Stichting 3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Banenplan ontwerpen => Topic gestart door: Alexmoba op maandag 03 juli 2017, 18:42:16

Titel: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op maandag 03 juli 2017, 18:42:16
Beste Forum-ers,

Oef, ik zit aan een netelige job?
?k Ben nu enkele weken bezig om mijn sporenplan in M-rails over te zetten naar C-rails.
Ben best een heel eind (al zeg ik het zelf), maar nou nog die laatste aansluitingen! (Zie beide rode cirkels op het C-ontwerp).

?k Zit nu een beetje met een handen-in-m?n-haar-gevoel??..
Misschien wel hèt moment voor een hulpvraag aan het Forum ;-)  What else?

Bij dit omzetten van ons M-banenplan naar C-rails geldt:
- ons gegraveerde bedientableau (zie foto hieronder) willen we niet wijzigen, het sporenplan moet dus zo goed mogelijk 1 : 1 over naar C-rails (terwijl de geometrie niet helemaal dezelfde is)
- het ontwerp moet passen op onze huidige L-vormige treintafel. Voor afmetingen, zie afbeelding hieronder.
- mijn nieuwe C-ontwerp is tot nu toe ongeveer 5 cm te diep, en past dus niet op de tafel. Balen? Ja ik geef het toe, ik ontwerp niet dagelijks een sporenplan.
Wat doe ik nu niet goed??

Oftewel, wie heeft de moed om hier z?n vingers aan te branden?
Weet dat ik ENORM geholpen zou zijn!

En mocht je eerst m?n baan in M-rails nog even willen bekijken, dat kan, zie: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=67373.0

Groet,
Alex.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: DB BR85 op maandag 03 juli 2017, 18:46:28
Hoi Alex,

Ik zal morgen middag ff kijken voor. Moet opzich wel lukken. Houdt hoop.  :? :P ik zal morgen einde middag even een berichtje op dit topic plaatsen hoe het er voorstaat en misschien wel een compleet plan.  :)

Gr. Dirk
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op maandag 03 juli 2017, 18:48:38
't Zal toch niet waar zijn, Dirk!
Op voorhand niet alleen VEEL sterkte maar vooral ook VEEL dank!   :D :D :P
Zeer benieuwd....
groet,
Alex.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: DB BR85 op maandag 03 juli 2017, 18:55:42
Wat is de functie van die korte blauwe rails?? Ik kan het nummer niet goed lezen. Het lijkt ontkoppelrails, zo ja waarom zoveel?

Gr. Dirk
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op maandag 03 juli 2017, 19:03:00
Dirk,

Blauw is inderdaad de ontkoppelrail, dat heb je goed.

Ik heb er 8 in het station (aan weerszijden van elk spoor), om van lok te kunnen wisselen of om de lok om te kunnen laten lopen naar de andere kant van de trein.
De andere ontkoppelrail liggen bij rangeerspoor.

groet,
Alex.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: DB BR85 op maandag 03 juli 2017, 19:12:21
Oké duidelijk. Je zal wel even moeten kijken naar je draaischijf. Er is geen draaischijf met C-rail aansluitingen. Daarvoor heb je een C naar M overloop rail. Deze is 180mm lang. Zal hem er in zetten maar je kan je sporen niet op dezelfde manier hebben als met M rails.

Gr. Dirk
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op maandag 03 juli 2017, 19:19:56
Ja dat is zo, ik heb zeker een overgangsrail van C naar M nodig, dat klopt.
En een nieuwe draaischijf heb ik ook nog niet 1 2 3 gekocht, even sparen....  ;)
groet,
Alex.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op maandag 03 juli 2017, 19:21:22
En verder wel goed om nog even te bedenken (het staat ook aangegeven) dat mijn station is het model Schwarzburg van Faller (nr. 110116) en daar heb ik zo'n 56 cm rechte rail voor nodig....
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Gerrit-1959 op maandag 03 juli 2017, 20:49:54
Hallo Alex,

Ik denk dat de bijlage er het dichtst bij komt.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: marklinmanus op maandag 03 juli 2017, 21:04:43
zo
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op maandag 03 juli 2017, 21:21:54
Hallo Herman en Gerrit,

Onbegrijpelijk hoe jullie dit zo snel in elkaar fiksen! Petje af...
Het ontwerp van Herman komt het dichtst bij ons huidige bedientableau, als het gaat om de wisselstraten. Knap werk.

@Herman: hoeveel centimeter tafel moet er aan de voorkant nog bij om die 3 zijspoortjes alsnog weer op de tafel te krijgen?

Groet,
Alex.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: marklinmanus op maandag 03 juli 2017, 21:34:25
Denk dat je met 5 tot 6 cm extra een heel eind komt.
Werk met een demoversie dus kan niet opslaan en heb het plan niet meer, anders zelf ff proberen
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op maandag 03 juli 2017, 21:37:59
Geen punt Herman, ik kan het zelf opnieuw aanmaken in SCARM. Gewoon chinees-achtig kopiëren....

Stel dat dit het eindontwerp zou zijn, en ik zou C-rails willen bestellen: is het programma waar jij dit nu in hebt ontworpen betrouwbaar genoeg dat je op zo'n ontwerp je bestelling zou durven doen? Ik bedoel: de baan zal op de tafel in de praktijk ook echt zo sluiten als hier in de theorie?
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Gerrit-1959 op maandag 03 juli 2017, 22:09:55
Hallo Alex,

Ik ontwerp in Anyrail en wat ik tot dusver heb ontworpen en heb gelegd, klopte feilloos. Dus ik denk dat het plan van Herman ook wel gaat kloppen.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op maandag 03 juli 2017, 22:20:38
Dank je Gerrit, dat klinkt goed!
En nogmaals niet onder stoelen of banken gestoken dat ik het een prestatie vind om zo'n ontwerp in nog geen 2 uur te maken!!
groet,
Alex.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: marklinmanus op maandag 03 juli 2017, 22:21:34
Heb het in een kwartier gemaakt en er zitten gedeelte in waar gesmokkeld is.
Nu is het mooie van C-rail dat je dat in het echt ook kunt.
Met 1 rail tussen 2 wissels gaat dat niet lukken maar zodra er meer rails liggen zijn er meer mogelijkheden om het toe te passen.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op maandag 03 juli 2017, 22:26:48
 :P :P
Toch even uit nieuwsgierigheid: wat valt er concreet te "smokkelen"?
Betekent dat 'wringen' van rails op de baan? En dus meer ontsporingskans?

Is trouwens voor jou jouw programma ook betrouwbaar genoeg om er zo de rails van te durven bestellen?

Groet,
Alex.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: marklinmanus op dinsdag 04 juli 2017, 06:26:28
Teken het plan is na, je ziet dan zelf waar er gesmokkeld moet worden.
Zo is in je linker wisselstraat de 064 te kort.
Door de buitenbocht wat te wringen los je dit op, maar je kan ook een rails op maat zagen .
Ik ga jou niet garanderen dat het plan feilloos gaat werken, dat zal je zelf in de praktijk moeten onder vinden.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: hmmglaser op dinsdag 04 juli 2017, 09:25:44
Op langere afstanden kun je redelijk smokkelen met C-rails gebruik zelf ook anyrail en dat bevalt me goed.
Ik zie dat je maar één hoofdspoor hebt heb je hier nog een reden voor?
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op dinsdag 04 juli 2017, 09:46:00
Dank Herman.

Ik ben zeker van plan om in het programma dat ik gebruik (SCARM) dit sporenplan na te tekenen. In mijn programma is het zo dat als iets niet passend is, dat ook gemarkeerd wordt. Ik ben niet bekend met de optie 'wringen' daarin, zal ik maar zeggen, om het zo alsnog op papier sluitend te krijgen. Kennelijk kan dat in jouw ontwerpprogramma wel, ik zie tenminste geen indicaties (sterretje, driehoekje ofzo) dat het sporenplan niet sluit.

Nee hoor, wees gerust, ik vraag geen garanties... ;). Zou ik zelf trouwens ook niet geven.
Meer bedoelde ik te vragen naar praktijkervaring. Zo ongeveer als Gerrit aan antwoord gaf voor Anyrail.
Stel je toch voor dat ik alle rails etc gekocht heb, maar het plan alsnog niet passend (formaat) of sluitend (verbindingen) krijg op de tafel.

Groet,
Alex.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op dinsdag 04 juli 2017, 09:48:39
Hoi Mark,

Dank je. Ja dat is zo. Je bedoelt misschien te zeggen dat er nu niet 2 treinen onafhankelijk van elkaar kunnen rijden?
Ja, dat ervaren wij ook als een nadeel....

Destijds bij het ontwerp kregen we dat niet rond op onze tafel.
Wellicht (ontwerp)onkunde van onze kant....

Groet,
Alex.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: hmmglaser op dinsdag 04 juli 2017, 10:24:26
Ik heb zelf 5 hoofdsporen en met het schaduwstation zelfs 6 die allemaal onderling gekoppeld zijn dus kan ik zonder blokken tot 6 treinen tegelijk rijden.
Ik zou zelf twee hoofdsporen maken en dan zouden er ook een paar wissels minder kunnen.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op dinsdag 04 juli 2017, 10:33:11
Kom ik bij je op terug, Mark!
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: DB BR85 op dinsdag 04 juli 2017, 11:17:56
Net even je topic doorgelezen en wat Herman gedaan heeft is eigenlijk wel het maximum haalbare. Dit komt met name door de ontbrekende kleine pas stukjes in het C assortiment. Ik heb Herman z'n idee iets verfijnt. zoveel mogelijk de kleine passtukjes weg gehaald. Je moet daar niet teveel van bij elkaar willen, dat geeft storingen.

Succes.

Gr. Dirk
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op dinsdag 04 juli 2017, 14:14:46
Mooi werk Dirk, die verfijning, dank!
Groet,
Alex.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: DB BR85 op dinsdag 04 juli 2017, 14:43:35
Succes er mee,

ben benieuwd naar de foto's van de bouw

Gr. Dirk
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Gerrit-1959 op dinsdag 04 juli 2017, 17:29:14
Hallo Alex,

Ik ben het met Dirk en Herman eens. Met C-rail is dit het maximaal haalbare. Het kan ook niet zonder smokkelen. Helaas verschilt de geometrie nogal. Het grootste probleem zit hem links onder waar de buitenbocht ook een binnenbocht moet zijn. Dit lukt met C-rail niet met de voorwaarden, die jij hebt.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op dinsdag 04 juli 2017, 17:59:01
Ik ook Gerrit, we denken hetzelfde....
Dit vind ik een prachtig resultaat, zo snel en zo goed gelijkend op onze huidige baan, ik ben dik tevreden!
Ik ga het ontwerp nu in mijn programma SCARM opzetten.
Bedankt allen!
Groet,
Alex.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Laurent op woensdag 05 juli 2017, 00:38:59
Citaat van: DB BR85 op dinsdag 04 juli 2017, 11:17:56
Net even je topic doorgelezen en wat Herman gedaan heeft is eigenlijk wel het maximum haalbare. Dit komt met name door de ontbrekende kleine pas stukjes in het C assortiment. Ik heb Herman z'n idee iets verfijnt. zoveel mogelijk de kleine passtukjes weg gehaald. Je moet daar niet teveel van bij elkaar willen, dat geeft storingen.
Je moet bij C rails dan ook niet vanuit passtukjes willen denken, maar vanuit grote delen. Als je het voor het eerst ziet, denk je dat C rails allemaal willekeurig gekozen maten zijn, maar dat zijn het niet. Het is een zeer goed overdacht railsysteem, ieder stukje heeft een bepaalde functie. Echter, om die te leren, zul je de geometrie moeten begrijpen en dat kost nou eenmaal veel tijd en oefening.

1:1 een M rail geometrie overnemen in C rail is eigenlijk niet te doen, zoals je reeds gemerkt hebt. Bij benadering lukt het nog best aardig, maar dat komt deels doordat de boogmaten en vaste lengtes redelijk overeen komen (R1 = 360mm, lengte = 360mm).
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: hmmglaser op woensdag 05 juli 2017, 10:50:25
Ik heb tot nu toe alles wat ik wou kunnen maken met C-rails zonder te zagen heeft me wel redelijk wat uurtjes op anyrail gekost en een berg aan passtukjes die naar mijn mening de baan totaal niet beïnvloeden kwa rijden of storingsgevoeligsheid.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op woensdag 05 juli 2017, 10:53:30
Ok.
Wat zijn dan "passtukjes" voor jou, Mark? Nummers 20107, 20206 etc?? Kleiner is er toch niet bij C-rails?
groet,
Alex.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Gerrit-1959 op woensdag 05 juli 2017, 10:56:47
Hallo,

@ Alex: en de 071, 077, 094,enz.
@ Mark: Ik had een startset en geen ringleiding. Voor het rijden was het geen probleem,
    maar voor de bediening van wissels met elektrische aandrijving en decoder, had ik wel een probleem. 
    Ik moest goed kijken waar ik de aansluiting van de gleissbox plaatste.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: hmmglaser op woensdag 05 juli 2017, 11:22:32
Ik heb in mijn baan heel veel 24206 24207 24064 24071 24077 zitten.
Gebruik voor de wissel ook een apart voeding.
Een startsetje en dan wissels met ingebouwde decoder kan idd voor problemen zorgen omdat de wisselspoel ruim 1 ampere kan vragen het is dan maar voor een seconde maar dat merk je wel als er treinen rijden ;)
Alex je banenplan ziet er wel mooi uit voor de beschikbare ruimte alleen in het minder functioneel  mocht je met meerdere treinen willen rijden,ben je bijna verplicht om met blokken te gaan werken ;)
Heb zelf mede door de in mijn ogen beperkte ruimte meer voor functioneel gekozen dan voor een mooie baan
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: DB BR85 op woensdag 05 juli 2017, 16:23:02
Ik denk dat we elkaar allemaal begrijpen. Pas stukjes zijn on ontkoombaar. wat ik bedoelde is dat je niet bijv 6x de 064 achter elkaar moet plakken. meer klik bewegingen van het aansluiten van de rails meer kans dat er wat stuk gaat.  :) :) :)
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Gerrit-1959 op donderdag 06 juli 2017, 20:41:54
Hallo Alex,

Ben nog wat wezen stoeien met het probleempje van Herman en denk een oplossing te hebben. Volgens Anyrail is dit ontwerp zonder 'wringen'. Kijk maar of je er iets mee kunt. Als je wil, kan ik je ook een lijst geven van de te bestellen onderdelen.

Edit: Wat railstukken vervangen.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op donderdag 06 juli 2017, 20:52:05
Zo-o, een volhouder van aard, begrijp ik  ;) Dank je.
Ik ga op een ander moment zeker naar de 'pasbaarheid' kijken.
Ja, dat is wel service, zo'n lijst met onderdelen, graag!

Heeft Anyrail ook functionaliteit die bijv. zelf berekent wat het sluitende railstuk moet zijn? Of die met het oog daarop adviseert om bepaalde raillengten achter elkaar te leggen? Of moet je steeds zelf puzzelen?

Groet,
Alex.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Gerrit-1959 op donderdag 06 juli 2017, 21:19:50
Hallo Alex,

Lijst komt morgen. Anyrail is gewoon puzzelen. Maar de geometrie van C-rail is goed doordacht.
Ik denk trouwens, dat er geen ontwerpsoftware is, die sluitstukken berekent. Voor rechte stukken zou het mogelijk kunnen, maar er zijn teveel variabelen, waamee rekening gehouden moet worden, zoals radiï, soorten wissels, enz.
Maar het puzzelen is ook wel een uitdaging en daardoor leuk.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Jørg op donderdag 06 juli 2017, 21:24:03
In Wintrack bestaat de mogelijkheid om twee stukken rail sluitend te verbinden met een aantal passtukjes.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op donderdag 06 juli 2017, 21:27:39
Dank je, ik zie de lijst wel.
Ik merk dat je uitgedaagd bent....
A.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op donderdag 06 juli 2017, 21:31:13
Dat is verdraaid handig!
Maar Wintrack is dan ook top-of-the-bill, toch? Daar betaal je dacht ik voor.
Ik werk met Scarm, open source...

'k Heb overigens wel gemerkt dat weet hebben van de boogstralen en bijbehorende stukken minstens zo belangrijk is.
En ervaring.... Ik ontwierp dus m'n 2e baan, M-rail was m'n 1e....  :) :)

groet,
Alex.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: RoelMarklin op donderdag 06 juli 2017, 21:49:04
Wintrack heb je ook in de gratis demo mode. Daar kun je alle ontwerpen mee maken. Je kunt het resultaat alleen niet opslaan. Maar als je een schermafdruk maakt, kun je he plaatje wel bewaren.

Zo ben ik ook begonnen en heb na enige tijd het pakket aangeschaft. Ik heb ook Anyrail, maar vind persoonlijk WinTrack prettiger werken. Nogmaals, dat is een persoonlijke mening.

Groeten,
Roel
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Gerrit-1959 op donderdag 06 juli 2017, 22:11:49
@ Jørg: berekent Wintrack dit voor je?
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Jørg op donderdag 06 juli 2017, 22:31:40
-Gerrit:
Idd, dat doet WT,  :thumbup:
Indien er verschllende opties mogelijk zijn om de twee railuiteinden te verbinden kan je de meest ideale oplossing kiezen.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op donderdag 06 juli 2017, 22:34:26
Dat is wel erg aantrekkelijk, en ik denk niet alleen voor de beginneling...
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Laurent op donderdag 06 juli 2017, 22:38:38
Mwah, als je wat kijk hebt op de geometrie kom je vaak zelf tot elegantere oplossingen. Het is meer een indicator van hoe iets aangepakt kan worden, maar met een beetje puzzelen kom je zelf vaak mooier en slimmer uit.

Overigens kan je dit plan ook nog goedkoper maken. Er zijn wat stukken waar in 1 recht stuk een of meerdere 094's en/of 077's zitten. Een 094 en 077 samen kan je vervangen door een 172 en 2 094's samen kan je vervangen door een 188.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Gerrit-1959 op vrijdag 07 juli 2017, 06:45:31
Hallo Alex,

Lijst in PB.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op vrijdag 07 juli 2017, 09:07:26
Heb 'em gevonden, Gerrit, erg bedankt!
groet,
Alex.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op vrijdag 07 juli 2017, 15:44:53
Hallo Gerrit,

'k Ben bezig om je ontwerp in Scarm te zetten.
Zie bijgaande foto, en daarop de rood omcirkelde railstukken.
Ik kan niet elk railnummer goed lezen.
Zie je kans om het nummer te noemen/erbij te zetten?

Dank!
Alex.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Gerrit-1959 op vrijdag 07 juli 2017, 16:42:10
Hallo Alex,

Zijn allemaal 24206.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op vrijdag 07 juli 2017, 17:15:03
Thx!
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Gerrit-1959 op vrijdag 07 juli 2017, 17:17:38
Lukt het in Scarm?
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op vrijdag 07 juli 2017, 17:18:31
'k Heb nu een vijfde deel af, schat ik, en tot nog toe sluit alles best....
A.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Gerrit-1959 op vrijdag 07 juli 2017, 17:21:30
Met dank aan Herman  :thumbup:
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op vrijdag 07 juli 2017, 17:23:01
 :thumbup: :thumbup:
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: hmmglaser op vrijdag 07 juli 2017, 18:36:01
Als je anyrail installeert kun je met de demo gewoon het plan van Gerrit bekijken als hij je dat toe stuur je kunt alleen niks wijzigen.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op vrijdag 07 juli 2017, 18:37:42
Ah, goeie tip Mark, wist ik niet  ;-)
groet,
Alex.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: DB BR85 op vrijdag 07 juli 2017, 19:27:00
Ik heb je een mail gestuurd met een rekenprogramma uit Duitsland.

Gr. Dirk
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op vrijdag 07 juli 2017, 22:55:01
Top Dirk, dit rekenprogramma 'Gleisrechner für Märklin C-Gleise' van Henning Voosen werkt uitstekend!
http://www.henningvoosen.de/Site/Downloads/cgleisrechner.htm (http://www.henningvoosen.de/Site/Downloads/cgleisrechner.htm)
Dank voor 't tippen...
Groet,
Alex.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: DB BR85 op zaterdag 08 juli 2017, 07:06:53
 :thumbup: :thumbup:
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Gerrit-1959 op zaterdag 08 juli 2017, 10:58:59
Hallo Alex,

Bij deze.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: marklinmanus op zondag 09 juli 2017, 16:31:43
Nog een andere variant  (breedte 140)
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op maandag 10 juli 2017, 12:38:38
Haha, het houdt je bezig, zie ik, Herman. Bedankt!
Niet gek, dat bredere perron.
Het is overigens maar de vraag of mijn kamer de uitbreiding van de treintafel toelaat, zoals in dit ontwerp nodig is. Ik denk dat ik figuurlijk tegen een deurpost aanloop.
Groet,
Alex.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: DB BR85 op maandag 10 juli 2017, 16:58:20
Alex,

Waarom ga je met je schaduwstation niet een niveau omlaag. Bijv.. linksachter naar beneden en rechtsachter omhoog dan kan je veel meer treinen plaatsen en je hebt die extra paar cm niet nodig.

Gr. Dirk
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op maandag 10 juli 2017, 23:42:14
Dirk,

Dat wordt me wat ingewikkeld, zo'n schaduwstation.
Vooral ook omdat mijn treintafel laag is (was oorspronkelijk een nog lagere speeltafel voor de jongens toen ze klein waren) en er lopen flink wat dikke balken onder...
Zie ik niet 1 2 3 zitten.

Voorlopig is zo'n schaduwstation op een ander niveau voor mijn volgende baan ;-

Groet,
Alex.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Jan22 op dinsdag 11 juli 2017, 18:56:38
Dit is je oorspronkelijk ontwerp in M-rails:
(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=67373.0;attach=133328;image)

en dit de laatste MarklinManus variant (140 diep):
(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=67409.0;attach=133838;image)

En daarvan merk je op: het is de vraag of mijn kamer de uitbreiding van de treintafel toelaat, zoals in dit ontwerp nodig is.

Dus dan pak ik nog even je tafelmaten erbij:
(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=67409.0;attach=133548;image)

De figuurlijke deurknop: zit die links voor?
Oftewel is de diepte van 131,5 aan de linkerkant het absolute maximum?

Want dan was het eerste plan van MarklinManus met de verbeteringen van Dick inderdaad het maximaal haalbare (tenzij je rechts een rechter meegebogen wissel toestaat bij het inrijden van het station):
(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=67409.0;attach=133573;image)

Bij een schaduwstation moet je je niet voorstellen dat die onder je huidige baan ligt, maar op de plek van die huidige baan, en dat dit ontwerp van je huidige baan hoger ligt dan je huidige maaiveld.

Ik pak 'm er even bij:
(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=67373.0;attach=133330;image)
Kijk: zelfs rechte achterwanden, ideaal voor meer niveaus boven elkaar zonder ruimteverlies.

Citaat van: Alexmoba op maandag 10 juli 2017, 23:42:14
Dat wordt me wat ingewikkeld, zo'n schaduwstation.
Dat is zonder meer waar: het wordt wat ingewikkeld, om het je voor te stellen althans.
Maar MarklinManus kan het wel in 3d visualiseren. Ook als je er uiteindelijk toch vanaf ziet.

Er zijn in mijn ogen 2 opties:
-het huidige station met draaischijf ligt op het huidige maaiveld, en het schaduwstation ligt hoger
-het schaduwstation ligt op het huidige maaiveld, en dit station met draaischijf ligt hoger

De eerste optie is makkelijker realiseerbaar dan de tweede optie vanwege de diepte van de draaischijf.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op dinsdag 11 juli 2017, 21:32:17
Jan Willem,

Nou nou, hier word ik wel een beetje stil van, dat iemand ongevraagd zó gaat zitten meedenken. Laat ik dat vooral éérst zeggen...

En ik moet je ook eerlijk zeggen dat ik de ('ingewikkelde') optie van schaduwstation nu toch nog wel even wat beter wil bekijken. Ook al kan ik niet helemaal volgen wat je zegt. Bijv. je optie 1: in mijn ogen kan dat niet, een schaduwstation boven op je huidige baan, daarmee is toch je huidige baan uit zicht? Beetje onbenul van mijn kant waarschijnlijk.

Zie de bijgaande afbeelding van de kamerindeling, voor een indruk. De deurkruk zit dus rechts 'beneden aan' de treintafel. Ik heb nog een cm of 4/5 over (de deurpost namelijk) en dan komt de deur zelf, die naar binnen draait.

Overigens is deze kamer in de winter ook nog waskamer...... Sorry, maar het is niet anders  :O
D.w.z. dat zowel boven mijn treintafel als boven het bed 3 waslijnen hangen. Waarbij ik mijn vrouw altijd van harte aanraad om éérst de lijnen boven het bed vol te hangen en dan pas boven onze treinen...
Dus vandaar mijn vraag: hoeveel cm gaat de baan/het maaiveld dan omhoog? Is dat substantieel?

Ons bedienpaneel wil ik eigenlijk niet wijzigen, dus als het een beetje wil moet dat gelijk kunnen blijven.

Het is wel heel verleidelijk om in te gaan op de gedachte om je opties te laten visualiseren in 3D....

Nogmaals zeer bedankt voor je meedenken!

Groet,
Alex.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Jan22 op dinsdag 11 juli 2017, 22:39:55
CiteerOftewel, wie heeft de moed om hier z?n vingers aan te branden?
Weet dat ik ENORM geholpen zou zijn!
Nou moe!

Maar een duidelijker uitleg van de ruimte kun je niet geven,
en inderdaad, dat schakeltableau dwingt af om de wissels min of meer gelijk te houden.
Maar niet persé. Een virtueel tableau op een pc is ook een abstractie van de feitelijke baan.
Je zou het 4-sporig schaduwstation kunnen beschouwen als iets wat boven ligt in plaats van achter.
Kwestie van abstract denken.

Een schaduwstation boven leggen. Mmm, tja dat was ineens een ingeving. Het bestaande station ligt dan in beeld op het maaiveld, maar de op en afrit naar het schaduwstation-niveau liggen uit beeld.
Het schaduwstation zelf komt door zo'n opbouw in principe aan de voorkant van de bovenste "ovaal", maar dat kan niet want daar ligt je maaiveldstation al in beeld. Dus moet het schaduwstation dan wat meer naar achteren, of het maaiveldstation meer naar voren. Net hoe het uitpakt met het bogenwerk. Dat zie je alleen maar als je het uitprobeert, b.v. in wintrack of scarm.

Die waslijnen, daaraan hangen natuurlijk lakens, lange broeken en zo ...
(oftewel je zit vast aan een maximale hoogte,
je wil niet dat een laken aan bergtop of alpenhut blijft hangen, dat wordt duur)
Bij ons hangen die 's winters in het trapgat, en dat is ook niet ideaal.
Omdat de damp dan door het zolderluik naar de treinkamer trekt.
Daar is 't iets makkelijker af te voeren. Maar toch.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op woensdag 12 juli 2017, 08:42:45
Moge Jan Willem,

Deze plattegrond van de kamer heb ik begin 2016 gemaakt; treintafels 'huidig' en 'nieuw' zijn dus inmiddels één verrijdbare treintafel.

Haha, ja lakens héb ik het tegenwoordig idd niet zo meer op....
Maar het bed dat je ziet, is een logeerbed, dat staat tegenwoordig op z'n kant, zodat al het lange spul dáár hangt en het korte boven de baan, dat bevalt me  ;)

Hoop dat jij of iemand anders toch nog even 'durft' voort te borduren/fantaseren op de ligging van zo'n schaduwstation...
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: DB BR85 op woensdag 12 juli 2017, 12:33:40
Hoi Alex,

Kon het toch niet laten om je baan wat aan te passen met een Schaduwstation. Ik heb rechts het wisselcomplex verandert maar niet het aantal en de richting, dus naar mijn idee kan je je tableau gewoon behouden. ik heb links een extra spoortje gemaakt. Daar kan je nog wat mee doen. is wel een extra wissel weet niet hoe je daar tegen aankijkt ivm met je tableau. Spoortje zou je kunnen gebruiken voor een kleine eind halte ofzo.

Kijk maar wat je er mee wilt. P.S. Je tafel gaat er ongeveer 10 cm van omhoog.

Gr. Dirk
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op woensdag 12 juli 2017, 15:21:11
Ha Dirk,
Dank voor je belangeloze 'medewerking'   :-) :-)
Leuk!

Even voor de vuistweg een reactie:
- betekent dit dat mijn huidige baan 10 cm hoger komt te liggen? En het schaduwstation dus op mijn huidige tafelblad?
- de wisselstraat rechts is toch best wat veranderd, vind ik, ook als het gaat om snel op het tableau opzoeken om welke wissel het gaat. M'n zoontjes zijn 11 en 12...
- het bedientableau heeft ook bezetmelding voor 4 sporen, maar dat kan intact blijven, geeft alleen de situatie weer van het schaduwstation een niveautje lager
- heb je dit sporenplan ook in 3D, om het me beter voor te kunnen stellen?
- ik wil (toch) graag de helling op max. 3% houden, want ik wil ook met digitale treinen gaan rijden. Wat is hier nu het helling%?
- tot slot een rare vraag: behalve het feit dat het schaduwstation nu mooi uit beeld is: wat levert me deze situatie (met het schaduwstation een niveau lager dus) nu MEER op dan m'n huidige situatie?

Geinig dat in jouw programma (Wintrack toch?) kennelijk ook mijn Fallerstation met naam en toenaam zit...
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: DB BR85 op woensdag 12 juli 2017, 18:12:52
Hi Alex,

-Je kan je baan 10 cm hoger maken of je schaduwstation 10 cm lager. Dat is aan jou.
-Ik heb helaas nog geen 3D beeld. Dat bestand is te groot om te uploaden. Komt nog.
-Nu ik er nog eens naar kijk snap ik wel wat je bedoelt met de wisselstraat.
-Helix is 3,5% dacht ik uit m'n hoofd. Moet voor het digitale systeem kunnen. Gezien ik op jou foto's alleen stoom en diesel zie heb ik de doorgaan van de tunnel 8 cm gemaakt. Zou eventueel nog naar 7 kunnen dna wordt je helix kleiner.
-voordeel van een schaduwstation is dat alle treinen die even niet rijden uit het zicht zijn. Je krijgt een reëeler beeld van je treindienst. Je kan ook het aantal sporen in je schaduwstation makkelijk uitbreiden zodat je met de toekomst meer treinen kan stationeren. in je huidige plan ben je beperkt tot 3 treinen in je schaduwstation. (In mijn plan voorlopig ook, maar wat ik al zei dit is makkelijk uit te breiden).

Gr. Dirk
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: marklinmanus op woensdag 12 juli 2017, 18:54:06
Hallo, lukt +/- 30 cm?
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op woensdag 12 juli 2017, 19:09:20
Herman,

30 cm? Ik heb achteraan 35 cm (gerekend vanaf de treintafel) en dan begint het schuinlopende dakvlak.

En wat de waslijnen betreft, ja dan is 30 cm natuurlijk zomaar de helft van m'n hemd....
Bovendien, er moet ook nog ruimte overblijven om voor gebergte de hoogte in te kunnen gaan.

Ik zou eerder, ook nog aarzelend, 20 cm zeggen....
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op woensdag 12 juli 2017, 19:11:57
Dirk,

Er zijn twee E-loks naar me onderweg, een E18 (blauw) en een E19 (rood).....  :thumbup:
Dus laten we daar maar vast mee rekenen  ;)
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: marklinmanus op woensdag 12 juli 2017, 19:14:05
Zat te denken aan 2 schaduwstations boven elkaar de 1 aansluiten op de rechter en de ander op de linkerkant van je station.
Beide schaduwstations met een keerlus.
Dat is dan wel erg krap op hooguit 20cm.
Als er iets ontspoort heb je een probleem.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op woensdag 12 juli 2017, 19:16:11
Snap ik. En problemen moeten we ver van blijven.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: hmmglaser op woensdag 12 juli 2017, 23:43:10
Ik zou een schaduwstation maken niet ingewikkeld willen noemen het is vaak bewerkelijk :D
Maar mocht je een dichte plaat willen gebruiken voor het schaduwstation dan heb je al snel een tussen ruimte van 40 cm nodig om er goed bij te kunnen als je alleen onder de rails wat maakt kan het idd al vanaf een cm of 10 als je er rondom goed bij kunt.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op woensdag 12 juli 2017, 23:58:44
Ik denk inderdaad Mark dat ik aan die dichte plaat vast zit, want dat is mijn huidige treintafel.
Dus een flinke verhoging dan van het huidige sporenplan, 40 cm is behoorlijk wat.

Bedenk me nu pas trouwens, in het geval ik het huidige sporenplan dus ophoog en er een schaduwstation onder maak, dat ik in de knel kom met alle bedrading van wissels en seinpalen. Toch?
Ik heb nu ook een hele dradenwereld aan de onderkant van de treintafel lopen...
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Peter.v.L op donderdag 13 juli 2017, 00:55:05
Goedenavond,

Ik heb zelf ook mijn baan in SCARM ontworpen (KLIK (https://umdasaltesagewerk.wordpress.com/het-baanplan/)) en hieruit besteld, bij mij klopte alles netjes en tot nog toe past alles zonder problemen.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: DB BR85 op donderdag 13 juli 2017, 01:26:53
Alex,

Als ik alle reacties zo lees zijn we bereid je te helpen, maar volgens mij geven we je zoveel mogelijkheden dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Bedenkt rustig wat je wilt en ga stap voor stap je aanpassing doen. Ik zou nu beginnen met het vervangen van de M naar C rails daar de ervaring mee op doek dan kan je altijd nog uitbreiden.

Succes ,

Gr. Dirk
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op donderdag 13 juli 2017, 09:36:11
Goed om te lezen, Peter!
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op donderdag 13 juli 2017, 09:54:09
Ja die bereidheid is overweldigend hier, Dirk. Top!  :thumbup: :thumbup:

Op zich voel ik best voor een schaduwstation, mits in ruimte behapbaar (30 cm omhoog is te) en met duidelijke voordelen t.o.v. situatie nu. Voordeel dat ik idd zie is dat je op een ander niveau je schaduwstation kunt vergroten en dus meer treinen startklaar kunt hebben staan. Dat is winst.

Aandachtspunt voor me is wel hoe ik dan uit de voeten kan met de bekabeling van het sporenplan/de 'bovenbaan'. Met een schaduwstation op een dichte plaat (namelijk de huidige tafel) kan ik maar slecht die bekabeling aanbrengen natuurlijk, zie schets hieronder.

Nou ja, maar eens over doordenken.
Bedankt zover,
Alex.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: DB BR85 op donderdag 13 juli 2017, 12:04:25
wat je zou kunnen doen is piano scharnieren maken aan de plaat boven het schaduwstation. dan kan je die met gasdempers open zetten kan zou je relatief makkelijk bij je bekabeling van je schaduwstation moeten kunnen komen.

Gr. Dirk
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op donderdag 13 juli 2017, 12:07:10
Vindingrijk!
Moet wel ALLES op je baan vaststaan, Dirk, en dat is bij mij (nog) niet het geval....
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: RoelMarklin op donderdag 13 juli 2017, 12:11:34
ik heb de draadjes onder de plaat in boekenbinders gelegd,
klik hier en zie de vijfde en zesde foto (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=50887.msg1000869#msg1000869)

Groeten,
Roel
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op donderdag 13 juli 2017, 12:16:32
Uiterst geordend, Roel. Hou ik van.
Ook nog makkelijk open te maken bij storing?

Terwijl ik dat bekeek (beetje off-topic) zag ik op de foto van het station dat je onder je rails dunne, witte 'plaatjes' hebt liggen. Wat is dat en waarom?
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: RoelMarklin op donderdag 13 juli 2017, 13:22:34
Die dunne witte plaatjes zijn stukjes dubbelzijdig plakkende tape. Daarmee heb ik de rails vastgezet op de ondergrond. Geen schroeven nodig. Sommige forumleden plakken hele platen blauw isolatiespul op de ondergrond om geluid te dempen. Op deze manier gaat het ook.

Ik heb mijn 2 platen (1e en 2e niveau) met stekker kroonsteentjes verbonden. Ik kan vrij eenvoudig een plaat er af tillen om er onder bij te kunnen. Als je alles goed hebt getest hoeft dat eigenlijk nauwelijks meer te gebeuren. En als er iets met een trein is kan ik er altijd bij zonder de boel te demonteren.

Groeten,
Roel
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op donderdag 13 juli 2017, 14:24:37
Dempt die dubbelzijdige tape ook goed? Tevreden over?
Het staat natuurlijk een tikkeltje minder mooi, hoe ga je dat wegwerken?

Onthou ik, stekkerkroonsteentjes...
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: IJsengel op donderdag 13 juli 2017, 15:17:06
Hola Alex

Leuk dat je ook begonnen bent met een draadje over je te bouwen baan.
Leuk ook dat je samen met Mark mijn bouwsel hebt bekeken.
En leuk kennis gemaakt te hebben met je.

Je bent al een aardig end op weg. Heb je nog wat ideeën of inspiratie opgedaan bij het bekijken van mijn baantje? Zie dat je geen gebruik maakt van een keerlus. Hoeft ook niet, maar bedenk dan dat je treintjes altijd vanuit een en dezelfde richting je station binnenkomen. Minder leuk?

Hoe dan ook: succes en
Hasta la Pasta
Fred
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Jan22 op donderdag 13 juli 2017, 17:29:54
Citaat van: DB BR85 op woensdag 12 juli 2017, 12:33:40
ik heb links een extra spoortje gemaakt. Daar kan je nog wat mee doen. is wel een extra wissel weet niet hoe je daar tegen aankijkt ivm met je tableau.
(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=67409.0;attach=134009;image)

Het tableau bewijst nu waarom analoge tableaus een bottleneck zijn bij baanverandering, en digitale tableaus niet. Elke baanwijziging doet het oorspronkelijk ontwerp geen goed. Dit was de beste foto die ik van het tableau tot nu toe zag (De ideale foto zou zijn: recht van boven af):
(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=67373.0;attach=133336;image)
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op vrijdag 14 juli 2017, 00:46:53
Hoi Fred,

Dank!
Ja dat was genieten bij je U-vormige baan, vorige week, je hebt m.i. veel werk verzet in een relatief korte periode.
Fraai landschap heb je gecreëerd, aantrekkelijk en afwisselend. Kleurrijk ook.
Ik hik al langere tijd tegen de scenery aan, maar zoals jij bergen 'schiep', met aluminium gaas en róllen toiletpapier, moet het toch best goed te doen zijn.

Nou, eerlijk gezegd nog niet over nagedacht, die keerlus, en de effecten ervan.
Maar bepaald geen foute gedachte, verhoogt de levendigheid. Hebben hier nu telkens de treinen in dezelfde rijrichting.
Eens kijken of een keerlus te combineren valt met het schaduwstation op het -1 niveau.

Geniet van je baan! En succes met je schaduwstation...
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op vrijdag 14 juli 2017, 17:55:19
Gerrit,

Dit is het ontwerp in SCARM van mijn baan in C-rails.
Op 2 punten krijgt mijn programma het sporenplan niet sluitend, zie de beide rode cirkels.
Vermoedelijk met wat rekken en strekken wel te sluiten?

Nu nog schaduwstation en keerlus?!!??   :P :P :P
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: hmmglaser op vrijdag 14 juli 2017, 18:02:15
Op het eerst oog lijkt het wel me te vallen ze lijken recht op elkaar te staan dus dat gaat wel passen.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op vrijdag 14 juli 2017, 18:03:19
Klinkt hoopvol, Mark!
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Gerrit-1959 op vrijdag 14 juli 2017, 19:00:10
Hallo Alex,

Gaat wel passen, denk ik. Als ik het ontwerp in Anyrail 'opblaas', zie ik ook wel twee punten links, die niet helemaal in 1 lijn zitten.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: marklinmanus op zaterdag 15 juli 2017, 12:28:36
hoi Alex
Is dit wat?
hoogte boven het maaiveld +15 cm, alleen zit er nog een probleem met de doorrijhoogte in.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Jan22 op zaterdag 15 juli 2017, 15:25:51
Citaat van: marklinmanus op zaterdag 15 juli 2017, 12:28:36
probleem met de doorrijhoogte in.
Als je bedoelt met probleem de plek waar 7,7 cm staat (in verband met de net gearriveerde E-locs), dan zou een oplossing kunnen zijn om de driewegwissel iets op te schuiven, en met een brugconstructie met 1 raillengte dit punt te passeren. Aan de brugonderkant plak je dan wat Magic-tape om de pantograaf eronder langs te geleiden. Dan ben je er toch ook?
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Gerrit-1959 op zaterdag 15 juli 2017, 16:05:29
Hallo Jan,

Dat gaat niet lukken, want dan druk je de bocht naar het schaduwstation ook één raillengte naar buiten. Voor zover ik weet is de hoogte van het rijdend materiaal 64 mm, dus met 77 mm eerst even kijken of de pantograaf niet helemaal plat gaat.
Daarbij verandert dit plan wel heel veel aan de oorspronkelijke baan en kan Alex zijn gekoesterd paneel niet inzetten.
Misschien een idee om het schaduwstation aan te brengen bij de zwarte pijlen.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Gerrit-1959 op zaterdag 15 juli 2017, 16:54:43
Ik heb deze opties even geprobeerd, maar met de bestaande baan, voor zover ik heb geprobeerd, niet uitvoerbaar tenzij je rondom 10 cm erbij kunt doen op schaduwniveau.

Misschien het spoortje linksonder gaan gebruiken naar een module, die je eraan kunt bevestigen.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Gerrit-1959 op zaterdag 15 juli 2017, 17:12:25
Even voorbeeldje gemaakt van rangeermodule.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op zaterdag 15 juli 2017, 22:24:21
Hoi Herman,

'k Kom net thuis van een dagje schoonfamilie.
Nog gauw even op het forum gekeken naar eventuele ontwikkelingen; het houdt me toch bezig....

En jawel, ik zie dat jij, samen met Jan Willen en Gerrit, je hersens nogal hebt laten kraken!! Tenminste, dat lijkt míj.
Het ziet er vernuftig uit, dank voor je moeite!

Tegelijk moet ik ook maar gewoon eerlijk even aangeven dat ik moeite heb met het lezen van het sporenplan.
Daarom even vragen:
- gaat m'n huidige sporenplan in dit ontwerp 15 cm omhoog?
- is het geel gekleurde deel het schaduwstation + keerlus die dan komen te liggen op mijn huidige tafel/niveau? Dus letterlijk in de schaduw?  ;)
- waar duikt de trein naar beneden?
- en waar komt 'ie weer boven op de tafel?
- je snapt uit deze vragen misschien wel dat ik die 7,7 cm hoogte-situatie niet kan plaatsen.

Valt dat aan te geven?

Ik moet je zeggen dat ik zo langzaamaan wel wat ga voelen voor een constructie als deze. Verhoogt het rijplezier aanzienlijk.
'k Had hier zelf nimmer aan gedacht, ook niet toen ik m'n baan hier voor wat feedback postte. Leve het forum!

Groet,
Alex.

Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op zaterdag 15 juli 2017, 22:27:03
Hoi Gerrit,

Lekker bezig zo  :) :)
Vergeet je niet aan je eigen baan te werken?  ;)

Sluit je dit rangeerdeel nu aan op mijn huidige schaduwstation? Hoe moet ik dat zien?

groet,
Alex.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op zaterdag 15 juli 2017, 22:31:32
O te snel. Ik zie het inmiddels al, Gerrit, je maakt gebruik van het meest linker zijspoortje vooraan en haakt daar een losse module aan voor opstellen van treinen.
Dat is misschien wel èrg mobiel   :D
Wel een invalshoek die er tot nog toe niet tussen zat...
Nog eens naar kijken.
groet,
Alex.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Jan22 op zaterdag 15 juli 2017, 22:50:22
Citaat van: Gerrit-1959 op zaterdag 15 juli 2017, 16:05:29
Dat gaat niet lukken, want dan druk je de bocht naar het schaduwstation ook één raillengte naar buiten.
Maar, maar, maar ... uh, ik begrijp je niet. Even een krabbel met paint dot net:
de grijze stippellijn is de brug over de gele helling (van/naar het schaduwstation met dubbele lus),
met daarna pas de 3weg wissel met de opstelsporen in gewenste richtingen.

Die hoogte van 7,7 cm is op de plek van de grijze stippellijn het hoogte verschil tussen de gele baan (onder)
en de grijze baan (boven). Als ik de 3-wegwissel op deze wijze een rails opschuif,
dan bevindt die rails zich boven dat punt van 7,7 cm, en als ik die rails vlak monteer,
b.v. op een brug, dan is de doorrijhoogte eronder te maximaliseren ...

geel = ondernivo,
grijs = bovennivo
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: marklinmanus op zaterdag 15 juli 2017, 23:35:40
Korte uitleg.
Geel ligt op je huidige tafel en gaat aan de rechterkant omhoog.
Daar ligt een wissel waar het plan vervolgens grijs wordt.
Hier kun je kiezen om via rechts of links je station in te rijden.
Je kan dus aan beide kanten zowel omhoog als naar beneden rijden.
Heb Max 3% steiging toegepast en dan heb je waar Jan het laat zien een doorrijhoogte van 7,7cm
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op zaterdag 15 juli 2017, 23:38:43
Ik ZIE het, Herman, zo gaat 'ie leven, leuk!

Zou de lengte van de opstelsporen in bochtvorm een beetje overeenkomen met mijn huidige lengten in het schaduwstation?
Of zou ik treinen moeten gaan inkorten.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op zaterdag 15 juli 2017, 23:43:30
Jan Willem,
Wat is de reden voor het verschuiven van de 3-wegwissel naar rechts? De bedrading onder de wissel?
M'n 3 opstelspoortjes worden er natuurlijk wat korter van.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: marklinmanus op zaterdag 15 juli 2017, 23:44:46
Heb het plan al verwijderd dus dat kan ik niet meer nakijken voor je.
Maar zoals je ziet zit er aan de onderkant nog ruimte zat en door het wat aan te passen denk ik wel dat het mogelijk is om veel langere sporen te krijgen.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Jan22 op zondag 16 juli 2017, 11:08:46
Citaat van: Alexmoba op zaterdag 15 juli 2017, 23:43:30
verschuiven van de 3-wegwissel naar rechts

reden:
hoogteverschil met spoor eronder vergroten tot het absolute maximum, 7,7 cm,
en de plek waar dat gebeurt versmallen tot max 1 rails breedte (smaller dan een 3wegwissel)

gevolg: 3wegwissel moet iets naar achteren gedraaid om even lange opstelsporen te behouden
en of dat kan hangt af van te vormen landschap
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: marklinmanus op zondag 16 juli 2017, 11:52:57
Klopt Jan-w een bocht omhoog en je bent er.
Eventueel aan beide zijde een hap uit de C-rai ballast zagen en je hebt weer wat meer ruimte.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: RoelMarklin op zondag 16 juli 2017, 12:49:26
Je kunt ook tussen het gewone wissel en het driewegwissel een halve lengte recht en een bocht naar links leggen. Dan krijg je weer de lengten van het opstelspoor achter het driewegwissel terug.

Als je het in M-rais legt neem je 5107 en 5100 (of 5200) tussen die twee wissels.

Groeten,
Roel
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op maandag 17 juli 2017, 10:10:29
Allen,

Ok helder!

Ja die hap uit de C-rails is wel handig, een mooie boog voor de pantograaf...

Nog vraagje (uit de tekening kan ik het volgens mij niet halen): bij welk grijs railstuk laten jullie in dit ontwerp de helling naar beneden STARTEN? Dit geldt natuurlijk van 2 kanten, je kunt immers vanuit 2 bochten naar beneden.
En waar ben ik daadwerkelijk op niveau -1, is dat waar ik de gele kleur zie beginnen, dus met de wissel zelf, ligt die plat op niveau schaduwstation?

@Roel: ja, dat kan natuurlijk. In C-rails wordt het dan 24094 + 24130, lijkt me.

Bedankt weer mensen!

Groet,
Alex.

Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: marklinmanus op maandag 17 juli 2017, 10:42:11
In de driehoek aan de bovenkant begint de klim.
De wissel die dan rechts ligt waar de 2 gele sporen samen komen ligt dus al op de helling, dit heb je nodig om met je 2 sporen grijs weer over geel te gaan.
Je begint rustig aan eerst 1% volgende 2 en zo naar 3%.
Bij de wissels die in je station liggen steig je nog met 1% naar 15 cm
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Jan22 op maandag 17 juli 2017, 10:51:38
@Herman:
Die hoogtes zou je misschien in de tekening erbij kunnen zetten?
Of eventueel: twee tekeningen van de twee lagen?

Maar ik neem aan dat je het origineel al niet meer hebt.
Ik gebruik zelf een demo, dus kan ook niets opslaan, op het screenshot-resultaat na.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op maandag 17 juli 2017, 15:28:48
Dank Herman.

De suggestie van Jan Willem lijkt me handig, dan zie ik (per railafstand?) hoe de hoogten zijn.
Maar ja, dan moet je weer gaat ontwerpen, begrijp ik, dat is ook zo wat...
Zeker met deze temperaturen  ;)
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: marklinmanus op woensdag 19 juli 2017, 15:20:03
Citaat van: Alexmoba op maandag 17 juli 2017, 15:28:48
Zeker met deze temperaturen  ;)

Nou, gewoon druk aan de arbeid.
En inderdaad ik heb het plan niet meer.
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op zaterdag 03 februari 2018, 14:14:57
Herman e.a.,

Graag praat ik jullie hier even bij. Wordt wel tijd ook, lijkt wel alsof dit draadje was doorgeknipt...
Niet dus, achter de schermen steeds doorgegaan aan onze baan.

Stand van zaken: inmiddels dus over op C-rails en digitaal (startpakket 29721). M-baan verkocht. Sinds heel kort ook een CS3 in huis.
Wat een prachtig spul allemaal, ben de koning te rijk!

Maar, met zo'n startspoortje, dat we weliswaar iets uitgebreid hebben met wat wissels en zijspoortjes, missen we toch onze vorige (voor onze begrippen  ;) ) 'grote' baan. Met hulp van jullie is een half jaar terug onze vorige baan 1 : 1 overgezet op C-rails, zie eerder dit draadje.
Op een later moment met Gerrit toch nog een keer gekeken naar mogelijkheden als dubbel spoor van station naar schaduwstation, keerlus, wellicht schaduwstation op een ander niveau e.d. Maar dat laatste durf ik niet goed aan, heb rondom geen ruimte om bij het schaduwstation te kunnen in geval van ontsporing. Dank nog Gerrit voor je bereidheid mee te denken en doen.

Enkele weken terug zelf het één en ander nog wat aangepast. Zijn nu content met wat er als plan ligt.

Echter, op 3 punten (2 zijn elkaars spiegelbeeld) heb ik nog problemen om de rails sluitend te krijgen. zie de rode cirkels in de bijlage.
Ziet iemand van jullie er gat in om het gat te dichten?

Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: marklinmanus op zaterdag 03 februari 2018, 14:45:00
zo
Titel: Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Bericht door: Alexmoba op zaterdag 03 februari 2018, 14:58:37
Top Herman, dat is (weer) schandalig snel  :thumbup:
Erg bedankt, de zaak is rond.

Voel me vanzelf wel een beetje zitten, na zo lang puzzelen  :D