Stichting 3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Banenplan ontwerpen => Topic gestart door: Gerrit-1959 op zaterdag 15 april 2017, 09:42:55

Titel: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zaterdag 15 april 2017, 09:42:55
Misschien een heeeeeeeeeeeel niet al te nozele vraag, maar ik ben hier een aantal ontwerpen tegen gekomen, waar ik ook wel wat in zie. Kan ik dit soort ontwerpen zonder pijn overnemen? Of heerst er hier ook de vervelende ziekte: Copyright?
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Tony op zaterdag 15 april 2017, 09:46:53

Hoi Gerrit,

Bij mijn weten, vindt iedereen het een eer, als iemand zijn railplan gebruikt  ;)
En wie weet, waar zij hun plan weer vandaan hebben  :D

Grtz Tony
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zaterdag 15 april 2017, 09:53:11
Hoi Tony,

Thx man. Ik denk, dat ik maar over ga tot gedeeltelijke plagiaat. Ik heb wel gezien, dat veel mensen mogen werken in een ruimte van gemiddeld 3 x 3 m. Dus vast wel iets te vinden.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Tony op zaterdag 15 april 2017, 10:00:55

Dat gaat vast goed komen, Gerrit  :P

Zelf zou ik eerst de vorm van de baan ( tafel ) bepalen.
De inrichting van je treinkamer, zeg maar.

We gaan het wel zien hier en er wordt graag meegedacht !

Succes ermee !

Grtz Tony
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: nobody op zaterdag 15 april 2017, 10:01:35
Hier iets te vinden ===> klik (https://www.google.nl/search?q=M%C3%A4rklin+H0+spoorplan+3+x+3+meter&client=firefox-b&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiZqZ7x_qXTAhVoCcAKHbSWDMgQsAQIPA&biw=1265&bih=571)
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zaterdag 15 april 2017, 10:31:21
Hallo,

Mooie link Wim, maar ik wil nog wel de deur open kunnen doen en ergens kunnen staan. Mijn schuld, want de informatie was wel heel summier. Ben net even wezen meten en de kamer is ongeveer 3 x 2,5 m en de deur zit strak in de korte hoek, dus ik moet ongeveer een tafel hebben van 3 x 1,4 en kan aan de andere kant nog een stukje aanpassen van 1.3 x 0.9. Dus de tafel wordt dan L-vormig. Volgens mij kan ik daar wel wat mee.
Oh ja, ik zie, dat veel mensen hun baan een naam geven. Ik doe mee en heb de naam: 'Dämmerunger Wald' gekozen, dus zal een topic opstarten onder die naam bij baan bouwen.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: nobody op zaterdag 15 april 2017, 10:42:35
Heb je wel eens overwogen de baan zo hoog aan te brengen, dat de deur ónder de baan door draait?
Dus rijlengte langs de muren en de kamer blijft bruikbaar...

Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: marklinmanus op zaterdag 15 april 2017, 10:47:31
Beter goed gejat dan slecht verzonnen.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Olav op zaterdag 15 april 2017, 10:51:30
Wat je ook kan doen is de deur de andere kant op laten gaan of te 'delen'. Verder dan een tafel langs de muur laten lopen. Heb je veel rijlengte. Ik heb wel een voorbeeld hiervan uit een heel oud boekje.

Wil ik wel scannen voor je. Stuur even je email adres per pb.

Wordt wel na het weekend, ben nu een reisje aan het maken.  :)
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zaterdag 15 april 2017, 10:52:38
Hallo Wim,

Lol. Die gedachte is nog niet gepasseerd. Zou een optie kunnen zijn, als ik alleen zou willen rijden, maar dan zou ik mij niet beperken tot die éne kamer >:-D. Ik vrees dan een minuscuul verschil van mening met mijn wederhelft, met als uitkomst, dat ik op zoek mag naar andere woonruimte, wat trouwens wel mogelijkheden in zich heeft. :). Maar dat is het mij echt niet waard, ik ben na bijna 30 jaar nog steeds heel dol op haar.
Dus als je het niet erg vind, houden we het maar op een simpele tafel, waar ik nu over aan het nadenken ben van hoe en wat. Ik heb het voordeel, dat de ruimte leeg is en geen ander gebruik kent. Er ligt laminaat. Enige nadeel is, dat er maar één stenen muur is en de rest gipsplaat.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zaterdag 15 april 2017, 11:05:13
Even een tekening gemaakt. Grijs is de ruimte voor de tafel
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Tony op zaterdag 15 april 2017, 11:09:29
Hoi Gerrit,

Zoiets zou ook kunnen  ;)
Bedenk ook, dat je baan niet dieper dan 80-90 cm mag/moet zijn  i.v.m. bereikbaarheid.

Grtz Tony
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zaterdag 15 april 2017, 11:33:09
Hallo Tony,

Ik heb je plan even in Anyrail gelegd, maar het plan betekent, dat ik met de kleinste radius moet werken en enkel spoor. Ik wil graag dubbelspoor rijden en als het lukt R-2 C-rail als kleinste radius. Ik zal dus een paar punten op mijn tafel moeten maken, waarop ik kan steunen als er iets mis is. Jou plan zorgt er dus wel voor, dat ik hier aan moet denken.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zaterdag 15 april 2017, 11:41:56
Hallo,

Hoe zijn de ervaringen met drieweg-wissels in de C-rail? Van de M-rail heb ik kunnen lezen, dat die wel eens voor trammelant zorgen. En hor zijn de ervaringen met de Engelse wissels?
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Tony op zaterdag 15 april 2017, 11:53:21

De vorm kun je naar believen aanpassen, Gerrit.
Dan kunnen R2 en R3 bochten ook prima.

Met Engelse wissels heb ik nooit problemen gehad.
Driewegwissels gebruik ik niet meer. Zowel de M-rail versie , alsook die Fleischmann profie ( ik rijd ook 2 rail  :P ) reden niet zo lekker.

Grtz Tony

( met aangepaste tafel )
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zaterdag 15 april 2017, 13:15:13
Thx Tony,

Ik was ondertussen wat aan het rommelen in Anyrail en met veel jatwerk het onderstaande schaduwstation in elkaar geknutseld. Betekent wel dat ik een helix moet gaan bouwen met behoorlijk wat omwentelingen, want ik wil wel tussen de sporen kunnen komen van het schaduwstation. Of ik moet het schaduwstation onder de tafel 'hangen', zodat ik er vanuit het midden onder bij kan. Hoop om over na te denken.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Laurent op zaterdag 15 april 2017, 13:58:08
Ik zou er twee engelsmannen in leggen. Het spoor waarop nu je keerlus weer aan takt, zou ik ook voorzien van een engelsman. Nu kan je op alles, behalve de buitencirkel, niet inrijden als er iets uitrijdt. Verder, als je de onderkant hier ruim genoeg houdt en zorgt voor een cm of 30 tussenruimte met het volgende niveau, kan je natuurlijk prima het schaduwstation, in geval van calamiteit, het schaduwstation van onderaf bereiken.

Ik vind deze weergave van anyrail erg onduidelijk. Ik kan niet lekker zien wat voor rails je hier nou precies gebruikt. Het ziet eruit als C rail, maar zelfs daarbij mis ik nu het gevoel.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zaterdag 15 april 2017, 14:07:14
Hallo Laurent,

Ik wil voor alles wat 'onderhuids' is C-rail gebruiken, dus het schaduwstation is C-rail. Kun jij aangeven, waar je de twee engelsman wil hebben. Het is mij niet duidelijk, zoals jij het beschrijft.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: marklinmanus op zaterdag 15 april 2017, 14:16:45
Snap niet waarom er zo veel gewisseld kan worden.
Je komt rechts rijdend binnen stelt de trein op en rijdt weer naar buiten.
Engelse wissel en driewegwissel hebben totaal geen zin.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zaterdag 15 april 2017, 14:26:11
Hallo,

@Laurent: Bedoel je zo als onderstaande tekening?

@Herman: Ik wil boven in twee richtingen kunnen rijden. Hoe zou jij dat dan aanpakken?
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: marklinmanus op zaterdag 15 april 2017, 14:45:39
Zo
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zaterdag 15 april 2017, 14:52:27
Hallo Herman,

Zeer zeker het overwegen waard. Ik ga even voor mijzelf ermee stoeien, maar ga wel 1 drieweg inzetten, omdat ik die al heb, met aandrijving en decoder. Zonde om niet te gebruiken.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: nobody op zaterdag 15 april 2017, 15:03:10
Het driewegwissels kun je beter in een zichtbaar en makkelijk bereikbaar deel onderbrengen, omdat dat wissel
meer ontsporingen/haperingen veroorzaakt dan de andere wisseltypen.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Laurent op zaterdag 15 april 2017, 15:28:06
Citaat van: Gerrit-1959 op zaterdag 15 april 2017, 14:26:11
@Laurent: Bedoel je zo als onderstaande tekening?
Gerrit, dat is correct ja. Zo bedoelde ik hem.

Ik heb zelf 2 3wegwissels in gebruik bij het tapijtrijden, eentje is een aantal jaar standaard in afbuigende richting bereden geweest, 0 problemen mee gehad. Volledig C rail trouwens.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zaterdag 15 april 2017, 15:40:30
Hallo Wim en Laurent,

Toch het schaduwstation wat aangepast. Kwam ook tot de ontdekking, dat ik met de helix midden op de tafel boven kwam. Dat beperkt mij teveel in wat ik boven kan. Heb toen de keer-s bedacht. Hiermee kom ik achter de tafel boven en kan ik dan nog bedenken, wat ik verder boven ga fabriceren. En, Wim, door de wissels in deze keer-s kan ik van spoor wisselen. Leuk, dat jullie zo mee willen denken.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Laurent op zaterdag 15 april 2017, 15:51:25
Als je nou je wissels al uit de bocht weg laat lopen, scheelt dat je weer een raillengte opstelruimte. Ik zie alleen even niet hoe je dit nog op 2,5 x 3 gaat krijgen?
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Jan22 op zaterdag 15 april 2017, 15:53:38

3-weg wissel: waarom niet?

Ik heb jaren met M-rails 3-weg wissels gereden, zonder enig probleem, en zonder enige aanpassing.
De eerste generatie k-rail 3-weg wissels gaven meer problemen, de latere versies niet meer. M* verbetert wel eens wat, maar wijzigt nooit het catalogusnummer.

De meest interessante observatie is al wat ouder. AnalogDriver heeft ooit voor M-rails een ombouw gemaakt met diodes (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=15721.0) opdat je de 3 standen met 3 draadjes kunt schakelen, in plaats van met 4 (zoals bij het origineel), want dat is een van de dingen die fout kunnen gaan bij het schakelen van linkse naar rechtse stand via de middenstand. Mensen die dat niet doen, leggen 3-weg wissels meestal alleen in de "open rijd richting" aan, want dan hoeft er niet geschakeld te worden.

Waar je met een 3-weg wissel ook mee zit, is het aantal stroomloze plekken waar de massa moet komen van de wielflens in plaats van de spoorstaven, want die zijn niet-stroomvoerend in verband met het sleepcontact dat ermee in aanraking kan komen. Dat kun je met spoorstaaf-polarisatie verhelpen of door meer massa aansluitingen op loc of spookwagen te maken (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=27577.0).

Een ander ding is stroomloosheid van prik op de onderbroken middenrail waar korte slepers (railbusjes) meer last van kunnen hebben dan langere slepers, en wat je kunt oplossen met een spookrijtuig (met extra sleper t.b.v. de loc) of door een loc meerdere slepers te geven (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=21402.0). Volgens sommigen zitten enkele puko's te laag.

Maar nogmaals mensen zijn voor of tegen het gebruik van 3-weg wissels, en bijna niemand geeft aan wat er dan zo fout ging dat je ze moet vermijden. Je leest zelden iets over ontsporingen op 3-wegwissels.

Grappig is dat als je zoekt op "driewegwissel problemen" je ineens van alles vindt, vooral digitale problemen.
Het gebruik van verkeerde (zener)diodes (analoog probleem), fouten in de wisseldecoders (Viessmann 5211 en M74465 rond 2007-2010), problemen met Koploper (http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5506),  problemen bij digitaal gebruik (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=24313.0), problemen met raptor (http://www.raptor-forum.nl/index.php?topic=405.0),  ...

Waar die digitale problemen op neer komen is dat elke driewegwissel (en engelsman) bestaat uit twee wissels, dus ook twee decoders nodig heeft, terwijl er in de C-driewegwissel aanvankelijk maar plaats was voor eentje (is natuurlijk inmiddels aangepast). De meest gemaakte digitale fout heeft te maken met het niet lezen of verkeerd begrijpen van de handleiding over bijzondere railconfiguraties zoals driewegwissel en engelsman.

Wat ik als analoog rijder zou verwachten, is de digitaal grotere gevoeligheid voor kortsluiting op driewegwissel en engelsman, maar daarover vind ik niets. Dat speelde vooral vroeger bij Alzheimer loc-decoders, kortsluiting en ploef, instellingen kwijt.


(+++edited: ik moet toch weer eens een nieuw toetsenbord kopen, allemaal typo's na een valpartij  8o )

Uitleg uitneembaar deel bij tafeldiepte 140 cm
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: cees52 op zaterdag 15 april 2017, 17:23:07
Ik heb zelf een harmonica deur gebruikt.

Geen last van een naar binnen draaiende deur.

Werkt al 20 jaar.

Succes met je ontwerp

groetjes uit beetje krom
opa cees
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Jan22 op zaterdag 15 april 2017, 18:28:58
Nog een vraagje
- al begrijp ik inmiddels dat je de driewegwissel al hebt, en dus gebruikt
- al begrijp ik inmiddels dat je voor C-rails gaat, en niet voor iets meer flexibels.

Boogwissels inzetten afgewezen?
(ik zou niet weten hoe in C-rails, ik gebruik daarvoor Piko-A met peco pukkels)
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zaterdag 15 april 2017, 20:18:24
Hallo,

@ Jan: Ik ga in de 'verborgen' sporen werken met C-rail. De zichtbare gedeelten wil ik uitvoeren met K-rail en de wissels gaan bedienen met servo's. Dit omdat ik de wisselaandrijvingen van de K-rail spuuglelijk vind. Ik ben even aan het martelen geweest met boogwissels, omdat ik die ook heb vanuit de startset. Maar het werd mij teveel gepruts met passtukjes.
@Laurent: Het kortste opstelspoor met de R1 is bijna 4 m en vanuit de bocht weg was teveel gemartel met passtukjes.
@Cees: Een harmonicadeur is pertinent afgewezen door de wederhelft. Helaas geen optie.
@Jan: Een schuifdeur kan niet. Geen ruimte, aangezien een inbouwkast de ruimte blokkeert. Dank voor je informatie over de driewegwissels. Stelt mij wat gerust. Het idee van een uitklapbaar deel neem ik in gedachten mee en kijk of het voor mij een passende oplossing biedt
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Laurent op zaterdag 15 april 2017, 21:01:36
Als je nou in anyrail de railnummers eens aan gooit, kunnen we met je mee tekenen. Nu hebben we geen flauw idee welke stukjes je waar gebruikt. Ik heb een redelijk idee omdat ik de geometrie van C rail redelijk ken, maar het verschil tussen een 064, een 071 of een 077 zie je niet op zo'n tekening.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Trainhenk op zaterdag 15 april 2017, 21:31:02
 @citaat

En het railplan (anyrail-bestand) uploaden.
De forumleden met Anyrail kunnen dan uitproberen.

Henk
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Sprinter op zaterdag 15 april 2017, 23:33:14
Deze ruimte vraagt eigenlijk om een N-Spoorbaan.

Groetjes
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: BlikkenTinus op zaterdag 15 april 2017, 23:51:02
N? Kom op zeg, dit is is een uitdaging!

Je zou nog een wegklapbaar verbindingsdeel (een brug) kunnen maken dat voor de deur komt. Is het dicht, dan kan er worden gereden en kan de deur niet open (hij draait de kamer in, toch?). Wil je weer naar buiten, dan moeten de treinen netjes stilgezet worden, buiten het verbindingsdeel. Dan kun je de boel wegklappen en de deur opendoen en weer gezellig omgaan met iedereen buiten je modelspoorwereld.

Groet,

Peter
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Olav op zaterdag 15 april 2017, 23:56:44
Daarom gaf ik ook aan of de deur niet in tweeen kan.  ;)
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: JanHaagdorens op zondag 16 april 2017, 00:59:00
Beste
De deur gewoon omdraaien - niet veel werk
Jan
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: brietdijk op zondag 16 april 2017, 09:05:38
 @citaat Tenzij je aluminium kozijnen hebt met opdekdeuren :P
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: marklinmanus op zondag 16 april 2017, 09:21:12
Citaat van: Sprinter op zaterdag 15 april 2017, 23:33:14
Deze ruimte vraagt eigenlijk om een N-Spoorbaan.

Deze ruimte vraagt om een andere denk wijze.
Niet wat wil ik allemaal hebben, maar wat is er allemaal mogelijk.
Zie hier als eerste een schaduwstation voorbij komen die die al aardig aan de maat is.
Denk eerst is na over je zicht gedeelte en misschien komt de aansluiting naar je schaduwstation dan wel ergens anders te liggen.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zondag 16 april 2017, 10:38:05
Beste heren,

Hierbij de .any
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zondag 16 april 2017, 10:59:00
Hallo,

@ Herman: Het klopt, dat het schaduwstation aan de maat is. Dit heeft te maken met mijn wens om redelijk treinverkeer te willen hebben, maar wel steeds andere combinaties. Het zichtgedeelte in mijn hoofd is op dit moment een verhoogd dubbelspoor aan de achterzijde, op het lagere niveau ook een dubbel spoor, wat gedeeltelijk onder het verhoogd spoor komt te liggen. Boven de helix iets van een heuvel, mogelijk mijnbouw. Voor de rest is het nog bubbelen in mijn hoofd.
@Jan: De deur aan de buitenkant laten draaien zou een optie kunnen zijn, ware het niet dat ik dan ook een andere deur moet kopen. Om dan de ruimte in te moeten zou ik eerst een andere kamer in moeten. En dat is toevallig de kamer van mijn dochter. Ik denk niet, dat zij dat elke keer wil. Daarbij zie ik niet in, wat dan het voordeel is. Voor mij is wel duidelijk, dat ik niet midden in mijn baan wil zitten. Dat werd mij duidelijk, toen ik het tafelalternatief van Tony zag. Dus die deur zit mij niet zo op mijn rug.
@ Barry: Het is een houten deurpost, dus mogelijkheid is er, mits er een andere deur komt.
@ Peter: Leuk idee, maar zie ook mijn commentaar bij Jan.

Dus vooralsnog ga ik niet rotzooien met de deur. Eerst maar eens mijn baan verder ontwerpen en bij elkaar gaan verzamelen. Het is zoals ik wel meer heb gelezen hier, al doende past men aan. Graag mij blijven bestoken met ideeën en adviezen.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Jan22 op zondag 16 april 2017, 12:03:06
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 15 april 2017, 23:51:02
N? Kom op zeg, dit is is een uitdaging!

Je zou nog een wegklapbaar verbindingsdeel (een brug) kunnen maken)
Ja, heel mooi (en duur) in dat verband is een brug (Kastenbrücke of Unterzugbrücke) van Hack (https://www.hack-bruecken.de/index1.html).
Voordeel van een Kastenbrücke is dat je geen peilers nodig hebt, en de brug als geheel kunt laten draaien rond een scharnier, en dus ophijsen. Als je er dan een mechaniek opzet dat alleen rijspanning toestaat als de brug dicht is, dan is dat behoorlijk veilig in het gebruik.

Die brugverbinding is een uitdaging op zich. Er zijn vele oplossingen voor verzonnen, maar slecht terug te vinden op de diverse forums.

En als je het dan toch over uitdagingen en jatwerk (beter goed gejat dan slecht verzonnen) hebt,
kijk dan eens bij de oplossingen van Mog (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=20134.msg330434#msg330434), ruim 14 jaar aan het bouwen bezig geweest,
Citeermet een totale lengte van ruim 400mt, totaal 26 stroomkringen en 5 schaduwstations is deze baan goed voor 46 treinen, waarvan er een aantal in dubbeltractie rijden (totaal 62 locs rijdend) ...

De bruggen van Mog zijn vaste bruggen: je moet bukken bij het binnenkomen.

foto Mog, bruggen voor toegangsdeur:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,shPxSy6Z6EMg81V5eTmOE9knyKjl64rnP2_c1LN0lahw=/http://i1023.photobucket.com/albums/af355/Gerard1902/IMG_37981280x768.jpg)

foto Mog, dezelfde bruggen (en deur) tijdens de opbouw
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,ssTbW5O9XUnrLEmQQxnrrEeqUDWGQBK4E2eFCilNpjtU=/http://i1023.photobucket.com/albums/af355/Gerard1902/HTreinbaan194800x600.jpg)
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Maarten Marklin op zondag 16 april 2017, 13:41:53
Hoi, je kunt de deur er toch ook wel uithalen? Of een vouwdeur plaatsen?
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zondag 16 april 2017, 13:52:18
@ Maarten: Deur eruit is geen optie. We hebben katten en daarmee bedoel ik huisdieren en niet vrouw en dochter. Daarbij is het verwijderen/verplaatsen van de deur in mijn ogen niet noodzakelijk.
@ Jan22: Schitterende baan, maar met een schuin dak bij mij niet mogelijk. De bruggen van Hack ken ik. Gemaakt van weissblech. Erg mooi, maar ik mis een beetje de details, zoals klinknagels en verbindingsstukken, zoals je ze wel hebt bij de Noch lasercut brücken.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Jan22 op zondag 16 april 2017, 19:18:51
Citaat van: Tony op zaterdag 15 april 2017, 11:09:29
Bedenk ook, dat je baan niet dieper dan 80-90 cm mag/moet zijn  i.v.m. bereikbaarheid.
Dat zegt niets over de hoogte van het schaduwstation. Bij Mog, bij Harald & Alex, bij Seinwezen en bij Arjan Mooldijk,  kun je zien dat je een schaduwstation ook heel laag kunt aanleggen, b.v. 40 cm boven de vloer.

Bij een schuin dak is dat ook handiger. Denk aan 1:1: wortel 2 (bij dakhoek van 45 graden), en aan 1:2: wortel 3 (bij dakhoek van 60 graden) en je ziet hoeveel ruimte verloren gaat als je onderniveaus tekent alsof de muur recht loopt.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zondag 16 april 2017, 19:57:58
Hallo Jan,

Op dit moment ben ik aan het ontwerpen en zit mijn schaduwstation 60 cm boven de vloer. De tafel zelf komt op 98 cm, want dan kan ik een spoordijk op 107 doen en rijdt de trein op die hoogte mooi voor het raam langs. Betekent wel, dat ik de spoordijk 20 cm naar binnen moet trekken. Dat heb ik opgelost met een helix-omwenteling. Van het schaduwstation naar de tafel ga ik in vier omwentelingen naar boven. Dit zou met 1 minder kunnen, maar ik wil misschien ooit ook het Faller Car System op mijn baan hebben en die moet ook op twee niveaus, waarvan 1 ook als schaduwstation mag fungeren. Het is een leuk puzzel en goed kijken, wat mogelijk is op deze afmeting.
Ik haal ook wel een klein beetje inspiratie uit deze topic: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=48614.msg862502#msg862502
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Jan22 op maandag 17 april 2017, 14:51:14
Het baanplan uit 2014 van Pjotterke (Peter Boven).

Nu ik dit plan na 3 jaar terug zie, vraag ik me af waarom het gele niveau zo'n kleine radius in de lus heeft.
Want zo maak je geen gebruik van de tafelruimte onder het rode niveau. Ik denk dat Peter radius I inmiddels heeft afgezworen.

Maar dat gaat misschien een beetje off topic in jouw draadje.

(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=48614.0;attach=57188;image)
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: lmou op maandag 17 april 2017, 15:03:03
Een baan langs de muur met beperkte diepte heeft wel iets, je kan de trein volgen, en die kan in een wisselend decor rijden, station-stad-platte land,... Je moet wel aan de uiteinden een terugkeer inplannen, maar je kan overal goed bij,
Leopold
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op maandag 17 april 2017, 15:05:43
Hallo Jan,

Mijn schaduwstation en tafel komen een beetje eruit te zien zoals het rode deel van Peter. In het schaduwstation maak ik gebruik van C-rail en alle vijf radiÏ. Dus de 24130 zit er wel in, maar is bedoeld voor korte loks en wagons. Voor de helix gebruik ik de 24130 en 24330. Ik ben nu bezig met het ontwerp op de tafel. De ga ik uitvoeren K-rail.
Bijgevoegd het schaduwstation en de keer-s (idee ook gejat van iemand), waarmee ik bereik, dat ik de maximale lengte voor het schaduwstation kan gebruiken en op de tafel aan de achterkant boven kom.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Jan22 op dinsdag 18 april 2017, 10:44:56
Die keer-s zit er bij mij ook. Hoofdreden is het linksrijdend Zwitserland, in combinatie met het feit dat er maar een manier was om maximale opstelsporen (in het schaduwstation) te maken in de maximaal beschikbare ruimte. Idealiter zorg je ervoor geen keer-s nodig hebt, maar de praktijk is weerbarstig.
Door het schaduwstation goed te leggen, leverde ik ruim 11 meter opstelspoorruimte in, en had dan geen keer-s nodig. Tja, wat is het je waard?

Zelfde met helixen. Idealiter zorg je dat het stijgende spoor de buitenbocht volgt, en het dalende de binnenbocht, omdat het hellingspercentage van het stijgende spoor dan kleiner is dan het percentage bij het dalende spoor. Anders gesteld, als je het ontwerp niet kunt spiegelen, en een trein moet via de kleinere radius stijgen, dan moet de helixstijging minder groot zijn, en kom je of uit op een grotere radius, of uit op een ovaalvormige helix.

Dat schaduwstation kon alleen 4 sporen hebben bij meer tafeldiepte dan ik wilde, en bij R1-gebruik.

Ik heb destijds zitten uitrekenen wat langer was: rechtuit zoals in jouw tekening,
of de paralelle opstelsporen in een soort lusvorm verleggen (paint.net schets hieronder),
en kwam zo uit op het gebruik van meegebogen wissels (Piko-A).

Zoveel sporen parallel de bocht om betekent dat je een vaste Marklin hart-op-hart afstand moet loslaten, en moet zoeken naar een aanvaardbaar minimum, en dat heb ik berekend met behulp van NEM-bladen (kolom C in het staatje hoh.gif is de radius en hoh berekening voor lange rijtuigen).
Bij de buitenste boog is de radius groter dan 810 mm.

Jouw schets heeft die problemen niet. Kennelijk zijn jouw opstelsporen in het schaduwstation lang genoeg voor wat je ermee wilt.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Laurent op dinsdag 18 april 2017, 13:02:17
Ik denk ook dat je door de beperkte breedte niet uit gaat komen op zo'n lus zoals je tekent, Jan. Die heeft ook ruimte nodig en die is er volgens mij niet.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op dinsdag 18 april 2017, 14:04:47
Hallo,

Ik ga een 'zwevende' tafel maken en hang het schaduwstation daaronder. In het midden blijft het open, dus alleen waar de rails liggen is ondersteuning. Ik kan dan met een rolplank onder de tafel rollen en dan omhoog en overal bij.
Ik ga wel maximaal proberen in de buitenbaan omhoog te gaan, maar wil deze baan ook kunnen inzetten voor dalen. Vandaar, dat ik zowel onder als boven de helix wissels heb aangebracht.
Wat de hellingspercentages betreft, het grootste percentage is 2,8% en de kleinste 2%. Ik heb zoveel mogelijk de ruimte proberen te benutten en de 24230 en 24330 gebruikt in de helix en deze ook min of meer ovaal gemaakt. Ik hoop, dat deze percentages geen problemen opleveren.
Wat mijn lengte van opstelsporen betreft, mijn kortste is 4 m en is meer dan voldoende. Waarschijnlijk kan ik meerdere combinaties kwijt op 1 opstelspoor, dus zal ik met blokken daar rekening mee moeten houden. Dit gaat nog een leuk denkproces worden, hoe dat uit te voeren.
En ik wil jullie weer uitnodigen om mee te denken. Tot dusver alleen maar Top! :thumbup:
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Jan22 op woensdag 19 april 2017, 23:41:26
Citaat van: Gerrit-1959 op dinsdag 18 april 2017, 14:04:47
meerdere combinaties kwijt op 1 opstelspoor, dus zal ik met blokken daar rekening mee moeten houden.
Dit gaat nog een leuk denkproces worden, hoe dat uit te voeren.
Digitaal of analoog? Digitaal kun je met bijvoorbeeld Koploper dit op 2 manieren doen, met dynamische blokken of met samengevoegde blokken.

Analoog zul je moeten gaan voor 2 of meer blokken met een vaste maat. Een samen te voegen blokkenpaar maakt je analoge besturing onevenredig duur. Daarbij geef je ook aan dat 1 van de opstelsporen 24130 radius bevat, en dus voor kortere treinen (of kortere wagons) is.

Digitaal en analoog is het vrij makkelijk mogelijk om korte en lange treinen te onderscheiden bij binnenkomst.

Maar het invoegen bij vertrek is analoog lastiger dan digitaal. Er is analoog dan een voorrangsregel nodig, en dan zit je al vrij snel vast aan de nodige elektronica (flipflops of nieuwer). Computer gestuurd kun je dat de computer laten doen.

Citaat van: Laurent op dinsdag 18 april 2017, 13:02:17
Ik denk ook dat je door de beperkte breedte niet uit gaat komen op zo'n lus zoals je tekent, Jan. Die heeft ook ruimte nodig en die is er volgens mij niet.
Klopt in wintrack ziet het er ook iets anders uit (op 'n andere pc), en inderdaad, de breedte van de tafel is de zwakke schakel, naast de diepte. Ik heb daarvoor minimaal 2,6 meter breedte voor nodig (helaas ook de maximale), bij een diepte van 150 cm (wat ik teveel vind). Ik heb geen idee van de breedte bij Gerrit, omdat ik geen any heb geinstalleerd.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op donderdag 20 april 2017, 07:50:19
Hallo Jan,

Ik ga digitaal rijden in de toekomst. Weet nog niet of het I-train wordt of Traincontroller. Koploper lees ik teveel verhalen over, dat het niet meer aangepast wordt of wel, maar de geluiden zijn niet stabiel. De andere twee ontwikkelen zich wel verder.
Mijn schaduwstation moet passen op 3 x 1,4 en dat moet volgens Anyrail passen. C-rail R-5 heeft 1,4 m nodig.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op donderdag 20 april 2017, 20:41:33
Hallo,

Helix af en ook tafelniveau en spoordijk met brug. Op tafelniveau 1 knelpunt en dat is rechtsonder. Daar is maar één spoor beschikbaar om meerdere rondgangen te maken. Heb er nog geen oplossing voor, maar misschien heeft iemand een creatief idee.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Jørg op donderdag 20 april 2017, 20:44:16
-Gerrit:
Er komen nog steeds updates van koploper uit.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op donderdag 20 april 2017, 20:46:50
Hallo Jorg,

Dat bericht heb ik al eerder gelezen, maar ook dat koploper niet meer wordt aangepast voor nieuwe besturingsmodules zoals de MS3 ed. Er zijn mij gewoon teveel tegenstrijdige verhalen en als ik plaatjes van koploper voorbij zie komen, vind ik, maar dat is persoonlijk, het grafisch niet sterk.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Degeluidsman op donderdag 20 april 2017, 21:35:15
Hoi Gerrit,

Grafisch heb je gelijk, maar voor de rest kan dit programma veel meer dan de meeste programma,s.

Nog geen maand geleden is er weer een nieuwe versie uitgekomen, zelf gebruik ik het programma al zo,n 8 jaar naar volle tevredenheid.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Jan22 op donderdag 20 april 2017, 23:39:47
Als je weet hoe een programma gemaakt wordt, zegt dat alles over de toekomst. Koploper is feitelijk een eenmansproductie, gebaseerd op delphi (combinatie database en pascal georienteerd programma). Dat kan nog heel lang goed gaan, of niet. De leeftijd en gezondheid van de maker, en van de code bepalen de toekomst op langere termijn, en in ieder geval de grafische mogelijkheden van de programmatuur maakt duidelijk dat de grafische omgeving niet noemenswaardig kan veranderen.

Zouden de kansen beter liggen met C, CC++ of java? Grafisch wel, maar qua werking niet.
Is de code overdraagbaar op andere systemen? Zeker wel. Als de maker ooit zijn code vrijgeeft, dan kan een ander die code porten naar een recentere taal. Zonder meer mogelijk. En vanaf dan is er een nieuwe grafische schil en uitbreiding naar andere dan windows platforms mogelijk. Maar dat kan nog heel lang gaan duren.

Tot die tijd zijn je eigen afwegingen:

-de mogelijkheden
-de grafische schil
-de ondersteunde apparatuur
-de prijs

Bedrijfsmatig zou je nooit met een eenmanspartij in zee willen gaan,
als consument doe je dat met het grootste gemak.

Hoe lang moet continuiteit voor jou gewaarborgd zijn?
Tien jaar, 20?

Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Trainhenk op vrijdag 21 april 2017, 21:27:20
Citaat van: Gerrit-1959 op donderdag 20 april 2017, 20:46:50
Dat bericht heb ik al eerder gelezen, maar ook dat koploper niet meer wordt aangepast voor nieuwe besturingsmodules zoals de MS3 ed. Er zijn mij gewoon teveel tegenstrijdige verhalen en als ik plaatjes van koploper voorbij zie komen, vind ik, maar dat is persoonlijk, het grafisch niet sterk.
Dag Gerrit,

Paul Haagsma, de bouwer van Koploper, heeft aangegeven alleen nog voor zijn vrienden (= Miniworld in Rotterdam) wijzigingen in Koploper aan te brengen en dit resulteert dan in updates of een nieuwe versie.
Deze stelt hij ook voor andere Koploper gebruikers ter beschikking.
Gebruikerswensen op het Koploperforum worden dus niet meer gehonoreerd tenzij Miniworld in Rotterdam daar ook om verzoekt.
Dat Koploper meer kan dan bijvoorbeeld iTrain komt omdat de eerste versie van Koploper in de vorige eeuw al het licht heeft gezien. iTrain in deze eeuw.
iTrain zal qua mogelijkheden op den duur gelijkwaardig zijn aan Koploper en zal meegaan met zijn tijd.
Dit komt mede omdat Koploper uit hobbyisme is voortgekomen en iTrain commercieel is opgezet; er moet voor betaald en aan verdiend worden.

Daarnaast zijn er nog andere programma's die zich kunnen meten met Koploper en iTrain.
Het is dus een kwestie van smaak en kijken met welk programma jij je prettig voelt.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zaterdag 22 april 2017, 09:09:49
Hallo Henk,

Dank voor je duidelijke uiteenzetting. Ik denk veel mensen dit waarderen. In ieder geval mooi, dat Paul ooit is begonnen met dit en uit hobbyisme. In alles heb je een gedreven pionier nodig.

Ik weet, dat er meer programma's zijn, die kunnen meten met andere op de markt. Zelf ben ik al wezen kijken en op dit moment staan bij mij i-Train en Traincontroller bovenaan.

Bij het forum van de buren heb ik kennis mogen maken met iemand, die alles rijdt met i-Train en tevens feedback is voor Xander van i-Train. Traincontroller heb ik in Miniatur Wunderland mogen zien en bestudeert. Andere ben ik nog niet aan toe gekomen, maar ga ik zeker bestuderen. Belangrijk voor mij is dat ik een beeld denker ben en zaken graag in beeld zie. Dat mis ik aan de MS3,vandaar de wens om het met pc en beeldscherm te willen gaan aansturen.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Laurent op zaterdag 22 april 2017, 13:02:46
Ik weet even niet hoe die heet, maar er is een besturing met Raspberry/Banana Pi en de door de MS2 en MS3 gebruikte CAN bus. Die is niet zo duur, maar wel deels zelfbouw.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Jan22 op zaterdag 22 april 2017, 13:18:39
@Laurent:
http://www.ifoedit.com/RaspiCS2.html
http://www.pcwelt.de/ratgeber/Modellbahnsteuerung_mit_dem_Raspberry_Pi-Guenstig_selber_machen-8937533.html
http://byteshark.de/index.php/modellbahn/213-cs0-5-eigenbau-einer-maerklin-kompatiblen-zentrale?showall=1

Of bedoel je iets anders?
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: marklinmanus op zaterdag 22 april 2017, 16:07:13
Citaat van: Gerrit-1959 op donderdag 20 april 2017, 20:41:33
Op tafelniveau 1 knelpunt en dat is rechtsonder. Daar is maar één spoor beschikbaar om meerdere rondgangen te maken. Heb er nog geen oplossing voor, maar misschien heeft iemand een creatief idee.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zaterdag 22 april 2017, 16:41:17
Hallo Herman,

Dank voor je meedenken. In jou plan zie ik 1 nadeel, namelijk, dat je namelijk alleen maar achteruit op tafel niveau kunt komen. Ik wil wel een rondgang op het binnenspoor op tafelniveau houden voor een railbus (DRG Railbus VT135) en op dit niveau wil ik ook rond kunnen op de buitenbaan, maar deze moet om dit te kunnen nu eerste een stukje over de binnenbaan.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: marklinmanus op zaterdag 22 april 2017, 16:49:00
Iedere trein vanuit je schaduwstation gaat eerst naar je dijk/brug gedeelte en vandaar uit naar je zichtstation of weer terug naar je schaduwstation zonder je zichtstation aan te doen.
Treinen kun je ook tussen je dijk/brug gedeelte en je zichtstation laten rijden zonder dat ze naar je schaduwstation gaan.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zaterdag 22 april 2017, 16:53:58
Hallo Herman,

Daar moet ik even over nadenken. In mijn hoofd wilde ik de keuze hebben om of over de dijk te gaan of over de tafel. In jou voorstel is het dus en en. Daarbij ook het idee van de railbus. Hmmmm, lastig nu.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: marklinmanus op zaterdag 22 april 2017, 16:58:00
Hier de mogelijkheden.
Met je railbus kun de dus voor rijweg 2 kiezen
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zaterdag 22 april 2017, 17:08:24
Hallo Herman,

Wederom dank voor het meedenken. Maar zoals al geschreven wil ik de railbus op de tafel rond laten gaan. Die gaat een soort dienstregeling lopen op de binnen baan. Met je andere diagonaal ga ik even puzzelen.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: marklinmanus op zaterdag 22 april 2017, 17:27:16
Is het niet mooier met een railbus om te pendelen i.p.v. een rondje te rijden?
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zaterdag 22 april 2017, 18:23:21
Hallo Herman,

Dat zou een optie kunnen zijn. Ik wil boven de helix in ieder geval een scenery kolenmijn zetten en het personeel moet er wel naar toe kunnen. Weer iets om uit te vogelen.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: marklinmanus op zaterdag 22 april 2017, 18:58:24
Plaats voor de pendeltrein en ruimte om te rangeren met de kolentrein
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zaterdag 22 april 2017, 19:18:01
Hallo Herman,

Hierbij mijn voorlopig idee. Het oranje gedeelte is dan voor de railbus.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: marklinmanus op zaterdag 22 april 2017, 19:58:27
Wat vragen.
Waarom dubbelspoor als maar aan een kant rijd?
Lijkt mij een stuk veiliger als je rechts OF links rijd, beide is vragen om aanrijdingen.
Waarom het diagonale spoor op tafel niveau?
Spoor is om te keren alleen is tafel niveau een grote keerlus.
Je weet dat je alleen naar je brug niveau kan via je schaduwstation?
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zondag 23 april 2017, 09:34:31
Hallo Herman,

- De spoordijk heb ik nu aangepast naar enkelspoor met een passeerspoortje voor de railbus. Zie bijlage. Goeie tip
- Het diagonale spoor is meer om meer bewegingen op de tafel te hebben en het rondgaan ook op dat niveau te breken. Misschien wordt het ook wel een zogenaamd dood spoor.
- Ik weet dat ik alleen maar vanuit het schaduwstation naar de spoordijk kan. Maar er is een shortcut via de driehoek en de wissels op de helix. Dat zal een uitdaging zijn om te gaan programmeren. Lol.

Blijf schieten en bedankt voor zover.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zondag 23 april 2017, 11:24:34
Ook tafelniveau wat aangepast. Langzaam wordt het wat.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: marklinmanus op zondag 23 april 2017, 12:25:06
Zal nog eens een poging wagen om je denk wijze te veranderen.
Kijk is naar mijn plan, daar wordt overal rechts gereden.
Ik ga je nu niet verplichten om het net zo te doen, maar wil je wel vragen er nog eens naar te kijken.
De rail bus maakt dus gebruik van het zelfde spoor als je intercity en je goederentrein.
In je plan waar je brug nog dubbelspoor is is er een mooie gelegenheid om je snelle intercity de goederentrein te laten passeren.
De een gaat rechtdoor wacht vervolgens op de brug en de intercity gaat naar links de brug op en heeft een vrij spoor naar de helix.
Blijf je bij je eigen ontwerp, even goede vrienden het is tenslotte jou baan.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zondag 23 april 2017, 13:59:39
Hallo Herman,

- Ik heb gezien, dat in jouw plan overal rechts wordt gereden. Voor mij is dat geen must. Zal vast indruisen tegen alles wat op banen gebeurd.
- Ik ga niet met passagierstreinen rijden. Daar heb ik niet zover mee, omdat het in mijn ogen metervreters zijn. Ik ga naast de railbus uitsluitend goederen rijden.
- Ik wil de brug graag van Noch lasercut maken en de prijs hiervan heeft mij doen besluiten het dubbelspoor te laten vervallen.
  Tenzij ik de lotto win natuurlijk. Maar dan ga ik mijn baan in de schuur maken (9 x 13 m).
- Mijn spoordijk is meer bedoeld als een soort van paradelijn. Mooie achtergrond maken op de muur en op de korte zijde loopt hij voor het raam langs.
  Dit betekent dus ook, dat niet voortdurend al mijn treinen er steeds langs moeten, maar je ook een trein er langdurig moet kunnen stallen.

Ik denk, dat ik onduidelijk ben geweest in het aangeven, wat ik wil met mijn baan. Wat voor mij belangrijke punten zijn:
- geen passagierstreinen
- veel verschillende treinen/combinaties
- wat rangeermogelijkheden
- minimale scenery voor gebouwen, dus meer landschappelijk
- indien passen het Faller Car System

Waar ik nog wel even mee aan het stoeien ga is je idee rechts om diagonaal naar de helix te gaan. Daar zit misschien nog wel iets.


Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zondag 23 april 2017, 14:53:03
Hallo Herman,

Ik ben wat wezen stoeien met het diagonaal weglopen van de spoordijk, maar kom in de knoei met de helix en de aansluitingen op de tafelbaan. Tevens kost het mij ook veel ruimte bij het rangeergedeelte van de tafel. Zoals het nu lijkt, ga ik niet voor deze optie.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: marklinmanus op zondag 23 april 2017, 15:27:53
Ik heb het in ieder geval geprobeerd.
Het is jou baan dus jij bepaalt hoe het eruit gaat zien.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zondag 23 april 2017, 17:17:10
Hallo Herman,

Het is absoluut niet mijn bedoeling om jou te frustreren, maar ik zie geen oplossing met jouw idee voor hetgeen onder de tafel zit. Ik ben daar een paar uur mee aan het worstelen geweest en kom er niet uit. Dus als jij mij de gouden tip kunt geven, graag.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: marklinmanus op zondag 23 april 2017, 17:41:52
Haha ben niet gefrustreerd hoor.
Ik werk in een andere volgorde, eerst zicht en waar het dan uitkomt een schaduwstation.

Maar als je de slinger die boven je schaduwstation komt weg laat en alleen maar met een helix naar boven komt draait hij toch al andersom dan nu
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Jan22 op zondag 23 april 2017, 18:58:20
Evengoed, afgeserveerd of niet, ik vind het baanontwerp van Herman prachtig:
(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=65834.0;attach=130028;image)
Het oogt spannend en spectaculair, al zou ik nooit genoegen nemen met personentreinen van 3 wagons.
Gerrit wil blijkbaar geen personentreinen, dat kan ook, natuurlijk.

Vraagje:
De L-vorm is heel herkenbaar maar ik heb die gecombineerd met een hellende ovaal (zolder rond).
Daardoor kom ik uit op een van de benen van de L-vorm, en daarbovenop ligt dan een kopstation.
Ik geef toe: er ligt op dit moment niets. Heb alles wat er lag afgebroken om voor de 3e keer opnieuw te beginnen.

Is zoiets bij Gerrit ook haalbaar, of totaal uitgesloten? Of zelf onwenselijk, dat kan ook.

Je zou dan zoiets krijgen (gespiegeld, dat wel):
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: marklinmanus op maandag 24 april 2017, 15:06:05
Nog eentje dan
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zaterdag 29 april 2017, 15:43:34
Hallo,

@ Jan22: Jouw idee van de ovaal is bij mij niet mogelijk door de schuining van het dak en de deur.
@ Herman: Jouw plan bleef mij intrigeren, maar tegelijk had ik ook een vaag onduidelijk gevoel. Vandaag werd mij duidelijk waarom. De spoordijk in mijn ontwerp loopt precies langs het raam. Als je aan de tafel zit, dan kijk je zo over de treinen naar buiten. Dat was mijn motivatie om de spoordijk op deze manier aan te leggen. Ik ben nog wel weer bezig geweest om wat aanpassingen door te voeren op het niveau van de tafel en dat kun je in de bijgevoegde afbeelding zien. Ik ga uit van mijn idee om de spoordijk niet als doorloopspoor te gebruiken van of naar de tafel.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op dinsdag 02 mei 2017, 14:19:32
Hallo,

Op dit moment is het onderstaande plan, het plan waar ik vanuit ga. Je moet het zien van boven naar beneden. De rode nummers geven de aansluitingen weer. De helix zie je op de tweede afbeelding.

Vandaag naar houthandel geweest om advies voor mijn tafel. Heb een stalen koker 80x20 gekocht en moet daar nu lippen aan lassen. Dan komen er dragers tussen van populierenmultiplex 18 mm. Deze dubbel ik, zodat er per lip twee dragers zijn. Binnenkort maar eens uitrekenen hoeveel multiplex ik moet aanschaffen.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op woensdag 03 mei 2017, 17:37:58
Hallo,

Nu het plan redelijk volledig is, ben ik overgegaan naar het bouwen. Hiervoor ben ik een nieuw topic gestart.

-Mijn baanbouw- (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=66098.0)
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: ks1985 op donderdag 25 mei 2017, 18:34:22
Hallo Gerrit,

Je zit met net zo een makkelijke kamer als mij :O mooi plan Geworden! Ben benieuwd hoe je de bouw aan gaat pakken, daar kan ik vast ook weer van leren voordat ik de eerste stukken van mijn baan in elkaar gezet zetten :thumbup: :thumbup:
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Jan22 op donderdag 25 mei 2017, 19:02:24
Nog even een vraagje: de wissels in de rode cirkel. Ik moet er overheen gelezen hebben.
In het kader van beter goed gejat dan slecht verzonnen, ehh:

- je rijdt dus rechts?
- wat zijn de afstanden?
- wat ga je met die overloop wissels doen?
- anders gezegd: wat bereik je hiermee?
- je gaat digitaal, dus het gaat om iets wat digitaal benutbaar is?

Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op donderdag 25 mei 2017, 20:02:44
Hallo Jan,

De intentie is rechts te gaan rijden. Volgens mij is dat ook de rijrichting van een Duitse baan.
Ik wil ook graag linksom in mijn schaduwstation rijden. Daardoor stopt in principe alles vooraan, zodat op eenvoudige wijze het materiaal van het spoor kan halen voor onderhoud of verandering va combinaties.
Ik heb maar twee omwentelingen in de helix, dus kan ik door deze wissels op beide sporen in twee richtingen rijden en dus beide sporen gebruiken voor stijgen en/of dalen. Of ik het ga gebruiken weet ik niet. Ik doe het meer om problemen, die ik hier soms lees voor te zijn. Problemen als voor zware treinen bij dalen in kleine radius eruit lopen. Ik zou deze trein dan via het buitenspoor kunnen laten dalen en een kleine trein via het binnenspoor laten stijgen. Of koppelingen die onder buffers haken in de kleine radiï.
Ook kan ik een groot deel van de keer-s gebruiken als opstelspoor.

Wat je bedoelt met je vraag, wat de afstanden zijn, moet je even wat verduidelijking geven. Deze vraag is mij niet helder.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Jan22 op vrijdag 26 mei 2017, 11:00:26
Afstanden, slecht verwoord, ik bedoelde opstelspoor lengtes.

Ik dacht in eenrichtingsverkeer, niet in wat jij gaat doen, 2-richtingsverkeer.

Enfin ik dacht dus: er passen lange en korte treinen achter elkaar,
of bij het programma koploper, er past een superlange (over het wissel heen), maar kortere treinen passen ook.

En kennelijk (gezien de kruising) wil je in de lus in beide richtingen rijden.
Bovengronds zijn daar goede redenen voor, ondergronds niet.

En ik dacht niet aan een trein die links binnenkomt, en nu op het rechterspoor kan komen (maar dat hoeft niet te doen). Dus de ligging van de (overloop) wissels is me nu duidelijk, en ze voorkomen gebruik van een kruiswissel op een heikel punt.

Het zijn dus eigenlijk 2 lussen in elkaar, met een overloopwissel naar de voorkeursstand.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op vrijdag 26 mei 2017, 11:38:02
Hallo Jan,

Good deduction, my dear friend.

Het kortste opstelspoor is iets meer dan 4,5 m. Alle opstelsporen in het schaduwstation hebben twee blokken, dus het kortste spoor kan ik opknippen in twee keer 2,25 m opstellen.
Ik weet niet of ik de lus in twee richtingen wil rijden. Ik heb alleen de mogelijkheid aangebracht om het te kunnen doen. Uitgangspunt is rechts rijden.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op maandag 07 augustus 2017, 11:44:28
Hallo,

Toch weer wat aanpassingen en 'finetuning'.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zaterdag 16 december 2017, 12:01:33
Toch weer wat aanpassingen gemaakt voor de tafel. Wel nu voor 95% definitief, denk ik.
De tafel is klaar, nu druk bezig met de helix te bouwen. Gaat langzaam maar gestaag.
Uitvoering: K-rail en veel flex
Geblokt is niet zichtbaar. Spoordijk.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zaterdag 03 februari 2018, 16:02:10
Hallo,

Het blijft wat finetuning.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Henk (Kaleb) op zaterdag 03 februari 2018, 16:49:26
Ziet er goed uit Gerrit. En dat finetunen is een continue proces. ;)
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zaterdag 03 februari 2018, 18:22:22
Thx Henk. Jij hebt al een mooie stap gemaakt in het eggie.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op dinsdag 13 maart 2018, 11:58:09
Toch nog weer wat polijsten en slijpen. Een 360 mm raduis rechtsboven weggehaald, een paar slanke wissels erin en wat meer vloeiender lijnen in de trajecten.

Edit: tips en tricks zijn welkom. Het geblokte gedeelte zijn niet zichtbare sporen.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Trainhenk op dinsdag 13 maart 2018, 17:20:56
Gerrit,

Na twee jaar denk ik nog ik ga het aanpassen.
Nu kan het nog en straks niet meer.

Wat bij mij helpt is het op een gegeven ogenblik opzij leggen en het laten rusten.
Dan, na verloop van tijd het weer oppakken.
Vaak zie je dan vanzelf weer verbeteringen (of niet).
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op woensdag 18 april 2018, 09:57:09
Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met het finetunen van mijn ontwerp. Met name in de helix zaten nog een aantal storende fouten en lagen de sporen niet netjes boven elkaar en waren hellingshoeken niet goed. Ook onnodige wissels eruit gehaald en het rangeergedeelte wat aangepast. Tevens een aantal wissels vervangen door slanke wissels om het rijden door een wissel wat vloeiender te maken.
Ook het schaduwstation uitgebreid met een extra opstelspoor, de baan opgedeeld in blokken en geprobeerd een logische benaming te bedenken.
Is het nu af? Vast niet, dus voel je vrij om erop te schieten.
Bijgevoegd de .any en een aantal 3D opnamen.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Henk (Kaleb) op woensdag 18 april 2018, 10:14:01
Zie er goed uit Gerrit.

Eén waarschuwing is wel op z'n plaats: kijk niet te veel naar je baanplan. Je komt niet aan bouwen toe.  >:-D
Zelfs na maanden het baanplan (lees: zichtbare bovenbaan) "klaar" te hebben ben ik nog steeds aan het veranderen.

Ik kijk uit naar de (verdere) bouw
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op woensdag 18 april 2018, 10:35:48
 @citaat: I know. Ben ondertussen ook druk aan het knutselen aan de tafel, maar daar wordt te koste van veel tijd hele kleine stapjes gemaakt. Was al ver, maar heb door voortschrijdend inzicht toch weer een deel moeten afbreken, omdat de constructie niet voldoende was. Deze stapjes zijn te weinig om steeds te posten, maar zo gauw er weer een duidelijke stap is komt er weer een bijdrage in mijn topic: Dämmerunger Wald
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Trainhenk op donderdag 19 april 2018, 13:10:12
 @citaat
@citaat @citaat

Wat op papier heel logisch en makkelijk lijkt kan in de praktijk toch nog problemen geven waardoor je weer moet aanpassen.

Gewoon beginnen met bouwen en wat mij wel hielp is het ontwerp enige tijd terzijde leggen en er daarna weer na kijken.
Nieuwe inzichten en ideeën komen dan vanzelf.
Bij mij is niveau 1 t/m 3 wel helemaal klaar (qua plan dan) maar over niveau 4 moet ik nog beginnen met nadenken en zal ik pas gaan doen als ik wat meer (in)zicht heb hoe het een en ander eruit komt te zien.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op dinsdag 22 mei 2018, 08:55:18
Hallo,

Nog paar detailwijzigingen:
- linksonder op tafelniveau de slanke wissel naar het binnenspoor gebracht en op de plaats van de slanke wissen een kruiswissel aangebracht. Hierdoor kan de railbus sneller op het binnenspoor komen.
- de spoordijk rechts dubbel spoor gemaakt. Hierdoor zijn op de spoordijk rechts wat meer mogelijkheden voor rangeren. Misschien nog een stel wissels aanbrengen om gelijk na de helling naar het binnenspoor te kunnen.

Wederom graag tips en tops.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zondag 12 augustus 2018, 09:50:26
Hallo,

Heb het plan op tafelniveau en spoordijk totaal op de kop gegooid. Vond het te 'steriel'. Dit is nu wat het is geworden. Graag feedback.
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Tony op zondag 19 augustus 2018, 10:24:14

Hoi Gerrit,

Ik heb wat in paint geknoeid.
De slinger in de baan is leuk, maar ik zou hem een eind uitrekken, zodat je treinen er vloeiend  over gaan.
Als je dit zo laat, maken lange wagens een zwiep  :P

Grtz Tony
Titel: Re: Ik steel als de raven?
Bericht door: Gerrit-1959 op zondag 19 augustus 2018, 17:09:18
Hallo Tony,

Jouw 'geknoei' in Paint is natuurlijk weer onvolprezen. Ik zie, dat ik verzuimd heb om de 2 in 1 afbeelding van niveau 0 en 1 te plaatsen. Bij deze. Hier zie je, dat de slinger is aangebracht, omdat dit spoor onder de brug door gaat. En ik heb ontworpen met flex dus de slinger kan nog alle kanten op. Over dit stukje ben ik ook nog niet helemaal tevreden, dus het ligt onder de aandacht. Waarschijnlijk komt het spoor nog wat hoger.
Thx voor de feedback. Het wordt op prijs gesteld.