Stichting 3rail Forum

Modelbesprekingen => Problemen, Vragen en Besprekingen over Rails en andere Modelbaan toebehoren => Topic gestart door: mathn op maandag 02 april 2018, 11:28:31

Titel: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: mathn op maandag 02 april 2018, 11:28:31
Ik heb een tijdje geleden zo'n wissel in mijn baan ingebouwd en ik moet zeggen dat het geen positieve ervaring is.
Sommige van miin lok's en wagons met een sleper ingebouwd ontsporen op deze wissel.
Heeft er nog iemand ervaringen met deze soort wissels?
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: bellejt op maandag 02 april 2018, 11:35:42
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=31564.msg560961#msg560961
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Robert op maandag 02 april 2018, 13:11:40
Wissels zijn probleemloos. Noot: heb ooit problemen gehad met een wagon ( roco ) die gelijkstroomwielen had. Na wisselen wielen geen probleem meer. Wielen kunnen net iets anders van vorm zijn. Adviseer de desbetreffende wagons na te kijken,

Mvrgr
Robert
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: hmmglaser op maandag 02 april 2018, 15:00:54
Ik denk zelf dat er een ontwerp fout in deze wissel zit marklin materiaal lijkt bijna allemaal goed te gaan voor zo ver ik heb kunnen testen alleen mijn 1300 van rivarossi komt er niet goed doorheen,het probleem lijkt te zijn dat de maat 14mm er niet goed door heen wil de wielen lopen aan de binnen zijde tegen een kunststof geleider aan :( Denk dat als ik de maat naar 14,3 zet het wel goed gaat maar dan gaan mogelijk andere wissels problemen geven.
En aangezien de kunststof geleider niet makkelijk weer is te repareren nadat je deze verwijdert wou ik dat nog niet proberen.
Mijn ervaring is trouwens met de 24772.
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Laurent op maandag 02 april 2018, 16:00:01
Ik heb een set dat ik regelmatig gebruik, zo ook de laatste rijdag. Liggen altijd als overlopers, dus samen. Afgelopen rijdag zijn er Artitec, Roco, Piko, Märklin oud en nieuw overheen geweest, dit alles probleemloos. In Duitsland in juni lag ook een set in de baan. Hierover is echt alles gegaan, Hobbytrade, Fleischmann, ESU, Kombimodell,Trix, etc, alles probleemloos.

In het begin heb ik er wel wat ontsporingen op gehad, maar dat was telkens als het wissel niet op een vlakke ondergrond lag. Zodra het wissel schuin ligt ten opzichte van de andere railstukken waar hij aan ligt, wordt het zeuren.

Groet,
Laurent
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: hmmglaser op maandag 02 april 2018, 20:33:10
Hier heb ik het punt omcirkeld waar de wielen ontsporen.
Ook als deze vlak ligt heb ik uitgetest.
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Robert op maandag 02 april 2018, 23:41:32
Maakt het uit in welke stand de wissel staat ?
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Jan22 op dinsdag 03 april 2018, 00:36:36
Wat je meldt, komt alleen voor bij de slanke boogwissel rechts, volgens de oosterburen.
En ja, het maakt daarbij uit in welke richting de wissel staat, en ook in welke richting hij wordt bereden.
Er zit een veelzeggend filmpje bij onderstaande links, van locs die de binnenbocht nemen vanaf de wisselworteltong.

Voor de Duitstaligen onder ons:
https://stummiforum.de/viewtopic.php?t=127803&start=50 (Märklin 24771 schlanke Bogenweiche)
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=148520 (24771 Kurzschluss zw. Rad und Puko)
https://stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=119686 Kurzschluss an schlanker C-Gleis Weiche
https://stummiforum.de/viewtopic.php?t=143722 (Märklin 3048 entgleist auf schlanken C-Gleis Bogenweichen)
http://mobatechnikblog.blogspot.nl/2016/06/innenradlenker-fur-schlanke-weichen.html?m=1 (alternatief)
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: speeltmettreintjes op dinsdag 03 april 2018, 00:51:40
Ik heb vier slanke meegebogen wissels in mijn baantje liggen. Bij drie daarvan is me nooit iets bijzonders opgevallen, bij ééntje zo af en toe wel. In het begin ontspoorde er een paar keer een rijtuig. Bij nader onderzoek bleek dat één wielstel er niet precies goed onder zat en blijkbaar was dat op die ene wissel net de druppel. Daarna geen problemen meer met ontsporingen, maar het gegeven dat dit probleem een paar keer op dezelfde wissel optrad was een teken dat deze ene wissel iets anders was dan de andere.

Vanavond reed een lange trein er een flink aantal keer overheen en na verloop van tijd herkende ik een patroon: rechtdoor rijden gaat als een zonnetje, maar bij afslaan is er steeds een heel korte hapering: de lichten en geluidseffecten van alle treinen vallen héél even weg, alsof er héél even te weinig vermogen is. Een heel kort durende kortsluiting misschien? Morgen ben ik van plan om uitgebreid te gaan testen met verschillende locomotieven en daarna eens goed kijken of ik iets aan de wissel kan verbeteren. Ik denk aan het afvijlen van een puko. Aan de andere kant, als slechts één loc dit heeft, moet ik misschien de sleper van die loc onder de loep nemen.
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Jan22 op dinsdag 03 april 2018, 00:54:36
De oosterburen beschreven precies dat probleem in 2016, met de twee bekende oplossingen ....
Je doet iets aan het wissel, en/of je doet iets aan de wielafstand. :D
Het grootste probleem vormen de langere stoomlocs omdat die minder speling op de wielen hebben.

En ja, het gaat daarbij inderdaad om kortsluiting, en vaker bij oudere locs of wagons. Al zijn er een aantal nieuwere modellen met vergelijkbare problemen.

Het verschil tussen het linker en rechter boogwissel is meetbaar, in tienden van millimeters verschil.
De trucs bestaan uit iets van die ene puko afhalen of er nagellak op smeren (of een alternatieve sleperwipper plaatsen), de wielafstand op 14.0 zetten (bij wagons en locs), en de sleper beter afstellen.

Er zijn gebruikers die beweren dat het ook voorkomt in de buitenboog, en ook bij het linkerwissel (zie filmpje), maar allen gaan er van uit dat het maar een kant op tot kortstondige kortsluiting leidt (van wisseltong naar uiteinde).
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: hmmglaser op dinsdag 03 april 2018, 15:41:17
Bij mij gebeurt het ontsporen in de buitenbocht beide kanten op alleen inkomend altijd en uitgaand soms :(
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Jan22 op dinsdag 03 april 2018, 15:47:56
Dit is nieuws. Zowel als je de wissel door rijdt als wanneer je 'm open rijdt.
En de buitenboog .... ook dan geldt:

nameten hoe dat met die puko zit, of een trein langzaam rijdend blijft haken (met de sleper) of alleen maar kort kortsluiting maakt tussen wiel en puko.
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: treinrobert op dinsdag 03 april 2018, 16:00:19
Ik heb toevallig een paar weken geleden een setje 2e hands op de kop getikt voor weinig. Die hebben we afgelopen stamtafel (Arnhem / Nijmegen) getest. Vrijwel alle treinen gingen er probleemloos overheen. Enkel één TEE wagon met sleper (origineel af fabriek) bleef met de sleper haken op één puko. Gevolg was ontsporing. Dat was de conclusie na even getest te hebben. We zijn er echter niet goed uitgekomen waarom juist deze sleper bleef haken. Hij zat netjes onder de wagon zoals het hoort.

De boosdoener was inderdaad de puko zoals in een andere reactie rood is omcirkelt. En ook alleen op de wissel, afbuigend naar rechts.
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Wilfried op dinsdag 03 april 2018, 18:31:08
 @citaat

Zelfs Mehano wagons met gelijkstroomwielen liepen er probleemloos door heen.
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: hmmglaser op dinsdag 03 april 2018, 22:29:27
Bij mij is de puko het probleem niet maar de kunststof geleider de lok rijd letterlijk de rails uit.
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: speeltmettreintjes op dinsdag 03 april 2018, 22:43:45
Vandaag heb ik zo'n zes uur getest. Voor de volledigheid herhaal ik nog even de uitgangssituatie: gisteren viel me op dat er steeds een hapering in de stroomvoorziening was als een bepaalde trein de afslag nam op een van mijn vier meegebogen slanke wissels. Rechtdoor was geen probleem, de andere kant op rijden ging prima en het gebeurde ook niet op andere wissels. De hapering was merkbaar op de hele baan: een fractie van een seconde viel het geluid weg en gingen de koplampen uit van alle locs, en ook de rijtuigverlichtingen knipperden.

Dat de hapering slechts op één van de vier wissels optrad, bewijst dat er een verschil is tussen deze wissel en de drie andere. Het is een rechterwissel.

Ik heb vijf locs op mijn baan. Vandaag heb ik ze allemaal een vaak over de wissel gestuurd, met een aantal rijtuigen of goederenwagons er achter. Meestal over de afslag, af en toe rechtdoor om te testen of het omzetten van de wissel er misschien iets mee te maken had. De hapering trad alleen op bij één trein, dezelfde als gisteren. De vier andere namen de afslag zonder hapering. Net omgezet of niet maakte niet uit.

Dat de hapering slechts bij één trein optrad, toont aan dat het niet alleen aan de wissel ligt. Er is wel iets met de wissel aan de hand, maar er moet ook iets bijzonders aan de hand zijn met die ene trein. Het is een recent model, een lange stoomlocomotief met sleper in de tender (M 37835).

De volgende test was achteruit rijden. Het resultaat: als duwtrein was er geen hapering bij het nemen van de afslag.

Daarna de locomotief in z'n eentje over de wissel gestuurd. Het resultaat: vooruit rijdend is de hapering er nog wel, maar beduidend korter. Achteruit rijdend is er geen hapering. Hoe zachter de loc rijdt, hoe langer de hapering duurt, en héél zacht rijdend valt de loc zelfs even bijna stil (ik heb niet het langzaamste rijtempo uitgeprobeerd). Aan de andere kant, bijna op topsnelheid rijdend is de hapering nauwelijks merkbaar. Ik denk dat dit komt omdat de loc zonder rijtuigen harder kan rijden; ze vergen behoorlijk veel trekkracht. En bij hard rijden valt een kort durende storing natuurlijk minder op. Uit deze test concludeer ik dat de rijtuigen zélf geen factor zijn bij de hapering, met andere wagons achter de loc verwacht ik hetzelfde gedrag.

Daarna ben ik, terwijl de loc in z'n eentje heel langzaam over de baan reed, met mijn neus bovenop de wissel gaan zitten om goed te kijken wat er gebeurde. Het was nauwelijks waarneembaar, maar ik kreeg de indruk dat de tender van de loc (met daaronder de sleper) even een heel klein beetje opwipte. Ik hoorde ook een zacht tikje. En één keer zag ik zelfs vonken! Ik keek goed naar de wissel en vergeleek hem met een andere, maar zag geen verschil. Pas toen ik ging voelen kwam er een kleine doorbraak: een klein plastic stukje in het centrum van de wissel was nét een fractie hoger. Met m'n vinger heb ik er stevig op geduwd om het iets naar beneden te krijgen en dat hielp. De hapering was daarna nog niet weg, maar was wel duidelijk minder geworden. Blijkbaar ben ik op de goede weg. Zie foto voor het betreffende stukje.

Tenslotte heb ik de wissel letterlijk onder de loep genomen en vergeleken met een andere rechterwissel waar geen hapering optrad. Geen zichtbaar verschil. Het enige dat ik nu nog kon verzinnen was om de wissel van plaats te laten ruilen met die andere. Dat leverde zowel een onverwacht als verrassend resultaat op: op de wissel die eerst goed werkte ontspoorde nu prompt de trein! Kan gebeuren na een aanpassing aan de baan, dus de trein weer op de rails gezet en nog een keer geprobeerd. Weer een ontsporing! Dan maar zonder rijtuigen: wéér! Vreemd, heel vreemd. En de andere wissel dan? Jawel, de hapering was er nog steeds, maar nu soms ook een ontsporing. Snap jij het? Ik niet, ik twijfelde zelfs of ik de wissels echt wel had omgeruild. Terugruilen dus. En omdat de loc nu op meer wissels problemen had, ook maar even naar de loc kijken. En warempel, er zaten wat haren en een stofje onder. Schoongemaakt en nog een keer testen. Nu was het weer als vanouds: de wissel van de hapering, terug op z'n oorspronkelijke plek, gaf weer haperingen. Alleen met één loc, niet met de andere. En op de andere gebogen wissels gaat het weer goed. Blijkbaar was het vuil onder de loc de oorzaak van deze verrassende resultaten, het ligt niet aan de plaats op de baan.

Conclusies

Voor de volledigheid meld ik nog dat de treinen niet alleen over meegebogen slanke wissels zijn gereden maar ook, zonder problemen, over twee gewone meegebogen wissels, in alle richtingen. Met uitzondering van één slanke (zonder haperingen) zijn alle meegebogen wissels via decoder en MS 2 omgezet.
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Robert op dinsdag 03 april 2018, 23:24:00
Goede analyse. Adviseer het kritische punt van de wissel mechanisch te bewerken. Lukt dat niet: weggooien en een ander kopen! Klinkt wat kort door de bocht (grapje), maar scheelt een hoop ergernis.

Succes!
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Jan22 op dinsdag 03 april 2018, 23:27:00
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 03 april 2018, 22:29:27
Bij mij is de puko het probleem niet maar de kunststof geleider de lok rijd letterlijk de rails uit.
Wielafstand corrigeren ...

Ik heb dat met 1 loc bij een meegebogen K-rail wissel, opgemeten afstand tussen de wielen 14.4 ...

Citaat van: Robert op dinsdag 03 april 2018, 23:24:00
Adviseer het kritische punt van de wissel mechanisch te bewerken.
Eerst met wat nagellak proberen voor je gaat slijpen en polijsten ...
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: speeltmettreintjes op dinsdag 03 april 2018, 23:53:21
Allebei bedankt voor de tips. Voorlopig laat ik het zo, in tegenstelling tot anderen is het probleem bij mij relatief klein. Als het erger wordt of als ik meer wissels koop die hetzelfde euvel blijken te hebben ga ik het proberen, te beginnen met het anders afstellen van de wielafstanden.
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Laenderbahn027 op woensdag 04 april 2018, 06:23:42
 @citaat @citaat

Met wat nagellak bewerken? Wat is daarvan het doel?
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Laurent op woensdag 04 april 2018, 06:37:45
Isoleren en daarmee dus kortsluiting wegnemen.
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: hmmglaser op woensdag 04 april 2018, 11:07:47
Je zou er ook een plakbandje op kunnen doen is weer makkelijker te verwijderen en misschien een nieuwe sleper op de lok die problemen geeft.
Zou de 1300 van rivarossi op 14.4 staan zou die waarschijnlijk niet uit de rails lopen ik ben van de mening dat nu te smal het probleem is en niet te breed mijn marklin 1215(37121)rijdt er zonder problemen door heen Die heeft een vergelijk baar onderstel.
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: hmmglaser op zaterdag 07 april 2018, 20:29:10
Heb de wiel maat op gemeten van mijn rivarossi 1316 deze bleek 13,8 mm en mijn marklin 1200(37121) 14,1 mm  nadat ik de rivarossi ook op 14,1 had gezet waren alle problemen voorbij :D
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Ben den Hollander op zondag 08 april 2018, 09:40:25
 @citaat Tja Mark, je spreekt van een ontwerpfout in het wissel terwijl je eigenlijk je spulletjes niet voor elkaar hebt. En het onderstel van de 1215 is niet te vergelijken met een 1300. Hooguit zijn beide 6-assers maar daarmee stopt alle vergelijk.

Gr, Ben.

Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: hmmglaser op zondag 08 april 2018, 19:58:41
Oké met de ontwerp fout was ik misschien iets te voorbarig,maar ze hadden bij marklin beter moeten testen met oud materiaal ;)
Een 3 assige heeft meer speling nodig dan een 2 assige om door een bocht te komen en de 1200 en 1300 lijken kwam maat redelijk op elkaar dus hebben ze meer met elkaar dan alleen de 3 assen ;) of wou je dat soms ontkennen :D
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Laurent op zondag 08 april 2018, 20:30:48
Kom op Mark, je maakt nu een geintje toch? Praat niet recht wat krom is. Je hebt een defect aan je model, je flensafstand is niet correct en nu probeer je nog steeds te zeggen dat het aan het wissel ligt, terwijl na reparatie van je defect het probleem niet meer voorgekomen is?
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Gerrit-1959 op maandag 09 april 2018, 07:54:43
 @citaat @citaat: Voor een drie-asser geldt eigenlijk dat de eerste en derde as zo weinig mogelijk speling moeten hebben. Alleen de middelste as moet zoveel speling hebben, dat hij de kleinste radius, waarvoor hij geschikt is, kan compenseren.
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: hmmglaser op maandag 09 april 2018, 13:33:51
Laurent volgens mij snap je het niet helemaal,Ik praat niks recht ik geef alleen aan dat het probleem er nog steeds is met oud materiaal ik rijd zelf niet met oud materiaal dus daar heb ik geen last van ;)
Alleen mijn ervaring met andere rijdend 3rail materiaal is dat ze eerder te ver uit elkaar staan dan te dicht :?
Nu heb ik het zelf getest dat al is de maat 14,5mm dan nog loopt mijn rivarossi niet uit de rails en ik denk dat zelf bij 15mm dit niet het geval is omdat de flens simpel weg smaller is dan die van marklin dus een hogere binnen maat mag hebben om een zelfde buiten maat te hebben.
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Gerrit-1959 op maandag 09 april 2018, 14:12:37
 @citaat: Ik heb twee-assers uit de jaren zestig en deze hebben geen problemen met deze wissels. Dit kan dus betekenen, dat het alleen geldt voor drie-assers?

Maar het topic begon met het stoppen met rijden en gaat richting ontsporen, geloof ik.
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: nobody op maandag 09 april 2018, 14:31:55
Märklin railmateriaal is afgestemd op het gebruik van wielstellen die aan NEM 340 voldoen.
Wanneer wielstellen worden gebruikt die niet aan deze norm voldoen en dan haperen/ontsporen, moet men niet klagen.
NEM 340 (PDF) ===> klik (https://docs.google.com/viewer?url=http%3A%2F%2Fwww.morop.org%2Fdownloads%2Fnem%2Fde%2Fnem340_d.pdf&pdf=true)
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: hmmglaser op maandag 09 april 2018, 16:40:59
De topic starter had het over het ontsporen van sommige van zijn loks en wagons pas later is het over stil vallen gegaan.
Ik denk dat het stilvallen met name aan de vorm/stabiliteit(mogelijk dat deze gaat kantelen op flauwe wissels) van de sleper ligt.

Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: KNed op zondag 23 februari 2020, 21:53:55
Ik heb ook 1 meegebogen R3 wissel op m'n nieuwe baan (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=35634.0). Vandaag ingebouwd, een gloednieuwe, en gelijk kortsluiting problemen. Zoals eerder beschreven in dit draadje. Bij het rijden in afgebogen toestand. Met standaard modern Märklin materieel.  :(

Zie het plaatje hieronder. de rood omcirkelde puko is het probleem. bij de groene pijl links zit een puko maar daar zit een wiel-geleider omheen. Bij de groene pijl rechts is dus ook een wielgeleider. Maar de puko ertussen is niet beschermd. De binnenkant van het wiel komt dan tegen de puko aan en dan is het kortsluiting...
Ik heb die puko nu iets naar binnen gebogen en het probleem is gelukkig foetsie.
Volgens mij is dit een ontwerp fout. Waarom loopt de wielgeleider niet door??

Ik ga nog wel testen met niet-Märklin materieel.

Koen
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: pajomaho op maandag 24 februari 2020, 20:09:49
Zomaar een gedachte (ik heb die wissels niet): is het zinvol om die bewuste rode puko  @citaat aan de rail-zijkant met nagellak in te smeren? Dan heb je een isolerend laagje waar de wielflens (massa) langs kan zonder de puko (voeding) rechtstreeks te raken.
Of er een snippertje (zwart) papier tegenaan te plakken.

Groet, Paul
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: KNed op maandag 24 februari 2020, 23:12:37
Nagellak lijken anderen ook wel te gebruiken voor dergelijke zaken, maar het lijkt me geen permanente oplossing. Tot nu toe rijden treinen in beide richtingen goed over de verbogen puko, dat vind ik veiliger.

Koen
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: hmmglaser op maandag 24 februari 2020, 23:59:55
Een andere optie is een stukje krimpkous of een klein dun kunststof buisje er omheen.
Maar wat ik al eerder aangaf er zitten wat schoonheidfoutjes in deze wissels ze zijn af fabriek niet uitgebreid genoeg getest.
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Basroc-1961 op dinsdag 25 februari 2020, 09:15:38
Ik heb van c-rail net zoveel verstand als een kat van viool spelen, maar als er kortsluiting optreedt bij de 'puko' in de rode cirkel, komt bij mij de vraag naar boven wat die flens daar dan doet. Dan is het wiel toch los van de spoorstaaf?
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: KNed op dinsdag 25 februari 2020, 12:24:05
Tot nu toe was ik erg onder de indruk van de kwaliteit van de C-rail. Dat zit in het algemeen erg goed in elkaar. Maar bij deze wissel valt het me inderdaad tegen.

Het wiel is daar niet helemaal vrij van de spoorstaaf denk ik, er zit erg weinig ruimte tussen die puko en de rail. Ik had het probleem sowieso met wat langere wagons met 2 assen, zonder draaistel dus. Daar kan ik me dan nog iets bij voorstellen, die assen staan dan al snel niet helemaal haaks op de rails in een bocht. Maar ook treinstellen met een draaistel hadden er last van!? Misschien heb je gelijk, ik heb dat niet goed bekeken.
Het heeft misschien met wat toleratie te maken? Daarom had een fatsoenlijke wielgeleider me daar toch beter geleken.

Ik kwam zelfs >dit< (https://www.rztec.de/produkt/puko-isolator-c-gleis-bogenweiche-maerklin/) tegen op het internet. Een speciaal inzetstukje. Dat zegt wel iets als een bedrijf dit speciaal gaat maken. Blijkbaar een algemeen probleeem.
(https://www.rztec.de/wp-content/uploads/2019/11/IMG_4873_C_Gleis_Puko_Isolatoren_schlanke_Bogenweiche-e1574354067205.jpg) (https://www.rztec.de/wp-content/uploads/2019/11/IMG_4873_C_Gleis_Puko_Isolatoren_schlanke_Bogenweiche-e1574354067205.jpg)

Helaas rekenen ze erg hoge verzendkosten naar Nederland, anders had ik er wel eentje besteld.  :(
Komt er toevallig nog een forummer binnenkort in de buurt van de Chiemsee?  :)

Koen
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: nmbssncb op dinsdag 25 februari 2020, 12:26:09
Citaat van: KNed op zondag 23 februari 2020, 21:53:55
Ik heb die puko nu iets naar binnen gebogen en het probleem is gelukkig foetsie.

Kan slecht uitpakken voor sleepcontactopname.
Beter nog: wielafstand (beter) instellen en/of een stukje krimkous over het puntcontact of de puntcontacten.

Willy
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: KNed op dinsdag 25 februari 2020, 12:34:50
Tot nu toe heb ik er dus nog geen problemen mee, ook niet met loks met een kortere sleper. Maar ik hou het in de gaten.

Een optie is ook nog om zelf zo'n dingetje te printen, maar ik heb geen 3D printer...

Koen
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: KNed op dinsdag 25 februari 2020, 12:43:42
Op de foto van de fabrikant zijn ze wit gekleurd maar als je ze besteld zijn ze zwart/donkergrijs.
Zie ook een foto hier: https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=174535

Koen
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Basroc-1961 op dinsdag 25 februari 2020, 13:03:57
In dat artikel beginnen ze al met het aangeven, dat er sprake is van onjuiste wielafstanden bij sommig materieel. Zo'n geprint blokje erop is dus een oplossing zonder op zoek te gaan naar de oorzaak. En die oorzaak wordt hier aangegeven, namelijk Fahrzeuge mit etwas zu engem Radmaß oder Fremdfabrikate.
Dus drie oplossingen mogelijk:
- wielafstand aanpassen
- blokje kopen
- zelf wat fabrieken
De eerste is een definitieve oplossing, de andere twee een pleister. :D
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: KNed op dinsdag 25 februari 2020, 13:13:04
Dat zal vast, maar als de eerste twee treinen die ik door die wissel laat rijden gelijk problemen hebben ga ik echt niet al m'n assen aanpassen.
En het gaat hier om originele Märklin treinen van maximaal 30 jaar oud... Die totaal geen problemen hebben bij normale C-rail wissels en C-rail Engelse wissels.

We kunnen er kort of lang over praten maar dit is gewoon een ontwerpfout van Märklin. Dat heeft echt niet alleen te maken met verkeerde asafstand.

Koen
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Wijbe op dinsdag 25 februari 2020, 13:25:05
Koen, heb je de assen nagemeten?

Op onze clubbaan hebben we af en toe ook probleemtreinen bij de normale slanke wissels. Ga je dan de wielmaat nameten, is de oplossing vaak snel gevonden.
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Basroc-1961 op dinsdag 25 februari 2020, 13:26:36
Ik ga tegen niemand zeggen, wat hij/zij moet doen. Ik som alleen de mogelijkheden op. Aan een ieder de keuze.
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Erik Baas op dinsdag 25 februari 2020, 13:31:34
Citaat van: KNed op dinsdag 25 februari 2020, 12:24:05
hoge verzendkosten

Hm, € 13.99 verdeeld over 10 of meer van die opzetstukjes is wel te doen. Overigens zijn er ook zulke dingetjes voor de gewone slanke C-wissels! Is het een idee om samen een dozijn van die dingen te bestellen?
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: KNed op dinsdag 25 februari 2020, 14:04:49
@Wijbe: nee, niet nagemeten. Kan ik nog wel doen hoor.
Ik had het met van die rode NS/cargo containerwagens (allemaal, sleepje van 5 stuks). Ook met een ICE2, in ieder geval 1 draaistel. En een los asje ging ook heel makkelijk mis.

@Bas: klopt natuurlijk.

@Erik: ik wil er best meer bestellen en dan verdelen. Maar ik heb er maar eentje nodig. Dus dan moeten er nog zeker wel minimaal 10 bij. Hoe meer hoe goedkoper. Hoeveel zou jij er willen? en misschien nog anderen?
Ik heb ze nog wel een mail gestuurd of ze het ook goedkoper kunnen versturen. Dat doen ze in Duitsland namelijk wel volgens de website.

Koen
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Erik Baas op dinsdag 25 februari 2020, 14:13:45
Citaat van: KNed op dinsdag 25 februari 2020, 14:04:49
Hoeveel zou jij er willen?

Eerst eens een van elk, om te proberen. En misschien is verzenden via De Huifkar (http://www.huifkarverzendservice.nl/) een goed idee?
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Looney Tunes op dinsdag 25 februari 2020, 18:02:40
Of even puko's opmeten bij de bochtwissel, dan kunnen we ons eigen inzetstukje maken.
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: KNed op dinsdag 25 februari 2020, 22:42:55
Ik heb een reactie terug gekregen dat versturen via briefpost aanmerkelijk goedkoper is. Ik krijg dan het grootste deel van de verzendkosten via Paypal terug.
Ik zal er twee bestellen om het uit te proberen.

John: als je goed op die website zoekt kan je een plaatje vinden van het inzetstukje wat je denk ik zo kan gebruiken om naar een 3d-print-model om te zetten.

Koen
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: hmmglaser op vrijdag 28 februari 2020, 09:52:27
Wat waren de kosten met briefpost?
Heb op het moment geen problemen met mijn slankeboog wissel maar voorkomen is beter dan genezen zullen we maar zeggen.
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: KNed op vrijdag 28 februari 2020, 21:42:38
De verzendkosten zijn nu maar 1,10

Ik laat het wel weten als ik ze ontvangen heb.

Mvg, Koen
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: KNed op dinsdag 03 maart 2020, 22:44:37
De inzetstukjes zijn vandaag binnengekomen.

Zie de foto's hieronder. De eerste foto toont de stukjes, hier met nog wat vliesjes die je er zo afsnijdt. 1 kant is glad, de andere is ruw. Ze zijn glanzend zwart. Op de foto lijkt de ruwe kant witte stipjes te hebben maar dat is weerspiegeling.
De tweede foto toont het inzetstukje in de wissel, je drukt het er zo in (ik moest bij mij de puko die ik had verbogen even terugbuigen). Gaat supersimpel en werkt perfect. Bij mijn rechterwissel zit de ruwe kant dus boven, bij een linkerwissel de gladde kant. Maar dat valt van een klein afstandje al niet meer op.
Treinen rijden er zonder problemen overheen. Ik heb het idee dat ze zelfs beter rijden omdat de wissel zonder inzetstukje zorgt dat assen iets kunnen schuiven, nu worden ze beter op hun plek gehouden!

Echt een aanrader dus! Eenvoudig te bestellen op de website van https://www.rztec.de (nee ik heb geen aandelen :P ). Je betaalt eerst wel de volle mep aan verzendkosten maar daarna wordt het overschot razendsnel teruggeboekt via Paypal. Bij mij waren de verzendkosten maar 1,10 euro.
Ik had daarover even een mail gestuurd vooraf.

Koen
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Hitmaan op woensdag 04 maart 2020, 11:02:13
Leuk dat het werkt.

Heb de bocht wissels sinds gisteren in gebruik genomen.
Heb met een nieuwe V60 van Märklin er langzaam overheen gereden. Kortsluiting.

Als ik het snel doe dan is er niks aan de hand lijkt het wel.

Prima oplossing dus.
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: KNed op woensdag 04 maart 2020, 12:42:01
Inderdaad, fijn dat het zo simpel op te lossen is. Even bestellen en een paar dagen later bij je in de bus.
Als je een losse wagon eroverheen duwt voelde ik ook duidelijk beweging dat het wiel tussen de geleiders veel meer speling had. Met het inzetstukje is dat praktisch weg.

Ik hou wel van zulk soort eenvoudige maar doeltreffende oplossingen  :)

Koen

Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: RZTec op donderdag 05 maart 2020, 13:31:54
Hallo,

Ik heb zojuist de verzendmethode in de online shop aangepast voor mijn Nederlandse klanten. Vanaf nu kunt u 3,70€ als maxiletter in de winkelwagen kiezen. U hoeft dus geen pakketje te kopen voor 13,99€ vooraf.
De isolatoren zijn nu ook beschikbaar voor de standaard wissels 24611 en 24612 en standaard gebogen wissels 24671 en 24672.
Ik wens u succes met de isolatoren zonder kortsluiting en ontsporingen.

Ronny
RZTec
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Treinhobby op donderdag 05 maart 2020, 14:36:35
Een mooie oplossing Koen voor de bochtwissels, Ik ben ook benieuwd of daarmee ook het probleem/storing is verholpen wanneer de 4103 over deze bochtwissel rijdt. Of ligt dit echt aan de sleper van dit rijtuig? Ik denk zelf dat er een aantal a bestellen. In iedergeval bedankt voor de tip.
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Adjebelle op donderdag 05 maart 2020, 15:39:13
Zijn hier voor K-rail dat jullie weten ook oplossingen voor. Ik heb 2 stuks dubbele kruiswissels 2260 achter elkaar liggen. Goed uitgelijnd ook nog, want ik weet dat dat erg belangrijk is. Wissels lagen niet precies helemaal vlak, dus ben ik nu bezig om dat ook nog aan te pakken. Probleem is dat een lange stoomloc met tender bij achteruitrijden en afslaan zichzelf als het ware uit de bocht rijdt. De tender wordt zijdelings als het waren opgetild en ontspoord dan. Zonder wagons erachter gaat het meestal ook goed, maar zodra er ook maar 1 wagon aangekoppeld zit gaat het fout. Vooruit rijdend gaat het altijd goed, ook met een lange sleep wagons erachter. Iemand een idee waar dat aan zou kunnen liggen?
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: KNed op donderdag 05 maart 2020, 15:44:00
@RZTec / Ronny: je hebt het forum ook gevonden zie ik, mooi, welkom!

@Treinhobby / Roy: ik heb helaas geen dergelijke wagon dus ik kan het niet voor je testen. Ik ben benieuwd, laat het hier maar weten.
Tot nu toe heb ikzelf met het inzetstukje alleen met wat recenter Märklin materieel getest. Ik heb nog geen tijd gehad voor ouder materieel en andere merken.
Sowieso heb ik het meeste materieel van andere merken voorzien van 3rail assen. Maar ik heb geloof ik ook nog wel wat met 2rail assen. Ik zal dat sowieso ook testen.

Koen
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: wouter op vrijdag 20 maart 2020, 16:22:06
Beste mensen

sommige treinen liepen bij mij in de wissels niet helemaal soepel nu heb ik zgn PUKO s besteld bij de firma hier onder in www adres en t werkt echt

groetjes

wouter


https://www.rztec.de/produkt-kategorie/3-leiter-spezial/


PS ik heb geen financieel belang in deze firma


Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: KNed op vrijdag 20 maart 2020, 16:49:02
Mooi dat het bij jou ook werkt.
Daar waren we hier ook al achter gekomen, zie dit topic (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71006.msg1347118#msg1347118)

Koen
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: feerden op vrijdag 20 maart 2020, 17:19:56
Ik heb op de puko een druppeltje tin gesoldeerd werk uitstekend

Fred
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Hitmaan op dinsdag 31 maart 2020, 18:30:51
Vandaag de plastic dingen binnen gekregen.

De zelfde V60 getest en nu met maar 1 streep op de MS3 gaat hij er glad overheen zonder enige storing. Werkt prima dus.

Echter blijf ik het jammer vinden van een wissel van zoveel geld dat het met plastic moet worden verholpen en door een derde partij.
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: KNed op dinsdag 31 maart 2020, 22:25:13
Mooi dat het werkt.

En met je laatste opmerking ben ik het 100% eens.

Koen
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Laurent op woensdag 01 april 2020, 19:30:08
Ik zit eraan te denken ze ook te bestellen. Het is niet met alle wissels (bij mij is er eentje die vaker problemen geeft), maar dan maar meteen allemaal voorzien van die dingen.
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Jan22 op woensdag 01 april 2020, 20:17:56
Citaat van: wouter op vrijdag 20 maart 2020, 16:22:06
https://www.rztec.de/produkt-kategorie/3-leiter-spezial/
En toch doet die oplossing sprekend denken aan de Innenradlenker van Clemens (http://mobatechnikblog.blogspot.com/2016/06/innenradlenker-fur-schlanke-weichen.html?m=1) die eerder op het stummiforum aangaf waarom een trein op C-rails slanke wissels uit de rails loopt.

Citaat van: Adjebelle op donderdag 05 maart 2020, 15:39:13
Zijn hier voor K-rail dat jullie weten ook oplossingen voor. Ik heb 2 stuks dubbele kruiswissels 2260 achter elkaar liggen.
Adjebelle beschrijft een tender-specifiek probleem. Dus eentje voor de rubriek Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken (https://forum.3rail.nl/index.php?board=122.0)
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: KNed op woensdag 01 april 2020, 23:08:56
Citaat van: Jan22 op woensdag 01 april 2020, 20:17:56
En toch doet die oplossing sprekend denken aan de Innenradlenker van Clemens (http://mobatechnikblog.blogspot.com/2016/06/innenradlenker-fur-schlanke-weichen.html?m=1) die eerder op het stummiforum aangaf waarom een trein op C-rails slanke wissels uit de rails loopt.
Dat is inderdaad een zelfde soort oplossing. Alleen is deze alleen voor de slanke wissels.
RZtec heeft oplossingen voor alle soorten wissels.
Al heb ik zelf met de normale wissels geen problemen dus daar heb ik ze ook niet toegepast.

Koen
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Laurent op donderdag 02 april 2020, 00:55:45
Met de oude blikken 2 cm slepers kan je hiermee nog problemen voorkomen. Alleen is het niet eerlijk. De oplossing voor de normale slanke wissels zijn een lapmiddel. De echte oorzaak wordt niet aangepakt, foutief afgestelde wielen. Is overigens de schuld van de fabrikanten, want die gebruiken veelal te dunne flenzen, waardoor je wiel meer ruimte in de rails krijgt. Ik stel al mijn Roco wielen voor loks bijvoorbeeld gewoon weer terug naar 14,2mm en heb nergens meer last mee.
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Hitmaan op donderdag 02 april 2020, 10:48:04
 @citaat
Als foutief afgestelde wielen het probleem zijn dan kan Märklin de complete productie van zijn V60 modellen terug halen.
Mijn loc is nu 1 jaar oud en heeft niet veel gereden.

Ook met een br41 die in een grote startset zat had ik problemen. Bij de eerste keer met top snelheid lanceerde dat ding van de rails af. En ja, specifiek bij de slanke bochtwissel.
Ter info: Ik Gebruik geen R1 bocht.
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Laurent op vrijdag 03 april 2020, 20:32:04
Nameten en indien foutief aanpassen. Er zijn zo vaak wielen die niet aan de normen voldoen.
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: nmbssncb op maandag 07 november 2022, 13:51:12
Sinds een aantal maanden maak ik gebruik van de slanke meegebogen wissels 24771 en 24772 in R4 en R5 bochten.
Vaak kortsluiting maar dan vooral met oudere locomotieven.  De wielafstand is vaak minder dan 14 mm en ook zijn de flenzen soms dikker en die raken dan de puntcontacten het dichtste bij de railstaven.  Meestal is na correctie van de wielafstand het probleem verholpen.
Maar vandaag had ik ook het probleem met een "nieuwere locomotief" de Amtrak A-B-A combinatie 37621. Onder de B-unit zit het (korte) sleepcontact 7164.  Het langere sleepcontact 7185 dat altijd onder een A-unit zit (waarom eigenlijk?) geeft kortsluiting met de schroef van de dissel wanneer het sleepcontact over de hogere puntcontacten gaat van een wissel.
De wielafstand van de B-unit varieert tussen 14,0 en 14,2 mm afhankelijk van het wielenpaar.


Willy
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: bellejt op maandag 07 november 2022, 14:08:08
linkse wielas ook isoleren en mss schroef vervangen door nylon type.Denk eerder dat het de as is die kortsluiting geeft. Ps: heb ik gedaan met rietjes van een fruitsapje geknipt en past netjes rond de as.

(https://www1.picturepush.com/photo/a/16572182/1024/ombouw-disco-LSM/20221018-163909.jpg)
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: Jozef op maandag 04 maart 2024, 18:25:59
Dag allemaal,

Ook ik had hier en daar problemen met deze slanke wissels, met name bij locs voorzien van een fluistersleper.
Máár er is meer...
Op 1 van de 8 links en rechts meegebogen lange wissels blijven ook locs staan met een "dikke" sleper.
Gisteravond heb ik vervolgens ontdekt dat het kunststof hartstuk dat met kunststof pinnetjes in het railbed verlijmd zit, dat 1 pinnetje te dik was voor het gaatje in de railbedding en zodoende steekt het kunststof hartstuk iets hoger uit boven de rails dan normaal.
Op de foto van Willie lijkt het er op dat zijn wissel het zelfde probleem heeft. Zie foto. En Willie, als je de wissel nog bezit, wil je aub eens kijken of dat bij jou wissel ook het geval is?
Ik heb de verkoper van de wissel benaderd betreffende dit probleem middels een e-mail, echter de aankoop is gedaan op 11 november 2021, dus je zou zeggen dat de garantie verlopen is. Echter dit is volgens mij een productie fout en hier heb je volgens mij langer garantie op, toch?

Groetjes,

Jozef

Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: KNed op maandag 04 maart 2024, 23:01:22
Citaat van: Jozef op maandag 04 maart 2024, 18:25:59(...)Echter dit is volgens mij een productie fout en hier heb je volgens mij langer garantie op, toch?
Er is een soort regel dat als iets niet goed is / kapot gaat voor de verwachte levensduur je alsnog garantie kan claimen. Maar dan kan lastig zijn om te bewijzen en te regelen.
Kan je in dit geval niet gewoon zelf dat kunststof puntstuk er goed in duwen?

Koen
Titel: Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bericht door: nmbssncb op dinsdag 05 maart 2024, 10:58:07
Jozef, 2 foto's:

M24771_01.jpg

M24772_01.jpg

Willy