3railforum

Modelbaanbouw & Scenery => Modelbaanbouw => Topic gestart door: Christian P op donderdag 26 juli 2018, 08:19:40

Titel: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Christian P op donderdag 26 juli 2018, 08:19:40
Dag allemaal,

Na 4 jaar fun heb ik beslist om mijn oude baan af te breken: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=52593.0
Ik niet niet meer tevreden over de scenery en wil het allemaal herdoen met de opgelopen ervaring.

Zo, wat wordt het dan:

1. Geen klassiek schaduwstation maar een verticale lift om een 20-tal treinstellen op stationeren.
    Een schaduwstation ligt meestal onder de baan waardoor je moeilijke toegang hebt tot de onderkant van de scenery.
    Ik wil het een en ander motorisch laten bewegen en daarvoor moet je ruimte hebben onder te tafel
2. De baan gaat rondom de kamer zodat ik met modules kan werken van 120x60 cm. Op die manier kan ik er overal goed aan bij de bouw
3. Alles gaat 2-rail worden. Er is heel veel keuze in rails en het oogt veel realistischer zonder de puko's
4. Het rijdend materiaal zal in de eerste plaats Belgisch worden.
5. De naam van de baan is er nog niet maar dat komt wel.

Groetjes Christian
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de intro
Bericht door: Tony op donderdag 26 juli 2018, 08:27:02

Hoi Christian,

Dat zal een flinke klus en groot nieuw avontuur worden !
Jouw bouwkunsten kennende gaat dat vast goed komen  :P

Succes alvast gewenst en we gaan het meemaken hier !

Grtz Tony
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de intro
Bericht door: Christian P op donderdag 26 juli 2018, 08:31:20
De eerste fase is de bouw van de lift. Daarvoor begin ik eerst met een kleinschalig prototype alvorens te starten met het grote model.

Uit een afgedankte laminaatmachine heb ik de 24V gelijkstroom motor kunnen vinden met de nodige tandwielen en kettingen.
De lift moet zowel snel al zeer traag en ZEER precies kunnen bewegen.
Er mag absoluut geen speling zijn.
De rail is voorlopig, dat wordt later een lineaire guiding rail.

Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de intro
Bericht door: nobody op donderdag 26 juli 2018, 08:36:45
 @citaat Mooie constructie. Je gaat duidelijk niet over n nacht ijs. :D
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de intro
Bericht door: adrie1961 op donderdag 26 juli 2018, 09:03:37
Indrukwekkende constructie die je daar aan het bouwen bent. Ben benieuwd naar het nieuwe baanplan waar je mee aan de slag gaat?
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de intro
Bericht door: peterke33 op donderdag 26 juli 2018, 10:39:31
Christian

Je had al langer die gedachten, om je baan af te breken.

En wat je nu gaat maken ziet er indrukwekkend uit, succes alvast en zie je bouwupdates hier wel verschijnen.
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de intro
Bericht door: Haradigi op donderdag 26 juli 2018, 10:57:10
Heel interessant dat verticale schaduwstation, ga het hier volgen.

groet
Harald
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de intro
Bericht door: Silco_88 op donderdag 26 juli 2018, 11:12:59
Jammer van de 3rail baan. Ik heb genoten van de mooie foto's, bouwresultaten en vooral de grootte van de baan. Je had al eerder een voorbeeld laten zien van een verticaal schaduwstation. Succes met de bouw van het nieuwe project!
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de intro
Bericht door: Piwie op donderdag 26 juli 2018, 13:39:52
Hallo Christian,

Dat is een degelijke constructie die je aan het bouwen bent, heb je ook al een filmpje van de werking?

Veel succes met de bouw van je nieuwe baan, heb je ook al een baanplan?

Gr.
Piwie
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de intro
Bericht door: ernstcramer op donderdag 26 juli 2018, 13:48:00
Leuk Christiaan, die lift! Ik heb zelf net materiaal besteld bij Geek om een lift te bouwen.

(https://imageshack.com/a/img924/2452/B7hPjv.jpg) (https://geek.wish.com/product/5aab655057085957d6f49ddf)

Maar ik ga dit ook volgen, ben benieuwd
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de intro
Bericht door: ceess op donderdag 26 juli 2018, 19:13:21
Hallo Christian, erg jammer van de oude baan, ik heb genoten van de bouw en er wat tips en trucs aan overgehouden.
Veel sucsez met de nieuwe uitdaging, ben erg benieuwd. :arrow: :thumbup:
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de intro
Bericht door: Fredje op donderdag 26 juli 2018, 19:38:02
Beste Christian ,

Je hebt het blijkbaar al goed gepland ... veel succes met de bouw .


Groeten Freddy
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de intro
Bericht door: Degeluidsman op donderdag 26 juli 2018, 21:39:23
Ik hou van dit soort techniek dus ga dit graag volgen Christian.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de intro
Bericht door: Christian P op donderdag 26 juli 2018, 22:16:45
Hey Ernst,

Ik heb dit concept ook overwogen maar kon geen vijs vinden die lang genoeg is. Er moeten 10 schabben zijn, dat is dan 100 cm. Wilt zeggen dat je een hoogte van 200 cm moet hebben.
Die vijs moet uit 1 stuk zijn. Kon ze niet langer dan 120 cm vinden.
Een nadeel van de vijs is dat je geduld zult moeten uitoefenen als de lift in werking is.

Ik zie ook een stappenmotor; dat is dan weer een voordeel, hiermee kan je heel precies de stops instellen zonder dan je een sensor nodig hebt.
Zal het nu eerst uitproberen met vorkllchtsluizen. Lukt het niet, dan zal ik een lineaire encoder moeten gebruiken.

Christian
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de intro
Bericht door: Christian P op donderdag 26 juli 2018, 22:33:15
en dit is de vorklichtsluis die ik heb gemaakt.
Bestaat uit 3 sluizen. De buitenste 2 dienen voor het bereik en de middelste is voor de precieze positionering

moet het nog allemaal testen, maar dat is voor de komende dagen.

Christian

ps: Piwie, filmpje komt nog wel als ik verder sta.
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de intro
Bericht door: Christian P op zaterdag 28 juli 2018, 00:51:11
Ondertussen is het prototype van de lift mechanisch bijna klaar.
Het is nu tijd aan de electronica!
Voor de hard-one onder jullie heb ik hieronder alvast het schema mee gepost.
Ik wacht nog op de eindschakelaars om de boel netjes af te werken en dan komt de programmatie
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de intro
Bericht door: Christian P op zaterdag 28 juli 2018, 01:29:42
verder zit ik nog in de knoei met het systeem om de positionering te bepalen.
Ideaal zou zijn een vijs die je heel precies kunt afstellen. Moet hiermee nog wat gaan experimenteren.

Eerst een basis electronica in orde brengen, zo kan er al beweging komen in de lift
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de intro
Bericht door: Degeluidsman op zaterdag 28 juli 2018, 08:03:29
Hoi Christian,

Voor het afstellen van de hoogte zou je ook een kroonsteen kunnen gebruiken en hierin het staafje wat door de lichtsluisjes gaat.
Met het schroefje kun je dan het staafje op de juiste positie zetten, het is maar een idee  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de intro
Bericht door: Gerrit-1959 op zaterdag 28 juli 2018, 08:03:48
Hallo Christiaan,

Mooie plannen. Toch een paar punten ter overdenking:
- Met een 'hijspunt' in het midden loop je de kans op wringen, zeker als de de treincombinaties niet evenwichtig zijn (achter zwaarder dan voor en vise versa).
  Daar moet je wel rekening mee houden. Persoonlijk zou ik kiezen voor twee hijskettingen. Dat werkt stabieler .
- Als je toch met twee kettingen gaat werken kun ook overwegen om twee sporen per laag te doen. Dan hoeft de installatie ook minder hoog te zijn en werkt het sneller.
- overweeg k-rail. Ik denk, dat het gemakkelijker werken is.
- overweeg reedcontacten in plaats van een lichtsluis. Je hoeft dan niet te werken met uitstekende pennen, die ergens precies tussen moeten komen.
- Je zou tussen je hijsinstallatie en je baan een kort stukje rail kunnen maken, wat met en servo omhoog en naar beneden kan.
   De servo werkt op het moment, dat de hijsinstallatie op zijn plek is en klapt de brug naar beneden. Als het uiteinde van de rails op de hijsinstallatie valt, heb je altijd een goede overstap.

Verder blijft ik je draadje volgen, want ik vind het een interessant project.
 
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de intro
Bericht door: Laenderbahn027 op zaterdag 28 juli 2018, 09:09:03
 @citaat

Mooie aanvulling Gerrit  :thumbup:. En puntje: hij stapt over op 2-rail, dus K-rail is geen optie. Ik denk dat hij C-rail gebruikt voor de testen, voordat alles verkocht is.

Met vriendelijke groet,
William
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Christian P op zaterdag 28 juli 2018, 12:02:37
kijk eens aan, dat wordt hier interessant nu! We zijn een denktank aan het creren. Keileuk!
Alvast dank voor alle tips!

Citaat
Met een 'hijspunt' in het midden loop je de kans op wringen, zeker als de de treincombinaties niet evenwichtig zijn (achter zwaarder dan voor en vise versa).
Daar had ik niet aan gedacht. De totale lift zal 200 cm breed zijn en 100 cm hoog en 2 sporen breed. Ruimte voor 20 treinstellen. Daar kan inderdaad veel torque van komen.
Bij de bouw van de definitieve versie zal ik 2 kettingen voorzien.

Citaat
overweeg reedcontacten in plaats van een lichtsluis.
Probleem van de reed-contacten is dat ze niet nauwkeurig zijn. Daarom deze IR-lichtsluis. Het gebruik van een zeer fijne pennen is interessant omdat je dan de hoeveelheid lichtobstructie kan meten.
Hierdoor zijn afwijkingen tot 1/10mm meetbaar zonder een encoder te gebruiken.

Citaat
Je zou tussen je hijsinstallatie en je baan een kort stukje rail kunnen maken
Die heb ik al een paar keer gezien. Zeker een goed oplossing om afwijkingen op te vangen maar ik wil de piste "zonder" verder uitzoeken en ervoor zorgen dat de lift tot 1/10 mm nauwkeurig kan gepositioneerd worden.

Citaat
Voor het afstellen van de hoogte zou je ook een kroonsteen kunnen gebruiken en hierin het staafje wat door de lichtsluisjes gaat.
Ik ben bang dat op het moment je de vijs vastzet dat het staafje gaat bewegen. We moeten preciezer kunnen werken.

Christian
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: snijder op zaterdag 28 juli 2018, 12:12:15
Misschien een idee om de ir licht op de bewegende deel te zetten en de ir ontvanger op de vaste deel.
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Kelderspoorder op zaterdag 28 juli 2018, 12:15:34
Christian,

van al die snufjes, snap ik de ballen van, maar ik vind het een wijs idee wat je gaat uitvoeren, ik ga dit zeker volgen

grts Freddy
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Christian P op zaterdag 28 juli 2018, 12:15:49
snijder, leg uit, waarom zou ik dat doen?

Ik heb bewust gekozen om de sluis op het vaste deel te monteren omdat je dan anders de volledige sluis in de hoogte moet kunnen regelen wat mijn moeilijker lijkt dan enkel de pen.
Ook bekabeling is wat eenvoudiger.
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: snijder op zaterdag 28 juli 2018, 12:19:23
Je kan de ir licht precies op de ontvanger zetten, je hebt geen stangetje of iets anders nodig. Of anders gezegd je hebt geen lichtsluis nodig.
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: snijder op zaterdag 28 juli 2018, 12:22:47
Je kan zelfs een gaatje boren in de plank waar de rails op ligt, en hier de ir licht in bouwen. Het gaatje boren met evt. een deuvelmal, zodat de gaten op de gelijke hoogte liggen.
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Christian P op zaterdag 28 juli 2018, 12:44:28
Snijder, ik zal dit verder bekijken en kom hier op terug.
Ondertussen had ik dit prototype gemaakt om te plaatsten op elk niveau
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: iVanDL op vrijdag 10 augustus 2018, 00:23:56
Dag Christian,

Dat kleine prototype is waar groot uitgevallen, maar ziet er veelbelovend uit.
Succes met je nieuwe baan, wordt ver(ge)volgt. :)
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Christian P op zondag 25 november 2018, 19:48:32
Zo, eindelijk wat tijd gevonden dit week-end om mijn lok-lift project op te starten.
Er is veel tijd over gegaan maar ik heb dit goed gebruikt om diep na te denken en de nodige stukken te bestellen.
De wandplaat is geplaatst op de rail en de aandrijving doet het beter dan verwacht.
Dankzij de geleiders loopt de beweging zeer zacht.
Nu moet ik eerst nog de spanning op de ketting verhogen door een extra tandwiel te monteren.

groetjes Christian
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Ben den Hollander op maandag 26 november 2018, 09:41:08
Kijk aan, dat begint er op te lijken. Doe zo voort. :) :thumbup:
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: iVanDL op dinsdag 27 november 2018, 23:10:57
Dag Christian,

Daar wordt een mens stil van.  Dat beloofd voor de rest van de baan.
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: adrie1961 op woensdag 28 november 2018, 12:08:50
Al weer een stuk gevorderd. ziet er al robuust uit.
Zag met het bladeren in het forum bij "Zelf- en verbouw projecten allerlei" Leendert die met hetzelfde idee worstelt "De bouw van de loclift: stap 7b van 10: Plaatsen achterplaat" Misschien een idee om ervaringen uit te wisselen. 2 weten er immers meer als 1
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: orient express op woensdag 28 november 2018, 13:12:41
Ga je dat tandwiel (in je hand) als een kettingspanner monteren, dus verstelbaar  net als bij een fietsketting,  om het op de duur uitrekken van de ketting te    compenseren?  Of doe je dat op een andere manier?
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Henkie penkie op woensdag 28 november 2018, 13:59:21
Wat een techneut ben jij. En ik maar wat aanmodderen met 4 seinen en 6 wissels?
Ik ga u zeker volgen en heb uw andere post van de vorige baan helemaal bekeken. Ik moet zeggen indrukwekkend.

Gr henkie penkie.
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Christian P op woensdag 28 november 2018, 14:52:44
leuk om te zien dat er meerdere mensen met een loklift bezig zijn  :P

hier een paar punten waar ik rekening mee heb gehouden tot nu:

1. Ik noem het een loklift maar eigenlijk is het een verticaal schaduwstation om 20 treinstellen te rangeren.
2. De constructie heb ik met multiplex gedaan. Zeker geen mdf omdat die kan doorbuigen en veel te zwaar is
3. De aandrijving gebeurd met ketting. Door het gewicht is dit volgens mij het meest nauwkeurig en betrouwbaar
4. Geen tegengewicht omdat de ketting op die manier voortdurend onder spanning staat. Belangrijk voor de nauwkeurigheid
5. Het spanningstandwiel is om te vermijden dat de ketting over een tand zou springen. Die wordt afstelbaar (veer) omdat een ketting met temperatuur kan spelen.
6. Aan beide kanten een dubbele geleider om minimale speling te hebben. Zo kan de constructie niet klemmen door ongelijk verdeeld gewicht
7. De rechtse geleider gemonteerd nadat de lift al vast zat aan de linkse geleider.
8. Geen stappenmotor maar een brushless. Ik had een paar van die motoren liggen.

Verder ben ik nog aan het nadenken voor de positionering. Een encoder op de motor leek me niet ideaal. Met mijn ervaring uit de groot formaat printing denk ik om te werken met een lineaire encoder. Die zie je op die grote printers en worden gebruikt om te weten wanneer de printkop moet spuiten.
Goedkopere lineaire encoder strip werken op 180dpi. Dit geeft een precisie van 0,14 mm.  (25/180)

wordt vervolgt
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Klaas op woensdag 28 november 2018, 14:57:04
Als de lift ongeveer op de goede plek staat,met een gat in bodem tegenover en onder de aan te koppelen rails, dan meganich  een puntige centreerpen in het gat brengen met een servo ,desnoods aan bijde kanten  . Als alles verankerd is vanaf  de lift rails aanleggen op de goede hoogte  Groeten, Klaas
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: leendert op donderdag 29 november 2018, 11:30:12
Overbodig te zeggen dat ik dit een klei-leuk draadje vind. Ik had hem nog niet eerder gezien. Wellicht idd een goed idee om nog wat gedachten met Christiaan uit te wisselen. Het leuke is: er is geen goed of fout. Er zijn afwegingen die je maakt en die voor en nadelen hebben.
Ik ben dol op de stappenmotor, maar dat komt omdat ik niet echt een mechanische man ben en geen vertrouwen in mezelf heb om een constructie te maken die stabiel genoeg is qua positionering. Maar als electro/programmeur man weet ik wel hoeveel stapjes te geven en na die gezet te hebben met een opto coupler meten of idd de lift daar staat, waar ik hem verwacht.
Ben ook erg benieuwd of Christiaan ook automatisch wil rijden cq. zijn lift digitaal gaat besturen.

Groet,
Leendert
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Christian P op donderdag 29 november 2018, 22:21:59
Wordt inderdaad volledig digitaal en automatisch rijden met iTrain
De besturing van de lift zal door Arduino of Rasberry-Pi gebeuren, moet dit nog even bekijken. De ArduinoMega heeft wel heel veel inputs welk ik nodig ga hebben om alles na te kijken vooraleer er een beweging mag komen.
Ik heb daar nog even tijd voor. Eerst moet het mechanische in orde zijn

Christian
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: ernstcramer op zaterdag 01 december 2018, 08:02:37
mooie vorderingen Christian!  :thumbup:
heb je ook al bewegende beelden van deze situatie? en ik ben nieuwsgierig naar een dichtbij opname van je geleiding; op dat punt heb ik met mijn constructie echt wel problemen...
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Christian P op zaterdag 01 december 2018, 19:29:26
Hieronder een filmpje waar je de beweging kunt zien van de lift.
Ik moet toegeven dat ik heel tevreden ben van het resultaat. Er zit helemaal geen speling op de constructie. Staat muurvast!
De beweging zijn ontzettend smooth en dus ook zeer controleerbaar.

Ondertussen heb ik al testen uitgevoerd met infra-rood lichtsluis, laser, en magneet. Met geen van deze technieken kan ik de lift op de exact dezelfde plaats laten stoppen.
Dus nu een lineaire strip encoder besteld. Ik denk wel resultaat mee te bereiken.

@Leendert, jij gebruikt een stappen motor. Inderdaad kan je deze heel precies laten draaien. Doch zie ik een mogelijke foutieve positionering omdat je meet ter hoogte van de motor en niet ter hoogte van de lift. Als je 100kg moet doen bewegen, zie ik wel rek bij de aandrijving welk een of twee millimeter afwijking kan geven.

https://youtu.be/J3lsrr8Ufx0
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Martijn op zaterdag 01 december 2018, 20:31:59
Dag Cristian,

Wel jammer dat je die prachtige vorige baan hebt afgebroken . Heb nog even die filmpjes gezien, het was een indrukwekkende baan. Maar ja een modelbouwer wil bouwen en je zult het goed overwogen hebben...

De lift vindt ik een inventief project en ik blijf het met nieuwsgierigheid volgen. Succes met de verdere bouw
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: adrie1961 op zaterdag 01 december 2018, 23:22:00
 :offtopic:Wel leuk zo'n bewegende vitrinekast  ;) Vind het wel inventief wat je doet. Bespaart ook een hele hoop ruimte  :thumbup:
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: iVanDL op maandag 03 december 2018, 00:55:51
Dag Christian,

Dat schaduwstation ziet er robuust uit.  Ik heb wel een vraag: zijn de onderdelen vrij van smering?  Want hoe kan je er later nog bij wanneer je treinbaan er rond is gebouwd.
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Fredje op maandag 03 december 2018, 06:57:24
 :) Dat ziet er allicht heel goed uit .... ben benieuwd hoe je de stopplaatsen gaat regelen .  :thumbup:

Mvg Freddy

Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: leendert op maandag 03 december 2018, 08:46:20
Hieronder een filmpje waar je de beweging kunt zien van de lift.
De beweging zijn ontzettend smooth en dus ook zeer controleerbaar.

Ondertussen heb ik al testen uitgevoerd met infra-rood lichtsluis, laser, en magneet. Met geen van deze technieken kan ik de lift op de exact dezelfde plaats laten stoppen.
Dus nu een lineaire strip encoder besteld. Ik denk wel resultaat mee te bereiken.

@Leendert, jij gebruikt een stappen motor. Inderdaad kan je deze heel precies laten draaien. Doch zie ik een mogelijke foutieve positionering omdat je meet ter hoogte van de motor en niet ter hoogte van de lift. Als je 100kg moet doen bewegen, zie ik wel rek bij de aandrijving welk een of twee millimeter afwijking kan geven.



Hi Christiaan,
Ik denk dat je een iets fundamenteler probleem hebt dan de speling. Hier komt een beetje natuurkunde om de hoek. Het is een aardig gewicht dat je in beweging moet krijgen en ook weer moet laten stoppen. Dat heet versnelling en vindt plaats wanneer een kracht wordt uitgeoefend op een voorwerp, waardoor het van snelheid verandert in de richting waarin de kracht het duwt of trekt. Om te weten wat de versnelling is moet je weten: 1. de sterkte van de kracht (F), gemeten in newton. En newton zal een kilogram met een meter per seconde tot de macht 2 versnellen. 2. de massa (m) van het voorwerp, gemeten in kilogram.
In jouw geval is de kracht van de motor (die denk is best behoorlijk is) in combinatie met het gewicht dat je op wilt tillen aanzienlijk zijn. De kans is dan op zgn. 'overshoot': als je sensor vaststelt dat de loclift voorbijkomt 'duwt' het gewicht nog even door. Gelukkig is je snelheid laag, maar de massa (gewicht) is hoog als het eenmaal in beweging is.
Een remedie is de massa verlagen. Daar komt het idee van het contragewicht om de hoek. Daarmee til je namelijk niet langer, maar verplaats je datgene wat min of meer in balans is. Een andere remedie is het (nog)verder verlagen van de snelheid bij het naderen van het eindpunt, wat helpt om de massa uit de beweging te halen. Ik weet niet of je de motor in snelheid kan regelen, maar als je een 'voormelder' plaatst die de snelheid nog verder naar beneden brengt, dan maak je meer kans op een treffer.
Wat nog een beetje helpt is om als je de motor stopt, de motor zelf kort te sluiten. Niet de uitgangen van je stuurprint, maar de spoel van de motor. Want omdat de massa 'duwt' zal de motor een beetje als dynamo gaan werken en als je de dynamo 'kortsluit', zal deze meer tegenkoppel geven (=remmen). Alle kleine beetjes helpen..

Het zal zonder contragewicht een moeilijk verhaal blijven, want het dalen behoeft minder kracht (de zwaartekracht helpt je) dan het optillen. Daarnaast, als je de lift vult met 20 treinstellen (ik zag dat je 2 sporen en 10 etages hebt), die zomaar tot gemiddeld 1500 gram per treinstel kunnen oplopen, voeg je nog weer 30 kg toe, wat het gedrag en dus de berekening weer anders maakt. Dan zal je een lus hebben die na de overshoot nog weer langzaam teruggaat tot de sensor weer gezien wordt.

In mijn oplossing (die niet beter of slechter is) heb ik gekozen, naast het contragewicht, voor de stappenmotor en een stationaire sensor op de ombouw. Ik kan even geen foto maken, want het spul wordt nu gelakt, maar op de achterplaat zitten vast gemonteerd vier hoekprofielen, die om de 97mm wel of niet een uitsparing hebben. 97mm is de afstand tussen de etages. Het zijn er vier om zo elke etage een unieke BCD code te geven. Etage 1 de code 0001, etage 2 de code 0010, etage 3 de code 0011 etc. Op deze manier sla ik een paar vliegen in 1 klap: lees ik een code 0000, weet ik dat de loclift onderweg is cq. op een plek staat waar hij niet zou horen te staan. Lees ik na het zetten van de opgegeven stappen aan de stappenmotor het verwachte etagenummer in (daar had ik hem namelijk eerder al heengestuurd..), dan ben ik happy. Lees ik een 1110 of een 1111 in (de strips zijn zo afgekort), dan heb ik een overrun en ben ik richting etage 0 of etage 11, die niet bestaan.. Dat is foute boel en gaat de zaak in panic modus.

Ik meet zo dus aan elke etage, niet aan de stappenmotor zelf.

In de stappenmotor routine zit een optrek- en afremvertraging, zodat de massa langzaam in beweging, want ook bij mij varieert het gewicht, omdat er 60 blokken zijn, waar dus ook 60 treinstellen in kunnen staan.

Groet,
Leendert
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: JoBe op maandag 03 december 2018, 16:50:46
Is een frequentieregelaar geen goede oplossing met soft start/stop modus ?
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: adrie1961 op maandag 03 december 2018, 18:59:13
Misschien denk ik nou dom of te simplistisch. Maar op mijn draaischijf kun je de schakelaar zo zetten dat hij telkens bij een x aantal graden in een soort vergrendeling valt. Als je dit traploos wilt doen lukt dit bijna niet. Is zoiets ook niet mogelijk bij de lift? Dus je zet in zijn vrij als je enkele etages omhoog moet. Maar ben je er bijna kun je hem in de vergrendeling laten vallen?

Hoe dit opgelost moet worden??? Ik ben geen techneut. Maar het zou misschien een idee naar een oplossing kunnen zijn  ;)
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Christian P op dinsdag 04 december 2018, 07:16:57
Zeer interessant allemaal!!!

@Leendert
De inertie door het gewicht is uiteraard belangrijk bij het stoppen Dankzij de gearbox is de uitloop bijna te verwaarlozen. Zonder stroom staat de constructie muurvast. Maar inderdaad naar beneden toe is er een kleine uitloop. Niet naar boven want dan stopt de lift onmiddellijk. Mijn idee was dan om de lift altijd zijn laatste beweging naar boven te doen.
Door het gebruik van een 180 dpi verticale encoder, kan je ten alle tijde weten waar de lift zich bevindt. 120cm = 8640 posities. Een nauwkeurigheid van 0,14 mm. De meting wordt uitgevoerd op de. lift, niet op de aandrijving. Het voordeel van de positie is dat je ten aller tijde weet waar je staat, ook tussen de stoppunten en dat je op voorhand weet wanneer je moet afremmen.
Jouw idee van de contactpunten om dan binair het positie is ook door mijn hoofd gegaan. Dit is inderdaad super om te weten aan welk etage je bent. Maar is het wel voldoende precies om steeds op dezelfde plek te stoppen?
@Jobe
Om de lit te vertragen gebruik ik een Mosfet (= geen frequentieregelaar). De mosfet (in combinatie met Arduino) onderbreekt de spanning met zeer korte impulsen terwijl een frequentieregelaar de sinus curve platdrukt totdat de motor onvoldoende vermogen heeft om te draaien. 
@adrie
Deze oplossing is inderdaad goed voor een draaischijf. De slagpin doet de schijf helemaal juist positioneren. Dit is mogelijk omdat de schijf een minimale speling heeft. De lift hier staat muurvast. Geen enkele slagping kan de constructie doen bewegen.

Alvast dank iedereen om mee te denken!
Christian
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: leendert op dinsdag 04 december 2018, 07:50:11
@Leendert
Jouw idee van de contactpunten om dan binair het positie is ook door mijn hoofd gegaan. Dit is inderdaad super om te weten aan welk etage je bent. Maar is het wel voldoende precies om steeds op dezelfde plek te stoppen?
Ik gebruik primair een tabel in de Arduino die het aantal stappen 'weet' dat er naar de desbetreffende etage afgelegd moet worden. Als een extra controle wordt de sensor gelezen of de loclift ook werkelijk bij die etage staat. Tevens gebruik ik de binaire positie om een overeenkomstig relais te schakelen, zodat alleen op die etage de baanspanning aanwezig is. Mocht ik niks zinnigs lezen, dan is er wat aan de hand en moet ik handmatig met het bedieningspaneel een beetje bijsturen, zodat de zaak vanaf dat moment weer gekalibreerd is.

Groet,
Leendert
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Christian P op dinsdag 04 december 2018, 07:56:01
ok begrijp het, maar zet dan wel een weerstandje van 1k zodat er steeds een minimale spanning is op het spoor is. Anders weet iTrain of koploper niet dat het spoor bezet is. En zo blijft de decoder ook zichtbaar.
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: leendert op dinsdag 04 december 2018, 09:43:07
ok begrijp het, maar zet dan wel een weerstandje van 1k zodat er steeds een minimale spanning is op het spoor is. Anders weet iTrain of koploper niet dat het spoor bezet is. En zo blijft de decoder ook zichtbaar.

Grappig dat ik ook hier een iets andere aanpak heb gekozen: ik heb alleen op de 'actieve' etage een bezetmelder zitten, in mijn geval een lichtsluis. Die zit vast op de ombouw. In de achterplaat van de loclift zit een gaatje geboord, zodat deze als de loclift op een valide positie staat zijn detectie werk van loc's kan doen. Ik ben geen iTrain kenner, maar bij Koploper blijft een blok bezet als er een loc in staat, volgens de interne administratie. Een bezetmelder doet daar niet meer aan toe of af. Als het juiste blok voorstaat, pas dan is de bezetmelding weer relevant voor het wel of niet vrijgeven van dat blok.

Ik wil te zijner tijd nog wel een keer experimenteren hoe het werkt in iTrain, maar in Koploper werkt het op deze manier feilloos. De grootste uitdaging daar was het bezethouden van de wisselstraat (want dan is de loclift onderweg naar de goede etage) maar was eenvoudig op te lossen door een dummy draaischijf op te nemen in de wisselstraat. Zie ook mijn draadje bij 'modelbouw overig'.
Ik ben met name benieuwd of iTrain op de een of andere manier ook 'dynamische blokken' ondersteunt, zodat ik steeds de optimale lengte van een treinstel kan plaatsen.

Groet,
Leendert
Titel: Re: Klein Heik, de Lok-lift
Bericht door: Christian P op zondag 06 januari 2019, 15:30:31
Na veel testen en programmeren heb ik een mooi resultaat bereikt met de loklift.
De lineaire encoder maakt het zeer eenvoudig om de lift te positioneren.
Er zijn weinig toeters en bellen nodig om de lift juist te plaatsen met deze techniek.

Het gebruik van een hefboom links en rechts zal niet nodig zijn dankzij de precisie van de beweging.

https://www.youtube.com/watch?v=BVeFilmHEuI
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Ben den Hollander op zondag 06 januari 2019, 15:33:25
 @citaat Geweldig resultaat, complimenten. :)
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: ArjanBosman op zondag 06 januari 2019, 15:40:54
Indrukwekkend Christian.
Mooie techniek.
Greetz, Arjan
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Timaximus op zondag 06 januari 2019, 15:43:28
Heel gaaf dit!  :thumbup:

En goed schaalbaar zo te zien.

MvG,

Timaximus
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: erik01 op zondag 06 januari 2019, 15:57:44
Hallo Christiaan,
Erg mooi gemaakt.
Om trots op te zijn  :thumbup:

Groet, Erik
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: ronaldk op zondag 06 januari 2019, 16:12:53
Mooi gedaan! Werkt soepeltjes. Alleen ik zou gek worden van de zoemer.  :) Goed dat zal wel bewust zo gemaakt zijn  :D Maar het ziet er erg mooi uit.

Groet Ronald.
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Christian P op zondag 06 januari 2019, 16:19:42
Ronald,

Het gezoem komt van de motor als deze traag beweegt. De mosfet zorgt ervoor dat deze stroom in blokjes onderbroken kan worden ipv de sinus samen te duwen. Hierdoor blijft de motor veel vermogen hebben bij trage toeren. Dat geeft dan wel een zoemend geluid maar het is niet zo storend als het lijkt.







Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: peterke33 op zondag 06 januari 2019, 16:24:44
Christian

Wauw dat heb je heel erg mooi gemaakt, als het jou eens uitkomt wil ik wel eens komen kijken naar jou loc lift.
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Trainhenk op zondag 06 januari 2019, 16:35:36
Geweldig Christian.

Ik ben onder de indruk!
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: ronaldk op zondag 06 januari 2019, 16:46:50
hoi,

Het gezoem komt van de motor als deze traag beweegt. De mosfet zorgt ervoor dat deze stroom in blokjes onderbroken kan worden ipv de sinus samen te duwen. Hierdoor blijft de motor veel vermogen hebben bij trage toeren. Dat geeft dan wel een zoemend geluid maar het is niet zo storend als het lijkt.

Ah... Op die fiets. Dat is de verklaring.  :thumbup: Het leek alsof bij een bepaalde positie een zoemer afging  :D Bedankt voor de informatie! Mooi gedaan!

Groet Ronald.
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: ernstcramer op zondag 06 januari 2019, 19:05:21
Prachtig zeg! heel mooi gedaan.  :thumbup:
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Fredje op zondag 06 januari 2019, 19:32:43
 ;) Dat heb je weer goed gedaan ....
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: ceess op zondag 06 januari 2019, 19:34:30
Chapeau Christian  :arrow: :thumbup: :thumbup:
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Degeluidsman op zondag 06 januari 2019, 19:46:14
Complimenten Christian, hier mag je met recht trots op zijn.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: JoBe op zondag 06 januari 2019, 20:54:56
Schitterend gemaakt Christian  :thumbup:

Toch eens een vraagje, zou je de breedte waarop de treinen staan kunnen verbreden zodat er drie, vier rails naast elkaar kunnen liggen ? Zou het aantal aanzienlijk kunnen vermeerderen.
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: VC op zondag 06 januari 2019, 21:04:40
Knap stukje techniek Christian.
Slorpt heel wat minder plek op dan een horizontale opslag en je kan er een heleboel treinen in kwijt.

Mvg, Luc
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Christian P op zondag 06 januari 2019, 21:44:10
Thanks allemaal voor de leuke reacties.

Citaat
Slorpt heel wat minder plek op dan een horizontale opslag en je kan er een heleboel treinen in kwijt.
Dat is de opzet geweest. Ik wil een baan met heel veel techniek bouwen. Daarvoor is het belangrijk dat je overal de onderkant goed kunt bereiken.
In mijn vorige baan lag de ganse baan boven het schaduwstation.
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: leendert op maandag 07 januari 2019, 11:46:43
Hi Christian,

Geweldig mooi! Ziet er zeer fraai uit. Compliment!

Wat staat er op de plastic strip die door je encoder loopt? Zijn dat markeringen als je op de juiste etage, of tel je pulsen?

Groet,
Leendert
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Haradigi op maandag 07 januari 2019, 12:23:03
Christian het is Geweldig

groet
Harald
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Christian P op maandag 07 januari 2019, 12:29:41
Leendert,

Dat is die verticale encoder waar ik het over had.
Deze techniek komt van de groot formaat printers en dient om de printkop synchroon te laten printen met zijn positie.
De strip is 180 dpi. Dwz dat er elke 0,14 mm een lijntje staat. De Arduino telt de lijnen en weet zo waar de lift zich bevindt met een precies van 0,14 mm
Omdat de encoder op de lift staat en niet op de stappenmoter, lijkt met dit een nauwkeurige benadering.
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Christian P op woensdag 09 januari 2019, 22:07:38
Omdat de loklift toch veel aandacht zal vragen was het noodzakelijk om deze netjes af te werken. De etages zijn nu allemaal voorzien van kurk voor de geluidsdemping en tevens aan de voorkant een profiel voor de afwerking.
De horizontale planken hellen een beetje. De draadstang helpt om deze terug recht te zetten.
Ik blijf versteld staan van de precisie die de lift heeft. Die mag nu zoveel bewegen, hij komt altijd zo precies terug naar zijn juiste hoogte.

Ondertussen heb ik gemerkt dat de achtergrond plaat een paar mm naar voor bolt. Ik heb dan een paar extra glijders besteld zodat de lift ook in het midden aan de staaf vast hang.
Nadien kan ik beginnen de rails te kleven.

to be continued.....
Christian
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: iVanDL op zondag 13 januari 2019, 02:14:23
Christian,

Dit is een pracht van een installatie. :thumbup:
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Degeluidsman op zondag 13 januari 2019, 06:38:01
De spoorstaven sluiten keurig aan Christian, dit zal het nodige meet werk gekost hebben maar het resultaat mag er wezen  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Jurrien op zondag 13 januari 2019, 06:49:13
Hoi Christian,

Ongelooflijk knap gemaakt. IK hoop dat je er veel plezier van mag beleven.

mvg
Jurrien
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: peterke33 op zondag 13 januari 2019, 10:09:47
Christian

Dat heb je heel erg mooi gemaakt, mijn hoed af voor jou werkwijze  :)
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: minitreintje op maandag 14 januari 2019, 11:26:46
Echt een goede doordachte constructie! Top!

groeten,
Dylan
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Christian P op maandag 04 februari 2019, 00:12:49
Het begint nu toch wat te kriebelen. Er zijn al heel wat uren in de constructie gestoken, nu had ik toch wel eens wat willen testen met een aantal locomotieven.

Dus eerst de voeding verzorgen.
De opstelling is vrij eenvoudig, 2 100VA transfos voor de sporen en 1 60VA voor de CS3, decoders en het schaduwstation.
Daarnaast een paar voedingen voor de scenery.
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Christian P op maandag 04 februari 2019, 00:16:14
Mits ik uiteindelijk helemaal automatisch wenst te rijden met iTrain zijn de terugmelders onmisbaar. In 2-rail gebeurt de bezetmeling door het meten van het stroomverbruik. Daar zijn dan ook aangepaste terugmelders voor nodig.
We zitten met 20 sproren en elk spoor heeft 3 melders.
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Christian P op maandag 04 februari 2019, 00:25:48
Na uitvoerig testen merkte ik dat de lineaire encoder soms wel eens een stapje kon overslaan. Ik heb de oorzaak niet kunnen achterhalen.
Dus om dit probleem op te vangen heb ik op meerdere plaatsen referentie punten geplaatst.
Indien er een afwijking is tov de referentie, dan kan de lift zich tijdens de beweging herinitialiseren zonder naar zijn 0 punt te moeten gaan.
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Christian P op maandag 04 februari 2019, 00:26:17
Onlangs had ik een obstakel die in de weg stond van de lift. De kracht van de motor is zo sterk dat heel de aandrijving van de muur werd losgerukt. Zeer frustrerend!
Dus de beveiliging werd een top prioriteit!

Allereerst moeten de sporen die niet in gebruik zijn stroomloos worden. Je zou maar eens per ongeluk de foute locomotief laten rijden terwijl de lift in beweging is!
Daarvoor heb ik deze printplaat ontworpen zodat enkel de gebruikte rail voeding krijgt.
Een weerstandje van 1k zorgt ervoor dat de decoders nog net voldoende stroom ontvangen om hun instellingen te onthouden.
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Christian P op maandag 04 februari 2019, 00:30:43
Gezien hoeveel schade er was aan de lift bij een obstructie moest ik ook iets verzinnen voor het geval een loc of wagen half over de rand hangt.
Dit heb ik opgelost met twee laserstralen dat tussen de sporen schijnen. Boven staan dan 2 diodes die het licht omzetten naar stroom en die op hun beurt door de Arduino worden gelezen.
Indien 1 van de 2 stralen onderbroken wordt, dan stop de lift onmiddellijk
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: Christian P op maandag 04 februari 2019, 00:41:59
als laatst zat ik dan nog te piekeren over de besturing van iTrain.
In mijn opstelling zat ik al snel met een 50-tal virtuele wissels, met dan nog eens alle terugmelders voor elke wisselstand, enz.....

Op het forum van iTrain las ik dat er nog mensen waren met dit idee. Leendert https://forum.3rail.nl/index.php?topic=72571.0 (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=72571.0) en ik hebben ons mee aangesloten op dat topic welk blijkbaar niet ongemerkt voorbij ging bij Xander, de ontwikkelaar van deze software.
In de volgende versie gaat hij de loklift toevoegen.

Dus liever daarop wachten ipv die complexe opstelling met wisselstraten.

That's all folks

Groetjes
Christian
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: leendert op vrijdag 15 februari 2019, 21:55:20
Hi Christiaan,

Mooie update beschrijf je hier weer. En ook de dingen waar je tegenaanloopt: ik doe er mijn voordeel meteen mee.

Nog een tip voor het missen van pulsen met inlezen: Mooi dat je nu een oplossing hebt met extra sensoren. Wellicht kan je de oorzaak van het probleem nog fixen. Als je de puls van de encoder koppelt aan een IRQ ingang (zal 2 zijn, omdat je 3 al aan DCC hebt hangen, denk ik) krijg je een IRQ bij een pulswissel. Als je daar meteen de bijkomende data uitlees op hoog of laag, kan je daar meteen te de teller aanpassen. Als je wilt heb ik wel wat voorbeeld code voor je.
Het maakt dat je in je hoofdlus dus niet meer hoeft te pollen op een poort en dus meer tijd beschikbaar houdt.

Ik heb de stroomvoorziening van de sporen ook met relais gemaakt. Ik schakel ze als wissels (omdat ik ze zolang ik nog Koploper gebruik dit goed vind werken). Ik zet ze trouwens in twee stappen: in de eerste stap wordt het goede spoor 'klaar gezet' en met een laatste wisselcommando, dus als de loclift helemaal op zijn plek staat, wordt een 'output enable'  gegeven, waarbij daadwerkelijk het relais omgaat. Veiligheid voorop ook hier.

Inderdaad zijn de motoren loeisterk, je beveiliging vind ik heel verstandig. Bij de stepper die ik gebruik zit een zogenaamde 'stall' uitgang. Als de motor meer stroom moet leveren dan aangegeven, dan schakelt deze uitgang en neemt de software actie (gaat de boel uit dus..). Maar jouw oplossing met de lasers vind ik toch ook nog even om over na te denken.

Bij mij ligt het even een beetje ziek. Enderzijds omdat ik behoorlijk ziek ben, anderzijds omdat de bestelling uit China met de T8 wel binnen is, maar niet compleet geleverd is. Er is maar 1 as geleverd ivp 2. En dan wil het niet..

Hopeijk binnenkort weer wat opgeknapt en kan ik mijn volledige rondjes rijden, al is het op basis van de M10 schroefdraad.

groet,
Leendert
Titel: Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Bericht door: ernstcramer op zondag 03 maart 2019, 18:18:32
Mooie voortgang weer, maar ook best een paar ingewikkelde problemen om opgelost te krijgen.  :thumbup:
Ik geniet ervan om dit te volgen. Mijn project staat, vanwege een mogelijke verhuizing, ff in de ijskast  :|