3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Scenerybouw => Topic gestart door: Georges op donderdag 20 april 2017, 09:11:04

Titel: Wat is de hoogte voor een bergtunnel voor auto's en treinen?
Bericht door: Georges op donderdag 20 april 2017, 09:11:04
Ik wil zelf tunnelingangen maken voor de trein en auto. Ik weet niet welke hoogten ik daarvoor aan moet houden. Wie heeft het antwoord?

Groeten Georges
Titel: Re: Wat is de hoogte voor een bergtunnel voor auto's en treinen?
Bericht door: nobody op donderdag 20 april 2017, 09:44:55
Erg algemeen gestelde vraag.
Zoiets als: Hoe hoog is een lantaarnpaal?
Meet de hoogte van je loc vanaf de bodemplaat, inklusief uitgeklapte pantograaf,
en bepaal de benodigde tunnelhoogte voor de trein.
Idem voor je hoogste (vracht) auto.
Titel: Re: Wat is de hoogte voor een bergtunnel voor auto's en treinen?
Bericht door: Dirk-Jan op donderdag 20 april 2017, 09:47:32
Georgers, ook van belang is of je bovenleiding gaat gebruiken, dan moet natuurlijk de tunnelingang wat hoger.
In bijvoorbeeld Zuid Frankrijk zijn veel lijntjes niet geƫlektrificeerd, men rijd daar met diesel loks/treinstellen.
Dus de tunnelingangen zijn daar niet zo hoog. Andere grote doorgaande lijnen in Europa wel, dus hogere tunnelingangen.
Het is maar net wat je van plan bent om te bouwen.

Dirk-Jan
Titel: Re: Wat is de hoogte voor een bergtunnel voor auto's en treinen?
Bericht door: GWS op donderdag 20 april 2017, 11:02:28
-Georges,
Wat dacht je van een bovenleidingmast te nemen en daarvan uit te gaan werken? Komt de zelfbouw tunnel helemaal goed van pas. Veel knutselen en proberen! Dan komt de juiste hoogte er wel uit! Suk6!  :thumbup: :thumbup:
Titel: Re: Wat is de hoogte voor een bergtunnel voor auto's en treinen?
Bericht door: loc1200 op donderdag 20 april 2017, 11:05:28
 De bovenste hangdraad in het lage deel van je bovenleiding is ongeveer de hoogte van de tunnel boven het spoor.

Gr. Marcel
Titel: Re: Wat is de hoogte voor een bergtunnel voor auto's en treinen?
Bericht door: Simon BR39 op donderdag 20 april 2017, 11:34:26
Wat betreft wegtunnels:
Op deze site vinden we de link naar het Handboek Tunnelbouw: https://www.rijkswaterstaat.nl/zakelijk/werken-aan-infrastructuur/bouwrichtlijnen-infrastructuur/aanleg-tunnels/index.aspx (https://www.rijkswaterstaat.nl/zakelijk/werken-aan-infrastructuur/bouwrichtlijnen-infrastructuur/aanleg-tunnels/index.aspx)
en dan vind je hier het een en ander: http://www.handboektunnelbouw.nl/home/introductie/geometrische-profielen/wegen/niet-autosnelwegen/hoogte-profiel-van-vrije-ruimte/ (http://www.handboektunnelbouw.nl/home/introductie/geometrische-profielen/wegen/niet-autosnelwegen/hoogte-profiel-van-vrije-ruimte/)

Op deze website vinden we een zip-bestand met de Landelijke Tunnelstandaard: https://www.rijkswaterstaat.nl/zakelijk/werken-aan-infrastructuur/bouwrichtlijnen-infrastructuur/aanleg-tunnels/landelijke-tunnelstandaard/index.aspx (https://www.rijkswaterstaat.nl/zakelijk/werken-aan-infrastructuur/bouwrichtlijnen-infrastructuur/aanleg-tunnels/landelijke-tunnelstandaard/index.aspx)  waarbij we in het document 'Systeemspecificatie RWS Tunnelsysteem' het volgende lezen:

4.2.4 F.5 Vrije doorrijhoogte
Nieuwe RWS Tunnelsystemen dienen een vrije doorrijhoogte te hebben van minstens 4,70 meter.
Verificatie-methode
Toets op het ontwerp op een doorrijhoogte van minimaal 4,70 meter.


Titel: Re: Wat is de hoogte voor een bergtunnel voor auto's en treinen?
Bericht door: Nieuwenhuis op donderdag 20 april 2017, 12:32:19
Dag Georges.

Je kunt prima de Modelspoor normen er op naslaan: klik (http://www.miba.de/morop/) (NEM 105).

Groeten,

Erik
Titel: Re: Wat is de hoogte voor een bergtunnel voor auto's en treinen?
Bericht door: Georges op donderdag 20 april 2017, 13:14:52
Heren bedankt voor de vele reacties. Hieruit heb ik de benodigde informatie gevonden. Voor de trein hanteer ik min. 11 cm en voor de auto min 5 cm.

Groeten Georges
Titel: Re: Wat is de hoogte voor een bergtunnel voor auto's en treinen?
Bericht door: Jan22 op woensdag 26 april 2017, 18:32:52
Voor de trein (...) min. 11 cm en voor de auto min 5 cm.
Trein gemeten incl. railbedding?
Vanaf de spoorstaafhoogte zou 7,8 cm ook moeten kunnen (onderste draad bovenleiding loopt door, bovenste zit vast aann de tunnelingang.)
Titel: Re: Wat is de hoogte voor een bergtunnel voor auto's en treinen?
Bericht door: Georges op maandag 01 mei 2017, 09:38:52
Ja ik heb de railhoogte ook meegenomen. Ik rijd zonder bovenleiding en vind het veiliger om 11 cm aan te houden. Hoe is het met de paddenstoelen?
Titel: Re: Wat is de hoogte voor een bergtunnel voor auto's en treinen?
Bericht door: sncf231 op zaterdag 13 mei 2017, 22:44:35
Dag Georges,
Ik heb nog een aantal oudere Faller kartonnen muurplaten. Op de achterkant zie je een doorsnede van een tunnel portal. Niet elektrisch maar ook voor dubbel spoor. Uiteraard heb ik die gebruikt,
Groet,
Diederik.
Titel: Re: Wat is de hoogte voor een bergtunnel voor auto's en treinen?
Bericht door: Georges op maandag 15 mei 2017, 18:16:34
Hoi Diederik,

Ik begrijp je reactie niet. Wat probeer je mij te zeggen?

Groeten Georges
Titel: Re: Wat is de hoogte voor een bergtunnel voor auto's en treinen?
Bericht door: Lotschberg op zaterdag 24 juni 2017, 12:17:13
Hou de doorrijhoogten in het echt aan. En reken die terug naar 1:87 o.i.d.  Alle bergtunnels hebben vaak ongelijke hoogtes. En is het een 2 rijbaantunnel of 1-1,5 (is tbv alleen postbus.)
Groeten,
Harry
Titel: Re: Wat is de hoogte voor een bergtunnel voor auto's en treinen?
Bericht door: Jan22 op zaterdag 24 juni 2017, 12:38:11
Hoe is het met de paddenstoelen?
Het is al door maar te droog voor de tijd van het jaar.

Faller kartonnen muurplaten. Op de achterkant zie je een doorsnede van een tunnel portaal.
Daar heb ik er ook nog 2 van. Op de achterkant van het reliƫfkarton staat inderdaad de doorsnede van een enkelsporige en een dubbelsporige tunnel, en die voldoet, zoals Erik al aangeeft, aan de nem105-norm.
In het Nederlands: http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_105_nl.pdf

En daarin staat een schetsje. En aan dat schetsje kun je zien dat de basis van de tunnel gelijk ligt met de onderkant van de biels. Dat was met die Faller kartonnen tunnelbogen nou het het linke. Ze waren bedoeld voor flex-rails en niet voor metalen rails op een dikke metalen bedding. Oftewel het klopte niet helemaal.

Natuurlijk heeft Harry ook gelijk, maar dan moet je die maten 1:1 ook kennen, en daaraan schort het vaak: kennis van tunnelmaten in een specifiek land.