Stichting 3rail Forum

Modelbesprekingen => Ombouwen Märklin H0 Modellen => Topic gestart door: fjh55 op woensdag 11 oktober 2017, 14:51:56

Titel: Verlichting rijtuigen intercity direct via loc?
Bericht door: fjh55 op woensdag 11 oktober 2017, 14:51:56
Wat is het meest praktische: de stroom voor verlichting rijtuigen set 42648 met stroom geleidende kortkoppelingen vanuit de loc 36629 laten komen of met sleper en vijf marklin  72021 sets?
Titel: Re: Verlichting rijtuigen intercity direct via loc?
Bericht door: Haradigi op woensdag 11 oktober 2017, 15:05:45
Hi  fjh ?

Zelf zou ik deze niet koppelen aan een loc, maar alleen de rijtuigen van stroomvoerende koppelingen (1 draad) voorzien en eentje met een sleper eronder en in elk rijtuig een massa contact.
Wil je iets "regelen" via een decoder (aan/uit) kan je dit via de loc doen (mits er een functie over is) of een functie decoder in een rijtuig(met sleper) plaatsen. Dan wel 2 draden nodig via de koppeling.
Het is maar net wat je wilt.

groet
Harald
Titel: Re: Verlichting rijtuigen intercity direct via loc?
Bericht door: fjh55 op woensdag 11 oktober 2017, 15:20:16
ok de 'stam' apart houden en met 1 sleper van stroom voorzien was ook mijn eerste idee...
Titel: Re: Verlichting rijtuigen intercity direct via loc?
Bericht door: loc1200 op woensdag 11 oktober 2017, 15:26:25
Sleper van de loc maakt beter contact.
Daarentegen is de verbinding met koppelbare stroomvoerende koppeling weer minder betrouwbaar.
Het lijkt mij iig handig om de verlichting van condensators te voorzien om de dipjes op te vangen.

Mvg marcel
Titel: Re: Verlichting rijtuigen intercity direct via loc?
Bericht door: Haradigi op woensdag 11 oktober 2017, 15:26:45
Hi,

Waarom maakt de sleper van een loc beter contact, onzin ?
Zelf gebruik ik geen stroomdoorvoerende koppelingen maar een kleine connector. (Goedkoper en veel beter)
Een elco kan altijd.

groet
Harad