Stichting 3rail Forum

Modelbesprekingen => Bespreking 3-rail modellen ander fabrikaat => Topic gestart door: 10103 op zondag 05 februari 2017, 18:45:54

Titel: Bespreking: Fleischmann 396072 - E60 05
Bericht door: 10103 op zondag 05 februari 2017, 18:45:54
Fleischmann 396072 ? E60 05
Fleischmann heeft van een aantal modellen ook een AC-variant. Nadat ik goede verhalen had gelezen over de E60 van Fleischmann, besloot ik voor het eerst eens een model van een andere fabrikant in huis te halen. Hoewel deze AC-versie dus bedoeld is voor onze Märklin-rails, heeft de loc daarvoor wel eerst een kleine aanpassing nodig. 

(https://www.kostenitz.eu/webfotos/MT/BE/E60%2005/01.jpg)

De E60 is in de jaren twintig van de vorige eeuw in Duitsland ontwikkeld als een elektrische rangeerloc en deed dienst tot 1983. Daarmee is het (samen met de E63, E69 en E80) meteen een buitenbeentje aangezien de Duitse spoorwegen na 1945 vooral op dieselmateriaal hebben ingezet voor het rangeerwerk. De locs verschenen eerst in een grijze kleur met zwarte wielen bij de DRG, na de Tweede Wereldoorlog werden ze bij de Bundesbahn in het groen gespoten met rode wielen. Rond 1960 werden de loc vervolgens helemaal in het rood gespoten, conform de kleur die voor rangeerlocs was vastgelegd. Dit model is dus een vroege Epoche III-variant. Fleischmann heeft verder AC-versies van deze loc voor periode II (396071, DRG, grijs (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=57882.0)) en periode IV (396073, DB, rood).*

(https://www.kostenitz.eu/webfotos/MT/BE/E60%2005/02.jpg)

(https://www.kostenitz.eu/webfotos/MT/BE/E60%2005/03.jpg)

Verpakking
De loc is goed verpakt in de doos. In een donkergrijze schuimvulling zit de loc apart geklemd tussen twee doorzichtige houders, waarbij om de loc weer folie tegen krassen is gewikkeld. Opvallend is verder de uitgebreide bijgeleverde documentatie. In de handleiding staan de belangrijkste cv?s vermeld en tips voor het aanmelden van de loc. Die laatste informatie zou wel nog aangevuld kunnen worden, aangezien hier alleen gesproken wordt over de 6021 en de MS1 en niet de MS2 of de verschillende varianten van het CS. Verder zitten er aparte blaadjes bij met informatie over het plegen van onderhoud aan de loc, de verschillende onderdelen (compleet met tekeningen) en de diverse (licht- en geluids)functies. In een apart zakje zitten verder nog lange remslangen en koppelingen voor wie de loc alleen in de vitrine gebruikt. 

Uiterlijk
Het model ziet er erg netjes uit en bezit veel fraaie details. Omdat handgrepen, trapjes, reling en kabels van dunne kunststof gemaakt zijn, moet je wel goed oppassen waar je de loc vastpakt. De kap is ook van kunststof maar heeft gelukkig geen "plastic-uitstraling". Aan de binnenzijde van de kap zit een flinke metalen opvulling. De loc heeft dan ook best een aardig gewicht voor zo?n klein model. Op het spuitwerk en de bedrukking valt niets aan te merken. Ook onder de kap ziet alles er netjes opgeruimd uit.

(https://www.kostenitz.eu/webfotos/MT/BE/E60%2005/04.jpg)

(https://www.kostenitz.eu/webfotos/MT/BE/E60%2005/05.jpg)

(https://www.kostenitz.eu/webfotos/MT/BE/E60%2005/06.jpg)

Besturing
Het model kun je via het Motorola-protocol aansturen. Op de MS2 krijg je dan echter maar vijf functies te zien (licht, motorgeluid, fluit, koppeling voor, koppeling achter). Bij gebruik van het DCC-protocol komen de extra functies tevoorschijn (luchtcompressor, remvertraging/-geluid uit, licht voor, licht achter, rangeersnelheid met rangeerlicht, binnenverlichting cabine, ventilator en lange fluit). Volgens het boekje zijn er nog meer functies (nog een lange locfluit, dempen van geluid, zanden, bochten piepen, handrem en nog twee locfluitgeluiden) maar die verschijnen in eerste instantie niet op de MS2. Pas als je op de lege plekken een functiesymbool plaatst, kun je deze functies ook ineens gebruiken. Omdat de MS2 maar zestien functieplekken heeft, vielen de laatste drie functies alsnog af voor mij.

(https://www.kostenitz.eu/webfotos/MT/BE/E60%2005/07.jpg)

Rijeigenschappen
Het model heeft goede rijeigenschappen. De loc kan heel mooi langzaam rijden en kruipen, zoals je dat van een rangeerloc ook mag verwachten. Snelheidsduivels moeten echter naar een ander model uitzien, want een hardloper is het niet. Deze snelheid voldoet echter prima aangezien het origineel ook maar een top van 55 km/h had.
Met contactonderbrekingen (vuile rails) heeft het model dankzij een elco geen probleem. Je ziet het licht van de loc heel eventjes knipperen maar de loc rijdt vrijwel ononderbroken verder. Een nuttig onderdeel aangezien de loc zo ook op lage snelheden niet stilvalt maar blijft doorrijden. De driepolige motor is stil te noemen. Ook de trekkracht is voor een rangeerloc ruim voldoende.

(https://www.kostenitz.eu/webfotos/MT/BE/E60%2005/08.jpg)

Aanpassingen
Standaard heeft het model wat moeite met wissels en kruisingen. De oorzaak zit in de koppeling aan de (lange) achterzijde. De telex-koppeling van Roco-makelij hangt namelijk teveel door en komt daardoor tegen de puko?s van wissels en kruisingen aan. De loc blijft dan steken. Bij mijn model heb ik de koppeling losgehaald en vervangen door een normale Märklin-koppeling zonder functie. Het monteren van telex-koppelingen van Märklin is mogelijk. De koppeling aan de (korte) voorzijde levert geen problemen op. Het blijven hangen tegen de puko's is trouwens niet iets speciaals voor deze telex-koppeling van Roco. Ook de telex-koppeling van Märklin heeft daar bij sommige modellen last van.
Onder de loc zit verder een soort hekwerkje vastgeklikt waaraan de remschoenen bevestigd zijn, die tussen de wielen zitten. Door de gekke vorm van dit hekje aan de onderzijde kan de sleper aan het uiteinde niet altijd helemaal in- en uitveren. Bij ontkoppelrails, wissels en kruizingen kan de loc dan ook blijven stilstaan. Dit komt een beetje knullig over, omdat het hekwerkje makkelijk anders gevormd had kunnen worden. Door een klein stukje van het hekwerk te verwijderen en de rest vast te lijmen is dit probleem echter makkelijk te verhelpen. Met deze aanpassingen rijdt de loc nu probleemloos over alle (K-)rails.

(https://www.kostenitz.eu/webfotos/MT/BE/E60%2005/09.jpg)
De machinist in de loc is zelf later toegevoegd en wordt er dus niet standaard bijgeleverd.

Licht, koppeling en geluid.
De verlichting bestaat uit een warmwit, driepunts frontlicht en één rood sluitlicht rechts onder. De verlichting aan voor- en achterzijde is apart in en uit te schakelen. Bij het bedienen van de rangeerfunctie (de loc rijdt dan op halve snelheid) verschijnt automatisch het rangeerlicht: één wit licht aan beide zijdes rechts onder.
De telex-koppeling werkt prima. Hij koppelt mooi af en aan samen met normale Märklin-koppelingen. Bij het bedienen van de koppeling hoor je meteen ook een koppelgeluid.
Bij het inschakelen van het motorgeluid worden eerst de ?opstartgeluiden? afgespeeld. Bij het rijden hoor je vooral het ?ruisen? van de drijfstangen en de blinde as, van tijd tot tijd aangevuld met de ventilator (apart inschakelbaar) en de compressor (ook apart in te schakelen). De beide fluitgeluiden (kort en lang) klinken ook prima met een mooie galm.

(https://www.kostenitz.eu/webfotos/MT/BE/E60%2005/10.jpg)

(https://www.kostenitz.eu/webfotos/MT/BE/E60%2005/11.jpg)

Conclusie
Met wat kleine aanpassingen heb je met dit model een prima rangeerloc op de baan staan. Het uiterlijk en het geluid heeft Fleischmann mooi voor elkaar gekregen. De goede rijeigenschappen zorgen er verder voor dat er met deze loc ook echt mooi valt te rangeren.
Wat mij betreft een "eye-opener" waardoor ik de modellen van Fleischmann toch nog iets meer in de gaten ga houden.

Groet, Marc


* In 2018 heeft Fleischmann ook nog een rode periode III-variant van dit model op de markt gebracht (AC-model 396074).
Titel: Re: Bespreking: Fleischmann 396072 - E60 05
Bericht door: BR 66 op zondag 05 februari 2017, 22:39:08
Mooi en duidelijk verslag.

Kan gelijk in de Wiki.
Titel: Re: Bespreking: Fleischmann 396072 - E60 05
Bericht door: 10103 op zondag 05 februari 2017, 23:37:18
Bedankt! :)
De 'grote smurf' van de Wiki kennende, zal ik binnenkort wel een mailtje van hem ontvangen. :D

Groet, Marc
Titel: Re: Bespreking: Fleischmann 396072 - E60 05
Bericht door: nobody op maandag 06 februari 2017, 09:30:20
Marc, ik zie dat je de wagenvoerder (machinist) met het gezicht gericht naar de achterzijde van de loc geplakt hebt.
Heeft dit een reden?
De voorkant van de kant loc is de kant met de korte huif. Gemarkeerd met "1".
Titel: Re: Bespreking: Fleischmann 396072 - E60 05
Bericht door: henkv op maandag 06 februari 2017, 10:08:12
Mooi verslag.
Ik denk overigens dat er een vijfpolige motor in zit.
Titel: Re: Bespreking: Fleischmann 396072 - E60 05
Bericht door: 10103 op maandag 06 februari 2017, 11:10:25
Hoi Wim,

Scherp gezien!
In tegenstelling tot je misschien zou verwachten is de korte zijde inderdaad - zoals je al zegt - de voorkant van de loc. Ik vind het echter mooier om met de lange zijde vooruit te rijden. Vandaar dat ik de machinist/rangeerder die kant uit laat kijken. De rijrichting van de loc heb ik daarom ook aangepast in de cv's.


Hoi Henk,

Bedankt!
Ik meende ergens gelezen te hebben dat het een driepolige motor was. Ik zal het vanavond nog even checken.

Groet, Marc 
Titel: Re: Bespreking: Fleischmann 396072 - E60 05
Bericht door: Bas op maandag 06 februari 2017, 13:45:32
Dag Marc,

Topverslag :thumbup: en vooral een prachtig model!

Groeten,

Bas
Titel: Re: Bespreking: Fleischmann 396072 - E60 05
Bericht door: 10103 op maandag 06 februari 2017, 18:16:26
Bas, bedankt!  :)


Henk,

Nog even over de motor van de E60. Ik moest even zoeken maar heb het gevonden. Dat Fleischmann ook driepolige motoren gebruikt, had ik gehoord in het Introductiefilmpje (4.20 min.) over hun E69. In de E60 zit volgens de onderdelenlijst (http://www.fleischmann.de/doc/ET/2/DE/396072_201914.pdf) dezelfde motor (onderdeelnummer: F4046 / 00504046) als in de E69 (http://www.fleischmann.de/doc/ET/2/DE/390071_203198.pdf).

Groet, Marc
Titel: Re: Bespreking: Fleischmann 396072 - E60 05
Bericht door: Apeldoorn CS op zondag 12 februari 2017, 19:18:29
Hoi Marc,

Mooie loc! Ik wens je er veel plezier mee! :)