3rail Forum

Overige Spoorzaken => Foto/Videohoekje Grootspoor => Topic gestart door: Jan22 op dinsdag 03 oktober 2017, 13:04:39

Titel: Zwitserland - Bahnhof Brig (Ventilatorwagen)
Bericht door: Jan22 op dinsdag 03 oktober 2017, 13:04:39
Dit draadje is onderdeel van

Zwitserland:
Brig (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=46349.0),Delémont (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=46273.0),Filisur (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68674.0),Göschenen (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68522.0),Luzern (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68538.0),St Ursanne (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=46338.0),Vitznau-Rigi (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68516.0),Wiesen (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68685.0)
BLS treinwagons (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=46358.0),Graan wagens (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=45700.0),Grind wagens (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=45706.0),Kies wagens (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=45704.0),Makies AG Gettnau (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68446.0),Tunnelventilatorwagens (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68515.0),Tractors (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68599.0),
Nieuw seinstelsel (Brig, Luzern) (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68468.0),Bovenleiding (SBB 4 generaties) (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73493.0),Reform Muli (scenery) (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68505.0),Postauto merken (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68560.0)

Italië:
Como (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68748),Milano-Centrale (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68739),Opgeheven lijnen (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=56620)

Dit draadje gaat over de Tunnel Ventilatorwagen die ik bij toeval in Brig aantrof.

Het gele gevaarte trok mijn aandacht al van verre.
Deze loc stond beeldbepalend ervoor opgesteld op een ander, lager spoor:
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/ch/brig_geel.jpg)

Re 465 91 85 4465 015-6 CH-BLS railCare:
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/ch/Re 465 91 85 4465 015-6 CH-BLS railCare.jpg)

(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/ch/brig_geel1.jpg)
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/ch/brig_ventilator.jpg)

Ventilatorwagen (80 85 98 35 133-2 Xas Ventilatorwagen):
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/ch/brig_geel(80 85 98 35 133-2 Xas Ventilatorwagen).jpg)
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/ch/brig_geel(80 85 98 35 133-2 Xas Ventilatorwagen)a.jpg)

En de Power Willy (99 85 03 84 001-5 Xas Energiewagen):
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/ch/brig_geel(99 85 03 84 001-5 Xas Energiewagen (Power Willy)).jpg)

(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/ch/brig_geel(99 85 03 84 001-5 Xas Energiewagen (Power Willy)a).jpg)

Op de Power Willy staat Heimatbahnhof: Brig
Titel: Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (Ventilatorwagen)
Bericht door: ceess op woensdag 04 oktober 2017, 16:53:37
Unieke plaatjes bedankt Jan.
Titel: Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (Ventilatorwagen)
Bericht door: dp op donderdag 05 oktober 2017, 08:29:35
Fraaie foto's!
Titel: Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (Ventilatorwagen)
Bericht door: Jan22 op donderdag 05 oktober 2017, 11:05:50
Het is dat ik een draadje in de wiki Stadtgeschichte Grenchen(CH) (http://wiki.stadtgeschichte-grenchen.ch/mediawiki/index.php?title=Tunnelgeschichte) tegenkwam,
anders had ik niet geweten dat het om een tunnelventilatie-trein gaat.

Als je daarop zoekt dan vind je erg weinig informatie. De Lötschberg basistunnel is volledig voorzien van allerhande ventilatieschachen en machines, zowel voor dagelijks gebruik als voor noodgevallen.
Maar de oude Lötschberg tunnel en de Simplontunnel hebben die voorzieningen nog niet.

Dus, als je zoekt op Tunnel Belüftung (https://de.wikipedia.org/wiki/Tunnel), dan vind je verschillende dingen over verschillende tunnels. (https://de.wikipedia.org/wiki/Eisenbahntunnel)

B.v. over de Simplon:
Citaat
Weil man im heißen, fast 20 Kilometer langen Simplontunnel Bedenken hatte, ob man die Probleme bei Dampfbetrieb in den Griff bekommen könne, wurde er von Anfang an elektrisch betrieben.

Elders staat een uitleg. Het is in een tunnel heter, naarmate deze dieper onder de grond ligt. Door die hitte hebben stoomlocomotieven en diesellocs meer problemen met verbranding van brandstof en afkoeling van de motoren. Daardoor verstoken ze naar verhouding nog meer zuurstof, en als die op is, dan doen ze het niet meer. Maar het treinpersoneel krijgt dan ook steeds meer koolmonoxide binnen, en die legt daarbij het loodje.

Een andere Zwitserse tunnel had door de geringe ventilatie zodanig last van nevelvorming dat binnen 2 jaar de rails verroestten en vervangen moesten worden. De ventilatieles wordt hard geleerd.

Veel tunnels hebben daarom uiteenlopende manieren om verse lucht (zuurstof) toe te voeren en verwerkte lucht (kooldioxide) af te voeren, en om luchtdrukverschillen daarbij te benutten voor een betere trek in het systeem.  De Simplontunnel heeft dus nog niet zo'n systeem, en vandaar wellicht de stationering van deze set (Ventilatorwagen-Energiewagen) in Brig.