Ooit, als ik de ruimte heb, wil ik graag een groot rangeerterrein met een rangeerheuvel er in. Ik zat al te denken hoe ik dit het meest realistisch na zou kunnen bouwen
Paar problemen:
* Niet alle wagons lopen even ver uit
* Marklin kortkoppelingen niet geschikt, welke wel?
* Rail-rem moeilijk na te bootsen
Een oplossing die ik in theorie bedacht heb voor de rail-rem:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s8RgPI9KPQRX-lsdR4Tf8iy2kSEGXsHXi4bUJjzqmqbE=/http://members.chello.nl/s.broerse1/marklin/24997.jpg)
Als je op een ontkoppelrails een puntstuk van rubber plakt kan kan de wagon er overheen rijden. Zet je er stroom op, dan komt hij omhoog en komt hij tegen de as van de wagon aan. Deze remt dan af. Om te voorkomen dat de wagon de rails uit wordt gedrukt kun je er een lage gelijkstroomspanning op zetten.
Meerdere van deze ontkoppelrails achter elkaar zorgen er voor dat je de wagon op meerdere plekken kan laten remmen.
Helemaal 100% natuurgetrouw zal het nooit worden, maar dat hoeft ook niet. Als het maar leuk is :wink:
Nog een vraagje over het grootbedrijf zoals kijfhoek:
Als je een rangeerterrein hebt wat aan een 2-richting spoor ligt, hoe los je dat op met een 1-richting rangeerheuvel hebt?
Heb je aparte opstelsporen voor treinen naar richting x en aparte opstelsporen voor treinen naar richting y ?
Hier droom ik ook al wel een tijdje van. Maar ik denk dat het af en toe ook net nodig is om de wagon net te versnellen i.p.v. te vertragen. Zou je ook niets kunnen fabriceren met magneten onder de rails en 1 onder elke wagon, als de magneten elkaar aantrekken vertraagt de wagon, wanneer ze elkaar afstoten versnelt hij... hoe je dat in de praktijk moet gaan realiseren is natuurlijk een ander paar mouwen...
Veel succes hiermee!
Jonas
Hallo,
Ik zat ook eens natedenken.
Als je over een magneetje rijd dan rijd hij 1 seconde wel langzamer maar dan weer sneller.
Ik heb een plan bedacht waar hij continue op de helling langzamer rijd.
Je gaat je helling rails isoleren.
Zet er een lagere spanning op dan normaal rails.
Als je de spanning goed vind dan zie je hem mooi langzaam omhoog rijden en als hij bovn is pakt hij weer de normale spanning en rijd hij weer sneller zonder dan je aan die controller moet bewegen om meer spanning te geven.
Ik weet al die spanningen niet uit mijn hoofd maar dit bedoel ik dus:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,spJfC_DgxZRI6Ob5Iv3jYIhq5qqTLnYRFyW5pjVFdfZM=/http://aycu31.webshots.com/image/33950/2005826550250856723_rs.jpg)
Ik hoop dat je er iets mee kunt
Groeten,
Martin nuij
dat is helaas niet de werking van een rangeerheuvel
een goederentrein komt aanrijden op 1 van de een inrij-sporen
lok wordt los gekoppeld en komt op een zij spoor
wagons worden van elkaar los gekoppeld
aan de achterkant komt een opduw-lok
deze duwd de wagons over een heuvel
achter de heuvel is een wisselstraat met 20 tot 40 sporen
elk spoor heeft een andere eindbestemming
wagons komen 1 voor 1 op het goede spoor terecht door de zwaartekracht
in de rails zitten remmen welke er voor zorgen dat de wagons niet te hard gaan
wagons botsen tegen elkaar en dan vast koppelen
lok er weer voor
en je hebt een nieuwe samenstelling van je goederetreinen
Citaat van: rscosworth op zaterdag 10 november 2007, 18:21:50
achter de heuvel is een wisselstraat met 20 tot 40 sporen
Ik wil niet vervelend zijn maar wie heeft een rangeerheuel in model met 20, laat staan 40 sporen naast elkaar ???
mvg, mark
Pw je wilt zo iets :shock:
Dan had ik het verkeert begrepen...
Nu snap ik die magneetjes.
Om die wagonnen te remmen.
Sorry dat ik helemaal verkeert dacht.
Maar het is een heel leuk idee, ik dacht dat ze zo iets nog werkent hebben in Amersfoort :D
Groeten,
Martin Nuij
er staat op een dvd van marklin een rangerr heuvel 2004 d8 ik
daar rijd een blauwe v90 een heuvel op en dan rijd hij achter uit en kopelt af
verder weet ik iet meer dan moet ik hem maar weer eens kijken
mvg ronnie
Citaat van: woodymax op zaterdag 10 november 2007, 18:33:19
Citaat van: rscosworth op zaterdag 10 november 2007, 18:21:50
achter de heuvel is een wisselstraat met 20 tot 40 sporen
Ik wil niet vervelend zijn maar wie heeft een rangeerheuel in model met 20, laat staan 40 sporen naast elkaar ???
mvg, mark
dat is het echte voorbeeld. bij een minder druk knooppunt met minder sporen wordt op de normale manier gerangeerd..
maar 10 tot 15 sporen is goed te doen als je maar een beetje de lengte heb.
je moet alleen niet met 5 meter lange treinen willen rijden
filmpje van kijfhoek:
http://www.betuweroute.nl/files/heuvelc.wmv
Wat grappig om te zien jo :D
Nu maar hopen dat alle wissels goed staan :wink:
Groeten,
Martin Nuij
Citaat van: woodymax op zaterdag 10 november 2007, 18:33:19
Ik wil niet vervelend zijn maar wie heeft een rangeerheuel in model met 20, laat staan 40 sporen naast elkaar ???
Amersfoort hebben ze ook een heuvel(tje) en daar liggen toch ook geen 40 sporen :P.
Het is maar net wat jezelf wilt! Dit kan dus ook met 5 tot 8 sporen ( of weet ik veel hoeveel :P ) als je dat zou willen.
Zou het wel bruut vinden om zoiets te zien 8).
Marcel
Veder gaande op het antwoord van roerijzer: het klopt wat hij schrijft. Verder op de film zie je remschoenen om de wagons af te remmen. Deze worden apart bedient.
Citaat van: Walterr op zaterdag 10 november 2007, 19:48:41
Veder gaande op het antwoord van roerijzer: het klopt wat hij schrijft. Verder op de film zie je remschoenen om de wagons af te remmen. Deze worden apart bedient.
kijk iemand die luisterd
ja en er komen ook om klapbare stootjukken in voor
maar nu, hoe gaan we dit in model toepassen? :wink:
zijn er mensen die het in model hebben?
wat is praktisch?
- Heuvel stijl omhoog en stijl omlaag, met het rangeerterrein vlak
- Heuvel stijl omhoog met het gehele rangeerterrein geleidelijk omlaag
hoe wagons afremmen? met een magneet weet ik het niet. ben bang dat de wagon eerst aangetrokken word en snelheid opbouwd om vervolgens het rempunt voorbij te rijden..
weet iemand toevallig de rijwegen op bijv kijfhoek?
hoe lopen de loks om?
haald hij de wagons op of staat de lok klaar en "botsen" de wagons tegen de lok?
Hoi,
hier (http://www.sporenplan.nl) kan je het sporenplan van de kijfhoek vinden. Het ligt tussen dordrecht en rotterdam in. De rood en groene stukjes spoor.
Aan de rechterkant van de kijfhoek, de kant van rotterdam, komen de treinen binnen en worden ze opgesteld. Dan worden de wagons de heuvel afgeduwd en verdeeld over de sporen. Dit zijn de gestippelde sporen in het midden van het sporenplan. De heuvel begint bij spoor 231 en 232.
De kijfhoek heeft kleine wagentjes in het spoor lopen die de wagons helemaal naar het eind duwen en tegen elkaar aan duwen. Na het heuvelen kan de rangeerder de wagons koppelen en komt er een loc voor gereden om de wagons mee te nemen. :D
Groetjes Sander.
Situatie Kijfhoek,
Hallo,
Zelf heuvel ik nooit maar ik kijk er wel eens naar vanaf de bundel 203 tm 216 worden treinen opgesteld, een aantal 6400 loccen zijn uitgerust met speciale electronica om te "heuvelen" er zit ook een rangeermachinist op die de loc alleen maar omrijdt dit doet hij dus ook over de bundel 203 tm 216.
op die bundel worden de koppelingen van de wagens lang gedraait (uit elkaar gedraait waardoor er speling op de kopeling zit en er ruimte tussen de buffers kan komen). de loc duwt in de speciale "heuvelstand" de wagons met een lage snelheid richting de heuvel en daar staat iemand op een soort perron die met een lange stang de koppeling tussen de betreffende wagens uit de haak wipt! de wagen(s) rollen de heuvel af en worden eventueel door de railremmen (zal eens een foto maken) afgeremd. de wissels worden bediend vanaf de heuvelprocesleider (prorail). mochten de wagen(s) te vroeg tot stilstand komen dan zijn er speciale karretjes die tussen de rails liggen die de wagen(s) aan kunnen duwen. hierna komt een rangeerder om alle koppelingen vast te maken en aan te draaien.
over de vertrek richting is heel simpel! richting Dordrecht rijdt de machinist zelf naar de zuidzijde (dort kant) vraagt daar toestemming om tegen de trein op een heuvel spoor aan te lopen en vertrekt dan van het heuvelspoor op een sein richting Dordrecht / Zwijndrecht
mocht de trein richting Ysselmonde of waalhaven moeten dan haalt de rangeermachinist de trein van het heuvelspoor en zal hem (omhalen) klaar zetten op een ander vertrek spoor voor de juiste richting.
Groeten Silvester
Ik heb ooit eens vol bewondering een Märklin baan in Duitsland (volgens mij in Friedrichshafen) met werkend heuvelbedrijf bekeken.
Was met M-rails en er zat iets van een werkende railrem in.
Alleen het hoe of wat weet ik niet precies. :oops:
Moet er nog ergens foto's van hebben zal eens zoeken.
Even snel gegoogled maar zo snel niks kunnen vinden.....
hier een paar filmpjes gemaakt op kijfhoek mischien heb je er wat aan?
1e (http://www.youtube.com/watch?v=IMlrbdMLGDA)
2e (http://picasaweb.google.com/boudewijns888/Kijfhoek/photo#5127894838311407922)
hoop dat je er iets aan hebt is in iedengeval leuk om te zien :D
Citaat van: joostboudewijns op zondag 11 november 2007, 16:14:48
hier een paar filmpjes gemaakt op kijfhoek mischien heb je er wat aan?
1e (http://www.youtube.com/watch?v=IMlrbdMLGDA)
2e (http://picasaweb.google.com/boudewijns888/Kijfhoek/photo#5127894838311407922)
hoop dat je er iets aan hebt is in iedengeval leuk om te zien :D
Idd geinig, maar deze kleine dingetjes drukken wagons voort ???
ja het eerste stuk als ze net van de heuvel komen dan hebben ze tech genoeg vaart.
mag ik een hele stomme vraag stellen???
Wat is een rangeerheuvel en waarvoor wordt die gebruikt?? :?
Hallo,
Er is/was een provisionele baan van Fleischman :shock: (HO-Wunderland) welke op Rail 1996 stond.
Ik heb deze baan later ook nog ergens gezien maar ik weer niet meer waar. Ik heb de baan toen ook nog gefilmd, maar dat terzijde. Deze baan had ook een werkend heuvel gedeelte met 4 sporen
Het geheel werkte via een vaste volgorde
1 Een loc drukte 9 wagonnen de heuvel op.
2 De heuvel werd de laatste wagon ontkoppeld en reed van de heuvel naar het gekozen spoor.
3 Daar aangekomen reed de loc verder de heuvel op totdat hij ver genoeg was om de laatste wagon weer te ontkoppelen waardoor deze wagon de heuvel afreed naar zijn bestemming. Uiteindelijk herhaalde dit zich 9x.
4 De Loc rangeerde weg. Een andere loc haalde hierna de 9 wagonnen weer van de 4 sporen waarbij de wagonnen automatisch goed koppelde.
5 Een maal alle 9 de wagonnen weer gekoppeld bracht deze loc de wagonnen naar de 1e loc. Hierna herhaalde deze cyclus zich weer.
Wat ik er nog van herhinder dat het alleen met deze 9 wagonnen gebeurde. De wagonnen reden onnatuurlijk hard van de heuvel maar zo hadden ze voldoende vaart om bij de opstelsporen te komen.
De wagonnen werden niet afgeremd maar werden geheel door de gravitatie bestuurd. Wellicht liepen de opstelsporen aan het einde iets omhoog om het afremmen wat te motiveren maar ik kan mij dat niet meer herinneren.
Misschien waren deze wagonnen verzwaard, in iedere geval hadden ze goed werkende koppelingen.
m.v.g
Paul
Allen,
Zo'n heuvel is natuurlijk wel te maken.De tekeningen en ook de uitvoer is wel te doen. Geen 40 sporen natuurlijk maar een spoor of 5 a 6 is prima te doen. Dat remmen kan je je wel druk overmaken maar als je daar realistisch naar kijkt valt het natuurlijk allemaal wel mee. Je wagonnetjes rollen wel naar beneden en komen vanzelf tot stilstand tegen een stootblok of een andere wagon. Zolang je geen belachelijk stijgingspercentage hebt zullen ze ook niet als een raket beneden aankomen.
Wat mij meer interesseert is waar je de oorspronkelijke sleeploc laat. Tak je die af naar een onderhoudsdepot of wat ? Later moet deze natuurlijk wel op alle sporen terug kunnen komen om de nieuw samengestelde sleep op te halen (bijvoorkeur met de voorkant aan de goede kant). Een draaicirkel (7286) is hier dus wel een handig onderdeel.
De duwloc kan natuurlijk op een uithaalspoortje staan wachten totdat de oorspronkelijke sleeploc met wagons voorbij is.
Handig als je op ieder willekeurig punt de sleeploc er af kan halen (telex). Anders moet je ergens tegen de heuvel op de ontkoppelstuk leggen. Vlak na de heuvel natuurlijk ook anders gaat de hele sleep er ineens vandoor als een geheel.
Graag reactie op deze zienswijze.
Gr
Arjan
Citaat van: sparkle op zondag 11 november 2007, 16:28:46Wat is een rangeerheuvel en waarvoor wordt die gebruikt?? :?
Hallo,
Een rangeerheuvel is een "heuvel" ( ja echt joh :P ) waar ze treinen "rangeren".
Wat hiermee bedoeld wordt is best simpel. Een locomotief duwt een trein bestaande uit allemaal verschillende soorten wagons de heuvel op en bovenop word(en) de wagon(s) losgekoppelt. Dan rollen ze naar beneden en komen ze in een wisselstraat terecht en daar vanuit rollen ze 1 spoor op en deze staat zo ingesteld dat de wagon(s) precies in de vertrekkende trein komt van de klant of een trein bestaande uit meerdere klanten in 1 trein die elders er weer worden uitgerangeert.
Zo een heuvel is dus heel makkelijk om treinen samen te stellen welke meerdere klanten hebben in 1 dezelfde regio.
Is het zo ( wat ) duidelijker ?
Marcel
Hallo,
Waar nu over gepraat wordt is het heuvelen in Kijfhoek dat in de begin tachtiger jaren is aangelegd en zoals eerder vermeldt vanuit de dienstleiding gestuurd om de wagons op de juiste sporen te krijgen.
Het afremmen wordt naar mijn weten via sensors computer gestuurd, de snelheid wordt gemeten en daarmee de remkracht om de wagon zo dicht mogelijk bij zijn doel tot stilstand te laten komen.
Maar in eerdere tijd perken had je dat niet en werd er volgens mij op meerdere emplacementen geheuveld.
De wagons knalden gewoon op elkaar? Ik weet uit mijn tijd bij Electrorail dat die wagons hadden waarop stond "niet heuvelen", wanneer dit wel gebeurde lag heel het meubilair enz. door de wagon, en daar waren zij niet blij mee, dat was weer een schade-post.
Dus voor oudere tijdperken dan IV gewoon heuvelen en de wagons tegen elkaar laten botsen.
Het is wel een leuke manier van rangeren en als je wagons soepel lopen hoeft zo'n heuvel niet eens zo hoog te worden.
regards
Leslie
Citaat van: Mister1736 op zondag 11 november 2007, 20:39:44
Citaat van: sparkle op zondag 11 november 2007, 16:28:46Wat is een rangeerheuvel en waarvoor wordt die gebruikt?? :?
Hallo,
Een rangeerheuvel is een "heuvel" ( ja echt joh :P ) waar ze treinen "rangeren".
Wat hiermee bedoeld wordt is best simpel. Een locomotief duwt een trein bestaande uit allemaal verschillende soorten wagons de heuvel op en bovenop word(en) de wagon(s) losgekoppelt. Dan rollen ze naar beneden en komen ze in een wisselstraat terecht en daar vanuit rollen ze 1 spoor op en deze staat zo ingesteld dat de wagon(s) precies in de vertrekkende trein komt van de klant of een trein bestaande uit meerdere klanten in 1 trein die elders er weer worden uitgerangeert.
Zo een heuvel is dus heel makkelijk om treinen samen te stellen welke meerdere klanten hebben in 1 dezelfde regio.
Is het zo ( wat ) duidelijker ?
Marcel
dank u, ik wist niet eens dat zoiets bestond.
Ik heb in mijn baan een rangeerheuvelheuvel liggen. Dit ligt in een toegangsspoor naar het rangeerterrein (steile helling). Ik heb hier 3 ontkoppelrails na elkaar liggen omdat het bijna niet mogelijk is om de trein precies op tijd te stoppen. Onder de heuvel liggen 4 sporen.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sg8FmjjLGIqJjuvo5KDz1YR_zRrLYKCzWSZoPn9bXy10=/http://web.inter.nl.net/users/bravocie/trein/rangeerheuvel.jpg)
Ik gebruik geen automatische remmen (handmatig).
Omdat de helling erg steil is, kunnen slechts korte treinen geheuveld worden. Ik heb een apart vertrekspoor van het rangeerterrein via een normale helling.
groetjes
Henk
ziet er erg mooi uit maar ids die heling niet een beetje te steil
ziet er strak uit,
heb je nog meer foto's van dat stuk om het iets te verduidelijker
gr mark
Ik heb de helling express steil gemaakt om de wagons voldoende snelheid te geven. Ze moeten namelijk vanaf de ontkoppelrails over de wissels rollen. Sommige rollen tot aan het einde van de verdeelsporen, anderen halen net het einde van de wissel. De snelheid mag ook zo hoog zijn, dat ze uit de bocht vliegen.
Als rangeerloc is minimaal een 6400 noodzakelijk. Een 3-asser (V60 of iets dergelijks) trekt onvoldoende.
Dit werkt niet volautomatisch, maar vereist een helpend handje.
Ik zal binnenkort nog wat meer foto's maken.
Hier staat nog een foto en een filmpje zodat je kan zien hoe de rangeerheuvel werkt.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sIJbVIBto4VcGXxN8u2ek-gZguM1Q1GMI9vEgrP350mA=/http://web.inter.nl.net/users/bravocie/henkietrein/626-Rangeerheuvel.jpg)
http://web.inter.nl.net/users/bravocie/henkietrein/626-Rangeerheuvel.html (http://web.inter.nl.net/users/bravocie/henkietrein/626-Rangeerheuvel.html)
Op het einde van het opstelspoor staan 3 treinen: links een ertstrein, midden gemengde trein, rechts een ketelwagen trein.
Een gemengde trein wordt geheuveld en gesorteerd.
De blauwe hogeboordwagen EANOS had eigenlijk niet bij de ketelwagens moeten uitkomen; dit was een foutje.
De 3 ontkoppelrails zijn nodig, omdat je de eerste wel eens mist (nadeel omdat het in een helling gebouwd is; de loc drijft iets uit). De bocht net voor de eerste ontkoppelrails is achteraf niet handig. Lichte wagens hebben de neiging opgetild te worden door de ontkoppelrails en kunnen dan langs het spoor terecht komen omdat ze scheef staan.
Je kunt duidelijk het snelheidsverschil zien tussen de ene en de andere wagon. Sommige wagonnen rollen nog al hard naar het einde het opstelspoor. Normaal vang ik deze dan handmatig op.
Om snel een van de sporen te kiezen maak ik gebruik van een aparte (analoge) schakeling; één knop volstaat om een opstelspoor te kiezen. Het schema staat op dezelfde internetpagina.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sHEcWJ9IWM8uj7yOsRMpEWEur53T8qZ0PpoKFIL3mGbA=/http://web.inter.nl.net/users/bravocie/henkietrein/WisselStraatSchakeling.JPG)
groetjes
Henk.
hallo allemaal.
echt gaaf henk dat je zo kan rangeren.
bij mij kriebelt het nu wel een beetje zal even aan de buurvrouw vraagen of ik een gat door de deur mag boren :lol:
het filmpje is ook erg leuk om te zien al lijkt het wel de efteling maar ik vind het erg moedig van je.
maar stel je maakt dat gedeelte op een plaat die je met draadenden kan stellen dan kan je toch wel een beetje controle in de daaling bouwen maar nogmaals erg mooi om te zien en rome is ook niet in een nacht gebouwd.
groetjes bas die even naar de buurvrouw gaat.
Super om te zien dat filmpje :P
helaas geen ruimte meer voor :( :( :(
mvg,mark
voor zoiets moet je ruimte maken,
ziet er erg leuk uit
zou het zelf iets groter maken en met c rails.
en dan dat het wat langzamer daald of met vlagen.
dan lijkt het wat echter.
heb nog wel een stukje over.
dus wie weet
mark
Citaat van: mark15 op dinsdag 13 november 2007, 20:50:31
voor zoiets moet je ruimte maken,
ziet er erg leuk uit
zou het zelf iets groter maken en met c rails.
en dan dat het wat langzamer daald of met vlagen.
dan lijkt het wat echter.
heb nog wel een stukje over.
dus wie weet
mark
Dat ben ik met je eens, helaas heb ik maar 10 m2, en heb ik voor andere dingen gekozen.
mvg, mark
erg gaaf filmpje! leuk om het is in model te zien!
misschien dat ik het al wel ga toepassen op onze huidige baan... even kijken wat de mogelijkheden zijn!
Hallo,
jaren geleden heb ik de gedachte gekregen om een volledig geautomatiseerde rangeerheuvel te bouwen, vanwege de problemen met koppelingen in bochten moest het zo veel mogelijk op rechte rails plaats vinden.
Rood = de hoofdlijn, hierop mag niet gerangeerd worden.
Groen = zijn de sporen van de rangeerheuvel
Oranje = opstelspoor
Geel = omloopspoor
blauw = locopstelplaatsen / uitloopsporen
Mijn ontwerptekeningen.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sl8Ug_zAajWqv67i7wVvBya76vtiBrG7g6nDR2gzdKps=/http://files.3rail.nl/walter/rangeerterrein.jpg)
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sLIT8E728GrYK0OxhBftdNo76-BFHq23TmKQPOZMl5C4=/http://files.3rail.nl/walter/rangeerterrein2.jpg)
met vriendelijke groet,
Walter
glappig filmpje
leuk filmpje door jullie ben ik ook aan het nadenken gegaan over een heuveltje :D
mark !!!
Citeerhelaas heb ik maar 10 m2,
grapjas :mrgreen: :mrgreen: :wink:
(ik zou het willen dat ik zoveel had )
maar die rangeerheuvel is een leuk idee ga iik ook eens over nadenken
groet robert
Super leuk filmpje maar hebben de koppelingen cq buffers hier niet onder te leiden kan aan het geluid liggen dat het een beetje vervormd maar de wagonnetjes lijken nogal op elkaar te klappen.
Bas
Hallo,
Erg ;leuk fimpje :D
Leuk om zo iets ook in model te zien.
Maar inderdaad, ze rijden wel heel erg hard tegen elkaar.
Gaat dat niet te hard?
Maar vanaf welk tijdperk deden ze dit ongeveer?
Heel erg leuk :D
Groeten,
Martin Nuij
Voor de geïnteresseerden,
De pagina over de rangeerheuvel is aangepast en uitgebreidt.
klik hier. (http://web.inter.nl.net/users/bravocie/henkietrein/626-Rangeerheuvel.html)
groetjes
Henk.
henk het is en blijft een zeer leuk filmpje.
gr bas
ziet er goed uit op dat filmpje
erg mooi gedaan complimenten
groet robert
Ik heb niet dit hele topic gelezen, maar ik heb ooit als 14 jarige een rangeerheuvel gebouwd, 3 sporen, ontkoppelspoor en 3wegwissel.
Spoor lag bijna 8 CM boven de grond, het hoogste punt. Rem heb ik niet gebruikt, omdat de wagons toch voor geen meter uitliepen.
Met een v60 de wagens omhoog, reden alweer iets naar beneden voor de ontkoppeling. Maar ik zie geen reden waarom KK niet kan gebruikt worden hoor!
Als ik het mij goed herinner hadden ze in station Kranenburg vlak voor Kleef (vannuit Nijmegen gezien dan) ook een klein rangeer heuveltje. En dat was toendertijd absoluut geen groot station, eerder een buurt stationnetje met een paar losspoortjes.
Willem-Jan
Citaat van: Henk op donderdag 15 november 2007, 16:31:06De pagina over de rangeerheuvel is aangepast en uitgebreidt.
Hey Henk,
Ziet der goed uit, alleen die wagons gaan wel snel naar beneden zeg :shock:.
Maar nogmaals, ziet er heel goed uit :).
Marcel
Voor de geïnteresseerden,
De pagina over de rangeerheuvel is weer aangepast en uitgebreidt.
klik hier. (http://web.inter.nl.net/users/bravocie/henkietrein/626-Rangeerheuvel.html)
In het extra filmpje zie je duidelijk het snelheidsverschil tussen verschillende wagons. De laatste hoor je ontsporen !
Maar zoals ik al zei, normaal rem je de wagons met je hand af.
groetjes
Henk.
Heel leuk filmpje, er moet echter toch een manier te bedenken zijn om de wagons af te remmen want ze gaan wat snel vind ik. Ze komen met een aardig vaartje tegen de andere wagons aan. Ik zal eens kijken of zoeken hoe dit op een mooie manier op te lossen is.
Fred Vonk
Hoi
Ik heb ook een rangeerheuvel op mijn modelbaan volledig geautomtiseerd.
Onder iedere wagon zit een magneet die een reedcontact langs de baan activeert, waardoor een driewegwissel wordt omgezet. Bij mij werkt het goed alleen het ontkoppelen gebeurt nog niet automatisch. Dit geschiedt op afstand. Het mooiste zou zijn dat het ontkoppelen ook volledig geautomatiseerd kon worden. Bijvoorbeeld dat de lo of een wagon de ontkoppelrail in werking stelt. Heeft iemand daar een oplossing voor.
Jos
Kan dezelfde magneet dit niet doen ?
groetjes
Henk
Dat heb ik eens geprobeerd, maar toen werkte het niet.
Ik ben daarna nooit meer verder mee bezig geweest.
Misschien is dat wel een idee om toch met een magneet het weer eens te proberen.
Bedankt Jos
Hallo,
Je zou een overweg principe kunnen maken!
een schakelaar in de rail stoppen in de vorm van
isoleer een rechte rail en zet de min eroverheen! de plus rechtstreeks naar hetgeen wat je moet schakelen!
min van de energie voorziening op de linker spoorstaaf en een min draad van het geen dat je wilt schakelen op de rechter spoorstaaf nu maken de assen van de wagens op de loc contact en zo zal je wat kunnen schakelen
groeten Silvester
Om terug te komen op de vraag over afremmen: Waarom niet gewoon het einde van de uitloopsporen weer iets omhoog laten komen?
Citaat van: EgMaf op vrijdag 22 augustus 2008, 11:27:51
Om terug te komen op de vraag over afremmen: Waarom niet gewoon het einde van de uitloopsporen weer iets omhoog laten komen?
Als je een wagon geheuveld hebt, komt die op het laagste punt te staan. De volgende wagons knallen er dan toch nog tegenaan.
groetjes
Henk
Erg intressant draadtje blijf ik volgen.
Henk je liet even een paar mooie filmpjes zien maar de wagoontjes klapten wel een beetje hard op elkaar heb je geen problemen met de koppelingen.
Groet Wim.
Citaat van: Henk op vrijdag 22 augustus 2008, 11:35:22
Citaat van: EgMaf op vrijdag 22 augustus 2008, 11:27:51
Om terug te komen op de vraag over afremmen: Waarom niet gewoon het einde van de uitloopsporen weer iets omhoog laten komen?
Als je een wagon geheuveld hebt, komt die op het laagste punt te staan. De volgende wagons knallen er dan toch nog tegenaan.
Ja en nee...
- Wagentjes knallen in ieder geval niet meer tegen het stootblok.
- Als volgende wagentjes tegen eerdere wagentjes knallen, kunnen de wagentjes die er al stonden in ieder geval meebewegen (en daarmee de knal dempen).
Ik zeg niet dat het ideaal is, maar wel eenvoudig uit te voeren, en het levert in ieder geval wel vast wat winst op: Het knallen agat minder hard omdat het niet meer tegen een stootblok aan gaat.
Het lijkt mij in iedergeval erg gaaf om te maken, alleen heb ik er de ruimte niet voor.
ooit zal ik het ook eens maken als ik de de wagos vul met lood moet het wel te doen zijn :D
Voor mijn modules loop ik ook met dit idee rond (op relatief kleine schaal). Het lijkt me dat dit de speelvreugde enorm verhoogt!
Nu eens denken over een manier van remmen, zoals velen van jullie hier ook al gedaan hebben. Magnetische rem wellicht?
Hoi!
Misschien heb je hier wat aan... Het is wel hogere model(spoor)bouw kunst: Gerlofs Rangeerheuvel (http://www.meb.gerolf.be/sturing/station/nheuvel.htm). Op zijn site staan wel heel veel meer hele mooie onderwerpen. Zijn huidige project een minibaantje is ook om van te smullen zo mooi....
Groeten Ronald.
Wow, dat ziet er cool uit! Daar ga ik eens een avondje voor zitten, met een goed glas spa rood met ranja :-)!
Ik heb een lange tijd terug wel eens een artikel gelezen over het afremmen met lucht. Door lucht van onderen tegen de wagon te blazen werd deze afgeremd.
Misschien stond het ooit eens in een Miba of op Stummis.
in een ver verleden had ik ook de intentie een rangeerheuvel en -terein aan te leggen, maar uit practische redenen er ook van afgezien ! Probleem is dat je wagons nooit (op tijd) stoppen of stoppen waar ze niet moeten stoppen ! :-( Ik veronderstel als je dan toch wil heuvelen dat je best een eenvoudig en simpel rangeerplannetje maakt ! Ik vond op een Franse site een toch wel leuk baantje en eigenlijk niet zo groot baantje ! Ik vind deze simpele baan toch de moeite waard ! Beslist eens kijken (alle stappen in het bouwproces zijn te zien !) Wel een beetje te rangeren echter zonder heuvel en net zo(misschien nog) leuk(er)!
http://www.lrpresse.fr/trains/viewtopic.php?f=2&t=23881&start=795
Groeten Peter ;)