dag,
vandaag probeer ik mijn C-aansluitrail door te verbinden naar K-rail (mijn MS1 zit op de C-rail). Ik weet het: er zijn ook K-rail aansluitingen. Maar die heb ik nu niet hier en ik weet ook niet of ik die wil kopen.
Om die reden de vraag: hoe kan ik draadjes van de C-rail verbinden aan K-rail. Zie afbeelding. Ik vraag het omdat ik kortsluiting krijg als ik op één van de twee rails en de puko aansluit. Moet ik in dat geval de puko-verbinding houden en switchen naar de andere rail? Met prutsen kwam ik er nog niet uit, dus misschien weet iemand hier het antwoord.
Groet, Patrick
rode draad is puko of middengeleirder en bruin/zwart zijn de rails.
Hoi Patrick,
De pijlen in je tekening kloppen niet.
De rode draad moet naar de puko's, de bruine naar de (beide) rails.
Groet, Paul
Onder de K-rail zitten bij de overgangen naar de andere rail, koperen lipjes onder de zwarte metalen 'ladder' van de middenleider.
Aan deze lipjes kun je goed de rode draad solderen.
Voor het aansluiten van de bruine draad, kun je het eenvoudigst een soldeerverbinding maken op een van de raillassen.
Voor beide kras je een beetje lak af en vertind de geplande soldeerplekken. Een beetje flux/soldeeerpasta helpt om een goede verbinding te maken net als een soldeernout met wat meer vermogen.
John
Of je neemt een overgangsrail van C naar K
Geen fouten en geen gepruts met soldeerwerk
Cees
Ik soldeer de rode draad (Middenleider) altijd aan het stukje bloot liggende deel van de contact lipjes, dat zich onderaan, tussen de rail aan het uiteinde van elke rail bevindt.
Je het dan ook geen last van rails die aan elkaar gesoldeerd is.
De bruine draad soldeer ik aan een rail schoentje, dat gaat vrij makkelijk, niet te lang stoken, want dan smelt de kunststof bedding.
Oh en geen S39 o.i.d. gebruiken, want dan roest je rail weg, neem soldeerpasta (zuurvrij) dan pakt de soldeer 10x beter en trek je geen "punten" in het soldeer.
dank je wel Paul! Hiermee lukte het. :thumbup: :thumbup:
ga nu een aansluitrailtje kopen :D