Gisteren had ik bijna de trein gemist. Ik was ruim op tijd op het station van Klaipeda om de trein naar Vilnius te pakken, maar werd afgeleid door een oude stoomlocomotief die zomaar geparkeerd stond naast het stationsgebouw. Die moest ik natuurlijk uitgebreid fotograferen.
Als er iemand toevallig Litouws beheerst, de tweede foto is het informatiepanel bij de loc. Zou het kunnen dat deze loc van 1949 tot 1976 dienst heeft gedaan?
En de rest, omdat er niet meer dan 5 bijlagen in een post mogen.
Tenslotte een foto van de trein die ik bijna miste. Deze loc zag er ook niet al te nieuw uit, en de rijtuigen waren dat beslist ook niet, maar in een rustig tempo kwamen we er uiteindelijk wel. Het schijnt dat de bus een fractie sneller is...
Hoi Rob,
In Duitsland kom je regelmatig stoomlocs tegen die een mooi plaatsje in de spotlight gekregen hebben, dat zouden ze hier ook moeten doen.
In Nederland weet ik er geen een te staan.
De loc die jij bijna miste is zeker geen schoonheid :D
Mvg,
Peter Degeluidsman
De diesel die jouw vervoerde Rob is mooi van lelijkheid. :D
De foto's van de stoomloc zijn ook heel fraai. :thumbup:
Groet Michel
Citaat van: degeluidsman op woensdag 04 juli 2018, 19:55:24
Hoi Rob,
In Duitsland kom je regelmatig stoomlocs tegen die een mooi plaatsje in de spotlight gekregen hebben, dat zouden ze hier ook moeten doen.
In Nederland weet ik er geen een te staan.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Er zijn nog aardig wat stoomlocs in Nederland te zien STOOM (https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_toeristische_spoorwegen_en_museumlijnen_in_Nederland)
@citaat
Volgens mij bedoelt Peter stationnair opgestelde stoomlocs zoals je ook wel hier en daar een Sik ziet staan.
@citaat
In Gennep staat een stoom loc vlak naast een rotonde.
Weet zo even niet wat voor een loc het is.
Hartelijke groet,
Ragoem
Hi Ragoem,
Dat is een BR94 met uitleg ;)
We waren onderweg naar het viaduct en brug bij Griethausen a/d Rhein (Mooie wandeling).
groet
Harald
foto: cees(s)
In Marrum staat een stationaire stoomloc :
http://www.depannekoektrein.nl/
Bij het Autotron Rosmalen staat er ook een weg te roesten.
Klik (https://www.flickr.com/photos/robdammers/8656797973)
Vilnius lag al op mijn route en toevallig was daar een spoorwegmuseum, deels binnen, deels buiten. In de hal van het station van Vilnius stond een (3-rail) miniatuurbaan in een vitrine, naar ik aanneem als reclame voor het museum dat ook in het stationsgebouw zit. Het is trouwens 3-rail, ik zag de puko's. Het binnengedeelte van het museum was maar klein en het buitengedeelte was helaas gesloten. Gelukkig kon ik van buiten de hekken nog een aantal locs zien en eigenlijk was dat al meer dan de moeite waard. En de loc op de laatste foto stond er sowieso al buiten.
Deze drie mooie stomers stonden allemaal achter de hekken.
Er staan dus meer stoomloc,s opgesteld dan ik dacht, ik weet er wel een in de Efteling te staan.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Tenslotte heb ik nog wat foto's gemaakt van een paar oude diesels en twee werktreinen of iets dergelijks. Eigenlijk weet ik niet goed waarvoor deze dienden. Misschien stond er uitleg bij (in het Litouws natuurlijk) maar van achter de hekken kon ik er alleen maar naar raden.
Citaat van: degeluidsman op donderdag 05 juli 2018, 18:09:52
Er staan dus meer stoomloc,s opgesteld dan ik dacht.
Had ik ook geen idee van, Peter. Nu nog even afstoffen en dan rijden maar!
Over de grens bij Hengelo:
Bij het station in Salzbergen een BR043 van de "Lange Heinrich"? zelfs met seinen en een waterkolom.
groet
Harald
Citaat van: fonzo999 op donderdag 05 juli 2018, 17:34:02
Bij het Autotron Rosmalen staat er ook een weg te roesten.
Die is al een poosje weg daar.
In Gennep staat een 94 als herinnering aan het Duits lijntje: http://www.nicospilt.com/index_duitsland_094.htm
Pas opgehesen trouwens: https://gennep.news/nieuws/gennep/nieuwe-rails-en-bielzen-voor-loc-94/
Het mooiste spoorwegmuseum dat ik in de Baltische staten heb gezien - tot nu toe althans - staat in Riga. Buiten staan veel oude locs en wagons, binnen staan allerlei objecten die iets met het spoor te maken hebben, en zelfs een (kleine) locomotief, de MI-657. Of hij nog kan rijden, weet ik niet, maar uiterlijk is hij mooi gerestaureerd.
In de cabine van de MI-657 merk je pas hoe klein de werkruimte van de machinist was. Nu ben ik een stuk langer dan de gemiddelde machinist destijds, die kon zich dus wat beter bewegen, maar ook hij zal, net als ik nu, weinig zicht hebben gehad op wat er op het spoor voor hem gebeurde. De treinen reden destijds erg langzaam, dat scheelt dan wel weer.
Naast de MI-657 staan enkele opengewerkte onderdelen van een stoomloc. Niet allemaal van eenzelfde type trouwens, maar toch interessant om te zien.
De opengewerkte ketel lijkt me een iets andere dan die in de MI-657, maar dat mag de pret niet drukken.
Dat bureau lijkt me niet erg fijn om te werken; veel te laag, een belabberde stoel en te klein. In de praktijk zal het geen punt geweest zijn: de spoormedewerkers zullen destijds, anders dan de meeste bureauwerkers van tegenwoordig, maar een klein deel van hun werkdag zittend hebben doorgebracht.
Wordt vervolgd
In het spoorwegmuseum van Riga staat een royaal bemeten modelbaan (Piko, vermoed ik). Op een gegeven moment kwam er een grote groep kinderen binnen en werd de baan aangezet. Een medewerkster gaf uitleg, en verschillende treinen maakten om de beurt een rondje. Leuk om te zien dat de jongste generatie nog steeds zo geboeid is door modeltreintjes.
Elders in het museum stond de cabine van een oude diesel, opgesteld alsof hij zo uit een muur kwam. Je kon naar binnen om de werkplek van de bestuurder te zien, inclusief een ingewikkeld instrumentenpaneel.
Verder stonden er nog een paar fraai gerestaureerde wagons en een sneeuwploeg.
Erg leuk om te zien!
Inmiddels ben ik er achter dat de zware stoomlocomotief type "L" (of, op z'n Russisch, "Л") een van de meest voorkomende locs in de Sovjet Unie was in de periode na de tweede wereldoorlog. Geen grote verrassing dus dat er ook een mooi exemplaar in het spoorwegmuseum van Riga staat.
Er staan niet alleen stoomlocomotieven in het spoorwegmuseum van Riga, maar ook een aantal diesels. Deze vond ik erg fraai.
Het laatste rijtuig is duidelijk een ouder type.
Voor wie van bedrijfssporen houdt: deze kleinere diesels in het spoorwegmuseum van Riga laten mooi zien hoe vuil ze konden worden. En als ze het niet meer deden was er als alternatief altijd nog het handbediende karretje.
Er staat zat opgesteld Rob, bedankt voor het delen.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Er stond ook een iets minder oude electrische loc in Riga.
De laatste foto is van iets dat ik niet herken. Iemand?
Rob bedankt voor het delen van dit prachtige spul.
Graag gedaan. Er is nog veel bewaard gebleven in de Baltische staten; waarom dat is, weet ik niet, maar het is mooi om te zien.
Deze oude sneeuwploeg bijvoorbeeld, ook in het museum in Riga. En zowaar met een leesbaar informatiepanel.
Prachtig Rob, geweldig die sneeuwschuiver. :arrow: :thumbup:
@citaat
Ja, die sneeuwschuiver vond ik ook heel apart.
Bij deze nog meer leuks uit het spoorwegmuseum in Riga: hoewel het duidelijk een andere is, deed deze russische kraanwagen me meteen denken aan de overbekende kraanwagen van Marklin.
Verder nog enkele gerestaureerde goederenwagons.
Weliswaar vind ik stoomlocs het mooist, deze diesels mochten er ook wezen, vooral die laatste.
Een van de mooiste locomotieven uit het spoorwegmuseum heb ik voor het laatst bewaard: T3-036. Afgaand op de foto van binnenuit richting de tender lijkt het er op dat deze (nog?) niet kan rijden, maar mooi is 'ie toch!
Nog wat foto's van stoomlocomotief T3-036.
En hier de laatste vijf van deze fraaie locomotief, en dat zijn ook meteen de laatste foto's uit Riga.
Rob,
Prachtige foto's plaats je weer uit het oosten.
En plezier om naar te kijken. :)
Groet Michel
Weer zeer interessante foto's.
groet
Harald
Er liggen wel wat spoorlijnen in de Baltische staten, maar verbindingen voor personentreinen zijn er maar in beperkte mate. Zo was ik uiteindelijk met de bus in Gulbene beland, waar een kleine verzameling historisch materieel staat, en een deel daarvan wordt gebruikt op een smalspoorverbinding met Aluksne. Dat was meteen de reden waarom ik in Gulbene uit de bus was gestapt: zo'n historisch ritje wilde ik wel eens meemaken.
Zo af en toe wordt er zelfs een stoomlocomotief gebruikt, maar helaas was deze in onderhoud. Afijn, je kunt niet alles hebben. Met een slakkegangetje kachelden we met één ouderwets rijtuig over het smalspoorbaantje. De trein reed zo langzaam dat passagiers die op de kleine stations in wilden stappen dat met handopsteken aan konden geven, en dan stopte de trein. De passagiers waren trouwens niet eens hoofdzakelijk toeristen, er waren ook locals die de trein gebruikten.
Sommige wagons zien er uit alsof ze totaal verlaten zijn, andere zijn in iets betere staat. Gulbene is echter de thuisbasis van een groep spoorliefhebbers, en er is zelfs nog een functionerende ouderwetse reparatiewerkplaats annex locloods, dus misschien komt het nog goed.
Het meest voorkomende type oude locomotief dat ik in de Baltische staten tegenkwam was het russische type Л, een fors uit de kluiten gewassen stomer. Ook in Gulbene stond er eentje, en hij zag er op het eerste gezicht goed uit. Of hij compleet gerestaureerd was of alleen uiterlijk heb ik niet kunnen bekijken.
Achter de "Л" was in dit geval een fraai ogend rijtuig opgesteld. Dat wil zeggen, het oogde fraai van een afstandje; de foto van het detail laat zien dat er gewoon een frisse laag groene verf over de roestige carrosserie is gesmeerd. Wat de 1910 betekent, weet ik niet, maar de СССР bestond toen nog niet...
Nog wat meer foto's van de grote stomer in Gulbene.
Bij het station van Gulbene staat zowaar nog een ouderwetse locloods annex werkplaats. En niet alleen dat, nee, je kon zomaar naar binnen lopen, rondkijken en foto's maken!
De stoomloc Гр № 319 was in onderhoud en dat bood de gelegenheid om de binnenkant van de ketel te zien.
Naast de stoomloc stond er ook een oude diesel in de werkplaats, maar ik kon niet zien of er aan gewerkt werd. Verder stond er onder andere een los draaistel.
Vlak buiten de locloods stond een aantal oude wagons. Of ze daar zomaar waren neergezet of dat het de bedoeling is om ze nog eens te restaureren, daar kan ik alleen maar naar raden. Die laatste lijkt me echter te ver heen.
Het stationsgebouw van Gulbene dat momenteel in gebruik is ziet er niet echt fraai uit. Het is ook véél te groot voor het dorpje, en het personenverkeer stelt niets voor: behalve de historische treinverbinding met Aluksne kon ik alleen nog maar een incidentele verbinding met Riga vinden. En met incidenteel bedoel ik dat er niet eens iedere dag een trein reed!
Aan de andere kant van de sporen staat een veel mooier stationsgebouw; ik neem aan dat dit het oude is. Geen idee wanneer het gebouwd is, maar het is prima opgeknapt.
Misschien is goederenverkeer voor Gulbene wat belangrijker dan personenvervoer. Deze lange goederentrein zag ik zuidwaarts vertrekken, richting Madona.
Bij deze de laatste foto's uit Gulbene.
Het lijkt me dat dit het verleden een veel belangrijker station was dan tegenwoordig. Een (veel te) groot station, sporen die al overwoekerd waren, smalspoor en normale spoorbreedte, oud en minder oud materiaal, er was van alles. Van iets echt nieuws heb ik echter niets gemerkt, en electrificering is blijkbaar ook nog niet doorgedrongen tot het oosten van Letland.
Bedankt voor het plaatsen weer Rob :thumbup:
Op de tweede foto zien we een spoorboom >:-D
Mvg,
Peter Degeluidsman
En ik maar denken dat het gewoon maar een berkje was!
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 12 juli 2018, 15:37:16
Van deze weet ik niet wat het is
(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=71864.0;attach=155284;image)
FrenkieVee zou het moeten weten :D
En anders de trouwe Lucky Luke lezers wel: de uitrusting van de Telegrafist ....
Tartu is een historisch universiteitsstadje in Estland, met een heel levendig centrum. Het station ligt een beetje ten westen daarvan. Het gebouw vond ik wel mooi, maar het was erg rustig, en er waren ook maar weinig sporen (en ook weinig verbindingen). Personenvervoer per trein speelt in Estland, net als in de andere Baltische landen, geen belangrijke rol. De dag nadat ik deze foto's heb genomen ben ik dan ook maar op de bus gestapt; er was geen trein die de goede kant op ging.
Zoals de laatste foto toont, rijdt er in Estland (ook) modern materiaal.
Een spoormuseum is er niet in Tartu, maar in het stationsgebouw staan wel wat oude voorwerpen. Dit modeltreintje bijvoorbeeld, en een heel oude dienstregeling (1876!).
Buiten stond nog een oude goederenwagon, een een lange sleep met behoorlijk vuile tankwagens. Mooie voorbeelden voor wie tankwagens wil "weatheren".
Het Estlandse Türi is de thuisbasis van drie oude stoomlocomotieven. Op de dag dat ik op bezoek kwam, stonden er twee gewoon buiten, de derde was tijdelijk ergens anders.
Ik had inmiddels wel geleerd dat er nog behoorlijk veel stoomlocomotieven type Л bewaard zijn gebleven en zo ook in Türi. Van buiten mooi geschilderd, maar ik denk niet dat 'ie kan rijden. Bij deze wat foto's.
Nog wat plaatjes uit Türi.
Net buiten het station van Türi, Estland, staat de oude stoomlocomotief Kč-4-110. Vanaf een afstandje zou je kunnen denken dat hij bedrijfsklaar is, maar dat klopt niet. Hij is dan wel geschilderd, als je in de cabine kijkt, zie je dat er nog veel moet worden opgeknapt.
Nog wat meer foto's van de Kč-4-110 in Türi.
Hoewel vooral stoomlocs mij aanspreken, kan ik ook moderner materiaal waarderen. Deze Robel bijvoorbeeld, die vorig jaar zomaar geparkeerd stond op het station van Wasserbillig.
En wie is er zijn oliekannetje vergeten?