Dag,
weet iemand wat de functie is van de zilverkleurige dekseltjes op de zijkant van een 1600/1700?
Dank en vriendelijke groet, Patrick
Vul punten van de zandreservoirs.
Mvg Johan
Worden die eigenlijk wel gebruikt? Het is niet zo dat ze zware goederentreinen moeten trekken.
Ja, ze worden nog steeds gebruikt.
Groet Ronald.
Voor als er weer blaadjes op het spoor liggen :D
dank Johan, Ronald.
Iemand een foto van zo'n dekseltje open? En/of van wat er achter zit?
Leuk dat je met dit soort dingen kind kunt blijven O:-D
groet, Patrick
Het zand zit al vlak achter het dekseltje. Dat vlindertje onderop zit verend vast, je draait het dwars en dan klapt het deksel open. Gezien op de open dag in de toenmalige hoofdwerkplaats Tilburg in 1988 alweer.
Groeten, Fokko
In aanvulling, trams gebruiken ook zand. De halte bij mij op de hoek van de straat ligt hellend en de kilo's zand liggen dan ook voor het perronnetje.
F.
Citaat van: FokkoKPD op maandag 29 oktober 2018, 22:20:01
Het zand zit al vlak achter het dekseltje. Dat vlindertje onderop zit verend vast, je draait het dwars en dan klapt het deksel open. Gezien op de open dag in de toenmalige hoofdwerkplaats Tilburg in 1988 alweer.
Groeten, Fokko
hm, leuk om te weten. Ik zou dus zelf kunnen kijken op Zwolle waar ze nog rijden (wel, de 1700 's dan). :)
de trams rijden zomers toch niet ook met zand?
Zand is permanent aanwezig in een stel.
Citaat van: pitsar op maandag 29 oktober 2018, 23:28:09
Citaat van: FokkoKPD op maandag 29 oktober 2018, 22:20:01
Het zand zit al vlak achter het dekseltje. Dat vlindertje onderop zit verend vast, je draait het dwars en dan klapt het deksel open. Gezien op de open dag in de toenmalige hoofdwerkplaats Tilburg in 1988 alweer.
Groeten, Fokko
hm, leuk om te weten. Ik zou dus zelf kunnen kijken op Zwolle waar ze nog rijden (wel, de 1700 's dan). :)
de trams rijden zomers toch niet ook met zand?
Jawel, de tram naar Scheveningen Strand :D
:D
De trams zijn dagelijks, het hele jaar door, bezig om het zand dat ze bij mijn halte storten te verversen. Ze willen meestal niet doorglijden tot onder het spoorwegviaduct. De lijn hier maakt een tamelijk fikse en steile duik zelfs in dit traject. Er ligt soms zoveel dat je er een aardig zandkasteeltje in het betonnen tramspoor van zou kunnen maken. Omdat de tram in kwestie natuurlijk altijd op dezelfde plek stopt, kop tram = kop halte, komt dat zand altijd op de hoop zand van alle voorgangers.
Juist bij zo'n halte als Scheveningen Noorderstrand lijkt het (extra) zanden niet zo nodig omdat daar volgens mij al voldoende zand stuift en de spoorstaven van nature als stroever zijnop die plaats.
F.
--
Hier had ik graag de mening en/of oordeel van meelezende HTMers gehad
:-)