Stichting 3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Elektronicatechniek => Topic gestart door: diesel Thei op maandag 20 november 2017, 20:16:04

Titel: Pendelbaan
Bericht door: diesel Thei op maandag 20 november 2017, 20:16:04
Heeft er iemand ervaring met pendelautomaat Viessmann 5204 op Marklin C-rails?
Of is er een goedkopere oplossing om op wisselstroombaan te pendelen?
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: ronaldk op maandag 20 november 2017, 20:33:43
Analoog of digitaal?
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Jan22 op maandag 20 november 2017, 20:42:32
digitaal (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49406.msg873491#msg873491)
maar hoe is dan nog even de vraag ...
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: ronaldk op maandag 20 november 2017, 21:34:38
Het zal in ieder geval analoog zijn want Digitaal kan niet met dat ding.  Zo te zien zijn er twee versies:

Citeer
Bitte beachten Sie die Originalanleitung.
Die modifizierte Version ist auch geeignet für den Betrieb mit C- oder K-Gleis, benötigt aber auch dafür die

Anschlussweise wie in Abb. 1.
Trennung des Mittelleiters anstatt der Schienenstränge
Die Version 5204 M ist nun geeignet für den Betrieb mit M-Gleisen.
Dies wird dadurch ermöglicht, dass in den beiden Bremsabschnitten nicht mehr die Verbindung der beiden
Schienenstränge durch die Radsätze erkannt wird, sondern statt dessen der Strom im Mittelleiter erfasst wird.

Want de orignele is alleen voor M-rails. Dus je zal een aangepaste versie moeten zoeken of zelf moeten aanpassen. Wat? Dat kan ik zo niet zeggen.

Groet Ronald.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: ronaldk op dinsdag 21 november 2017, 08:51:43
Hoi,

Ja een digitale lok kan op een analoge baan rijden. Dat is het probleem ook niet. Een digitale pendelbaan is een iets ander verhaal. Dus niet analoog aansturen maar gewoon via digitale signalen op de baan. Lees ook eens dit draadje door:  Digitale Pendelautomaat? (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75469.0.html). Daar staan een aantal mogelijke oplossingen in.

Groet Ronald.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Plexat op dinsdag 21 november 2017, 09:49:45
Misschien heb je hier iets aan?Als je googled op CS2 en pendelbaan staat er op de Marklin site een PDF bestand met uitleg.
Zo niet is het misschien voor een ander interessant. Ik heb er ook ooit naar gezocht.

Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: diesel Thei op dinsdag 21 november 2017, 09:58:08
Bedankt voor jullie tips,we gaan het lezen en bestuderen.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: VT601 op dinsdag 21 november 2017, 11:48:58
Weliswaar gemaakt met de CS3+ maar gebaseerd op hetzelfed principe als de CS2

https://youtu.be/mTZfniTyhwU (https://youtu.be/mTZfniTyhwU)

John
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: ronaldk op dinsdag 21 november 2017, 12:48:36
Altijd zo lief bedoeld om de mogelijkheden van alle dure Märklin-centrales, zoals een CS 2 of CS 3 (+) te laten zien. Zeker als de vraagsteller een mobile Station 2 heeft. Uit een ander draadje:  Roco Kraan (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49406.msg873491#msg873491):

Citaat van: diesel Thei op maandag 10 maart 2014, 19:31:22
sorry,Mobilestation2

Dan helpt het een boel om te zeggen dat je het heel makkelijk wel kan doen met een CS 2 of 3... Een investering van 400+ euro doen om een simpel treintje te laten pendelen. :thumbup:  :thumbup:  :thumbup: Dan zal ik Anne W even voor zijn dat het ook met de Raptor kan, dat is zo'n zelfde investering van 400+ euro ...   :D  :D

Groet Ronald.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: diesel Thei op dinsdag 21 november 2017, 13:22:00
Ik ga zeker geen 400,00? uitgeven om een digtale "schienenbus" een paar meter op en neer te laten pendelen.
Maar evengoed bedankt voor de tips.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Jan22 op dinsdag 21 november 2017, 15:30:33
Citaat van: ronaldk op dinsdag 21 november 2017, 12:48:36
Zeker als de vraagsteller een mobile Station 2 heeft.
Kijk, dat vroeg ik me nou al die tijd al af. Wat voor digitaal?
Het ene systeem is het andere niet. Betekent: dit geen Central Station dan dus ook niet pendelen?

De naam Mobile Station 2 zegt me niets. Is dat een Marklin 60653?
Sommige beweren dat een Mobile station niet meer is dan een simpel soort joystick of rijregelaar (https://modellbahn.mahrer.net/technisches/zentralen/):
"Die Mobile Station 2 ist im Grunde genommen keine Zentrale, sondern lediglich eine Handregler, der an eine Zentrale angeschlossen werden ...... "

In het stummiforum staat een tricky manier om bij het pendelen de rijrichting met een 24 v puls te veranderen. Die truc, de reaguurder gelooft er zelf niet echt in, houdt in dat je de loc (bij oudere decoders) een ogenblik laat geloven dat hij in de analoge modus rijdt, dan geeft je een puls, en daarna krijgt de loc weer digitale code. Het grote dilemma: wat doet de locdecoder? Is deze zich bewust van rijrichting, dan werkt de truc niet. Bij alle nieuwere locdecoders kun je erop rekenen dat deze truc niet werkt. Bij oudere decoders werkt de truc wel, maar staat de rijrichting daarna verkeerd in het Mobile Station.

Ik heb het over dit draadje (https://stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=48555) uit 2010, omdat er allerlei luchtfietserij in wordt beoefend, en geconcludeerd wordt dat je minimaal een CSR1 (met ESU  Reloaded  versie) nodig hebt, omdat een Mobile station nu eenmaal geen centrale is.
En een filmpje daarvan (http://ujung.blogspot.nl/2010/05/br-64-pendelt.html), trof ik ook aan.

Maar anders? Nee. Niets. Terwijl forums vol staan met vragen over MS-pendelen, komt elk antwoord neer op "gebruik een Mobile station als handregelaar van een Central Station, dan kan het wel".

Het is grappig dat de winst van de locdecoder is dat je de loc niet meer simpel van rijrichting kan laten veranderen. Terwijl dat vermoedelijk ook heel simpel is (de juiste code voor de juiste loc).

Conclusie: of het mobile station aan de kant, en dan analoog pendelen. Of een simpele centrale aanschaffen, maar niet een niet-updatebare CS1.

Vraag is Viessmann 5204 geschikt voor analoog pendelen? Ja, uitsluitend voor analoog 3-rail pendelen (op M-, K- en C-rails), maar veels te duur, voor wat hij kan (bevat timer, cdu, monostabiel relais).
Het apparaat berust op de omschakelpuls om de rijrichting te keren, en is daarom ongeschikt voor gebruik met loc-decoders.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: nobody op dinsdag 21 november 2017, 15:36:44
 @citaat Bij de meeste decoders dient de rijsnelheid 0 (nul) te zijn alvorens de rijrichting kan wijzigen.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Jan22 op dinsdag 21 november 2017, 15:58:52
Citaat van: nobody op dinsdag 21 november 2017, 15:36:44
@citaat Bij de meeste decoders dient de rijsnelheid 0 (nul) te zijn
Dat verandert weinig aan de zaak, want het digitaal signaal op de rails blijft aanwezig i.t.t.
analoog gebruik waarbij rijrichting=0 betekent geen rijspanning op de rails.
Punt is, volgens mij, dat je bij digital gebruik geen bestuurszaken locaal afhandelt. Je zet niet even ergens een sniffer neer om locadres af te vangen, om die dan locaal met rijrichtingscodes te voeden (pendelen).
Dat doe je gewoon niet op die manier.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: ronaldk op dinsdag 21 november 2017, 17:13:36
Citaat van: Jan22 op dinsdag 21 november 2017, 15:30:33
De naam Mobile Station 2 zegt me niets. Is dat een Marklin 60653?

Nummers zeggen mij niet veel ;) Zie  Märklin Mobile Station II (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/M%C3%A4rklin_Mobile_Station_II), dat is wat 'Diesel Thei' heeft. Een kwestie van even opzoeken ;)

Citaat van: Jan22 op dinsdag 21 november 2017, 15:30:33
Sommige beweren dat een Mobile station niet meer is dan een simpel soort joystick of rijregelaar (https://modellbahn.mahrer.net/technisches/zentralen/):
"Die Mobile Station 2 ist im Grunde genommen keine Zentrale, sondern lediglich eine Handregler, der an eine Zentrale angeschlossen werden ...... "

Het is ook een rijregelaar maar dan digitaal. Maar dat zijn bijna alle centrales. Ze hebben allemaal rijregelaars. Op de modellen die speciaal voor PC-besturing of App-besturing zijn die hebben meestal geen rijregelaars.

Citaat van: Jan22 op dinsdag 21 november 2017, 15:30:33
Ik heb het over dit draadje (https://stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=48555) uit 2010, omdat er allerlei luchtfietserij in wordt beoefend, en geconcludeerd wordt dat je minimaal een CSR1 (met ESU  Reloaded  versie) nodig hebt, omdat een Mobile station nu eenmaal geen centrale is.

Mobile station II of III is wel een centrale. Alleen niet zo'n hele grote. Je kan er alles mee. :) De eerste Mobile Station I is niet heel uitgebreid, daar kan je alleen meerijden en geen wissels schakelen.

Citaat van: Jan22 op dinsdag 21 november 2017, 15:30:33
Conclusie: of het mobile station aan de kant, en dan analoog pendelen. Of een simpele centrale aanschaffen, maar niet een niet-updatebare CS1.

Een verkeerde conclusie. Hij heeft al een simpele centrale, de MS II en geen Mobile station I Voor andere oplossingen dan de standaard kijk eens in het draadje  Digitale Pendelautomaat? (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75469.0.html). Daar staat nog een aantal opties voor het digitaal pendelen. Van ABC-techniek tot digitale pendelautomaten. Geen dure centrales nodig. Naar dit draadje was al eerder gelinkt.

Groet Ronald.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Ben den Hollander op dinsdag 21 november 2017, 17:41:27
Citaat van: diesel Thei op maandag 20 november 2017, 20:16:04

Of is er een goedkopere oplossing om op wisselstroombaan te pendelen?


KLIKKIE (http://tams-online.de/epages/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/Products/51-0203x).

Mooi product voor weinig en het kan veel, check maar even de NL handleiding: KLIK (http://tams-online.de/WebRoot/Store11/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/MediaGallery/15_Download/Anleitungen_NL/51/PZS-3_2015_01_Handleiding_NL.pdf).

(https://abload.de/img/naamloosfjxrc.png) (http://abload.de/image.php?img=naamloosfjxrc.png)

Analoog maar niet geschikt voor digitale loks die je analoog kunt aansturen. Maar misschien leuk voor een oude railbus in plaats van de nieuwe.

Digitale sturingen zijn er wel in de hobbysfeer maar veelal DCC georiënteerd.

Gr, Ben.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: diesel Thei op dinsdag 21 november 2017, 19:17:26
Hallo Ben
Bedankt voor deze uitgebreide tips.
Dus de digitale railbus is hier niet geschikt voor begrijp ik.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Ben den Hollander op dinsdag 21 november 2017, 19:20:11
Nee helaas.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: diesel Thei op dinsdag 21 november 2017, 19:30:24
Dus dat wordt ombouwen naar analoog.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Anne W op dinsdag 21 november 2017, 20:46:50
Als je dan met een analoog systeem ook maar netjes kunt optrekken en afremmen.

Andere mogelijkheid: koop een oud CS1 (een echte zonder update), daar mee kun je pendelen (wel zonder tussenstation), afremmen en optrekken op de decoder en hij kost niet veel omdat de mensen minimaal een CS1R willen hebben.

Wellicht is er hier of daar ook nog een gebruikte Raptor te koop, daarmee kan het (natuurlijk) ook, er rijden bij mij 6 pendeltreinen.

Groet, Anne W
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Nieuwenhuis op dinsdag 21 november 2017, 22:24:05
Citaat van: Anne W op dinsdag 21 november 2017, 20:46:50
Als je dan met een analoog systeem ook maar netjes kunt optrekken en afremmen.
Klik (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_6600_electronische_rijregelaar)

Groeten,

Erik.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: diesel Thei op woensdag 22 november 2017, 11:12:46
Mannen,bedankt voor jullie tips.
Het wordt dus een heerlijk dagje Houten shoppen,en dan een lekkere hamburger(heerlijk)
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Jan22 op woensdag 22 november 2017, 11:36:49
Citaat van: ronaldk op dinsdag 21 november 2017, 17:13:36
Mobile station II of III is wel een centrale. Alleen niet zo'n hele grote. Je kan er alles mee.
Bedankt voor alle aanvullingen en correcties. Het wachten is nu op een filmpje of uitleg van iemand die pendelt met uitsluitend een Mobile Station II.
Wat me opviel aan je link ( https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/M%C3%A4rklin_Mobile_Station_II ), is dat er stond dat je er geen wisselstraten mee kunt programmeren, en dat er geen mogelijkheden zijn voor terugmelding. Beide zaken worden bij een Central Station gebruikt om te kunnen pendelen met een loc naar keuze.

In de discussie in het eerder door jou genoemde draadje, Digitale Pendelbaan (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75469.0.html), stelt Klaas Zondervan dat er twee vormen van "pendelen"
te onderscheiden zijn:

A. (op een bepaalde plek) op de baan pendelen alle treinen of
B. er zijn bepaalde locs die op bepaalde plekken onder bepaalde omstandigheden pendelen

A. is het klassieke principe van de (analoge of digitale) pendelbaan
Type A vormt analoog nooit een probleem. Nou ja, sommige 3-railers met weinig kennis van zaken dachten dat ze digitaal moesten gaan om dit op te kunnen lossen.

B. is het klassieke principe van digitaal pendelen
Analoog kun je een type B-loc onderscheiden van andere locs door er een magneetje aan te hangen, bijvoorbeeld aan de zijkant, of in de pantograaf. Met een simpele sniffer in de vorm van een reedcontact of hallsensor, kun je dan voor die ene loc (of groep locs met magneetje op die plek) een pendelschakeling activeren.

Maar we hebben het nu over digitaal. En voor digitaal geldt dat het systeem moet weten waar een loc zich bevindt, en welke handelingen (rijwegen, wisselstanden, wisselstraten) verricht moeten worden in welke volgorde (Analoog moet dat je dat ook weten, maar is dat locaal af te handelen).
Daartoe heb je meer apparatuur nodig, o.a. S88's. Met een centrale-alleen ben je er niet.

De beperking (geen terugmelding) van een MS-II geeft aan dat op die manier geen oplossing is te verwachten. Hoe dan wel?
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: ronaldk op woensdag 22 november 2017, 15:18:07
Citaat van: Jan22 op woensdag 22 november 2017, 11:36:49
Bedankt voor alle aanvullingen en correcties. Het wachten is nu op een filmpje of uitleg van iemand die pendelt met uitsluitend een Mobile Station II.
Wat me opviel aan je link ( https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/M%C3%A4rklin_Mobile_Station_II ), is dat er stond dat je er geen wisselstraten mee kunt programmeren, en dat er geen mogelijkheden zijn voor terugmelding. Beide zaken worden bij een Central Station gebruikt om te kunnen pendelen met een loc naar keuze.

Ja en? Leuk dat het gebruikt wordt bij een Central Station. Maar het ging over het feit dat jij het geen volledige centrale noemt. Het is gewoon een volledige centrale.  In het draadje waar je naar verwijst wil de draadjesstarter een pendel tussen al het andere verkeer door hebben. Dan kom je er niet met een simpele automaat. Daarvoor heb je een programma nodig. Dat lukt ook niet met en Central Station 1 / 2 / 3(+).

Citaat van: Jan22 op woensdag 22 november 2017, 11:36:49
De beperking (geen terugmelding) van een MS-II geeft aan dat op die manier geen oplossing is te verwachten. Hoe dan wel?

Kijk eens naar het ABC-systeem van Lenz.  Lenz Digital+ ABC (http://www.lenz-elektronik.de/digitalplus-abc.php), ABC bij Lenz (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4700.0),  Lenz ABC langzaam rijden (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=19647.0) en Pendelprobleem met ABC Lenz (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62776.0). Ik heb dit systeem nu 2x werkend op tentoonstellingen gezien. Een simpel lokmaus II setje (of op de beurs: multimaus-setje) en een Lenz-decoder in de lok deden de truuk. Eventueel zou het ook met andere fabrikanten moeten werken. Daarvoor verwijs ik graag naar de handleidingen ;)  :D Geen terugmelding of iets nodig, investering: ongeveer 40 - 50 euro. Dan zit je gewoon te pendelen tussen twee stukken of lees eens verder en je ziet een aantal digitale pendelautomaten tussen de oplossingen staan. Mogelijk werkt het ook met een MS II als centrale al kan daar het MFX en Motorola-protocol mogelijk problemen geven. Dat is nooit getest ;)  O:-D

Groet Ronald.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Jan22 op woensdag 22 november 2017, 17:43:56
Citaat van: ronaldk op woensdag 22 november 2017, 15:18:07
Mogelijk werkt het ook met een MS II als centrale al kan daar het MFX en Motorola-protocol mogelijk problemen geven. Dat is nooit getest ;)  O:-D
Okay, alle genoemde pendeldecoders in dat draadje maken gebruik van
http://www.dccwiki.com/Asymmetric_DCC
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: ronaldk op woensdag 22 november 2017, 18:15:53
Hallo Jan,

Citaat van: Jan22 op woensdag 22 november 2017, 17:43:56
Okay, alle genoemde pendeldecoders in dat draadje maken gebruik van http://www.dccwiki.com/Asymmetric_DCC

Toch iets beter kijken ;) Dat is namelijk niet waar. Kijk maar eens naar deze oplossing:

Citaat van: H0eGenaamd op woensdag 27 september 2017, 19:14:47
Die zelfde autonome DCC-pendelautomaat is ook in Europa verkrijgbaar, bij Austromodell uit (hoe kan het anders ;)) Oostenrijk. De prijs is ongeveer hetzelfde, en het bespaart mogelijk gedoe met wisselkoersen, rare verzendkosten en invoerrechten.

http://www.austromodell.at/index.php?site=webshop&kategorie=46 (http://www.austromodell.at/index.php?site=webshop&kategorie=46)

Nee, ik heb geen aandelen in die firma, maar wel 'ns zaken met ze gedaan. En dat ging probleemloos.

Roald

Hiermee kan je een standaard DCC-decoder bedienen. Asynchroon DCC is nog steeds de goedkoopste oplossing. Of je moet zelf iets kunnen met Arduino. Dat is ook nog een optie.

Groet Ronald.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Jan22 op woensdag 22 november 2017, 22:09:15
CiteerToch iets beter kijken ;) Dat is namelijk niet waar. Kijk maar eens naar deze oplossing:
Citaat van: H0eGenaamd op woensdag 27 september 2017, 19:14:47
Die zelfde autonome DCC-pendelautomaat (...)

Hiermee kan je een standaard DCC-decoder bedienen. Asynchroon DCC is nog steeds de goedkoopste oplossing. Of je moet zelf iets kunnen met Arduino. Dat is ook nog een optie.
Daar heb ik naar zitten kijken, ja, dat is de Tams Valley Train Shuttle Module voor DCC-decoders.

Die komt qua werkwijze het dichtst bij hoe ik me voorstel dat het zou moeten kunnen werken.

De module stelt de gebruiker o.a. in staat om in twee CV-registers waarden te herschrijven (CV1, CV3) in een DCC-decoder. Op die manier kun je een loc kenmerken en aanpassen aan het module gebruik.

Als je het loc-adres kent, en in de DCC-decoder veranderingen kunt weg schrijven, dan ben je al halverwege een goede digitale pendelmodule. Je hoeft dan alleen de rijrichtingcodes nog te weten (eventueel na meting). DCC is wat dat betreft een open standaard. MFX is wat lastiger.

De vraag is, als ik je gedachten goed probeer te volgen, of de Mobile Station II (die volgens de Märklin handleiding DCC ondersteunt) deze handelingen ook ondersteunt (en niet dwarsboomt). Omdat niemand tot dusverre ergens erover een terug vindbaar berichtje heeft geplaatst.

Het aangename van een Mobile Station II is dat het apparaat geen terugmelding ondersteunt, m.a.w. als centrale zo doof is als een kwartel. Je kunt er buitenom van alles wijzigen zonder dat het MS daarvan hinder ondervindt. Dus wellicht ook dit.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Ben den Hollander op donderdag 23 november 2017, 10:18:50
Ook de 6600 is niet toepasbaar bij een digitale lok. Daarnaast is het ding erg beperkt in vergelijk met een moderne pendelautomaat.

Gr, Ben.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Jan22 op donderdag 23 november 2017, 11:38:57
Volgens mij denken we langs elkaar heen. En dat komt omdat we blijven focussen op Mobile Station.
Omdat dit gegeven het enige is, wat we zeker weten. We moeten meer weten, o.a. van de loc (railbus)-decoder zelf. Het spreekt niet vanzelf dat je met een MS-II, de allernieuwste Märklin-decoder in je railbus hebt zitten.

Decoder-type
Zit er een moderne mfx-decoder in die digitale railbus?
Als er een Delta-Decoder inzit, noem je hem dan ook een digitale railbus?
Decoder-type maakt uit voor hoe je het pendelen concreet kunt of moet aanpakken: analoog of digitaal.

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_6600_electronische_rijregelaar
De waarschuwing in roze is terecht: niet gebruiken met loc-decoders.

Hoe wil je pendelen
Wat wil je met die digitale railbus? Hoe wil je pendelen? Heb je een bergdorpje in gedachten waar deze trein eindigt in een stationnetje op een doodlopend spoor? Of wil je op een perron (station) langs een doorgaand spoor, stoppen en dan de andere kant op terug rijden? En alleen met die ene railbus of ook (wellicht in de toekomst) met andere treinen?
Zoek je een oplossing voor 1 locje in 1 specifieke situatie, of
een generieke oplossing voor van alles en nog wat?
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: nobody op donderdag 23 november 2017, 12:13:43
Heeft de railbus een motor met veldspoel?
Dan zal er waarschijnlijk een Märklin C80 (6080) decoder inzitten.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: VT601 op donderdag 23 november 2017, 12:44:26
Ik denk dat het het eenvoudigst wordt op de volgende manier (Je bent dan wel beperkt tot alleen dat treintje op dat specifieke baanbak)
- Neem een analoge (witte) trafo voor de rijspanning
- Neem een tweede trafo voor 24V (analoog)
- Gebruik twee schakelrails om een relais te bekrachtigen en een omschakelpuls uit de 24V-trafo te halen.

Je rijdt dan weliswaar analoog, maar het werkt zo wel.

John
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Jan22 op donderdag 23 november 2017, 13:25:06
Citaat van: VT601 op donderdag 23 november 2017, 12:44:26
en een omschakelpuls uit de 24V-trafo te halen.
Ja, en omdat dat laatste aftappen niet zo eenvoudig is, heb ik ooit een tip van Roy (Meerlingsbeek) gevolgd:
neem voor de omschakelpuls een eenvoudige beltrafo of een stekkervoeding van b.v. 22 of 24 volt.
Ik vond er eentje in een  kringloopwinkel in een doos troep. Er eentje tussenuit gehaald van minimaal 1 ampere. Dat moet genoeg zijn.
Monostabiel relais ertussen (b.v. een oud rijrichtingschakelaar (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_Rijrichtingschakelaar) uit een analoge loc), en die schakel je met een schakelrail (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bezetmelding#M.C3.A4rklin_schakelrail). Dan kan het analoog simpel. Moet je alleen zorgen dat de trein niet stil kan komen te staan op het palletje van de schakelrails. Dat doe je door de schakelrails met een rode draad te verbinden aan de baan, en niet deel uit te laten maken van de stopplaats. De trein keert, en stopt daarna (al of niet op een stopplaats) bij een sein.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Ben den Hollander op donderdag 23 november 2017, 13:35:13
Citaat van: diesel Thei op donderdag 23 november 2017, 13:17:42

Het is idd een 60/80 decoder die er in zit.


Dan zou ik het wel weten: omschakelrelais er in zetten en op de Tams pendelmodule gaan pendelen...... :)
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: nobody op donderdag 23 november 2017, 13:40:37
 @citaat :thumbup: :D
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Jan22 op donderdag 23 november 2017, 13:41:23
@Ben  :D
Er zijn dan legio mogelijkheden. Persoonlijk ben ik ook niet zo gecharmeerd van die dwaze bokkesprongen van die oude rijrichtingschakelaars. Maar die zijn voor bijna niets te vinden in de rubriek Verkoophoek (Zoekertjes). Goedkoper kan het haast niet. Maar er zijn betere, betrouwbaarder en duurdere opties.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Ben den Hollander op donderdag 23 november 2017, 13:44:58
Een goed afgesteld relais heeft geen dwaze bokkensprongen, ik stelde die dingen zo'n 50 jaar geleden al af. Toen was geluk heel gewoon. :D
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Marklindak op donderdag 23 november 2017, 14:08:31
Roerend mee eens Ben!
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Jan22 op donderdag 23 november 2017, 14:10:03
Dat zet zoden aan de dijk!  :D

Hoeveel toeters en bellen wil je hebben bij een analoog bergbaantje
waarop een eenzaam railbusje heen en weer pendelt?
Neem je genoegen met een spartaanse aanpak of wil je het sophisticated?

Dat bepaalt de prijsstelling: de goedkoopste oplossing ken je nu.
Enkele iets duurdere ook (Marklin, Tams, Viesmann).
Dat is iets wat je zelf moet bepalen.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Ludo1957 op donderdag 23 november 2017, 17:37:29
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 21 november 2017, 17:41:27
Citaat van: diesel Thei op maandag 20 november 2017, 20:16:04
Of is er een goedkopere oplossing om op wisselstroombaan te pendelen?

KLIKKIE (http://tams-online.de/epages/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/Products/51-0203x).
Mooi product voor weinig en het kan veel, check maar even de NL handleiding: KLIK (http://tams-online.de/WebRoot/Store11/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/MediaGallery/15_Download/Anleitungen_NL/51/PZS-3_2015_01_Handleiding_NL.pdf).

(https://abload.de/img/naamloosfjxrc.png) (http://abload.de/image.php?img=naamloosfjxrc.png)

Analoog maar niet geschikt voor digitale loks die je analoog kunt aansturen. Maar misschien leuk voor een oude railbus in plaats van de nieuwe.

Digitale sturingen zijn er wel in de hobbysfeer maar veelal DCC georiënteerd.

Gr, Ben.

Aloha diesel Thei & Ben  :)

Volgens mij kon het niet anders of het volgen van deze topic zou de moeite lonen - Dank daarvoor  :thumbup:
... en ook "dank daarna   :) "  aangezien deze voor mijzelf totaal nieuwe PZS3-wetenschap de invulling is van de enige missing link om mijn Goforitz-baan (in opbouw)  uit te breiden met een geautomatiseerd U-bahn(tje) voor mijn recent op de kop getikt 4delig Primex-metrostel  :D   

RECHTZETTING 25/11/2017
Treinstel blijkt voor een S-Bahn.           Er komt dus geen apart U-baantje en geen pendelautomaat
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Sprinter op donderdag 23 november 2017, 20:08:33
Maar het kan heel erg eenvoudig digitaal.
Gewoon de juiste decoder erin en klaar is klaartje.

klikkerde klik (http://tams-online.de/epages/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/Products/41-0331x)

Het hoeft helemaal geen ?400,-- te kosten, onder de ?25,00 ben je klaar.

Groetjes
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Roy op donderdag 23 november 2017, 20:53:00
Hey "sprinter",

dat is een normale locdecoder toch? Moeten we daarmee de railbus gaan ombouwen naar digitaal, om zo'n PZS-3 te kunnen toepassen?
Ik ben normaal fan van ESU decoders, maar die hebben automatische analoogherkening. dat is bij de PZS-3 niet wenselijk lees ik. of kun je middels een MS2 deze
functie van de decoder uitzetten?

Lijkt mij, dat we dan verder niets nodig hebben als 2 contactrails en een aparte trafo voor het voeden van de PZS-3 toch?

Roy
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Sprinter op vrijdag 24 november 2017, 00:50:32
Nee, dit is niet voor gebruik bij een PZS-3 (analoge pendelautomaat), maar gewoon voor een digitale baan en centrale. De decoder heeft meerdere programmeerbare opties voor het laten stoppen en wachten en laten pendelen, via sensoren. Lees de gebruiksaanwijzing van de decoder, dan weet jij het ook, wat er allemaal mogelijk is.

Groetjes
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Ben den Hollander op vrijdag 24 november 2017, 06:07:45
Da's ook een oplossing.  :thumbup: Wel even een nieuwe motor in de bus zetten.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: ronaldk op vrijdag 24 november 2017, 09:04:47
@Wim / Sprinter: Dat is een goed alternatief  :thumbup: Eentje om eens te onthouden.

Groet Ronald.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Jan22 op vrijdag 24 november 2017, 11:28:25
De huidige decoder in jouw Railbus toont aan dat er een allstrom motor in zit.
Feitelijk dus gewoon een ouderwetse wisselstroom motor (zoals al mijn locs hebben).

Voor deze Tams loc-decoder moet je de motor ombouwen naar DC (b.v. met een ombouwsetje).
Dat staat bij de decoder, en dat staat in het Glossar van Tams uitgelegd.

CiteerMotorart

>>> Lokdecoder

Wenn bei der Decoderauswahl die Frage "Gleich- oder Wechselstrom?" auftaucht, geht es nicht darum, ob Sie analog mit Gleich- oder Wechselstrom fahren, sondern um die Motorart der Lok. Folgende Motorarten sind bei Modellbahnloks typisch:

    Allstrommotoren (auch als Wechselstrommotoren bezeichnet) waren z.B. in den H0-Loks von Märklin und HAG lange Zeit Standard (bei Märklin bis etwa zum Jahr 2000). Zur direkten Ansteuerung dieses Motortyps benötigen Sie speziell ausgelegte Decoder. In der Regel sind Decoder für die direkte Ansteuerung von Wechselstrommotoren nicht lastgeregelt.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Sprinter op vrijdag 24 november 2017, 14:08:00
Citaat van: diesel Thei op vrijdag 24 november 2017, 09:06:26
Ben,hoezo nieuwe motor monteren?

Het volstaat om i.p.v de veldspoel een permanent magneet te monteren. O.a. ESU verkoopt die voor de verschillende Märklin Allstrom motor types.

Groetjes
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Jan22 op vrijdag 24 november 2017, 15:37:04
Zo komen we iedere keer een stapje verder. Nu nog even weten welk type motor er in de railbus zit, oftewel welke ESU permanentmagneet (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=ESU_permanent_magneet) nodig is, en we zijn rond.

Welk catalogusnummer (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Categorie:M%C3%A4rklin_H0_Treinstellen) heeft die railbus?
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Sprinter op vrijdag 24 november 2017, 19:13:16
Kleine vlakke zelfde als in de bekende 3000 beginset loc waar het gros van ons mee is begonnen.
ESU 51961
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Jan22 op vrijdag 24 november 2017, 22:50:15
Dus iets tussen de 10 en 15 ? hooguit voor deze "hamo magneet".
Zie b.v. http://www.jophispoor.nl/Prijslijsten/PRIJSLIJST%20ESU%202017.pdf
Daar staat hij in voor ? 14,90.
Komt de Tams decoder met pendelmogelijkheid bij.
Dat is aanzienlijk goedkoper dan de andere opties.
Daar komt, als ik het goed begrijp, nog een magneetje bij per pendelplek.

Wat ik zelf niet opmaak uit de tekst op Tams: zit dat reedcontact of die hallsensor al op de decoder, of moet je die zelf mee inbouwen in de loc en dan aansluiten op de Tams-decoder?
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Roy op zaterdag 25 november 2017, 17:06:24
Oke, mij lijkt dan ook de versie met deze decoder de handigste. de functie is ook weer eenvoudig uit te schakelen, en dus kun je met je railbus ook iets anders rijden. en voor de prijs is het niet gek. We moeten dan wel ook meteen de verlichting aanpassen, aangezien die de massa van het chassis nog gebruikt. maar dat heb ik al eerder gedaan. binnenverlichting knutselen we er dan ook nog bij!

Roy
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Jan22 op zaterdag 25 november 2017, 20:58:52
Mooi  :D

Ik weet dat je geen Koploper oid gebruikt, maar zat me wel af te vragen hoe een centrale die niet zo doof is als een Mobile Station II, reageert op een loc(-decoder) die ineens gaat pendelen omdat hij toevallig een magneet passeert (en dan denk ik al snel aan Koploper, iTrain, TC, e.d.). MS-II merkt daar niets van. Een CS misschien wel.

En wat ik me ook zit af te vragen is hoe deze Tams-decoder is in te stellen op een rem- en optrekvertraging, rondom de plek van het pendel-magneetje (maar dan puur in de omgeving van een MS-II). Tijdsduur (wachttijd) lijkt me ook nog niet zo simpel in te stellen.

Kortom, echt sophisticated lijkt me deze aanpak nou ook weer niet.

Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Charlie op zaterdag 25 november 2017, 22:30:26
Met een MS2 kan je uitstekend alle CV's instellen van een decoder, Jan.

Gr.  Charlie
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Jan22 op zaterdag 25 november 2017, 22:49:04
Instellen? Zeker, en met een update ook dcc-decoders.

Maar wat ik me afvraag heeft niet betrekking op het instellen, maar op het effectief ermee rijden.

Ik vermoed dat de software volgend, niet leidend is. Dus dat als een loc-decoder, om wat voor reden ook, van richting verandert, dat de software in een centrale met tweerichtingsverkeer, constateert dat de rijrichting is veranderd.

Als ik het goed begrijp, kan een MS-II niet vaststellen dat on-the-fly de rijrichting verandert,en zal die dus aangeven dat een loc naar links blijft rijden, zelfs als hij ineens naar rechts rijdt. Alleen als vanuit de MS-II de rijrichting veranderd wordt, dan geeft de MS-II dat correct aan.

Ik kan het mis hebben, zo kwam het op me over.

Maar nog even nadenkend over je opmerking. Je bedoelt te zeggen dat afremmen, optrekken, tijdsvertraging speciaal voor pendelsituaties is in te stellen in de CV's van de decoder met behulp van een MS-II. Dat kan dan inderdaad het gewenste rijgedrag opleveren.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Roy op zondag 26 november 2017, 07:27:55
Jan, naar mijn idee, is een ms2 alleen "sturend" en niet "controlerend". Hij geeft een decoder
Opdrachten, maar controleerd niet of deze ook gevolgd wordt.


Roy
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: ronaldk op zondag 26 november 2017, 09:10:13
hallo,

Citaat van: Jan22 op zaterdag 25 november 2017, 20:58:52
MS-II merkt daar niets van. Een CS misschien wel.

Een CS merkt daar ook niet van.... De centrale zet gewoon signalen op de baan en controleert deze niet of ze aankomen of niet. Daar sturen ze niets aan. De lokdecoder reageert niet terug van 'commando' ontvangen. Je denkt te moeilijk.

Citaat van: Jan22 op zaterdag 25 november 2017, 22:49:04
Maar nog even nadenkend over je opmerking. Je bedoelt te zeggen dat afremmen, optrekken, tijdsvertraging speciaal voor pendelsituaties is in te stellen in de CV's van de decoder met behulp van een MS-II. Dat kan dan inderdaad het gewenste rijgedrag opleveren.

De MS II is niet verschillend van andere 'dure' centrales. Dat betekent gewoon dat je een decoder kan instellen, tenminste wat de decoder toestaat te wijzigen. Dat staat gewoon in de handleiding welke CV's (configuratie variabelen) dat zijn. Deze vul je met de juiste waarde en dan reageert de decoder daarop. En ja, dat moet dan het gewenste gedrag opleveren. Het is allemaal niet zo heel moeilijk.

Groeten Ronald.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Ben den Hollander op zondag 26 november 2017, 09:24:19
Niettemin ben ik benieuwd naar het verloop van dit projectje met de Tams.

Bus komt aan bij de stopsectie, ziet de magneet, remt aldus af en stopt. Na x tijd keert de bus en gaat weer rijden maar komt dan dezelfde magneet weer tegen? Hoe voorkom je dat de bus blijft pendelen om de magneet heen?  :|
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: ronaldk op zondag 26 november 2017, 09:34:25
Dat is inderdaad interessant. Zal eens in de handleiding van de Tams duiken.. eens kijken of er nog iets daarover staat.

Groet Ronald.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Ben den Hollander op zondag 26 november 2017, 09:41:20
Oké, CV 179 regelt dat: negeren schakelpulsen.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Jan22 op zondag 26 november 2017, 12:50:49
Rest ons te wachten op het inbouwverslag en het resultaat.  O:-D
En hopen dat het geluk anno nu voorspelbaar is.
Aan de Tams-documentatie (http://tams-online.de/WebRoot/Store11/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/MediaGallery/15_Download/Anleitungen_NL/41/LD-30_plus_2014_10_NL.pdf) kan het niet liggen. Als Märklin het net zo goed deed, zou dit forum amper bestaansrecht hebben.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: ronaldk op dinsdag 05 december 2017, 08:41:39
Wat ik al aangaf: ABC-oplossing van Lenz. Dan kan je met een LENZ-decoder en wat diodes aan de gang. Wat staat je tegen om de Tams uit te proberen? Je bent dan mogelijk alleen de aanschaf van een decoder kwijt.

Groet Ronald.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Roy op woensdag 20 februari 2019, 20:58:58
Hallo,
zo, eens even een oud topic opgezocht in de 3RF-kelder. wat een stoffige bende daarzo. :D
Maar inmiddels heeft diesel-thei (bij mij beter bekend als "papa") mij gevraagd, om het e.e.a eens in te gaan bouwen. Ik zal jullie op de hoogte houden. We hebben iig gekozen voor de tams LD-G-31 plus. onder de railbus monteer ik een reedcontact, en tussen de rails moeten we dan nog gaan proberen met kleine magneetjes. Komende zaterdag gaan we naar Rail in houten. Ik hoop daar nog wat kleine spullen te kunnen scoren voor dit project. Onderandere wil ik de verlichting gaan maken met 2-kleurige leds. Een railbus heeft immers geen aparte front-en-sluitlichten. Daarnaast heb ik nog een plux-12 stekker nodig, waar ik de decoder in kan prikken.

Roy
Titel: Re: Pendelbaan voorschakelweerstand vragen
Bericht door: Roy op donderdag 28 februari 2019, 06:00:07
Alle spullen zijn binnen, en de start is gemaakt. Een.plux-12 stekker is nogal lastig te vinden, dus heb ik 26-polige stekkers gekocht. Past niet helemaal, maar dat gaat wel lukken. Ook heb ik 2-kleurige leds gekocht, en de verkoperMeteen de juiste voorschakelweerstand erbij laten doen. Maar wat ik me afvraag, moet ik pér led zón weerstandGebruiken?  En die moet op het middelste pootje had ik al begrepen uit een schema wat ik met google gevonden had.
Roy
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Henk.HO op donderdag 28 februari 2019, 19:09:19
Hallo .Het pendelen doe ik analoog zonder reed contacten en. magneten.
Er zijn lucht verfrisser die een puls af geven 2 sec. om de 8 /16 of 24 minuten.
Ik heb er 2 gekocht een voor 24 volt om schakeling en een voor rijstroom
voor het geisoleerde stuk rails.
24 volt haal je uit je trafo.
De puls zet een motor in beweging de motor vervang je door een relay 5volt
Dus 2 stukjes rails isoleren  altijd de 24 volt print als eerste zetten.
Kosten 15 euro sucses.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Roy op vrijdag 01 maart 2019, 06:57:19
Bedankt voor je tip, maar we zijn al begonnen, met de eerder gegeven oplossing.
Roy
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Roy op zondag 10 maart 2019, 21:02:38
Treinstel is gelukkig klaar. Wat een karwei zeg. Helaas een decoder vernield. Verder nog wat andere foutjes gemaakt,Maar het werkt inmiddels. De pendelfunctie werkt prima.
Roy
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Ben den Hollander op woensdag 13 maart 2019, 17:19:29
Leuk dat het werkt mannen.  :thumbup:
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: nkeer3 op maandag 31 januari 2022, 16:51:02
Hoi Mannen,

Even een kort vraagje op dit oude draadje, Roy pendelt de loc op een apart spoortje of kruis hij ook de Hoofdbaan?

Gr Ruud
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Jan22 op maandag 31 januari 2022, 18:44:59
Citaat van: nkeer3 op maandag 31 januari 2022, 16:51:02
Roy pendelt de loc op een apart spoortje of kruis hij ook de Hoofdbaan?
Als je de documentatie van Tams mag geloven, is je vraag niet van belang.
Het daadwerkelijk pendelmoment gebeurt op een spoor met een magneet.
De decoder is instelbaar op o.a. een pendelfunctie,
en de trein heeft daartoe een reedcontact aan boord.

Zodra die trein ergens een magneet passeert,
begint het pendel proces.

(Die magneet hoeft dus niet op een apart spoor te liggen en wordt genegeerd
door alle loc-decoders die pendelen of andere reedcontact-functies niet ondersteunen)

Volgens Tams kunnen nieuwere decoders (van dit type) nog veel meer,
zoals het omzetten van servo's.

Zelfs analoog (met beperking):
Voor een analoogrijder, werkt deze decoder ook om te pendelen.
Volgens de Tams handleiding en de Tams Glossar.
Mits de decoder vooraf is ingesteld op de functie pendelen
voordat hij op de analoge baan wordt los gelaten.
Met één beperking: niet voor permanent analoog gebruik op een wisselstroom baan
(als reden wordt opgegeven dat de analoge rijrichting omschakel puls op lange termijn de decoder schade toe brengt).
Maar wel permanent analoog mits je op een andere manier de rijrichting wijzigt,
b.v. met gelijkstroom ompoling (dus diodes in de loc inbouwt).

Je moet het systeem natuurlijk niet willen combineren met het gebruik van Kadee Magnetische koppelingen.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: nkeer3 op maandag 31 januari 2022, 19:03:14
Dank Jan, Ik ga de documentatie van Tams een bekijken.

Groet Ruud
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Jan22 op maandag 31 januari 2022, 19:09:38
Je zou hier kunnen beginnen:
LS-W-33 Lokdecoder serie  (https://tams-online.de/epages/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4.sf/de_DE/?ObjectID=60797&ViewAction=FacetedSearchProducts&SearchString=LD-W-33&=)
Lokdecoder 30+  (https://tams-online.de/epages/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/Categories/Produkte/Digital/Lokdecoder/Lokdecoder_Serie_30_plus)
Pendelautomatik  (https://tams-online.de/epages/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/Categories/%22Know%20How%22/Glossar#Pendelautomatik)
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: nkeer3 op maandag 31 januari 2022, 20:09:11
No ja zeg, heb je me gevolgd vanmiddag  ;)
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Jan22 op maandag 31 januari 2022, 22:32:56
nee hoor, ik voegde alleen de bronvermelding toe ...
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: mcs51 op vrijdag 11 februari 2022, 12:19:02
Ik zou aan de lijst van Jan Willem nog  DEZE  (https://sites.google.com/site/wisselmotor/arduino-projecten/pendeldcc) en wanneer het DCC moet zijn  DEZE  (https://sites.google.com/site/wisselmotor/arduino-projecten/pendel-automaat) willen tovoegen.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: nkeer3 op zaterdag 12 februari 2022, 17:57:24
Citaat van: mcs51 op vrijdag 11 februari 2022, 12:19:02
Ik zou aan de lijst van Jan Willem nog  DEZE  (https://sites.google.com/site/wisselmotor/arduino-projecten/pendeldcc) en wanneer het DCC moet zijn  DEZE  (https://sites.google.com/site/wisselmotor/arduino-projecten/pendel-automaat) willen tovoegen.
Bedenk wel, PenDelDCC is eigenlijk ook een DCC centrale dus heeft een eigen stroomkring, lees: stuk spoor nodig.
De ECOS heeft ook zijn eigen stuk spoor nodig. Deze mogen nooit met elkaar in verbinding staan.
Titel: Re: Pendelbaan
Bericht door: Jan22 op woensdag 05 april 2023, 18:40:38
Ik lees hier (verkoophoekje februari 2023) (https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1501035) dat het niet is gelukt.

CiteerDe railbussen zijn vast gekoppeld, en voorzien van verlichting. Er zit een tams-electronic LD-G-31 plus decoder in.
Deze heeft de mogelijkheid om dmv reedcontacten geschakeld te worden, om zo bijvoorbeeld automatisch te kunnen pendelen.
Helaas heeft dit nooit 100% gewerkt...
En dat is spijtig om te lezen.

Vooral omdat dit vragen oproept over hoe het dan wel had gekund. En wat er mis is.

Op het stummiforum staat o.a. dit draadje (december 2022) (https://www.stummiforum.de/t210198f5-Erfahrungen-mit-TAMS-Pendelzugautomatik-gesucht.html#msg2498069), met dit citaat:
CiteerGenau, aber das funktioniert nur Analog, steht auch dick und fett mit in der Überschrift zur Steuerung der TAMS Pendelzugsteuerung.
Digital benötigst du dafür eine Option (Software oder Zentrale) die nach dem Auslösen des Events (Reedkontakt, Lichtschranke, Gleisbesetzmelder, Schaltgleis) die entsprechende Lok mit den Fahrbefehlen ansteuert, bei einem Bremsmodul oder einer Pendelzugsteuerung konnte man das einfach über die Spannung regeln, man hat dadurch die Lok verlangsamt und am Ende umgepolt. Das Funktioniert mit digitalisierten Loks nicht, es sein denn man lässt sie im Analogmodus fahren. Digital wird nach dem Überfahren des Schalters für die passende Lok die Fahrstufe auf 0 gesetzt, Fahrtrichtung geändert und wieder auf die gewünschte Geschwindigkeit beschleunigt. Nur mit einer MS2 funktioniert das aber nicht.
Beide forumleden beroepen zich op de Tams LD30+ documentatie (https://tams-online.de/WebRoot/Store11/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/MediaGallery/15_Download/Anleitungen_DE/41/LD-30_plus_2018_07_Anleitung_DE.pdf), zowel om te beweren dat het digitaal wel kan, als dat het niet kan (en de loc dus analoog aangestuurd wordt middels de digitale decoder). Ik kan er geen soep van koken.

Hoe het werkt, staat op pagina 20. Er staat nergens in de handleiding
CiteerGenau, aber das funktioniert nur Analog, steht auch dick und fett mit in der Überschrift zur Steuerung der TAMS Pendelzugsteuerung.
Die bewering staat nergens in de Tams-handleiding. Als het al ergens ooit heeft gestaan, is dat op de Tams Online Shop geweest.
Het is dus de vraag of wat volgt uit dat draadje (namelijk dat je minimaal een cs2 moet hebben, of een verwante centrale),
juist is, en alleen Roy kan ons dat vertellen. Als hij het nog weet.

Er staat wél in de Tams Glossar (https://tams-online.de/epages/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/Categories/%22Know%20How%22/Glossar#Pendelautomatik), dat de POM Updater afhankelijk is:
CiteerPOM-Update derzeit nur mit folgenden Zentralen möglich (Stand: 01/2015): MasterControl (Tams Elektronik), Intellibox 1 (Uhlenbrock), CS2 (Märklin).

Er staat niét dat het alleen analoog zou werken (https://tams-online.de/epages/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/Categories/Produkte/Digital/Lokdecoder/Lokdecoder_Serie_30_plus).
In tegendeel.
CiteerLD-G-31 plus | Lokdecoder
Artikel-Nr.: 41-0331x

    kleiner Lokdecoder für Loks mit Gleichstrommotoren der Nenngrößen N und TT und kleine H0-Loks
    lastgeregelt
    4 Ausgänge
    2 Schalteingänge
    3 integrierte Basic-Sounds
    diverse Automatikfunktionen (z.B. Pendelautomatik, An- und Entkuppelfunktion)
    Formate: DCC, Motorola, RailCom und RailCom plus

Nergens staat wat er in het Stummiforum staat, en al helemaal niet dik- en vetgedrukt.
Dus je vraagt je oprecht af wat en waar die respondent dan wel zoiets heeft gezien.

Wat je  wel kunt vermoeden is dat de pendelfunctie op een functie (range F1 t/m F4) moet liggen,
en niet op een hogere functie, om ook analoog te kunnen werken.