3rail Forum
Modelbaanbesturing & Software => PC Besturingsoftware => Topic gestart door: toledo85 op zondag 30 december 2018, 18:30:05
-
Hey...daar ben ik weer met de bezetmelders.
Deze x heb ik ze in iTrain nog niet aan de praat,Komt vast goed maar word ff zoeken.
Op de cs 3 werken ze wel gewoon..
Iemand die zo weet waar ik het moet zoeken????
Ik zit op al op het iTrain forum,Maar ben hier ook altijd zeer goed geholpen dus probeer het hier ook
-
Spreekt en schrijft u ook gewoon Nederlands ?
Of ben u het zoveelste slachtoffer van de hedendaagse maffia ofwel sociale media waarbij het gebruikelijk is allerlei letters/ leestekens te gebruiken als vertaling van normale woorden
Deze x = hoeveel bezetmelders ?? of bedoelt u hoeveel keer ?
Hou er toch mee op !
Cees
-
Is dat verplicht, Niet iedereen typt perfect sorry hoor.
Daar ben ik op het iTrain forum ook al op aangesproken.
Het gaat om de hobby,Niet om de hoofdletters etc dacht ik
-
Met deze keer (x) bedoelde ik dat ik ze nu niet in iTrain aan de praat krijg.
Dit heb ik eerder ook al gehad in Koploper
-
Ik heb het niet over hoofdletters !!!!
Ik bedoel die 2 x f die blijkbaar even moeten betekenen !
En welk verband moet ik leggen moet "x" ?
Hobbyisten, zoals ik, willen u graag antwoorden.
Maar stel u vraag voor hoogbejaarden -zoals ik- dan in gewoon Nederlands in plaats van sociale maffia-taal.
Cees
-
toledo85,
zonder aanvullende informatie en /of een bijgevoegd baanplan is het moeilijk om je vraag te beantwoorden.
groet,
Ruud
-
Maar stel u vraag voor hoogbejaarden -zoals ik- dan in gewoon Nederlands in plaats van sociale maffia-taal.
Niet alleen "hoogbejaarden" vinden dit erg irritant. Gewoon netjes berichtjes tikken is heel moeilijk voor veel mensen. Zeker als je er op een ander forum ook al op gewezen bent:
Daar ben ik op het iTrain forum ook al op aangesproken.
Het vervelende is met de volgende opmerking is dat je alles dood kan slaan:
Het gaat om de hobby,Niet om de hoofdletters etc dacht ik
Het gaat niet alleen om de hobby. Maar als ik allerlei moeilijke termen in de uitleg neerzet ga je ook vragen of het duidelijker kan. Omdat je het niet begrijpt wat er staat. Dan zal je ook kribbig worden van het feit dat je het niet snapt. Het is dus netter om gewoon netjes te schrijven / tikken. Ook al kost wat wat meer tijd.
Over het probleem:
Met deze keer (x) bedoelde ik dat ik ze nu niet in iTrain aan de praat krijg. Dit heb ik eerder ook al gehad in Koploper
Wat was toen de oplossing? Koploper, iTrain en alle andere programma's werken volgens dezelfde principes (database met gegevens en communicatie met de baan, afwerken van een aantal routines).
Groet Ronald.
-
Ben er mee bezig,Krijg em niet omgezet.
En zip bestanden kan ik niet plaatsen hier..
-
Hoi
Wel verbinding met itrain?
En net zoals Ruud al aangaf, baanplan etc
Suc6
Gr Matje
-
Zit al een behoorlijke tijd op dit forum,en her er nog nooit problemen of commentaar op gehad.
Ik probeer er op te letten,meer kan ik niet doen.
Maar als het zo moet op de forums,Dan houd het voor mij langzaam op.
Niet iedereen typt perfect,Ben er nu ook wel een beetje klaar mee
-
Ja wel verbinding,wissels schakelen en het rijd op handbediening.
Ik probeer dadelijk nog even het baanplan aan te passen zodat ik hem hier ook kan plaatsen.
Op het iTrain gaat dit wel gelijk namelijk.
-
@citaat
even terug naar het begin,
je hebt een probleem en daar is zo'n forum een geschikt medium om antwoorden te krijgen op je vragen.
voorwaarde is dan wel om je vraag c.q. probleem zo volledig mogelijk uit een te zetten, anders blijven het uit de heup schieten :O
-
Dat ben ik met je eens.
Maar zoals ik al zei bij al mijn voige posts nooit niks over gehoord,
En vandaag alleen maar,Ik doe het niet express hoor.
Er zijn er zat op het forum die dit ook hebben.
-
Hoi,
Ik gebruik een HSI-88 als interface tussen nu mijn ESU 50200 en jaren geleden de CS2.
Hoe zij jou bezetmelders aangesloten?
-
Ze zijn aangesloten op de s88 link van marklin,En daar zit op bus 1 de 4088 gnd van digikeijs.
De s88 link zit weer rechtstreeks op de sc3
-
Toleda85
Zo juist alle berichten over dit onderwerp op het i-Train forum gelezen.
Ook daar zijn meerdere mensen/ondersteuners die je willen helpen.
Je berichten zijn allesbehalve duidelijk (stop met dat hahahaha-gedoe)
Vragen die aan je gesteld worden, beantwoordt je niet.
Cees
-
hoi,
Maar zoals ik al zei bij al mijn voige posts nooit niks over gehoord, En vandaag alleen maar,Ik doe het niet express hoor.
Soms is er een druppel die de emmer doet overlopen. En vandaag is dat bij jou gebeurd. Dat is het "leven" op een forum.
Er zijn er zat op het forum die dit ook hebben.
Klopt en die krijgen het ook gewoon te horen / te lezen. Hetzelfde geldt voor als jij te hard rijdt en aangehouden of geflitst word is het bij de rechter ook moeilijk zeggen "Anderen rijden ook te hard waarom mogen zij dat wel?" Nou omdat zij geluk hebben gehad en jij niet. Of dat zij ook een bon krijgen maar jij dat niet weet. Het leven is niet altijd even eerlijk.
Ja wel verbinding,wissels schakelen en het rijd op handbediening.
Ik probeer dadelijk nog even het baanplan aan te passen zodat ik hem hier ook kan plaatsen. Op het iTrain gaat dit wel gelijk namelijk.
Je verbinding is goed dus want je hebt communicatie. Dan heb je nog een aantal zaken zoals: Heb je iets aangepast in de centrale? Heb je iTrain laten weten dat je bezetmelders gebruikt? Onder "wijzig" en dan bezetmelders? En ook welke nummers ze hebben? Wat gaat met iTrain wel? Of bedoel je nu het iTrainforum?
Groet Ronald.
-
.....beantwoordt je niet.
Een "t" teveel Cees, graag op je spelling letten. Zo zie je maar.........;)
-
dat wel natuurlijk :P
-
@Cees...Ik heet ook geen toleda maar toledo.
Zo zie je indd maar weer niet iedereen typt perfect
@De rest...Ik zal dadelijk even alles rustig bekijken en dan beantwoorden,Word en beetje veel nu door elkaar(voornamelijk of topic)
-
Je kan je bestand gewoon opslaan als .tcd.
Geen .zip er achter zetten, dan kan je het hier als bijlage plaatsen.
Geef het desnoods een nieuwe naam, bijv. toledo85.tcd
Misschien zien we dan meer.
-
Als het goed is staat hij er nu bij
-
Ja gelukt,Alleen de naam nog even veranderen excuus.
Testbaan is voor jullie vast verwarrend :) ,Zijn er zoveel.
-
Ik heb het gezien.
Denk dat het een hardware probleem is, draadjes goed nakijken is mijn advies.
-
Op de cs3 reageren de melders wel gewoon,Alleen in itrain niet.
-
Nog even voor zij die reageren:
het gaat mij niet om de typefouten (mea culpa): het gaat mij om de SOCIALE MAFFIA - taal
Cees
-
@citaat
Je doet er zelf ook aan mee ;)
...
Dat maakt het zoeken in een d-base eenvoudiger.
...
Groeten,
Ton.
-
Als de werking van de terugmelders in het CS3 correct en goed te zien is en in de terugmeldmonitor van iTrain niet, dan is er iets fout in de communicatie tussen het CS3 en iTrain (mijn logische gevolgtrekking), of er moet een instelling in iTrain zijn die de terugmeldmonitor uitschakelt (of zoiets).
Ik ben altijd ontzettend blij dat dit soort dingen bij mij niet voor kan komen.
Groet, Anne W
-
De communicatie moet goed zijn lijkt me want,
Ik wel locs en wissels aansturen via iTrain.
Denk zelf ook dat het aan een instelling ligt maar welke??
-
Hoi,
Wat heb je allemaal al gedaan om het werkend te krijgen:
- Wat heb je ingesteld op je CS3?
- Wat heb je allemaal ingesteld in je itrain?
-> Dus waar heb je aangegeven dat je bepaalde bezetmelders gebruikt en hoeveel?
-> Heb je dat soort dingen wel allemaal gedaan?
-> Heb je wel de juiste versie van itrain? Dus met de juiste licentie?
Groet Ronald.
-
@Ronald
Op de cs3 werkte alles vrijwel gelijk alleen ingevuld hoeveel melders,en in het baanoverzicht alles gekoppeld aan de juiste s88 contacten.
In itrain heb ik in het baanplan ook alles gekoppeld aan de juiste contacten,
En bij interfaces wijzigen alleen opgegeven dat er 2 melders zijn.
Verder ben ik nog nergens aangeweest.
ik heb de 2de versie van iTrain (standaard) met licentie.
mvg john
-
beste john,
alleen melder 1.1 heeft een lengte, de andere bezetmelders hebben geen lengte.
Het zou kunnen dat dit er mee te maken heeft, itrain wil graag van alles de lengte weten.
ook de blokken en wissels hebben geen lengte.
daarnaast hebben de bezetmelders geen postitie in hun blok.
groet,
Ruud
-
Misschien eens één of meer screenshots van je iTrain instellingen posten. Als het op de CS3 werkt lijkt het mij dat het in iTrain ook moet kunnen.
Overigens kan ik je berichten prima lezen hoor. ;)
Wat ik veel irritanter vind zijn die off-topic berichten van de ''wijsneuzen maffia''.
-
hallo John,
In itrain heb ik in het baanplan ook alles gekoppeld aan de juiste contacten, En bij interfaces wijzigen alleen opgegeven dat er 2 melders zijn.
Okee, op welke adressen heb je de contacten gezet? Zie ook de handleiding van je iTrain voor de juiste adressering:
(https://abload.de/img/handleiding_s88-itraimbink.jpg) (https://abload.de/image.php?img=handleiding_s88-itraimbink.jpg)
Groet Ronald.
-
Heren, voor alle duidelijkheid het 3railforum is geen taalforum, zolang de vraagstelling te begrijpen is, zal er niet ingegrepen worden door beheer, ook bijdragen hierover worden door beheer als offtopic gezien.
Met vriendelijke groet Walter
-
@citaat
Walter, met alle respect, je "waarschuwing" komt wel wat laat ;), immers het gaat al weer een tijdje over de inhoud in dit topic :D
groet,
Ruud
-
@Ruud,dat klopt aan de lengte`s van de locs,blokken en melders heb ik nog niks gedaan op melder 1.1 na ja,
Om te kijken of hij dan wel reageerd maar ook niet.
Naar mijn idee staan de melders allemaal goed in het baanplan in iTrain.
Dus ik snap even niet waar ik de posities zou kunnen bepalen
@ Ronald de eerste 8 melders zijn op de s88 link direct aangesloten(dit is in de cs3 ook aangegeven)
De 2de melder zit nog niks op aan gesloten.
Dus het gaat om de adressen 1.1 tot en met 1.8 op de directe bus
Dat van die 1001/2001 melder adressen op bus 1 en 2..had ik gelezen maar is nog niet aan de orde nu.
Want zit nog op de directe aansluitingen van de s88 link
@ Walter Het gaat inderdaat al weer een tijdje over mijn probleem,
Toch waardeer ik je bericht.
en zeker ook de andere reactie`s
-
Wat doet de terugmeldmonitor in Itrain? Reageert daar de melders wel als je een trein laat rijden?
Groet Ronald.
-
Nee daar reageren ze niet
Bij mij is daar 1.1 tot 1.8 actief,Op jouw plaatje alleen 1.1
-
Ook geven 2.1 2.2 en 2.3 actief aan...
dit zijn alle melders die ik in iTrain getekend heb, Alleen 2.1 2 en 3 zijn nog niet op de melder zelf aangesloten
-
Bij mij is niets actief. Dat kan niet omdat ik er geen centrale aan heb hangen O:-D Grijs geeft aan dat hij ergens gebruikt wordt in een baanplan. Bij pas het inschakelen van de communicatie naar de centrale wordt deze pas blauw als er een treintje opstaat. In combinatie met een baanplan kan je zien waar hij gekoppeld is.
Groet Ronald.
-
Zijn gewoon grijs net als op jouw plaatje
Zie bijgevoegde foto rechts onderin,1.1 en 1.5
Bovenin zijn de eerste 8 melders grijs.
-
Nog een screen van de bovenkant van het terugmeld overzicht
De melders 2.1 2.2 en 2.3 zijn nog niet aangesloten..alleen ingevoerd
-
Haal de draden eens los van de terugmelders en kijk dan eens
-
Wat zouden ze moeten doen als ik ze los haal??
Kan vandaag niet meer kijken namelijk
-
Dan moeten de melders uitgaan als dit niet zo is dan klopt je configuratie niet.
-
Zit wat in...
Die had ik eigenlijk zelf moeten weten na al dat geklooi wat ik al met melders gehad heb.
Ik ga het morgen proberen.
Het moet iets kleins zijn aangezien de wissels en locs wel werken
-
Je laat nu alleen maar plaatjes zien met een niet verbonden centrale. Verbind de centrale eens. En laat een trein rijden. Je moet de software wel verbinden en daarna starten wil het werken.
Groet Ronald.
-
Dat is omdat ik nu niet aan de baan zit,
Maar beneden op de laptop waar ik iTrain op heb staan.
Het is de bedoeling dat itrain straks op de vaste baan pc komt,
Maar weet niet of dat gaat met de standaard licentie.
-
Vraag, waarom heb je zo ontzettend veel bezetmelders, ik zie in je bijgevoegde plaatjes veel meer bezetmelders dan je in de testbaan hebt staan.
Ik zag ook in je testbaan.tcd dat je voor de bezetmelders 2.1, 2.2 en 2.3 als adres 3.2, 3.2 en 3.3 staan.
Vraag me nu dus af of alles wel met het juiste adres staan ingesteld.
Klusje voor morgen, ik ga nu aan de hapklare brokken en druivenvocht in rood en wit.
Gelukkig Nieuwjaar alvast.
-
@ iTom ik had de terugmeldmoniter gewoon groter gemaakt.
En toen kwam allen tevoorschijn,Heb er zelf niks aan gedaan.
Maar zodoende zag ik wel dat helemaal onderin bij 1.1 en 1.5 de rand licht blauw gekleurd is.
Waar heb je die 3.2 3.2 en 3.3 gevonden ik kan dat nergens terugvinden namelijk
En uiteraard voor iedereen op het forum,Een gelukkig nieuwjaar en de beste wensen voor 2019
-
Ik stel voor dat je deze vraag gewoon plaatst op het forum waar die thuis hoort.
Daar reageert de ontwikkelaar van het programma op, en heb je rechtstreeks de juiste informatie.
Groetjes
-
@citaat Wim, even terug lezen, de vraag is ook al op het betreffende forum gesteld.
@citaat @citaat Toledo85 (is dat ook je roep naam) In jouw bestand wat je hier op het forum als bijlage hebt geplaatst heb ik gevonden dat bzm 2.1, 2.2 en 2.3 als adres 3.1, 3.2 en 3.3 hebben.
(https://myalbum.com/photo/ZgXirLayE8T1/1k0.jpg)
Zet je roep naam er ook eens bij, is gelijk een goed begin voor 2019.
-
De vraag staat indd ook op het iTrain forum,
Alleen hier zijn er meer reacties valt me op.
En met mijn vorige besturing (ecos icm met koploper digikeijs en rosoft) ben ik hier zeer goed geholpen.
En zeker ook door jou Wim.
@tom die fout had ik dus al hersteld,bij mij staat het al goed nu.
Zal me vanmiddag er weer eens ff goed voor gaan zitten.
Van Toledo is de achternaam ;)....85 is mijn geboortedatum
John is de roepnaam...
-
Ik weet niet hoe het kan, maar de eerste 4 melders doen het.
Ik heb de baan aangepast naar een rondje met 4 blokken.
Nu met de melders opnieuw aansluiten doen ze het gelijk.
Wel zijn alle kabels uit de cs een keer los geweest ook van de s88 link.
Misschien dat het contact niet goed was,Maar op de cs deden ze het wel. :?
Nu vraag ik me af hoe ik de blokken het beste kan opmeten om de lengte`s in te voeren.
Met een meetlintje gaat niet meer echt werken dadelijk in de grote baan.
-
Twee mogelijkheden om de bloklengtes te bepalen zonder te meten:
- Uitrekenen aan de hand van de rails. Dan moet je uiteraard van elke rail weten hoe lang die is.
- Als je jouw baanplan invoert in WinTrack (demo-versie is gratis), kun je alle rails van een blok selecteren en dan staat rechtsonder de lengte in meters, afgerond op twee decimalen.
-
Van de meeste rail weet ik de lengte`s wel alleen van de bochten niet
Wat er in de wiki staat over k rail geometrie staat snap ik niet echt,
Daar geeft hij voor een R 1 bocht 1130 mm aan
Bij wintrack zal er denk ik in de demo maar een bepaalt aantal railstukken te gebuiken zijn.
Dat is fijn voor de testbaan maar niet voor de grote baan denk ik
En dan moet ik de lengtes van de melders nog uitrekenen.
Dus ik denk dat uitrekenen aan de hand van de rail de beste optie zal zijn
mvg john
-
K-rail heb ik niet en ik heb me er dan ook nooit echt in verdiept. Van C-rails weet ik alle lengtes. Toevallig is de geometrie van de K-rail bocht R1, 30° (2221) gelijk aan die van de C-rail bocht R1, 30° (24130). Die is 188,5 mm lang, dat geldt dus ook voor de 2221.
De 1130 mm die je in de wiki hebt gevonden, is bedoeld voor een 180° boog in K-rails R1. De wiki klopt niet precies, het moet 1131 mm zijn, maar die ene milimeter zal voor iTrain niet uitmaken.
De WinTrack demoversie heeft geen limiet. Ik heb er al plannen in ontworpen met vele honderden rails. De grootste beperking is dat je de plannen niet kunt opslaan of afdrukken. Dat laatste vind ik geen bezwaar, maar dat niet kunnen opslaan is wel een echte beperking. Voor een klein plan is het niet veel werk om het opnieuw in te voeren, voor een groter plan ligt dat anders, helemaal als hoogtes en stijgingen ook een rol spelen. Maar om de lengtes van blokken te bepalen, hoeft dat allemaal niet. Je hoeft alleen maar de verschillende blokken in te voeren, niet eens de hele baan.
-
Oke ik kwam al op 18 cm uit voor de 2221..
Er liggen voornamelijk 2221 en 31 bochten in de baan.
De helix zitten ook alleen 21 en 31 bochten in met in het midden 3 x 2200
Heb nu de de demo van wintrack er op...maar daar staan de lengtes van de bochten ook niet bij
Even zoeken hoe hat daar zit met de bloklengte`s zoals je aangaf in een eerder bericht
mvg john
-
Stuur me maar een Pb, kan je wel helpen.
-
Dus ik denk dat uitrekenen aan de hand van de rail de beste optie zal zijn
Dat is het ook. Dat Wintrack gedoe zou verboden moeten worden. :D
Hoeveel verschillende bogen heb je, zullen er geen 10 zijn toch? Meet zo'n railtje per artikelnummer even op met een rolmaat, schrijf het op een stukkie papier, leg het papiertje daar waar je het ook weer terug kan vinden en klaar. En vergeet de millimeters, het steekt allemaal niet zo nauw....... ;)
-
Wat rails invoeren, een aantal selecteren (dan krijgen ze rode randen) en dan staat er rechts ondering hoelang alle geselecteerde rails bij elkaar is. Het bijgevoegde voorbeeld laat zien dat een cirkel met 2231 een lengte heeft van 2,67 meter. Het andere spoor heb ik er bij gezet zodat het verschil met de geselecteerde rails duidelijk is, verder doet dat er niet toe.
-
Ik had het inmiddels gevonden...bedankt voor de tip.
Dit maakt het vrij makkelijk voor de grote baan straks..
@ Ben het zijn niet veel bochten nee,
Maar voor sommige stukken in de baan werkt dit zeer makkelijk straks.
@ Tom ik stuur je een pb
-
En vergeet de millimeters, het steekt allemaal niet zo nauw....... ;)
De lengtes bij elkaar optellen, steekt ook niet zo nauw, als het maar een beetje in de buurt komt :P
-
Bedankt voor de tips, deze waardeer ik allemaal.
Ik ga nu aan de slag met de lengtes instellen dat moet nu wel goed komen :-)
@tom ik heb je een pb gestuurd.
-
Even een nieuw bestand bijgevoegd van de testbaan tot zover.
Ik heb de baan aangepast zodat ik 4 blokken in de buitenbaan heb.
De opstelsporen volgen stap voor stap.
Het gaat dus momenteel alleen nog om de blokken 1 2 3 en 4 en locomotief mak 6513,
Hiervan zijn de lengtes en zo ingevuld, de melders werken en de loc rijd.
Maar hij stopt op de inrijmelder ipv de stopmelder met routeren en rangeren dus er zit nog iets fout maar wat?...
Dus wie heeft er zin om weer even naar het baanbestand te kijken...
verder iedereen bedankt voor alle tips ben blij dat het nu werkt
mvg john
-
Topic naam gewijzigd
-
Een heel belangrijk deel om op gebruik positie te kunnen rijden is de loc ijken, dat is nog niet gebeurt.
Verder lengte van wissels, bezetmelders, treinen en blokken in te vullen net als het invullen van de terugmelder-offset
Bij het automatisch rijden zonder route dien je gebruik te maken van geselecteerde stationsgebieden, stationstypes en treintypes.
Marges in de blokeigenschappen moet je niet veranderen, pas als je weet wat dat betekent kan je het aanpassen.
Veel fouten kan je via de diagnose terug vinden, los deze ook op.
-
Gisteravond nog wat gespeeld met de snelheidsmetingen.
Moeten de decoders met 126 stappen allemaal geijkt worden??? , voor en achteruit?
De lengte`s zijn van de gehele buitenronde helemaal ingesteld,Het binnenste stuk gebruikt ik momenteel nog niet.
Maar ligt helemaal klaar om verder aan te sluiten dat zal ook snel volgen
Verder in de geselecteerde stationsgebieden, stationstypes moet ik me nog verdiepen.
In koploper gebruikte ik alleen maar treintypes,deze zijn in iTrain wel al ingesteld als het goed is.
De marges moest ik indd weer uitzetten.
En alles in de diagnose is voor de buitenronde nog niet belangrijk al die locs staan op de grote baan dus
die gegevens volgen stap voor stap.
Alleen de lengte`s van het binnenstuk moet ik nog even invoeren
mvg john
-
Moeten de decoders met 126 stappen allemaal geijkt worden??? , voor en achteruit?
Steeds 4 of 5 stappen overslaan. iTrain bepaalt dan de tussenliggende waarden.
Voor- en achteruit zal bij symmetrische locs weinig uitmaken. Bij asymmetrische locs zoals stoomlocs kan het zeer wenselijk zijn om zowel voor- als achteruit rijdend de snelheid te ijken.
-
Moeten de decoders met 126 stappen allemaal geijkt worden??? , voor en achteruit?
Stel schaalsnelheid in iTrain is max. 120km/hr en je hebt een lineaire snelheidscurve dan is een decoderstap minder dan 1 km/hr. Bij het optrekken en afremmen gaat iTrain dus sowieso heel veel stappen overslaan.
Oftewel: ga op 28 stappen rijden, doe ze allemaal ijken dan heb je dat gedoe niet en kun je toch netje optrekken en afremmen.
Gr, Ben.
-
Bedankt heren...
Het gaad goed komen...rangeren,routeren lukt allemaal B) B)
Ook het laten stoppen op de stopmelders lukt al prima...
Nu verder met de metingen van de andere locs...1 tje is er gedaan
mvg john
-
Oftewel: ga op 28 stappen rijden, doe ze allemaal ijken dan heb je dat gedoe niet en kun je toch netje optrekken en afremmen.
Hier ben ik het helemaal mee eens, met het oog zie je het verschil niet!
-
iTom, als ik dit allemaal zo lees, dan ben ik heeeeeeel erg blij met het programma koploper.
Dan maar een minder mooi plaatje.
Groetjes
-
En niet vergeten te melden, Koploper is gratis. Kan ik het geld wat ik kwijt ben aan licentie en updates ergens anders aan besteden.
-
Altijd fijn als mensen blij zijn, toch. :)
-
iTom, als ik dit allemaal zo lees, dan ben ik heeeeeeel erg blij met het programma koploper.
Dan maar een minder mooi plaatje.
Groetjes
Sprinter (Wim) ik neem aan dat je ook heeeeeeeel erg blij zal zijn dat iTrain gebruikers ook Rosoft gebruiken.
-
iTom,
Ik heb gewoon een betaalde versie van iTrain. En toch ben ik nog steeds blijer met Koploper.
De hoeveelheid informatie/data die je moet invoeren in iTrain staat mij tegen, en dat wordt met iedere update meer en meer. En daarbij ben ik regelmatig het overzicht kwijt. Ik weet het, het is een kwestie van smaak en gewenning. Na 5 minuten hangen wil je niets anders meer.
Groetjes
-
@citaat Zal toch wat met de leeftijd te maken hebben, zelf heb ik er gelukkig geen last van. :)
Ik heb geen ervaring met hangen maar wel voor het delen van plezier in de hobby.
Indien nodig wil ik je best wel een keer helpen met iTrain want mij heb je in het verleden ook vaak geholpen wat ik nog steeds waardeer. :thumbup:
-
iTom,
Het is gewoon een kwestie van stug doorgaan met invoeren. Overigens moet de baan ook aangepast worden, een dynamisch schaduwstation kent iTrain niet, en daar heb ik er twee van met elk 7 sporen.
Het werkt inmiddels in simulatie, met melders die nog niet in de baan aanwezig zijn.
Groetjes.
-
@citaat Zal toch wat met de leeftijd te maken hebben, zelf heb ik er gelukkig geen last van. :)
Mede gelet op mijn eigen leeftijd: Hoe ouder je bent, des te minder last (in dit geval)? :)
Als je ergens een probleem mee hebt, dan is het een kwestie om het probleem in twee stukken te verdelen/knippen. Die twee stukken behoeven niet even groot te zijn. Net zo lang doorgaan met knippen totdat je het kleinere stukje snapt.
-
Ik denk dat Sprinter Wim prima in staat is zichzelf iTrain meester te maken. Het is lijkt mij meer een gevoel: het is net effe anders als wat je gewoon bent als Koploper rijder.
Gr, Ben.
-
Ja hoor dat lukt best wel. Is een kwestie van stug door gaan met in typen. En alle toetsenbord functies eigen maken, dat laatste zal nog wel even tijd vergen.
Zal me binnenkort ook eens verdiepen in de acties. In koploper en koploperbaan zitten namelijk een paar variabele treinroutes op basis van logische acties, die eigenlijk wel een must zijn.
Groetjes
-
Maak gebruik van de sneltoetsen voor de bezetmelders (f), blokken (b), richting (p).
Scheelt een hoop werk en het staat in één keer goed.
-
Tot zover rijd en schakelt het,Nog een paar dingen invullen en dan zal ik weer een bestandje plaatsen hier.
Wel alvast weer een vraagje,
Als ik achteruit een doodlopend opstelblok in wil rangeren met alleen een loc lukt dat prima.
Ook om hem iets verderop in het blok te laten stoppen.
Maar hoe doe ik dat met wagons erachter?, Ik had er 2 ingevoerd maar ze stopte gelijk bij het bereiken van de melder,
Om dat aan te passen met verschuiven lukte nog niet.
Straks verder proberen
-
Stand van zaken tot nu toe.
Seinennummering/adressering is uit de duimgezogen en kloppen niet met de werkelijkheid en het gebruikte seinbeeld.
Evenals de lengtes, en bezetmeldnummering.
Dit was voor mij even om wat meer feeling te krijgen met iTrain.
Groetjes
-
@citaat Is niks mis mee.
Je kan in de stationseigenschappen nog aangeven welk treintype toegang heeft, daarmee kan je dan ook nog de wachttijd instellen. Voor virtueel testen is 5 sec wachttijd prima. Ook kan je dan bepalen waar de loc/trein mag gaan pendelen.
Automatisch rijden zonder route vraagt om treintypes, zeker als er meerdere treinen gaan rijden is het noodzakelijk om dat te gebruiken.
In blok B43 zie ik aan beide kanten een sein maar het is éénrichtingsverkeer, sein S137 heeft dan geen functie.
In de blokken 38, 35 en 29 kan je in de blokeigenschap onder Optie Automatische seinen aanvinken ook al is het een beetje uit de duim gezogen zullen deze seinen het beeld geven van een bloksein.
-
Ik denk dat het Wim zelfs lukt om zijn baan in Raptor te zetten ondanks "geen beeldscherm" dus meer denkwerk, maar wel logisch denkwerk
Groet, Anne W
-
stoppen met wagons gaat al beter..^^
-
Ik denk dat het Wim zelfs lukt om zijn baan in Raptor te zetten ondanks "geen beeldscherm" dus meer denkwerk, maar wel logisch denkwerk
Zekers. Maar dat zou echt een stap terug zijn in functionaliteit.
-
@citaat
Geen commentaar natuurlijk, groet, Anne W
-
Zekers. Maar dat zou echt een stap terug zijn in functionaliteit.
Zal jullie gerust stellen, daar besteed ik geen tijd en energie aan.
Groetjes
-
Heb me even proberen in te lezen in de Acties binnen iTrain. Maar ik ben bang dat ik daar tegen een groot probleem aanloop die de functionaliteit welke Koploper mij te bieden heeft ernstig te kort doet.
Groetjes
-
@citaat Wim, dan gewoon lekker doorgaan met koploper, is toch niks mis mee.
Maak de keuze die het beste bij je past, waar je jezelf senang bij voelt en waar je mee overweg kan.
Dat is de vrijheid in onze hobby, niets moet, alles mag.
-
Nee, iTom zo werkt dat niet. Ik wil eerst voor mij zelf bewezen hebben dat het (nog) niet kan, daarvoor is het nu tijd om mij in te lezen (werken) in de acties die iTrain mij te bieden heeft, en ik even op de iTrain manier moet gaan denken. Pas dan kan ik een eind oordeel vellen. Maar mijn eerste gevoel (indruk) is nu dat het (nog) niet mogelijk is. Daarbij komt dat de uitleg in de handleiding vrij summier is. Dus ook dat zal een kwestie van trail and error worden. Oftewel zo snel geef ik het niet op.
Groetjes
-
Sprinter, dat is een keuze die jezelf maakt.
We lezen de resultaten wel. :thumbup:
-
Beste Wim,
Ik ben hartstikke blij met je antwoord, dan kunnen mijn Raptor vriend en ik ons bezig houden met een ander project, het door een blinde laten automatiseren van een hele grote baan.
Overigens ben ik ook geïnteresseerd in je ervaringen, ik moet me wat voorbereiden op een mogelijk afscheid van Raptor (kanker in de vriendenkring), Koploper, iTrain en Rocrail zijn de kandidaten.
Groet, Anne W
-
Zal me binnenkort ook eens verdiepen in de acties. In koploper en koploperbaan zitten namelijk een paar variabele treinroutes op basis van logische acties, die eigenlijk wel een must zijn.
Ik wil eerst voor mij zelf bewezen hebben dat het (nog) niet kan, daarvoor is het nu tijd om mij in te lezen (werken) in de acties die iTrain mij te bieden heeft, en ik even op de iTrain manier moet gaan denken. ... Maar mijn eerste gevoel (indruk) is nu dat het (nog) niet mogelijk is.
Behoren beide quotes bij elkaar?
Bedoel je Acties in iTrain? Bij Acties / Uitvoering kun je o.a. kiezen: Treinroute. Is dat wat je zoekt?
-
... ik moet me wat voorbereiden op een mogelijk afscheid van Raptor (kanker in de vriendenkring), Koploper, iTrain en Rocrail zijn de kandidaten.
Anne,
Als ik straks onder een auto kom, wil dat toch niet zeggen dat iedereen met Koploper moet stoppen. Het kan toch gewoon worden gebruikt (alleen niets nieuws meer en niet oplossen van eventuele bugs). Dit zal toch ook gelden voor andere software?
Mvg,
Paul.
-
Zal me binnenkort ook eens verdiepen in de acties. In koploper en koploperbaan zitten namelijk een paar variabele treinroutes op basis van logische acties, die eigenlijk wel een must zijn.
Ik wil eerst voor mij zelf bewezen hebben dat het (nog) niet kan, daarvoor is het nu tijd om mij in te lezen (werken) in de acties die iTrain mij te bieden heeft, en ik even op de iTrain manier moet gaan denken. ... Maar mijn eerste gevoel (indruk) is nu dat het (nog) niet mogelijk is.
Behoren beide quotes bij elkaar?
Bedoel je Acties in iTrain? Bij Acties / Uitvoering kun je o.a. kiezen: Treinroute. Is dat wat je zoekt?
Alles hoort bij elkaar.
Wat ik zoek en mis is een logische actie waarbij ik iets kan uitsluiten. Dat is iets wat ik met koploper perfect kan. Maar in iTrain voorals nog mis.
Zal je een voorbeeld geven aan de hand van het sporenplan.
Als er een bepaalde trein laten we zeggen Loc#2 in blok 37 is, dan wordt er op basis daarvan een Logische actie waar.
Via een variabele treinroute worden er dan een aantal rij mogelijkheden uitgesloten.
B.v. niet rijden van 37 -> 39,40,42
En niet rijden van 45->44.
En die variabele trein route is alleen geldig als de logische actie waar is.
De enigste mogelijkheid voor Loc#2 is dan nog rijden van 37 ->44.
Hij wordt dus gedwongen om naar blok 44 te gaan.
Groetjes
-
Sprinter, in Actie kan je kiezen voor Permissie.
Heb er een Actie ingezet, misschien dat je zoiets bedoelde als in de bijlage.
-
iTom, heb er nog niet naar gekeken, maar ik denk dat ik zelf al een oplossing gevonden heb, zonder actie maar wel met permissies.
Groetjes
-
Sprinter, dat komt op hetzelfde neer, je kan permissie gebruiken voor Locomotieven, Treinen of Treintypes maar kan ook middels een Actie.
Verder kan je natuurlijk ook nog altijd vragen stellen op het iTrain Forum zoals je vaak zelf andere ook adviseert. ;)
-
@citaat
Beste Paul,
Gezien het feit dat je gestopt bent met de actieve ontwikkeling van de "openbare" versie van Koploper en Koploper een grotendeels uitontwikkeld programma is, kunnen mensen nog jaren en jaren met Koploper rijden, zo lang ze tevreden zijn met de computers, centrales en decoders die kunnen werken met Koploper.
Dat geldt ook voor de Raptor, de software is grotendeels uitontwikkeld en de hardware werkt goed, maar ook zolang de decoders kunnen werken met de Raptor, ik rijd nu een dikke 10 jaar met dezelfde hardware, de firmware heeft op mijn verzoek wat kleine aanvullingen gehad, maar de laatste update is van november 2017 en dat was nog een probeersel ook.
Groet, Anne W
ontopic maar weer
-
iTom, ik denk dat ik het zelf wel voor een groot deel kan oplossen, moet alleen even leren om op de iTrain manier te gaan denken. Daarbij zal ik gerust tegen wat beperkingen oplopen. Verder denk ik ook dat alles al wel gevraagd en behandeld is op het iTrainforum, dus zal dat een kwestie zijn van zoeken en lezen.
Groetjes
-
Sprinter dat is een bekend probleem waar veel mensen mee te maken hebben,omschakelen en anders denken maar ik weet zeker dat het allemaal bij jou ook zal gaan lukken. Daar heb ik het volste vertrouwen. ;)
-
Mijn topic is ineens flink veranderd zo te zien.haha
-
@citaat Ongetwijfeld steek je er ook nog wat van op. :)
-
Zo heren
Ik heb weer een bestand bijgevoegd, ben benieuwd wat jullie er van vinden nu.
voor zover rijd het allemaal,moet alleen de br 50 nog een snelheidsmeting doen.
Nu wat aan het spelen met routes wagons en treinen daar zullen ook nog wel vragen over komen B)
-
Even voor het slapen gekeken, zag dat in de stationselectie nog een stationsgebied staat, die hebben geen functie, kan je verwijderen.
In beide Treinroutes mis je in de laatste regel een wachttijd. Had je ook kunnen zien in de Diagnose.
Waarom is treinroute 2 een rangeerroute, de trein rijdt gewoon zijn rondje en gaat nergens rangeren.
Treinroute spoor 3 begint in blok 7 en eindigt in blok 6, probleem is dan dat de volgende keer het startpunt niet klopt. Een route eindigt altijd met het laatste blok waar je ook mee ben begonnen. Deze route begint in blok 7 en moet dus ook eindigen in blok 7.
In blok 5 is een rijweg geplaatst, waar gaat die voor dienen. Deze worden meestal alleen nog gebruikt in de Lite versie.
Om de treinen daar te laten stoppen waar jij dat wil zal je "Gebruik Positie" moeten gaan aanvinken in de blokeigenschappen. Zo kan je treinen bestaande uit een loc en enkele wagons beter laten stoppen in een blok. Per trein kan je dat dan weer aanpassen door gebruik te maken van de reactievertraging in de loc-eigenschappen in combinatie met de optie Afremmen.
Nu "Gebruik Positie"niet is aangevinkt kan je gebruik maken van de oude manier. In de blokeigenschappen kan je dan gebruik maken van de optie verschuiven maar dat geld dan wel voor alle treinen. De ene trein zal netjes voor het sein stoppen maar een volgende kan weleens het sein voorbij rijden of te vroeg stoppen.
-
Bedankt Tom
Daar ga ik vanavond weer mee aan de slag.
Wat bedoel je met, ( zag dat in de stationselectie nog een stationsgebied staat, die hebben geen functie, kan je verwijderen)
Verder vraag ik me nog af hoe ik al die terugmelders in de terugmeldmoniter weg krijg.
Zodat itrain alleen de melders die ook in gebruik zijn weergeeft?
mvg john
-
Bedankt Tom
Daar ga ik vanavond weer mee aan de slag.
Wat bedoel je met, ( zag dat in de stationselectie nog een stationsgebied staat, die hebben geen functie, kan je verwijderen)
Kijk ook eens naar de adressen van bezetmelder 1.1.1 t/m 1.1.8
-
Ow die 2
Had ergens gelezen in de handleiding dat het zo hoorde, maar niet dus
Wat zou er met de adressen van de melders moeten zijn dan??
Ze werken dus lijkt me dat het goed is
mvg john
-
John, je selecteerd een stationsgebied dat klopt maar waar die pijltjes staan zit ook een klein geselecteerd stationsgebied.
Je adressen van je bezetmelders,
bezetmelder 1.8 heeft als adres 1.8, dat is logisch.
Na 1.8 volgt meestal 1.9 (ook wel aangegeven als 1.09) en dat zou dan adres 1.9 zijn.
Maar bij jou komt na bezetmelder 1.8, 1.1.1, 1.1.2 enz. Is ook geen probleem het is maar net hoe jij ze wil noemen maar dan ga je na het adres van bzm 1.8 op 1.8 over naar adres 63.9 en daarom staan er in je terugmeldmonitor zo heel veel bezetmelders.
Op het plaatje zie je bzm 1.8 en bzm 1.1.2. (kan je het nog volgen)
-
Nee volg em even niet meer
Kan dat van 63.xx ook nergens vinden,Als ik bij mij kijk bij terugmelder eigenschappen staat het gewoon 1.1.1.
En dat ik van 1.8 overga naar 1.1.1 was om te testen of de digikeijs 4088 gnd zou werken in de nieuwe setup.
in de grote baan worden de adressen 1.9 tot 1.16 wel gewoon gebruikt
-
Je kijkt alleen maar naar de naam van de bezetmelder denk ik, maar volgens je laatste bestand (bijlage van je post) staat de 1.1.1 toch echt op adres 63.xx
Iets anders kan ik er niet van maken.
-
Dus de adressen 1.9 tot 1.16 op de s88 link worden momenteel helemaal niet gebruikt...1.1.1 zit echt op een 2de melder
-
Bij mij ziet het toch anders met hetzelfde bestand..
Snap er niks meer van
-
Een paar losse opmerkingen:
1) De seinen aan het eind van de blokken 1, 2, 3, 4, 9 en 10 staan op hun kop.
2) De wisselgroeperingen van de wissels 1 en 3 zijn overbodig/onterecht.
-
Bij deze weer het een en ander aan gepast
Maar het wachten bij de routes snap ik nog niet echt...
Nu zou de melder toch echt op adres 1.1.1. enz moeten staan
Tom als je zin en tijd hebt mag je het een en ander aanpassen zodat ik de verschillen kan zien.
met name de terugmeldmoniter en de 2 huidige treinroutes zoals het zou moeten
Zie nu door de bomen langzaam het bos niet meer...haha
mvg john
-
Die wisselgroeperingen had ik gemaakt omdat er een stukje rail aan verbonden zit wat niet bij een blok hoort
De seinen was me niet opgevallen,maar worden ook nog niet gebruikt....
Ik ga ze wel omdraaien...bedankt voor de tip
-
Volgens mij heb ik het met de adressen gevonden
Het zit denk ik in de instellingen van de interface
als ik bij voorkeuren de terugmeldadressen op 16 zet,Dan zie ik ook bij 1.1.1 adres 63.9 staan.
Maar ik kan deze niet wijzigen in 1.1.1.en de melder op het schakelbord werkt ook niet meer.
als ik bij voorkeuren de adressen weer terug op standard zet werkt alles weer.
Maar dan klopt de terugmeldmoniter nog steeds niet.....pfffff.
:-(
-
Dit is de grote baan waar ik mee bezig ben...
-
Maar dan klopt de terugmeldmoniter nog steeds niet.....pfffff.
Adres 1.1.1 is in feite adres 1001. Zoals op het forum van iTrain is uitgelegd komt dat overeen met adres 63.9. In de terugmeldmonitor vind je dat adres direct rechts van 63.8. De telling begint daar opnieuw met 1.1 (helemaal naar beneden scrollen).
-
Dat was me indd al bekend ja maar toch bedankt.
het ging er ook om om al die overbodige melders weg te krijgen in de moniter maar dat gaat blijkbaar niet..
mvg john
-
Ik zou me er verder niet te druk om maken, wat ik me wel afvraag hoe staat het dan in koploper of heb je deze testbaan niet gemaakt voor koploper.
-
Nee deze baan heb ik niet in koploper gehad.
maar daar klopte het overzicht wel..
Ik maak me er verder ook niet druk om hoor,het balletje is door jou aan het rollen gekomen Tom...haha
Jij vroeg laats waarom ik zo ontzettend veel bezetmelders in men overzicht had..
Vandaar dat ik ging zoeken naar een oplossing die er niet blijkt te zijn..
-
Ja, er zal wel lang en uitgebreid over voor gedacht zijn. Nu mogen wij er lang en uitgebreid over nadenken.
Ook bij gebruik van een s88xPressNetLI als interface tussen de s88-melders en iTrain klopt de manier van tellen niet.
Groetjes
-
Dat maakt het zo wel verwarrend als het op ieder systeem weer een andere manier van tellen is.
Probeer elkaar dan nog maar eens te begrijpen...
Maar alles werkt gelukkig,gisteravond met 3 locs door elkaar routes kunnen rijden en alles ging goed.
Vanavond een paar seinen erbij zetten...
-
Update
3 Seinen toegevoegd en alles werkt zoals verwacht..
Bestand staat er bij,als er iemand zin heeft om te kijken hoor ik graag of er nog foutjes zijn
volgende test word geluiden in de routes toevoegen.
maar eerst maar eens uitzoeken welk geluidssymbool precies bij welk geluid hoort
Mvg John
-
De door mij gevonden aandachtspunten zijn niet echt foutjes, hoewel via de stofkam...
1) Je hebt twee reeksen met wisselgroeperingen.
Onderaan heb je 4 wissels gegroepeerd, maar er zijn slechts 3 railstukjes die daarvoor in aanmerking komen. Dat zijn de railstukjes tussen de wissels 1, 5, 6 en 7. Aangezien er geadviseerd wordt om stukjes rails aan de zogenoemde scherpe kant van een wissel te groeperen, behoort wissel 1 niet van een groepering te zijn voorzien.
Bovenaan geldt dat (dus) ook voor wissel 3.
2) Het is gebruikelijk om seinen aan het einde van een blok te plaatsen. Dus de seinen 1, 2 en 3 één vakje naar links verplaatsen. Dat de seinen in werkelijkheid niet helemaal aan het eind van het blok staan, is een ander verhaal. Vaak wordt dat gedaan om een bepaalde afstand tot het eerstvolgende wissel in acht te nemen.
3) Het is gebruikelijk dat je teksten in (technische) tekeningen vanaf de onderkant en de rechter zijkant kunt lezen. Daardoor staan de teksten links en rechts van jouw baanplan in feite op hun kop.
4) Van een geheel andere orde is de aansluiting van blok 10. Nu verloopt die aansluiting naar rechts. Maar als je met pendeltreinen wil gaan rijden, dan is het handiger om die aansluiting aan de linker kant te maken, bv. in de aftakking van wissel 2. Daarbij kan het doorgaande spoor (blok 9) in het midden komen te liggen.
-
Bedankt voor de aandachtspunten Martin.
Ik dacht dat wisselgroeperingen goed standen maar toch niet,wissel 1 en 3 moesten er indd uit.
Bij de wissels 5 6 en 7 heb ik het rechte stukje rail gegroepeert aan de onderkant van de wissels en bij blok 10 erboven.
(5 6 en 7 zijn drie aparte groeperingen...lijkt op de foto niet zo)
Seinen een vakje naar links opgeschoven,Dit had ik gedaan omdat er nog een stukje rail aan de wissel zit voordat de onderbreking komt.
Dat stukje heb ik wel bij het blok gegroepeert,maar niet meegemeten in het blok.
En nu ik er aan denk moet ik de lengte van dat stukje rail nog optellen bij de wissellengte in afbuigende stand volgens mij????
Het rechte stukje rail onder de wissel heb ik wel bij de lengte van de wissel opgeteld.
De teksten ga ik mee aan de gang,ik vond het wel fijn staan zo.
Punt 4 snap ik even niet,blok 9 kan toch ook als pendelspoor dienen of zit ik fout?
Moet er wel bij zeggen dat ik met pendelen nog nooit iets gedaan heb sinds ik met modelspoor bezig.
Dus ik moet me er eens in verdiepen.
echt met routes is nu ook voor het eerst dat ik daar mee bezig ben.
In koploper heb ik daar nooit iets mee gedaan,alleen automatisch rijden....
groetjes john
-
1) De wisselgroeperingen zijn nu goed.
2) De (Zwitserse) seinen staan nu goed.
2) Dat stukje heb ik wel bij het blok gegroepeert,maar niet meegemeten in het blok.
En nu ik er aan denk moet ik de lengte van dat stukje rail nog optellen bij de wissellengte in afbuigende stand volgens mij????
Het rechte stukje rail onder de wissel heb ik wel bij de lengte van de wissel opgeteld.
3) De teksten ga ik mee aan de gang,ik vond het wel fijn staan zo.
Punt 4 snap ik even niet,blok 9 kan toch ook als pendelspoor dienen of zit ik fout?
Moet er wel bij zeggen dat ik met pendelen nog nooit iets gedaan heb sinds ik met modelspoor bezig.
Dus ik moet me er eens in verdiepen.
echt met routes is nu ook voor het eerst dat ik daar mee bezig ben.
In koploper heb ik daar nooit iets mee gedaan,alleen automatisch rijden....
2a) Waar je dat stukje rail bij optelt, hangt af van waar de railscheidingen/railisolaties zitten. Uit jouw beschrijving leid ik af dat je dat railstukje bij de wissellengte in afgebogen stand moet optellen.
3) Dat hangt vaak van een persoonlijke voorkeur af. Iets dergelijks kom ik tegen bij titels op de zijkant van boeken. Waarschijnlijk zie jij vaak boeken rechtop in een boekenkast staan. Die titels zijn dan vanaf de linkerkant leesbaar. Duitstalige boeken zijn in boekenkasten vanaf de rechterkant leesbaar. Vanuit een technisch standpunt vindt men dat dat nu eenmaal zo behoort te zijn. Maar... als je een Duitstalig boek gewoon plat op tafel legt met de voorkant naar boven, dan staat de titel op de zijkant op z'n kop. Kennelijk redeneert men in Duitstalige landen dat boeken vaker in een boekenkast staan, dan plat op tafel. Mijn conclusie is dat jij een beetje 'vergiftigd' bent met de afwijkende stand van titels op de zijkant van Nederlandstalige boeken.
4) Een trein kan niet rechtstreeks van blok 7 naar blok 10 rijden. Ergens op de vrije baan moet de rijrichting veranderd worden. Als de aansluiting van blok 10 naar links verhuist, dan is dat omkeren van de rijrichting op de vrije baan niet meer nodig.
-
Thnx Martin
De seinen heb ik gekozen omdat ik ook alleen maar de seinen van Marklin heb met rood en groen licht,
Zou niet weten welke ik nog meer kan gebruiken.
@ 2a dan zat ik dus toch goed...aan de afbuigende stand zit nog 1 rechte rail en dan komt de onderbreking.
Vandaar dat het sein 1 vakje verder stond.
Dus dat ga ik nog even aanpassen
Punt 3..die heb je mooi verwoord, Maar ik heb echt niks met boeken haha...
Ik snap je punt, Maar net wat je zegt dat is een persoonlijke voorkeur.
Ik zie zelf liever geen tekst door het blok heen staan,Dus het zou dan rechts of links ervan moeten.
Dat is nu op de testbaan nog goed mogelijk,Maar dadelijk op de grote baan gaat dat denk ik te druk worden.
Punt 4 is duidelijk..dat ga ik op de grote baan wel toepassen is nu niet van toepassing,maar hij is wel duidelijk...
-
Stiekem al een beetje bezig aan het ontwerp voor de garage.
Nu vraag ik me af wat de beste optie is voor de helix van 3 rondjes voor nivo 1 te bereiken is
ik had het zo in gedachten.
Wat vinden jullie??
-
Ik zou de koppeling 0 B gewoon met elkaar verbinden en de link weghalen.
In de sporen van de Helix moet je nog wel de richtingspijlen zetten.
-
Maar kan het zo??..dat zou ik fijner vinden namelijk.
anders moet ik de lijnen over andere heen gaan teken en dat wil ik eigenlijk niet als het niet nodig is.
Pijlen moet ik er indd nog inzetten maar gaat meer om de aansluitingen omdat deze ook naar een ander tabblad moeten.
-
Waarom 3 blokken in een helix? Dat betekent dat er ook drie treinen in kunnen en dat lijkt me onzinnig. Één omhoog en twee naar beneden voor het leegrijden van de bovenbaan volstaat naar mijn mening..
-
Omdat het ook 3 cirkels zijn...zo kan ik zien in welke cirkel de trein rijd
-
Waarom wil je dat zien? Je moet niet naar je scherm kijken maar naar je baantje, daar speelt het tafereel zich af. :D
-
Klopt maar ik zie het spiraal niet,Dat zit in de berg
-
als je de spiraal ook gebruikt als opstelsporen voor treinen ...ja dan zijn blokken nodig
-
Nee dat is niet de bedoeling,Dus ik denk dat ik Ben zijn advies op ga volgen
1 blok naar boven maar dan met een paar extra melders zodat ik toch zie waar hij zich bevind
En 2 blokken naar beneden
-
Als je de secties (in een blok) maar niet te lang maakt, want dan krijg je waarschijnlijk last van spookmeldingen.
-
Wat zou de maximale lengte zijn voor 1 meldsectie..
-
hoi,
Als je de secties (in een blok) maar niet te lang maak, want dan krijg je waarschijnlijk last van spookmeldingen.
Waarom zou dat zijn? En wat is dan lang?
Groet Ronald.
-
Als je de secties (in een blok) maar niet te lang maak, want dan krijg je waarschijnlijk last van spookmeldingen.
Hoe dat? Leg uit s.v.p. want anders is het een loze kreet.
Gr, Ben.
-
hoi,
... want dan krijg je waarschijnlijk last van spookmeldingen.
Waarom zou dat zijn? En wat is dan lang?
Het antwoord op de 1e vraag staat in de quote die je aangehaald hebt. De spookmeldingen op zich kunnen ontstaan door beïnvloeding van rails die in de buurt liggen. Het gaat dan om inductieve signalen.
Hetzelfde probleem doet zich voor bij detectielussen van verkeerslichten. Als ze te zwak zijn afgesteld, dan worden motorfietsen niet gedetecteerd. Als ze te sterk zijn afgesteld, dan hebben vrachtauto's die rechtuit gaan invloed op het systeem voor een afbuigende rijrichting. Het gevolg is dat motorrijders veelal moeten stoppen (= met voet(en) aan de grond!) omdat ze pas op de laatste (dwarsgeplaatste!) detectielus 'gezien' worden.
De 2e vraag is wat moeilijker te beantwoorden. Een veilige lengte is max. 1,5 à 2 m. Te lang wordt het veelal na 5 à 10 m.
-
Over het algemeen is langer dan 2 meter al kritisch. Je moet dat blok dan ook bewaken met 2 melder eentje aan het begin en eentje aan het eindvan ongeveer 1m lang max. En volgens mij zijn daar nu juist de lengtes voor binnen iTrain.
Groetjes
-
Deels waar. Mijn i-Train baanplan kent meerdere blokken langer dan 3,50 meter. Twee melders: 1e (binnen + remmen) minimaal 3,00 meter; tweede (stoppen) circa 50 cm. Nergens spookmeldingen.
Cees
-
@Wim,
Ik las dat je ?dynamische blokken? in simulatie al min of meer werkend hebt. Kan je uitleggen hoe je dat doet? Ik krijg het ?anders denken? van ITrain op dit punt nog niet helemaal in de vingers.
Alvast dank je wel!
Groet,
Leendert
-
Leendert,
Ik weet niet waar je denkt dat je dat gelezen hebt, maar dat werkt niet in iTrain. Dat is een groot manco als je overstapt van een Koploper baan naar iTrain. Je zult je schaduwstation van melders moeten voorzien per spoor een unieke.
Groetjes
-
@citaat
Wim, nav je reactie in 79, dacht ik dit zo te lezen. Sorry voor de misvatting.
Los van de (extra) melders die ik nodig heb, zoek ik ook naar de manier om ?automatisch? te vullen met de optimale lengte, met name wat je dan in ITrain aan moet geven, dat wat jij over je 7 sporen beschrijft.
Misschien dat Tom anders hier iets over kan toevoegen.
Hoe dan ook, bedankt voor je reactie.
Groet,
Leendert