Mijn 3051 net gekocht. Ik heb hem uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Wat blijkt de velspoel heeft een wikkeling kapot. Vandaar dat ik met een spoel uit een 3021 hem probeer te maken. Maar dat lukt niet zoals ik al lees in jullie berichten. Vandaar dat ik een spoel uit een 3051 zoek met de gaten op de juiste plaats voor het schuld. Monteer ik een verkeerd schild dan moet ik gaan werken met een draad om het moterblok vast te zetten. Dat is niet mijn bedoeling.
Het blijkt dat er toch wel veel echte kenners op het forum zitten die precies weten hoe het zit. Mooi om dat te zien.
Het plaatje heb ik om het forum gezet om de bestanddelen van een lok te laten zien aan de (eventuele) beginners.
Uiteraard zit in de lok maar een relais en zie ik de opmerking als een grapje.
Maar hamvraag is wie heeft een juiste spoel voor mij.
En ik mis een metaal kleurig vierkantje met gat voor onder de koppeling (na de montage kwam ik daar achter)
Mooi bouw pakket is ie ook compleet?
Ik hoop voor je dat ie werkt of ga je er een digitale decoder in bouwen?
succes
Groetjes Frank
Hoi
Gaat nog problemen opleveren bij de motorinbouw.
Motorschild is niet van een 3055, en heeft geen nok (of gleuf) om de motor in het frame te bevestigen.
Al naar gelang de uitvoering van het motorblok ontbreekt dan ook de bevestigingsdraad.
Is wel op te lossen :)
Leuke aanwinst.
Bart
Het is een 3051.
Mvg. Marcel
...met 2 relais..?
Wauw... :D
Dat tweede relais compenseert misschien het ontbrekende 2e lampje?
Jij begrijpt het. Nu gaat er een lichtje branden bij mij.
Heeft de 3051 niet het zelfde motorschild als de 3055? want als ik bij marklin op de site kijk lijken de 2 motorschilden hetzelfde :?
Ja dat klopt. veldspoel 222180.
Ik dacht uit mijn hoofd dat de NS1200 de Marklin 3055 was maar de blauwe is de 3051.
Wie heeft een dergelijke spoel voor mij?
Bij de eerste versie van de 1219 zit het motordraaistel geborgd met een stuk verenstalen beugel in het blikken frame, zodat het draaistel er niet uit kan vallen. (geldt ook voor bv de 3066.1) Latere versies hebben nokken aan het draaistel en motorschild, en zijn geborgd met een plaatje aan de onderzijde van het motordraaistel.
Maar welke versie heb jij eigenlijk?
Je mist dus nog een koppelingsveer. Dat is nr E218210
M.v.g. Marcel
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 11 november 2016, 21:24:41
Heeft de 3051 niet het zelfde motorschild als de 3055? want als ik bij marklin op de site kijk lijken de 2 motorschilden hetzelfde :?
Ze hebben zelfs een verschillende motor.
De 3051 heeft een LFCM (blauwe 1200)
De 3055 heeft een DCM (grijs-gele 1200)
grt Piet.
http://modeltrein-ombouw.nl/?product=marklin-veldmagneet-222180-voor-lfcm-motoren
Het is een met noppen. Dat plaatje is niet bij de lok. Ik ga eens op de tekening kijken.
Plaats eens een foto van jouw kapot veldspoel
Die staat bij veldspoel voor NS1212 (3051) gezocht. (heb je al gezien, hebben we over gemaild 3021)
U hebt ee pb
Hallo Fred,
Je maakt dit topic niet duidelijker! In dit topic vraag je hulp voor een nieuwe veldspoel. En in je andere topic (die mijns inziens in het zoekertjes topic thuishoort) vraag je precies hetzelfde. Ik snap dat je geholpen wilt worden, maar doe dat dan niet op deze manier!
Hoop dat ik je niet een trap op je zere teen heb gegeven, maar hoop dat je het ziet als een aanvulling.
Met vriendelijke groet,
Jasper
Je hebt gelijk. De melding 3051 in delen was meer bedoeld om te laten zien dat ik de lok gedemonteerd heb, schoongemaakt en weer in elkaar heb gezet. De spoel bleek toen stuk te zijn. De lok in delen past niet bij zoekertjes, de vraag naar de spoel wel dus toch 2 topics. Het is een beetje vervuiling van een rubriek.
Hallo Fred,
jou topic waarin je een veldspoel zoekt is op mijn verzoek verplaatst naar de rubriek zoekertjes. Als jij nu nog in jou topic de tekst zo zet dat je de lok in delen beschrijft, dan klopt het allemaal weer. Het is dan misschien ook een tip om jou zoekertje uit dit topic te halen.
met vriendelijke groet,
Jasper
Citaat van: PietB op vrijdag 11 november 2016, 21:44:57
De 3055 heeft een DCM (grijs-gele 1200)
Ik heb zelf de 3055 en deze heeft echt een LFCM dus ik weet niet waar je de info vandaan hebt dat deze een DCM heeft ;)
Ik ben benieuwd naar het resultaat. (3051 ìs motorisch gelijk aan de 3050 (https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Grote_Schijf_Collector_Motor_(LFCM)), en daarvan zijn onderdelen bij digitaliserende forumleden soms nog verkrijgbaar, ik heb zelf zo'n set gekocht via dit forum).
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 12 november 2016, 23:37:08
Citaat van: PietB op vrijdag 11 november 2016, 21:44:57
De 3055 heeft een DCM (grijs-gele 1200)
Ik heb zelf de 3055 en deze heeft echt een LFCM dus ik weet niet waar je de info vandaan hebt dat deze een DCM heeft ;)
De 3051 en 3055 modellen hebben nooit een DCM gehad.
Even goed kijk ik nog steeds met belangstelling uit naar het resultaat.
Is het gelukt?
En is het bewuste onderdeel gevonden?
Als ik me niet vergis past het motordraaistel van de 3471 (Ram-TEE) met DCM ook in de 3051 3055 etc.
Citaat van: loc1200 op vrijdag 11 november 2016, 21:33:29
Bij de eerste versie van de 1219 zit het motordraaistel geborgd met een stuk verenstalen beugel in het blikken frame, zodat het draaistel er niet uit kan vallen. (geldt ook voor bv de 3066.1) Latere versies hebben nokken aan het draaistel en motorschild, en zijn geborgd met een plaatje aan de onderzijde van het motordraaistel.
Ik kan geen plaatje aan de onderkant vinden, heb moeite om het draaistel van mijn 3051 los te krijgen (naar boven of naar onderen?), lukt alleen als ik het voorlichtje met vatting los heb, dat lijkt me niet de bedoeling.
Wat zie ik over het hoofd?
groet,
Jan Willem
Hallo Jan Willem,
het lampje moet inderdaad los, slechts 1 schroefje.
met vriendelijke groet,
Walter
Helaas Walter, ik zie geen schroefje aan de onderkant, alleen 2 pootjes die omgebogen zijn. Dat kan wel rechtgebogen worden als het moet........?
Groet,
Jan Willem
Kun je een foto plaatsen of op de onderdelenfoto van fredrans aangeven
(met kringeltje of pijltje) wat je nu bedoelt? Want ik kan het eventjes niet plaatsen.
Met wat moeite een kleine (in kb's) foto gemaakt. Zonder pijltjes of zo. Het gaat om de 2 omgebogen stukjes blik(?) li voor, waarmee het verlichtingsplaatje vast zit op het chassis. Sommige modellen hebben daar een schroefje zitten, ipv 2 omgeklapte steuntjes.....
Ik heb gisteren de 3055 omgebouwd met 60977 en 60944.
Daarvoor moest het motordraaistel er ook uit.
Ik heb het frame iets verbogen. :O :?
Na het inbouwen weer terug gebogen.
Nu bedenk ik me ook dat die lamphouder er af had gekund.
Vraag is nu, of het frame verbuigen, of de pootjes recht maken en weer terugbuigen, of is er een andere meer duurzame truuk?
Wie het weet, mag het graag zeggen...
Met groet,
Jan Willem
Ik verbuig nooit frames, zo is het namelijk niet bedacht. Kijk maar even hier: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=56691.0
Gr, Ben.
Citaat van: JWS op zaterdag 06 maart 2021, 16:50:11
Vraag is nu, of het frame verbuigen, of de pootjes recht maken en weer terugbuigen, of is er een andere meer duurzame truuk?
Wie het weet, mag het graag zeggen...
Met groet,
Jan Willem
Ik heb in verleden de boel wel eens overhoop gehad en geen idee meer hoe motordraaistel er uit kwam.
De lipjes verbuigen zodat de lamphouder er uit kan gaat wel, alleen bij terugbuigen breken ze gegarandeerd af!
Rond de motor zit ook nog een soortement veer, die moet er wel af, anders krijg je de motor er zeker niet uit.
Die 'veer' heb ik ook eerder benoemd gezien in een bericht, doch nog geen foto ervan gevonden, en bij mijn model echt niet te vinden........
groet,
Jan Willem
foto van de veer kan je zien op een foto van mij:
@citaat Het is een beugel die om de motor zit, langs de kant waar de lamphouder zit.
Deze beugel vorm aan de kant van het motorschild een nokje dat in een sleufje in de omgevouwen bodemplaat zit en de motor op zijn plaats houdt.
Zie ook https://forum.3rail.nl/index.php?topic=21897.msg526017#msg526017
Prachtige foto's en heel helder ombouwverhaal, dank daarvoor. Maar ik zie toch echt geen veer in mijn modellen. Heb nu wel een model met schroefje gevonden om de lamphouder los te halen, maar die is/was nog lang niet aan de beurt voor ombouw.......misschien de planning aanpassen? Ben bang dat ik voor het probleem geval toch wat geweld moet gaan gebruiken.
Met groet,
Jan Willem
Hallo
Bij een 3055 moet je iets geweld gebruiken on het motorblok naar voren/beneden eruit te schuiven.
Vantevoren eerst het lampje eruit halen om extra ruimte te creëren.
Die veer zit alleen op oudere modellen en is later vervangen door de welbekende nokjes.
Bart
En netter nog daarna door een eenvoudig schroefje.......
Bij mijn 3055, NS 1205, zit die er ook niet in.