Beste mede forumleden.
Ik ga hierbij een draadje een draadje openen van mijn baan.
De naam van mijn baan heb ik gedoopt in "Zielhorster baan', omdat ik in Amersfoort woon in de wijk Zielhorst.
Ik heb reeds een hout karkas gebouwd, met daarin een schaduw station.
Ik zal zo spoedig mogelijk hiervan foto's plaatsen
Groet Rien
Hallo Rien,
ben zeer benieuwd wat het gaat worden.(ik weet wie er vorige week bij je op bezoek was >:-D ). ;)
Mijn baan ga ik niet Schothorsterbaan noemen, maar dat is wel de wijk waar ik woon in amersfoort.
Altijd leuk en spannend, een nieuw draadje hier, Rien :P
Ik wacht (on) geduldig de foto's af !
Grtz Tony
Mmmm altijd leuk als iemand ongeveer gelijktijdig begint met een baan.
Veel succes :)
Hoi Cees,
Ja en vandaag ook. ik geef je wel gelijk om niet de naam van je wijk te noemen, wordt dan wel onnodig.
maar wat je wel kan doen is station Amersfoort, als uitgangspunt te nemen.
Citaat van: ceess op woensdag 09 november 2016, 21:30:45
Hallo Rien,
ben zeer benieuwd wat het gaat worden.(ik weet wie er vorige week bij je op bezoek was >:-D ). ;)
Mijn baan ga ik niet Schothorsterbaan noemen, maar dat is wel de wijk waar ik woon in amersfoort.
Citaat van: Tony op woensdag 09 november 2016, 21:30:51
Altijd leuk en spannend, een nieuw draadje hier, Rien :P
Ik wacht (on) geduldig de foto's af !
Grtz Tony
Hoi Tony,
Ik heb al een paar foto's op mijn telefoon staan, die ik eerst moet laden op mijn laptop
Citaat van: bengali op woensdag 09 november 2016, 21:35:54
Mmmm altijd leuk als iemand ongeveer gelijktijdig begint met een baan.
Veel succes :)
Ik wens je dan ook succes, hoewel ik aardig al op weg ben.
Helaas Rien, ik rij met duits materiaal in "middelgebergte". Dus geen station Amersfoort.
Gokje, jij gaat Nederlands rijden?
ja Cees,
Ik ga inderdaad Nederlands rijden, ik heb wel een paar buitenlandse loc's, maar die kunnen ook op een Nederlandse baan rijden
-Rien:
Veel suc6 en plezier met de bouw van je baan, en die foto's daar zijn we allemaal dol op, >:-D
Bedankt.
Als ik foto's wil laden zijn ze te groot. Dus even het een en ander uitproberen
-Rien:
Eerst verkleinen tot max 350 KB per foto.
Foto
Heel klusje, maar alvast is 1 foto gelukt
Top, de eerste foto is er. :arrow: :thumbup:
Hoe wordt het zichtgedeelte van je baan?
heb je tekening of wintrack file?
Citaat van: ceess op woensdag 09 november 2016, 22:54:12
Top, de eerste foto is er. :arrow: :thumbup:
Hoe wordt het zichtgedeelte van je baan?
heb je tekening of wintrack file?
Ik heb een wintrack file, gemaakt door 1 van mijn bevriende forumleden.
Ik zal hem morgen even op dit draadje zetten
Nog een paar foto's
Ik ga met mijn Esu Ecos 2 samen met het programma Koploper de baan besturen.
Zodat er veel treinen automatisch/digitaal kunnen rijden.
Boeiende foto's, Rien !
Zie ik het nou goed en moet je onder de tafel door kruipen, om aan de andere kant te komen ?
Dan is een lekker dikke mat of loper wel prettig :P
Grtz Tony
Hierbij het baanplan.
Schaduwstation (foto 1)
Met name de bovenbaan(zichtgedeelte) moet nog wat aan veranderd worden.(foto 2)
Daar wordt aangewerkt.
Hoi Tony,
je ziet het goed, ik moet er onder door kruipen. Er ligt gelukkig vloerbedekking op de grond, dus dat valt wel mee.
Misschien is een goed idee om een loper te kopen.
In het midden komt een luik, zodat ik ook straks wel bij de bovenbaan kan.
Citaat van: Tony op donderdag 10 november 2016, 09:57:04
Boeiende foto's, Rien !
Zie ik het nou goed en moet je onder de tafel door kruipen, om aan de andere kant te komen ?
Dan is een lekker dikke mat of loper wel prettig :P
Grtz Tony
Citaat van: Tony op donderdag 10 november 2016, 09:57:04
Dan is een lekker dikke mat of loper wel prettig :P
Of en gladde vloer (makkelijk schoon te houden) en een hondje... ;)
Bron afbeelding ===> klik (https://www.2cheap.nl/hofftech-transport-trolley-meubelkar-hondje.html)
Bedankt, voor het idee, denk er over na
-Rien:
Zo een rolwagentje kan je makkelijk zelf maken in de lengte van je rug voor de volledige ondersteuning en halverwege twee stevige scharnieren om het op te vouwen indien je het niet gebruikt.
Kan je dan voor mij een ontwerp maken?
Edit Frenkievee: overbodig citaat van gehele voorgaande bericht verwijderd.
Rien,
Leuk baanplan en mooie foto's van je baan in opbouw.
Succes met de verdere vorderingen en gewoon lekker veel foto's plaatsten van dit moois. :)
Dank je wel, we gaan verder.
Eerst een ringleiding leggen voor het schaduwstation. Alles aansluiten dan en we kunnen dan de trein laten rijden via het spiraal naar het schaduw station en dan via het spiraal weer terug. op de bovenplaat heb ik een klein rondje gelegd.
Inmiddels heb ik alle rails voor de onderkant reeds met een Dremel gedetecteerd.
Nu vandaag nog wat kleine klusjes doen aan de baan
Edit Frenkievee: citaat van gehele voorgaande bericht verwijderd. Lees hier waarom (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42256.0).
Hoi Rien,
Dat ziet er al leuk uit zo! Mooie spiraal heb je liggen.
Ben benieuwd als je je ringleiding hebt liggen of we dan al rijdende treinen te zien krijgen.
MvG Peter
Hoi Peter,
Bedankt!
Zover zijn we nog niet. Alles op zijn tijd.
MVG Rien
Hi Rien,
Dat wordt hier wel wat moois, zeker met al die (bekende) volgers dus ga ik je ook volgen.
groet
Harald
Prima Harald
Bovenaan is weer aangepast door een bevriend forumlid
Op het ogenblik bezig met de spiraal, zit me toch niet helemaal lekker
Hoi Rien
Oei dat is minder fijn om te lezen, wat is het probleem :help: mss dat er andere je kunnen helpen. :warning: :warning:
Verder heb je een mooie baan hoor :thumbup: :thumbup:
Vandaag ligt alles stil.
Reden: Ik ben 60 jaar geworden.
Gefeliciteerd Rien. :thumbup:
Maak er maar een mooie dag van. :)
Nog vele mooie jaren in goede gezondheid gewenst, Rien :P
Grtz Tony
-Rien:
Een hele fijne verjaardag toegewenst, maak er een leuke dag van, :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Citaat van: nobody op donderdag 10 november 2016, 10:14:51
Citaat van: Tony op donderdag 10 november 2016, 09:57:04
Dan is een lekker dikke mat of loper wel prettig :P
Of en gladde vloer (makkelijk schoon te houden) en een hondje... ;)
Bron afbeelding ===> klik (https://www.2cheap.nl/hofftech-transport-trolley-meubelkar-hondje.html)
Waarom je rug breken? :(
Voor een paar tientjes confortabel liggend werken. :D
https://www.aanhangerstore.nl/detail/278561/ligkar-monteurskar-.htm
Was voor de knieën bij het kruipen bedoeld, Jaap :D
Heb er ervaring mee :P
Grtz Tony
Het ziet er naar uit dat dit een leuke baan gaat worden :thumbup:, je hebt er een volger bij. Succes en veel plezier met het verder ontwikkelen en bouwen van de Zielhorster Baan!
Van harte gefeliciteerd :thumbup: met je verjaardag Rien, maak er een fijne dag van.
Voor vandaag ben je dus geëxcuseerd van updates. ;)
Iedereen bedankt voor de felicitaties.
Vandaag gaan we weer verder.
Hi Rien,
Nog gefeliciteerd.
groet
Harald
Dank je wel Harald
We gaan a.s woensdag starten met de ringleiding, kleur rood en bruin (2.50 mm). Wel hopend dat Mecktronics maandag alles opstuurt, (vandaag besteld), zodat ik het dinsdag of woensdag thuis heb.
Vandaag niet zoveel uitgevoerd.
bezig met een teststrip om de locs gemakkelijker aan te melden op de ECOS.
fotootje volgt nog.
ik had ook nog een ander klusje thuis, namelijk de keukenwaterafvoer was verstopt. Fles ontstopper van HG hielp niet erg, dus zelf met een ringslang aan de gang geweest, dit samen met mijn zoon. Gelukkig heb ik geen verstopping meer.
Morgen maar weer verder met de treinbaan
Vandaag gestart met de ringleiding. Ook een paar rails geisoleerd en ook alvast een paar draadjes naar mijn eerste bezetmelder getrokken.
Wel goed uitgekeken dat de stoomdraad en de draden van de bezetmelder niet kruizen.
Vandaag ringleiding verder aangelegd, en een aantal draden aan de rails gesoldeerd en de draden voor de zekerheid dat ze niet losgetrokken worden gelijmda an de rails. De eerste trein reed zonder teveel problemen.
Ook de 1e bezetmelder aangesloten met de draden.
-Rien:
Veel soldeerplezier, heb zelf al ....tig draadjes aan 4 verschillende ringleidingen gesoldeert, en ook nog eens .... draadjes voor de melders.
Citaat van: Jørg op maandag 21 november 2016, 20:52:06
-Rien:
Veel soldeerplezier, heb zelf al ....tig draadjes aan 4 verschillende ringleidingen gesoldeert, en ook nog eens .... draadjes voor de melders.
Ja, je blijft bezig daarmee. Ik had namelijk nog nooit iets gesoldeerd en iemand heeft me dat uitgelegd. Nou weet ik, is een heel klusje.
Alleen aan de bezetmelder soldeer ik niet, (bang dat ik iets niet goed doe) dus alleen aan de rails
Hoi Rien, ook vandaag, tenminste tot nu toe, ben je nog niet (echt) aan je baan bezig geweest.
Je had namelijk bezoek van enkele forumleden, Harald (Haradigi) en ondergetekende.
Hartelijk bedankt voor je royale ontvangst met koffie en wat lekkers.
Onder het genot van de koffie hebben we nader kennis gemaakt en over de hobby gekletst.
En uiteraard daarna naar de zolder. En kijk, de treinen konden al rondrijden want het schaduw gedeelte en de klim spiraal met tijdelijke keerlus waren al gereed.
Speciaal voor ons heeft Rien enkele treincombinaties laten rondrijden.
Rien bedankt voor de ontvangst en sucsez met de verder opbouw, we houden contact.
Ceess, waar zijn nou de foto's?
Die moet je wel maken hoor, anders geloven we niet dat je bent geweest. :D hahaha.
MvG, Peter
Hoi Cees en Harald,
Was zeer gezellig en we moeten dat zeker overdoen.
En we houden contact
Citaat van: ceess op dinsdag 22 november 2016, 15:56:39
Hoi Rien, ook vandaag, tenminste tot nu toe, ben je nog niet (echt) aan je baan bezig geweest.
Je had namelijk bezoek van enkele forumleden, Harald (Haradigi) en ondergetekende.
Hartelijk bedankt voor je royale ontvangst met koffie en wat lekkers.
Onder het genot van de koffie hebben we nader kennis gemaakt en over de hobby gekletst.
En uiteraard daarna naar de zolder. En kijk, de treinen konden al rondrijden want het schaduw gedeelte en de klim spiraal met tijdelijke keerlus waren al gereed.
Speciaal voor ons heeft Rien enkele treincombinaties laten rondrijden.
Rien bedankt voor de ontvangst en sucsez met de verder opbouw, we houden contact.
Hoi Peter,
Ik zal vanavond wel een paar foto's maken.
Helaas zonder dat Cees en Harald daarop staan.
Gr Rien
Citaat van: Pjedro2 op dinsdag 22 november 2016, 16:02:30
Ceess, waar zijn nou de foto's?
Die moet je wel maken hoor, anders geloven we niet dat je bent geweest. :D hahaha.
MvG, Peter
Hi heren,
Nu moet ik dus ook reageren.
Helemaal eens met alles wat Cees heeft geschreven.
En speciaal voor Peter: Ik was er ook bij dus nog een getuige (zonder foto's) en heb me rot gefietst om Cees bij te houden. ;)
groet
Harald
foto's
meer foto's
Aan de baan heb ik de laatste tijd niet zoveel gedaan, deels dat ik aan het hoesten en proesten ben geweest, deels omdat ik niet geheel tevreden ben met de bovenbaan. Ik heb reeds met Ceess hierover gesproken, maar het moet wel van mij uitkomen, wat ik precies wil.
Het probleem is bij de bovenkant, als de trein uitkomt vanuit het station, komt hij via de ring weer te snel terug op het station in de tegenovergestelde richting.
Dat gaat allemaal te snel. Ik moet dat aanpassen.
Zelf denk dat ik de oplossing al gevonden heb, door het spiraal te verzetten(grote klus uit elkaar en weer in elkaar zetten). Dan achter het spiraal een spoor zetten, zodat de ronde groter wordt.
Nu bezig met het spiraal uit elkaar halen. Ik denk dat ik het spiraal los ga maken van de baan. Dus als ik hem moet verzetten, dan hoef ik hem alleen af te koppelen
Ik ben benieuwd Rien wat je ervan gaat maken.
groet
Harald
:O Je maakt me nieuwsgierig Rien
Zal niet makkelijk zijn, om dat handig te maken, Rien.
Succes ermee !
Grtz Tony
Ja, allemaal, het zal niet makkelijk worden.
Spiraal nu geheel uit elkaar gehaald, nu kale hoek
Zal een fotootje plaatsen
Vandaag weer eens gewerkt aan de baan, er komt nu een kleine uitbreiding, daar nu hard aan gewerkt, ik ben geen timmerman, alles dus langzaam
Hoi Rien wat wordt de uitbreiding dan? Ben wel erg benieuwd. Misschien n fototje(s)?
Hi Rien,
Ik moet maar weer eens (met Cees) naar jou fietsen want ook ik ben erg nieuwsgierig wat je nu precies gaan maken.
Zal wel pas volgend jaar worden. >:-D
groet
Harald
eerst maar een paar foto's
De eerste foto, daar begon de rails naar het spiraal en terug van uit het spiraal naar schaduwstation.
De tweede en derde foto geeft aan dat de baan eerst nog een stukje doorloopt, je ziet nu nog de spiralen staan, maar op die plek moet ik deze gaan bouwen.
De vierde foto zijn herinneringsplaten van de spoorwegen, deze heb ik van mijn zoon gekregen, eentje voor mijn verjaardag en eentje lag onder de kerstboom. Platen zijn van blik.
Citaat van: ceess op dinsdag 27 december 2016, 20:05:29
Hoi Rien wat wordt de uitbreiding dan? Ben wel erg benieuwd. Misschien n fototje(s)?
Cees, de foto's zijn nu geplaatst en ik heb een stukje verder een uitleg gegeven.
Citaat van: Haradigi op dinsdag 27 december 2016, 23:02:42
Hi Rien,
Ik moet maar weer eens (met Cees) naar jou fietsen want ook ik ben erg nieuwsgierig wat je nu precies gaan maken.
Zal wel pas volgend jaar worden. >:-D
groet
Harald
Harald en Cees,
Jullie zijn altijd welkom, o ja volgend jaar is goed.
Groet en alvast een fijne jaarwisseling, Rien
PS andere forumleden zijn ook welkom, stuur dan eerst een berichtje voor een afspraak
Hoi Rien,
leuk dat je wat foto's hebt geplaatst.
Dat is een beste uitbreiding waar je mee bezig bent.
Hoe wordt het railplan nu?
Citaat van: ceess op woensdag 28 december 2016, 11:30:40
Hoi Rien,
leuk dat je wat foto's hebt geplaatst.
Dat is een beste uitbreiding waar je mee bezig bent.
Hoe wordt het railplan nu?
Dat moet wel, zoals je weet zit ik met de opening van de vliering.
Ja het railplan moet worden aangepast, zodra ik alles af hebt, inclusief het spiraal, zal ik Peter vragen, of hij het railplan van mij wil/kan aanpassen
Rien,
Je kan toch niet eerst een tafel bouwen, zo specifiek en dan pas het sporenplan aanpassen?!
Dat is vragen om moeilijkheden, voor jouw baan. dat stukje is heel smal of niet dan.
MvG Peter
Citaat van: Pelikaan op woensdag 28 december 2016, 13:41:22
Rien,
Je kan toch niet eerst een tafel bouwen, zo specifiek en dan pas het sporenplan aanpassen?!
Dat is vragen om moeilijkheden, voor jouw baan. dat stukje is heel smal of niet dan.
MvG Peter
Hoi Peter,
Dat stukje loopt naar het spiraal en weer terug, heb ik geen breed stuk voor nodig
groet rien
Aan alle forumleden en familie,
Iedereen een goed, gezond 2017 en alles wat wenselijk is, vooral veel treinplezier.
Met vriendelijke groet,
Rien
Hi Rien,
Via dit draadje ook een goed, gezond, gezellig maar vooral spoors 2017 gewenst.
groet
Harald
Hoi Rien ook voor jouw en je familie alle beste (spoorse) wensen voor 2017 :thumbup:
Vandaag en de afgelopen week gewerkt aan de tafel voor het spiraal. Is nu bijna klaar.
Foto's ?
groet
Harald
@citaat We willen wel graag harde bewijzen ;)
Citaat van: ceess op donderdag 05 januari 2017, 14:50:11
@citaat We willen wel graag harde bewijzen ;)
Harde bewijzen, zie hieronder
Ik ben geen timmerman. Maar dan zie ik zo'n tafel met een gat in 't midden:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,svFpQzvCGxabULzcfmnUkhSu5Inwt8rqnY0Ymn63z-_k=/http://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=63317.0;attach=123152;image)
En dan vraag ik me 3 dingen af:
- kan die tafel (en de spiraal) ooit als een geheel langs de trap naar beneden?
- blijven die poten zo wel rechtop staan als je er een beetje op leunt?
- kun je in dat gat staan om er zo nodig bij te kunnen?
Ja Jan, ik ben ook geen timmerman.
Ten eerste waarom zou de tafel met het spiraal met de trap naar beneden moeten?
Zou het wel moeten dan kan ik de poten verwijderen.
Ten tweede de poten blijven rechtop staan, ze zijn extra beveiligd en het geheel ga ik bevestigen aan de wand(wand is van beton)
Ten derde het gat is groot genoeg voor mij, ik kan erin zitten op mijn knieen.
Jan, nog ook bedankt voor het meedanken
Edit Gerard: Citaat van vorig bericht verwijderd, hier kun je lezen waarom (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42256.0).
-Rien:
Dat ziet er allemaal al heel goed uit, :thumbup:
Indrukwekkende collectie vrachtwagens.
Ook al zet je het geheel tegen een wand, dan nog zou ik de poten beter fixeren onderling of aan het blad. Als je het geheel tegen een wand aanzet dan neem ik aan dat je voornamelijk aan de voorzijde tussen de poten door binnen in de spiraal gaat. In dat geval kan je de overige poten onderling fixeren met schuine schoren. Al kan het beter fixeren van de poten aan het blad met houten driehoeken nooit kwaad.
MvG,
Timaximus
Citaat van: Jørg op donderdag 05 januari 2017, 16:41:35
-Rien:
Dat ziet er allemaal al heel goed uit, :thumbup:
Indrukwekkende collectie vrachtwagens.
Dank je Jorg
De vrachtwagens heb ik in de loop van jaren bij elkaar gespaard, sommige zijn een echt collectors item,(zoals auto van Schuitema en C1000) maar niet geschikt voor de treinbaan van 1 : 87
Citaat van: Timaximus op donderdag 05 januari 2017, 17:56:19
Ook al zet je het geheel tegen een wand, dan nog zou ik de poten beter fixeren onderling of aan het blad. Als je het geheel tegen een wand aanzet dan neem ik aan dat je voornamelijk aan de voorzijde tussen de poten door binnen in de spiraal gaat. In dat geval kan je de overige poten onderling fixeren met schuine schoren. Al kan het beter fixeren van de poten aan het blad met houten driehoeken nooit kwaad.
MvG,
Timaximus
Bedankt voor de info.
Komt wel goed, als ik dit zo zie en lees, Rien :thumbup:
Grtz Tony
@citaat Ja Tony, moet ook, wil graag het baanplan een keer afhebben. Ik kan dan verder met de blokken en bezetmelders
Edit Herman05: Citaat voorgaand bericht verwijderd.
Vandaag weer een begin gemaakt met het opbouwen van het spiraal.
Ik zal binnen een aantal dagen een paar foto's plaatsen
de beloofde foto's
Oeps laatste foto was de bedoeling niet ,maar het is toch een mooi plaatje met de auto's en de sneeuw erop
Hi Rien,
Dat begint al wat te worden, hoe hoog wordt hij ?
En hoe maak je de rails vast ?
groet
Harald
Als ik het goed heb uitgerekend wordt het 52 cm hoog en dat is met afdak.
De rails maak ik niet vast, anders teveel herrie. Ik zet zo nu en dan een paar kopspelden tegen de rails zodat ze niet verschuiven.
Met lijm kan toch ook ?
Rubber-lijm of met hete-lijm pistool ?
groet
Harald
Harald,
Met hete lijm werkt het niet, dat foam smelt meteen als daar een druppeltje hete lijm op komt.
Met rubber-lijm zou kunnen, Of met kurklijm of boekbinders lijm van de pipoos.
MvG Peter
Hoi Rien, gaat lekker zo. :arrow: :thumbup:
Citaat van: ceess op dinsdag 24 januari 2017, 07:55:53
Hoi Rien, gaat lekker zo. :arrow: :thumbup:
Cees,vind ik ook, nu 2e laag ligt er op, zal daar ook een fotootje van maken
Het baanplan wordt aangepast, als ik alles gelegd heb, volgen er foto's
We w8en in spanning af.
Wel opschieten he :D
Vandaag lekker bezig geweest met het detecteren van de rails voor de uitbreiding van het schaduwstation.
Ook bezig geweest met het spiraal
Hierbij een fotootje met de rails gezien bij het inrijden van het schaduwstation
Hierbij ook een fotootje van het spiraal, op aanraden van Pedro2(Peter) heb ik de radius R3 en R4 gebruikt en dat past precies.
Ohke is Pjedro2 jouw adviseur, dan komt het zeker goed met het nieuwe baanplan. :arrow: :thumbup:
En zeker weer lekker bezig geweest, de gang zit er goed in.
Nog een fotootje van uit het spiraal naar het schaduwstation
@citaat :arrow: :thumbup:
Hi Rien,
Ook dit ziet er alweer goed uit enne ..... laat je niet teveel opjagen hoor ;)
groet
Harald
Zo te zien, helemaal op de goede weg, Rien :thumbup:
De foto met de besneeuwde auto's vond ik erg leuk, typisch Nederlands uit het raam kijkje :P
Grtz Tony
Tony, bedankt. Je kijkt bij ons vanuit het keukenraam naar de auto's. Vond een leuk plaatje met die sneeuw erop.
Vandaag weer een hele dag bezig geweest met de baan, nu het stuk wat nog ontbrak tussen spiraal en schaduwstation afgewerkt.
Zal morgen een paar plaatjes er op zetten
De plaatjes zoals beloofd, belofte maakt schuld zeg ik altijd.....
Vandaag ook begonnen met een testbaantje om Koploper onder de knie te krijgen, wordt een simpel baanbaantje. Ook hierbij een stopsectie.
Vandaag weer zowat de hele dag gewerkt aan mijn testbaan, om koploper goed te leren. Ook hulp gehad inzake het baanplan door Pjedro in Wintrack gezet en de secties doorgesproken.
Ook alles geknipt, de isolaties verwerkt in de rails en de rails voorzien van draden voor de bezetmelders (totaal 21 stuks)
Ik zal morgen een plaatje schieten hoe alles er nu uit ziet
Gisteren samen met Peter(Pjedro2) koploper op het proefbaantje ge-installeerd. We kregen alles wel rijdend, maar stuiten ook op een aantal problemen met betrekking tot het schakelen van wissels, daar moesten de eindschakeling eruit worden gehaald.
Verder moet er nog het een en ander nog goed worden ingesteld. Dat gebeurt een volgende keer.
Hierbij nog een aantal foto's van het proefbaantje met de loc's
Het weer in Amersfoort, vanmorgen zaterdag dd 11-02-2017
Het is nu echt treintjes weer voor op de zolder(gelukkig gisteren de boodschappen gehaald
Heerlijk uitzicht met dat water erbij, Rien :thumbup:
Je hebt een goed woonplekje gevonden :P
Grtz Tony
Tony,
Dan je.
Ik woon er al vanaf 1993, maar ik vind het altijd nog een mooi plekje, toen het afgelopen keer de vijver redelijk bevroren was, kon je daar goed schaatsen.
Hoi Rien,
Het is heerlijk weer om aan de hobby te werken, ook ik zit lekker op zolder :)
Ja die schakelaars uit de wisselaandrijvingen is een must, daarna zal het goed blijven werken.
Leuk dat Peter je helpt met de beginselen van koploper :thumbup: :thumbup:
Mvg,
Peter Degeluidsman
Vind ik ook, lekker op de zolder aan het werken met koploper. Is wel ingewikkeld.
Is trouwens ook fijn dat Peter me daarbij helpt.
Ik zeg altijd alle hulp is welkom(ook eventuele kritiek)
Weer een stuk verder van de week met de testbaan. 1 wissel nog de eindschakeling eruit gehaald, nu schakelt deze nu beter.
Er rijden nu 3 treinen op de testbaan en dat gaat goed tot 1 foutje.
Nu gaan we weer verder met de hoofdbaan
Vandaag wee samen met Pjedro(Peter) aan de hoofdbaan gewerkt met name aan het baanplan
Van de week weer aan de opbouw van de baan gewerkt, schiet nu lekker op.
Zal nog wat foto's plaatsen
Ha die Rien.
Fijn om te horen dat het allemaal lekker opschiet! :thumbup:
Natuurlijk ben ik ook benieuwd om te zien hoe het momenteel er voor staat.
Hulp van Peter bij Koploper is erg fijn want 2 weten altijd meer dan 1! O:-D
Veel plezier en succes met de verdere bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Leuk die meettrein van ERS. Ik heb meerdere meettreinen mogen bouwen voor ERS, wat ik graag mocht doen :)
Is ook een mooi en goede rijder op de baan, heeft ook nog veel geluiden
Baanplan hoe het schaduwstation er definitief eruit ziet.....
Baanplan van de bijna klare bovenbaan....
Een aantal fotootjes hoever we nu zijn .......
Nu met rechtstreekse foto's
-Rien:
Mooi werk, :thumbup:
Dank je Jorg
Hoi Rien, zo aardig wat stappen gemaakt weer.
Leuk dat je er ook wat foto's bij geplaatst hebt.
Sucsez :arrow: :thumbup: :thumbup:
Dank je Cees, zal er binnenkort nog een paar zetten
nog een paar fotootjes
Hoi Rien,
Je hebt niet stil gezeten :thumbup: :thumbup:
Ook bij jou zie ik veel meters rails liggen, ziet er allemaal goed uit.
Nog even en jij kunt rijden volgens mij.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Rien,
Mooie vorderingen zijn er aan je baan gedaan. :thumbup:
De laatste foto van de doorkijk in je schaduwstation is erg mooi. :thumbup:
Blijf je baan met plezier volgen. :)
Dat zijn weer mooie en flinke stappen, Rien :thumbup:
In gedachten zie ik de treinen al rijden :P
Veel knutselplezier gewenst !
Grtz Tony
En een serie foto's vanaf de andere kant, pr8ig Rien :arrow: :thumbup:
Sucsez
Allen bedankt!
Ik kan nu wel een leuk rondje rijden
Nu verder koploper installeren, begin is afgelopen donderdag gemaakt. Morgen gaan we weer verder.
Vandaag samen met Peter, de eerste bezetmelder voor 100% geinstalleerd, alles werkt daarvan.
Verder een aantal treinen laten rondrijden, de ICE en een koploper. Rijdt allemaal perfect
Peter had vandaag een filmpje gemaakt, misschien hij het erop zetten voor mij.
Rien,
Dat zou leuk zijn als Peter het filmpje zou plaatsten ben wel benieuwd naar het rijden van de koploper en de ICE op je mooie baan . :)
Ik ben ook nieuwsgierig.
groet
Harald
Interessante stap die jullie gemaakt hebben Rien, dat riekt weer naar "'n bakkie doen" :P
Rien
Ik heb even alles doorgelezen, en moet zeggen prachtig bezig hoor mooie baan. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Hi Rien,
Ik kom met Cees mee dat bakkie ook doen en zelfs (weer) op de fiets.
groet
Harald
De koffie staat klaar, als je een blikje fris wil kan dat ook!!!
forummers,
Bij deze het videotjedat ik gistren bij Rien heb gemaakt.Het is de ruwe versieEn het kan een beetje langdradig overkomen.
Maar volgende videos zullen minder langdradig worden. So be it.
Sorry van het gepruts in het begin van het filmpje
Er rijden een koploper en een 5 delige ICE 3 rond, Verder is Rien te zien die tussendoor nog aan het uitzoeken is.
http://youtu.be/AYnv_p8l8QY (http://youtu.be/AYnv_p8l8QY)
Veel kijk plezier bij de Zielhorster modelbaan die nog druk bezig is om compleet te worden.. Maar mijn telefoon viel om. hahaha
MvG Peter
edit de PS weg gehaald
Hoi Rien en Peter,
Het filmpje werkt goed hoor :)
Leuk dat er bij jullie al gereden kan worden, ik ben er een beetje jaloer op 8o
Net even na de rijdende treinen gekeken, ik denk dat het niet onverstandig is om een ringleiding rond de baan te maken met meerdere aftakkingen.
mvg,
Peter Degeluidsman
Peter daar heb je helemaal gelijk in. Een groot gedeelte van de ringleiding ligt eral, maar is nog niet aangesloten.
De spiraal is al wel aangesloten, maar verder niet.
MvG Peter
Peter, bedankt voor het downloaden van het filmpje
Hi Rien en Peter,
Leuk filmpje maar jammer dat de rest van de baan er (nog) niet opstaat.
groet
Harald
We weten nu in ieder geval, dat er gereden kan worden :P
Grtz Tony
Rien en Peter,
Leuk filmpje van 2 mooie treinen die mooi rond rijden. :thumbup:
Hopelijk krijgen we snel wat meer van de baan te zien. :)
En zwaar he die nieuwe telefoon. :D
WOW, rijdende treinen op de baan en met Koploper toch? :arrow: :thumbup:
Nog even en je kunt met de scenery beginnen. ;)
Nee, Cees nog niet met Koploper, anders had je wel meer treinen gezien
Citaat van: h0_miessie op woensdag 17 mei 2017, 17:57:49
Rien en Peter,
Leuk filmpje van 2 mooie treinen die mooi rond rijden. :thumbup:
Hopelijk krijgen we snel wat meer van de baan te zien. :)
En zwaar he die nieuwe telefoon. :D
Mijn vrouw gaat nog een filmpje van de hele maken, terwijl ik met de treinen rond rij. Jullie krijgen dan een beeld hoe het rond rijdt
Rien,
Niet meteen alles vlaten zien. Dan krijg je straks alleen maar oproepen als gebeurt er hier nog wat?
Ze weten hetsporenplan toch al laat ze hun fantasie maar even gebruiken!
@ Michel, Die telefoons van tegenwoordig zijn niet meer te tillen, joh!
Ik had bijna mijn rug gebroken. hahaha
@ Cees, Jij denkt zeker dat er 40 uur in een werkdag zitten. rijd allemaal met koploper. lol :D :D >:-D
Kijk eens bij jezelf hoeveel tijd er nodig is, om iets te realiseren, daar gaat echt een behoorlijke tijd overheen. >:-D >:-D
MvG Peter
Belangstellenden,
Gisteren wasik bij Rien op visite, ik had mijn camera mee om een cabinerit te simuleren.
Dit filmpje wilde ik jullie niet onthouden, dus bij deze veel kijk plezier!
http://youtu.be/LN8qlSTa9iw (http://youtu.be/LN8qlSTa9iw)
Rien wil een binnenhaven maken en daar hebben we gisteren veel tijd aan besteed, Nee, geen beslissingen genomen. Maar latere hier meer over.
MvG Peter
Mooie film Peter van Rien zijn baan. :) :)
Mooi filmpje :thumbup: Staat wel een datum bij van 2013 :help:
een kniesoor die daar op let! Datum en tijd springen terug als het accutje leeg is. Dus geen zin om die datum en tijd steeds aan te passen.
Maar stoort die 2013 datum je?
Citaat van: Pjedro2 op vrijdag 02 juni 2017, 17:41:35
Maar stoort die 2013 datum je?
Helemaal niet ! Wou het effe melden. Kniesoor wenst jou ook een fijn weekend.
beeldkwaliteit is hoog!
Hoi Peter en Rien,
Dat ziet er prima uit allemaal :thumbup: :thumbup:
Leuk zo,n camera rit, als het bij mij zover is weet ik je te vinden Peter :)
mvg,
Peter Degeluidsman
Hi Rien en Peter,
Mooie "cabine" rit was dat.
groet
Harald
Johan jij ook een goed weekend hoor! Ik weet het natuurlijk van die datum en dacht ben benieuwd wie er eem opmerking over maakt. van daar dat ik zei een kniesoor die er op let.
Ik hoop dat je het filmpje leuk vond
Hoi Rien en Peter, prachtig om de voortgang te zien vanuit de cockpit. :arrow: :thumbup: :thumbup:
@Peter, met wat voor camera heb je dit gefilmd. ziet er mooi scherp uit.
Harald en ik komen snel weer ff kijken Rien.
Groetjes
Citaat van: Pjedro2 op vrijdag 02 juni 2017, 22:26:37
Ik hoop dat je het filmpje leuk vond
Het filmpje was schitterend :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Peter bedankt voor het er op zetten van het filmpje. Is inderdaad een mooi en met een zeer scherp beeld een mooie film geworden.
Nogmaals bedankt
Misschien toch even wat aandacht besteden aan een valbeveiliging Rien. Er komt een keer een moment dat je trein van de spiraal lazert, al is het maar omdat er bijvoorbeeld een koppeling los gaat. :idea:
Gr, Ben.
Hi Rien,
Ik spring wel bij Cees achterop de fiets als hij naar jou toe gaat. :P
groet
Harald
Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 03 juni 2017, 15:31:38
Misschien toch even wat aandacht besteden aan een valbeveiliging Rien. Er komt een keer een moment dat je trein van de spiraal lazert, al is het maar omdat er bijvoorbeeld een koppeling los gaat. :idea:
Gr, Ben.
Ben bedankt voor je opmerking, ik zal er aan werken
Hallo,
Schitterende film ..
- alle hulde voor de bouwer en de cineast ..
Lenco,
Lenco, bedankt voor je complement
Citaat van: Haradigi op zaterdag 03 juni 2017, 17:01:17
Hi Rien,
Ik spring wel bij Cees achterop de fiets als hij naar jou toe gaat. :P
groet
Harald
Harald en ik komen snel weer ff kijken Rien.
Moeten we wel snel een afspraak maken
Hi Rien,
Mag dat ook langzaam,..... Cees fietst niet zo snel. >:-D
groet
Harald
Mag ook langzaam, maar als het te langzaam gaat, wordt de koffie koud
Net het filmpje gezien,
Mooie baan, lekker veel lengte wel :)
Hallo Rien en Peter,
Bedankt voor het delen van het filmpje, het was perfect. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
M.vr.gr. Erwin
hallo allemaal,
Het is alweer een tijdje geleden dat er hier wat is laten zien, vandaag bij Rien geweest en hij heeft hard gewerkt om nu helemaal rond te kunnen rijden.
Ondanks de vakanties is het er toch van gekomen dat op het havendeel na de hele baan ligt.
Vanmiddag een filmpje gemaakt die weer genoeg laat zien hoe het er nu bij ligt. Goed werk Rien, nu nog de laatste bezetmelders aan sluiten en nog een paar stroomdraadje en het rijd perfect!
Veel plezier met de film!
https://youtu.be/lQMOatEdmRc (https://youtu.be/lQMOatEdmRc)
Met vriendelijke groeten,
Peter.
Wel Rien hierbij een welverdiende pluim voor jouw (en voor Peter), het ziet er goed uit. :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Hi Rien,
Dat ziet er al goed uit.
Moeten we binnenkort maar weer eens komen kijken (op de fiets) ;)
GROET
hARALD
Jullie zijn hierbij uitgenodigd
Hoi Rien.
Mooi om te zien dat de bouw al tot grote hoogte gestegen is! :thumbup: :D
Hopelijk kunnen binnenkort........
(https://files.3rail.nl/AlbertJan/albertjanrondjesrijden.gif)
de eerste treintjes rondrijden!! O:-D
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Peter bedankt voor het mooie filmpje, was leuk en fijn om te zien.
Cees, Harald en AlbertJan, bedankt voor jullie complimenten.
Rien en Peter,
Bedankt voor het kijkplezier van het mooie filmpje. :thumbup:
Het rijd allemaal erg mooi door het spiraal en de rest van de baan. :)
Hoi Rien en Peter,
Fijn dat de treinen rijden, het zit er goed uit mannen :thumbup: :thumbup:
Mvg,
Peter Degeluidsman
Hoi Rien,
Ik heb je topic even opgezocht, naar aanleiding van onze ontmoeting gisteren in Houten.
Je baan begint al echt wat te worden en als je al kan rijden is er een milestone bereikt. :D
Vraagje over je spiraal.
Wat is de hoogte tussen twee sporen?
Hoi Ad,
Ik heb een hoogte aangehouden in het spiraal van 11 a 12 cm.
De bovenste spiraal zelfs nog iets hoger, anders kwam de overbrugging niet uit en er zat een vervelende knik in de rails.
Als jullie denken dat ik al die tijd niets heb gedaan, dat is niet zo.
De bovenbaan ligt open, omdat ik op K-rails wil overgaan.
Binnenkort meer
Hoi Rien, interessant. De bovenbaan in Krails is mooier, sucsez met het vervangen van de rails. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Cees, bedankt
Er moet nog steeds veel gebeuren.
Alles wat ik aan advies kan krijgen, met betrekking op K rails en afwerking ervan, is welkom.
Dag Rien,
Grappig om op deze wijze bij jou op zolder naar je baan te kijken. Indrukwekkende filmpjes. Knappe baan.
We moeten eens een lijstje maken van de banen van de Utrechtse stamtafelleden voorzover op het forum aanwezig. Verwarrend, al die gebruikersnamen... ;)
Groet, Petrus.
Tot vanavond.
Gisteren met Peter(Pjedro2) weer aan de bovenbaan gewerkt.
ik kreeg telkens kortsluiting op mijn baan, alle stroomdraden van de ringleiding los gehaald, en weer 1 voor 1 weer aangesloten. Op 1 stuk ontdekte ik de kortsluiting. Dit gedeelte weer opnieuw aangesloten. Nu kan ik weer de gehele bovenbaan(voorzien van K-rails) weer gebruiken.
Nu verder werken aan de baan m.b.t. het aansluiten van de blokken op de bezetmelders
Sucsez Rien, ik kom gauw weer eens even kijken / koffie of thee doen.
Citaat van: ceess op woensdag 02 mei 2018, 13:29:02
Sucsez Rien, ik kom gauw weer eens even kijken / koffie of thee doen.
Cees, je bent welkom. Als Harald ook mee komt, is hij ook welkom.
Peter
Heb net je filmpje gezien, mooi heel mooi gedaan staat ook lekker van hoogte. :thumbup: :thumbup:
Zo kan je er goed aan mocht er iets gebeuren, maar zoals het er nu uitziet zal er niet veel gebeuren bij jou. :thumbup: :thumbup:
Afgelopen woensdag weer voor het eerst weer aan de baan gewerkt samen met Peter(Pjedro2).
Hoi Rien, hoe ver is het nu met het vervangen van de Crail? Heb je al wat foto's?
Mooi dat Peter je steeds kan helpen.
Hi Rien,
Mooi dat je, samen met Peter, weer aan de baan werkt.
Ook ik ben benieuwd naar de foto's.
groet
Harald
Hallo iedereen,
het is weer een tijd geleden dat ik een update gedaan heb van mijn baan, ik ben een tijdje bezig geweest bij mijn zoon, hij heeft eindelijk na ruim 8 jaar gewacht te hebben een sociale huurwoning aangeboden gekregen, die natuurlijk opgeknapt moest worden.
Afgelopen woensdag heb weer begin gemaakt, samen met Peter(Pjedro2)
We wachten het rustig af, Rien.
Je zoon met zoiets helpen is veel belangrijker en ook nog eens veel dankbaarder werk :P
Daar kan geen treinbaan tegenop.
Grtz Tony
Tony, daar heb je helemaal gelijk in.
Bij mijn zoon is bijna nu alles klaar op een paar lampen na en wat spullen nog naar zijn vliering opbergen.
Vandaag nog een begin gemaakt met zijn oude kamer thuis, behang aan het afstomen. (wordt geen treinkamer, maar een kamer met naaimachine en stijktafel voor mijn vrouw. Tenslotte heb ik 3 kwart van de zolder voor mijn treinbaan.
Word dan de hele zolder voor jou? :?
Nee, helaas niet de gehele zolder, er staat daar nog de verwarmingsketel, een wasmachine en een vrieskist.
Ik heb ongeveer 3 kwart voor de zolder voor de hobby, afmeting ruwweg 3 x 6 meter
Vandaag weer aan de treinbaan gewerkt, samen met Peter.
Langzamerhand zijn de vorderingen te zien
ik zal wat foto's plaatsen
Zo is het gestart, 2 mallen, wat porselein-gips, mengbakje en water
verder ...., het ene mal gaat beter als de andere
De mallen geverfd met diversen gemengde kleuren, zie hier het resultaat.
De naden moeten nog verder worden afgewerkt
Ik zou het alleen richting bruin houden, Rien.
Dat groen vind ik minder ( realistisch ).
Als je toch groen wilt, zou je dat met begroeiing kunnen doen.
( schrijf maar wat ik denk O:-D )
Grtz Tony
Tony, bedankt voor je opmerking over de kleur
Maar alles is nog niet af, ik moet nog de verdere muur afwerken
Afgelopen woensdag toch weer samen met Peter(Pjedro2) aan de baan gewerkt.
Voordat we verder gaan met de bovenbouw, eerst even alle bezetmelders en terugmelders gecontroleerd, maar goed ook, ik was een remsectie vergeten. Deze ertussen gezet en de bovenbaan werkt nu zoals het moet. Dit is prima te volgen op de Ecos 2.
Volgende week eens kijken naar de melders in het spiraal en het shaduwstation.
Vandaag voor het eerst in 2019 weer eens gewerkt aan de baan met Peter (Pjedro2)
We hebben een nieuw stationnetje gerealiseerd op de baan, echter er stoppen geen treinen meer. De rails zijn verroest en een een spoorstaaf ontbreekt. Het station aandoen is onmogelijk.
Leuk verhaal Rien, daar zien we dan graag wat foto's van. ;)
Mooi dat je verder komt met de bouw van je baan.
Ook nieuwsgierig naar foto's
groet
Harald
Heren, ik zal morgen een paar fotootjes plaatsen
Dankjewel Rien :thumbup:
Jammer dat je het morgen pas doet, zat nu te wachten. >:-D
groet
Harald
Foto 1
Foto 2
Foto 3
Ha die Rien.
Prachtige doorkijk op je baan! :thumbup:
Veel plezier en succes met de baanbouw en aankleding.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
AlbertJan, bedankt.
ja het begint nu langzamerhand er wat op te lijken, vooral met de aankleding
Leuke foto's Rien. :thumbup:ki
Hi Rien,
Leuk gedaan, welk station is dat ?
groet
Harald
Ik weet de naam nog niet, denk ik nog over na, ik heb 2 namen in mijn achterhoofd
Maar Faller of een ander geeft z'n bouwpakket vaak wel een naam welke?
groet
Harald
Je hebt helemaal gelijk, Harald
Ik kwam een paar namen tegen, die we wel lijken Valkenhout en Doornvliet.
Welke zal ik nemen?
Hi Rien,
Wat is het Faller nummer dat op de doos staat.
groet
Harald
Harald,
dat station is niet van Faller maar van Kibri :D. Station Steinheim, nr. 9516.
Bedankt, voor de naam.
Omdat ik niet meer de juiste bijlage heb, wil ik het station een Nederlandse naam geven, denk nog na tussen Valkenhout en Doornvliet
Ik twijfel nog
A.s. woensdag gaan ik en Peter weer verder bouwen.
Wordt langzamer tijd om de tijd om de masten van de bovenleiding te gaan plaatsen.
Doe je Valkenvliet als naam hoef je ook geen keuze te maken Rien. :P
Groet Michel
Of Doornhout >:-D!
En wat dacht je van Riensburg?
of gewoon Zielhorst ....
groet
Harald
Of gewoon: Niets.
(Rien in het Frans) ;)
@citaat :D
Ik weet dat mijn naam in het Frans 'niets' betekent.
Ik hak morgen de knoop door
Hanzi bedankt. Knoop doorgehakt
Het wordt station Riensburg
Prachtig Rien gefeliciteerd.
Nu nog een mooie foto van het station met het naambord ;)
Citaat van: rien op woensdag 23 januari 2019, 20:22:10
Hanzi bedankt. Knoop doorgehakt
Het wordt station Riensburg
Leuk Rien, ik voel me zwaar vereerd!
Leuk Rien,
groet
Harald
Cees, Harald en Hanzi
Het naamboord op het station zal nog wel even duren, eerst nog wat andere scenery plaatsen.
Gisteren bezig geweest met op het paradegedeelte een start gemaakt met de masten van de bovenleiding.
Fotootje volgt
Fotootje
kijk Rien dat ziet er goed uit. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Dat stationsnaambord kan wel ff w8en zie ik. ;)
Hoi Rien,
Dat ziet er weer prima uit :thumbup:
Vraagje,
Welke bovenleiding masten gebruik jij.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Peter, de masten zijn van Sommerfeldt.
@citaat
Dank je wel Rien, die gaan hier ook komen ze zien er prachtig uit :thumbup:
Mvg,
Peter Degeluidsman
Peter, je hebt gelijk, deze zijn echt natuurgetrouw.
Ze hebben wel een nadeel als je ze koopt, alles is bouwpakket, dus dat wordt solderen (kost een hoop tijd om het netjes en secuur te doen).
Hi Rien,
Mijn opa zei altijd: Geduld is een schone zaak.
Alles ontvetten, een schone soldeer bout, goed soldeer en ..... geduld ;)
(Maak een malletje, heb ik ook gedaan)
groet
Harald
Het malletje dat ik moet maken om de masten goed te solderen, moet dan van karton of hout maken?
Hi Rien,
Je moet niets maar ik had er een van (hard) hout.
Nog beter is aluminium maar dat was mij te veel werk, kan wel beter tegen de hitte van de bout.
Je begrijpt toch wel dat karton waardeloos zou zijn.
groet
Harald
Sjabloontje van papier, portalen lijmen me met een superlijm van Olba, verkrijgbaar op Houten.
http://members.home.nl/w.g.vanderslikke/Bovenleiding.htm
Welke standhouder(naam) op de beurs heeft dit?
Olba
Persoonlijk heb ik een sterke voorkeur voor Pascofix. Staan ook op diverse technische beurzen, maar ik weet niet of ze ook op treintjesbeurzen staan.
Volgende week donderdag gaan we verder bouwen aan de baan.
Ik ga ook een regelmatige update geven met wat foto's
Dat is mooi Rien.
Komt er "hulp" of ga je gewoon verder ?
groet
Harald
Ik help hulp gehad van Pjedro2, Peter.
Totaal 2 dagen in 2 weken hebben we weer gewerkt aan de baan.
Eerst de stad gepland met straten op mm papier uitgezet, om straks met Faller Car System een aantal bussen en vrachtauto's te laten rijden.
We hebben natuurlijk ook even gespeeld, terwijl de treinen kunnen rijden over de rails zonder horten en stoten.
Wat leuk dat Peter je weer komt helpen elke week. :arrow: :thumbup: :thumbup:
@citaat
Peter is tegenwoordig weer mobiel Kees, ook hier staat een afspraak op de planning.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Citaat van: ceess op zaterdag 21 september 2019, 21:54:25
Wat leuk dat Peter je weer komt helpen elke week. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Het moet wel voor mij uitkomen. (ik werk tegenwoordig een tweetal dagen)
Peter komt meestal op de donderdag
Afgelopen donderdag hebben Peter en ik weer gewerkt en gespeeld met mijn spoor modelbaan.
We hebben de infrastructuur nu helemaal opgelost.
Ik zal een paar fotootjes proberen hier neer te zetten. Peter heeft ook een paar foto's gemaakt en zal ze (hoop ik) ook z.s.m. plaatsen.
foto ....
Vandaag weer eens met Peter aan de modelbaan gewerkt, deze keer gekeken of alle bezetmelders waren aangesloten, helaas bleken er twee niet te doen, 1 wel een draad getrokken, de andere niets. Helaas waren alle bezetmelders vol, dus ik moet een nieuwe erbij kopen.
Ook een start gemaakt met het aansluiten van de Engelse kruiswissels en gewone wissels. Was ook even uitzoeken hoe deze in Ecos 2 moeten worden ingebracht.
Zaterdag naar Houten, kunnen we wat aanschaffen.
Hoi Rien.
Mooi om te lezen en te zien dat er weer vooruitgang in de baan zit! :thumbup:
Het rijtje Nederlandse huizen en pakhuizen is i.i.g. al erg leuk op de baan.
Veel plezier en succes.
AlbertJan.
Prima Rien,
goed om te zien dat er weer stapjes gemaakt zijn. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Bedankt AlbertJan en Cees,
Het gaat steeds beter met de opbouw, gisteren op de beurs in Houten geweest, samen met Peter.
Heb wat magneetband gekocht om de faller bus te laten rijden op de baan, eerst even uit proberen.
En een leuk setje klein gereedschap van sleutels gekocht om de schroefjes van de palen van de bovenleiding goed aan te draaien.
Nu vandaag bezig weer met de wissels, e.e.a. aansluiten K83 aan te sluiten op de Ecos.
Het eerste kastje ging redelijk, moest wel veel uit proberen, maar is nu goed aangesloten.
Kastje 2 (K83) lukt me niet erg, adres staat wel op 2, maar schakelen doet het niet.
WIE KAN ME HELPEN!!!
Praten we over de 60830 (witte k83) Rien?
Ik heb in de handleiding liggen lezen en deze is een beetje summier geschreven. Ze hebben het over groep en nummer.
Bij groep 1 en nummer 1 horen de adressen 1 t/m 4
Bij groep 1 en nummer 2 horen de adressen 5 t/m 8
Bij groep 2 en nummer 1 horen de adressen 17 t/m 20
Enz.
Als je er niet uit komt, wat heb je op de tweede k83 ingesteld op de schakelaars.
Marius,
Bedankt voor je bericht.
op K83 kastje 2 heb ik adres 2 ingegeven
Geen probleem Rien, dan zouden de uitgangen moeten reageren op 21 t/m 24 (mits groep 2, schakelaar 1, 5 en 7 op on).
Doen ze dat niet, stel dat tweede kastje eens in op de instellingen van het eerste kastje en kijk of deze nu wel reageert. Ze zouden nu alle twee moeten reageren op het commando.
Edit: geef anders even aan welke schakel adressen je wilt gebruiken, dan kijk ik of ik de juiste instelling van de schakelaars erbij kan vinden.
Die hele groep moet je vergeten.
Dat was ooit je 6040 waar 4 decoders op kon aansturen.
Dat maakt het onnodig ingewikkeld.
Decoder Adres twee zou wissel 5-8 moeten aansturen.
Rien,
Haal alle schakelaars een paar keer heen en weer.
Door corrosie doen ze het soms niet meteen na jaren stilstand.
Mvg Robin
Dat is een beetje het lastige eraan Robin, elke groep staat voor een bepaald bereik als ik het goed heb begrepen. In groep 1 zitten 1 t/m 16, in groep 2 17 t/m 32, enz. De tip van de schakelaars is wel een goede, de k83 decoders zijn al wat ouder wat oxidatie van contacten kan betekenen.
De Ecos bedient ze nu allemaal. Dus die groepen zijn overbodig.
Een groep was een keyboard. Was die vol moest je naar de winkel voor een extra exemplaar.
In de Ecos ga je dan gewoon naar de volgende pagina. En ga je vrolijk verder.
Dipswitches instellen en de draden goedom aansluiten. ( rood en bruin) anders gebeurt er ook niets.
Dat snap ik Robin, deze decoders zijn er oud genoeg voor. Het punt waar het mij om gaat is dat je door de groep kunt bepalen welk MM adres er ingesteld is. In de handleiding beginnen ze gewoon weer met 1 te tellen en niet met 17 bij groep 2 nummer 1. Dat stamt dus af van de oude keyboards waardoor je deze makkelijker kon instellen. Nu zal je dus even moeten rekenen als je boven groep 1 uit komt ;)
Ja ,Ik tel liever gewoon door.Kan alleen mijn tabel zo snel niet vinden.
Toen was t makkelijker nu werkt t tegen.
Op onderstaande site wordt je dipswitch stand automatisch berekend.Misschien handig ter controle.
http://www.nederlof.net/marklin/
Bedankt iedereen,
Ik weet nu hoe de Ecos 2 werkt m.b.t. tot de wissels.
Kastje 2 is doorgeplugt vanaf kastje 1. Adres kastje 2 = code 2 = goed en nagekeken.
Nu de wissel aangesloten met 74490 naar K83, werkte aantal keren van links naar rechts, maar niet andersom.
Dus de aansturing naar de Ecos 2 was goed.
Alleen een aantal (10 stuks) geprobeerd, maar niets meer.
Ik wordt daar moedeloos van.
Wie weet misschien een oplossing?
Hoi Rien,
Is de wisselaandrijving wel goed? Zie de Wiki (m.n. de eerste alinea's):
https://wiki.3rail.nl/index.php/Märklin_74490_C-rail_wisselaandrijving
Genoeg spanning uit de ECoS?
Groet, Paul
Ja, denk het staat op 250.
Net zo als het 1e kastje, daar staan 4 wissels op, 2 wissels van K rails, en 2 wissels van c rails, die schakelen prima.
Kan eens het eerste kastje op de plaats van het tweede kastje aansluiten Rien (geen instellingen wijzigingen is alleen voor het testen of de wissels willen schakelen)?
Ik vind het vreemd dat je bij meerdere decoders problemen ondervindt, je zou dan zeggen dat het daarin niet zit.
Eventueel kan je ook proberen om een lampje over het schakelcontact heen te zetten en kijken of het lampje kortstondig wil oplichten als je schakelt
Marius,
Heb ik gedaan,
De K83 doet het wel aan 1 kant, maar niet in de andere kant. Dus ik ga morgen met Peter(komt bijna elke donderdag) het een en andere aanpassen.
Zo wie zo een andere K83 gebruiken, hoop dat het probleem verholpen is.
Bedankt nog voor de tip.
Hopelijk kan Peter vinden waardoor het probleem wordt veroorzaakt. Duim voor je dat Peter de oorzaak vindt wat we nu niet zien. Het zal vast iets kleins zijn.
Draai de twee blauwe draden eens om Rien, als het wissel dan de andere kant opschakelt weet je dat de aandrijving in de wissel goed is en het probleem in de decoder zit ( uitgang kapot ).
Mvg,
Peter Degeluidsman
Peter, bedankt voor je tip.
Inderdaad was een van de ingangen van de decoder K83 kapot.
Vanmorgen bleek dat toen ik en Peter(Pjedro) een andere K83 gebruikten en deze erop zetten, alles schakelde subliem.
wel nog even met de Ecos gestoeid, maar daarna konden we veel laten werken.
Volgende week weer verder.
Mooi dat het gevonden is.
Graag gedaan Rien, je bent weer een stapje verder.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Peter en Marius,
Jullie ook bedankt voor het meedenken.
Nu kunnen we weer verder, eerst nu de wissels verder aansluiten, een bezetmelder kopen en nog 2 melders aansluiten. Dan koploper starten.
De baan staat reeds in de computer, dan alles verder klaarmaken
Het is dus bijna zover dat je kunt rijden :thumbup: :thumbup:
Mvg,
Peter Degeluidsman
Peter,
Het schiet inderdaad op. De wissels bij het stationgedeelte moeten nog worden aangesloten. Dan de resterende 2 draden naar de bezetmelder.
Aanpassingen in de computer, wissels benoemen o.a.
Ja en dan proefrijden
Morgen gaan Peter en ik weer verder werken aan de Zielhorsterbaan.
verder met de wissels aansluiten.
Peter is net naar huis, wel iets opgeschoten m.b.t de wissels.
maar we liepen tegen een groot probleem aan. De treinen moeten toch een keer gaan rijden, maar wij krijgen geen contact met de baan, heel vervelend. De wissels krijgen we niet aangesloten via de pc naar de Ecos.
Peter had al Michel (Ho miessie) gebeld, heeft wel iets geholpen, maar het werkt nog steeds niet.
Wie weet iets wat we kunnen doen?
Citaat van: rien op donderdag 24 oktober 2019, 16:51:49
maar we liepen tegen een groot probleem aan. De treinen moeten toch een keer gaan rijden, maar wij krijgen geen contact met de baan, heel vervelend. De wissels krijgen we niet aangesloten via de pc naar de Ecos.
De boel afpellen:
1) Werken de wissels wel via de ECoS? Dus bediening via de ECoS?
2a) Ja: Dan zit het probleem in de software van de PC en/of de verbinding tussen de ECoS en de PC.
2b) Nee: Dan zit er iets verkeerd in de ECoS qua instelling of als je Motorola Decoders gebruikt: Draai eens de draden van het signaal om.
3) Controle verbinding ECoS - PC: Rijden er treinen? Kan je een trein besturen?
4a) Ja: Dan controleer / maak een wissel aan in je programma met een wissel waarvan je zeker weet dat je die via de ECoS hebt aangestuurd.
4b) Nee, maak eens een nieuwe baan / database aan en test of je zo een aantal zaken kan besturen.
5) Zo eigenlijk doorgaan en testen.
Groet Ronald.
Hoi Ronald,
Bedankt voor het meedenken, we gaan het uitproberen.
Het eerste punt werkt prima, de wissels staan goed in de Ecos en ze werken ook prima, zowel links als rechts staan ze goed.
2a) Ja: Dan zit het probleem in de software van de PC en/of de verbinding tussen de ECoS en de PC.
Uitgeprobeerd, kan niets vinden, het kan misschien liggen aan het IP adres van de PC.
Weet niet of dat te veranderen is
Ik denk dat ik een nieuwe simpele uit probeerbaan ga maken met 5 wissels.
Heb ik al een keer gemaakt, en toen werkte alles naar behoren.
Daarom snap ik er niets van.
Citaat van: rien op donderdag 24 oktober 2019, 21:45:48
Uitgeprobeerd, kan niets vinden, het kan misschien liggen aan het IP adres van de PC.
Je kan dus geen treintjes handmatig laten rijden? Kijk even of dat je dat wel kan. Kan je dat niet dan is er een verkeerde instelling tussen PC (software) en ECoS. Je schrijft: Ik gebruik een directe kabel: Heb je een update van de computer gehad (windows 10 update) e.d. dan kan daar het probleem zitten. Wat heb je de vorige keer gedaan om het werkend te krijgen? Of heeft iemand anders dat voor je gedaan?
Groet Ronald.
De treinen rijden gewoon met de Ecos, ik kan ze gewoon oproepen via de Ecos en ze laten rijden, wissels kan ik ook ook schakelen.
De kabel is nu gecontroleerd en werkt ook goed, zitten geen mankementen aan.
Een ander heeft het ip adres veranderd in een andere pc, toen ging alles goed.
Ik denk dat de fout zit in de oplopende ip adres
Goed, je hebt dus gewoon een "netwerk"-probleem. Door het ding direct op de computer aan te sluiten met een kabel moet je alles zelf instellen. En nu kom je op het vlak van de computertechnologie. Het heeft dus niets meer te maken met modeltreintjes maar met computers .... Daar ligt nu jouw uitdaging. Ik kan je wel helpen met dat soort dingen maar het handigste is dat er iemand thuis komt en je uitleg geeft. Dat werkt sneller en geeft minder frustratie bij jou en bij degene die je probeert te helpen ;)
Groet Ronald.
Hoi Ronald,
Ja, dat is misschien het handigst, nu eerst even zoeken, wie het dichtst bij mij in Amersfoort woont en mij kan helpen.
Helaas kan jij me niet helpen, omdat je te ver weg woont.
maar zover bedankt voor je info
Wie kan mij thuis helpen om de pc aan de ECos te verbinden of andersom??
Allemaal, heel bedankt voor jullie informatie.
Ik heb nu na 2 uur uitproberen een verbinding van de pc naar de Ecos gevonden. Ik kan nu alles wegschrijven en benoemen.
Als volgt gedaan:
De Ecos heb ik als adres 192.168.1.2 gegeven, gateway op 0.0.0.0 en de subnetmasker op 255.255.255.0.
De PC heb ik een adres gegeven via de lan-verbinding adres 192.168.1.1 en subnetmasker 255.255.255.0
Alles werkt nu lekker
Vandaag weer verder met Koploper.
We moeten de de bezetmelders goed gaan zetten in Koploper, zal wel een heel klusje worden.
Hallo iedereen,
Gisteren samen met Peter alle bezetmelders er goed ingezet, ook alvast een start gemaakt om de wissels goed te zetten in Koploper.
Verbinding tussen PC en Ecos is nog steeds goed.
Afgelopen donderdag weer met Peter gewerkt om de wissels aan te sluiten met de kastjes van M83.
Bijna al de wissels op 7 stuks na, goed aangesloten. Verder nog wat nagepraat, wat er nog moet gebeuren, voordat echt we met de treinen kunnen gaan rijden.
Update.
Vandaag weer met Peter aan de gang geweest, ditmaal met de blokgegevens, deze stonden op de bovenbaan niet lekker. Alles gecorrigeerd tot er geen foutmeldingen werden gegeven in Koploper.
Gisteren zelf de wissels aangesloten, en deze werkend gekregen.
Wel moeten deze wissels nog benoemd worden in Koploper. Benoemd waren wissel 1 t/m 4, restant moet nog, weet alleen niet hoe.(alleen wissel 1 t/m 4 werkten) We kwamen daarachter toen we probeerden een trein te laten rijden. Dat ging redelijk, behalve dan dat de wissels niet schakelden.
Weet iemand hoe wij dan moeten doen?
...
.....
De wissels allemaal zijn nu werkend en hebben een nummer gekregen in koploper.
Ging toch makkelijker dan ik dacht.
De hondekop van Pico heb ik via Koploper automatisch laten rijden, maar op een gegeven moment ging dat toch mis. Hij nam een route die hij niet zou moeten gebruiken, dus alles weer stop gezet.
Moet toch nog wat in Koploper aanpassen. Wisselstraten?
Hoi Rien, Je bent lekker bezig zo. Het probleempje waar je nu tegenaan loopt zit waarschijnlijk in je blokdefinities. Schijnt een veel gemaakte fout te zijn, ook door mij dus.
In blokdefinities moet je vinkjes zetten bij de mogelijkheden van blok naar blok. In mijn enthousiasme had ik alles aangevinkt maar dat is dus niet goed. Je moet goed nadenken, is soms heel moeilijk 8), waar jij wilt dat een trein naartoe gaat. En dan geen vinkje zetten als een trein een bepaald blok niet mag inrijden. Verder onder het tabblad bezetmelders er voor zorgen dat alle melders goed gedefiniëerd zijn (in de juiste volgorde). Goed controleren onder het motto check, recheck, doublecheck and check again.
Succes, Henk
Ooh, das n goeie tip Henk
Dank daarvoor
Grtzzzz
Wim
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 27 november 2019, 02:08:47
Hoi Rien, Je bent lekker bezig zo. Het probleempje waar je nu tegenaan loopt zit waarschijnlijk in je blokdefinities. Schijnt een veel gemaakte fout te zijn, ook door mij dus.
In blokdefinities moet je vinkjes zetten bij de mogelijkheden van blok naar blok. In mijn enthousiasme had ik alles aangevinkt maar dat is dus niet goed. Je moet goed nadenken, is soms heel moeilijk 8), waar jij wilt dat een trein naartoe gaat. En dan geen vinkje zetten als een trein een bepaald blok niet mag inrijden. Verder onder het tabblad bezetmelders er voor zorgen dat alle melders goed gedefiniëerd zijn (in de juiste volgorde). Goed controleren onder het motto check, recheck, doublecheck and check again.
Succes, Henk
Bedankt voor de uitleg, ga dat eens goed bekijken.
Voor zover iedereen bedankt voor het meedenken.
Vandaag met Peter weer gesleuteld aan de treinbaan. Na een paar fouten opgelost te hebben, door 1 trein te laten lopen in Koploper, konden we naar een paar goede aanpassingen eerst een trein redelijk rond laten rijden. Dat ging goed en we hebben er max 3 treinen laten rijden, dat ging redelijk goed.
We moeten de treinen nog wel ijken. Dat op de planning voor a.s. woensdag.
De start is gegeven, rijen maar B)
Dank je wel
Nu met 4 treinen gereden, waanzinnig gewoon. gaat echt heel strak in Koploper. Ik kan het iedereen aanraden!!
Diesel loc staat netjes voor het sein, want het volgende blok was bezet.
Wow Rien wat goed, vier treinen tegelijkertijd. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Was al een poosje niet op je draadje geweest maar er zijn flinke vorderingen gemaakt.
Cees bedankt.
Ja, er rijden 4 treinen onafhankelijk van elkaar.
A.s. woensdag gaan we een paar locs ijken, wat soms lopen de locs door op de wissel, en dan kent Koploper ze niet meer.
Beste Rien,
Welkom in de verbazingwekkende wereld van de modelbaan automatisering......
Groet, Anne W
Mooie portaalmasten, mooie K-rails baan. Succes met het ijken. :thumbup:
Citaat van: Anne W op maandag 02 december 2019, 22:55:53
Beste Rien,
Welkom in de verbazingwekkende wereld van de modelbaan automatisering......
Groet, Anne W
Dank je wel Anne, ik heb nog veel te leren, maar we komen er wel, anders ga ik de vragen en problemen wel stellen op dit prachtige en leerzame forum.
Citaat van: Jan22 op dinsdag 03 december 2019, 02:02:53
Mooie portaalmasten, mooie K-rails baan. Succes met het ijken. :thumbup:
Dank je Jan,
Het schiet lekker op, langzamerhand. We hebben nog veel te doen.
Woensdag ga ik samen met Peter een aantal locs ijken.
Beste Rien,
Eén voordeel heb je door "al doende leert men", wat overigens geldt voor alle automatiseringssystemen.
Groet, Anne W
Citaat van: rien op maandag 02 december 2019, 19:20:55
soms lopen de locs door op de wissel, en dan kent Koploper ze niet meer.
Misschien iets de snelheid in de locs aanpassen of de snelheid in het blok aanpassen zodat ze niet te hard door het blok rijden met het gevolg dat ze niet op tijd kunnen remmen in de stopsectie dus doorschieten.
Maar dat weten Peter en jij wel op te lossen. :thumbup:
Groet Michel
Rien,
Eerst alle locomotieven en treinen goed ijken , daarna moeten zij elk afzonderlijk leren remmen in de diverse blokken , daarna kan je eventueel blok snelheid aanpassen.
Het een heeft met ander te maken maar daar ben je inmiddels achter.
Succes met ijken , heel belangrijk.
Gr. Jan
Citaat van: h0_miessie op dinsdag 03 december 2019, 11:28:58
Citaat van: rien op maandag 02 december 2019, 19:20:55
soms lopen de locs door op de wissel, en dan kent Koploper ze niet meer.
Misschien iets de snelheid in de locs aanpassen of de snelheid in het blok aanpassen zodat ze niet te hard door het blok rijden met het gevolg dat ze niet op tijd kunnen remmen in de stopsectie dus doorschieten.
Maar dat weten Peter en jij wel op te lossen. :thumbup:
Groet Michel
Michel, bedankt voor je feedback. Ik ga morgen samen met Peter een aantal locs ijken. Kom wij daar niet uit, kunnen wij hoop ik jou hulp ook gebruiken
Citaat van: 44er op dinsdag 03 december 2019, 12:00:03
Rien,
Eerst alle locomotieven en treinen goed ijken , daarna moeten zij elk afzonderlijk leren remmen in de diverse blokken , daarna kan je eventueel blok snelheid aanpassen.
Het een heeft met ander te maken maar daar ben je inmiddels achter.
Succes met ijken , heel belangrijk.
Gr. Jan
Jan, bedankt voor de info.
het klopt, het een heeft gewoon met het andere te maken.
Gr Rien
Beste Rien,
En ook de afremvertraging in de decoders op 0 of een heel klein beetje zetten, als ik in mijn systeem met een nieuwe lok remmen geleerd moet worden schakel ik, bij een Märklin lok, F4 in dan is de ingestelde afremvertraging tijdelijk uitgeschakeld.
Groet, Anne W
Koploper is geen Raptor en andersom, is geen goed vergelijk Anne, maar dat wist je al , toch.?
Vanmorgen en vanmiddag hebben wij geprobeerd het ijken van de locomotieven.
Dat lukte in eerste instantie helaas niet, maar we hebben telefonische hulp gehad van Michel (H0_Miessie) Onze dank gaat naar hem uit.
Toen lukte het wel.
Helaas kregen we een loc niet lekker geijkt. Misschien een oude decoder erin zat, we weten het niet.
Verder hebben we nog een paar rondjes met Koploper gereden.
Met meer dan 20 jaar automtiseringservaring weet ik heel erg veel, o.a. dat het minimaliseren van de afremvertraging in de decoder door iedereen wordt geaviseerd.
Groet, Anne W
Nice to know ( ben nieuw in deze materie)
Dank Anne W
@citaat Het staat vaak in de documentatie van de software. In ieder geval bij iTrain.
Vandaag, weer samen met Peter bezig geweest met Koploper.
Het wilde niet opschieten met het programma van Koploper, wissels schakelden niet naar behoren, treinen reden niet volgens de gereserveerde wisselstraten. En sommige locs hadden kuren. Eigenlijk vandaag niet opgeschoten.
Wel gehad over de portaalmasten met bovenleiding en wat er nog verder moet gebeuren.
Update,
Vandaag voor de laatste keer dit jaar samen met Peter gewerkt aan de treinbaan.
We wilden weer 4 locs via Koploper laten rijden, maar helaas, dat ging even niet door. Sommige goederenlocs gingen hun eigen weg, niet de juiste weg.
Gezocht, gezocht, uiteindelijk bleek een bezetmelder niet juist te werken, dit weer verholpen, toen ging het weer redelijk goed, behalve dat sommige treinen als gekken over de baan reden. Reden, we moesten ze ijken. Dat weer gedaan. Toen reden er weer 4 automatisch.
Helaas was er toch een loc, die dat niet precies deed wat het moest doen, stopte veel te vroeg, en stond stil op de de afremsectie en plaats van op de stopsectie. En dat geeft problemen in Koploper. Misschien is de oorzaak een Delta decoder.
De aanhouder wint :thumbup:
Bedankt Wimpietje.
Wij gaan door!!!
Ga je nu de delta decoder vervangen ?
Het is wel de bedoeling om die delta decoder te vervangen
Kerstcadeautje
Mooie uitbreiding van je collectie Rien :thumbup: :thumbup:
Veel plezier ermee.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Citaat van: Degeluidsman op donderdag 26 december 2019, 12:20:56
Mooie uitbreiding van je collectie Rien :thumbup: :thumbup:
Veel plezier ermee.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Peter,
Ik ben er ook eigenlijk heel blij mee, dat de Kerstman aan mijn treinbaan heeft gedacht.
Het lokje kan niet rijden op Marklin rails, maar wel als bagage vervoerd worden.
De vrouw van de burgemeester van Zielhorst wil graag het standbeeld van Thomas de trein graag op een plek in de stand of bij het station hebben.
maar dan moet deze eerst vervoerd worden.
De burgemeester is het daarmee eens en probeert vervoer te regelen via het spoor.
Vervoer is geregeld en de loc komt in de buurt van het grote station te staan.
Zojuist een filmpje gemaakt bij het grote station, zal het proberen te plaatsen
.....
Ik krijg de video, die ik via mijn telefoon maakte, niet op het railforum.
Staat wel op mijn harde schijf van mijn laptop, maar krijg hem niet op dit draadje.
Wie weet wat ik moet doen?
YouTube of Vimeo gebruiken.
YouTube !
Makkelijker gezegd dan gedaan.
Wij hebben wel een youtube kanaal waarop we het een en ander kunnen zetten.
Alleen hoe moet ik dat doen?
Via delen, link maken????
Filmpje plaatsen op YouTube (http://www.hoedoe.nl/computers/internet/websites/youtube/hoe-zet-ik-een-filmpje-op-youtube)
Misschien heb je hier wat aan.
Groet Michel
Filmpje maken
Uploaden op YouTube
Link kopiëren
Pasten in je bericht
Klaar is Kees
Grtz
Wim
Vandaag weer eens geprobeerd helaas pindakaas.
Ik denk dat iemand mij thuis eens moet helpen!!
Beschrijf eens stap voor stap wat je precies doet?
Hallo Rien, ik heb je een appje gestuurd.
Cees, bedankt
Maar helaas gaat het niet goed, ik laat mijn zoon er wel naar kijken.
We wachten met spanning af :)
Eindelijk, het filmpje staat op youtube.
Nu nog hierheen
...
https://www.youtube.com/watch?v=JEXZtrHAnf0&t=40s
Mooi dat het je gelukt is. Nog wel even een tip: draai voor een volgend filmpje je camera even 90 graden, dat geeft een veel beter beeld met minder verlies.
Gelukt dus 👍🏻
De aanhouder wind Rien, het is soms wat uitzoekwerk maar als je het eenmaal weet.....................
Mvg,
Peter Degeluidsman
Nog wel even een tip: draai voor een volgend filmpje je camera even 90 graden, dat geeft een veel beter beeld met minder verlies.
[/quote]
Goede tip Erik, gaan we de volgende film zo doen
De aanhouder wind Rien, het is soms wat uitzoekwerk maar als je het eenmaal weet.....................
Mvg,
Peter Degeluidsman
[/quote]
Ja, Peter, het is wel zoeken, maar precies weet ik het niet meer, maar er blijft wel wat hangen .....
Morgen komt Peter weer, heeft zijn vakantie in de USA weer achter de rug.
We gaan morgen proberen een vijfde trein te laten rijden, ook gaan we eens kijken naar een pendelspoor, die in de baan zit, waren wat problemen mee.
Ook proberen we een filmpje te maken en deze hier weer te plaatsen.
@citaat
Filmpjes zijn altijd leuk ;)
Succes vandaag Rien, ook een 6e en 7e trein moet kunnen :)
Mvg,
Peter Degeluidsman
We wachten ongeduldig Rien..
Afgelopen donderdag voor de eerste keer dit jaar weer eens wat aan de spoorbaan gedaan.
Het eerste was natuurlijk, de 4 treinen laten rijden via koploper. Dat ging na een paar probleempjes weer goed.
Toen geprobeerd een vijfde loc erbij te zetten, maar dat stuitte vooral op problemen, de loc was geijkt, maar schoot op bepaalde plekken door, met alle gevolgen van dien.
Verder nog wat andere dingetjes gedaan, zoals een stuk c-rails vervangen door k-rails
Hoi Rien,
Dat nieuwe treinen doorrijden in het begin heeft o.a. te maken dat hij nog moet leren remmen, als ze een aantal keren in het blok komen gaat het steeds beter.
In de aanvullende blokeigenschappen ( dat is dus per blok ) wel het vinkje aanzetten bij leer remmen, netjes afremmen en netjes optrekken.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Vandaag komt Peter mij weer helpen met de treinbaan.
In de avond een verslag wat we hebben uitgevoerd.
Op het ogenblik werken we aan de treinbaan.
Helaas bij het treinen van de loc's, naar het rijden naar het spiraal, stopt de trein vlak voor voor het spiraal in de stopsectie, terwijl het spoor in de spiraal geheel onbezet is. (In het spiraal kunnen de treinen niet stoppen, rijden ze gewoon door). Ra ra hoe kan dit?
Het probleem is weer opgelost, zat in een rood schoentje, die voor C rail wordt gebruikt voor het isoleren en de overgangsrail was de brug niet doorgeslepen.
Verder nog wat gepraat over de aankleding en over een aanpassingen aan de baan.
Afgelopen donderdag weer met Peter gewerkt aan de baan, dit keer geen treinen laten rijden, maar gewerkt aan een portaal voor de bovenleiding, verder ook een aantal start aan de tunnelpoorten gegeven, die naar het spiraal lopen.
Verder besproken wat we in de komende maand gaan doen.
Volgende week zal ik wat foto's plaatsen, misschien een filmpje als me dat nog lukt
Afgelopen donderdag nog gewerkt aan de treinbaan met Peter.
Ik had woensdag wat platen MDF laten zagen, jammer genoeg iets verkeerd opgemeten, maar ja, ben geen timmerman.
Platen zijn nodig, voor de achtergrond. Deze hebben we samen op de muur geplaatst. Het zijn nog kale platen, maar weet niet nog niet wat ik erop moeten plakken of moet het schilderen. Heeft iemand ervaring met de achtergrond?
Verder zijn we bezig met de portalen van de bovenleiding.
Bewerk bericht
Achtergronden worden vaak te druk door allerlei plaatjes.
Het woord zegt het al duidelijk, achtergrond, laat het dan ook op de achtergrond blijven.
Gewoon een mooi blauwe achtergrondkleur straalt veel meer rust uit, het moet niet de aandacht vragen.
Als ze zeggen, wat heb jij een mooie achtergrond dan heb je iets verkeerd gedaan. ;)
@citaat @citaat
Als er toch nog niet op de MDF zit, zou ik die platen gauw weggooien en triplex nemen. Zoals al ergens ander op het forum te lezen is, geeft MDF het kankerverwekkende formaldehyde gas af.
Afgelopen weken met Peter samen gewerkt aan de treinbaan. We hebben geprobeerd wat problemen op te lossen.
Er rijden nu 5 treinen op de baan, waarvan 1 treinstel, de hondekop.
ook gewerkt aan de zijkant van de baan met betrekking de achtergrond en bovenleiding.
Foto met achtergrond en portaalmasten voor de bovenleiding
Vandaag weer iets nuttig geregeld.
ik had nog een groot aantal wagonnetjes met gelijkstroom wieltjes eronder. Deze detecteren niet op de treinbaan.
Op marktplaats zag ik een advertentie waarin wisselstroomwieltjes werden aangeboden. Alleen je zit altijd met het euvel, dat niet alle wisselstroom wieltjes passen op de wagonnetjes. ik heb bij de marktplaats verkoper geweest en hij heeft de wieltjes voor mij verwisseld. De oude wieltjes(gelijkstroom) heb ik weer teruggekregen. Als ik ooit de wagons weer verkoop, kan ik beide wielen aanbieden. Dat is handig voor mensen die op gelijkstroom rijden.
Nu kom ik nog meer wagonnetjes tegen met gelijkstroom wielen, de meeste zijn van PIKO.
Helaas heeft mijn verkoper geen wieltjes meer, anders had ik wel naar hem toegegaan.
Nu op zoek ......
Beetje balen...
Meet van de originele wielen de aslengte en wieldiameter op. Vervolgens even de juiste maten opzoeken. Soms staan ze bij de verkeerde fabrikant.
https://www.modellbahn-radsatz.de/
...., Filmpje gemaakt, zit wel een paar oneffen in, maar goed.
Zie bijgaand
Rien ik zie geen linkje :(
Citaat van: ceess op dinsdag 07 april 2020, 21:57:47
Rien ik zie geen linkje :(
Klopt Cees, zit meer te rommelen, hoe het er weer op moet.
Ik had het geprobeerd, maar het bestand was te groot
https://www.youtube.com/watch?v=KNazyOFymz4
Zie boven nieuw filmpje
Mooi hoor 🤞🏻
Je ziet vrij veel van de zoldering en vrij weinig van de treinen. Ik denk dat het beter gaat als je je telefoon(?) een kwartslag draait. Dat kijkt ook prettiger. Het is slechts mijn mening...
...
https://youtu.be/JEXZtrHAnf0
Hi Rien,
Je telefoon, zoals eerder gemeld, een kwart slag draaien dan is de film een stuk mooier.
groet
Harald
.
Hey Rien, zojuist je baan gevonden. Ziet er mooi uit. Genoeg te doen. Ik blijf je volgen.
Groeten van Bas
Even weer een update.
De beheerder kwam er kortgeleden erachter dat het spoorbedrijf een rangeer of opstelsporen mist.
Intussen is de eerste paal de grond ingegaan.
Klein filmpje zonder het programma Koploper.
De treinen rijden wel te hard
Zie hieronder
........
https://youtu.be/Lh3IMfeGLW4
Hoi Rien,
Het dendert lekker door :)
Maar zonder dollen de treinen vliegen over de baan, met hoeveel schaalkilometers wordt er gereden?
Mvg,
Peter Degeluidsman
Ik heb ze zonder het programma Koploper laten rijden, volgens mij stonden ze op de ECOS behoorlijk hard
Hi Rien,
Je hebt al maanden hier niets geplaatst ga je nog verder met je baan bouw ?
groet
Harald
Dit is loc met Max in de cabine. F1 voor treinen...
Luc