Hallo hier de eerste foto's.
Er volgen gaande het project meer updates.
Hier het laatste nieuws
:) Peter, wat een gave plek heb jij voor je modelspoorbaan. B) :thumbup:
Zo te zien heb je alles weldoordacht aangepakt en komt er vast wat moois daar in de Pipo wagen.
Is de Pipo wagen nog verrijdbaar? Dan kan je ermee naar beurzen en langkomen op de forumdag. :D
Dirk-Jan
Peter,
Wat een mooie treinenkamer pipo wagen heb je. :thumbup:
Blijf je vorderingen volgen van dit mooie project. :)
Leuk idee als je ruimt voor je hobby zoekt!
Hoe is het met de isolatie? Het zou jammer zijn als je modeltreien straks wegroesten.
hoi Maarten, de wand bestaat uit, rabatdelen,dan een laag plasticfolie, dan 6,5 cm dikke purschuimplaten,dan weer plastic folie en dan de binnen wand 1,8 mm dik hot plaat.ik hoop dat dit voldoende is.afwachten
zie hier een hoogte verschil, en waar de tunnel gangen komen. het onderste gedeelte wordt verborgen spoor.
Gaaaaaaaf :thumbup: :thumbup:
Ik zie de notenkrakers staan dus eigenlijk alaaaaaf :D :D
Geweldig leuk idee zo een Pipo wagen, ik heb er onlangs nog een gehuurd met mijn gezin, vandaar dat mijn interesse gelijk was gewekt bij het zien van de titel :D
Als ik de plek had haha :thumbup:
Ga dit draadje volgen , topidee :thumbup:
Zwaar onder de indruk!
Weet iedereen hier op het forum wel wel wie Pipo is? De meesten denk ik tussen 'nog net' dan wel 'volledig meegemaakt'. Ieder onder 40 weet ik he niet zeker van, doet niet ter zake.
De wagen lijkt echt op Pipo zijn wagen, geen woord teveel gezegd, en de inhoud van jouw Pipo wagen brengt net zo veel plezier.
F.
:offtopic:
Voor de gene onder de veertig hier is het pipo de clown lied. :D
Klikkie doen voor het Pipo de clown lied (https://www.youtube.com/watch?v=LgK-zThCoto)
Peter,
Ziet er gaaf uit.
Wel een tip: zorg voor verduistering, zon is dodelijk voor de baan. Als je dit niet doet krijg je veel verkleuring en kromtrekken.
Gordijntjes :thumbup:
(https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/5c/e3/aa/5ce3aa3bfd06e563a42985758ddcc9ae--clowns-nostalgia.jpg)
Verdorie das best tof . Blijf je op dit draadje ? Ik wil het best blijven volgen.Zekers omdat het zo een leuke plek is waar je bouwt
Mvg Michel
Dat is een bijzonder project, Peter :thumbup:
Het Pipo-effect is wel grotendeels verdwenen na de verbouwing, lijkt nu meer een tuinhuisje.
Maar wat voor een !!!
Grtz Tony
Ik vind het echt enorm mooi :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Dit kom je niet elke dag tegen, je zit wel lekker rustig :P
Je hebt er een mooie hobbyruimte van gemaakt, Peter.
Nu maar hopen dat de gemeente niet moeilijk gaat doen.
:thumbup: :thumbup: Toplocatie :thumbup: :thumbup:
Wel gaaf deze locatie. Als hij ook nog verrijdbaar is dan helemaal. Ik hoop wel voor je dat de isolatie goed is. Anders vochtvreters en kachel :idea:
Edit: spelfout
Wat een prachtige ruimte Peter, een erg leuk project om te volgen. :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Hallo Peter,
Ik sluit me aan bij de rest, wat een leuk idee. Wat was de functie voordat deze verbouwt werd ? Het leek erop dat je erdoorheen kom kijken.
Veel succes met de verdere bouw en leuk om te volgen.
M.vr.gr. Erwin
Hallo Peter,
Een top 'man-cave'. Om jaloers op te zijn.
Hoi, ook wij hebben daar aan gedacht, en dus maar een vergunning geregeld bij de gemeente. :thumbup:
dit was eerst een wagen waar de plaatselijke muziek band mee rond reed, vandaar dat hij open was.
Dag Peter.
Bijzonder leuke en bijzondere locatie voor een treinbaan! :thumbup:
Bij mij in de buurt staat bij een andere boerderij een "echte" volledig opgeknapte "Pipo-wagen" maar deze is (was?) in gebruik als speelplek voor de kinderen en staat ook bij de schommel, wipwap enz.
Veel plezier en succes met dit prachtige onderkomen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Hoi Naamgenoot,
Zeer origineel deze Pipo wagen :thumbup:
Veel plezier met de opbouw van je baan.
Mvg,
Peter Degeluidsman
update
Weer een stapje, Peter :thumbup:
Let wel op de bereikbaarheid van de sporen ;)
Grtz Tony
dat zit wel goed :D
volgende stap, de klimspiraal. en getest :thumbup:
Hoi Peter
Dat ziet er erg mooi uit netjes afgewerkt dat spiraal :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Dag Peter.
Je bent een bijzonder project aangegaan met de pipowagen!
De eerste bouwstappen zien er netjes en doordacht uit :thumbup:
Indien gewenst kun je het zaagsel zeven en bewaren:
het is ideaal om later, voor de scenery, het te gebruiken als
strooimateriaal, boomschorspasta of modelleermassa :wink:
Groeten,
Erik.
de eerste impressie van de brug verbinding tussen de 2 hogere niveaus.
het ziet er mooi uit en ben heel benieuwd naar de vervolg stappen,
ik heb wel een vraag je maakt een dubbelspiraal en op het eind/begin ga je met een wissel naar een is dar handig of is daar een reden voor?
Gr Ed
Vanwaar de keuze voor de oude rails? Zeker gezien de locatie ?
De reden voor de oude rails is, ik heb daar zo gigantisch veel van. En het wordt een grote baan, te duur om over te schakelen op C rails.
De reden is, als ik dubbel spoor verder laat gaan, de 5100 cirkel op het einde geen minimum afstand hoogte heeft van 7,5 cm.
Snelle vooruitgang, Peter. Je gaat als een speer. In een maand al een tafel en bouwen. Helemaal top. :thumbup:
Duidelijk peter :thumbup:
Gaat het analoog of digitaal worden? Of een combinatie ?
ikwil gaan voor volledig digitaal,ik weet dat het een klus wordt met M rail.
@citaat Gaaf , volledig digitaal is geen probleem toch? volledig geautomatiseerd rijden wel denk ik :help:
Blijf dit volgen, en ben verbaasd van de snelheid van het bouwen, dit gaat zeer voorspoedig :thumbup:
de volgende update, weer wat spoor bijgelegd, en voor mijzelf gezorgd.
Peter
De sporen liggen er erg mooi bij :thumbup: alles heel netjes en soms moet je eigen eens lekker verwennen :D dat ga ik ook volgende week doen me zelf eens verwennen foto's volgen :P
Peter,
Had al banen gezien in treinwagons, maar in een Pipo-wagen (zoals jullie dat noemen), nog nooit.
Leuk initiatief, mooie plek en veel succes met de bouw.
Mvg, Luc
Hoi Peter,
Belangrijke stappen gemaakt weer :thumbup:
Heb je ook een railplan/tekening van het geheel ?
Ik neem aan, dat je een koelkast geplaatst hebt en geen chemisch toilet :D
Grtz Tony
Wat een geweldige ruimte maak je ervan! Veel plezier met de verdere uitbouw: dit ziet er al er leuk uit!
Citaat van: Tony op zaterdag 05 augustus 2017, 15:24:12
Hoi Peter,
Belangrijke stappen gemaakt weer :thumbup:
Heb je ook een railplan/tekening van het geheel ?
Ik neem aan, dat je een koelkast geplaatst hebt en geen chemisch toilet :D
Grtz Tony
Zou het eerste toilet zijn met een scharnier die de deur Noor voren open laat gaan. >:-D
de volgende update, eerste baan idee gelegd mbt een schaduw baan.
Dag Peter.
De sporen liggen netjes recht en strak :thumbup:
Ga je de rails nog fixeren / vastzetten?
Groeten,
Erik.
Dag Peter,
Lang geleden, denkelijk in 1985, kampeerde ik met mijn vrouw en mijn dochters op een camping op Terschelling. Op een dag reed een auto met een caravan het speelveld op, parkeerde in het midden van het terrein. De kleine caravan waarvan de gordijntjes gesloten waren werd opgesteld en met een lang snoer van stroom voorzien. Daarna trok de eigenaar zich terug in de caravan. Na een kwartier werden de gordijntjes opzijgeschoven. Iedereen verbaasd en opgetogen toen bleek dat we door de ramen naar binnen mochten koekeloeren: in de caravan zat de man, een thermoskan met koffie bij de hand, te midden van een miniatuurspoorbaan en bestuurde zijn treinen. Die reden rondjes langs de binnenzijden van de caravan op een speciaal geprepareerde tafel voorzien van landschapsdecor.
Aan het eind van de ochtend brak de spullenbaas zijn attractie op en verdween, even zwijgzaam als hij gekomen was.
Als dit draadje langskomt denk ik eraan terug.
Petrus
Daarop aansluitend, eveneens in 1985, stond de Krupp vrachtwagen met M* baan aanhanger van Herr Michael Frickenschmidt een paar dagen bij station Rotterdam Alexander. Zoiets had ik nog nooit gezien, ik had sowieso nog niet zo geel veel echte modelbanen gezien. Ik heb een bezoek gebracht, drie dag en nachtrondes meegemaakt en heb mijn ogen uitgekeken. Alles wat ik uit de catalogi kende zag ik daar in actie. Nu, meer dan 30 jaar verder zou ik die baan nog wel eens een keertje willen zien. Geen idee of die nog bestaat en waar die nu staat.
Groeten,
Fokko
Wat een zeldzaam mooie prachtplek, Peter!
En ook nog eens elke dag bij huis 'met vakantie', het hele jaar door... :thumbup:
Werk je trouwens volgens strakke baanplanning/ontwerp? Of werk je toe naar wat je ongeveer voor ogen hebt?
Ik heb geen kant en klaar baanplan.alles wat er ligt , verzin ik op dat moment.er verandert ook nog steeds wat.in grove lijnen weet ik wat ik wil, maar zien of dat ook te realiseren is
hoi, de rails komt uiteindelijk wel vast te liggen, na alles getest en aangesloten te hebben. ik wil zo veel als mogelijk, zoniet geheel digitaal hebben,nog werk genoeg dus.
Hoi Peter
Je maakt mooie vorderingen met je sporen, en ik ook gebruik geen baanplan gewoon lekker neerleggen hoe je het leuk vind.
Dat is heel leuk en succes verder :thumbup:
Hoi Even een vraag van een beginner, ik wil koploper eens uitproberen hoe dat werkt, maar hoe maak ik mijn baan layout in koploper?????
een eerste ontwerp van m'n rangeer terrein, opmerkingen of ideeën welkom natuurlijk.
de volgende stap is alle wissels en rails testen.
wat is het beste (betaalbare) programma om alles digitaal te laten rijden mbv mijn pc?
Hallo Peter.
Leuk om te zien dat er in jouw bijzondere treinenkamer nu ook al een stukje baan ligt! :thumbup:
V.w.b. je vraag over de layout in Koploper, je kunt in het menu onderhouden/baan definities/baanontwerp je baan schematisch ontwerpen en/of vastleggen.
Veel plezier en succes met het ontwerpen en bouwen van de baan.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Hallo Peter
Het word erg mooi, je draaischijf en sporen zijn erg mooi gelegd. :thumbup: :thumbup:
Zo heb je wel veel speel plezier :) :thumbup:
Hoi Peter,
Het lijkt er bijna op, dat de sporen willekeurig gelegd zijn.
Sommige liggen veel te dicht op elkaar en geven botsingen.
Ik heb twee ruwe schetsen in je foto's gemaakt.
Bij de loods horen locbehandel-sporen en die heb ik langs de wand gezet.
Het rangeren heb ik aan de voorkant geplaatst, zodat je er makkelijk bij kunt en ook wissels naar de hoofdbaan, zodat je er op en af kan.
Er zijn hele draadjes vol geschreven en te vinden hier, hoe je een locdepot in kunt richten.
Met rangeren is dat hetzelfde. Zelf probeer ik dat met de hand uit met wat wagens en een wagon die als loc fungeert.
Zo ontdek je waar de wissels kunnen liggen, om treinen uit elkaar te trekken en/of je een wissel nodig hebt, om je rangeerloc om te laten lopen.
Ik heb maar een ruwe schets gemaakt, van hoe het ongeveer zou kunnen.
Er zijn hier op het forum ontwerp-kunstenaars, die dat perfect kunnen :P
Hopelijk begrijp je wat ik bedoel en kun je er wat mee.
Grtz Tony
Wat een mooie ruimte om je treintafel in op te bouwen!
En dan die meters m-rails, om van te smullen!
Veel succes en plezier :)
Via google vond ik het volgende op Herr Michael Frickenschmidt: klik naar g* (https://www.google.nl/search?q=Herr+Michael+Frickenschmidt&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi1_4CXjunVAhXDthoKHTYuBsMQ_AUICigB&biw=1185&bih=861#imgrc=th2qbv1277oPvM:)
Groet!
Jorrit
Citaat van: peteranje op zaterdag 19 augustus 2017, 18:20:22
wat is het beste (betaalbare) programma om alles digitaal te laten rijden mbv mijn pc?
Peter,
Dat is een kwestie van smaak en daar is eigenlijk geen antwoord op te geven.
Op dit forum zijn topics hierover in ruzies ontaard.
De meeste programma's bieden wel een demo-versie die je kunt downloaden om een beeld te geven.
Let wel op de specificaties.
De meest belangrijke is wel dat je centrale met het programma kan praten en omgekeerd.
Een andere voorkeur kan zijn Nederlandstalig of niet.
Verder las ik dat je (nog) geen vast omlijnd baan plan hebt en dat je dan wat uitprobeert.
Prima, maar straks kom je er achter dat je rails of wissels hebt gekocht die je achteraf toch niet nodig hebt.
Zonde van het geld of je met er teveel van hebben.
Download SCARM eens.
Dit is een gratis programma om baanplannen te ontwerpen en in het Nederlands.
Je baan plan kun je dan op het forum zetten.
Hallo Peter,
Elders op het forum is er sprake van, dat Scarm niet meer gratis is. Wel schijnt er een beperkte demo van te zijn. Maar dit geldt ook voor Anyrail en misschien ook wl voor Wintrack.
Citaat van: peteranje op woensdag 16 augustus 2017, 12:24:58
Hoi Even een vraag van een beginner, ik wil koploper eens uitproberen hoe dat werkt, maar hoe maak ik mijn baan layout in koploper?????
Door de beginnershandleiding door te lezen en een simpel proefbaantje te leggen: ovaaltje, inhaalspoortje, kopspoortje.
http://www.koploperforum.nl/download/Hoe%20begin%20je%20met%20KOPLOPER%209_0.pdf
Maar ik ben bang dat je volgorde verkeerd is. Een enorme baan uitleggen en dan besluiten om met de PC te rijden is wat hoog gegrepen. :D
Citaat van: Trainhenk op maandag 21 augustus 2017, 23:31:32
Dat is een kwestie van smaak en daar is eigenlijk geen antwoord op te geven.
Op dit forum zijn topics hierover in ruzies ontaard.
Met smaak heeft het weinig van doen en er is prima een antwoord op te geven. Het is een kwestie van voor en nadelen afwegen, ruzie maken is iets anders dan discussiëren. ;)
Gr, Ben.
he manne, ruzie maken we niet he :D. ik ben gestopt met baan bouwen, en eerst de pc er aan gelegd, interface ertussen en testen maar. daar gaat de nodige tijd overheen,dat weet ik, maar heb geduld en bouw verder als het wat slechter weer gaat worden.komt goed allen :thumbup:
Citaat van: Tony op maandag 21 augustus 2017, 13:23:03
Ik heb maar een ruwe schets gemaakt, van hoe het ongeveer zou kunnen.
Hoi Peter, laat ik dan ook een duit in het zakje doen.
Reagerend op Tony' s visie, valt me ook wat op.
Er liggen twee engelsmannen 5128 in deze baan.
Dat zijn kruiswissels met zo'n dikke lantaarn erop.
Die geven me het gevoel dat de geometrie "niet klopt".
Omdat de afslag van een 5207 slanker is dan een 51xx serie wissel/engelsman,
en de sporen dichter op elkaar liggen, dwingt kruiswisselvervanging
ook andere wissels af (zoals 5222 en 5214).
Die dingen heb ik in de foto gezit, zoals 5128 => 5207, e.d.
Als je dat doet, zul je zien dat de baan beter oogt.
Tenzij je bijvoorbeeld bewust kiest voor 5128, b.v. om een perron tussen sporen te leggen.
Verwijzing M-rails nummers: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M-Rail_Componenten
Ik ben benieuwd welke interface het geworden is.
Succes met je baan.
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 22 augustus 2017, 07:43:53
ruzie maken is iets anders dan discussiëren. ;)
Helemaal mee eens Ben.
Maar als je dreigementen ontvangt in de trend "wacht maar, als ik je tegenkom..." en "verrader" alleen omdat je besluit om een ander programma te kiezen dan noem ik dat geen discussiëren meer.
Verder zal ik er hier in dit topic niets meer over schrijven.
@citaat Ik ken het Henk, een berichtje naar het Forumbeheer helpt dan.
Zit net je draadje te bekijken van je Pipo wagen. Maar best ruim zo'n kar. Goed bezig. :thumbup:
Ga dit draadje zeker in de gaten houden.
hoi mede trein fanaten, ik heb een vraag, hoe kan ik mijn baan van voeding voorzien, de makkelijkste manier?met n trafo en booster, of anders.ik ga digitaal rijden, en zoek dus stroom voorziening voor de baan alleen.voor de rest,licht ed heb ik.
Wat heb je voor centrale? Dat is bepalend voor het merk en type booster wat je toe gaat passen. En heb je wel een booster nodig? Met hoeveel treinen tegelijk wil je gaan rijden, 3 of 20?
Gr, Ben.
Hoi Ben,
ik heb een interface desktopstation DSmain, het gaat er mij alleen om,om spanning op de rails te krijgen. En het is de bedoeling om met zon max 10 treinenen te gaan rijden . is een aantal trafos ook voldoende?
peter
Oei, check dan het forum: http://desktopstation.net/forum/wforum.cgi en stel daar je vraag. Ik heb er geen sjoege van.
@citaat
Dat is duidelijke taal.
Kon er ook al geen koek van bakken. @citaat @citaat :?
Misschien heb je hier iets aan? http://yaasan.mints.ne.jp/feature.html
Helaas wel in het Engels
dank voor alle tips en meedenken. Ik ga eerst 2 weken met zon reces , en meld me daarna graag weer. heb ik mooi even de tijd om uit te vinden wat ik moet doen. :thumbup: :)
Even wat anders dan baan leggen, de elektro kast voor alle componenten. Voorzien van koel ventilatoren, en een hoofdschakelaar. ook komt er nog een temp aanduiding op.
Nu ga ik verder met mn baan wat aan te passen.verdere updates volgen.
Gaan de fans in de kast blazen, of afzuigen?
Als ze gaan afzuigen heb je kans op een te korte luchtroute omdat de gaten recht onder de fans zitten.
hoi, de onderste gaten is voor kabel doorvoer, het is de bedoeling dat de ene kant zuigt de andere blaast.
Mooi en origineel idee om de baan in een Pipo wagen te bouwen.
De kabeldoorvoeren had ik persoonlijk aan de zijkant van de kast gemaakt met hierop aansluitend draadkokers, zowel in de kast als onder de baan. Tussen de draadkokers kun je eventueel din rail monteren voor componenten(geen idee wat je er allemaal in wilt bouwen). Verder ziet het er doordacht uit :thumbup:
Wat een fantastische plaats om een modelbaan te bouwen. Erg origineel.
Leuk dat je met m rails aan het bouwen bent.
Voor mij is dat nog altijd de echte Marklin rails en heb dan ook spijt als haren op mijn hoofd dat ik indertijd ben overgegaan op c rail.
Veel succes en plezier in de verdere bouw,
Gr,
Erik
Update, ik had een paar uurtjes tijd, en heb het rangeer/industrie gedeelte nogal verandert. de locloods staat, en bij de 2 korte sporen ,komt nog een dubbele locloods.verder bij het ovaal, wat industrie. schiet gerust op wat ik gebouwd heb, het is makkelijk aan te passen.
Dag Peter.
Je hebt al flink wat rails uitgelegd :thumbup:
Het sporenplan bij de draaischijf doet Old Skool aan:
de beschikbare oppervlakte zo efficiënt mogelijk benutten :wink:
Zelf zou ik de opstelsporen en de wisselstraat hebben gespiegeld ... :roll:
Groeten,
Erik.
Ik zou nog een plaats reserveren om te rangeren, nu komt alles op het hoofdspoor en takt dan af naar ofwel een zijspoor(opstelspoor) of de locloods.
Ik zou het graag even snel tekenen, maar dat gaat helaas niet op de iPad :?
Heb een plaatje gevonden van wat ik ongeveer bedoel (en met te veel sporen) en de kwaliteit is ook nog eens zeer matig.
Het gaat mij hier om de boven kant van het plaatje, daar is een soort van rangeerterrein.
Succes, en hopelijk heb je hier iets aan. :help:
Hoi alle trein fanaten, na heel veel draden aansluiten en eerste test rondjes gereden te hebben, krijg ik het niet zo maar soepel en storingsvrij rijdend.
Ik steek het persoonlijk op het type rails, M.
Nu ben ik aan het denken om toch naar een ander type over te stappen.
Nu is mijn vraag aan jullie kenners, wat is gezien mijn plan, namlijk gehaal digitaal en automatisch met pc te gaan rijden het beste type C of K?
Niet kijken naar prijs en uiterlijk aub, puur technisch.
ik ben al best ver met aansluiten enzo, maar als ik het niet naar mijn zin werkend krijg en over zou moeten stappen op een andere rail, doe ik het liever nu voor ik alles aangesloten heb. en dat zijn met bv de terugmelders en voedingen best veel draadjes.
hoor graag (positieve :D) reacties.
gr Peter
Als je naar de geometrie kijkt van C rail dan is dit het beste wat je kan overkomen!
Zelf heb ik K-rails in het zicht en C-rails in de schaduwstations omdat ik K-rails mooier vind en mooier in de sceneery is in te passen.
Naar mijn idee maakt het niet zo heel veel uit.
Als je met de computer je baan wilt besturen maakt het ook niet heel veel uit.
Voor de bezetmelders gebruik ik voor C-rails de rode isolatoren en voor K-rails plastic raillasjes van Peco.
Je hoeft dan niet in de rails te zagen.
Verder heb ik het idee dat de draaischijf M-rail aansluitingen heeft.
Dan is C-rail in het voordeel t.o.v. K-rail omdat C- en M-rail een bedding hebben en dus praktisch op dezelfde hoogte zitten.
Uiteraard kun je de draaischijf laten zakken en van de overgangsrail M- naar K-rail de pootjes af zagen.
Of je koopt ook een andere draaischijf ( 8o 8o).
De nieuwe C-rail draaischijf is niet direct de makkelijkste; er loopt een KLIK: uitgebreid topic (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73931.0) hier op het forum.
Of een 2e hands K-rail draaischijf; op KLIK: Catawiki (https://www.catawiki.com/nl/l/53438241-marklin-h0-7286-toebehoren-elektrische-draaischijf-voor-k-rail) wordt er nu een aangeboden maar die zal richting het einde van de veiling nog wel in prijs stijgen + 9% veilingkosten en verzendkosten.
Overigens leg ik neopreenband onder mijn K-rails als geluiddemping en om een basis voor de bedding te hebben.
Veel succes met de sterkte en de keuze.
Henk
Hoi nog een vraagje over de k rail , hoe zit dat met vervuilen / oxideren van de spoor staven tov m rail?
Gr Peter
De railstaven zijn gemaakt van een hoogwaardiger metaal als die van M-rails, van oxideren is geen sprake, vervuilen hang van de vervuilende werkzaamheid van je rijdend materieel af.
Groet, Anne W
Ik gebruik al K-rails van de serie 2200 zolang ze bestaan, 40 jaar of zo, nooit een corrosie of plastic afbreek probleem gehad.
Groet, Anne W
Hoi fanaten. Dank voor de positieve reacties en raad. Mijn keuze is gevallen op de K rail en wel de 2200 serie. Heb inmiddels al wat rails in gekocht maar zoek nog meer . Iemand die rails wil verkopen ?
Gr Peter
Hoi Trein fanaten,
Ik heb inmiddels een test baantje liggen met de aangeschafte K rails. Ik werk met stroom detectie Digikeijs 4088 LN, omdat ik dit had met mijn vorige M rail baan en werkte. Ik heb een test baan gelegd met 6 blokken, midden geleider (pukkos) geissoleerd.
de 6 blokken heb ik via 1 draad per blok van de midden geleiding op een uitgang van de LN4088 verbonden. de + draad van mijn centrale Dr 5000 gaat naar de ingang van de 4088. de - draden zijn gesoldeerd op de verbinding schoen rail as en op een ring leiding aangesloten, de - van mijn centrale zit hier op. als ik de centrale aan schakel , gaat hij na 1 seconden uit op short (kortsluiting). als ik alle rail staven los maak van de ringleiding , blijft de centrale aan.
wat doe ik fout? kijk ik ergens overheen? Bij mijn M rail werkte het wel.
zal wel iets makkelijks fout doen. :?
gr peter
Hoi Peter,
Ik zou alle draden naar de geïsoleerde stukken losmaken en dan de centrale aanzetten.
Een voor een aansluiten totdat de sluiting boven water komt.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Peter,
@citaat @citaat
Eerst het advies van Peter volgen en dan de rails loshalen en weer aansluiten totdat jein het specifieke geisoleerde stuk je storing gevonden hebt.
Ik heb zelf ook K-rails en heb dit probleem ook gehad.
Uiteindelijk bleek dat ik een stuk rail zeer slordig had aangesloten waardoor de lipjes van de puko's (zitten onder de raillas) omgebogen waren en tegen de rails kwamen.
Nogmaals, eerst het advies van Peter volgen want anders zoek je je een ongeluk.