Hallo,
Na een behoorlijk aantal weken zwoegen heb ik nu een baanontwerp, waarmee ik aan de slag wil. In mijn maagdelijk lege ruimte moet ik eerst een tafel bouwen. Dit wordt een 'zwevende' tafel, wat betekent, dat er geen poten onder komen. Daarvoor heb ik een stalen kokerbalk van 80x20x2 gekocht. Hier moet ik nu 22 lippen aan vast lassen. Tevens komt haaks op de kokerbalk een andere kokerbalk, zodat ik een L-vormige tafel krijg.
Volgende week ga ik de lippen klaarmaken.
Mijn plan vind je in het volgende draadje: -Mijn ontwerp- (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=65834.0)
strak banenplan, suc6 met het lassen.
groeten Quinten
Ik wil dit ook wel zien.
Ga je volgen.
Vandaag 22 bevestigingsplaatjes gemaakt van 80x40x3. Deze moet ik om de ongeveer 400 mm aan de kokerbalk lassen, waar de bevestigingsplaatjes op liggen. De volgende klus is tijd genereren om ze vast te lassen.
Hallo Gerrit,
Ziet er allemaal best wel zwaar uit. Ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
M.vr.gr. Erwin
Hallo Erwin,
De zwaarte valt wel mee. De koker 80x20x2 mm weegt ongeveer 20 kg met bevestigingsplaten en overspant iets meer dan 3 m. Sterker nog, ik denk dat het hele frame zelfs een relatief lichte constructie is vergeleken met ik wat ik hier soms zie. Ik kies ook bewust voor deze constructie, omdat ik geen poten op de vloer wil hebben. Dit betekent dan ook, dat de helix en schaduwstation aan het frame komen te hangen.
@ Erwin: Montagebeugels eraan gelast en gewogen: 9,1 kg. Valt dus reuze mee.
Nu in elk vak twee moeren erop lassen en in het midden drie en dan kan de koker fungeren als massabalk.
Hallo Gerrit,
Ziet er allemaal goed uit, ben benieuwd naar het vervolg. :thumbup: :thumbup:
M.vr.gr. Erwin
Heel benieuwd naar de vorderingen,
Een stalen frame zwevend is niet wat je vaak ziet. Heel eerlijk gezegd voor mij de eerste keer
Citaat van: baureihe 103 op donderdag 11 mei 2017, 20:02:08
Een stalen frame zwevend is niet wat je vaak ziet. Heel eerlijk gezegd voor mij de eerste keer
Voor mij ook.
Maar waarom niet?
Het lijkt misschien onlogisch maar is dat ook zo?
In ieder geval ik ben razend nieuwsgierig hoe dat er uit gaat zien.
Hallo,
Ik spreek bij deze de hoop uit, dat de heren het zweven niet letterlijk nemen. :D Het is zoals al in het begin geschreven: 'Zweven'. De kokerbalk bevestig in aan de muur en gaat dus van muur naar muur. Mogelijk dat ik bij de muur iets moet gaan doen als een soort van poot, omdat 1 muur van gipsplaat is. Daar moet ik nog even onderzoek naar doen.
afhankelijk van de dikte van uw gipsplaaten 9 of 13mm zijn er pluggen dat tot 50gk kunnen dragen. Als je 4 pluggen gaat gebruiken dan zou je theoretisch 200kg kunnen aanhangen, maar of je dit wilt gaan vertrouwen :?
Hallo Gerrit,
Of je moet kijken of er houtwerk achter zit.
M.vr.gr. Erwin
Hallo Philippe,
Dat is dus ook het onderzoek, wat ik even moet doen. Welke dikte hebben de platen en waar zitten de tengels, waar de gipsplaten tegenaan geschroefd/gespijkerd zitten? Ik heb geen vertrouwen in een draagkracht van 200 kg in een gipsplaat en zeker niet, als het in het midden is. Misschien, dat het geldt voor de moderne gipsplaat, maar van deze weet ik, dat ze in 1981 in het huis zijn geplaatst. Ik neem liever het zekere voor het onzekere en dan misschien een horizontale draagbalk of een klein vierkant kokerbalkje 20x20x2 vertikaal.
Persoonlijk zou ik voor een verticale steun kiezen tegen de muur en het zekere voor het onzekere nemen.
Citaat van: Gerrit-1959 op vrijdag 12 mei 2017, 14:26:44
Ik neem liever het zekere voor het onzekere en dan misschien een horizontale draagbalk of een klein vierkant kokerbalkje 20x20x2 vertikaal.
Dat lijkt mij zeker een goed besluit en ik zou er in ieder geval voor kiezen.
De plug kan misschien 50 kg dragen maar naar mijn bescheiden mening kan een gipsplaats dat niet.
En is deze plug specifiek voor gipsplaten?
Deze pluggen kunnen een behoorlijk gewicht aan, maar zoals reeds gezegd, ik zou het toch niet vertrouwen... Dit werkt perfect om bv kabels voor spotten op te hangen tussen 2 gipswanden en daar zit ook behoorlijk wat kracht op. Maar om een treinbaan er aan te vertrouwen.
http://www.gerritse.nl/bevestigingsmiddelen/pluggen/hollewandpluggen/354475/hollewandplug-metaal-m5x45mm/ (http://www.gerritse.nl/bevestigingsmiddelen/pluggen/hollewandpluggen/354475/hollewandplug-metaal-m5x45mm/)
Gerrit,
bij een bevestiging in een gipswand zou ik toch zeker dubbel checken, is het enkel een gispwand of zit er nog een stenen muur achter? als er een stenen muur achter zit, zou ik gaan voor een dikker draadeind van 10 of 12 mm en dit met een chemisch anker vastzetten in de muur
http://www.soudal.com/soudalweb/productDetail.aspx?w=&p=63&ID=1747 (http://www.soudal.com/soudalweb/productDetail.aspx?w=&p=63&ID=1747)
en speel op het zekere voor het onzekere je zou achteraf niet willen dat heel je baan van de muur los komt
grts Freddy
Gerrit,
nog een andere oplossing, indien het gaat om alleen een gipswand,
zaag een opening in de gipsplaat ter hoogte van waar de tafel komt, schuif door het ontstane gat enkele stukken multiplexplaat van 18 mm
en schroef deze tegen de binnenkant van de gipsplaat,
(https://files.3rail.nl/tinypic/2zipoud.jpg)
het uitgezaagde stuk gipsplaat kan je dan weer terug schroeven tegen de mpx stroken
veel suc6
grts Freddy
Hallo,
Dank voor het meedenken en de adviezen. Ik heb op zolder even een plankje gelicht om de constructie in de wand te bekijken. Er zit op de plaats waar ik de tafel wil hebben alleen gips. Ik ben geenszins van plan om iets vast te maken aan alleen gips, zelfs niet als een fabrikant beweert, dat zijn pluggen een ton houden.
Er komt dus een stalen pootje onder tegen de muur van kokerprofiel 20x20x2 mm. Hier ga ik op geen enkele manier last van krijgen.
@ Freddy: Als ik deze gipswanden zelf had geplaatst had er ook 12 mm multiplex achter gezeten. Maar de wand is geplaatst door de vorige bewoner. En bij een stenen muur is een chemisch anker wel handig, maar ook duur en zeker als je de maat M10 of M12 neemt. M8 is sterk genoeg. Je praat over laterale krachten (snijbelasting) in combinatie met trekkrachten. Ik heb hier paardenboxen staan met wanden die om de meter op de grond en aan de wand vast zitten met M8 (ook nog RVS) en zit als 20 jaar als een huis. Maar super bedankt voor het meedenken.
Hallo,
Vandaag de bevestiging gemaakt voor de stalen poot. Morgen een voetplaatje voorbereiden en dan proefpassen. Ik ben benieuwd.
Hallo Gerrit
Ik ben benieuwd naar je vorderingen van je stalen constructie, het gaat wel iets stevigs zijn. :P
Hallo Peter,
Ik hoop morgen een beeld te kunnen plaatsen.
Hallo,
Pootje is af en even passen op proef. Aan de muur komen hoekankers en links en recht van de lippen en hoekankers komt tussen de kokerbalk en muur een multplex strip van 1200x 90x18.
Opvulbalk aangebracht. Hier komt een hoekprofiel 40x40x4 tegen aan, waarop de spanten van de tafel komen te rusten. Ook de kokerbalk van de foto hieronder komt op het hoekprofiel. Dan links en rechts bij de muur nog een pootje.
Hoekprofiel gelast, afgebraamd, ontroest en oude verflaag eraf en in de primer gespoten. Pas gemaakt en tijdelijk gemonteerd. Morgen twee pootjes maken voor links en rechts tegen de muur. Steeds kleine stapjes naar het uiteindelijke 'zwevend' frame.
Pootjes onder hoekprofiel, vier lippen van het hoofdframe geslepen. Frame op zijn plek. Vrijdag hout bestellen voor de spanten van frame naar muur. Er komt ook nog een stuk frame van de kokerbalk naar de stapel dozen, maar daarvoor moet ik eerst een stuk van de helix uitleggen.
Dag Gerrit.
Ik heb jouw beide topics vanaf het begin al gevolgd, maar jouw plan was mij niet geheel duidelijk.
Nu ik de uitvoering ervan zie vraag ik mij af waarom beide ophangpunten van de forse middenbalk
zo iel lijken: de strippen aan de muur zou ik sowieso vastmaken aan de muur (ik neem aan dat je
dat toch wel van plan was), om naar binnen knikken door de neerwaartse druk te voorkomen en
het niet op de afdeklat van het laminaat laten steunen.
Maar ook het balkje waar de middenbalk aan de raamzijde op ligt komt niet bijzonder stevig over!
Waarom niet een frame om de verwarming heen, over de gehele breedte van de kamer?
Dit kost hooguit 15 cm. van de ruimte en bij een open frame kun je alsnog die ruimte benutten.
Dit frame geeft je dan de mogelijkheid om met schoren te werken die de krachten goed verdelen.
Schoren kun je alsnog op deze constructie, aan beide zijkanten monteren ...
Vergis je niet hoeveel alles gaat wegen, waarbij je ook nog wil uitsluiten dat wanneer je gewild of
ongewild op de baan leunt, de totale constructie dit aan moet kunnen.
Je zou niet willen dat er iets losschiet met alle bijbehorende gevolgen!
Wellicht heb ik het helemaal mis in deze, maar ik moest het toch even kwijt ... :roll:
Verder ben ik best nieuwsgierig hoe de verdere opbouw tot stand komt: bij mijn modelbaan (https://h0web.wordpress.com/2017/04/17/2009/) zijn
twee verticale balken die middels een houten frame en stalen liggers de gehele onderbouw van
MDF i.c.m. M10 draadeinden ondersteund. Vandaar dat deze constructie mijn aandacht heeft! :wink:
De constructie is dusdanig dat het vloeroppervlak maximaal benut kan worden, door gebruik te
maken van muursteunen (ik heb gelukkig hier bakstenen muren) en daar waar niet mogelijk zijn
verticale steunbalken toegepast, zoals in de hoeken. Voor de verwarming gaat een geperforeerde
kabelgoot, die dwars tussen de muren is gemonteerd. Dit geeft een starre en krachtige verbinding.
Groeten,
Erik.
Hallo Erik,
Leuk om te lezen, dat je mijn topic volgt en bedankt voor het meedenken.
Wat aan de muur zit zijn geen strippen, maar kokerprofiel 20x20x2. Deze gaan echt niet naar binnen knikken door de neerwaartse krachten, is mij verzekerd. Daarbij heb ik ze wel vaker in een dergelijke, weliswaar iets lichtere constructies (salontafel en eettafel) gebruikt.
De onderkant rust niet op de afdeklat van het laminaat. Op deze plekken heb ik de afdeklat verwijderd en rust de voet op het laminaat. Het laminaat ligt op zijn beurt weer op een multiplexplaat van 22 mm. De plaats van de pootjes is ook niet willekeurig gekozen, want ter plekke van de poten zitten ook de draagbalken van de vloer.
Zelf heb ik gisteren even in het midden op de kokerbalk van de tafel gezeten. De doorbuiging was exact 1 mm, wat ik alleszins acceptabel vind, voor een puntbelasting in het midden (Helaas weeg ik iets meer dan 100 kg :?).
Het balkje midden onder het raam is een 44x44 en dient alleen als afstandsbalk voor het hoekprofiel 40x40x4. Dit hoekprofiel wordt op zijn beurt links en recht ook ondersteund door een koker 20x20x2 en zit met vijf 4,0x40 schroeven weer vast aan de balk. De balk zit met zes schroeven 5,0x 80 vast aan de balken achter het gips.
Het is niet nodig om schoren aan te brengen, aangezien de totale draagconstructie klem komt te zitten tussen de muren.
Als plaatmateriaal voor de tafel ga ik (populieren-)multiplex 18 mm gebruiken. Ik heb mij wel laten adviseren voor deze constructie en de wijze mannen zagen er niet direct een probleem in. Ik heb wel vreselijk moeten lachen, want zij vertelden dat staalconstructies worden berekend en als de berekening dan uitkwam op 4 mm er voor de zekerheid dan maar 8 werd genomen, want dan hield dat zeker.
Maar blijf mij vooral in de gaten houden en bestoken met tips en tops.
PS: Mijn baan gaat geen bergen krijgen, dus ik ga ook niet werken met gips.
@citaat Kijk, en zo wordt het spreekwoord "foto's zeggen meer als woorden" toch volledig ontkracht, Gerrit :wink:
Bedankt voor jouw uitvoerige toelichting in deze :thumbup: en veel succes met de verdere bouw van de modelbaan!
Groeten,
Erik.
Hallo Erik,
Waarvoor dank en ik hoop, dat je blijft volgen voor de tips en tops.
Citaat van: Gerrit-1959 op woensdag 31 mei 2017, 06:20:19
(Helaas weeg ik iets meer dan 100 kg :?).
pfff; ben ik gelukkig niet de enige.
Citaat van: Gerrit-1959 op woensdag 31 mei 2017, 06:20:19
Zelf heb ik gisteren even in het midden op de kokerbalk van de tafel gezeten.
Zo heb ik mijn constructie ook getest. :mrgreen:
Hallo Philippe en Henk,
Dan is mijn conclusie, dat dit een gewichtig topic is. :D
:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
@citaat @citaat
Zeker weten!
Het eerste spant.
:) Dit ga ik ook volgen, een "zwevende" baan is wel mooi natuurlijk, niet al die rotpootjes in de weg als je eronder zit. :roll:
En ik lees dat dit een gewichtig topic is, dan blijf ik het op zeker volgen. :-)
Dirk-Jan
@citaat
Dirk-Jan, hoeveel gewicht leg jij in de schaal?
:offtopic:
Citaat van: philippe_007 op donderdag 01 juni 2017, 11:30:19
Citaat van: Trainhenk op donderdag 01 juni 2017, 11:12:01
Citaat van: Gerrit-1959 op woensdag 31 mei 2017, 06:20:19
(Helaas weeg ik iets meer dan 100 kg :?).
pfff; ben ik gelukkig niet de enige.
dan zijn we al met 3 :D :D :D
Dan moet ik me als nr 4 melden.... ;) met ruim 100+ schoon aan de haak. 8o
en weer on-topic:
Dit wordt een stevige constructie. Komt er veel scenery gewicht op de baan?
Hallo Henk,
Welkom bij deze gewichtige topic. In antwoord op je vraag: Er komt niet veel gewicht aan scenery op de baan. Dus geen Mount Everest van gips, maar de helix en het schaduwstation komen wel aan de tafel te 'hangen'.
Hoera ik ben dus niet de enige van +100 Kilo :)
Hallo Johnny,
Was je daar dan zo van overtuigd? >:-D
Maar ook al had je deze mijlpaal (nog) niet bereikt of wil je niet bereiken, ben je welkom bij dit topic. Dus ook Stijn Laceur, die 16 kg moest afvallen voor een CS3 en nu de 100 kg niet meer heeft is welkom. :D
Ik ben benieuwd hoelang Stijn gaat volhouden. 8o
Ik niet. Ik zit in dit topic te wachten op nieuwe ontwikkelingen rondom "baantje bouwen". ;)
Gr, Ben.
Hallo,
De baanontwikkelingen staan even stil. Onze dochter heeft een appartementje gekregen, dus Pa mag zijn energie daar even in stekken. Schuren, schilderen, stoppen, installatiewerk, vloeren leggen krijgen nu even de voorrang. De indeling van dagen is nu: half zes op, wat dingen in huis doen, acht uur op het werk. Vanuit werk uur rijden naar appartement. Daar gauw afhaalmaaltijd naar binnen en om zes uur klussen tot tien. Dan naar huis, douchen en tukken en riedel begint volgende dag opnieuw. Zaterdags en zondags iets rustiger, want dan pas beginnen om negen uur en dan maar tot zeven uur. Zondag nog iets rustiger, want dan van negen tot vijf. De bedoeling is om op 1 juli in te schuren.
Ik denk, dat ik dan even een weekje na het werk niets meer doe. :D
Van wie heeft ze dat appartement gekregen? Meestal moet ge daarvoor veel betalen hoor :offtopic:
Ja sommige kinderen krijgen hun vader zo gek dat die alles gaat doen :D
Ik heb alles samen met mijn vriendin moeten doen ;)
Ik zit in de klasse 115 kilo maar dan met de bouw van een marinier :)
Heb samen met mijn vader voor een constructie gekozen zodat ik er ook boven op kom gaan staan maar er ook goed tussen en onder kon.
Hallo,
@ Johnny: Taal is niet mijn goeiste ( >:-D) vak. Hier in noorden van Nederland is het in ieder geval een redelijk algemeen ingeburgerde uitspraak, als een huurbaas je een appartement/huis wil verhuren. Dus beter gezegd: Ze heeft het gebruiksrecht gekregen om een appartement te mogen gaan bewonen tegen een regelmatige afdracht van een door de huurbaas vastgesteld maandbedrag.
@ Mark: Ik ben inderdaad zo'n gekke vader. Twee jaar geleden in Amsterdam in het klushuisproject Kleiburg een appartement van mijn zoon gedaan. Maar ik henb wel de afspraak gemaakt, dat ik ze met 1 huis ga helpen, daarna zijn ze zelf aan de bak. Dus helemaal gek ben ik ook niet weer. :D
Hoi Gerrit,
Jij hebt voorlopig wat andere activiteiten op de agenda staan :)
Dat worden drukke dagen, ik weet er alles van maar als het allemaal af is ga je met een goed gevoel verder aan je baan.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Hallo,
Een weekend laminaat leggen achter de rug. Morgen avond toch even stiekem aan de tafel van de baan werken. Dochter en vriendje zijn dan niet thuis, dus even niet klussen daar.
Hallo,
Niet aan de tafel gewerkt, maar wel ondeugend geweest. Heb de BR 94.5 besteld. :D
Originele afbeelding te vinden op de site van tante M. Zie deze link (https://www.marklin.nl/producten/details/article/37168/1861/?tx_torrpdb_pi1%5Bbacklink%5D=1861&tx_torrpdb_pi1%5Bpage%5D=3&tx_torrpdb_pi1%5Bperpage%5D=10&tx_torrpdb_pi1%5Bera%5D=&tx_torrpdb_pi1%5Bnewonly%5D=0&tx_torrpdb_pi1%5Bgaugechoice%5D=2&tx_torrpdb_pi1%5Bgroupchoice%5D=1&tx_torrpdb_pi1%5Bsubgroupchoice%5D=1&tx_torrpdb_pi1%5Bfilter%5D=1&tx_torrpdb_pi1%5Bpagesort%5D=artnrasc&tx_torrpdb_pi1%5BbrandId%5D=1&tx_torrpdb_pi1%5BnoPaging%5D=)
Hallo,
Vanavond het basisframe afgemaakt in ruwbouw. Nu nog de tafelverbreders aan de voorkant. Dan platen erop en de helix in rails uitleggen voor de maat van het stuk rechtsachter aan de tafel.
Ziet er solide uit Gerrit.
Maar toch, het blijft een vreemd gezicht en moet er nog steeds aan wennen.
Hallo Henk, wacht maar tot de voorspanten er ook op zitten. Gaat er nog vreemder uitzien. :D
Ik ga dit baantje volgen Gerrit. Aangezien ik hier al welkom ben geheten >:-D >:-D >:-D
Citaat van: Gerrit-1959 op donderdag 15 juni 2017, 07:15:21
Dus ook Stijn Laceur, die 16 kg moest afvallen voor een CS3 en nu de 100 kg niet meer heeft is welkom. :D
Je bouwt me daar een speciale constructie, benieuwd wat dat allemaal wordt.
Die BR94.5 is dezelfde constructie als mijn T16.1kpev, zalig locje, ga je plezier aan beleven!
Helemaal goed, Stijn. :thumbup:
En ik ga ervan uit, dat het locje mooi gaat rijden. maar ik moet nog lang wachten, want hij komt pas het vierde kwartaal en Märklin kennende is dat een elastisch begrip. Ik heb de BR 94 al, dus wordt vast een mooie combi.
Hallo,
Weer een paar stapjes gemaakt. De tafelverbreders zijn pas gemaakt en even een plaat erop voor het beeld. Morgen twee platen bestellen en dan kan ik de helix op de tafel uitleggen en de maat bepalen voor het korte gedeelte.
Hallo,
Glasband en platen gehaald. Platen liggen dus geïsoleerd op de spanten. Straks een deel van de helix uitleggen en maat nemen voor de helix. Leuk, leuk, leuk!
Zo dat is een indrukwekkende constructie :thumbup:
Hallo,
Het is al weer een paar weken oorverdovend stil in het Dämmerunger Wald. Werk vroeg even de volle aandacht en vooral de tijd.
Maar de beer is weer los en er zijn weer stappen gemaakt. De maat van het korte deel van de tafel is bepaald, de tafel weer gedemonteerd en de laatste laswerkzaamheden eraan verricht. Veel hechtwerk en geen automatische helm, dus ondanks de regen toch de kop verbrandt. >:-D
Nu liggen de staaldelen rustig te wachten in de primer op een laag welverdiende verf.
Hoi Gerrit,
Ik zit het hier op mijn gemak achter de pc te volgen en zit me te verbazen over jouw constructie :thumbup:
Jij werkt graag met metaal, zo te zien ;)
Hopelijk heb je ook over de bereikbaarheid gedacht en wat mangaten ingepland, anders gaat het lastig worden....
Grtz Tony
Gerrit
Dat word een stevige tafel, lijkt me allemaal heel erg stevig :)
Hallo,
@ Peter: Stevig en toch licht. De staalconstructie weegt ongeveer 15 kg. Als blad en spanten multiplex (populier). En het meest belangrijk: alleen maar poten langs de wand, verder nergens.
@ Tony: Staal is gemakkelijk. Haal je teveel weg is het er ook wel weer aan te lassen. De bereikbaarheid zal denk ik niet zo'n groot probleem zijn. Het schaduwstation en helix komen aan de tafel te hangen en alleen waar rails liggen is er multiplex te ondersteuning. Op de tafel kan ik met een opstapje alles bereiken en de tafel is ook sterk genoeg om mij te dragen. Maar misschien leert voortschrijdend inzicht dan een mangat in de tafel ook handig kan zijn.
Hoi Gerrit,
Ook ik hoor bij diegenen, die ooit erachter kwamen, dat het toch wel handig is om -voorover gebogen- met twee handen iets te kunnen knutselen/repareren.
Nu ga ik niet dieper dan 80/90 cm. Soms maak ik uitneembare stukken scenery.
Ook zorg ik, dat ik steunplekken heb, zodat ik met steun van de ene hand iets met de andere kan pakken of poetsen.
Kan geen kwaad, om er vooraf goed rekening mee te houden.
Achteraf veranderingen aanbrengen kan veel ergernis en werk veroorzaken.
Is een welgemeend advies :P
Veel plezier met verder knutsen,
Tony
Hallo Tony,
Ik gooi je advies zeker niet overboord. Als de tafel klaar is, ga ik ook eerst rijden en automatiseren. Bottlenecks zullen dan zeker boven komen en aanpassingen noodzakelijk. Ik lees hier heel vaak, dat men aanpassingen moet doen. Daarom wil ik dit ook goed documenteren en misschien wel een baanbouw-wiki maken.
Hoi Gerrit,
Mooi om te zien hoe jij de constructie aanpakt, alles ziet er goed en solide uit.
Succes met schilderen.
Mvg,
Peter Degeluidsman
@ Peter (degeluidsman): Dank voor het compliment. En het schilderen gaat wonderwel mooi. Eerste laag gedaan, morgen de tweede.
Hallo,
De ontmoeting van het staal met de kwast is nu voltooid verleden tijd. Het uitharden kan nu beginnen.
zo, wat een indrukwekkende constructie 8o
ben heel benieuwd naar de verdere vorderingen
Hallo,
Dragers weer op zijn plek, maar nu vast. Als test even op het kruispunt van het frame gaan zitten. Het frame buigt 3 mm door. Alleszins acceptabel. Vandaag gleuven frezen in de zijkanten van de platen. Hier komt een lat in om er een soort van mes- en groefverbinding van te maken. Platen komen daardoor vlak tegen elkaar aan.
Hoi Gerrit
3MM doorbuiging is zeker niet slecht op dat grote vlak, maar ik neem aan dat je niet elke dag op je baan gaat zitten :D
Verder vind ik het een prachtige constructie dat je gemaakt hebt, ziet er allemaal erg netjes uit. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Hoi Gerrit,
Dat ziet er allemaal stevig en weldoordacht uit. B)
Succes met de verdere bouw.
Gr.
René
En de 'oren' aan het frame. Morgen de eerste twee platen erop.
Dat ziet er serieus stevig uit :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Gerrit
Die tafel heb je voor je leven lang, erg mooi gemaakt. :P
Ben benieuwd naar de eerste platen die er komen op te liggen. ;)
Citaat van: Gerrit-1959 op vrijdag 04 augustus 2017, 08:15:47
Als test even op het kruispunt van het frame gaan zitten. Het frame buigt 3 mm door. Alleszins acceptabel.
En.... hoeveel kilo is er op het frame gaan zitten?
109🙄
Wow mooie en vooral sterke constructie, daarmee is het zeker niet nodig om bang te zijn dat hij je baan niet houd! :thumbup:
De eerste platen op hun plek.
Gerrit
Dat ziet er echt prof uit zo, je bent lekker bezig om er een heel mooie tafel van te maken :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Fraai vakwerk, Gerrit :thumbup:
Altijd mooi, om de metamorfose van zo'n ruimte te zien :P
Grtz Tony
-Gerrit:
Mooi freeswerk, :thumbup:
@ Jørg: Lang leve de bovenfrees. Al heel veel plezier van gehad.
@ Tony & Peterke33: Thx voor de complimenten. Het is niet een alledaagse uitvoering, maar ik heb er veel lol in.
Hallo,
Het korte eind van de tafel komt tot ontwikkeling. Het korte eind komt gelijk op het niveau van de spoordijk. Links van de linker drager komt het spoor ophoog, vervolgens aan de voorkant en bij de muur om achter bij het raam op het niveau van de spoordijk uit te komen.
Vanavond de laatste plaat frezen voor de tafel.
Morgen de laatste drager op maat maken en monteren en dan de helix uit te leggen om te bepalen hoe groot de plaat voor het korte eind moet zijn.
Die tafel opzich word al een heel kunstwerk :D
Gerrit
Dat is echt een meesterwerk op zich je tafel, en erg mooi gemaakt :thumbup: :thumbup:
Hallo,
Het tafelblad is klaar. Het volgende project is het blad voorzien van een 4 mm dikke kurklaag. Dat gaat pas in september gebeuren.
In de tussentijd ga ik het schaduwstation uitleggen op de tafel. Deze uitleg bepaald straks, waar de draadeinden moeten komen.
Het schaduwstation komt aan de draadeinden onder de tafel te hangen.
Ook zal ik nog wat rails moeten gaan kopen, dus zat te doen.
-Gerrit:
Je tafel op zich is al een pr8ige constuctie, :thumbup:
Ik kijk al uit naar het vervolg van je baanbouw.
Hallo Jørg,
Bij deze dan voldaan aan je wens: wat ik heb aan rails voor het schaduwstation uitgelegd. :D
-Gerrit:
Top, :thumbup:
Er komt waarschijnlijk nog isolatie onder de rails?
Gerrit
Dat word inderdaad sporen bijkopen, en mss een domme vraag van me :P ga je hier en daar een luik maken dat je er mocht iets gebeuren er aankan ?? want verder vind ik het prachtig gemaakt :thumbup:
@ Jørg: Overal komt een 4 mm dikke kurklaag. Tevens liggen de platen geïsoleerd van de dragers van het het frame. Op de dragers zit namelijk glasband en dit zit ook tussen de platen en de muren.
Mijn voorkeur gaat uit naar kurk. Ik heb Styrodur, glasband, kurk en neopreen geprobeerd en ik vond zelf kurk de beste demping geven op deze tafel.
@ Peterke33: Ik kan vrij gemakkelijk op de tafel komen met een opstapje van een bekend Zweeds merk.
Voor alles, wat onder de tafel komt te 'hangen' is er alleen ondersteuning op die plekken waar rail komen.
Het schaduwstation komt op 55 cm boven de vloer te hangen. Met een rolplank kan ik dan onder het voorste gedeelte van het schaduwstation komen en vanuit het midden problemen
oplossen. Dit geldt ook voor de helix.
Gerrit,
Dat ziet er goed uit.
Ben je gelijk wat sporen aan kwijt he, aan zo'n schaduwstation 8o >:-D
Gerrit
Blijkbaar heb je echt heel goed nagedacht over je baanbouw, en ja het word prachtig lekker mooi schaduwstation.
@ Peterke33: Ervaring heeft mij wel geleerd: eerst bedenken, dan denken, dan overdenken en dan pas doen. Net als eerst uitmeten, dan inmeten, vervolgens nameten en dan uitvoeren.
@ Stijn: Gelukkig geeft Anyrail een mooie lijst van wat ik nodig ben. Maar er gaan de nodige meters in het schaduwstation. Namelijk 34,5 m. Dit ook volgens Anyrail.
Ziet er fraai uit.
Alleen nog een groot gat in het midden, zodat je een ontspoorde trein achterin ook kun terugplaatsen ;)
Groeten,
Ton.
@ Ton; zie reactie 95.
Hi Gerrit,
Heel toevallig hier terecht gekomen.
Interessante bouw-constructie en ook geen last van eventuele poten.
Ik ga je blijven volgen.
groet
Harald
@ Harald: Leuk. Welkom :thumbup:
Hallo,
De acties voor de baan moeten helaas een paar maanden de ijskast in. Hoge kosten gehad, waardoor investeren in de baan even moet opschuiven. :(
tja, soms zit het even tegen.
Het is niet anders.
We wachten rustig af Gerrit.
Ijskast niet te koud zetten, Gerrit :D
En er zijn altijd wel dingen die zonder kosten kunt doen.
Grtz Tony
Hallo,
@ Tony: IJskast staat zeker niet te koud. Er zijn nog allerhande ondergrondse zaken, die vorm moeten krijgen. Op dit moment ben ik aan het puzzelen, waar de helix exact onder de tafel moet komen. Het blijkt, dat ik daarvoor het korte deel van de tafel iets moet uitbreiden. Gelukkig heb ik daar nog plaatmateriaal voor liggen. De aanpassing zorgt er wel voor, dat ik een kleine aanpassing aan het baanontwerp moet doen, dus Anyrail maar weer afgestoft en verder met deze puzzel.
Hallo,
Tafel met bovenste niveau klaar. Links ligt tijdelijk het schaduwstation en recht vooruit de bovenste halve cirkel van de helix. Het volgende project is het schaduwstation uittekenen op 12 mm plaat en onder de tafel op te gaan hangen.
Hallo,
De hoofdtafel is nu wel gereed. Tijd om na te gaan denken over het schaduwstation en de helix. De eerste klus zal het knippen van de rails zijn, want er gaat gereden worden met massa-detectie. Hiervoor heb ik in mijn plan het volgende gedaan:
- Alles komt recht inrijden en gaat tegen de klok in.
- Elk spoor heeft een inrijmelding
- Na de inrijmelding komt afremmen en stoppen
- Na deze komt een nieuwe inrijmelding. Ik wil de mogelijkheid hebben twee treinen op een spoor te kunnen plaatsen.
- Na deze inrijmelding komt weer afremmen en stoppen
- Als laatste een stopmelder
Mijn vragen zijn:
- Heb ik het zo goed gedaan?
- Zo niet, wat moet ik gaan veranderen?
- Zijn er meer/andere mogelijkheden?
Als jullie tips en tricks hebben, stel ik een PB zéér op prijs.
PS: Ik wil de baan uiteindelijk gaan aansturen met I-train.
Als je rechts rijdt en tegen de klok in kun je in de cirkel vereenvoudigen:
(https://abload.de/img/schaduwstationplanmetterkn.jpg) (http://abload.de/image.php?img=schaduwstationplanmetterkn.jpg)
Gr, Ben.
Hallo Ben,
Dat is wel een punt. Iets verder op komt nog een keer een spoorwissel. Deze heb ik aangebracht, omdat ik ook met een railbus ga rijden en die komt in principe niet op het schaduwstation, maar moet wel van spoor kunnen wisselen.
Later heb ik in het plan bovenin de helix het opgelost met twee bochtwissels en dit niet meer aangepast. Ik neem het nog even mee. Bedankt.
Zonder een discussie te willen starten: in mijn schaduwstations, aangestuurd met Koploper, rij ik per blok op één stopmelder, binnenkomst en remmelder zijn overbodig. Ik rij max. 30km/hr schaalsnelheid dus een slakkengangetje maar ik zie er niks van want het is daar donker. :D Netjes remmen doe ik dan ook niet: bij het bereiken van de stopmelder stopt de trein. iTrain kan dit uiteraard ook.
Volledige detectie vind ik schijnveiligheid: ik verlies zelden of nooit een wagon en als het in de spiraal onverhoopt gebeurt heb je ook niets aan volledige detectie want je wagon rolt terug.
De 30km/hr gaat in als het blok gereserveerd wordt, praktisch dus bij de wisselstraat.
In jouw situatie bespaar je 20 terugmelders met bijbehorende bedrading en een hoop geknip aan rail.
Vijf jaar oud filmpje, slechts ter illustratie. Het terugrijden van de treinen in het linkerstation kun je negeren, is een lichtsluis truukje waardoor het hele station op 2 melders draait.
https://www.youtube.com/watch?v=byQgZxOA2Qk&t=120s
Hallo Ben,
Zoals al gezegd ga ik rijden met I-train. Voor zover ik nu ben geïnformeerd, kun je binnen I-train 4 het ook af met 1 melder. Wel moet je dan de lengte van al het spul invoeren. Op zich lijkt mij dat wel even een klusje, maar het is éénmalig en voor dezelfde typen wagons vast wel copy/paste. Dit betekent, dat ik in mijn plan wat aanpassingen moet doen en dan terug kan naar twee melders per spoor. Al met al een leuke puzzel, waarbij elk hulp wordt gewaardeerd.
Jij zegt dat het veel knippen scheelt, dat is mij niet helemaal duidelijk. Bedoel je, dat je alleen rail met melding hoeft te knippen en te isoleren?
Citaat van: Gerrit-1959 op donderdag 31 augustus 2017, 19:33:10
Jij zegt dat het veel knippen scheelt, dat is mij niet helemaal duidelijk. Bedoel je, dat je alleen rail met melding hoeft te knippen en te isoleren?
Precies. Van een rail zijn beide spoorstaven met elkaar verbonden. Elke rail die onderdeel is van een meldsectie moet geknipt worden. De ene spoorstaaf is dan onderdeel van de voeding, de andere hangt aan de terugmelder.
Met twee melders per blok werken kan natuurlijk ook als je de volledige detectie van de trein belangrijk vindt.
@ Ben: Ok. Helder. weer iets om over na te denken. Thx :D
Hallo,
Pfff, iedereen bedankt voor de adviezen, maar er zijn meer vragen gekomen, dan antwoorden. De adviezen, die er nu liggen:
- alle rails knippen.
- alleen de rail knippen, die een melder moet zijn.
- per blok 1 melder, als je rijdt met I-train 4.x. Moet je wel alles ijken en de offset van de loc weten.
- meer melders per blok, alles knippen, ijken en offset bepalen.
- alle rails knippen en alle rails voorzien van aansluitdraden. Dan kun je altijd melders verplaatsen, mits je ook alles isoleert.
- alles knippen en drie melders, namelijk inrijmelder, afremmelder en stopmelder.
Ergens zal de waarheid of wijsheid wel zijn. Of een advies dikke onzin. En misschien is het ook een 'flip off the coin'. Soms zijn dingen, waarvan je dacht dat het simpel is, toch niet zo simpel. Mocht iemand een onweerlegbare wijsheid hebben.... voel je vrij om te reageren.
Mijn advies is helder Gerrit. En wat er via de PB box gebeurt kan ik niet lezen en heb ik ook geen weet van.
Ik heb nog een bericht van je, ik zal daar op reageren maar ben druk met andere zaken.
Gr, Ben.
Hallo Ben,
Mij hoor je ook niet zeggen, dat adviezen onhelder zijn. Het is meer, dat je zoveel plausibe adviezen krijgt. Het leert mij, dat er vele manieren zijn en ik uiteindelijk zelf uit deze adviezen een keuze moet maken. Wat de pb-box betreft, ik wilde voorkomen, dat er een hele discussie ontstond over wat goed was en wat niet. Dit zie ik in andere draadjes ook regelmatig. Ik vind het dan moeilijk om door de bomen het bos nog te zien en voor mij wordt het helemaal lastig, als er dan ook nog eens emoties bij komen.
Niettemin waardeer ik ieder advies en zal voor mijzelf het naar waarde moeten schatten en uiteindelijk een keuze maken. Ik hoop dan ook, dat ieder die mij advies heeft gegeven, deze keuze respecteert. En is het een foute, dan heb ik klaarblijkelijk nog wat te leren.
Edit: aantal typfouten verbeterd
Duidelijk. Ter overweging: http://shop.dinasys.nl/epages/63375790.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/63375790/Products/95172030
Hallo Ben,
Ik heb het in mijn agenda gezet. Goed advies.
Hi Gerrit,
Als je behoefte hebt aan nog meer info, zou je eens langs kunnen gaan bij een van de Stamtafels, misschien is daar voor jou relevante info te vinden.
groet
Harald
Hallo Harald,
Bedankt voor je suggestie. Ik ga het in overweging nemen. Voor zover ik kan zien is die in Zwolle voor mij het dichste (60 km) bij.
Hallo
Vandaag klein investering gedaan. Doos inslagmoeren M6 en 10 stukken draadeind M6. Morgen een plaat 12 mm populieren multiplex laten zagen en dan het schaduwstation gaan inmeten. Kleine financiele meevaller gehad, dus kleine ruimte voor investering.
Hi Gerrit, ben onder de indruk van de zwevende tafel! Mooie dat je weer wat verder kunt. Overigens lees ik dat je stoeit met dezelfde speurtocht als andere (her)intredende spoorders en ondergetekende ..... de vele mogelijkheden van bezetmelding. Wellicht ga ik ook mijn licht opsteken in Zwolle :-)
Succes. Grtz Arjan
Voor bezetmelding zijn er zoals jullie nu al weten meerdere mogelijkheden, je zult voor jezelf moeten bepalen wat voor jou belangrijk is.
Succes met de montage van de draadeinden, inslagmoeren zijn erg handig ik gebruik ze zelf ook.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Hallo,
4 december een workshop bij Picommit in Zwolle. Ben benieuwd. Bijgevoegd een .any met kleine wijzigingen.
Hallo,
Bezig geweest met de eerste boog van de helix. Deze wordt gebouwd van triplex en dan meerdere lagen verlijmd.
ziet er al goed uit Gerrit, ga zo door :)
Ed
Hallo,
Langzaam kruipt de helix naar beneden. Morgen weer een stukje.
Langzaam vooruit is ook vooruit, Gerrit :P
Een extra foto met daarop meer van de baan zou fijn zijn, geeft een vollediger beeld van wat je aan het doen bent.
Knutsel ze !
Grtz Tony
Als je het te snel doet is het ook snel klaar... beter langzaam aan en extra genieten van elke centimeter die je vordert :D :D
Hallo,
Druk doende met het inzagen van de doorgangen voor de helix. De basis van de helix zit er tijdelijk onder geschroefd. In totaal 2,5 wenteling.
Mooi. Hier geen tijd vandaag. Alleen een beetje oefenen met iTrain, tussen het koken door.
Kerstgroet. Petrus
Bouw stil gelegd. De constructie verzwakt teveel door de gaten voor de helix. Ik ga nu drie stalen spanten maken. Maar voor ik dat kan doen moet ik eerst wat rails bestellen.
Dat is even balen Gerrit. Het ziet er allemaal netjes uit.
Sat is zonde Gerrit, maar gelukkig kom je er nu al achter dan wanneer de baan zou liggen.
Heren,
Dank voor uw adhesiebetuigingen. Het maakt alleen maar weer duidelijk, dat wat het hoofd bedenkt, op de werkvloer anders kan uitpakken. Noem het maar voortschrijdend inzicht. Ondertussen al weer uitgedacht, hoe nu verder. Vandaag even frisse moed verzamelen en even wat Brabants lucht snuiven. Bezoekje aan schoonpappie. Morgen eens in de schuur kijken, wat ik nog heb aan materiaal.
Komt allemaal vast wel weer goed en anders doen we nog weer wat anders. Het is tenslotte een hobby zonder deadline.
Dag Gerrit,
Dat is een tegenvaller.
Maar beter nu dan dat je straks gebouwd hebt en de boel in elkaar zakt.
We zien wel hoe je het straks hebt opgelost.
Hallo allemaal,
Zoals gezegd kwam het met de houten ondersteuning van de hoge tafelplaat niet goed. Dus dan maar ander materiaal. Flink in de schuur gestruind en het één en ander gevonden aan hoekstaal. Dus passen, meten, borstelen, slijpen, bakken & braden en boren en je hebt een stalen spant. :D
Straks de tweede maken.
Edit: bijlage verandert met tweede spant erbij.
Op deze manier ben je de eerste met een verwarmde treintafel, Gerrit :D
Grtz Tony
Hallo Gerrit,
Ziet er allemaal degelijk uit, hopelijk is het nu veel sterker.
En de beste wensen voor 2018.
M.vr.gr. Erwin
He Gerrit,
Na vanmiddag nieuwsgierig geworden, heb ik je draadje doorgelezen. Goed bezig :thumbup: Mooi frame werk, als ijzerwerker kan ik zeggen dat je degelijk werk aflevert !! ben benieuwd wat je vorderingen verder zijn, je bent in ieder geval doordacht bezig :thumbup: :thumbup:
Thx man. Het is altijd fijn om als amateur van een ervaringsdeskundige een compliment te krijgen. :)
Hoi Gerrit ( of moet ik handige Gerrit zeggen :) ),
Dat heb je prima opgelost en nog eens met spullen die je nog had staan in de schuur.
Ik schreef het net al in een ander draadje, soms loop je tegen die aan die niet voorzien waren, des te leuker is het om hier weer een oplossing voor te denken.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Hallo Peter,
Ieder zijn kwaliteiten. Zo heb ik last van een Pavlov-reactie, als ik jou baan en doordachtheid ervan zie en de snelheid van bouwen. Op het gebied van de baan opdelen en blokken/secties ben ik dus nog een absolute 0. En dat maakt ons allemaal bijzonder hier. ;)
He Gerrit,
Dat ervaringsdeskundige valt wat mee hoor.... ik rommel gewoon wat aan :D :D Je komt vanzelf verder, en hier word altijd hulp geboden als je er niet uit komt. Dat is het mooie van het 3railforum !!!!!!!!!!
Weer een klein stapje verder, maar wel een stapje wat veel tijd heeft gekost. De stalen spanten aangepast aan de hellingbaan. Hier bovenop komt een plaat. Deze is nu afgetekend en kan gezaagd worden.
Als het eindresultaat goed is, maakt de snelheid minder uit.
Zo te zien maak je een mooie constructie!
Succes.
Grtz, Arjan
Plaat gezaagd, maar mag nog een spant modificeren. De oorspronkelijke bocht zou een 2221 (k-rail) zijn, maar heb ik op een later moment vervangen door de 2231.
Uitgezaagde delen bewaren, want dan heb ik een mal voor de hellingplaat, die rondom moet.
@citaat: het streven is dit kalenderjaar de volledige tafel af te hebben en belegd met 5 mm isolatiekurk.
Hi Gerrit,
Dat is ook een mooie manier van tafel bouwen, met metaal.
Ben benieuwd hoe het verder gaat worden.
Gr.Wim
Citaat van: Gerrit-1959 op zaterdag 05 mei 2018, 13:09:41
Weer een klein stapje verder, maar wel een stapje wat veel tijd heeft gekost.
Citaat van: Gerrit-1959 op zaterdag 05 mei 2018, 17:23:14het streven is dit kalenderjaar de volledige tafel af te hebben en belegd met 5 mm isolatiekurk.
Een doel is mooi, maar uiteindelijk mag je er net zo lang over doen als je wilt. Zoals ik het ervaar, geeft het des te meer voldoening wanneer het lukt om iets moeilijks te voltooien. Als iets meer tijd kost, is het blijkbaar moeilijker dan verwacht, dus meer uiteindelijk voldoening :).
Een vraagje: is 5 mm kurk eigenlijk een gebruikelijke dikte?
@citaat: Of 5 mm een gebruikelijke dikte is, weet ik niet. Het is mijn keuze om het te nemen en vergelijkbaar met schuimfolieplaten ed. Kost 75 euro voor 10 m2 en nog 32 euro voor lijm. Het voordeel van 5 mm is voor mij, dat ik dan kurk kan wegsnijden, waar ik slootjes wil. Mijn scenery wordt platteland met klein beetje industrie (mijn).
Deel 1 van de hellingbaan naar de spoordijk, rangeerterrein en paradebrug.
Deel 2 van de hellingbaan.
Complimenten Gerrit voor dit oerdegelijk ogende werk. Er zit duidelijke progressie in de opbouw, dat doet elke 'modelbaner' goed ;)
En geen haast, je hebt dit jaar nog 7,5 maand....
Hellingbaan verlengd en verlijmd.
Beste allemaal,
Voorlopig geen modelbouw activiteiten aan deze baan. Mijn persoonlijke situatie laat geen ruimte om hiermee bezig te zijn. Ook mijn aanwezigheid op het forum ligt onder de loep. Deze week neem ik daar een beslissing over.
Edit: Schrijffout verbeteren.
Hoi Gerrit,
Dat klinkt niet fijn Gerrit.
Ik hoop dat het tijdelijk is en je niet het forum hoeft te verlaten.
Sterkte.
Gr.
René
Hi Gerrit,
Dat is minder goed nieuws.
Hopelijk komt alles snel weer goed!
Gr.Wim
Citaat van: Gerrit-1959 op zaterdag 09 juni 2018, 22:25:09
Ook mijn aanwezigheid op het forum ligt onder de loep.
Met een aanstaande burn-out heb je op een forum niets te zoeken Gerrit. Als welgemeend advies van een ervaringsdeskundige: ga eens zien waar je echt lol in hebt en wat je drijft. Een forum waar je de halve dag zo'n beetje online bent geeft allerlei prikkels die het hoofd alleen maar voller maken. Aan alle flauwe discussies rond de trein van Jantje en de boogstraal van Pietje heb je niets.
Bouwtopic tijdelijk afsluiten, niet maar aanloggen en lekker gaan wandelen in het schone Drenthe. Op enig moment komt de zin weer terug. Beterschap! :)
Gr, Ben.
Beste mensen,
Ik ben hier in ieder geval een tijdje weg. Ik weet niet waar het op uitloopt, de tijd zal dat moeten leren. Vooralsnog is de hobby buiten beeld en ik dus ook.
Sterkte Gerrit. :) :thumbup:
Groet Michel
Voor alles is en staat een tijd, Gerrit.
Neem die en doe de dingen waar je nu wel nog van geniet.
Beterschap :thumbup:
Grtz Tony
Beste mensen,
Allereerst dank voor de nuttige bijdragen en feedback op mijn plan en de bouw van de tafel. Als je gedwongen bent om thuis te zitten, heb je veel tijd om na te denken over het één en ander. Zo ook over dit forum.
Als gast ben ik dit forum eens in hoofdlijnen doorgelopen en zie dat het van een 'raadgevend' en 'idee-uitwisselend' medium langzaam verwordt tot een soort 'babbelbox'. In mijn beeld drijft het forum hierdoor af van zijn 'roots'. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld;
- ellenlange post met bedankjes op complimenten (eventueel voorzien van de nodige citaten);
- nutteloze bijdragen van mensen, die ergens niet mee eens zijn en dit niet beargumenteren met feiten;
- bijdragen, waarbij van elk schroefje, die ergens ingedraaid (of uitgedraaid) is, voorzien van de nodige - er niets toe doende - foto's.
- 'vechtpartijen', waarbij men elkaar niet in de waarde kan laten. (de zogenaamde botsende ego's)
- mensen, die de wijsheid in pacht denken te hebben en het niet kunnen hebben, als een ander er een ander beeld van heeft of zelfs meer kennis.
Ik weet het het, het is misschien wel heel zwart/wit hier neergezet door mij, maar zo ervaar ik het en is het dus geheel mijn ding. Ook van mijzelf heb ik reacties gelezen, waarvan ik nu denk dom.
Het betekent wel, dat ik mijn bijdrage op dit forum terug ga brengen naar een heel laag niveau. Ik zal het forum nog wel zo nu en dan bezoeken, maar dan als gast. Er zijn een paar draadjes, die ik met grote interesse volg en zal blijven volgen. Deze reactie is de laatste, die ik post in mijn draadjes.
Tja, dit forum is verworden tot een babbelbox. Maar je mag er niets van zeggen Gerrit, dapper dat je het toch doet. Ik heb het ook geprobeerd maar krijg hoon, ik jaag mensen weg van dit forum (wordt beweerd) en men nodigt mij uit een eigen wijsneuzen forum op te richten. :D :D
Mensen staan in hun recht, de topicstarter in een bouwdraadje bepaalt zelf of en hoeveel off-topic gebabbel toegestaan is aldus de forumbeheerder in een bericht aan mij. Je kunt je er in schikken of..... enz.. Wijsheid wens ik je. ;)
Gr, Ben.
Succes Gerrit, het ga je goed.
@citaat Gerrit zit op BNLS, daar kun je zijn baanbelevenissen volgen: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=81965.0
Daar is hij ook al weer weg!!!
Klaarblijkelijk een dolende ziel. :D
Wel een leuk idee van die 'zwevende' tafel. :thumbup: