Ik zag laatst een TM 800 met 2 koolstofstaafjes. Kan dit en wat is het voordeel/nadeel?
Groeten Georges
Goede morgen Gerorge,
Je loc zal met beide combinaties even goed rijden, alleen is de koolborstel voorzien om wat afslijt van de koolstofstift op te pakken en alzo een vervuiling van de rotor tegen te gaan.
Best rijden let combinatie stift + borstel.
Met vriendleijke groeten,
Denis
Van alleen koolstof krijg je geen vervuiling dat komt door de combinatie met olie ;)
Ik denk niet dat het daarom veel uit zal maken kwa vervuiling,misschien is er juist wel een beter contact omdat een koolborstel meer aanrakings oppervlakte heeft.
Citaat van: hmmglaser op woensdag 01 februari 2017, 10:02:29
Van alleen koolstof krijg je geen vervuiling dat komt door de combinatie met olie ;)
Ik denk niet dat het daarom veel uit zal maken kwa vervuiling,misschien is er juist wel een beter contact omdat een koolborstel meer aanrakings oppervlakte heeft.
Is het dan ook denkbaar om met alleen maar koolborstels te rijden? Wat is dan de functie van een koolborstel en een koolstaaf?
Je maakt ook nog een opmerking over combinatie met olie, in de rotor komt toch geen olie?
Groeten Georges
Hi Georges,
Een koolborstel houd de contacten "schoon" van de rotor.
Uiteraard moet er geen olie op de kool-staaf zitten maar sommigen, van ons, smeren de tandwielen en lagers wel heel erg goed dus kan een koolborstel behoorlijk vettig worden.
groet
Harald
Misschien een goed idee om het koolstaafje "koolborstel" te noemen en de andere "kopervlechtborstel". De koolborstel laat nogal wat slijpsel achter, wat de kopervlechtborstel dan weer wegveegt, dat was i.i.g. de achterliggende gedachte. Voornaamste oorzaak van de vervuiling/slijtage was de vonkvorming op de collector, een bijkomstigheid van pure wisselspanning als voeding.