Wat betekent de aanduiding bij wagonwielen "gelijkstroom" en wat kan/moet ik hiermee als ik een baan heb met M-rails marklin en wisselstroom?
Hallo cdjr,
De meest courante merken wagons met gelijkstroomassen kunnen probleemloos op wisselstroom M-railspoor gebruikt worden.
Ikzelf gebruik op mijn Märklin M-railbaan o.a. ook wagons van Roco, Jouef, Lima, Schicht en Triang.
De wielen op een gelijkstroom-as zijn geïsoleerd ten opzichte van elkaar.
bij 2rail gelijkstroom is de ene rail aangesloten op de plus en de tegenoverliggende op de min; als die onderling contact maken krijg je kortsluiting.
Ter aanvulling: Massadetectie (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Massadetectie,_secties_en_blokken) bij 3-rail maakt nu juist gebruik van de niet-geïsoleerde assen. Als je dan wagons op de rails hebt staan met geïsoleerde assen, zijn die als het ware onzichtbaar.
De terminologie wordt ook wel verwarrend gebruikt in het modelspoorwereldje. Geïsoleerde assen zijn noodzakelijk voor tweerail. Met gelijkstroom heeft het eigenlijk niets te maken. Op een digitale tweerailbaan zijn nog steeds geïsoleerde assen (eigenlijk wielstellen, as met twee wielen) nodig.
En nog een aanvulling. Er is nog verschil in de normen voor wielvorm, wielafstand en nog zo wat. In veel gevalen merk je daar niets van, maar soms zal een tweerailas ontsporen op een Märklin wissel, bijvoorbeeld omdat de wielafstand net te groot is of de flens aan de lage kant.
Mijn Lima DDM set ontspoorde altijd gigantisch veel. Kon eigenlijk alleen rechtdoor op wissel (M rails). Nu ik mijn hobby opnieuw heb opgepakt heb ik de wielen vervangen door Marklin wielen en nu razen ze door elke wissel elke richting uit zonder problemen.
Allemaal bedankt voor de reacties.
Coen