Stichting 3rail Forum

Modelbesprekingen => Bespreking Märklin H0 Modellen => Topic gestart door: Davy op vrijdag 02 juni 2006, 20:42:10

Titel: Marklin Ho nr 37331 Franse krokodil
Bericht door: Davy op vrijdag 02 juni 2006, 20:42:10
Het betreft de Marklin loc 37331 schaal HO. Het is een variant van de Franse krokodil of strijkijzer. Die in Luxemburg als de serie 3600 heeft rondgereden. Ik heb de periode III uitvoering.
Voor degenen die dit allemaal onbekend is, de loc is een eloc.

De loc is 17,5 cm lang en bestaat voor een groot gedeelte uit metaal. Toch is het geen zware loc zo'n 350 gram denk ik. De bovenbouw bestaat uit drie delen. Het middelste gedeelte dat bestaat uit het machinistenhuis is van kunstof maar de zeer filigrane uitleggers waar de pantografen op rusten zijn weer van metaal. M* waarschuwt de koper voor verbuigingen van dit gedeelte. Ook de pantografen zijn heel fijn gemaakt, maar toch heel stevig. Bovendien zijn als losse onderdelen bijgevoegd imitatiekoppelingen en smallere bovenstukken voor de pantografen als je deze niet echt wilt gebruiken.

In het midden van de loc zit de klokankermotor met aan allebei de kanten een klein vliegwiel. Alle vier de assen worden aangedreven. De loc heeft vier antislipbanden die kruiselings zijn bevestigd. De motor is zeer geluidsarm. Je hoort alleen eigenlijk het sleepcontact nog. De tandwielen zijn aan de onderkant van de loc zichtbaar en bestaan uit kunststof. Dat valt wel een beetje tegen omdat bij sommige nieuwe locs deze helemaal ingekapseld zijn. Waardoor vuil geen kans meer maakt. Maar gezien het formaat van de loc zal dit wel onmogelijk zijn geweest.

De rijeigenschappen zijn goed. Ook de maximale snelheid ligt niet al te hoog en dan denk ik nog dat de instelbare maximale snelheid van de loc M* kennende wel op of tegen het maximale zal staan. Kruipen is geen probleem met deze loc. Het gaat allemaal erg soepel, ook over wissels en kruisingen. Ik had alleen 1 minpuntje bij 1 metaal wissel stond de middenrail te hoog wat kortsluiting tot gevolg had. Na deze puntcontacten wat naar beneden geduwd te hebben was het probleem opgelost. Via de functie F1 zijn de sluitlichten in te schakelen en via F4 is de optrek en afremvertraging uit te zetten.

De trekkracht is in elk geval enorm. Een trein met 50 assen is geen probleem ook niet op mijn nogal steile helling (tot 5,5%). Ook daar trok hij alles zonder haperingen en met een gematigde snelheid omhoog. Volgens de Modell Eisenbahner trekt de loc op het vlakke een trein met meer dan 120 assen en had het model een trekkracht van 210 gram. Dat is niet gek voor een loc van 350 gram.

Samenvattend een loc met een niet alledaags uiterlijk, super gedetailleerd, goede rijeigenschappen en in bezit van een enorme trekkracht. Kortom een loc als je er van houdt die ik iedereen kan aanbevelen. En ik hoop dat M* al haar nieuwe ontwikkelde locs blijft uitvoeren met klokankermotoren. Ik heb voor deze loc 225 euro betaald toendertijd.

http://www.ajckids.com/trains/detail.asp?Item=37331&Man=Marklin&scale=B&Group=ele&Era=&Road=&yr=03