reactie.

Ik realiseer me dat ik in het ontwerp even iets aangepast had zodat ik even wat treinen rondjes kon laten draaien, aan de linker zijde was de keerlus eigenlijk een dubbelspoor naar boven via een spiraal, zodat je van daaruit naar een schaduwstation kunt. De keerlus zou dan deels niet meer te zien zijn.  Ik heb dit even aangepast in het ontwerp. (Zie Railplan) Ik zou ongeveer een hoogte verschil kunnen maken van 30 cm van Schaduw station tot aan de 3e verdieping.  Ik had eigenlijk voorzien om de schaduwstations zoveel mogelijk aan de voorzijde te situeren zodat ze redelijk bereikbaar zouden zijn bij storingen. De hoogte er tussen zou ongeveer 15 cm kunnen zijn. Met name het schuine dak hindert naar mijn mening de hoogte van de 3e verdieping. De keerlus  zou aan de rechter  kant van het station kunnen uitkomen en de buitenste zichtbare grote boog aan de andere kant.  Als je nu het schaduwstation pakt kun je van het ene schaduw station naar het andere, zodat je zelf kunt bepalen of de trein gewoon keert en weer aan de zelfde kant het station binnen rijdt of aan de andere kant. Wat betreft het station weet ik me even geen raad gecombineerd met een toch volwaardig trein depot met draaischijf , kolen bunker met kraan(Faller) en noem maar op, ik had een ringlokloods voorzien met 5 of 6 poorten. Het spoor aan de rechter zijde welke omhoog loopt was eigenlijk een probeersel, het zou uit kunnen komen op de 2e verdieping en aansluiten op het gele tracé. Het station zou op de plek waar het nou getekend is gemaakt  kunnen worden maar ook aan de rechterzijde.  Ik heb eigenlijk al van alles geprobeerd maar ik ben eigenlijk de draad kwijt en weet het niet meer van daar dat ik hier een topic heb aangemaakt.

Groetjes,
Math

Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: speeltmettreintjes op maandag 14 januari 2019, 23:37:12
Het is inmiddels wat laat aan het worden, maar morgen zal ik eens kijken wat ik kan bedenken. Mijn eerste indruk is dat je genoeg ruimte hebt voor wat je wilt. Mooi dat je een volwaardig depot wil, sinds een paar maanden wil ik dat zelf ook.

Nog even een paar vragen:



Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: mltrain op dinsdag 15 januari 2019, 13:25:41
Rob,

Bedankt voor jou reactie.

Het los koppel bare deel moet verplaatst kunnen worden, het enige waar je rekening mee moet houden is dat er geen wissels op de randen van de 2 tafels liggen, deze kun je immers niet doorzagen. Dan moet het eigenlijk geen probleem zijn.

Het schuine dak begint op een hoogte van ongeveer 35 cm, (bij een breedte van 130)  vanaf het schaduwstation gedeelte, van daar dat ik ook maximale hoogte aan de zijde van het schuine dak op 30 cm wilde houden.  aan de linker kant maakt hoogte geen verschil. Daar kun je de hoogte in.

De langste trein zal ongeveer 115 worden Stoomloc met 3/4 wagons. Ik ga niet met lange treinen rijden.

Groetjes Math

Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: mltrain op dinsdag 15 januari 2019, 13:40:18
Rob,

Ik zit er al een tijdje mee te dubben, maar ik zou een treindepot willen maar tevens ook een doorgangsstation, en liefst ook nog een eindstationnetje ergens in een berg, ik heb zelf het station Schwarzenbach van Faller hiervoor in gedachten, probleem is dat we altijd te veel willen op een te kleine plek en dan moet het ook nog goed bereikbaar zijn. :(

Ik heb overigens ook verschillende slanke wissels, wat rail materiaal betreft is het allemaal geen probleem.

Groetjes, Math
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: speeltmettreintjes op dinsdag 15 januari 2019, 18:49:30
Voor de bovenbaan heb ik iets bedacht met een depot en doorgangsstation. Het is behoorlijk vol geworden, maar je kunt natuurlijk gewoon een paar sporen weglaten. Je schrijft het zelf al, we willen altijd te veel op een te kleine plek. Heb ik zelf ook last van, kijk maar naar m'n baantje (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=70661#lastPost).

Ik heb zelfs nog wel een idee hoe er nog een klein bergstationnetje bij zou kunnen (linksvoor, ongeveer boven de helix), maar dat vraagt wel wat aanpassingen. Zo zou het doorgangsstation weer wat kleiner worden. Omdat het al zo vol is, laat ik het maar even voor wat het is.

Alle bochten op de zichtbare baan zijn minimaal R2. Geen 24130 en ook geen wissels 24671 en 24672. Die kun je eventueel in de schaduwstations gebruiken.

In jouw ontwerp staat een R1 / R2 helix. Dat betekent dat je een fors stijgingspercentage nodig hebt om voldoende hoogteverschil te bereiken. Sommige treinen zullen daar problemen mee krijgen. Ik heb hem R3 / R4 gemaakt (maar let op: de buitenbocht begint met één 24530). Je hebt er de ruimte voor en zo hoeft het stijgingspercentage niet meer dan 3% te zijn, op het buitenste spoor nog wat minder.

Rechtsachter is een aftakking waarmee je ook nog naar beneden kunt gaan. Als je het hele stuk langs de muur blijft dalen, kom je laag genoeg om helemaal vooraan onder het zichtbare spoor door te gaan.

Schaduwstations heb ik er niet bij ontworpen, maar het spreekt voor zich dat die anders worden dan wat je al hebt. Ik heb niet geprobeerd om aan te sluiten op de bestaande schaduwstations, dat zou nogal een beperking zijn. Ik vind het veel gemakkelijker om bij een ingewikkelde zichtbare baan passende schaduwstations te bedenken dan andersom.
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: speeltmettreintjes op dinsdag 15 januari 2019, 19:28:48
Ik had niet meer gedacht aan de grens van het loskoppelbare deel en zie nu pas dat één van de wissels daar waarschijnlijk net op ligt. Precies weet ik het niet, want waar de grens ligt, is me niet 100% duidelijk. Ik denk echter dat een kleine aanpassing voldoende speelruimte biedt. Bij deze.
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: mltrain op dinsdag 15 januari 2019, 19:34:55
Hoi Rob,

Bedankt voor jou ontwerp.
Ik moet het eens goed op me laten inwerken, ziet er best goed uit.
Ik zal het eens in een nieuw plan proberen te zetten.

Ik vraag me af als het station gedeelte schuin zou liggen er dan het station en dorpje achter gesitueerd kan worden zodat je in het stations gebouw kunt kijken.

Ik heb ook eens naar de topic gekeken die aangegeven hebt daar staan ook interessante ideeën in met name op het einde het station gedeelte met de 24912 rails.

Mochten er nog andere ideeën zijn dan hoor/lees ik die graag.

Ik heb in ieder geval weer wat om te proberen.

Math

Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: mltrain op dinsdag 15 januari 2019, 19:40:46
Rob,

Als we een dubbelspoor rechts naar beneden laten lopen langs de BW, dan kan de keerlus hier toch weg gelaten worden?
Dan zou deze op een schaduwstation kunnen uitkomen. Aan de linkerzijde zou dan het blauwe spoor op een 2 de schaduwstation kunnen uitkomen.

Math
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: speeltmettreintjes op dinsdag 15 januari 2019, 19:58:30
Citaat van: mltrain op dinsdag 15 januari 2019, 19:34:55
Ik vraag me af als het station gedeelte schuin zou liggen er dan het station en dorpje achter gesitueerd kan worden zodat je in het stations gebouw kunt kijken.
Dat is zeker een idee, de moeite van het proberen waard.

Citaat van: mltrain op dinsdag 15 januari 2019, 19:40:46Als we een dubbelspoor rechts naar beneden laten lopen langs de BW, dan kan de keerlus hier toch weg gelaten worden?
Dan zou deze op een schaduwstation kunnen uitkomen. Aan de linkerzijde zou dan het blauwe spoor op een 2 de schaduwstation kunnen uitkomen.
Dubbelspoor had ik wel even aan gedacht. Dat móet dan zelfs naar beneden, richting schaduwstation(s), voor iets anders is niet genoeg ruimte, niet zonder het BW aan te passen althans. En je hebt gelijk dat dan de keerlus niet langer nodig is. Omdat ik echter niet goed zag hoe ik dat dubbelspoor zou moeten verbinden met het station, heb ik het uiteindelijk niet verder onderzocht. Ik ga er nog een keer naar kijken.
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: speeltmettreintjes op donderdag 17 januari 2019, 14:38:15
Bij deze een nieuwe, verbeterde versie, nu met een schuin station (12,1°) en dubbelspoor helemaal rechts als verbinding naar een schaduwstation. Dat bleek helemaal niet zo moeilijk, het BW kon gewoon via andere sporen met het station verbonden worden. Geen idee waarom ik dat eerder niet had gezien.

Ik heb de donkerblauwe laag lichter gemaakt om de nummers van de rails te kunnen zien.

Als ik het goed begrijp, is slechts de onderste 35 cm van de muur aan de rechterkant verticaal, daarna wordt het schuin. Klopt dat?

Zo ja, dan komt de hoofdbaan dus heel laag. Daardoor wordt het een stevige uitdaging om er twee schaduwstations onder te leggen die nog enigszins bereikbaar zijn. Misschien helpt het om de sporen aan de rechterkant wat verder van die muur te leggen. Dat kan heel gemakkelijk, door de vier stationssporen iets korter te maken. Een klein beetje kan dat al door in elk van de sporen een 24188 te vervangen door een 24172. Rigoreuzer is om in elk van de sporen een 24188 weg te laten, en er zijn nog wel andere mogelijkheden ook. In alle gevallen moeten de halve cirkels rechtsvoor (de blauwe sporen) anders worden, maar daar is ruimte genoeg voor.
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: basjuh1981 op donderdag 17 januari 2019, 16:18:26
 @citaat Kun je de wissel links (onder de kruiswissel op de scheiding blauw/geel) niet vervangen door een andere wissel, zodat het sporenverloop gelijk loopt als het andere spoor?
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: speeltmettreintjes op donderdag 17 januari 2019, 17:22:58
Je bedoelt een 24612 in plaats van de 24611? Zeker, dat gaat best, goed idee zelfs.

Het huidige ontwerp sluit aan bij de verspringing aan de linkerwand, maar dat is eigenlijk helemaal niet nodig. Ik ga weer even puzzelen.
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: mltrain op donderdag 17 januari 2019, 18:57:21
Rob,

Mooi zo, ik zou inderdaad iets verder van de muur afblijven, schat ongeveer 10 cm nu is de hoogte ongeveer 35 cm maar dan wordt het 45 cm schat ik.

Misschien moet het BW een rail korter gemaakt worden en het plan nog iets naar ondergeschoven worden zodat je net iets meer ruimte houdt voor scenery(station gebouwen enz)

Ik heb overigens ook nog een aantal bruggen liggen (De boogbrug van Marklin 2x) en 2x rechte brug (24172) en van Kibri dubbelspoor maar dat is 24130 en 24230 x2 die zijn  ,misschien ook nog ergens in te passen hoop ik.

Ziet er in ieder geval al goed uit.

Nogmaals bedankt!!

Math

Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: mltrain op donderdag 17 januari 2019, 19:12:38
Ik had ooit eens een plan gemaakt, welk echter niet meer op de ruimte past die ik nu heb.

Dit was overigens niet het plan dat ik uiteindelijk gebouwd en ook weer af heb moeten breken, jammer genoeg

Math
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: mltrain op donderdag 17 januari 2019, 19:13:49
Het staat er niet helemaal op zie ik.
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: mltrain op donderdag 17 januari 2019, 19:26:43
Hier het hele plan
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: mltrain op donderdag 17 januari 2019, 19:29:27
Dit is overigens een  leuk kopstation.
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: speeltmettreintjes op donderdag 17 januari 2019, 19:39:50
Ik heb alvast de wissel links vervangen, en in verband daarmee het gele gedeelte in z'n geheel iets naar links kunnen schuiven. BW is nog hetzelfde, dat vraagt meer tijd. De afstand van de muur aan de rechterkant is alvast ruim 6 cm geworden (vanaf de rand van de rails, ruim 8 vanaf de puko's). Nog geen 10 cm, maar mooi dat het straks naar 45 cm kan als dat gelukt is. Voor de duidelijkheid: bedoel je dat daarmee de hoogte van het meest rechtse blauwe spoor 45 cm mag worden?

Bij de R4/R3-helix linksvoor is de hart-op-hart afstand tussen de beide sporen 64,3 mm, bij de wissels (de gele sporen) is het 77,5. Het verschil is overbrugd door één 24530 in de buitenbocht van de helix plus rails 24912 in beide sporen. Dat komt heel goed uit.

De sporen rechts heb ik na het verschuiven ook iets aangepast. Die helix is nu ook precies R4/R3, in de vorige versie was dat nog niet het geval.
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: mltrain op donderdag 17 januari 2019, 20:35:15
Rob,
ik ben bang dat 30 cm het hoogst haalbare is als 3e verdieping, dan heb 0  1e verdieping 15 cm  2e verdieping 30 cm 3 e verdieping van af het schuine dak.

Math
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: speeltmettreintjes op donderdag 17 januari 2019, 21:45:12
15 cm is behoorlijk krap. Zelf zou met zo'n beperking geen twee lagen met schaduwstations kiezen, eerder voor één laag met een groot schaduwstation, met 30 cm ruimte erboven. Omdat je ook al geen toegang van onderen kunt maken, kan de bereikbaarheid ook dan al lastig worden.

Ik ga nog wat aan de bovenbaan sleutelen om de blauwe sporen rechts wat verder van de muur te krijgen. Ik verwacht dat het wel gaat lukken, maar met die 30 cm ik geef geen garantie dat twee schaduwstations in de praktijk werkbaar zal zijn.

Citaat van: mltrain op donderdag 17 januari 2019, 18:57:21Misschien moet het BW een rail korter gemaakt worden en het plan nog iets naar ondergeschoven worden zodat je net iets meer ruimte houdt voor scenery(station gebouwen enz).

Zoals je kunt zien, gaan de blauwe sporen nu al onder de locloodsen door, daar hoef alleen bij de rechte sporen, langs de muur, rekening mee te houden. Dan blijft er toch al voldoende ruimte over?

Citaat van: mltrain op donderdag 17 januari 2019, 18:57:21Ik heb overigens ook nog een aantal bruggen liggen (De boogbrug van Marklin 2x) en 2x rechte brug (24172) en van Kibri dubbelspoor maar dat is 24130 en 24230 x2 die zijn  ,misschien ook nog ergens in te passen hoop ik.

Rails 24130 liggen er niet, alleen daardoor valt de Kibri brug al buiten de boot. Het lijkt me ook niet zo eenvoudig om zo'n grote brug een mooie plaats te geven. Het ligt sowieso al redelijk vol. Als iemand een idee heeft, hoor ik het graag.

Een enkelspoors boogbrug voor 24230 past bij de gele bocht helemaal rechtsachter, daar liggen drie rails 24230.

Rechte bruggen kun je eventueel gebruiken bij de blauwe sporen helemaal links, in versie 2.1 liggen die immers kaarsrecht. Bij voorkeur een dubbelspoorsbrug, maar misschien passen twee enkelspoors bruggen naast elkaar ook wel. De maten van die Märklin bruggen weet ik niet precies.

Ik heb nog een ander idee in m'n hoofd: met een bergstationnetje erbij, boven de helix linksvoor, moet er natuurlijk ook een verbinding komen met het doorgangsstation. En in dat verbindende spoor past zonder moeite een lange enkelspoors brug. Met de hoogteverschillen gaat dat makkelijk, maar het nadeel is dat het dan wel heel erg vol wordt.
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: speeltmettreintjes op donderdag 17 januari 2019, 22:01:02
Citaat van: mltrain op donderdag 17 januari 2019, 19:29:27
Dit is overigens een  leuk kopstation.

Inderdaad, die is mooi. Maar dit is geen standaard C-rails.
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: mltrain op donderdag 17 januari 2019, 23:13:58
Rob,

Als een schaduwstation langs de rechter rand komt te liggen met 3 opstelsporen en de tussenruimte 15 cm is zou dat niet genoeg zijn? Als je dan nog de keerlus erlangs legt zoals ik in mijn ontwerp gemaakt heb is dat ongeveer 30 cm, dan moet je er met een hoogte van 15 cm gemakkelijk aankomen lijkt mij.
De keerlus is altijd van onder de tafel bereikbaar, als je deze uitzaagt. Ik wil zoveel mogelijk openingen onder de tafel laten zodat alles bereikbaar blijft.
Aan de linkerkant zou het zelfde gedaan kunnen worden door bv de rails in een boog te leggen aan de voorzijde van de los koppel bare tafel. Overigens, is het nog maar de vraag of het nodig is om de tafel los te koppelen.  hij staat daar deels voor een dubbele openslaande deur die bijna nooit gebruikt wordt.

Groetjes, Math 

Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: mltrain op donderdag 17 januari 2019, 23:52:58
Schaduwstations ongeveer zo?
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: speeltmettreintjes op vrijdag 18 januari 2019, 00:18:33
 @citaat

Naar het schaduwstation links heb ik nog niet gekeken, maar rechts gaat niet op die manier: het moet immers aansluiten op het blauwe spoor.
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: speeltmettreintjes op vrijdag 18 januari 2019, 00:33:08
Ik dacht zelf aan zoiets.

Door wat te goochelen met de hoogtes, heb ik het grootste deel van de gele sporen op 32 cm en het groene schaduwstation op 16 cm gekregen.

Kijk maar goed naar de plaatjes, dan begrijp je wel wat ik bedoel. Door al een klein beetje te beginnen met dalen met de gele sporen, met de wisselstraat rechtsachter, is het blauwe spoor al gedaald tot 28 cm tegen de tijd dat het de bocht om is. De afstand van de muur is 12,5 cm.

Ik heb een klein beetje gesmokkeld met de afmetingen van de baan. De helix rechtsvoor is namelijk iets verschoven en de makkelijkste oplossing om die helix toch binnen de grenzen van de baan te houden, was om die grenzen een tikkeltje op te rekken.

Bij het genereren van het 3D-plaatje met WinTrack kreeg ik een ietwat onverwacht resultaat. Er zijn wat kleinigheden die niet helemaal kloppen. Die twee bruggen helemaal links bijvoorbeeld, die liggen iets te hoog. Geen idee waarom dat er zo uitziet.

Edit: Toevoeging:
Het groene schaduwstation is niet zo groot, maar je kunt er nog van alles aan veranderen. Ik heb het op deze manier gemaakt zodat alle opstelsporen nog enigszins in de buurt van de rand liggen. De lus is hier het kritieke spoor. Ik laat het aan jou over om te bedenken hoe je er bij kunt komen als er helemaal links achterin iets ontspoort. Van opzij wordt dat bijna onmogelijk, 16 cm is daarvoor bij lange na niet genoeg.
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: basjuh1981 op vrijdag 18 januari 2019, 11:53:03
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 17 januari 2019, 17:22:58
Je bedoelt een 24612 in plaats van de 24611? Zeker, dat gaat best, goed idee zelfs.

Het huidige ontwerp sluit aan bij de verspringing aan de linkerwand, maar dat is eigenlijk helemaal niet nodig. Ik ga weer even puzzelen.
Ik ben niet zo bekend met de C-railnummering, maar ik zie dat je het hebt aangepast. Zo staat het een stuk strakker :thumbup:
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: speeltmettreintjes op vrijdag 18 januari 2019, 14:38:39
Ik heb het ontwerp uitgebreid met een schaduwstation op de vloer. Zonder het bovenliggende schaduwstation denk ik dat dit goed bereikbaar is. Zoals ik al eerder schreef, zou ik dat tussenliggende schaduwstation weglaten, maar het is jouw keuze.

Voor de overzichtelijkheid heb ik in het ontwerp wat rails van de blauwe naar de gele laag overgezet, en iets minder sporen in tunnels gelegd. Met name rechtsachter leek me dat wenselijk: dat punt van de baan is sowieso al lastig te bereiken en om dan ook nog een paar meegebogen wissels in een tunnel te stoppen, vond ik bij nader inzien geen goed idee.

Om te beginnen zijn hier de vier afzonderlijke lagen, van boven naar beneden.

Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: speeltmettreintjes op vrijdag 18 januari 2019, 14:45:35
Hier nog een keer dezelfde vier lagen, maar nu met hoogtes erbij.

Die hoogtes moet je als indicatie zien. Ik heb het zo ontworpen dat de stijgingen maximaal 3% zijn. Om dat te bereiken, heb ik wel iets moeten doen dat het bouwen lastiger zal maken: bij de helix liggen de parallelsporen niet even hoog! Bij nader inzien denk ik dat het beter is om de binnenste sporen maar iets steiler te maken.
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: speeltmettreintjes op vrijdag 18 januari 2019, 14:53:48
Tenslotte nog plaatjes met een 3D-aanzicht, een schematisch 3D-aanzicht en met alle sporen.

Bij het 3D-aanzicht heeft WinTrack weer iets gegenereerd dat ik niet helemaal begrijp, met name bij de bruggen. Ik vermoed dat dat komt door iets dat al in jouw oorspronkelijke .tra bestand zit, maar ik weet niet wat dat dan is.
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: basjuh1981 op vrijdag 18 januari 2019, 16:42:27
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 18 januari 2019, 14:45:35
Die hoogtes moet je als indicatie zien. Ik heb het zo ontworpen dat de stijgingen maximaal 3% zijn. Om dat te bereiken, heb ik wel iets moeten doen dat het bouwen lastiger zal maken: bij de helix liggen de parallelsporen niet even hoog! Bij nader inzien denk ik dat het beter is om de binnenste sporen maar iets steiler te maken.
Ik houd de parallelsporen in de hoogte altijd even hoog. In de praktijk liggen ze op 1 stuk hout.
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: mltrain op vrijdag 18 januari 2019, 17:32:52
Rob ,

Dat ziet er heeel goed uit....

Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: mltrain op vrijdag 18 januari 2019, 19:20:41
Rob,

Ik heb het plan nog eens goed bekeken, ik doe het je niet na eerlijk gezegd, ik vind het een geweldig mooi plan, waar ik wel denk dat het te smal wordt is het gedeelte rechts wat buiten de tafelafmeting valt, de afstand tussen beide tafels is nu 50 cm wat net nog kan, als je de bocht daar iets kleiner kunt maken met 230/330 rails?  Ook wat betreft de Helix vraag ik me af of je niet meer gebruik kunt maken van de 130,230 rails met 188 er tussen deze heb ik voldoende voorradig de 430 en 330 zal ik moeten aanschaffen? In ieder geval de onderste 2 die zie je namelijk toch niet.  Wat betreft het onderste  Schaduwstations kan er een of 2 banen weggelaten worden. Ik denk dat maximaal 4 opstelsporen voldoende zijn.De 2e zou je wel kunnen handhaven zo. Ik zie dat je daar een kruiswissel geplaatst hebt? Heeft dat een rede? 

Nogmaals bedankt voor jou hulp, ik waardeer dat zeer.

Math
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: mltrain op vrijdag 18 januari 2019, 19:25:52
Rob,

In mijn oude baan had ik ook een helix gemaakt met 130 en 230 rails met aan 1 zijde een 188 en 094 rail, en dat ging prima, in dit geval zou je aan alle vier de kanten het zelfde kunnen
doen. 

Scheelt toch weer in de kosten.
:D
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: mltrain op vrijdag 18 januari 2019, 20:24:53
Rob,

Ik had overigens nog een idee..

Stel ik maak aan de linkerzijde een tafel van 180x45 (hoogte maakt niets uit) op wielen, en plaats deze met de smalle kant tegen de linkertafel  deze zou dan gebruikt kunnen worden om bv een kopstation te realiseren. Aangezien deze tafel verplaatsbaar moet zijn kan deze als er niet gereden wordt verplaats worden tussen de 2 tafels. Je zou dan van het station uit wel bv een schienenbus kunnen laten rijden van en naar het kopstation, de Schienenbus zou dan wel misschien een eigen perron moeten krijgen.  In deze tafel zou dan zelfs ook opstelsporen (onderste of middelste verdieping) voor wagons gemaakt kunnen worden.  De Tafel wordt dan geplaatst tegen de linkerzijde (voor de dubbele openslaande deur) zie bestand.
De huisjes hiervoor zijn de zelfde als in het bestandje(Auhagen)

Dit is wel iets voor later maar misschien wel al handig om er rekening mee te houden.
Wat ik me ook afvraag is waar we een goederenloods kunnen plaatsen? Hoe had je het BW in gedachten (Kolen Kraan (1 spoor) kolen bunker (2 sporen), bezanding, diesel tankplaats, en een olie tankplaats(Olie gestookte trein) afkoppelen van wagons enz.

Ideeën genoeg maar hoe voer je ze uit 8o

Math



Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: speeltmettreintjes op vrijdag 18 januari 2019, 21:17:11
Citaat van: mltrainIk heb het plan nog eens goed bekeken, ik doe het je niet na eerlijk gezegd, ik vind het een geweldig mooi plan...
Dank je.

Citeer... waar ik wel denk dat het te smal wordt is het gedeelte rechts wat buiten de tafelafmeting valt, de afstand tussen beide tafels is nu 50 cm wat net nog kan, als je de bocht daar iets kleiner kunt maken met 230/330 rails?
Die 330/430 had ik gebruikt toen dat stukje nog wat verder naar rechts lag, toen paste dat gewoon. Het was minder werk om de grenzen van de baan wat op te rekken dan om de bochten aan te passen, dat is eigenlijk de belangrijkste reden dat ik het zo had gedaan. Niet echt een overtuigende reden. Ik zal er nog eens mee aan de slag gaan en zorgen dat je die 50 cm kunt houden. Als je wilt, kan dat trouwens nog best iets groter. Zal ik er zo'n 60 cm van maken?

CiteerOok wat betreft de Helix vraag ik me af of je niet meer gebruik kunt maken van de 130,230 rails met 188 er tussen deze heb ik voldoende voorradig de 430 en 330 zal ik moeten aanschaffen? In ieder geval de onderste 2 die zie je namelijk toch niet.
Treinen hebben niet alleen moeite met steile hellingen, bochten geven iets meer wrijving en kosten dus wat extra kracht, en dat geldt vooral voor krappe bochten. Voor een trein die een recht spoor met een helling van 3% nog nét aankan, is een bocht 24130 met dezelfde stijging net teveel gevraagd. Dat is de reden waarom ik bij het ontwerpen alleen rails 24130 op stijgende sporen leg als het écht niet anders gaat. Op dalende sporen met 3% of meer zijn rails 24130 om een heel andere reden af te raden: de buffers van lange rijtuigen en locomotieven kunnen dan nog wel eens in elkaar haken en dan krijg je gegarandeerd een ontsporing.

Een 230/330 helix heeft die problemen niet, maar, zoals je zelf al aangeeft, moeten er dan een paar rechte rails bij. Met twee 24188's per 360° heb je in de binnenbocht een helling van 3,2% nodig voor 10 cm hoogteverschil. Met vier 24172's volstaat 2,9%. Als die binnenbocht alleen als daalspoor gebruikt wordt, moet 3,2% nog wel te doen zijn. Bij het ontwerpen probeer ik dat soort beperkingen te vermijden, maar dat lukt niet altijd.


CiteerWat betreft het onderste  Schaduwstations kan er een of 2 banen weggelaten worden. Ik denk dat maximaal 4 opstelsporen voldoende zijn.
Weghalen is héél gemakkelijk. Maar het kan nóg simpeler: als je iets bouwt, kun je gewoon afwijken van het plan, in dit geval door twee opstelsporen weg te laten. Het voordeel? Als je later toch nog een 5e en 6e opstelspoor wilt, weet je al dat het zal passen.

CiteerDe 2e zou je wel kunnen handhaven zo. Ik zie dat je daar een kruiswissel geplaatst hebt? Heeft dat een rede?
Ja, maar geen belangrijke. Hij geeft een extra rijmogelijkheid. Als je straks strikt rechts of links gaat rijden, heb je hem niet nodig. Als je wilt, haal ik hem weer weg. Kies maar.


Citeer
In mijn oude baan had ik ook een helix gemaakt met 130 en 230 rails met aan 1 zijde een 188 en 094 rail, en dat ging prima, in dit geval zou je aan alle vier de kanten het zelfde kunnen doen. 

Scheelt toch weer in de kosten.
:D
Je bent niet de enige met een helix 130/230 en ook nog eens een helling van ruim boven de 3%. Als je toevallig alleen maar sterke locomotieven hebt, en geen lange treinen laat rondrijden, kun je je wat meer permiteren. Je hebt nu een behoorlijk oppervlak, daar hou ik bij het ontwerp rekening mee. Bij een relatief kleine baan ontwerp ik ook wel eens iets waarbij de stijging boven de 3% uitkomt, maar het zou toch zonde zijn als je straks heel veel tijd steekt in het bouwen van een baan om dan te ontdekken dat sommige treinen er niet lekker op kunnen rijden?

Van dat kostenaspect ben ik me zeer bewust. Toen ik jouw .tra bestand voor het eerst opende en zag hoeveel rails 24130 er lagen, wist ik al dat je er véél te veel had. Dat is echter slechts mijn mening. Als jij straks iets bouwt met een 130/230 helix en het werkt goed, heb je genoeg geld uitgespaard om een leuke locomotief voor te kopen. Als het echter niet goed werkt, heb je een hoop tijd voor niets besteed en bovendien moet je alsnog die ruimere bochten aanschaffen. Uiteindelijk is het jouw baan. Ik vind het leuk om te helpen bij het ontwerp, maar het is geheel jouw keuze om er iets mee te doen of niet.



Citeer
Ik had overigens nog een idee..
Hier moet ik me even in verdiepen.

Citeer
Wat ik me ook afvraag is waar we een goederenloods kunnen plaatsen? Hoe had je het BW in gedachten (Kolen Kraan (1 spoor) kolen bunker (2 sporen), bezanding, diesel tankplaats, en een olie tankplaats(Olie gestookte trein) afkoppelen van wagons enz.
Zoals je ziet, komen er van rechtsachter twee sporen naar de draaischijf. Ik had gedacht om daartussen de kolenbunker, bezanding en waterkraan te plaatsen, dan kunnen loks op twee sporen tegelijk worden behandeld. Olie kan dan bijvoorbeeld bij het (enige) zijspoortje. Er is bovendien nog voldoende ruimte om nog wat meer zijsporen toe te voegen.

Locs die naar het BW komen moeten hun wagens eerst ontkoppelen. Voor locs zonder telex heb ik daarvoor vier ontkoppelrails in de baan opgenomen. Twee daarvan liggen direct naast het BW, maar zijn alleen vanuit het doorgangsstation te bereiken. Als ik ze als aftakking van het BW had gemaakt, waren ze veel korter en nauwelijks beter bereikbaar. Zijsporen zijn uiteraard veel gemakkelijker te veranderen dan wisselstraten en stations. Met een kleine wijziging kunnen die twee zijsporen bijvoorbeeld gemakkelijk zo'n 40 cm langer worden.

Als je minimaal één loc met telex hebt, kan die de afgekoppelde wagens zonodig ergens anders naartoe slepen waar ze niet in de weg staan, één van de schaduwstations bijvoorbeeld. Er is ook nog wel wat ruimte voor meer zijsporen. Ik vond het echter al wel vol genoeg, daarom heb ik er niet meer gemaakt.

CiteerIdeeën genoeg maar hoe voer je ze uit 8o
Ja, dat ken ik, ik heb ook veel meer ideeën voor m'n baan dan ik ooit uit kan voeren :).

Mijn oplossing? Eén stap tegelijk, veel uitproberen en alle tijd nemen.
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: speeltmettreintjes op zaterdag 19 januari 2019, 18:56:03
Citaat van: mltrain op vrijdag 18 januari 2019, 20:24:53
Rob,

Ik had overigens nog een idee..

Stel ik maak aan de linkerzijde een tafel van 180x45 (hoogte maakt niets uit) op wielen, en plaats deze met de smalle kant tegen de linkertafel  deze zou dan gebruikt kunnen worden om bv een kopstation te realiseren.

Zo'n uitbreiding kun je heel gemakkelijk maken door het enkelspoor naar het kopstationnetje in het laatste plan ligt iets naar links te leggen en dan door te trekken. Kun je ook prima later een keer doen.
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: speeltmettreintjes op zaterdag 19 januari 2019, 21:17:49
Bij deze een aangepast bovenste schaduwstation, plus de sporen voor de verbinding met de zichtbare baan.

De sporen rechtsvoor zijn nu 230/330 in plaats van 330/430. Daarmee blijven ze binnen de grenzen van de baan. Daar heb ik het niet bij gelaten, daana heb ik het schaduwstation nog zo'n 20 cm naar rechts verschoven. Het directe resultaat is dat er even verderop in de vijf opstelsporen een langer stukje recht spoor past (in totaal ongeveer een meter extra opstelruimte), maar dat is niet de belangrijkste reden waarom ik dat heb gedaan: door deze verschuiving kun je de baan plaatselijk smaller maken, van 130 naar 110 cm, waardoor de hoek rechtsachter (van de zichtbare baan) iets minder slecht bereikbaar wordt.

Vervolgens heb ik de wisselstraat links gewijzigd: er zitten nu twee meegebogen wissels in, waardoor de opstelsporen ook wat langer zijn geworden. Eerder had ik daar gewone wissels gebruikt omdat de bocht van de meegebogen wissels R1 is, net als de 24130, en zoals je inmiddels weet, probeer ik die zo min mogelijk te gebruiken. Aangezien het echter jouw baan wordt, heb ik deze keer bij het ontwerp jouw voorkeur gevolgd, niet de mijne. Er liggen ook wat meer rails 24130.

In de blauwe sporen ligt een 'slinger', met rails 24192, waardoor de blauwe sporen dichter bij de muur komen. Het spoor is daar al ver genoeg gedaald, dat moet kunnen. De reden om dat te doen was om ruimte te maken voor een extra 24172 in de bocht. En dát was weer nodig om de blauwe sporen precies lang genoeg te krijgen om bij 3% te kunnen afdalen tot het niveau van het schaduwstation.
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: mltrain op zondag 20 januari 2019, 10:20:01
Rob,

Wederom bedankt voor jouw inbreng.

Ik vind dit nog niet zo gek, ik moet dan wel de tafels gaan aanpassen, en je hebt nu wel iets minder ruimte voor scenery, echter bereikbaarheid is  natuurlijk ook zeer belangrijk. Je moet nu echter ook het eerste schaduwstation compleet veranderen. Dit mag wat mij betreft iets kleiner, max 3 of 4 opstelsporen. Bij mijn vorige baan maakte ik gebruik van  3 sporen in de 2 schaduwstations en dat  was toen voldoende. De bereikbaarheid van het schaduwstation wordt dan ook een stuk beter. Zou het niet ook beter uitzien als de lok loods iets verder van de muur af ligt? Zo zou je de voorst (blauwe bocht deels kunnen laten zien en niet als tunnel. De tunnel zou dan bij het (groene)schaduw station kunnen beginnen.

Wellicht kun je me het .tra bestand eens sturen, dan kan ik zelf eens kijken, alhoewel ik me afvraag of het bestand werkt omdat ik een hele oude Wintrack 7 versie heb en ik geen updates kan krijgen(niet officieel programma B) de nieuwe bochtwissels 24772/24771 en de 24315 heb ik al helemaal niet.

Ik had overigens even naar mijn rails gekeken, ik heb de gewone 24611/24612 in overvloed, driewegwissels 3x, 24624 kruiswissels 6x, 3x 24712 4x 24711, ik mis dan toch een behoorlijk aantal (24330 22x in bezit ) ,(24430 10x in bezit)  en (24530 10 x inbezit)   en de nieuwe bochtwissels heb ik nog helemaal niet..

Nogmaals bedankt.
Math
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: speeltmettreintjes op zondag 20 januari 2019, 16:47:16
In de hoofdbaan heb ik op een aantal plaatsen voor slanke wissels gekozen omdat ik ze mooier vind, maar ze zijn lang niet allemaal nodig. Drie van de wissels 24712 zijn heel eenvoudig te vervangen door wissels 24612: bij de locloods, in het kopstationnetje en de wissel voor de aftakking naar datzelfde kopstationnetje. Je schrijft echter dat "3x 24712 4x 24711", dan heb je er in totaal zelfs al een over. Er is alleen een kleine aanpassing nodig want nu liggen er 4 x 24712 en 2 x 24711. Da's een kleinigheidje.

De twee bochtenwissels rechtsachter zijn functioneel, maar eventueel kun je in plaats daavan ook gewone bochten gebruiken en dan in de parallelsporen rechts met een paar linkerwissels (24611) de sporen verbinden. Vind ik wat minder mooi, en het effect is dat de hele binnenbocht in beide richtingen moet worden bereden, nu is dat maar een héél kort recht stukje (alleen een 24071). Maar belangrijk is dat allemaal niet. Ik zal het aanpassen.

In het overzicht van jouw wissels mis ik de 24671 en 24672. Hoeveel heb je daarvan?

Dat je te weinig rails 24330 / 430 / 530 hebt, begrijp ik. Voor in de schaduwstations gebruik ik die vooral om de sporen goed te laten aansluiten, maar aansluitend bij wat jij wilt gebruik ik meer rails 24130 en 24230. Ik heb inmiddels een alternatieve spiraal links bedacht met bochten 230/330 en wat rechte rails. Daarmee worden er véél meer 230's gebruikt en véél minder 430's. Van die 130's verwacht ik echter dat je er een aantal zult overhouden.


Misschien mis ik iets, maar als je de locloods iets verder van de muur wilt, kun je hem toch simpelweg op andere sporen van de draaischijf aansluiten? Overigens is het niet goed mogelijk om alleen de voorste blauwe bocht te laten zien en de achterste niet: er zit niet genoeg ruimte tussen de sporen om er een wandje tussen te proppen.

Het eerste schaduwstation veranderen is geen probleem, ben ik al mee aan de slag.


Ik gebruik de WinTrack demoversie 14. Daarmee kan alles behalve printen en opslaan, .tra bestanden heb ik dus niet. Je kunt het gewoon invoeren in jouw eigen versie. Zonodig kun je zelf rails definiëren die ontbreekt (dat wil zeggen, dat kan in WinTrack 14, ik neem maar gwoon aan dat dat in 7 ook al kon). Het zit onder menu "Extras / Gleis erzeugen". Je kunt rechte rails, gebogen rails en allerlei wissels definiëren. Van alle C-rail wissels heb ik de exacte maten en hoeken, dus als je die nodig hebt, laat het maar weten.

Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: mltrain op zondag 20 januari 2019, 18:54:34
Rob,

De 24671 heb ik 8x en de 24672 heb ik 5x,  kijk maar als je er niet uitkomt dan is het gen probleem om ze te kopen die zijn nog redelijk goedkoop te krijgen.

De nieuwe bocht wissels vind ik uiteraard ook mooier als ze te zien zijn dan kun je beter handhaven, om er een paar bij te kopen is dan uiteraard geen probleem.

Groet,
Math

Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: speeltmettreintjes op zondag 20 januari 2019, 21:08:02
 @citaat
De reden dat ik er naar vroeg was niet dat je er misschien een paar zou moeten kopen, integendeel: ik wil ze alleen maar gebruiken omdat je ze toch al hebt. Je hebt er heel wat, daarvan zul je een flink aantal overhouden. Ik gebruik ze alleen in de schaduwstations.
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: speeltmettreintjes op zondag 20 januari 2019, 21:19:26
Bij deze versie 3.0.

Gele sporen

De bovenlaag is op een paar kleine punten veranderd. Wat je verbeteringen vindt en wat niet, mag je zelf beoordelen. Een opsomming:


Blauwe sporen


Groene sporen

Het bovenste schaduwstation is minimaal verschoven door de wijzigingen in de blauwe sporen, verder is het gelijk aan versie 2.4. De groene sporen in de helix zijn nieuw.


Roze sporen

Het onderste schaduwstation is compleet nieuw. Het heeft vier opstelsporen, die iets langer zijn dan de vier voorste van de vorige versie. Dat komt onder meer door aanpassingen in de wisselstraten aan de beide uiteinden. Een niet onbelangrijk detail: De twee achterste opstelsporen gebruiken geen rails 24130, 24671 of 24672 en bieden daarmee parkeerruimte voor treinen die niet van krappe bochten houden. De twee voorste opstelsporen, en trouwens ook alle sporen in het bovenste schaduwstation, hebben allemaal een aantal bochten R1, hetzij als 24130 dan wel als wissel 24671 of 24672.


Stijgingen en hoogteverschillen
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: speeltmettreintjes op zondag 20 januari 2019, 21:21:25
Tenslotte nog wat plaatjes met hoogtes erbij.
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: mltrain op maandag 21 januari 2019, 23:24:26
Rob,

Wederom bedankt voor de moeite die je neemt om mij te helpen.
Het ziet er weer goed uit. Ik vraag me nu alleen af hoe ik een dorpje en wegen kan maken tussen al deze rails.
Je zult deels onder of over de rails heen moeten wil het een beetje realistisch zijn.
Stel ook dat ik een pendeltrein wil laten lopen van het hoofdstation naar het kopstation, dan kan dit nu niet want de pendeltrein komt niet langs het perron.

Als ik deze week tijd heb zal ik het plan overzetten naar mijn Wintrack versie zover dit kan.

Uiteraard is ieders inbreng van harte welkom.

Nogmaals bedankt   
Math
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: Jurrien op dinsdag 22 januari 2019, 08:51:21
Zie ik in het onderste schaduwstation (roze/rood) aan de rechterkant bij het verlaten van het schaduwstation nog mogelijkheden voor twee opstel sporen?

mvg
Jurrien.
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: Dirkkie_84 op dinsdag 22 januari 2019, 08:58:30
Ik vind het heel rommelig. Veel sporen/wissels die niet nosig zijn of in het echt er nooit hdden gelegen en een dienstregeling moeilijk maken.
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: speeltmettreintjes op dinsdag 22 januari 2019, 13:06:18
Citaat van: mltrain op maandag 21 januari 2019, 23:24:26
Rob,

Wederom bedankt voor de moeite die je neemt om mij te helpen.
Het ziet er weer goed uit.
Graag gedaan.

Citaat van: mltrain op maandag 21 januari 2019, 23:24:26Ik vraag me nu alleen af hoe ik een dorpje en wegen kan maken tussen al deze rails.
Je zult deels onder of over de rails heen moeten wil het een beetje realistisch zijn.
Je hebt gelijk dat er niet veel ruimte is voor scenery. Dat komt hierdoor:

Citaat van: mltrain op maandag 14 januari 2019, 19:23:05Ik wil een baan maken met een Draaischijf, een station gedeelte en een klein eindstationnetje.

Zoals je zelf al had bedacht, past er wat bebouwing in de hoek linksachter. Tegen de muur een bijpassende achtergrondfoto plakken en het lijkt ineens een heel dorp. Wegen gaan in de praktijk ook over of onder rails. Bij dit ontwerp zal onderdoor trouwens niet gaan, dan kom je in de knel met de lager liggende sporen.


Citaat van: mltrain op maandag 14 januari 2019, 19:23:05
Stel ook dat ik een pendeltrein wil laten lopen van het hoofdstation naar het kopstation, dan kan dit nu niet want de pendeltrein komt niet langs het perron.
Klopt. Om dat te veranderen, moet de aftakking van het pendelbaantje een flink stuk naar links. Dat is niet moeilijk, maar het is niet zonder gevolgen. Ten eerste ligt het kopstation boven een paar sporen van de helix en dat komt maar net uit met de hoogtes. Als de aftakking naar links schuift, wordt het pendelbaantje korter en kan het onvoldoende hoogte winnen. Een logische oplossing is om het kopstation naar rechts te schuiven: daar zijn de sporen van de helix wat lager en dan past het wel. Ten tweede ís het pendelbaantje al niet lang, door de andere aftakking wordt het wel érg kort. Ter illustratie voeg ik een paar plaatjes bij.

Een ander idee is om het pendelbaantje niet recht te laten lopen, maar bochtig. Daarmee wordt het spoor immers veel langer en zodoende kan er hoogte worden gewonnen. Zoiets kan op meerdere manieren, maar het is veel ingrijpender.




@Jurrien  @citaat @citaat
Zeker, dat past makkelijk. In versie 2.3 van het ontwerp (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73908.msg1280398#msg1280398) lagen er zelfs al meer sporen, maar Math vond drie of vier wel genoeg (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73908.msg1280750#msg1280750). Met die keuze ben ik het eens, de schaduwstations zijn sowieso al lastig bereikbaar. Zonder het bovenste schaduwstation zouden twee extra sporen in het onderste het wél kunnen. In plaats van het bovenste schaduwstation zou er dan alleen een keerlus komen. Ook die ligt nog in de weg als het om de bereikbaarheid van het onderste schaduwstation gaat, maar lang niet zo veel.


@Dirk  @citaat
Voor bijna alle sporen zie ik een duidelijke functie, alleen de zijsporen kun je gemakkelijk weglaten of veranderen. Welke sporen vind jij niet nodig?
Ook voor wissels zie ik, met uitzondering van de aftakkingen naar de zijsporen, voor alle wissels een duidelijke functie. Welke wissels vind jij niet nodig?

Ik vind het niet rommelig. Misschien wat vol, maar het is maar net wat je wilt. En in dit geval is dat Math's keuze. Déze baan (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=70661.msg1261760#msg1261760) is pas rommelig (en vol). Maar wel ongelooflijk veel rijwegen  :).
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: speeltmettreintjes op dinsdag 22 januari 2019, 14:40:46
Zoals ik al schreef, kan het bergbaantje ook bochtig. Een paar bochten helpt maar een klein beetje, maar het kan ook anders.

Ik heb linksvoor een hogere berg gemaakt en er een bergstation op gelegd. In deze uitwerking ligt het 177 mm boven het doorgangsstation, maar als je het hoger wilt, wel, dan maak je de berg wat hoger en dan heb je ruimte genoeg om nog een paar rondjes te draaien. Ik denk echter dat een hogere berg niet zo mooi staat bij de rest van de baan.

Voor de rechte bruggen zie ik nu helaas geen geschikte plaats meer. De blauwe sporen linksvoor die ik in het vorige ontwerp zichtbaar had gemaakt, zitten nu weer onzichtbaar in de berg.

Voor de 3D-aanzichten heb ik een paar randen van de tafel links afgerond. Het is maar een idee.
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: speeltmettreintjes op dinsdag 22 januari 2019, 14:46:48
Tenslotte heb ik nog plaatjes met hoogtes erbij, en een plaatje van alle sporen linksvoor om te laten zien hoe ze boven elkaar liggen. Ik heb het zo gedaan zodat je in principe van bovenaf bij alle sporen van de helix kunt komen. Daarvoor moet je wel de scenery afneembaar maken.
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: mltrain op woensdag 23 januari 2019, 20:32:33
Rob,

Ik heb zelf eens zitten puzzelen met het station en BW, ik heb er wat aanpassingen aan gedaan.

Ten eerste heb ik die rare bocht uit het station gehaald, een kruiswissel toegevoegd zodat je van daaruit naar het bergbaantje kunt rijden.
Dan heb ik de toegang tot de BW veranderd en ook diverse opstelrails, bovendien heb ik er ook een goederenloods neergezet want die miste ik nog.

Ik heb alleen even dit gedeelte veranderd dit zou dus gewoon aan het vorige ontwerp moeten passen uiteraard met uitzondering van het bergbaantje.

Ik vind dit overigens geen gek idee, je zou hier natuurlijk ook wat bruggen en tunnels naar de bergbaan kunnen leggen, nog beter naar het aangebouwde stuk.

Ik heb overigens ook even gekeken naar het loskoppelbare deel. Ik kan de tafel links achter met 10 of 15 cm verlengen. Dit gaat wel weer van het aan te bouwen deel af dit heeft echter geen invloed op het plan. Ik heb zelfs de ringloods uitgebreid, dit is echter om even te kijken of het mogelijk is.

Ik ben benieuwd naar de reacties wellicht heb je verbeteringen in gedachten. Ik kan overigens geen nieuwe bochtwissels invoegen omdat ik deze niet in wintrack heb.

Groetjes,
Math
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: mltrain op woensdag 23 januari 2019, 21:08:01
Rob

Ik bezit de grote faller kraan en bunker deze past alleen op hart rail 6,4 als ik het goed heb. Deze had ik voorzien aan de linker zijde Kolen bunker, water, zand en een afstel spoor voor aanvoer van kolen die dan vanuit de wagon in de bunker geladen kan worden. Dan mis ik nog olie en een diesel vul installatie, diesel zou eventueel bij de 2e rail naast de dubbele loods gezet kunnen worden. Wat olie betreft
zou dit ook links naast de ringloods gemaakt kunnen worden, loc pakt 2e spoor, pakt daar water en zand en rijdt dan door  om olie te pakken, dan moet hij alleen weer achteruit over het linker spoor naar het station toe want je kunt van daaruit niet anders.  IK heb hier en daar wat bochten 24912 bochten gebruikt maar of dat er beter van wordt betwijfel ik

Overigens een loc die naar het berg station rijdt kan nu ook stoppen bij het station, beter was het nog als hij een eigen stop plek zou hebben aan het station ik denk echter dat dat niet realiseerbaar is.

Groet,
Math
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: speeltmettreintjes op woensdag 23 januari 2019, 21:47:14
Of het in oudere versies van WinTrack gaat, weet ik niet, maar in versie 14 kun je zelf rails definiëren. Een slanke bochtenwissel zit er al gewoon in, maar anders zou je dat op de volgende manier kunnen doen:

- Menu Extras / Gleis erzeugen
- Kies Gleistyp Bogenweiche en ga verder
- vul in: Winkel 30.0
          Radius 515.0
          Gerade vor Bogen  0.0
          Gerade nach Bogen 0.0
          Bogenrichtung nach links
  en ga verder
- Vul in: Winkel 30.0
          Radius 515.0
          Gerade vor Bogen 64.3
          Gerade nach Bogen 0.0
  en ga verder
- Vul bij Bezeichnung een naam in die voor jou duidelijk is.
          Kurzbezeichnung kun je zo laten
          Artikel-nr. (für den Gleisplan): 24771
  en ga verder.

Als het goed is, heb je nu een slanke bochtenwissel links. De rechterwissel 24772 gaat bijna hetzelfde; als links gelukt is, kom je daar wel uit. Zelf gedefiniëerde rails staan in een aparte groep. De rails waar je uit kunt kiezen begint helemaal links met rechte rails, bochten en zo verder; helemaal rechts staat wat je zelf hebt toegevoegd. Mocht je nog geen rails 24315 hebben, dan kun je die ook zelf definiëren.

Aangezien je geen slanke bochtenwissels hebt, weet je waarschijnlijk nog niet dat je altijd twee rails 24315 nodig hebt (of de zaag moet gebruiken om de rails aan te passen). De twee wisseluitgangen liggen namelijk zo dicht bij elkaar dat de beddingen van normale rails elkaar in de weg zitten. Bij de 24315 kunnen zijkanten van de bedding er af gehaald worden, daarmee past het wel. Dit is vergelijkbaar met de gewone slanke wissels en de speciale rechte rails 24071.

Op de andere opmerkingen kom ik morgen terug.
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: speeltmettreintjes op donderdag 24 januari 2019, 16:58:17
Mooi dat je er zelf mee aan de slag gaat, daardoor begrijp je beter wat de (on)mogelijkheden zijn.

Als je het bergbaantje ongeveer legt zoals in plan 3.2, gaat dat prima met die kruiswissel. Bij de eerdere plannen (zoals 3.1) zou het op zich ook wel passen, maar het spoor naar het kopstationnetje zou héél kort worden. Daarbij helpt het ook al niet dat dat kopstationnetje dan bovendien al zou moeten eindigen voordat de sporen weer boven de helix uit zouden komen, het hoogteverschil is anders onvoldoende.

Je schrijft dat je 'die rare bocht uit het station' hebt gehaald, dat is logisch met die kruiswissel erbij. Ik zie echter niet met welke rails je de aansluitingen dan wel hebt weten te maken. Heb je wat rails flink verbogen?

Voor wat betreft de bruggen in het bergbaantje en het later aan te bouwen deel heb je helemaal gelijk. Bijvoorbeeld een gebogen brug in het bergbaantje een rechte in de aanbouw.

CiteerIk heb overigens ook even gekeken naar het loskoppelbare deel. Ik kan de tafel links achter met 10 of 15 cm verlengen. Dit gaat wel weer van het aan te bouwen deel af dit heeft echter geen invloed op het plan.
Van baanontwerp heb ik meer verstand dan van baanbouw. Waar de grens van het ontkoppelbare deel moet komen is me nog niet 100% helder. Waar dan ook, ik voorzie wel wat problemen. Het lijkt me dat je de helix helemaal in het ontkoppelbare deel wilt hebben. Dan zul je iets moeten verzinnen voor de slanke meegebogen wissel op de grond, bij de ingang van het onderste schaduwstation. Doorzagen is geen optie, daarom dacht ik zelf dat je die maar in z'n geheel in het achterste deel zou moeten laten. Hoe de grens van het loskoppelbare deel moet lopen bij de (gele) wissels links, laat ik aan jou over.

CiteerOverigens een loc die naar het berg station rijdt kan nu ook stoppen bij het station, beter was het nog als hij een eigen stop plek zou hebben aan het station ik denk echter dat dat niet realiseerbaar is.
Op zich gaat dat wel, gemakkelijk zelfs, maar dan komt er een vijfde spoor bij het station en heb je nog minder ruimte voor scenery. Ik heb het uitgewerkt in het bijgevoegde plan, dan kun je het zelf zien.

Met het BW heb je natuurlijk oneindig veel mogelijkheden om iets te veranderen. Vooral doen, zou ik zeggen, uiteindelijk weet jij het beste wat je mooi vindt. Je moet alleen oppassen met bochten in zijsporen waar je later wagons zou willen parkeren: op gebogen sporen kun je ze niet aankoppelen! Als je zijsporen gebruikt om locs of hele treinen te parkeren, zijn bochten prima en die 24912 vind ik daar heel geschikt voor.

Die Faller kraan en bunker ken ik niet, je zult zelf moeten meten of het past, maar met jouw wijzigingen zou dat wel eens lastig kunnen worden. Verder vind ik het minder mooi om de kolenbelading bij zijsporen te plaatsen. Mijn voorkeur gaat uit naar één of twee sporen waarop de locs het BW binnenrijden, en nadat ze kolen, water en zand hebben ingenomen wil ik dat ze zonder omwegen naar de draaischijf kunnen rijden. Daarom had ik in het BW steeds wat ruimte opengelaten tussen de twee sporen naar de draaischijf. Daar passen een flink formaat bunker en kraan tussen.

Ik zie dat je rechts bent uitgegaan van 130 cm breedte. Daardoor komen de schaduwstations uit versie 2.4 en hoger onnodig ver van de rand te liggen. Als je het bij die 130 cm houdt, moeten de schaduwstations natuurlijk aangepast worden, maar dat is niet zo moeilijk. Hieronder vind je het resultaat.

Behalve het toevoegen van een extra stationsspoor, heb ik ook de sporen in het station weer netjes passend gemaakt. Voor een goede oplossing moest ik de helix iets opschuiven. Daar was nog net genoeg ruimte voor, de helix zelf is hetzelfde gebleven als in de vorige versie.

Aan het BW heb ik niets meer veranderd. Ik ga er vanuit dat jij daar zelf verder mee gaat stoeien.
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: mltrain op zaterdag 02 februari 2019, 21:33:06
Rob,

Ik heb het banenplan zelf overgezet naar Wintrack en hier en daar iets aangepast,  echter vraag ik me af of het ontwerp nu niet te vlak wordt, je kunt nu eigenlijk nergens bruggen maken, misschien is een mooie parade baan ook mogelijk. Ik heb overigens met de helix wat zitten te stoeien door toch de 130 en 230 rails te gebruiken. In jouw ontwerp zou ik 30 24330 rails moet aanschaffen, de overige rails heb ik voldoende misschien is een Helix wel niet nodig? .
Stel we laten een Schaduwstation weg en maken onderin deze groter, dan creëer misschien wel weer meer ruimte en misschien mogelijkheden tot een paradebaan met bruggen en tunnels, meer scenery mogelijkheden?

Misschien heb jij nog ideeën?

Math
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: speeltmettreintjes op zondag 03 februari 2019, 16:01:50
Bruggen in bochten gaat wel, maar voor de rechte brug van 360 zie ik ook geen geschikte plaats. Een paradebaan erbij is nogal een verandering. Dat wil zeggen, er kan nog wel een spoor zo ongeveer langs de rand van de baan, maar dan hou je helemaal geen ruimte meer over voor scenery. Als je die ruimte wel wilt houden, betekent het toevoegen van een paradebaan dat je iets anders weg moet laten of moet vereenvoudigen. Dat zal een lastige keuze worden, maar die zul je zelf moeten maken.

Eén schaduwstation in plaats van twee heeft al vanaf het begin mijn voorkeur. Met twee boven elkaar zijn ze allebij niet zo goed bereikbaar. Met ééntje zou ik hem op de vloer leggen, dan heb je er 30 cm werkruimte boven. Het kan ook een stuk groter, met vijf of zes lange opstelsporen langs de rand. Voor de aansluitingen naar boven zal er echter ook wat rails verder van de rand moeten komen. Als daarop een ontsporing is, zul je toch nog met een grijper moeten werken. Was in het vorige ontwerp ook al zo, maar dan met slechts 16 cm ruimte tussen de niveau's.

Dat je liever rails gebruikt die je al hebt, begrijp ik. Het is jouw baan, dus als jij een 24130/24230 helix wilt, ga je gang. Ik denk dat je  ook zonder helix wel 32 cm kunt dalen, maar ik moet het uitproberen om te zien hoe dat uitkomt, en wat dat betekent voor de bereikbaarheid. Als het lukt, zullen er minder bochten en véél meer rechte rails 24172/24188 nodig zijn om te dalen. Het kan even duren voordat ik daar aan toekom, dus probeer het vooral zelf alvast.
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: speeltmettreintjes op zondag 10 februari 2019, 14:29:39
Zonder helix het hoogteverschil overbruggen bleek lastiger dan ik had verwacht: het kan, maar het lukt me niet om de dalende/stijgende sporen dan nog enigszins bereikbaar te houden. Er van uitgaande dat de helix in het loskoppelbare gedeelte komt, en daardoor van alle kanten bereikbaar te maken is, is dat veel beter. Daarbij zou ik er wel voor zorgen dat je de scenery (en ook het bergtraject) opgetild kunnen worden zodat je ook van boven toegang hebt tot de sporen van de helix.

Citaat van: mltrain op zaterdag 02 februari 2019, 21:33:06Ik heb het banenplan zelf overgezet naar Wintrack en hier en daar iets aangepast
Een klein detail: er is een kort, gebogen opstelspoortje bijgekomen in het station (zie het eerste plaatje). Dat ligt echter zó dicht bij twee andere gebogen sporen, dat je daar maar heel weinig aan hebt. Als daar een wat langere loc geparkeerd staat en op de sporen ernaast passeert een trein met lange rijtuigen, loop je de kans op botsingen. Alleen bij een kort locje denk ik dat het net goed gaat.

Een tweede punt: De gebogen rails linksvoor, van de aansluiting tussen de gele sporen van de bovenbaan met de helix bochten, sluiten slecht aan (zie tweede plaatje). Er moet 5,9° gebogen worden en dat kan gemakkelijk met één rail 24206: een afwijking van 0,2° stelt niets voor.  In het rechterspoor wordt echter een 24107 gebruikt, met een afwijking van 1,6° past dat beduidend slechter. Het linkerspoor is nog erger: daar zitten passtukjes 24207, 24107 en, tegengesteld, bocht 24912. Samen maakt dat 2,9°, geen 5,9°, een afwijking van 3°! Het bepalen van de beste plaats voor die rails 24206 in de twee sporen is een kwestie van puzzelen: ergens tussen de wissels van het station en de sporen van de helix. Soms helpt het om dan de helix niet vanaf het begin met rails 24130/24230 te maken, maar dat had je al door, je was immers de binnenbocht van de helix begonnen met een korte rails 24215.

Een derde opmerking: Het stijgspoor boven de helix komt bij lange na niet hoog genoeg (zie eveneens het tweede plaatje). Ik had daar in mijn vorige ontwerpen niet voor niets bochten in gelegd: daarmee was er(net) genoeg spoorlengte ver genoeg boven de helix uit te komen. En het was geen toeval dat dat bergspoor daardoor boven de sporen van de helix kwam te liggen, veel andere mogelijkheden zijn er niet.
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: mltrain op maandag 11 februari 2019, 16:54:45
Rob,

De wissel heb ik er tussenuit gehaald, Deze had inderdaad geen toegevoegde waarde.
De helix zoals getekend beviel me ook niet. Ik heb nog van alles zitten puzzelen maar  zoals ik al eerder opmerkte, lukt het me niet.
Op de een of andere manier is mijn inspiratie weg...en je wil altijd te veel op een kleine ruimte... helaas.

Ik zat al te denken om het stations/BW gedeelte op de middelste verdieping te zetten dan kan een station uitrit naar de 3e verdieping waardoor je misschien iets met bruggen kunt .

Als er iemand nog andere ideeën heeft dan hoor /lees ik die graag.
Math
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: ArjanBosman op maandag 11 februari 2019, 18:44:08
Hi Math, even geen inspiratie .... dat kan altijd gebeuren. En een Baanplan maken vraagt de nodige tijd en bezinning. 
Mij heeft het geholpen om via Google (of een andere search engin) naar baanplannen te zoeken. Ook andere zoektermen willen helpen natuurlijk (bahnplan, etc.). Ook zoeken via pinterest brengt leuke resultaten omdat je kunt zoeken naar soortgelijke afbeeldingen. Of kijken naar baanplannen op andere fora zoals het Duitse Stummis.

Dus .... rustig aan, dan komen de ideeen vanzelf weer.
Succes!
Grtz, Arjan
Titel: Re: Banenplan ontwerp
Bericht door: speeltmettreintjes op maandag 11 februari 2019, 21:23:35
Om de rails netjes aan te laten sluiten is één ding (die bochten linksvoor bijvoorbeeld, dat is best goed te krijgen), om iets te bedenken dat je bevalt is een stuk moeilijker en bovendien iets persoonlijks. En ja, de beperking van een kleine ruimte is daarbij een hele lastige. Verhuizen dan maar?