3rail Forum

Modelbesprekingen => Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken => Topic gestart door: pinkf op zondag 29 april 2018, 16:11:39

Titel: afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: pinkf op zondag 29 april 2018, 16:11:39
LS,

Ik heb lange personenwagons, die nogal moeizaam door krappe bochten met R1 gaan.
De (kort)koppelingen 'haken dan in elkaar' zodat ze na de bocht niet meer goed (recht) tegenover elkaar staan.

Daarom mijn vraag: weet je een merk/type beugel (relax)koppeling die
1) de afstand tussen de wagons vergroot, dus een langere beugelkoppeling dan er standaard in zit vanaf fabriek
2) die passen in NEM normschachten van de wagons

Ik hoor het graag.

pinkf
Titel: Re: afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: nobody op zondag 29 april 2018, 16:23:29
Lange wagens en R1. Dat gaat niet goed samen.
Koppelingen "haken in elkaar". Dat is toch de bedoeling van koppelingen?
Of haken de buffers in elkaar?
Bij zware belasting kan het gebeuren dat het schaarmechanisme niet goed terugkeert in de middenstand na een bocht.
Beetje siliconenvet doet dan wonderen.

Om de afstand te vergroten kun je overwegen deze koppeling te gebruiken ===> klik (https://www.conrad.nl/p/h0-56030-beugelkoppeling-212423)
Daar heb ik er een zootje van. Laat maat weten wanneer je interesse hebt.
Titel: Re: afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: Laurent op zondag 29 april 2018, 18:35:22
Wat voor wagons van welk merk praten we over?
Titel: Re: afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: pinkf op zondag 29 april 2018, 20:10:33
Dat zijn de Roco personen wagons 64997 met turqoise kleur.

Deze Roco wagons hebben een kort-koppelings mechanisme met een veertje.
Als de wagons achter elkaar rijden over een recht stuk rails krijg je zo een mooie korte tussen-opening.
In de bochten zou die opening groter moeten worden, zodat de koppelingen de 'bocht kunnen volgen'.
En dat gebeurd dus niet.

De veertjes trekken zo hard aan de koppelingen, dat ze in de bocht 'naar buiten steken'.
Daardoor staan de koppelingen 'haaks' op elkaar in een bocht.
Dat geeft zoveel verstoring, dat dan de 2e as van de 2e wagon (vanaf de loc gerekend) uit de rails wipt, en ontspoort.

Een oplossing kan zijn deze veertjes te verwijderen, of ze te vervangen door veertjes die minder hard trekken.

Als er andere oplossingen zijn, dan hoor ik dat graag.

pinkf
Titel: Re: afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: hmmglaser op zondag 29 april 2018, 23:34:32
Welke koppelingen gebruik je?
Titel: Re: afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: Ben den Hollander op maandag 30 april 2018, 07:03:28
Waarschijnlijk gebruik je Marklin kortkoppelingen en die lopen vast tegen de buffers. Deze gebruiken dus: Roco 40271.

(https://abload.de/img/263371_c9mun5.jpg) (http://abload.de/image.php?img=263371_c9mun5.jpg)
Titel: Re: afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: Ben den Hollander op maandag 30 april 2018, 08:59:36
Ik lees dezelfde post bij de buren, zonde van de energie.... https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=79580.0
Titel: Re: afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: nobody op maandag 30 april 2018, 09:24:26
In de bochten zou die opening groter moeten worden, zodat de koppelingen de 'bocht kunnen volgen'.
En dat gebeurd dus niet.

De veertjes trekken zo hard aan de koppelingen, dat ze in de bocht 'naar buiten steken'.
Daardoor staan de koppelingen 'haaks' op elkaar in een bocht.
Het is de bedoeling dat kortkoppelingen, in gekoppelde toestand, één star geheel vormen. Dus als een stang.
Lange wagens en R1. Dat gaat niet goed samen.
Koppelingen "haken in elkaar". Dat is toch de bedoeling van koppelingen?
Of haken de buffers in elkaar?
Bij zware belasting kan het gebeuren dat het schaarmechanisme niet goed terugkeert in de middenstand na een bocht.
Beetje siliconenvet doet dan wonderen.

Om de afstand te vergroten kun je overwegen deze koppeling te gebruiken ===> klik (https://www.conrad.nl/p/h0-56030-beugelkoppeling-212423)
Daar heb ik er een zootje van. Laat maat weten wanneer je interesse hebt.
Ook kan het zijn dat het schaarmechanisme niet rekent op R1 en daardoor de afstand onvoldoende vergroot.
De enige oplossing is dan een koppeling gebruiken die géén star geheel vormt in gekoppelde toestand.
Dus de ouderwetse standaard beugelkoppeling. Roco nummer 40243.
Zie ook de gebruiksaanwijzing van de wagen (PDF) ===> klik (https://docs.google.com/viewer?url=http%3A%2F%2Fwww.roco.cc%2Fdoc%2Fan%2F1%2Fde%2F8064997920.pdf&pdf=true)
Titel: Re: afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: Ben den Hollander op maandag 30 april 2018, 10:58:31
 @citaat Hier reden dezelfde wagens op K-rail ook door R1 met de originele koppelingen. Roco buffers en Marklin KK gaan niet samen.
Titel: Re: afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: Sascha op maandag 30 april 2018, 11:21:06
Even wat geveegd....

Ik lees dezelfde post bij de buren, zonde van de energie.... https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=79580.0

Dat klopt.. Maar daar is iedereen vrij in toch?  ;)
Titel: Re: afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: hmmglaser op maandag 30 april 2018, 16:06:20
Meestal zit er op kkk meer speling dan op de draaistellen dus zal of het draaistel het probleem zijn of een verkeerde combi van koppelingen met buffers.
Mijn ervaring met roco is dat postwagens niet met marklin kk willen en vamwagens juist wel.
Titel: Re: afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: henkv op maandag 30 april 2018, 20:13:14
Even wat geveegd....

Ik lees dezelfde post bij de buren, zonde van de energie.... https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=79580.0

Dat klopt.. Maar daar is iedereen vrij in toch?  ;)

Zal best, maar het kan irritant zijn, omdat je nooit zeker weet dat je niet voor Piet Snot vragen zit te beantwoorden, omdat vragensteller elders al het correcte antwoord heeft gekregen. Zeker in dit geval, waar het wat moeizaam gaat, omdat we eerst uit de vragensteller moeten trekken om welke rijtuigen en koppelingen het nu precies gaat. We weten nog steeds niet zeker om welke koppelingen het gaat. Het zal wel de Märklin kortkoppeling zijn en die gaat niet samen met Roco plan d. Roco plan d heeft al 40 jaar een perfect werkend mechaniek dat vrijwel balg aan balg rijden mogelijk maakt, mits een echt starre en een niet afhangende kortkoppeling wordt gebruikt.