Veel modelbouwers bouwen ze, omdat het praktisch is: schaduwstations
Over een tijdje zijn ze realiteit en is het bouwen van een schaduwstation werkelijk modelbouw.
Strukton Rail: Tweede etage opstelterrein oplossing voor capaciteitstekort treinen (https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/11/30/strukton-rail-wil-tekort-opstelcapaciteit-treinen-oplossen-met-parkeergarage/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief%20week%202018-49)
nog even en ze gaan met Koploper rijden :D
Niks nieuw, Antwerpen Centraal heeft al jaren zelfs 3 verdiepingen met sporen wegens capaciteitsproblemen zo midden in de stad.
Eerst alles weghalen, dan meer treinen rijden en dan verbaasd zijn dat er opstelcapaciteit te kort is. Yup, dat is met zekerheid het bedrijf dat ik zo goed ken... :P
Ik hoorde dat er getest word met locomotieven zonder machinist.
Ook hierbij loopt de modelspoorwereld vooruit, drie kwart van mijn locs heeft al jaaaren geen machinist erin zitten. :)
@citaat Automatic Train Operation
Voorafgaand aan de proef werd het Automatic Train Operation-systeem in de locomotief ingebouwd. Tijdens de proef werd er onder Grade of Automation level 2 (GoA2) gereden, waarbij de trein bepaalde rijtaken overneemt van de machinist, maar de machinist wel in de cabine aanwezig is en toezicht houdt.
Station Schiphol Airport heeft toch ook een schaduwstation achtige dynamische spoorkeuze bij binnenkomst? Afgelopen zomer is het daar toch heel erg fout gegaan toen door het stilgelegde treinverkeer (persoon in de tunnel) een trein op/bij/voor de detector tot stilstand gekomen was en deze detector meer dan 30.000 meldingen (32768?) had gegenereerd met een systeemcrash als gevolg.
Al in de vroege jaren 70 hoorde ik dat de Rotterdamse Metro (1968) de mogelijkheid bezat om zonder bestuurder te kunnen rijden. Tot op heden doen ze dat daar echter niet.
Groeten,
Fokko
Het grootste probleem met autonoom rijden zal toch zijn wie is aansprakelijk als er iets fout gaat.
Eigenlijk niks nieuws, in Lille rijden ze al jaren automatisch https://nl.wikipedia.org/wiki/Metro_van_Rijsel (https://nl.wikipedia.org/wiki/Metro_van_Rijsel)
Ook in London rijden bepaalde treinen bijv. Van/Naar Isle of Dogs al i jaar zonder machinist. Geen enkel probleem.
Net als de trams op de vlievelden van Dusseldorf en Chicago.
Met de het verhaal over ATO gaat het nogal off-topic, maar goed: Het klopt dat diverse metrolijnen al geruime tijd zonder machinist rijden. Maar bedenk wel dat dit afgesloten gebieden zijn waar je niet te maken hebt met spoorwegovergangen, dieren/mensen langs het spoor, etc. Op dit moment zijn er nog heel veel momenten waarop het vakmanschap van de machinist gewenst of zelfs noodzakelijk is. Om volledig autonoom te kunnen rijden is er dus niet alleen technologische ontwikkeling nodig in de trein, maar ook aan de infra. Neemt niet weg dat dit een doorlopende ontwikkeling is waar we de komende tijd nog veel van gaan horen.
Citaat van: Maarten op dinsdag 25 december 2018, 22:37:13
Net als de trams op de vlievelden van Dusseldorf en Chicago.
Je mist Houston.
Citaat van: dennisreij op zaterdag 29 december 2018, 21:14:36
...
Je mist Houston.
Daar ben ik (nog) niet geweest, wist ik dus niet. Bedankt voor de aanvulling.
Ik denk dat alle intercontinentale vliegvelden in de USA dit wel hebben.
Washington Dulles trouwens ook. Vanaf daar vloog ik in juli terug naar Amsterdam.
Even een link erbij gezocht want ik was niet 100% zeker.
http://www.flydulles.com/iad/aerotrain-washington-dulles-international-airport (http://www.flydulles.com/iad/aerotrain-washington-dulles-international-airport)
Gr. Dennis