Stichting 3rail Forum

Modelbaanbesturing & Software => Analoge Besturing => Topic gestart door: Martijn op woensdag 31 januari 2018, 18:06:04

Titel: Schakelrails C rail
Bericht door: Martijn op woensdag 31 januari 2018, 18:06:04
Wie kan mij vertellen in hoeverre er een verschil zit tussen schakelrails in c rail uitvoering ten opzichte van M rail.

Ik wil weten of de c rail ook net zoals m rail via de massa van de rails schakelt of dat dit op de fase is of slechts een potentiaalvrij contact.

Alvast dank
Titel: Re: Schakelrails C rail
Bericht door: Charlie op woensdag 31 januari 2018, 19:06:22
Zelfde als M rails. Klikje doen (https://static.maerklin.de/damcontent/bb/e5/bbe541d746d7eb26e67883583d6799041434541751.pdf).

gr.  Charlie
Titel: Re: Schakelrails C rail
Bericht door: Martijn op woensdag 31 januari 2018, 19:35:14
bedankt voor deze duidelijke pdf.

als ik het zo zie kan ook het connectortje die aan de massa zit, losgenomen worden om hier bijvoorbeeld een gelijkstroom op aan te sluiten. Heeft iemand dit al eens toegepast?

de bedoeling is om dan met de schakelrails gelijkstroom componenten te schakelen.
Titel: Re: Schakelrails C rail
Bericht door: Charlie op woensdag 31 januari 2018, 20:01:05
Dat kan bij de C-rail inderdaad.

Gr.  Charlie
Titel: Re: Schakelrails C rail
Bericht door: Jan22 op woensdag 31 januari 2018, 23:37:47
Grappige vraag want bij k-rails kun je nog geen stekkertje loshalen, en daar schakelt het contact  rechtstreeks (gepuntlast) aan de spoorstaaf.

Bij k-rails heb ik in het verleden de handboor gebruikt voor potentiaalvrije contacten.
Want weliswaar kun je de massa delen (zowel digitaal als analoog kan dat veilig), maar potentiaalvrij is dat niet. Daar kwam ik achter toen ik een digitale esu-switch pilot servo v1 analoog aanstuurde.

Fijn voor C-rail rijders dat dit wel kan.
Titel: Re: Schakelrails C rail
Bericht door: Pt2/3 op donderdag 01 februari 2018, 12:30:35
Dan zou ik nog altijd voor een reedcontact kiezen. Dat geeft veel meer vrijheid (wel/geen magneetje onder de trein op elke willekeurige plaats -voor/midden/achter) en geen last van twee slepers in een trein.

Cees
Titel: Re: Schakelrails C rail
Bericht door: Jan22 op zondag 04 februari 2018, 00:33:54
Zolang je analoog rijdt, kun je reedcontacten nuttiger inzetten, b.v. voor het markeren (selecteren) van bepaalde treintypes (b.v. pendelaars, kopmakers, korte treinen, rangeerders).
Voor het gangbare blok-bezet, sein-op-rood, en dat soort werk blijven dan schakelrails, contactrails of lichtsluisjes prima middelen. Je moet analoog elk middel optimaal inzetten op specifiek eigen kwaliteiten.
Rij je digitaal dan kun je weliswaar nog steeds schakelrails en reedcontacten inzetten, maar er zijn dan betere opties.

Overigens zou ik eerder aan hallsensors dan aan reedcontacten denken omdat ze en kleiner, en robuuster, en tegenwoordig goedkoper zijn. Een hallsensor is nauwelijks breder dan een biels (reedcontact ook tegenwoordig), maar dan plat kubiek in plaats van langwerpig rond, dus onzichtbaarder.