https://www.omropfryslan.nl/nieuws/861237-vier-mensen-lichtgewond-geraakt-bij-aanrijding-tussen-trein-en-vrachtwagen
Holycrap 8o
Arriva..arriba...aijaiaiiiiii. :?
Holymilk :P
Die heeft geluk gehad, dat er geen chemische brol in die tankwagon zat...
Die collega heeft een engeltje op z'n schouder gehad.
Gr. Charlie
En ook de machinist is aangehouden?
Overweg is wel overzichtelijk, vaker overheen gereden.
Zal bijzondere situatie zijn geweest!
Citaat van: mDDM op vrijdag 11 januari 2019, 21:16:05
En ook de machinist is aangehouden?
Standaard procedure voor verhoor.
Klopt. Zegt niets over schuldvraag ;)
Sterker nog: door iemand als verdachte te behandelen, krijgt deze een hoop extra rechten die een getuige niet heeft. Een verdachte mag zwijgen, heeft recht op een advocaat, mag dingen vergeten en hoeft niet de waarheid te spreken, waar een getuige wel moet spreken, de waarheid moet vertellen en geen recht heeft op een advocaat of anderszins rechtsbijstand.
Ik weet nu wel een bijnaam voor het treinstel De Klover ;) :D
Citaat van: Laurent op zondag 13 januari 2019, 14:57:22
Sterker nog: door iemand als verdachte te behandelen, krijgt deze een hoop extra rechten die een getuige niet heeft. Een verdachte mag zwijgen, heeft recht op een advocaat, mag dingen vergeten en hoeft niet de waarheid te spreken, waar een getuige wel moet spreken, de waarheid moet vertellen en geen recht heeft op een advocaat of anderszins rechtsbijstand.
Enig idee waarom een machinist zo snel wordt verhoord??
Oorzaak achterhalen. Het geheugen is dan het meest ?vers?.
Wordt wel rekening gehouden met zijn lichamelijke en psychische conditie.
Citaat van: Marklindak op zondag 13 januari 2019, 21:56:50
Citaat van: Laurent op zondag 13 januari 2019, 14:57:22
Sterker nog: door iemand als verdachte te behandelen, krijgt deze een hoop extra rechten die een getuige niet heeft. Een verdachte mag zwijgen, heeft recht op een advocaat, mag dingen vergeten en hoeft niet de waarheid te spreken, waar een getuige wel moet spreken, de waarheid moet vertellen en geen recht heeft op een advocaat of anderszins rechtsbijstand.
Enig idee waarom een machinist zo snel wordt verhoord??
De machinist wordt altijd verhoord aangezien hij een van de weinige is die vrijwel alles heeft gezien.
Er is zelfs beeldmateriaal (https://www.dvhn.nl/groningen/Video-Zo-ramde-de-trein-van-Leeuwarden-naar-Groningen-een-melkwagen-24071412.html) van beschikbaar en is te zien hoe de trein de tanktrailer torpedeert.
Rob
@citaat 'k Wist niet dat een GTW een lanceerbuis heeft. :D
Op de beelden is te zien dat de chauffeur naar de vrachtauto toe rent wanneer de lichtjes en bellen aan gaan. De vrachtauto probeert te starten (2 maal? gezien de lichten).
Verhalen gaan dat meneer de auto er even geparkeerd had.
@citaat Toch dapper van die chauffeur, wetende dat de trein er aan komt. Die voetganger rent hard weg na de klap in plaats van hulp te verlenen, held op sokken......... :(
Ziet er inderdaad heftig uit.
Ken toevallig de situatie daar ook, paar jaar terug kwam ik wel eens op het bedrijventerrein daar.
Groeten,
Ton.
Citaat van: nobody op donderdag 17 januari 2019, 12:32:24
@citaat 'k Wist niet dat een GTW een lanceerbuis heeft. :D
Wim,
Je moet nog heel wat leren over Fryslân. ;)
Citaat van: Wijbe op donderdag 17 januari 2019, 16:34:31
Verhalen gaan dat meneer de auto er even geparkeerd had.
Parkeerverbod borden op/bij de spoorwegovergangen plaatsen??? :D
Rob
Dit wat de Leeuwarder Courant schrijft.
===> Artikel. (https://www.lc.nl/friesland/ProRail-doet-aangifte-tegen-chauffeur-vrachtwagen-die-door-trein-geraakt-werd-24075880.html)
Rob
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 17 januari 2019, 17:02:02
Die voetganger rent hard weg na de klap in plaats van hulp te verlenen, held op sokken......... :(
Hij maakt plaats voor hulpverleners. :o)
Daarnaast is het gewoon een schikreactie (weinig mensen weten van zichzelf hoe ze reageren bij calamiteiten). De film is niet lang genoeg om te kijken of die nog terug komt lopen. Dus een beetje voorbarige conclusie.
Ik ken een situatie in Zwitserland waar bij de spoorlijn (in dit geval smalpoor) direct parallel ligt aan een toegangsweg van een bergdorp.
Op die toegangsweg komt een weg uit waar een aantal appartementen staan.
Wil je van de appartementen terrein de toegangsweg op rijden zul je stil moeten staan op de overweg, als het druk is sta je daar wel even.
Dat leek mij de eerste dag een gevaarlijke situatie (ik maakte zelf 2 weken lang gebruik van de overweg).
Vrij snel zag ik (tot mijn opluchting) dat de zaak daar goed geregeld is.
Vlak voor, in en vlak na de overweg zitten detectie lussen. Als je met een voertuig op de overweg moet wachten voor verkeer voordat je de weg kunt oprijden zal bij een naderende trein het sein welke de overweg dekt niet veilig komen.
Ik vindt dit voor de situatie daar een hele goede oplossing 8) (indien gewenst kan ik foto's er van opzoeken)
Ik ken de situatie in Leeuwarden niet maar voor die overweg zou best een technische oplossing bedacht kunnen worden daar dit soort ongelukken mee voorkomen kan worden lijkt mij.
Mvg, Johan
@citaat
Dat werkt inderdaad als treinen langzaam rijden. In Nederland betekend dat in de praktijk dat overwegen veel langer dicht moeten. Je moet namelijk op 1.4km afstand (remweg van de trein) al zeker weten dat de overweg dicht zit en er geen auto's meer overheen rijden.
Een gemiddelde vrachtwagenchauffeur zal niet midden en op een kruispunt parkeren, want dat is toch dom.. maar midden op een spoorwegkruizing kan het wel? :idea: Waarschijnlijk heeft hij het idee gehad dat het een industriespoortje was dat niet meer gebruikt werd.
Toevoeging
Voorbeeld situatie smalspoor in Zwitserland:
(https://i.postimg.cc/rsjWy5Kg/2019-01-18-11-48-40-Window.png)
Het voorsein, deze zou dus in Nederland op 1.4km van het overgang moeten staan. Let hier op de snelheid; 30km/h voor passagiers- en 25m/h voor goederentreinen.
(https://i.postimg.cc/vH8fq2NK/2019-01-18-11-47-19-Window.png)
Het sein 100 meter verderop.