Hey allemaal,
Ik ben mezelf aan het voorbereiden om over te gaan naar 2-rail.
Zijn hier reeds mensen die de Marklin CS 3 gebruiken voor 2-rail als interface? Gaat dit wel?
Of is het af te raden?
groetjes
Christian
@citaat Waarom zou 't niet gaan? Märklin bestuurt er de spoor 1 loks óók mee. En dat is 2rail.
ja dat dacht ik ook maar als je de voeding meet uit de CS3 dan heb je wisselspanning. Is de 2rail dan niet gelijkspanning of doet het er niet meer toe met de huidige digitale decoders?
@citaat Je metertje meet wisselspanning, maar 't is een digitale blokspanning.
Dat digitale signaal kun je op elk railsysteem aansluiten. De lokdecoder doet de rest... ;)
ok dat is fijn, wilt zeggen dat ik dan ook al mijn boosters en decoders kan blijven gebruiken.
Is een leuke besparing
thanks voor de info
@citaat Wél opletten met b.v. keerlussen. Zulke situaties vereisen maatregelen. Dat is een klein nadeel t.o.v. 3rail.
hoi,
Citaat van: Christian P op dinsdag 10 juli 2018, 15:30:12
Is de 2rail dan niet gelijkspanning of doet het er niet meer toe met de huidige digitale decoders?
Oude gedachte.... het is een digitale spanning wat uit een digitale centrale komt. De spanning, soort en vorm is hetzelfde als bij alle andere centrales (ECoS, Multimaus, Lenz LVZ100, Digitrax, IB, enzovoort)
Citaat van: nobody op dinsdag 10 juli 2018, 15:47:35
@citaat Wél opletten met b.v. keerlussen. Zulke situaties vereisen maatregelen. Dat is een klein nadeel t.o.v. 3rail.
Valt wel mee dat opletten. Daar zijn gemakkelijke oplossingen voor. Geen enkel probleem meer tegenwoordig.
Groet Ronald.
Citaat van: ronaldk op dinsdag 10 juli 2018, 16:51:14
Daar zijn gemakkelijke oplossingen voor. Geen enkel probleem meer tegenwoordig.
Dat weten
wij wel... Christian toch maar even gewaarschuwd. Sluiting blijft vervelend... ;)
Beste Christian,
Het is makkelijker om de oude termen gelijk- en wisselspanning helemaal te vergeten en te vervangen door:
voor de oude term gelijkspanning: 2-rail
voor de oude term wisselspanning: 3-rail
Groet, Anne W
de keerlus was is al van op de hoogte en daar zijn inderdaad handige toestellen om dit op te lossen.
Ik vond het vooral verwarrend met de "oude termen" zoals gelijkspanning.
Trouwens als je op de site van Roco en Pico gaat kijken hebben ze het over AC en DC locomotieven.
Best wel een verkeerde keuze in benaming niet?
Dat is nog steeds een puntje. Bij bijna alle fabrikanten staat het AC / DC verhaal nog... Veel mensen associeren nog steeds AC als wisselstroom / 3-rail / märklin en DC als gelijkstroom / 2-rail. Dus het is inderdaad een beetje apart.
Groet Ronald.
In de 2rail wereld is de term DC gelijkstroom zeer gebruikelijk. Locomotieven / treinstellen worden in de regel zonder decoder geleverd. Vrije keuze voor digitaal rijders dus en analoge 2railers betalen nooit voor iets wat ze niet gebruiken.
CS3 is prima te gebruiken bij 2-rail.
Ik gebruik het zelf ook.
Schakelen met DCC en rijden met DCC en MFX (Trix loks). Werkt uitstekend.
Werner
Ik denk dat de hoofd reden dat men AC DC gebruikt is vanwege de korte afkorting ;) kort maar krachtig en duidelijk iedereen weet wat er bedoelt word.
Heel leuk om hier de ervaringen te lezen van E103.1. Dat was juist mijn vraag; Werkt de CS3 nu echt goed met MFX en DCC. Als ik dit topic mag geloven is het antwoord dus ja. Daar word ik blij van.
Zelf wil ik namelijk overstappen van 3 rail naar 2 rail. Maar met een redelijke collectie van Marklin vind ik dat erg zonde. Misschien dat ik nu iets van het topic onderwerp afwijk, maar ik vraag mij dan het volgende af;
Als ik nu van Marklin de CS3 aanschaf en deze dan aansluit op een 2-rail baan (moet ik eerst ook nog aanschaffen). Kan ik dan van mijn Marklin locs alleen de sleper er af halen en de Assen vervangen voor 2-rail Assen? Dit natuurlijk goed aansluiten. Maar je hoeft dan geen decoders en motors meer te vervangen, want CS3 kan ook die MFX aansturen. Of denk ik hierin nu te simpel?
Beste Postduif,
Electrotechnisch klopt je verhaal in theorie wel, echter 2 rail wielstellen vereisen dat je in ieder geval tegen de geïsoleerde wielen een slepertje maakt die de stroom naar de decoder brengt of van de decoder naar de massa brengt.
En je dient goed te onderzoeken of er 2 rail wielstellen te verkrijgen zijn voor je Märklin loks.
Groet, Anne W
Ervaring van mijn kant: DCC en MFX gaat prima naast elkaar. Als ik problemen heb (vooral met het stamtafelrijden) dan is dat vooral met MM dat er dan geen zin meer in heeft.
Ik denk dat het goedkoper is om je 3rail loks te verkopen en dan 2rail lok aan te schaffen,omdat je per lok al een kleine 50 a 70 euro kwijt bent voor wielen omdat marklin alleen nog maar complete draaistellen verkoopt als je ze tenminste nog kunt kopen.
Ik weet niet welke modellen je hebt maar heb zelf nog een setje trix wielen liggen van de nieuwe V100 37000 tm 37009 en voor een 6400/6500 of 1206.
Citaat van: Postduif op dinsdag 30 april 2019, 21:00:18
Zelf wil ik namelijk overstappen van 3 rail naar 2 rail. Maar met een redelijke collectie van Marklin vind ik dat erg zonde.
Kan ik dan van mijn Marklin locs alleen de sleper er af halen en de Assen vervangen voor 2-rail Assen? Dit natuurlijk goed aansluiten.
Ooit heb ik die overstap ook gemaakt. Ik heb alles omgebouwd, hetzij door aandrijfassen te kopen maar veelal door ook te ruilen. Dat is prima gelukt met beperkte kosten echter niet met Marklin loks. Het gaat je scheppen met geld kosten en veelal is het helemaal niet te koop. Nu had ik er gelukkig niet zoveel en wat ik had heb ik toen allemaal verkocht.
Verder kan ik alleen maar zeggen: doen die overstap. Geen sleper gezeur meer, geen stotterende treinen en je bent helemaal vrij in railkeuze zonder pukkels.
Gr, Ben.
@citaat
Elk voordeel heeft z´n nadeel: geen pukkels maar wel keerlussen, wissels moeten gepolariseerd worden of wissels met een spanningsloos puntstuk, stroomdetectie.
Dus helemaal "zonder gezeur" is 2-rail ook niet
Groet, Anne W
:offtopic: @citaat De Delta-, switch- en 60760 decoders zijn van het niet communicerende type. Die kan je dus nooit via herkennen binnenhalen in de CS3
Binnen kort gaat bij mij de laatste MM decoder eruit en dan is alles MFX en het merendeel heeft ook DCC ondersteuning.
@citaat
@citaat @citaat
@citaat @citaat @citaat
@citaat @citaat @citaat @citaat
Off-topic....
@citaat :offtopic:
Maar dat is toch meestal de helft van alle reacties over een onderwerp dus een beetje een nutteloze reactie.
Ik geef aan dat ik alleen nog maar MFX rij daar mij huidige centrale geen DCC spreekt en MM te veel beperkingen heeft.
En met een protocol minder verklein je de kans op problemen ook weer.
@Postduif
Citaat van: Postduif op dinsdag 30 april 2019, 21:00:18
Heel leuk om hier de ervaringen te lezen van E103.1. Dat was juist mijn vraag; Werkt de CS3 nu echt goed met MFX en DCC. Als ik dit topic mag geloven is het antwoord dus ja. Daar word ik blij van.
Zelf wil ik namelijk overstappen van 3 rail naar 2 rail. Maar met een redelijke collectie van Marklin vind ik dat erg zonde. Misschien dat ik nu iets van het topic onderwerp afwijk, maar ik vraag mij dan het volgende af;
Als ik nu van Marklin de CS3 aanschaf en deze dan aansluit op een 2-rail baan (moet ik eerst ook nog aanschaffen). Kan ik dan van mijn Marklin locs alleen de sleper er af halen en de Assen vervangen voor 2-rail Assen? Dit natuurlijk goed aansluiten. Maar je hoeft dan geen decoders en motors meer te vervangen, want CS3 kan ook die MFX aansturen. Of denk ik hierin nu te simpel?
Je kan de loks laten ombouwen bij Muilwijk in Gorinchem. Heb zelf ook een paar Marklin loks die Trix niet had laten ombouwen. Kosten afhankelijk van het aantal assen.
Werner
Ik denk dat verkopen de makkelijkste optie is tenzij er emotionele waarde aan bepaalde modellen zit.
Ombouwen is al duur om zelf te doen voor marklin modellen maar om het ook nog te laten doen moet je al snel aan een bedrag tussen de 50 en 100 euro per lok denken misschien voor bepaalde modellen nog wel meer.
Maar wat is de reden dat je nu wilt over stappen?
Dank voor alle hulp en de leerzame reacties.
Ik heb zeker nog geen definitieve beslissing genomen.
Anders dan sommige discussies die ik lees over 2-rail versus 3-rail, draag ik Marklin nog steeds een zeer warm hart toe. Ik ben er mee opgegroeid. Dat maakt de keuze ook zo lastig. Maar het gaat te ver om dat in dit topic verder uit te diepen.
Om bij het topic onderwerp te blijven;
Bedankt voor de antwoorden.
En goed te weten dat de CS3 DCC en MFX aan kan en zelfs door elkaar heen.
Hoop wel dat marklin snel de beperking op max 16 functie los laat onder MFX voor andere fabrikanten denk het wel omdat ook de naam marklin niet meer op de CS3 staat.
Het digitale gebeuren zal straks wel onder een aparte BV ofzo komen,alleen die draadloze controller ziet er zo jaren 90 uit.
Citaat van: hmmglaser op zondag 12 mei 2019, 22:05:27
Het digitale gebeuren zal straks wel onder een aparte BV ofzo komen
Ik denk het niet. Marklin is een treintjes fabrikant en maakt het digitale gebeuren niet zelf. Geen centrales, geen controllers, geen decoders, nakkes. Alles is uitbesteed, jij mag raden aan wie.
Gr, Ben.
Bij mijn weten is de ontwikkeling in eigen beheer aan wie ze de productie uitbesteden geen idee.
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 13 mei 2019, 07:52:19
Citaat van: hmmglaser op zondag 12 mei 2019, 22:05:27
Het digitale gebeuren zal straks wel onder een aparte BV ofzo komen
Ik denk het niet. Marklin is een treintjes fabrikant en maakt het digitale gebeuren niet zelf. Geen centrales, geen controllers, geen decoders, nakkes. Alles is uitbesteed, jij mag raden aan wie.
Gr, Ben.
Sorry! Ik ben niet zo goed in raadseltjes.
Dus eh........ aan wie zou dat dan uitbesteed worden?
In het verleden had Marklin dit uitbesteed aan ESU maar vanaf 2010/2011 is marklin dit in eigenbeheer gaan doen maar hoe wie of wat dat is voor mij nog niet helemaal duidelijk? Kan er zo ook niet veel over vinden.
Maar ik blijf bij mijn mening dat het digitaal gebeuren van Marklin(decoder,controller en centrales)dat ze dat gaan los maken van Marklin zelf en het een apart gebeuren word net zoals trix en LGB.
Hallo Mark, e.a.,
Mark:
Citeernet zoals trix en LGB.
Dan is dat al het geval als je naar de interne organisatie van Marklin kijkt. Net als Trix, LGB is het Systems/digital ontwikkelingteam als apart projectteam opgezet (met waarschijnlijk extern support van Dietz).
Als het je niet gaat om de binnenkant maar alleen om de buitenkant ben je met de CS3 en CS3+ ook aan je trekken gekomen. De naam Marklin is van de voorkant verdwenen.
Of wil je het onder een eigen groepsmerk? Wat zou de ' bekende' naam moeten zijn? Antex, Primex of moet er voor veel geld een nieuw merk in de markt gezet worden. DiWeGö (Digital Werke Göppingen), DiSiDi (Dickie Simba Digital, DSD)?
Jan-Peter
Door de laatste 2 opmerkingen van Jan Peter en Mark word ik even getriggerd op een andere vraag die jullie dan misschien ook wel weten (hoewel we dan wel weer iets van het topic-onderwerp afgaan); Als het echt zo is dat Trix helemaal los is gegaan van Marklin, is dat dan ook de reden dat niet alle Marklin modellen in Trix uit komen?
Waarom is er van Trix niet de nieuwe Motorpost in bruin? En zo meer Nederlandse modellen die er gewoon niet in Trix komen.
Ik vermoed dat het met verkoop aantallen uit het verleden heeft te maken omdat er onder 2rail meer mensen zijn die geen schaal compromie willen dan bij 3rail rijders.
En het is Sieber&sohn die Marklin enz overneemt niet Simba Dickie,Marklin is dus ook geen Simba Dickie brand.
Hallo Postduif, e.a.
Trix, MiniTrix, Marklin Z, Marklin (Ho) & LGB vallen als 'zelfstandige' productgroep allemaal onder het Marklin concern. Het Marklin concern weer op zijn beurt weer onder Sieber en Sohn. Het begrip 'zelfstandig' is aan erosie onderhevig...
Elke productgroep is verantwoordelijk voor zijn eigen opbrengst en kosten. De productie en verkoop afdeling zullen ook als productgroep worden aangestuurd (reclame wagentjes, bv de 3rail wagonnetjes, is volgens de informatie op de website zelfstandig in de productie; Gyor promoot zichzelfs als specialist in kunstofpers producten). De dagelijkse leiding bij groot Marklin (Sieber en Bächle) verdeeld de schaarse interne aanbod van diensten gebaseerd op de verwachte totale marge. En dan rolt er, voor je weet, nog een Emma set van de productieband
Het is de 'nieuwe' mannier om een bedrijf te runnen. Kleine units met een overzichtelijke structuur kunnen worden geleid op simpele milestones (kenwaarden). Ingrepen in één productgroep heeft niet direct een negatief gevolg op de andere productgroepen (bedrijfs speltheorie; minimax spel).
Vergelijk het enigzins met Unilever, merken als Calve, Omo, Ola zijn allemaal zelfstandig zonder enige verwarring. (Riep hij schuimbekkend terwijl ijs in de wasmachine gooide om de pindakaas er af te halen ;) ) Hetzelfde is bv met Nationale Nederlanden uit te leggen.
Tot zover de bedrijfseconomische les van vandaag.
Jan-Peter