Hallo allemaal.
Op een aantal plaatsen gebruik ik slanke wissels (24771 en 24712).
Nu heb ik een 3015 en die heeft 2 sleepkontakten en zo gauw die er over die wissels rijdt, alleen met afslaan, maakt hij kortsluiting. Ik kan niet vinden wat daar de oorzaak van is.
Is er soms iemand die daar ook last van had en weet wat de oorzaak kan zijn en of daar iets aan te doen is?
groeten
Loet
Ik weet niet of je er nog een nieuwe sleper voor hebt mij is namelijk opgevallen dat wat oudere sleper meer speling hebben en dan vooral op slanke wissels geeft dit problemen.
Ik denk niet dat dit komt doordat de loc twee slepers heeft (tenzij je ook precies over een blokscheiding rijdt).
Zijn de slepers wel netjes recht?
Als de sleper te ver ingedrukt wordt, kan deze ook sluiting maken met het chassis. Je kunt dan proberen een stukje tape boven de sleper(s) aan te brengen.
Het is redelijk vreemd.
Het gebeurt niet bij de loks met een sleper, alleen bij degene met twee slepers. De sleper moet wat omhoog gedrukt worden om over de rail zelf heen getild te worden. Op dat moment raakt de sleper de rail en krijg je de kortsluiting.
Ik denk dat ik die slepers maar afschuin aan de voorkant kijken of dat helpt. De "enkele" sleper ziet er uit alsof hij meer afgeschuind is aan de zijkanten.
In ieder geval bedankt voor de reactie en ik laat wel weten of dat helpt
groeten
Loet
Is je sleper wel goed gebogen? Een niet te kort?
De 3015 Kroko heeft twee slepers van het kortste type: 7175, en die slepers zijn 42 mm lang.
Bron: http://www.nsesoftware.nl/mtdb/marklin/doc/3015_explo.pdf
Langer kan een sleepcontact niet zijn op een Krokodil vanwege de lengte van de draaistellen, en de kans op kortsluiting met tandwielen indien een sleper te ver uitsteekt en aan een kant teveel wordt opgetild, bijvoorbeeld om een spoorstaaf te kruisen.
Veruit de meeste sleepcontacten van Märklin loks van tegenwoordig zijn circa 50 mm lang, en daarop is de oploop van de hoogte van de puko's op wissels richting te kruisen spoorstaaf berekend.
Oude loks met (te) korte slepers ...?
Hoe zit het dan met wagonverlichting met behulp van sleepcontacten op die slanke wissels?
Dus als een Kroko op een slank wissel in afbuigend stand kortsluiting maakt, is het handig om uit te vissen of de sleper contact maakt met het tandwiel van de lok zelf of contact maakt met de spoorstaaf van het wissel. Want voor beide is een gemeenschappelijke oorzaak en een verschillende oplossing.
Uit puur nieuwsgierigheid wil ik weten of dit uitsluitend op het rechts afbuigende wissel gebeurt of ook op het linker, en of het in beide rijrichtingen gebeurt of uitsluitend rijdend van tong naar afslaand spoor.
Misschien begrijp ik de vragensteller gewoon niet goed.
Ik heb overigens geen C-rails, maar K-rails slanke wissels. O:-D