Stichting 3rail Forum

Modelbaanbesturing & Software => Analoge Besturing => Topic gestart door: dafduck op zondag 30 oktober 2016, 16:27:47

Titel: Stroomloos spoor onderbaan
Bericht door: dafduck op zondag 30 oktober 2016, 16:27:47
Goeden middag allen

Om te beginnen ik ben een leek op het gebied van elektronica
Ik ga een L baan maken analoog met de al oude M rail met de onderste baan een stukje dubbel spoor
daar wil ik geen seinen hebben aangezien je deze niet ziet maar hoe maak ik deze dan stroomloos zodat de treinen om en om stil staan Ik heb diverse Viessmann 5552 relais kan iemand mij uitleggen (uittekenen)hoe ik dat moet doen.
Titel: Re: Stroomloos spoor onderbaan
Bericht door: RoelMarklin op zondag 30 oktober 2016, 20:20:10
Hallo (naam?),

Ik heb een analoge baan met M-rails en een schaduwstation geschakeld met Viessmann 5552. Schakelschema's vind je   klik hier (http://wiki.3rail.nl/index.php/De_baan_van_BoschSpoor) in de Wiki en in mijn topic zelf.

Groeten,
Roel
Titel: Re: Stroomloos spoor onderbaan
Bericht door: dafduck op maandag 31 oktober 2016, 07:48:57
sorry daar voor dat was erg onbeleefd van mij
maar mijn naam is piet
Titel: Re: Stroomloos spoor onderbaan
Bericht door: Jan22 op maandag 31 oktober 2016, 17:08:24
Draadje bij de buren ook van jou? (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71323.msg3221695955/topicseen.html#msg3221695955)

De tips van Roel zijn goed, juist omdat jullie allebei Viessmann 5552 gebruiken.
Natuurlijk kan het ook met andere (speelgoed of professionele) relais.
En daarover zijn op dit forum veel draadjes te vinden. Maar je hebt je keus al gemaakt.
Titel: Re: Stroomloos spoor onderbaan
Bericht door: Aliebengalie op maandag 31 oktober 2016, 18:26:23
Piet heeft het er maar druk mee...... :D
Als de hulp straks nog niet genoeg is weet ik het ook niet meer.....

Piet heel veel suc6.

Mvg: Alex
Titel: Re: Stroomloos spoor onderbaan
Bericht door: frubel op vrijdag 04 november 2016, 11:42:48
Werk ook met Viessmann 5552,heb toch volgend probleem:
Soms blijven mijn wissels brommen na omschakelen,dit gebeurd soms bij verschillende wissels.
is dit omdat de eindafschakeling niet werkt.   

groeten, frubel     
Titel: Re: Stroomloos spoor onderbaan
Bericht door: Jan22 op dinsdag 08 november 2016, 18:58:14
Citaat van: frubel op vrijdag 04 november 2016, 11:42:48
Werk ook met Viessmann 5552,heb toch volgend probleem:
Soms blijven mijn wissels brommen na omschakelen
Dat hangt ervan af hoe je 5552 gebruikt. Het biedt de functionaliteit van  2 bistabiele relais met elk 2 stroomkringen. Een bistabiel relais blijft staan in een stand A zolang er geen tegensignaal komt om terug te klappen naar stand B.

Als je direct daarmee een wissel omzet (dus een blauwe draad van een wissel. b.v. afbuigend, rechtstreeks op massa=bruin aansluit), dan blijft er  voor de duur dat het relais naar een kant staat, spanning vloeien naar het wisselrelais dat dus blijft brommen (tenzij er een eindafschakeling op het wisselrelais zit).

Als je een 5552 relais gebruikt om alleen het puls signaal door te geven naar een wissel (dus de blauwe draad van dat wissel aansluit via het relais aan een blauw draad die komt van een schakelrail of contactrail), dan krijgt dat wissel alleen een kortdurende puls (genoeg om om te springen maar niet heel langdurig), en dan kan het wisselrelais dus ook niet blijven brommen.

Dus, als meerdere wissels brommen, dan zit de 5552 niet aangesloten zoals het bedoeld is.

Brommen betekent dat een wisselrelais (een bistabiel relais) permanent wordt aangestuurd (en daarvan  brandt het wisselrelais vroeg of laat door).
Er kan ook een andere reden dan een verkeerde aansluiting brommen veroorzaken. In RoelMarklin's draadje staat dat, en waarschijnlijk ook in dat van Kaleb wat anders verwoord:

Zorg dat je schakelmedium (schakelrail, reedcontact, hallsensor, lichtsluis of contactrail) altijd rijspanning heeft.
Want dan kan er geen trein tot stilstand komen op of in de schakelzone. Als een trein tot stilstand komt op b.v. een schakelrail dan krijg je het zelfde als bij een verkeerd gebruik van het relais: het wisselrelais krijgt stroom zolang de trein contact veroorzaakt, en blijft dus brommen zolang de trein daar stil blijft staan.
Daarom dus moet de trein altijd stoppen op geïsoleerde rails zonder schakelfunctie.
Titel: Re: Stroomloos spoor onderbaan
Bericht door: Henk (Kaleb) op dinsdag 08 november 2016, 19:24:57
Hoi Piet,

Ik werk op het schaduwstation (niet zichtbaar) met viessmann 5552. In mijn draadje staan ook wat schema's hoe deze zijn aangesloten. Misschien kom je hiermee uit. In mijn handtekening staat de link.

Onder andere dit:
Titel: Re: Stroomloos spoor onderbaan
Bericht door: frubel op dinsdag 08 november 2016, 20:57:39
 
Jan22 : bedankt voor de uitleg, had een proefopstelling gemaakt waar ik de bruine draad zelf tegen de massa hield. Morgen proefopstelling veranderen en schakel impuls geven door middel van schakelrail.
Kaleb : ook bedankt voor de doorverwijzing , zeker je schakelingen met Viessmann 5552.
groeten, Guy
Titel: Re: Stroomloos spoor onderbaan
Bericht door: Jan22 op dinsdag 08 november 2016, 23:29:33
Eerder in het draadje stond al een verwijzing naar de schema's van RoelMarklin, zoals dit:
(https://lh4.googleusercontent.com/-waZd3g1IIVs/U_IkEQ2E9lI/AAAAAAAADac/KjStV57HM2g/s815/schakeling%2520met%25205552.jpg?gl=NL)

Dat maakte Roel t.b.v. zijn baan, en meer schema's staan in z'n wiki-artikel over zijn treinbaan.