Beste leden van het 3rial forum,
Mijn naam is Johan en ik ben een trotse eigenaar van een lang bestaand familie erfstuk: een echte Märklin 3rail van rond 1930~1950.
De collectie bestaat uit 2 loc's: Een V66/13020 en een 13040.
Verder twee Rheingold wagons met een restaurant wagen en een aantal diverse goederenwagons.
Nu ben ik zelf geen echte hobbyist wegens tijdgebrek en andere hobby's, maar ik kan me eindeloos vermaken met deze treinen.
De groene V66 werkt prima alleen het lampje aan de voorkant krijg ik niet werkend, ik heb al verschillende lampjes geprobeerd.
Maar de andere loc, de 13040 stoomloc is in mindere staat en werkt niet, er gebeurt niks wanneer onder spanning.
Dat is ook een reden voor mijn inschrijving op dit forum, ik ben opzoek naar iemand die hier kennis van heeft en mij kan helpen met het herstellen van deze loc.
En dan hier de plaatjes:
V66 E-loc:
(https://i.imgur.com/BeZcnjW.jpg)
13040 Stoomloc:
(https://i.imgur.com/NxNdWQl.jpg)
Personenwagons:
(https://i.imgur.com/nmfumsU.jpg)
Goederenwagons:
(https://i.imgur.com/BSDNJg7.jpg)
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Groeten,
Johan
Beste Johan,
Dit zijn wat je noemt klassiekers 8o . Mooi hoor!
Daar mag je zuinig op zijn, op jouw museumstukken. Mooi :thumbup:
Welkom op het forum Johan.
Groet Michel
Welkom terug zul je bedoelen. ;) https://forum.3rail.nl/index.php?topic=58506.0
Bedankt voor de reacties!
Grappig dat mijn oude post nog gevonden is, ik heb inderdaad een aantal jaar geleden ook een account aangemaakt maar die werd verwijderd wegens inactiviteit. Ik hoop met mijn nieuwe account meer te weten te komen over deze treinen en zoals genoemd iemand te vinden die kan helpen met de defecte loc.
Heel erg mooi.
Ik zag laatst een docu over M alwaar een Duits bedrijf in beeld werd gebracht welke dit soort klassiekers professioneel restaureert. Ik heb absoluut geen kennis over de klassiekers maar het is misschien raadzaam om eerst onderzoek te doen alvorens iets aan de treinen te wijzigen.
Wellicht heeft er iemand een Kol waar ze in staan?
TFK
Hoi Johan,
Een beetje googelen levert dit op; http://www.alte-spur-0.de/maerklin/lokomotiven/r_13040_maerklin_dampflok_20_volt_2_achsig_schwarz_1_frontlampe_im_kessel
en deze; https://www.altemodellbahnen.de/t36571f25-Neuzugang-Maerklin-E.html
Als ik nog wat ( bruikbaars ) vind, zal ik het hier posten ;)
Grtz Tony
In dit filmpje iets na 20 minuten komt een restaurateur aan het woord. Misschien te achterhalen wie dat is. Overigens is het filpje zelf ook leuk.
https://youtu.be/GWOTw49LeQA
Veel plezier.
Die restaurateur in het filmpje is heer Ritter en zijn zoon.
De keren dat ik ze nodig had, ging het heel prettig en vakkundig.
Kijk op : www.ritter-restaurationen.de
Succes.
Hans S
Bedankt! Ik ga zeker naar dit bedrijf kijken, ziet er interessant uit.
Citaat van: Tony op dinsdag 27 november 2018, 21:21:27
Hoi Johan,
Een beetje googelen levert dit op; http://www.alte-spur-0.de/maerklin/lokomotiven/r_13040_maerklin_dampflok_20_volt_2_achsig_schwarz_1_frontlampe_im_kessel (http://www.alte-spur-0.de/maerklin/lokomotiven/r_13040_maerklin_dampflok_20_volt_2_achsig_schwarz_1_frontlampe_im_kessel)
en deze; https://www.altemodellbahnen.de/t36571f25-Neuzugang-Maerklin-E.html (https://www.altemodellbahnen.de/t36571f25-Neuzugang-Maerklin-E.html)
Als ik nog wat ( bruikbaars ) vind, zal ik het hier posten ;)
Grtz Tony
Dit zijn toch alle 2 andere dan die van Johan?
@citaat Dacht t toch niet, Math O:-D
Beetje scrollen en dan vergelijken met de stomer van Johan. Er zijn meerdere versies/varianten van.
Grtz Tony
Dan laat jij varianten zien...
@citaat Klopt inderdaad, Math.
Er staan links in de tekst, die aangeklikt kunnen worden.
Dat levert dan dit op; http://www.alte-spur-0.de/maerklin/lokomotiven/r_13040_maerklin_dampflok_20_volt_2_achsig_schwarz_1_frontlampe
En het plaatje van deze link apart hieronder.
Grtz Tony
Deze lijkt er al beter op ;-)
En de verschillen zullen wel ontbrekende onderdelen zijn...
Ik vrees voor Johan van wel, Math :?
Zal niet makkelijk zijn, om dat weer goed te krijgen.
Grtz Tony
Klopt, de laatste foto geeft de trein weer die ik ook heb. En er is inderdaad een aantal onderdelen dat ontbreekt. Al zijn de twee drijfstangen wel present, net even gezocht. Alleen moet ik daar nog geschikte bouten en moeren voor vinden maar, dat moet geen groot probleem zijn.
Het bevestigingsstuk voor het kolenwagonnetje heb ik geen idee waar dat is en hoe dat überhaupt bevestigd zit, ik zie niks wat daarop lijkt op de loco.
Beste Johan,
Je zou volgende week zaterdag eens op de Modelspoorbeurs in Houten kunnen kijken, er staan daar een paar verzamelaars van oud materieel.
Groet, Anne W
Hier nog even een update.
Er is nog een andere locomotief in de collectie waarover ik een topic wilde maken in een subforum voor andere fabricaten. Echter na een beetje onderzoek gedaan te hebben kwam ik erachter dat het om een nog oudere Märklin gaat! In dit geval een echte stoomlocomotief. Namelijk een Märklin R4000 van 1909 tot 1915.
Is er iemand die hier verstand van heeft? Lijkt me leuk om deze werkend te krijgen, maar ik ga niet zomaar van alles proberen.
Ook heb ik contact gezocht met de hierboven genoemde restaurateur Ritter, maar al meerdere weken geen reactie mogen ontvangen. Iemand tips?
Groeten!
Deze site al gezien? Maerklin-Spur-Spirituslok (http://www.altemodellbahnen.de/t30494f44-Maerklin-Spur-Spirituslok.html)
Over contact krijgen met Ritter, gewoon blijven proberen? Wellicht zijn ze druk geweest met de kerstdagen.
TFK
Of met pensioen of gestopt.
citaat: De groene V66 werkt prima alleen het lampje aan de voorkant niet.
Je bedoelt het lampje van de V66? Waarom naar een restaurateur gaan of de lok opsturen? Eerst zelf onderzoek doen als je dat aandurft.
Heb je de lok al open gemaakt? Loopt er wel een draadje naar de fitting? In de fitting zelf het contactpunt, is die glanzend of heel dof van de corrosie? Ik vermoed dat je wel een passen en werkend 20 volt lampje gebruikt hebt.
Verder als je een multimeter hebt de spanning opmeten. Als er wel een draadje loopt naar de fitting kan in dat draadje een draadbreuk zitten. Dan is een multimeter een van de mogelijkheden om de draadbreuk op te sporen. Je kunt ook een stukje nieuw draad als tijdelijke overbrugging gebruiken.
Over de echte stomer wees hier voorzichtig mee als je hier in gaat stoken. Je zult niet de eerste zijn die door versleten verbindingen aan de ketel gloeiend water over je heen krijgt. In het blad De Modelbouwer vindt je bijvoorbeeld wel adressen van hobbyisten die bekwaam zijn met stoom.
Dirk
De NEderlandse Vereniging voor Modelbouwers (NVM)heeft een groep die zich met stoom(machines) bezig houdt. Zij zullen je ongetwijfeld met raad en daad kunnen bijstaan.
https://www.modelbouwforum.nl/forum/stoom-techniek.100/
Succes