Ik ben bezig met een een bouwplan met een schaduwstation. Omdat de diameter van een dubbelsporige klimspiraal al 90cm is vroeg ik mij af hoeveel ruimte er tussen de rand van de klimspiraal en de rails moet zitten. Kan ik dit bijvoorbeeld inperken tot 5cm?
Wanneer je va;beveiliging toepast is 2 cm meer dan voldoende
Cees
Hallo Steem,
Zoals Cees al zegt, bij het gebruik van een valbeveiliging kun je toe met een kleinere marge. Een valbeveiliging kan een opstaande rand zijn, zodanig hoog, dat bij een ontsporing de zaak niet naar beneden tuimelt. Belangrijk is om je goed te beseffen, dat ontsporingen heftiger zijn naarmate de snelheid hoger is.
Ik ben zelf ook wel benieuwd naar de adviezen, die hier komen, want ook ik ben bezig met het ontwerp van een helix.
"Profiel van de vrije ruimte" daar zijn normen voor, op recht spoor: http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_102_nl.pdf en in bogen: http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_103_nl.pdf
In Nem102 lees je B1 is 48mm. Bij bogen (Nem103) komt daar nog 2x een afstand E bij, zie tabel. Kijk bij voertuig type C en de betreffende boogstraal. Dan lees je dat je trein zich binnen totaal 76mm beweegt oftewel binnen 38mm vanuit het hart van het spoor.
Gr, Ben.
Dat zijn mooie lijstjes Ben. :thumbup: Had ik die maar eerder gezien. :-)
Nu loop ik inderdaad tegen het feit aan, dat ik bij het aanbrengen van de valbeveiliging de lange wagons tegen die beveiliging aanlopen,
met het gevolg dat ik de ondergrond op sommige plaatsen moet herstellen en moet verbreden :? 8o. Niet onoverkomelijk maar wel lastig en zonde van de energie.
Niet te smal maken dus...beter wat te breed.
Hoi,
Kijk eens hier: Klimspiraal systeem Rainer Lüssi (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Klimspiraal_systeem_Rainer_Lussi). Met de excelstaat kan je het een en ander uitrekenen. Een link naar de orginele excelstaat is ook aanwezig :)
Succes!
Dat zijn mooie linkjes en het studeren waard. Bedankt!