Het machtige geluid van een NoHab-diesel...
https://www.youtube.com/watch?v=BO0oHIkOx90
:)
Dit clipje laat een stukje zien van de Ofotbaan tussen Kiruna in Zweden en Narvik in Noorwegen. Het landschap is schitterend en had net zo goed uit de serie Rail Away (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=43061.0) geweest kunnen zijn. (Zeg ik dat nou goed?)
http://www.youtube.com/watch?v=RksIhXw5wKI
Geniet ervan!
Hier ook nog 3 filmpjes van de Luxemburgse versie vanuit de cabine.
http://www.youtube.com/watch?v=puPKr6B46o0
http://www.youtube.com/watch?v=KG6F0dGdLMk
http://www.youtube.com/watch?v=ZSPuu8ZteGU
Bij deze wil ik iedereen bedanken voor het plaatsen van de filmpjes van dit type loc. Ik zou het helemaal niet erg vinden als er nog meer zouden volgen O:-D.
En ook ik heb er van genoten. Beter als zo'n saaie rekenles... >:-D
Groeten,
Bas.
Ik vind de NOHAB diesels gewoon de mooiste uitvoering, klinkt gek uit mijn mond, maar mooier zelfs dan de V200 :O 8o ;)
Mvg Gert
Hier nog eentje om het af te leren. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=zdS9E3RdeBQ
Sommige dingen zijn te mooi om het zo maar even af te leren. :wink:
Precies! Dus... hier nog eentje van de Di3 op de Raumabaan...
http://www.youtube.com/watch?v=p2k3ZLO6WRE (http://www.youtube.com/watch?v=p2k3ZLO6WRE)
Na alt dat snellopende V12-geweld in de V200-topic, is het wel lekker met een langsamlopende V16... >:-D
En hier met dubbeltractie.
http://www.youtube.com/watch?v=JO6Hp0A12tk
Hoi Wilfried en Nedernoor.
Bedankt voor het delen van de geweldige filmpjes :P :thumbup:
Tony
Een beetje rangeren hoort erbij...
http://www.youtube.com/watch?v=gkK01fi24kY (http://www.youtube.com/watch?v=gkK01fi24kY)
http://www.youtube.com/watch?v=3VUACCgd6ns (http://www.youtube.com/watch?v=3VUACCgd6ns)
Een paar clipjes uit Zweden:
http://www.youtube.com/watch?v=_E45aEAu5AE (http://www.youtube.com/watch?v=_E45aEAu5AE)
http://www.youtube.com/watch?v=3Zqel9_T4kU (http://www.youtube.com/watch?v=3Zqel9_T4kU)
En weer eentje uit Noorwegen... :)
http://www.youtube.com/watch?v=OVsR4Iszs20 (http://www.youtube.com/watch?v=OVsR4Iszs20)
:)
http://www.youtube.com/watch?v=eJOvxUT37xc
Alweer bedankt :thumbup:.
Ik heb nooit geweten dat dit loc-type een bijnaam had. Hoe komen ze erbij: "Kartoffelkäfer"... :eek:
Citaat van: Gerard op maandag 01 juli 2013, 14:49:30
Hoe komen ze erbij: "Kartoffelkäfer"... :eek:
Voor de bijnaam zie hier (http://nohab-gm.de/luxemburg/info/info_cfl.php) onder de eerste foto.
Voor de duidelijkheid: de echte Kartoffelkäfer waar de CFL-locs dus hun naam aan danken:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sXIxtC6_UHDo_YT-Z9iqqQn4rNagDCKxoJcN_3Q5c-ic=/http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/21/Colorado_potato_beetle.jpg/640px-Colorado_potato_beetle.jpg)
Foto: Wikipedia.de
Groet, Marc
Filmpje is wellicht niet echt spectaculair, maar door liefhebbers, voor liefhebbers, niet waar? B)
Het groene loc, Di3.602, is het loc waar de NSB (Norges StatsBaner) proef- en testritten mee deed in de jaren -50. Het is in z'n oorspronkelijke dessin, met deur op de neus en cabinedeuren aan beide kanten, hij is ook 30 cm langer dan de meeste Di3's. De ventilatoren zijn ook niet ingebouwd. Dit loc was gebouwd door NoHAB voor demonstratiedoeleinden en ging, met NoHAB/GM-logo, helemaal naar Ankara. Het productienummer was 2246.
Het tweede loc in het filmpje is Di3.616 en is in het dessin van de jaren 60, met dichtgelaste cabinedeuren aan de rechter kant. Dit is uniek voor de Noorse NoHAB's en de deuren werden dichtgelast om tocht te verminderen. Men ziet ook dat de ventilatoren ingebouwd zijn, vandaar de verhoging op het dak. In Noorwegen kreeg cabine 1 verbeterde geluidsisolatie rond de jaren -80. Achter cabine 2 zit ook de verwarmingsgenerator dat nogal lawaai maakt. Op de lijnen waar Di3 gebruikt werd, waren er voldoende draaischijven zodat men meestal het loc vanuit cabine 1 kon besturen.
Beide locs zijen eigendom van Jernbanemuseet (Het Spoorwegmuseum).
In Denemarken en Noorwegen was de NoHAB's wat de V200 was voor Duitsland: Modernisering en ter vervanging voor de stoomlocs. De eerste 14 Di3's vervingen 40 stoomlocs!
http://www.youtube.com/watch?v=8odWfuUu9HI
Zie hier de geschiedenis van de Noorse Nohab's:
http://en.wikipedia.org/wiki/NSB_Di3
Leuk fimpje.
Tony
De Nohabs zijn wel met dieselmotoren uitgerust,maar de tractie geschied elektrisch.
Hoezo hybride iets van de laatste tijd?
Toch verkies ik diesel-hydraulische lok's boven dit type,maar heb toch wel wat modellen van deze kartoffelkäfer :favorite: ;)
M.v.g.
Hans V200.0
Ik vind de Di 3 gewoon een leuke loc, dat het diesel-elektrisch is, voegt voor mijn deel noch wat toe of neemt wat af. ;)
Het eerste dieselloc van de NSB, Di 1 benaamd, werd al in 1937 besteld. Dit was een diesel-electrische van Krupp met MAN motoren. Hij werd in 1942 geleverd, maar zoals we weten was er een woeste oorlog gaande in Europa toen. Het loc werd geen succes, de kwaliteit was niet best.
In de winter van -56/-57 werden diesel-hydraulische locs van MaK en van Deutz getest, maar de de aandrijflijnen konden de barre, Noorse winter niet tegen. :D Toen de twee Duitsers getest werden, had de Di3 al bewezen dat het deugde onder zware omstandigheden.
Maar ja... Ik vind de Di3 gewoon stoer. :favorite: Hij geeft me gewoon een goede, warme Heimatgevoel. :D
Voor de liefhebbers van Nohab modellen zie klik (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=39701.msg805267#msg805267)
Prachtige modellen Dick
Tony
Hier een clipje van "Jernbaneverkets" versie.
http://m.youtube.com/watch?v=kaDBN0Zkjj8
Diesel en stoom in tractie
http://www.youtube.com/watch?v=-cIbqFaDajM
De vraag is nu: wie helpt wie :wink:. Bedankt voor het plaatsen :thumbup:.
Ja, vroeg ik me ook af! :D
Wist niet eens dat het kon.... :oops:
Denk dat het ligt aan de snelheid, want zo'n stomer kan niet zo hard rijden in de vrijloopstand.
Vandaar dat ie mee stoomde, maar die Nohab kan de trein en die stomer makkelijk trekken ;)
M.v.g.
Hans V200.0
Erg mooie video's :)
Ben zelf al jaren fan van de Ex DSB's (TMX - TMY) die in Zweden te vinden zijn.
http://www.youtube.com/watch?v=Ckb2PQGk2nc
Hier zie je een clip (vanaf 3:00 ongeveer) waar ik een keer mee mocht op de bok van Bofors naar Kristinehamn en Hällefors.
Bijzonder fraaie lok!
Deze heeft nog een keer meegedaan aan een film, vandaar het bijzondere kleurschema.
Peter
Hoi DP,
Daarvan heb ik inmiddels het model, en leuk ook bewegende beelden van deze lok te zien :thumbup:
Hier een foto :D
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sZ3Pps6-iyt-j_Ry8ne30hln7VWMhlyDHJO-E1GoSOa0=/http://i1106.photobucket.com/albums/h361/Bihaso/Prive plaatjes/Priveacute18.jpg) (http://s1106.photobucket.com/user/Bihaso/media/Prive%20plaatjes/Priveacute18.jpg.html)
M.v.g.
Hans V200.0
Snap ut nu: van die coloradokever.
Ha, mooie loc!
Citaat van: dp op vrijdag 02 augustus 2013, 09:24:31
Ben zelf al jaren fan van de Ex DSB's (TMX - TMY) die in Zweden te vinden zijn.
Dan denk ik dat dit clipje van toepassing is...
http://www.youtube.com/watch?v=svZY9NS49bQ
Oude dame, zware last, steile helling...
http://www.youtube.com/watch?v=j1yHx65pZTE
:) :) :)
Oude dame doet het nog prima. Blijft een mooi gezicht zo'n bolneus.
Hier meer van dezelfde trein.
http://www.youtube.com/watch?v=RF9MvrXivdM (http://www.youtube.com/watch?v=RF9MvrXivdM)
En nogmaals... :-)
http://www.youtube.com/watch?v=BRsOw9Ip7jo (http://www.youtube.com/watch?v=BRsOw9Ip7jo)
Prachtig! :D
En hier is Di3.628 te zien als "loc-ambulance". Onder "meer lezen" staat het in het Engels wat gebeurd is met MZ1461
http://www.youtube.com/watch?v=3-d9rxJxCrA
Citaat van: Nedernoor op woensdag 03 juli 2013, 21:07:12
In de winter van -56/-57 werden diesel-hydraulische locs van MaK en van Deutz getest, maar de de aandrijflijnen konden de barre, Noorse winter niet tegen.
Ik heb enkele foto's van deze twee op http://www.jernbane.net/norge/rar/demolok.htm gevonden.
De Deutz locomotief heeft dus meer dan 100 000 km afgelegd als testloc. Hij komt me trouwens bekend voor... :) De MaK staat er weining informatie over. Wellicht weet iemand hier meer?
Voor meer informatie over de MaK 2000 kun je even in het Weeshuis (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=27289.msg761671#msg761671) kijken. ;)
Groet, Marc
Van de Raumabaan...
http://www.youtube.com/watch?v=hCLO9l_kE4E
http://www.youtube.com/watch?v=tf0ELzW10MU (veel windgeruis, maar schitterend natuur... :) )
http://www.youtube.com/watch?v=YjIjZ1X4rwE
Leuke filmpjes uit een mij zeer bekend gebied. Jammer dat de Raumalijn het tegenwoordig (in het reizigersverkeer) alleen nog met Talent treinstellen moet doen. Bedankt voor het plaatsen van de link.
Met vriendelijke groet,
Aldert
Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 03 juli 2013, 14:12:52
De Nohabs zijn wel met dieselmotoren uitgerust,maar de tractie geschied elektrisch.
Hoezo hybride iets van de laatste tijd?
Dieselelektrische aandrijving en Hybride aandrijving zijn twee totaal andere technieken.................
Overigens bestaat een Hybdride aandrijving bij railvoertuigen al vele tientallen jaren, zei het op beperkte schaal.
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 01 augustus 2013, 23:25:40
Denk dat het ligt aan de snelheid, want zo'n stomer kan niet zo hard rijden in de vrijloopstand.
Er bestaat niet zoiets als een vrijloopstand bij een stoomloc.
met dichte regelateur en ganghandel op middenstand ( of iets open beide ) afhankelijk van het beestje .