Stichting 3rail Forum

Modelbesprekingen => Bespreking Märklin H0 Modellen => Topic gestart door: rjvdh op zaterdag 23 juni 2018, 18:05:53

Titel: Märklin 37248 Diesel V188 TiP
Bericht door: rjvdh op zaterdag 23 juni 2018, 18:05:53
Beste mensen ,ik heb sinds kort deze lok ,die bestaat uit 2 gemotoriseerde helften Ik gebruik hem digitaal ,maar al snel bleek dat hij contactproblemen heeft.Er zijn 2x2 aangedreven assen met bandjes en nog 2x2 assen voor de andere draaistellen  Hoj heeft maar 1 sleper (inklik) Bij zo,n contactprobleem stond hij direkt stil,geen mm uitloop van de 2motoren! Een extra massakabeltje naar het chassis deed nietsHier mijn TIP voor anderen met deze lok: je kan er simpel  een sleper inklikken en deze doorverbinden met een draadje naar sleper 1 hierna rijdt hij perfect Succes
Titel: Re: Märklin 37248 Diesel V188 TiP
Bericht door: Robert op zaterdag 23 juni 2018, 18:21:19
37248? Of 37285?
Titel: Re: Märklin 37248 Diesel V188 TiP
Bericht door: rjvdh op zaterdag 23 juni 2018, 20:21:30
Sorry typfout het is de 37284(de rode)
Titel: Re: Märklin 37248 Diesel V188 TiP
Bericht door: Kappa op zaterdag 23 juni 2018, 21:26:52
Ik heb de groene V188.
Deze heb ik omgebouwd met msd3 zie ==> Klik (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68713.0)
Er zit maar één sleper onder en geen contact problemen.
Ik geef de sleper wel een minimale bolling, die nauwelijks zichtbaar is, maar wel goed werkt.
Titel: Re: Märklin 37248 Diesel V188 TiP
Bericht door: rjvdh op zondag 24 juni 2018, 10:41:23
beste Kappa jouw oplossing is misschien mooier,maar dat gaat mij nooit lukken Toch bedankt voor de reaktie Ruud
Titel: Re: Märklin 37248 Diesel V188 TiP
Bericht door: Kappa op zondag 24 juni 2018, 17:17:21
 @citaat Ruud, je hoeft em niet per se om te bouwen, maar je kunt wel proberen de sleper een hele kleine bolling te geven.
Titel: Re: Märklin 37248 Diesel V188 TiP
Bericht door: hmmglaser op zondag 24 juni 2018, 18:47:49
En je moet ook even alle gevaren erbij vertellen die gebruik van een extra sleper met zich mee nemen als je bvb met blokken en boosters rijdt niks voor niks worden er sleper wissels toegepast door marklin bij treinstellen.
En ik ben ook van de mening dat het toepassen van een extra sleper je probleem niet oplost maar je bent meer aan het oplappen bent ;) want heb je een vervuilt stukje in de baan zal dit groter worden en zal ook uiteindelijk met 2 slepers je lok blijven staan.
Titel: Re: Märklin 37248 Diesel V188 TiP
Bericht door: Ben den Hollander op zondag 24 juni 2018, 18:55:49
 @citaat Onzin. Sleperschakeling bij treinstellen heeft te maken met remmodules anders stopt je treinstel met kop en kont voor het sein. Het heeft niets van doen met boosters en blokken. Zou ook raar zijn, mijn treinstellen nemen op alle wielen stroom af. Niks geen gevaren, het bekende broodje Aap.....
Titel: Re: Märklin 37248 Diesel V188 TiP
Bericht door: Robert op zondag 24 juni 2018, 21:11:27
Historisch perspectief: de V188 kent zijn oorsprong als D 311 en was bedoeld als loc om zware (spoorweg)artillerie te trekken. Dit maaakt vor mij, als Ep. 3 rijder, de V188 tot een bijzondere loc.

Groeten
Robert
Titel: Re: Märklin 37248 Diesel V188 TiP
Bericht door: hmmglaser op woensdag 27 juni 2018, 00:15:07
Citaat van: Ben den Hollander op zondag 24 juni 2018, 18:55:49
@citaat Onzin. Niks geen gevaren, het bekende broodje Aap.....
Prima ben sta jij garant voor de gevallen waar het wel fout gaat de kans is niet groot maar het kan wel verkeerd gaan als je 2 identieke voedingen op elkaar aan sluit kunnen ze in uitzonderlijke gevallen elkaar opblazen kans is klein maar toch aanwezig!
Titel: Re: Märklin 37248 Diesel V188 TiP
Bericht door: Marklindak op woensdag 27 juni 2018, 08:49:50
Citaat van: hmmglaser op zondag 24 juni 2018, 18:47:49
En je moet ook even alle gevaren erbij vertellen die gebruik van een extra sleper met zich mee nemen als je bvb met blokken en boosters rijdt niks voor niks worden er sleper wissels toegepast door marklin bij treinstellen.


Wanneer alle boosters door dezelfde centrale van het benodigde digitale signaal worden voorzien dan heb je op de baan geen sleperwippers tussen de booster secties nodig.


Mocht je een CS met zijn trafo een deel van de baan laten voeden dan treden er verschillen in digitaal signaal op in de vorm van "na-ijlen" en dan heb je wel een sleperwipper nodig tussen de CS en booster secties.

Booster secties onderling hebben in dit geval ook geen sleperwippers onderling nodig.


De sleperwissels worden door Marklin gebruikt om het voorste rijtuig netjes bij een sein te laten stoppen, hetgeen Ben ook al aan gaf.
Titel: Re: Märklin 37248 Diesel V188 TiP
Bericht door: Jasperkc op woensdag 27 juni 2018, 22:21:48
Inderdaad wat Mark al aangaf. Kijk uit met 2 slepers onder je lok. Ik heb ooit de vraag neergelegd bij Keuterman en die raadde mij dit af. Als er nl. 2 slepers onder je lok zitten dan is de overgang van de ene sectie naar de andere te lang voor je decoder en die krijgt dan zowel van de booster stroom en van de centrale. Het gevolg is dan dat de decoder opgeblazen kan worden. Toen ik dat hoorde heb ik besloten om deze functie niet toe te passen. Ik durf het niet aan om een dure geluidsdecoder in rook te zien opgaan op de clubbaan omdat de lok van de ene sectie naar de andere rijdt.

Groet, Jasper
Titel: Re: Märklin 37248 Diesel V188 TiP
Bericht door: Anne W op donderdag 28 juni 2018, 11:14:59
Indien gebruik gemaakt wordt van de door de fabrikant voor deze toepassing aangeboden type booster, dan zijn sleperwippers niet nodig.

Sleperwippers zijn in ieder geval nodig als een willekeurig type booster wordt aangesloten op de rail uitgang van de centrale, in dat geval is het verstandiger om de rail uitgangen van de centrale niet aan te sluiten op de rails en alleen te gebruiken om de booster(s) van het digitale signaal te voorzien en eventueel wisseldecoders mee te voeden.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 37248 Diesel V188 TiP
Bericht door: Ben den Hollander op donderdag 28 juni 2018, 17:29:02
Citaat van: Jasperkc op woensdag 27 juni 2018, 22:21:48

Inderdaad wat Mark al aangaf. Kijk uit met 2 slepers onder je lok. Ik heb ooit de vraag neergelegd bij Keuterman en die raadde mij dit af. Als er nl. 2 slepers onder je lok zitten dan is de overgang van de ene sectie naar de andere te lang voor je decoder en die krijgt dan zowel van de booster stroom en van de centrale.


Keuterman's blik ging nooit verder dan Marklin dus ik snap de bangmakerij wel. Als de verschillen tussen booster en centrale groot zijn loop je dit risico ook bij één sleper.

Zorg dat je het boeltje voor elkaar hebt en knoop niet allerlei exoten en oude Marklin rommel aan elkaar. Zorg dat er geen vereveningsstromen kunnen lopen door gebruik te maken van dezelfde soort / type versterker en voeding in zowel booster als centrale.

Gr, Ben.
Titel: Re: Märklin 37248 Diesel V188 TiP
Bericht door: nobody op donderdag 28 juni 2018, 17:42:31
 @citaat De antieke BR44 van Märklin heeft óók twee slepers ===> klik (http://www.maerklin-sammler-infos.de/maerklin/lokomotiven/03047/03047.htm)
Titel: Re: Märklin 37248 Diesel V188 TiP
Bericht door: loc1200 op donderdag 28 juni 2018, 17:51:37
Dat wilde ik net zeggen.
De retro Br 44 en de Deense broer uit de set 30470 hebben beide dubbele slepers onder de loc. Ze zijn verder met een mfx decoder uitgerust.
Dus uitgaande van dat standpunt zou het wel kunnen. Het zijn wel 2 korte slepers.

Mvg. Marcel
Titel: Re: Märklin 37248 Diesel V188 TiP
Bericht door: nobody op donderdag 28 juni 2018, 18:02:57
 @citaat De voorste is van normale lengte, de tweede is korter. Samen vormen ze een lange sleper. ;)
Titel: Re: Märklin 37248 Diesel V188 TiP
Bericht door: rjvdh op donderdag 28 juni 2018, 22:43:05
 Beste wensen bedankt voor alle reacties maar geen zorgen ik bestuur mijn baan
Met1railbox met MS2 (master en slve) Dus GEEN booster!Dit is dus 1stroomkring! Ruud