L.S.,
Dit weekeinde heb ik mijn analoge BR38 voorzien van een Delta-decoder, die uit een dergelijk model afkomstig zou zijn. De decoder is voorzien van een flauw brandende oranje LED, die het ketelvuur simuleert. Echter mijn analoge loc heeft een massief vuurschot en dus is "het vuur" niet zichtbaar.
Luik voor de vuurplaats is dicht...
Wie kan mij een plaatje sturen hoe dit is gedaan bij de nieuwere BR38, waar dit wel zichtbaar is. Ik wil niet zomaar gaan boren en frezen...
Oja het ledje brandt wel! :wink:
Helaas kon de MP-verkoper mij niet helpen.
Weet je zeker dat de nieuwe Br38 een vuurkist "licht" heeft?
Mijn Br 05 heeft het wel, maar ik kan er niet erg warm van worden, hoor.
Hoe vaak heb je tijdens het rijden de vuurdeur open? Ik alleen om er wat kolen in te gooien..... Persoonlijk vind ik het een overbodige gadget
Citaat van: DB op maandag 26 november 2007, 21:51:06
Hoe vaak heb je tijdens het rijden de vuurdeur open? Ik alleen om er wat kolen in te gooien.
En als je koude handen hebt natuurlijk. :lol:
Of als je je wenkbrauwen even gemanicuurd wilt hebben :?
OK guys, genoeg gelachen. :twisted:
Nu serieus, Márklin IS serieus! :mrgreen:
Dit is de decoder, kon er verder geen gegevens over vinden :
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,slNoobS7_xROY6F0IIp_t3U96rB9ILET5MKBz7yV1V8g=/http://home.tiscali.nl/ponytail/Various_pics/BR38-decoder.jpg)
Ook niet op diverse duitse sites, maar ik ken ze dan ook niet allemaal, toch?
Alvast bedankt!
Deze loc heeft in set 29525 gezeten die in het jaar 2000/2001 geleverd is door tante M.
Hij is op de duitse site nog te vinden en in de omschrijving staat: Lokomotive mit DELTA-Elektronik. Imitation des Lichtscheins der Glut durch die Feuertür im Führerstand.
Dank je Wilfried,
Weer een stapje verder. :)
En nu nog iemand die deze loc-versie heeft en voor mij een plaatje van de vuurplaat kan schieten...
mvg.
Willem.
Als je een zware trein aan de haak hebt staat de vuurkist meer open dan dicht! Maar ik persoonlijk zou de P8 laten zoals die is en niet in gaan boren of fresen, als het fout gaat heb je er spijt van, vrees ik. Gr. Ton
Hoi Willem E.
Ik heb deze loc, ik post er morgen wat fotos van maar eigenlijk is het heel simpel, de led zit achter de opening en deze opening is gewoon simpelweg een gat waar je dus het licht van de led door ziet. Simpel en best zel elegant. Morgen dus fotos
Mvg Kristof
Geweldig!
:D :D :D :D :D :D
Veel dank, Kristof!
ja lijkt me leuk om te zien
wist niet dat dat zo ook echt bestond
groet robert
Bij de Duitse loks moet je de vuurdeur zo veel mogelijk dicht houden. Bij een open vuurdeur jaag je koude lucht over je vuur, langs je steunbouten tegen de pijpenplaat. Dit is niet zo bevordelijk voor het materiaal. Het is eigenlijk d ebedoeling dat je de lucht van onder het rooster door het vuur trekt.
Als je in filmpjes de rookpluim snel van zwart naar grijs, weer naar zwart, weer naar grijs ziet kleuren dan betekend dat dat de stoker aan het stoken is en dat de 3e man op de lok aan het 'klepperen' is. Oftewel: bij elke schep kolen de vuurdeur opent en gelijk weer dicht doet.
Als je drijgt 'over de rooie' te gaan kan je de vuurdeur openen, de blazer knijpen en de injecteur erin zetten om op de 'goede' manier van je druk af te komen. Maar in ieder geval brandt je vuur minder goed waardoor je minder stoom produceert. Als je de regulateur open hebt staan (grote trek op het vuur) moet de deur echt zo veel mogelijk dicht blijven.
De Engelsen houden er een heel andere theorie op na...
Maar euhm, wat voegt dit toe aan de vraag eigenlijk? :?
Citaat van: VincentKloeg op vrijdag 30 november 2007, 08:55:34
De Engelsen houden er een heel andere theorie op na...
Nu wil ik Engelse theorie ook weten, Vincent! :P
Maar volgens mij komt er bij stoomloks, meer praktijk dan theorie kijken.
Citaat van: VincentKloeg op vrijdag 30 november 2007, 08:55:34
Maar euhm, wat voegt dit toe aan de vraag eigenlijk? :?
Helemaal niets, nada, rien ne va plus, maar wel heel interessant om te lezen.
Hmm, nee, stoomloks zijn juist ook een bonk theorie! Zonder die theorie zou je bijvoorbeeld de lok veels te inefficient gebruiken waardoor de slijtage vele malen hoger is. Maar de lok echt 'kennen' doe je in de praktijk. Want elke lok reageert toch weer wat anders.
En wat betreft die Engelsen. Die hebben een andere vorm vuurkist in hun loks, ze hebben ook een permanente plaat boven de vuurdeur in de vuurkist, een ander soort kolen en het rooster is anders ontworpen waardoor het bij die Engelsen veel vaker voorkomt dat ze met geopende vuurdeur rijden. Vooral als er hard getrokken moet worden. Door die permanente plaat wordt de koude luchtstroom zo geleid dat het materiaal niet aangetast wordt.
Citaat van: Willem E op donderdag 29 november 2007, 23:15:18
Geweldig!
:D :D :D :D :D :D
Veel dank, Kristof!
Nooit té vroeg juigen..... :?
Ik denk dat Kristoff zijn rolletje nog niet vol is...
ben overigens ook benieuwd hoe dat er uit ziet!
Ach Markos,
Ik heb al een halve eeuw zonder de plaatjes gedaan...
En Kristoff is een druk bezet mens! Zeker weten, denk ik...
Ik noem mijzelf modelbouwer en modelbouwers hebben veel geduld.
mvg.
Willem
Inderdaad druk bezet :oops:. Ben sinds die dag niet meer thuis geweest :oops:. Normaal zou het morgen toch nog moeten lukken :oops: sorrrrrrrrryyyyyyyyyyyy.
Mvg Kristof
Hoi Kristoff!
Voel je niet bezwaard hoor!
het was maar een grapje.... :lol:
We zien het wel een keer...
Voel ik me ook niet, maar ik hou er niet van van iets te beloven en het niet op tijd na te komen... En als het dan nog een beetje uit de gedachten waait. Morgen heb ik licht dus dan moet dat lukken, ik ben wel nog even aan het denken hoe ik dat het beste oplos, want dat gat is nu ook niet zo gigantisch lol.
Mvg Kristof
Ps bij mij flikkert de led in de vuurhaard NIET, maar de verlichting voor wel, desondanks de aparte massa :S
Kristoff,
ben je wellicht wat vergeten.... :lol:
mvg
Willem
:$ Hier zijn ze dan eindelijk (bitter weinig tijd gehad en dan nog niet tot bij mijn spullen raken ook :cry:), als je er nog wilt of verzoeken hebt hoor ik het wel. Veel plezier ermee. En nogmaals de excuses voor het (lange) wachten :oops:
De loc met behuizing, voor een keertje langs de achterkant
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s-nRZoO75VvhlzTTHWN-WbEQPdj3BX8cC-zgfSd_c4Y0=/http://img153.imageshack.us/img153/8589/dsc00530ee9.jpg) (http://imageshack.us)
Een kijkje in de cabine, hier zie ook het gat met daarachter de led...
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sMh6UrRm69DNM8xGX8t27rPX0oKqgSj1H4tONN_U22p8=/http://img153.imageshack.us/img153/4336/dsc00531ha5.jpg) (http://imageshack.us)
De Binnenkant van de behuizing...
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sb6Atjj3LXfOpUPNuuuTo7T7wo4ptwF6lF_QAYWW060Q=/http://img135.imageshack.us/img135/2649/dsc00533sf7.jpg) (http://imageshack.us)
Het Onderstel met de beruchte decoder erop gemonteerd, deze straalt gewoon van achter de opening... (de led, niet de decoder :wink:))
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sESeFMaNyNCux8XgBdfNHR-_ARpPj--s8azWvNs7O-tw=/http://img153.imageshack.us/img153/4348/dsc00534mm8.jpg) (http://imageshack.us)
Nogmaals de cabine van dichtbij...
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sLOWSxJtL8lHPfiYr7hoh5k4ltB64JeW0Q3ehN2dZh-A=/http://img135.imageshack.us/img135/1912/dsc00535qh9.jpg) (http://imageshack.us)
Mvg Kristof
bedankt Kristoff!
we hebben er lang op moeten wachten.....
Maar deze uitgebreide reeks maakt al het wachten weer goed! :lol:
Op zo'n stoffige voetplaat kan de stoker toch niet werken joh! :shock:
Grapje :wink:
Het ergste is dat het dan nog maar bedrog op de foto is, want er zit geen stof op bij mij, al lijkt het zo op de foto :wink:.
Hallo Kristoff,
Dank voor de uitgebeide serie foto's. Het wachten waard.
Eigenlijk is het alleen nog een gaatje boren...
mvg.
Willem
Daar komt het inderdaad op neer, en de decoder juist achter het gaatje plaatsen uiteraard. Het gaatje moet in het midden van de vuurhaard...
Ik wil trouwens best wel wat foto s zien van het resultaat :wink: