Stichting 3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Banenplan ontwerpen => Topic gestart door: Ray op maandag 26 september 2016, 16:18:59

Titel: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op maandag 26 september 2016, 16:18:59
Beste forum leden,

Sinds december 2014 al geregistreerd maar tot nu geen enkel bericht geplaatst.  8o

Eerst maar eens mijzelf kort voorstellen, mijn naam is Raymond, getrouwd, ben woonachtig in Zwijndrecht en 32 jaar oud.
De kost win ik door als systeembeheerder werkzaam te zijn in een ziekenhuis.

Als vanaf jongs af aan ben ik gefascineerd door treinen, ook zo snel als mijn ouders vonden dat het kon met Lego treinen aan de slag gegaan. Uiteraard volgde niet lang daarna ook de modeltreinen (Märklin M-rail).
Vanaf 2002 heb ik een korte opleving gehad met het bouwen van een Märklin C-rail baan, vanaf 2005 week mijn interesse dusdanig af van modeltreinen dat ik er tot een paar jaar terug niet meer aan dacht.
Ondertussen ben ik gesetteld en is het verbouwen van het huis afgerond, met uiteraard een plekje voor mijn 'oude' hobby.

In 2014 dus al geregistreerd, er waren toen plannen om te beginnen met de bouw van een nieuwe baan. Maar 2 weken nadat ik mij geregistreerd had zijn we de volgende verbouwing in gegaan, toevallig van de zolder waar ook de ruimte gereserveert is voor de baan. Dat is nu allemaal afgerond en kan er eindelijk nagedacht gaan worden hoe de baan er uit moet komen te zien.

Om toch alvast iets te kunnen posten heb ik een tekening van de te gebruiken ruimte bijgevoegd.

De ruimte is een zolderkamer met aan 2 zijde schuin lopend plafond (links en rechts). Er zijn knieschotten geplaatst, de afmetingen zijn op basis van minimaal 80cm hoogte. Ook is er opgegeven hoeveel diepte er in het gedeelte lager dan 80cm nog over is.
De ruimte heeft naast modeltreinen nog andere doelen, er staat een bureau in de dakkapel en er is op dit moment een zithoek gecreëerd met o.a. een bank van 250x90cm. Het bureau blijft wat mij betreft op de huidige plek staan, de zithoek hoeft niet te blijven bestaan maar als de bank nog een plek kan krijgen zou mijn wederhelft dat erg op prijs stellen. Dan kan zij ook nog eens erbij komen zitten  ;)

Naar mijn idee zou de bank kunnen verhuizen naar de plek rechtsboven aan de 290cm lange wand. Dan zou ik in ieder geval de volledige lengte van de lange muur (onderaan) kunnen benutten van 785cm.
Verder dacht ik vanuit deze lange muur 2 poten naar boven te maken, 1 helemaal links en de andere tegenover de deur opening. De meest linker kan dat volle lengte van 3 meter worden, degene tegenover de deur zeg een 240cm. De 2e poot kan dan ook makkelijk breder zijn, want deze is dan toch van 2 kanten de benaderen.

Mijn wensen voor deze baan zijn nog niet volledig uitgewerkt, de ervaring leert mij dat het neerleggen van rails vaak een beter idee geeft dan vooraf alles tot in detail uitwerken.
Uiteraard zal er wel een basis baanplan gemaakt moeten worden, maar eigenlijk wil ik eerst uitzoeken hoe ik de ruimte het meest praktische in kan delen.

Om toch enkele wensen uit te spreken:
- Minimaal 1 groot en 1 klein station
- Schaduwstation(s)
- Lokdepot met draaischijf en eventueel rolbrug
- Een in het oog springende brug
- Duits/Zwitsers
- Era, tja... stoom maar ook zeker diesel/elektrisch 3/4?

Als hersenspinsel ook een 2e plattegrond toegevoegd, hierbij maak ik van meer muren gebruik. Met als kanttekening dat de verbinding onder de dakkapel door, niveau schaduwstation moet zijn (ivm schuin lopend plafond). Er zal dus op dat relatief kleine oppervlak ook weer gestegen moeten worden.

De komende tijd zal ik uiteraard zelf ook de nodige voorbeelden schetsen en wat foto's plaatsen van de ruimte zoals deze nu is (lees, zoals die is als ik een beetje opgeruimd heb  ;) ).

Alvast heel erg bedankt voor de input!
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Jørg op maandag 26 september 2016, 16:28:09
-Raymond:
Hartelijk welkom op het boeiende en leerrijke forum.
Hier is genoeg kennis aanwezig om de meeste van je vragen te kunnen beantwoorden.
Veel plezier met de treintjes hobby.
Ik vind ontwerp 2 wel beter omdat je meer meters spoor kan leggen.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: zendesigner op maandag 26 september 2016, 23:37:38
Hartelijk Welkom Raymond.

Ruimte heb je genoeg. Veel te lezen hier om je plannen te vormen. Zal nog een tijdje duren  :D

Veel succes!
Bart
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op dinsdag 27 september 2016, 20:22:04
Bedankt!  :)

Ik heb nog een derde optie toegevoegd, ondertussen staat de bank ook op die positie en is goedgekeurd door de vrouw des huizes... mits ze een scherm aan de rechterkant van de bank krijgt waar ze in uiterst luie houding films/series kan kijken... nou vooruit dan maar  :P

Uiteraard zijn de afmetingen aan te passen zodat er een sporen plan net wat beter past plus dat er ook goed naar de bereikbaarheid moet worden gekeken. Schaduwstation(s) kunnen hieronder en daarbij is bereikbaarheid nog belangrijker.

Nu naar de tekentafel om te bekijken of al mijn wensen hier in te passen zijn.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Simon BR39 op dinsdag 27 september 2016, 20:54:23
Hoi,

Even een korte opmerking:
Houd op de uiteinden rekening met eventuele keerlussen, die aan een bepaalde radius moeten voldoen.
Een beetje keerlus van formaat heeft dan al snel een doorsnee van meer dan 90 centimeter...
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op woensdag 28 september 2016, 08:30:21
Dat is een goede opmerking!
De plattegrond is uiteraard aan te passen aan de vorm die het spoor (moet) afleggen, op sommige plekken zal deze dan breder moeten zijn om inderdaad een keerlus of spiraal te kunnen huisvesten.
Op een andere plek moet de baan dan wellicht iets smaller worden om nog een fatsoenlijke doorgang en bereikbaarheid te hebben  :)

Maar laat ik het zo zeggen, dit zijn de muren die ik kan gebruiken  ;)
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Tony op woensdag 28 september 2016, 09:17:02

Hoi en welkom, Raymond  :P

Mooie droomzolder heb je  :thumbup:
Ik heb in je plattegrond een paar groene cirkels getekend; daar kun je problemen met de bereikbaarheid verwachten.
Een afstand van een centimeter of 80 is nog prettig werken voor de meesten, daarboven wordt het rap minder.
Met bouwen lastig en bij ontsporingen of rails schoonmaken/repareren een ramp.
Links op de tekening zou je de baan wat smaller kunnen maken en in het midden zou een werkgat uitkomst kunnen bieden.
Of zorgen dat er geen spoor buiten je bereik ligt.

Het is in ieder geval iets, om rekening mee te houden.

Succes met de verdere planning en bouw !

Grtz Tony
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Simon BR39 op woensdag 28 september 2016, 09:28:43
Ik denk w.b.t. de indeling dat ik net als Jorg het tweede plan beter vind. Voor een brug (ik denk daar het woord 'paradebaan' bij) heb je best wat lente nodig, net als voor het grote station. Het smalste baanstuk zou ik dan voor paradebaan houden, vervolgens het station met op het grote vierkant het BW met draaischijf/rolbrug, omdat dat ruimtevreters zijn. Vervolgens kan je het laatste stukje nog zelf invullen.... Misschien is het de moeite waard om te overwegen om het kleine station te laten vervallen, om de rest nog beter tot zijn recht te laten komen?
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Spoorman op woensdag 28 september 2016, 09:47:25
Welkom hier. :)

Om maar met de deur in huis te vallen: 80 cm hoog is m.i. te laag. Ten eerste "kijkt" het niet mooi en als er schaduwstations onder komen wordt het allemaal een beetje krapjes.
Zou dit gegeven nog eens heroverwegen en zien wat je op 100cm hoogte voor ruimte hebt.

Weet ook dat 80 cm diepte best veel is i.v.m. reikwijdte, ook dat zou ik terug brengen naar 60cm. Voorts je ambitie bijstellen en voorkomen dat je alles vol gaat plempen met rails. Uiteindelijk gaat het (vind ik) om een trein welke in een fraai landschap rijdt.

En ik zou je echtgenote incl. bank naar beneden jagen, die heeft niets te zoeken op zolder. ;)

Gr, Ben.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op woensdag 28 september 2016, 11:46:16
Dank voor jullie reacties!  :)

Het goed bereikbaar kunnen zijn van de baan is inderdaad een belangrijk punt. De diepte van 80/90cm is zeker geen heilig iets, sterker nog, gezien mijn zwakke rug liever niet zelfs!
Deze afmetingen zijn puur om te tonen waar de baan kan staan. Op het einde van een poot zal deze wat breder moeten zijn vanwege een keerlus/spiraal, daarvoor uiteraard minder dan 90cm.

De schets van Simon is een goed idee van wat ik in eerste instantie wil ontdekken (waar komt/kan wat). Nu moet ik erbij melden dat zeker achter het bureau, waar in die schets een brug getekend is, het hoogste punt 80cm is (onderkant dakkapel) en daarna alleen maar lager word. Een, uit het zicht, verbinding is daar het maximaal haalbare waarbij je de 2 kanten van de kamer kan verbinden.
Persoonlijk voel ik meer voor mijn plattegrond 3, waarbij de treinbaan de lange muur en de ruimte links kan benutten. De bank (sorry  ;) ) en bureau blijven daardoor ook beter bereikbaar.

Stiekem vind ik de bank zelf ook wel prettig, even lekker hangend kijken naar de modelbaan heeft ook wel iets  :D

Met een hoogte van 100cm gaan er aan de linker en rechter kant ongeveer 30cm af.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Simon BR39 op woensdag 28 september 2016, 11:53:35
Het verschil van 2 en 3 is niet heel veel denk ik. Een lange paradebaan wordt wat lastiger, maar de brug kan je handhaven aan de linkerzijde, links bovenin is er dan wel weer ruimte voor een eindstationnetje... Ik zou zeggen, ga maar aan de tekentafel  ;)
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op woensdag 28 september 2016, 12:22:24
Hierbij nog een paar foto's van de kamer. Let niet op de rommel  ;)

Het idee van draaitafel en eventueel rolbrug op de brede poot spreekt mij ook wel aan, dan kan je van alle kanten er ook goed bij.
Daar achter langs de wand zou dan wellicht een brug kunnen lopen waarbij in het lagere gedeelte dan dus het lokdepot zich bevind.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Spoorman op woensdag 28 september 2016, 17:04:11
Citaat van: Ray op woensdag 28 september 2016, 11:46:16

Met een hoogte van 100cm gaan er aan de linker en rechter kant ongeveer 30cm af.


Dan hou je als ik me niet vergis nog altijd een nette lengte van 5,90 mtr over. En daar kun je best veel mee, dit is maar 4,80 mtr.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,svqMpkrbxLKxu9EQjHeOlll8vqoeIiLGI8FZg5zSNdLY=/http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/922/JMFz3s.jpg) (https://imageshack.com/i/pmJMFz3sj)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,smJmc5l3SXgTtyjRfncSITkVsCVfTWOfBxw9nLvclsPw=/http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/921/LmBpLx.jpg) (https://imageshack.com/i/plLmBpLxj)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,seYDgjYtInpXBC1TuVD-Vj4ncdyw_S7uzhUfsyw0pMuo=/http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/922/Ixm2UY.jpg) (https://imageshack.com/i/pmIxm2UYj)

Gr, Ben.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: bellejt op woensdag 28 september 2016, 17:08:27
onder dat schuine deel kan je een lekker groot schaduwstation kwijt.Heb ik ook gedaan.Zie maar eens in mijn topicjes hoe ik het heb opgelost.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op woensdag 28 september 2016, 17:35:17
Ben, dat ziet er erg mooi uit zeg! Zo'n lang gestrekt stuk dubbelspoor  :)
Ik denk ook zeker niet dat ik te weinig ruimte heb, maar in het begin wil je van alles en uiteindelijk zullen er wellicht wat wensen geschrapt moeten worden om het nog overzichtelijk te houden.

Schaduwstation komt er zeker, waar precies laat ik ook nog afhangen van hoe het zichtbare deel eruit komt te zien.

Voor de wens lokdepot en groot station (treinen van 2,5m) heb ik wat in SCARM gezet. Het is denk ik alweer 10 jaar geleden dat ik voor het laatst iets getekend heb, ha!
Let even niet op de wisselcombinatie, de sporen zullen ook verder uit elkaar moeten voor een mooi perron. De bocht ben ik geen fan van, al geeft dat langs de lange muur nog wel kans op een redelijke brug.

Wat ook een optie is om geen treinen van 2,5meter te willen huisvesten (deze verdwijnen dan na een rit weer gewoon op het schaduwstation) dan hoeft het grote station ook niet zo lang te zijn.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Jan22 op woensdag 28 september 2016, 18:55:30
Citaat van: Ray op woensdag 28 september 2016, 17:35:17
Wat ook een optie is om geen treinen van 2,5meter te willen huisvesten

2,4 m lijkt me anders toch best wel een optie om na te willen blijven streven
(het maximum wat in mijn nog te bouwen kopstation past, mits bij loc-wissel in plaats van loc-omloop).

Als je voor rond lopende baan gaat, in plaats van een kopstation, ligt dat anders.
Je moet je dan afvragen of zo'n stationslengte past in het landschap.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op woensdag 28 september 2016, 21:33:23
Een rondlopende baan heeft wel mijn voorkeur, maar dat hoeft nog niet direct een probleem te zijn.

Uit het railplan boek van Marklin heb ik onderstaand kopstation met locdepot overgenomen en iets aangepast.
Verre van af maar het idee van een kopstation in combinatie met een doorgaand spoor ervoor of erachter wil ik wel uitproberen.

Er zou dan naar links toe nog een dubbelspoor door moeten gaan richting het schaduwstation. Aan de rechter onderkant is een bergachtig landschap met brug(gen).
De draaischijf ligt mij alleen nog niet lekker, ik kan er niet voldoende in kijken naar mijn idee. Wellicht kan deze nog verder de poot af naar beneden geplaatst worden.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Simon BR39 op woensdag 28 september 2016, 21:37:45
Wbt de draaischijf: deze ligt naar mijn idee erg dicht tegen het station aan. Als je nagaat wat er tussen het inrijden en de loods nog moet gebeuren, zou ik de loods lekker naar het einde schuiven. Dan kan je in het midden en zijkant de kolen/water/zand e.d. kwijt... Nu moet je voorbij de schijf om deze handelingen te verrichten, dat lijkt me niet logisch.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op donderdag 29 september 2016, 09:56:12
Naar mijn idee inderdaad ook, dat geeft ook de ruimte om daar wellicht nog een kleine goederen overslag toe te voegen. Al ga ik dan weer toegeven aan mijn meer meer meer rails  ;)

In de illustratie leek het echter wel "mooi", daar gebeuren de handelingen voor de stoomlocs naast het inrijspoor naar het kopstation.

Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op donderdag 29 september 2016, 12:39:33
Hierbij een poging het locdepot verder naar beneden te verplaatsen daardoor wat meer ruimte voor alle handelingen.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Simon BR39 op donderdag 29 september 2016, 15:19:34
Als ik die tekening zo zie, lijkt het alsof deze redelijk vertekend is  :?
Voor zoiets moet je denk ik een stuk aan je baan plakken van 2 meter lang, wat op het einde ruim een 1.20 breed is ofzo, en begint bij 50cm, wbt de bevoorradingssporen. Als je zo'n ruimte hebt, lijkt het mij gaaf om het redelijk realistisch te bouwen maar dan moet je ook ergens (een deel van) de kolenvoorraad plaatsen die in het echt voor 6 - 8 weken genoeg was, dus dat bunkertje op de tekening...  :P

Wil je enkel slanke wissels, of mag er op het bw ook met kruisingen gewerkt worden?
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op donderdag 29 september 2016, 15:36:12
Welk deel is vertekend? De bovenste sporen liggen net niet recht, wellicht dat het daardoor komt? Of bedoel je de illustraties uit het boek?

Enkel slanke wissels hoeven wat mij betreft niet, enige waar ik rekening mee wil houden is dat ik op de hoofdbaan zo ruim mogelijke radiussen heb zodat ook mijn BigBoy af een toe een rondje kan rijden.
Deze hoeft niet naar het bw te gaan, hoort er toch ook eigenlijk niet thuis (maar blijft een mooi ding).

Heb je zoveel ruimte, zit je nog te tobben om de boel een plek te geven  ;)

Is het een gezicht als ik een vrij lang doorrij station een niveau hoger plaats langs de lange muur, daarvoor wat rangeersporen/overslag en daaronder op de poot het bw? Pff, dan is alles ook weer met spoor bedekt.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Simon BR39 op donderdag 29 september 2016, 16:19:08
Had het inderdaad over de illustraties ja  :)
Ah zo, dat snap ik. Sowieso moet je met zo'n ruimte wel slank nemen als het even kan, maar als het geen must is, lost dat soms het eea op.

Tja, goede vraag, ligt er aan wat voor overslag het is. Zelf houd ik nooit zo van tig sporen naast elkaar zonder dat r wat bij te beleven is.
2 of 3 sporen met een loods erbij is al een heel ander verhaal... Alleen een niveauverschil met het BW impliceert dat je locs best even moeten omrijden en dat maakt het wat onlogisch.

Goederensporen zou je aan het station kunnen leggen, aan de binnenzijde van de baan, of langs de inrijsporen. Heb je al wat ontwerpen van BW's gezien?
Dat scheelt wat qua ontwerpen, uit de losse pols lukt dat mij dat ook nooit zo goed, aangezien je met best veel rekening moet houden.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Laurent op donderdag 29 september 2016, 17:06:43
Kan je die bocht rechtsonderin niet uit flexrail bouwen, die zo in het zicht ligt. En  het eronderdoor kronkelende deel dan ook. Kan je een vloeiender verloop van de sporen toepassen.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op donderdag 29 september 2016, 18:15:52
Zou het "beter" zijn voor mijn wensenlijstje om bijvoorbeeld de beschikbare ruimte anders te gebruiken?
Zoals bijv onderstaande plattegrond, uiteraard zijn de rechte lijnen aan te passen op de dan noodzakelijk breedte (voor een keerlus/spiraal/betere bereikbaarheid).

Simon, eigenlijk is er sowieso een station(etje) nodig bij een bw begrijp ik, hoe groter het station hoe imposanter het bw (zou moeten zijn).

Hmm, een groot (2,5m trein) en klein station, lokdepot en een in het oog springende brug... verzin het maar  :D
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Simon BR39 op vrijdag 30 september 2016, 10:58:38
Misschien is het handig om de ruimte in te delen aan de hand van wat je wilt. Dus ga eerst eens tekenen hoe je station er idealiter uitziet, net als het BW en kijk dan hoe je het gaat inplannen.
Eventueel kan ik je privé wel wat ontwerpen van BW's sturen. Ook is het misschien wel grappig om het BW achter het station (in het verlengde van) te plaatsen, evt met 2 stationssporen op de schijf aangesloten.

Het is inderdaad wel zo mooi om een BW te hebben wat in verhouding staat tot het station. Echter, het gebeurd vaak zat dat het BW fictief is, of andersom (bij BNLS bouwt iemand een BW met het station fictief).
Je zou zelfs zo ver kunnen gaan om te zeggen dat het BW niet gelinkt is aan het station, maar aan een groter fictief station, maar dan moet je wel enige afstand tussen het werkelijke station en het BW houden.
Ligt aan jouw fantasie :D
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: zendesigner op vrijdag 30 september 2016, 11:02:52
Hoy Ray

Ik vind de laatste layout van je tafels eigenlijk de beste.  De schuine zijden zou ik zoveel mogelijk voor de trein tafel gebruiken , omdat je er simpelweg toch niet kan staan.
Dan heb je de sta ruimte over voor je werk bureau en de bank :-)

Ben een plannetje aan het tekenen op die layout, om je een voorbeeldje te geven.
Dus even geduld :-)

Bart
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Spoorman op vrijdag 30 september 2016, 11:06:22
Elders zag ik dit: http://www.modell-bahn.ch/forum/index.php?thread/5083-filisur-st-moritz-2-0/&pageNo=1

Van een heel andere orde maar het geeft een beeld van wat je kunt doen als je in meerdere lagen gaat bouwen. De onderste laag hoeft namelijk niet altijd onzichtbaar te zijn. En in modulen: de ruwbouw, het gezaag en geschuur doe je lekker in de tuin in het zonnetje.

Slechts als inspiratie. ;)

Gr, Ben.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op vrijdag 30 september 2016, 11:37:56
Simon, ontwerpen zijn altijd welkom ter inspiratie! Uit het railplanboek van Marklin (voor grotere banen) heb ik al een aantal bw's ter inspiratie gebruikt. 1 van die bw's is inderdaad in het verlengde van het (doorrij) station. Zoiets zou ik langs de lange muur kunnen doen. Dan is de verbinding tussen de 2 lange poten (uitgaande van tafel ontwerp 4b) te gebruiken voor wat berglandschap/brug. Waarna dit uitloopt in de 2e poot met een bijv. houtzagerij/kleine overslag en 2e kleine station.

Bart, de schuine zijden zijn op de plattegrond links en rechts, waarbij rechts het bureau in een dakkapel is geplaatst. Die plek is voor nu de meest handige plek (nog handiger is helemaal geen bureau  ;) ). De raampartij in de dakkapel moet toch bereikbaar blijven.
De raampartij aan de linkerkant zit op meer dan 2 meter hoogte, daar kom ik altijd met een trappetje wel bij (dat moet nu ook).

Ben, wow, dat ziet er zeker ook mooi uit zeg! Zeker voor de verschillende elementen een inspiratie.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Haradigi op vrijdag 30 september 2016, 11:38:26
Hi Raymond,

Dit gaat een interessant draadje worden want er komen ideeën naar voren die ook bij mij spelen,
BW, draaischijf en (in het oog springende) bruggen, stoom en ook op een beetje vergelijkbare zolder.
Lees eens mijn "droom" Karbrücken draadje (klik hieronder)

groet
Harald
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op vrijdag 30 september 2016, 15:32:16
Harold, jou draadje had ik inderdaad al gevonden, vooral de details voor straks op het BW zijn  8o

Hieronder nog een mislukte poging om het BW in de hoek/verlengde van het station te plaatsen.
Let niet op de wisselstraten (of het gebrek daar aan) gaat meer om het idee hoe ik het station in verhouding tot het BW kan plaatsen.
Lange armen is wel een vereiste op deze manier...

BW aan de linker kant is geen optie, dan blokkeert mijn bureau het zicht er op en dat is zonde naar mijn idee.

Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: bellejt op vrijdag 30 september 2016, 15:35:50
mss eens kijken hoe ik dat heb opgelost.Feel free to use parts off my plan :)
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Simon BR39 op vrijdag 30 september 2016, 15:47:48
Maar dit laatste plan is doorgaand? Met het BW in het verlengde van, had ik nog een kopstation in gedachten. Misschien handig om daar een keuze in te maken ook  :P
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op vrijdag 30 september 2016, 16:02:20
Haha, sorry keuzes zijn lastig  ;)

Mijn voorkeur heeft een doorgaand station, waar in ieder geval treinen van 2,5meter kunnen stoppen.
Een kopstation waar dat kan word al snel weer iets langer doordat je de loc van de voorkant moet kunnen afhalen? In ieder geval, bij een kopstation zou ik er dan in ieder geval omheen willen kunnen met een dubbelspoor doorgaande lijn.

Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: zendesigner op vrijdag 30 september 2016, 16:03:12
Hierbij de inspiratie van Zen design Incorporated ;-)


Beetje geinspireerd op men eigen schaduwstation en bovenbouw. Je kan er natuurlijk alle kanten mee uit bovenaan.
Dit is bedoeld om de deur bovenaan te hebben en de bureau rechts zoals Rays laatste vloerplan.

Het Schaduw station op 60 cm van de vloer zonder spiraal dus gemakkelijk naar boven te brengen, verschil is nu 15cm met 3 graden stijging.

(https://lh3.googleusercontent.com/yKFpfCNd6aqWdwLibsiHUqHBmrOwsaTYg8e0YZ4rs5IhDsXKx5N7X8AUGk7W9WUb8qTZU5og5oWJhiMJucoTK30POLwvboYT0rtz3b90N_igIIOVO1_FhersOhm9JSYzWVbQm2jhB6Vz6LbhdmCArDY22RN7ikz5MuXwB6zQILs6Ae0okyieHGstyIGGxNOR9m4kzJvzajiXeyJo0zdoK-VSnNc8rt02dI4p1axtYYWCOyyprL-7IAULiEohNIni3hII-DlLNvgWBK0cf0y6l9CbhMh2uiwLQHNjeyFANm1QtBgqddwZi8pUkkOtWm0esKHTqF8d-Jrx8hqgqCoCkmI8EY7IJyFcq0zGYJH4hdykkYLBpoGfsWOKDJ7I-Ywc1aOCG3PMIwoboA7z9Co_R7C0nP25Yab7PAN_dlY4Tgg9Plqepno-iOuaollUCPufXvFRqsH9IzfVdQgsjy_2OrcC1wPYBVla2nMv88cnO9xxITQkZwip6QjV39o1eESYkbwc3WCq8rnsMBYi-PZY4syybDqOCi5V01VqKU7QFJ7zak6A3vEfhEKbcawxDQn8QezcHn9v2KOlMVGlVk1-7xkXksOKpurcJ70k77rOsZ2RtRzE=w1000-h464-no)

En dan het station , BW en een Lange brug en paradespoor op de lange kant. op 75cm boven de vloer.

(https://lh3.googleusercontent.com/3RTECHtKLe1i_6L0M8BqUBnBiydErWxoRO-ePDQpohE6LxJ-LRFEoX-DdCcZIyB3BYDUkL6UkVBiJiHSy__fy8PeuX93LakAgyWphHkOQWeIYO1bKmaiIgTBqL3zMeJXaIkettq8OGE7YfZLHKLmUR-zhYBN0jo0o6eXFngxe0LMA4cTr2WPp-LCiiE2E14Dm8YOWwZzpoz4KjN4w8YvdU1wB_A0sd3U6dmT6dBVlQs2rDndtGF8p_jEQJ8s0HBQvjZPWd6zSGpvf1gEY0WPpgj_uEZ3JNlRe0Zy0AGXtw7fRK4BxxC3pZyEfr1hCZsG8un2Ezllx3MAWlJ8wc1o6U-WHU0CyLR8_jsTuHEUEyP4B1ZtLFPZt_WVkqmia5KaSAo6gW_vO7comWiGI25FgPRQ2KfgBhZDOxMYmUs7K0bVVZvZfvDhwZSpelOq-Jl2STs1Dntm7zIz6q33X1mzB5J6X9g9efN0R1mppJWq_6B47Rxhi49Tj9p_rPiTvGHyi1Jr4J11sv6Wz6E4isYZkGe2U6yQWOp23wr7HEIGNaSRLM3KvXhWerceqFit7xeYhWxb5KkbqRd_rEqyjJqLF38L-rg8m5XQbl08ARo4oABbf_Nl=w1000-h464-no)

Veel inspiratie , Ray :-)

Bart
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: bellejt op vrijdag 30 september 2016, 16:20:49
met dit schaduwstation heb je wel een probleem met lange treinen.Topicopener wil treinen van 2.5 m
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op vrijdag 30 september 2016, 16:25:40
Dankje Bart!  :)

De boel omgegooid, dat is ook nog een optie, daar is in ieder geval breedte genoeg om het BW kwijt te kunnen.
Eens kijken of ik daar iets mee kan maken zodat het station 2,5m perrons kan herbergen.

Het zakken zonder spiraal zag ik ook wel zitten (bij rscosworth gezien), alleen dacht ik niet mogelijk te achten door de lengte die je nodig hebt. Maar zo kan het natuurlijk wel  :)

Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: zendesigner op vrijdag 30 september 2016, 16:33:13
3cm per meter is 3% helling ,  dus voor het schaduwstation minstens 15 cm ruimte te maken heb je 5 meter spoor nodig.
Je kan gerust nog meer gaan door in de linker bovenhoek een klimspiraal te gebruiken.

Zal het schaduw station nog eens hertekenen naar 2.5 meter of meer opstelsporen met een spiraal erbij dus rond de 30cm lager. enkel kan je er dan niet onder om de draadjes te solderen :-)

Hier alvast de wintrack file van nu bijgevoegd
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op vrijdag 30 september 2016, 16:37:51
Als ik in het door mij getekende station, van de buitenste sporen ook de 24912 mee reken kunnen er 2x 24360's af en 1x 24188 bij.
Dan is het spoor inclusief de 24912's  246cm. Mooi maatje denk ik, dan past dat met slanke wissel misschien ook op de kortere poot.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: bellejt op vrijdag 30 september 2016, 16:39:07
de hoogte van mijn schaduwstation is 45 cm en daar kan je makkelijk onder om te solderen.Ik moest er trouwens niet onder om te solderen want heb alle verbindingen op de rails gemaakt.Enkel om draadjes onder de tafel te leiden moest ik ff platliggen of voelen met de handen.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Spoorman op vrijdag 30 september 2016, 16:40:53
Waarbij je dit.......

(https://files.3rail.nl/tinypic/x21if9.jpg)

... zou moeten proberen te vermijden want tegen treinen aankijken die door buitenbogen rijden is erg lelijk vind ik.

Gr, Ben.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: zendesigner op vrijdag 30 september 2016, 16:42:01
Citaat van: bellejt op vrijdag 30 september 2016, 16:39:07
de hoogte van mijn schaduwstation is 45 cm en daar kan je makkelijk onder om te solderen.Ik moest er trouwens niet onder om te solderen want heb alle verbindingen op de rails gemaakt.Enkel om draadjes onder de tafel te leiden moest ik ff platliggen of voelen met de handen.

Ik heb de dikte van mijn buik meegerekend he Bellejt  ;-)
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: zendesigner op vrijdag 30 september 2016, 17:03:08
Voila,

Schaduw station herwerkt naar opstelsporen van gemiddeld 4.5 a 5 meter.
Dit door middel van spiraal 1 winding of meer kan je kiezen. Maakt natuurlijk wel dat je een afdalend gat hebt op je bovenplaat in die hoek waar je wat rekening meer moet houden.
Ook is de spiraal niet super goed bereikbaar ;-)  De verbindingen naar de wissels aan de rechtse kant kunnen nog wel beter, maar dat is puzzelen in wintrack tot het beste resultaat.

(https://lh3.googleusercontent.com/iO4bpqk6tKfTsAhvlf3olrALeMJdtkur_MoEulQr3hr2EhYaqZO0CHrLhLYS1dQLElvWKUMX6jQP1nwCWrDB4PtorbbYnyNwWPgCoHb3as6SMJogsOCsWvWauty6sAZSvZ7TROrtxZlh6-g9XnsztqnoA4boiVqeavhJ7CfY4DLixhF3Kek944zN9p9MyJ3byO7BphVNredSNYpwyETrwf7Azp_ExIa1BO3kd0NZhgzAzFFIyJ2rIUoIbuj1sKw1_JITkWqVzLpRApaDGtQ55faj6WHDTbf4sYZW9hZvKXcoJay3W9BVQ2_m9Iqm2CguNQj3qAn6rXLWka2-fqWvi4uaRDnzzh2aW7IIoKjCkeKUl0yHSp_jCU2CEX3HJ_dV8Xny4UOJd5Cnya6aHSWr3HjPoevZ1pVFMUl-PvbRxwGkGItallqHgC8yabKrJQvMbPEKq_BcaM3s3HzK038O7kfcvVHPG4E3i3lLhSW8r4Fqj5kUuZsIIoADu1MOn7NJvPyY7s3vxp2HUO9jDy2JxjeOD5qGjLoYDJ3gEHVsFlbGv49TlUUA2JnTwgqjYQrayS8-hkrzyDQ5a0eS0x61asp5ne_TvgXYv8Nd_NThY34Pov0E=w1000-h468-no)

Ben,

Hoe stel je dan voor dit op te lossen want je moet toch altijd met je trein ergens terugkomen ? De onderste bochten kan je wegwerken in een berg want die liggen tegen de muur en dakkapel.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op vrijdag 30 september 2016, 20:54:05
De korte poot krijg ik niet lekker ingetekend met een groot station, voor nu dan ook even getracht een bergachtig landschap te creëren op die poot. De lange poot met groot station heb ik nog even ongeroerd gelaten.
De berg word gerond door het doorgaande "parade" spoor en een enkelsporig lijntje, die onderaan de berg uitmond in een klein station met houtzagerij(?)  ;)

Nogmaals bedankt Simon voor de foto's van de BW's, ik ga daar later vanavond of morgen eens wat tijd aan besteden om dat op de lange poot netjes te krijgen.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Hero op vrijdag 30 september 2016, 21:26:58
Van dat laatste platje gaan Ben z'n nekharen vast recht overeind staan.  >:-D
Ik vind het een beetje op een bruidstaart lijken.De bocht te lang zichtbaar.

Ik zou dat stationnetje in het dal in het hoekje tegenover je Bw plaatsen (aan de andere kant van het gangpad )
Dan creëer je ruimte om die 180' bochten wat ruimer te leggen en op 1/3 vd bocht in een tunnel te laten verdwijnen.Of deels afdekken in een lawine galerij.
ook kun je ook nog het zichtbare deel tov het verstopte deel ruimer nemen en zo smokkelen met boogstralen.

Robin
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op vrijdag 30 september 2016, 21:36:29
Fraai is het zo op het plaatje zeker (nog) niet, het hoofdspoor heeft hier de R4 en R5 bochten, dat lijkt op dat 3D plaatje er niet zo goed uit te komen. Grotere radius kan natuurlijk, maar dan moet je flex of R9 gaan toepassen? De poot is daar nu 150cm breed, echt breder gaat lastig worden.

Het is een poging om ook aan die kant van de kamer (daar waar je de deur door komt) ook zicht te hebben op een lange trein die langs rijdt.
Dat bovenste enkelsporige lijntje kan natuurlijk veel korter zichtbaar zijn.

Een lawine dek zoals hier in de verte te zien is: http://www.albulabahn.nl/StM2/IMG_2871.JPG staat mij zeker aan!

Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Hero op vrijdag 30 september 2016, 21:49:24
Zicht hebben op hoeft nog niet te betekenen dat je hem ziet omkeren.
Het geeft rust in het plan als je de hoofdlijn daar deels verstopt en daar zou je dan je berglijntje kunnen laten eindigen. ( deels achter een bergtop zodat ie alleen vanaf die hoek zichtbaar is. )

Ik zou dat bovenste spoortje over de hoofdbaan trekken.
Dat is echt een krappe boogstraal.
En dat enkele lijntje in het dal voorlangs.
Dan moet de hoofdbaan die hoger door het dal slingert wel iets naar achteren. Zo wordt het een natuurlijkere helling voor mijn gevoel.
Maar het blijft wat lastig zo zonder het dak in mijn hoofd om mee te denken.

Robin
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op vrijdag 30 september 2016, 22:16:38
Ik denk dat ik snap wat je bedoelt, maar zo zonder plaatje gaat dat wat lastig  ;)
Van de 8 hoofdbaan R5(4) bocht delen kan ik bijvoorbeeld de laatste 3 of 4 in een lawine dek plaatsen.

Het bovenste lijntje (dat is idd een erg krappe R1) hoeft daar niet eens echt zichtbaar te zijn, die komt waarschijnlijk ergens richting de rechter kant van de baan een keer tevoorschijn.

Morgen maar eens verder brainstormen  :)
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op zaterdag 01 oktober 2016, 19:51:29
Om iets meer gevoel bij het beoogde parade gedeelte te krijgen besloten om een ruwbouw te maken.
Deze ruwbouw is minimalistisch en modulair (op de lange muur na) zodat er nog geschoven kan worden in het tafelplan.
Als de positie definitief is word er uiteraard het e.a. nog verstevigd en volgt ook het schaduwstation niveau.

Helaas brak zojuist de nacht aan hier (onweer/regen), dus het zaagwerk moet op een ander moment verder  ;)

Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op zaterdag 08 oktober 2016, 10:45:19
Ondertussen wat meer kunnen zagen en een idee kunnen krijgen van de verschillende onderdelen van de baan.
De R4/R5 "lus" lijkt in ieder geval een kanshebber om erin te blijven, uiteindelijk zal dan met de scenery moeten blijken hoeveel van deze lus zichtbaar blijft.

Langs de lange muur is voorlopig nog het station gepland, daar achter probeer ik een idee te krijgen van een parade deel van de baan op een wat hoger niveau welke een dalletje overbrugt.
Dit zou betekenen in mijn voorlopige idee dat het BW op niveau 0 komt (rechts voor het station), het station op niveau 1 en de parade baan erachter op niveau 2(,5).

Lastige is nu alleen om het station en de paradebaan links bij elkaar te brengen richting het schaduwstation. Heb daar wel een idee over en zal dat straks in een scarm tekening proberen af te beelden.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Tony op zaterdag 08 oktober 2016, 11:32:44
Hallo Raymond,

Ik zou me toch eens goed achter de oren krabben, als ik jou was. En veel kijken naar wat je nu hebt liggen.

Op railplannen en vooral 3D/plaatjes lijkt het vaak, alsof je een zee aan ruimte hebt om vol te bouwen.
Het complete landschap dat in je hoofd verschijnt, blijkt vaak bij het leggen van rails ineen te schrompelen tot een achtertuintje....

Neem de tijd om met huisjes/dozen het beoogde doel eens wat vorm te geven en besluit dan, hoe je het echt gaat maken.

Grtz Tony

Als je kijkt naar Spoorman Ben's baan/zolder, kun je zien dat je toch veel weidsheid op een beperkte ruimte kunt creëren  ;)
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Piwie op zaterdag 08 oktober 2016, 13:49:06
Hallo Raymond,

Hier wordt goed gedacht over een juist baanplan, neem zeker de tijd voor je iets definitief gaat maken.

Ga je de bouw ook nog in en topic bij houden?

Gr.
Piwie.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op zaterdag 08 oktober 2016, 15:31:20
Overdenken en de tijd nemen doen we sowieso, al is het wel fijn om een bepaald basis plan (plaatsing tafels) gereed te hebben. Dan kan er begonnen worden met het aanleggen van een schaduwstation  ;)

Met verschillende tafel indelingen kom ik regelmatig op het volgende probleem uit, de parade baan achter het (grote) station langs en de uitrit van het station krijg ik niet samen gevoegd. Deze zouden idealiter naar het (veel) lager gelegen schaduw station moeten afdalen. Het gaat dan om het gedeelte aan de linker kant van het bijgevoegde baanplan.

Het BW ligt op niveau 0 (let even nog niet op de indeling daarvan), het grote station op niveau 1 en de parade baan erachter op niveau 2.
Is er een optie om de sporen aan de linker kant te laten dalen naar het schaduwstation zonder elkaar te raken? Samenvoegen naar 1 spiraal wil mij nog niet lukken.

Oh, en inderdaad, het tafelplan is in deze opzet weer wat anders  :D
Het gedeelte is ongeveer 160x180cm groot. (vanaf uitrit station)
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: zendesigner op zaterdag 08 oktober 2016, 21:59:45
Hoy Ray,

Denk dat je iets moet doen door een paar rechte  in je spiraal te steken. dan kan je op het niveau waar ze samenvoegen twee wissels er tussen steken.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Hero op zaterdag 08 oktober 2016, 23:03:18
Als je wil samen voegen in een spiraal kun je even in m'n bouwdraadje kijken.
Daar staat mijn oplossing in. Dan heb je een begin idee.

Is het niets de paradebaan vooraan te leggen en daar dan een aftakking naar het locdepot te maken?
En de stationsuitrit in een ruime boog  over de parade heen  aan de rechterkant.

Met jouw tafelopbouw is een kopstation op dat uitbouwtje met wat doorgaande sporen met perron er net achter ook wel iets.
Het depot verschuift dan naar rechts boven.
Dan is de verzorgingsplaats in de buurt van waar hij nodig is.

Mvg Robin
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Haradigi op zondag 09 oktober 2016, 12:29:33
Hi Ray,

Het is eigenlijk niet gebruikelijk om in een paradestrecke (hoofdbaan) een aftakking naar een BW te maken.

groet
Harald
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op zondag 09 oktober 2016, 12:51:01
Bart, even aan het puzzelen geweest om in de spiraal zowel de uitrit van het station als de paradebaan op te nemen, je ontkomt niet aan een recht stuk inderdaad.
In de spiraal een wat aparte boog toegepast na de kruising, net als de binnenbocht een R2, dit zodat de uitrit van het station wat meer ruimte heeft (anders raken ze elkaar of moet je er weer heel erg voor uitwijken).

Harald en Robin, het achterste spoor langs de lange wand heeft een hoogte van 20cm ten opzichte van het laagste deel, hier wil ik proberen een brug in te plaatsen.
Links of rechts van het station (10cm) zou ik dan met een aftakking naar beneden gaan richting BW. Op die manier hoop ik het BW en station (met eventueel een klein stukje goederen/loods) bij elkaar te houden.

Links bovenin (20cm) zou ik nog een aftakking kunnen maken de linker berg op, voor een doodlopend spoortje. Rechts en rechtsonder is nog genoeg plek voor een enkele aftakking.

Ik denk wel dat ik best rechts onder ook een spiraal richting het schaduwstation kan maken, anders is er maar 1 "kant" van het schaduwstation in te rijden. Anders rijden de treinen ook altijd in een lus weer terug richting het station (dan wel station dan wel hogere paradebaan).

Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Hero op zondag 09 oktober 2016, 15:10:52
Je kunt je spiraal nog compacter krijgen door de afbuiging van je wissels in de draai omhoog te maken.
Er zwerft ergens een draadje met veel voorbeelden.
Ik denk dat als je zoekt op spiraal en bij bijdrage van "Hero"invult je hem makkelijk kunt vinden.

Nu met die brug zo vlak langs de spiraal wordt het wat opgepropt. Wat niet mooi is.



Mvg Robin
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op zondag 09 oktober 2016, 15:45:51
Robin, ik snap wat je bedoelt, ik ga eens verder puzzelen in Scarm.

Voor wat betreft de brug langs het spiraal, mee eens.
Het kan wellicht ook nog zo gedaan worden dat de brug iets naar links opschuift (of de berg/spiraal naar rechts) zodat dit geen brug maar een onderdeel van de berg word.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op zondag 09 oktober 2016, 15:58:08
Met de wissels als deel van de bocht in het spiraal krijg je dus een beetje dit idee.

Dat maakt het geheel weer wat compacter, dank!
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Hero op zondag 09 oktober 2016, 16:02:18
Als je dag geheel nog 30' draait tegen de klok in komt je spiraal zelf weer langs de linkerplaat kant te liggen en schuift dus maximaal op.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op zondag 09 oktober 2016, 16:16:03
Waar je soms al niet op kan komen, je zit er zo lang naar te turen maar die ruimte besparing zag ik dan weer niet  :thumbup:

Naar links schuiven zit er dan denk ik niet in, want ik had even geen rekening gehouden met het hoogste spoor (niv. 2) welke dan nogal in de weg van het schuine dak zit... (of het schuine dak zit in de weg  :D)
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Hero op zondag 09 oktober 2016, 16:22:37
Dan is dit denk ik handiger omdat je aftakking nu verder naar achteren ligt.  ;)
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: basjuh1981 op zondag 09 oktober 2016, 19:45:16
Citaat van: Simon BR39 op woensdag 28 september 2016, 21:37:45
Wbt de draaischijf: deze ligt naar mijn idee erg dicht tegen het station aan. Als je nagaat wat er tussen het inrijden en de loods nog moet gebeuren, zou ik de loods lekker naar het einde schuiven. Dan kan je in het midden en zijkant de kolen/water/zand e.d. kwijt... Nu moet je voorbij de schijf om deze handelingen te verrichten, dat lijkt me niet logisch.
Het kan wel. Kijk maar naar het station van Siegen.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op maandag 10 oktober 2016, 09:25:52
Nog eens nagemeten hoe ver de spiraal links boven van het uiteinde van de tafel moet liggen om op niveau 2 niet het dak van de zolder te raken.
Onderstaande tekening is het maximaal haalbare qua plaatsing van de spiraal.

Afhankelijk van de scenery achter het station zal de (nu recht lopende) paradebaan daar nog een wat minder recht karakter krijgen.

De spiraal links geeft de mogelijkheid om van schaduw naar niveau 1 of 2 te gaan en van niveau 1 en 2 naar schaduw.

Mijn vraag is, adviseren jullie om rechts onder ook een spiraal te plaatsen zodat er op die plek ook naar het schaduwstation te rijden is?
Dit om te voorkomen dat een trein altijd daar een "rondje" rijdt, deze weg naar het schaduwstation is dan alleen maar mogelijk van/naar 1 richting lijkt mij.

Of ik moet, uitgaande van rechts rijden, van beide kanten 1 spoor de spiraal in sturen...
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: zendesigner op maandag 10 oktober 2016, 11:19:50
Hoy Ray,

Dat hangt er vanaf wat je in je schaduwstation wil gaan doen en je budget.  Ofwel heb je van de twee naar beneden gaande sporen 1 ingaand en de andere terugkerend.

Of wel maak je van je sporen een gesplitst schaduw station dat terugkeert aan de rechtse kant van de kamer via daar een spiraal.

Of je maakt het beste van twee werelden met 2 spiralen + wissels zoals nu links, maar dan met twee keerlussen in het schaduwstation. Kan je in principe op alle sporen zowel dalen als terug naar boven keren.

Bart 
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Simon BR39 op maandag 10 oktober 2016, 11:30:37
Persoonlijk zou ik willen vermijden dat ik de treinen rechts vertrekkend uit t station, achterlangs weer terug zie komen. Een 'losse' paradebaan aan bijv de voorzijde en dan verlaagd lijkt me dan mooier.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Tony op maandag 10 oktober 2016, 11:40:25
Hoi Raymond,

Met het oog op het gebruiksgemak heb ik net als Simon even met rood in paint zitten knoeien  :P

Grtz Tony
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op maandag 10 oktober 2016, 13:29:07
Dank voor de reacties!

Tony, zeker een goed punt, hier moet ik met de tafel afwerking zeker rekening mee houden. Op dit moment is er een ruimte van een meter tussen de tafels aan de rechterkant, scenery of spoor kan hier nog wat van afsnoepen. Aan de linkerkant (links van het BW) is mijn "werkplek", hier zit ik sowieso een groot deel van de tijd (ook als ik niet aan het treinen ben).
Ook 1 van de redenen om het BW (weer) naar de linker kant te halen in plaats van rechts boven in de hoek. Meeste tijd zit ik er dan te ver vanaf voor mijn idee. Een mooi uitgevoerd BW is wat mij betreft een grote eyecatcher.

Simon, het rechts vertrekken uit het station en vervolgens na 10 meter (870 meter int echt) weer voorbij komen is inderdaad niet heel natuur getrouw. Maar aan de andere kant vind ik het ook wel mooi om een sleep een wat langere tijd te kunnen zien. Met het plaatsen van een spiraal naar het schaduwstation aan de rechter kant vanaf het grote station kan je in ieder geval kiezen of je door rijdt of naar het schaduwstation gaat. Vanaf het hoger gelegen paradespoor moet je dan wel naar het grote station toe, of je moet zoals Bart aangeeft nog een derde spiraal toevoegen.
Op zich wil ik wel het hoogste spoor achter houden en het station ervoor, gezien de setting (duits/zwitsers, bergachtig) leek een hoger gelegen deel achteraan wel te passen.

Met het lagere gedeelte op de voorgrond (BW) zie ik ook niet direct een paradetraject voor het station langs passen.

Bart, ik ben aan de slag met het schaduwstation in SCARM, dat is nog best een gepuzzel, ik wil het niet te diep hebben (6 sporen bijv) maar qua lengte moet ik denk ik wel het "hoekje" om rechts boven.
Hoop zo een eerste poging te tonen.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op maandag 10 oktober 2016, 14:46:02
Met de draairichting van het spiraal links is het nog niet zo makkelijk om een fatsoenlijk schaduwstation te positioneren.
Het liefst heb ik een beperkt aantal sporen achter elkaar, zodat ik er nog makkelijk bij kan (arm lengte), maar ook genoeg ruimte om treinen op te kunnen stellen.
In het voorbeeld hier onder heb ik sporen van gemiddeld 4,5 meter.

Met wat goede wil kan ik vermoedelijk 2 lagen kwijt waardoor ik in totaal 54 meter schaduwstation heb.

Wellicht dat ik nog wat kan winnen door nog 2 sporen erbij te leggen dan zit ik op 60cm diepte.

[edit]
2e/3e optie erbij gezet, niet direct mijn voorkeur maar geeft wel een ruime 5 of 5,5 meter per spoor.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op maandag 10 oktober 2016, 16:29:28
En versie 4, tafel ook een beetje aangepast zodat je er ook "makkelijk" bij kan.
Diepte is nu iets minder dan 60cm. Lengte per laag bijna 50 meter. Met wat hoogte om je arm kwijt te kunnen maximaal 2 lagen dus 100 meter schaduwstation.

Vind het absoluut nog geen mooi ontwerp, maar wellicht in dit geval functie (lengte/bereikbaarheid) voor vorm.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Tony op maandag 10 oktober 2016, 17:52:03

Hoi Raymond,

Je kunt je natuurlijk afvragen, of je werkelijk zoveel opstelruimte in je schaduwstation nodig hebt of wilt.
Ik heb bijvoorbeeld helemaal geen schaduwstation(s), kost me teveel ruimte/geld/moeite en uiteindelijk blijf je toch telkens dezelfde treinen zien.

Ik denk maar hardop mee  O:-D

Grtz Tony
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op maandag 10 oktober 2016, 19:30:39
Hoi Tony,

Mijn huidige hoeveelheid materieel is nog lang niet zoveel dat het 100 meter spoor kan "bezetten"  ;)
Maar wat niet is kan nog komen zeg ik dan maar  O:-D

Ik merk wel dat er nog ergens een keerlus in moet, anders komt een trein die het grote station van rechts af in rijd richting de spiraal links nooit meer op het hoge paradetraject.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: zendesigner op maandag 10 oktober 2016, 20:01:00
Hyo Ray,


Ik snap eigenlijk niet waarom je uit de spiraal links naar onder vertrekt ? De spiraal draait rechtsom naar beneden, dan kan je toch best op het schaduw niveau langs de muur uitkomen en je schaduw wissels naar beneden te laten wijzen ?

Tevens heb je dan ook nog een tweede spiraal nodig om naar boven terug te keren.   
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op maandag 10 oktober 2016, 20:34:05
Hoi Bart,

Het naar onder vertrekken doe ik om met het schaduwstation langs de rand van de tafel te komen, dit om er makkelijk(er) bij te kunnen.

De spiraal om weer naar boven te vertrekken is rechts onder geplaatst. Deze cirkelt weer de hoofdbaan op richting station.

Schaduwstation is dus van 2 kanten in te rijden. De paradebaan kan ik 1x gebruiken om een trein te keren, daarna kan dat niet meer.
Als ik de linker spiraal in rij (om te dalen naar het schaduwstation) moet ik uiteindelijk nog ergens kunnen keren naar mijn idee. Anders kom ik niet meer op het hoger gelegen paradetraject.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: zendesigner op dinsdag 11 oktober 2016, 09:30:34
Hoy Ray,


ALs je keerlussen moet hebben zal je toch het schaduwstation moeten splitsen denk ik , en kan je niet alleen het vooraan leggen.
Ik heb een sketch gemaakt snel in paint, om je het proberen te laten zien.

Bart
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Simon BR39 op dinsdag 11 oktober 2016, 10:03:53
Bij voorkeur zou ik toch beginnen met de bovenbaan, schaduwstation komt dan vanzelf wel. Nu leg je je zelf boven best wel beperkingen op, terwijl dat het belangrijkste is.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: zendesigner op dinsdag 11 oktober 2016, 10:56:06
Hi Simon,

Helaas ben ik daar compleet niet mee akkoord :-) ,  Je tekent voor beide dat de juiste hoogtes en waar je daalt en stijgt kloppen.
Zo maar boven beginnen en er dan ergens een schaduw station onder proberen te friemelen lukt volgens mij niet.

De afstand tussen het schaduwstation en de bovenlaag bepaalt ondermeer hoeveel spiraal ringen je nodig hebt om die afstand te overbruggen, en dus ook waar je sporen in welke orientatie bovenkomen.

Je moet het hele plan op voorhand maken met de juiste hoogtes op het plan ingegeven. je moet mechanisch trouwens je spiralen maken , voor je enige grondplaat gaat leggen 
Wat ray wel moet doen is het volledige plan tekenen en niet enkel stukken eruit. :-)
Denk dat scarm daar trouwens wat te kort gaat komen.

Bart
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Simon BR39 op dinsdag 11 oktober 2016, 11:06:39
@Bart, je moet er zeker rekening mee houden, maar ik zou toch eerst nadenken wat ik wil. Je tekent nu 2 spiralen, terwijl je helemaal niet weet of je ze daar wel wilt.... Maar ieder zn ding.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: zendesigner op dinsdag 11 oktober 2016, 11:13:05
tuurlijk  , maar dat kan je dus evengoed op de tekentafel ipv in het echt sporen te gaan leggen.  Of zelf in combinatie met elkaar.

Ik heb mijn plan ook een paar keer aangepast, zit nu aan versie 6. Maar als je met hoogteverschillen zit die op voorhand vastliggen zoals de afstand tussen het schaduw niveau en het grond niveau, of zoals bij mij met gaten die door een muur zijn gemaakt, kan je toch best alles eerst perfect op een plan visualiseren. een kwart draai in een spiraal meer bv: geeft een verschil van 2.5 cm.

Anders kant het wel zijn dat je helling ineens 5 graden is ipv 3 of minder.

Bart
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op dinsdag 11 oktober 2016, 20:00:23
Ik ga eens puzzelen met inrij mogelijkheden bij de spiraal rechts onder en/of ene keerlus in het schaduwstation.
Hopelijk vanavond een plaatje.  ;)
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op woensdag 12 oktober 2016, 12:22:27
Nog niet gelukt te puzzelen, in mijn hoofd moet het met de spiraal zelf ook wel kunnen...
Of alleen in het onderste schaduwstation een lus bijvoorbeeld.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op woensdag 12 oktober 2016, 20:26:35
Na veel gepuzzel eigenlijk een hele simpele oplossing, beide spiralen hun eigen schaduwstation geven met lus.

Vanuit de schaduwstations heb je dan:
- vanuit de linker spiraal de optie om ofwel naar het grote station te gaan ofwel de hoger gelegen paradebaan.
- vanuit de spiraal rechts de mogelijkheid om richting het grote station te gaan.

Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op vrijdag 14 oktober 2016, 14:32:27
Waardoor weer een ander probleem zich voor doet, het spiraal en/of keerlus is dan te laag waardoor ik niet meer erin kan kruipen om overal bij te kunnen...  :thumbdown:

Terug naar de tekentafel  ;)

Zit er sterk aan te denken de spiraal rechts onder geheel weg te laten. Volgens mij lost dat een hoop op, minder meters schaduwstation maar in ieder geval wel overal bij kunnen.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: bellejt op vrijdag 14 oktober 2016, 14:41:51
waarom altijd een cirkel als spiraal ? Ik heb mijn spiraal als een ovaal uitgevoerd en kan overal makkelijk bij.Ik schuif eronderdoor (hoogte van 45 cm) en kan dan gewoon rechtkomen.Zie eens hoe ik dat heb gedaan en haal er je inspiratie uit.Boven de spiraal bous ik een berg met afneembaar ovengedeelte.Aan de andere kant laat ik de baan gewoon met enkelspoor naar beneden gaan en weer voldoende ruimte om hetzelfde te doen.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op vrijdag 14 oktober 2016, 15:18:35
Cirkel of spiraal maakt in dit geval niet zoveel uit.
Het probleem zit hem erin dat wanneer ik 2 lagen schaduw station wil creëren, er simpelweg geen hoogte is om onder het laagste niveau van de spiraal door te kruipen/schuiven.

Ik zal zo even een simpele paint toevoegen ter illustratie.

[edit]
Plaatje bijgevoegd, dit is even ter illustratie. De sporen zouden in het 'echt' recht boven elkaar liggen.
Er is niet genoeg ruimte tussen de grond en onderste schaduw station om in de spiralen te komen. 1 niveau schaduw station is dus de max.

Wat ik nog kan bekijken is of ik op de plek waar ik eerst het spiraal rechts onder verzonnen had met enkelspoor kan aftakken en "ergens" naar toe kan brengen. Dit zodat niet altijd de treinen vanaf het grote station naar hoger gelegen parade traject verplicht zijn te gaan.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: bellejt op vrijdag 14 oktober 2016, 15:55:34
met zo een oppervlakte zou ik gewoon voor 1 laag schaduwstation gaan op 45 a 50 cm hoogte.Je kan daar gewoon opbouwen zoals ik het heb gedaan en je zit wel met een beperking dat er steeds 2 of 3 treinen na elkaar staan op 1 spoor.Voor de rest moet je de baan opbouwen als een groot hondebeen.Dan rijden de treinen je station in en uit in verschillende richtingen.Kijk eens goed naar mijn plan in wintrack en bekijk de delen met verschillende kleurtjes dan begrijp je wat ik bedoel.Mijn plan heeft 2 jaar gekost alvoren alles goed was.Als je wintrack niet hebt kan je dat gewoon downloaden als proefversie.
Als je 6 sporen naast elkaar hebt en 3 terug dan kan je daar makkelijk meer dan 20 treinen kwijt.Wil je ook met hele lange treinen rijden dan voorzie je 1 spoor maar van 2 lange blokken voor deze.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op vrijdag 14 oktober 2016, 18:05:12
Dankje Johnny,

Het schaduwstation met 1 laag ben ik nu aan het tekenen, wellicht dat ik nog van het schuine dak gebruik kan maken en het dieper opstellen zoals jij gedaan hebt.
Hoe kom jij daarbij? Gewoon onder de 80/90/100cm hoge tafel gaan zitten en dan doorschuiven naar het schaduwstation, zoiets dacht ik te doen.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: bellejt op vrijdag 14 oktober 2016, 18:07:06
yep, op een omgekeerde mat.Dat schuift makkelijk.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op vrijdag 14 oktober 2016, 19:09:22
Schaduwstation op 1 laag, spiraal links.

Totaal 68 meter aan ruimte voor gestalde treinen, al gaat daar nog "iets" vanaf voor een doorrij spoor.
In de bochten (R4 en R5) gebruik ik de 24077 om de afstand netjes te houden, met 8 sporen en 180 graden boog kost dat wel 48 stuks van de 24077.
Wellicht is daar nog iets anders voor te verzinnen.

Nu weer verder aan de bovenkant.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: zendesigner op vrijdag 14 oktober 2016, 20:14:02
Hoy ray,

Ziet er goed uit. Ik heb men schaduwstation op zon 40cm boven de grond ook en het hoge niveau op 85 cm.  je kan eronderen ik kan ook binnen de spiraal. Is wel niet voor 5 keer per uur te doen maar zeker genoeg als er iets ontspoort. Zien anders in men draadje "zentracks"

De kleine stukjes kan je oplossen met andere combinaties met bv de 24229 of de 24360. In wintrack kan je dit bv zien door middel van de automatische verbinding optie te gebruiken.

Bart
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Hero op vrijdag 14 oktober 2016, 20:26:45
Twee maal 077 en een 188 kun je vervangen door twee 172 railstukken.
Ik kan alleen niet zien in je plaatje of je die hebt gebruikt.

Mvg Robin
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op vrijdag 14 oktober 2016, 20:34:02
Robin, hierbij een detail plaatje van 1 van de 90 graden hoeken.

In het schaduw gedeelte zit nu grotendeels 24188. Bij de wisselstraat (met de 24611/12) zitten er wel een aantal 24172's.

Bart, dank de demo versie van wintrack zal ik daar eens voor gaan gebruiken.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Hero op vrijdag 14 oktober 2016, 21:10:38
Zoals je ziet kun je het grootste deel dus vervangen door 24172 ers.
Scheelt weer.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op vrijdag 14 oktober 2016, 21:26:36
Inderdaad! Ondertussen 24 van de 48 24077's vervangen  :thumbup:
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Dirkkie_84 op zaterdag 15 oktober 2016, 09:35:47
Waarom gebruik je eigenlijk zulke grote boogstralen in je schaduwstation? En gebruik je ook slanke wissels? Het artikelnummer is lastig te zien namelijk.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op zaterdag 15 oktober 2016, 09:47:38
In het schaduwstation gebruik ik geen slanke wissels, in de zichtbare gedeeltes straks wel.
De afstand tussen de 2x 4 sporen is dus 77,5mm. Tussen de 2 bundels zit op zijn minst 64,3mm.

De grote boogstralen zijn eigenlijk niet met een specifieke reden gebruikt, ik zal eens bekijken of een 230 of 330 net zoveel "meters" geeft in de bocht delen, uiteraard dan het extra te gebruiken rechte deel meegerekend.

Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op zaterdag 15 oktober 2016, 10:47:45
Nu had ik de gedachte dat in spiralen R2 de minimale boog zou zijn, maar ik lees nu op verschillende plekken dat eigenlijk R3 de minimale boog zou moeten zijn...
Dat word weer passen en meten  :D
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Dirkkie_84 op zaterdag 15 oktober 2016, 10:53:23
Ik stelde de vraag omdat het in je tekening lijkt of je sporen heel ver uit elkaar liggen, maar dat is dus niet zo. In een spiraal zou ik ook geen R2 gebruiken. Er komt namelijk een hoop kracht op de draaistellen en koppelingen te staan.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op zaterdag 15 oktober 2016, 11:05:16
In het spiraal zou de R3 boog gebruikt worden om te stijgen, de R2 om te dalen.
Hebben de nieuwere 1:87 / 1:93 treinstellen daar ook last van?
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: bellejt op zaterdag 15 oktober 2016, 11:18:27
ik heb voor mijn spiraal de grootste boogstralen gebruikt.Is er minder wrijving en gaan de treinen makkelijker omhoog.Hoe groter de boog hoe kleiner het stijgingspercentage.In mijn spiraal heb ik zelfs 2 blokken en treinen hebben geen probleem te vertrekken want stijging is max 3% .
De winst door kleiner stralen te gebruiken in schaduwstation is miniem.Met grotere kom je geen problemen tegen met wagens op schaal en in de kleinste kan je dan altijd treinen met goederenwagens of kleine personenwagens doorsturen.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op zaterdag 15 oktober 2016, 12:48:25
Ik begrijp dat een grotere straal beter is, maar ruimte is ook belangrijk  ;)
Als ik naar R4/5 zou gaan past het station eigenlijk niet meer fatsoenlijk, vandaar de vraag wat het minimale is voor het stijgen en dalen.
"Vroeger" dacht ik altijd dat alleen R1 niet gebruikt moest worden, maar als 2,5meter(+) lange slepen ook niet normaal door een R2 kunnen dalen, dan ga ik voor R3 in het dalende traject.
Stijgen had ik sowieso al op R3 staan, die zou dan (als dalen niet met R2 gaat) naar R4 gaan.

En wat denkt men dan over de wisselstraten in een schaduwstation? Ook geen R2 (24611/12) wissels als je de 30cm lange rijtuigen bezit?
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: bellejt op zaterdag 15 oktober 2016, 12:50:24
op mijn K rail heb ik geen enkel probleem ermee.Heb enkel slank gebruikt waar de snelheid wat hoger ligt of op het spoor waar de lange treinen zullen rijden (langer dan 3 m).
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op zaterdag 15 oktober 2016, 14:53:21
Na het groter maken van de spiraal naar R3/R4 moest ook het station wat verplaatst worden, van de gelegenheid gebruik gemaakt om de positie van de perrons te bepalen en de lengte van de sporen. Spontaan zijn er ook 2 sporen bij gekomen  O:-D

Het langste perron is nu ongeveer 2,90 meter. Als stations gebouw heb ik het Baden-Baden station (Vollmer 3560).

Spoortje wat onder langs loopt richting BW is een dalend spoor (BW en station liggen niet helemaal op zelfde niveau).

Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: bellejt op zaterdag 15 oktober 2016, 15:10:04
mooi.Kan je geen kruiswissels gebruiken aan inrit rechts (en links ) ? Krijg je heel wat meer stationsmogelijkheden kwa rijwegen.Ik zou ook het inritspoor BW wat verder van het perronspoor laten lopen.Kan je daartussen wandelwegen ofzo aanbrengen.Bv een klein seinhuisje
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op zaterdag 15 oktober 2016, 15:50:07
Kruiswissels gaat wat lastig zonder lengte van het station in te moeten leveren, wel kan ik rechts een bochtwissel gebruiken (de slanke 24771/24772).
Daarnaast zou ik links op de plek (in de spiraal) waar nu een kruising ligt een Engelse wissel kunnen gebruiken... maar dat is volgens mij vragen om problemen op een "moeilijk" bereikbare plaats.

Het spoor naar het BW ben ik ook nog aan het verleggen, deze moet een niveau dalen. Misschien dat ik vanuit het spiraal ook nog wel een 2e spoor daar heen kan leggen.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op zondag 16 oktober 2016, 12:13:30
Eerste opzetje rond het BW, vermoedelijk kan ik alle ingrediënten nog niet allemaal kwijt maar dat zal niet veel schelen.

De loodsen liggen deels in een uitgehakt deel van de berg, ik dénk dat ik dat best leuk kan aankleden later. Maar dat moet tegen die tijd blijken  ;)
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Jørg op zondag 16 oktober 2016, 12:16:39
-Ray:
Je BW ziet er al behoorlijk uit, ben je al aan het bouwen of niet?
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: bellejt op zondag 16 oktober 2016, 12:19:40
leuk.Ik zou de wissels aan elkaar kleven.Dan heb je een langer inritspoor naar de draaischijf.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: BR98-10 op zondag 16 oktober 2016, 13:09:00
Ray,

Dat ontwerp voor het bedrijfswerk gaat in de praktijk niet passen.
Voor elke aansluiting op de draaischijf is eerst een rail K-7287 nodig. Daarop kun je gewone railstukken aansluiten.
Het raster van de draaischijf is gebaseerd op 7,5 graden.
Van diverse rails uit het C-assortiment (o.a. de normale en slanke wissels, 24224, 24912) is de boog/hoek geen veelvoud van 7,5 graden.
Je zult daarvoor iets anders moeten bedenken.
Verder zie ik dat je overgangsrails K-C gebruikt
Dat is nergens voor nodig
Zie de oplossing in post 9 van dit topic:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62557.msg1107711#msg1107711

Cees
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op zondag 16 oktober 2016, 13:14:47
Welke wissels bedoel je, daar waar de 24172 tussen zit?

Aan het bouwen ben ik nog niet, hoog uit wat proef stukjes maken om te zien hoe het er rail technisch uit ziet.
Van de tot nu toe 825 benodigde rail stukken heb ik er 580, daarnaast heb ik nog 250 railstukken die ik niet gebruik in mijn plan...

Dus ook maar wat tijd schenken om te bekijken of van die 250 stuks ik er nog een aantal kan gebruiken, zodat het totaal te kopen rails wat naar beneden kan.
De 70x 24130 geloof ik niet te kunnen gebruiken, maar de in totaal 100x 24172, 24229, 24236 en 24330's hoop ik toch wel een plek te kunnen geven in plaats van andere rails die ik nu in het plan heb gebruikt  :D

Cees, dank! In het plaatje is ook wel duidelijk te zien dat e.a. zeker niet aansluit (los van dat er geen K-7287 is gebruikt) maar "ongeveer" deze opzet zou wel enigszins moeten lukken hoop ik.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: bellejt op zondag 16 oktober 2016, 13:17:22
ja.De linkse aan de rechtse plakken.
Voor vervangen van rails heb je best wintrak.Die doet het automatisch als je een reeks rails weghaalt en vervangt tot zover mogelijk door de andere en dan automatisch verbinden.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op zondag 16 oktober 2016, 14:32:23
Aan de andere kant een klein stationnetje ingetekend met een stukje laad/los en eventueel plek om een lok te stallen.

Het idee met de 2 bruggen over een dal/rivier heen zijn wat lastig uit te beelden. De rechter brug is de hoger gelegen van de 2, deze heeft een kleinere overspanning.
Het spoor vanaf het kleine station gaat vervolgens langs de oever onder de 1e brug door en verdwijnt ter hoogte van de 2e brug de berg in. Dit spoor gaat uiteindelijk naar het grote station.

In het 2e plaatje staat ook het onzichtbare gedeelte, ik zit nog te verzinnen of ik iets met het spoor vanaf het hoger gelegen gedeelte kan doen hier.
Zodat niet altijd de trein van het hoger gelegen gedeelte naar het grote station moet. Andersom is dit nu wel afgevangen (enkelspoor richting schaduwstation).

Ben nog aan het stoeien in mijn hoofd hoe ik het klein station kan verbinden met het hoger gelegen dorp zonder iedereen over de paradebaan te laten oversteken  :P

Voor nu zijn alle (uit het zicht) delen nog te bereiken op een 70cm diepte.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: zendesigner op woensdag 19 oktober 2016, 10:08:16
Begint er goed uit te zien Ray  :-)

Veel plezier met de vorderingen.

Bart
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op woensdag 19 oktober 2016, 11:22:56
Dankje!

Op dit moment de rails aan het bestellen, zodra ik met bouwen begin zal ik ook een bouw draadje starten.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: bigboynl op woensdag 19 oktober 2016, 15:50:15
Hoi Ray,

als je in het kleine stationnetje van rechtsboven komt, dan kom je uiteindelijk op het verkeerde spoor uit. Of heb je nog een paar overloopwissels ergens gepland zodat je weer op het rechter spoor uitkomt?

veel succes

Hans
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Dirkkie_84 op woensdag 19 oktober 2016, 16:07:26
Kun je een definitief baanplan plaatsen?
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op woensdag 19 oktober 2016, 19:50:31
Bijgevoegd het "ongeveer" baanplan voor wat betreft het zichtbare deel.
Het gele hierin is overigens niet zichtbaar, ook van het zichtbare deel is het voor sommige stukken nog de vraag of het zichtbaar blijft.
Bijvoorbeeld rechts boven, de 2 bogen bij elkaar, daar "moet" ik ook nog iets mee. Maar dat komt op het moment dat scenery aan de beurt is vanzelf wel.

Hans, goede observatie!
In mijn huidige idee heb ik daar ook geen rekening mee gehouden.
Ik ging er van uit dat de lokale treinen van en naar het klein station via de perrons die blauw gemarkeerd zijn op het grote station gaan.
Wat inhoud dat ze ofwel via de hoofdlijn richting het kleine station gaan (via de aftakking rechts onderin) of terug gaan richting het grote station via het stukje enkelspoor wat groen gemarkeerd is.
De zwarte pijlen geven dan de te volgen route aan, eventueel kan ik nog de lus volledig proberen te maken zodat er logischerwijs ook vanaf de andere kant het kleine station ingereden kan worden (groene pijlen en stippellijn).

Maar ik geef toe, de bereikbaarheid van het kleine station moet ik nog wat verder uitwerken.

De rails die ik voor dit plan mis zijn nu besteld, ik hoop in de spaarzame komende avonden een begin te maken met het bouwen van een spiraal welke een totale hoogte van 60cm moet overbruggen.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Simon BR39 op woensdag 19 oktober 2016, 20:01:42
Heb je rekening gehouden met perrons tussen de sporen? De standaard ruimtes tussen de sporen volstaan meestal niet.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op woensdag 19 oktober 2016, 20:08:14
Ik heb op dit moment 5cm gerekend. Nu je het zegt lijkt mij dit ook wat weinig voor de (3) eiland perrons... hmm  :confused:
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Dirkkie_84 op woensdag 19 oktober 2016, 20:20:06
Ga je nu overal wel bijkomen? De slinger bovenin in het midden lijkt me wat ver.

Je zegt dat je de twee bochten bovenin niet fraai vindt. Ik zelf ook niet. Daarnaast wordt de kruising links van je station een bottleneck omdat treinen elkaar moeten kruisen. Zou het een idee zijn om in de basis de treinen een rondje te laten rijden zonder keerlus? Dan kunnen twee treinen (even zonder opvolging in gedachte) in tegengestelde richting eindeloos rondjes rijden. Dus trein A rijdt op niveau 0 van links naar rechts, trein B op niveau 0 van rechts naar links. In het schaduwstation is dat dan precies omgekeerd. Van die ene boog rechts ben je meteen af want die 'verdwijnt' naar het schaduwstation.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: bigboynl op woensdag 19 oktober 2016, 20:23:23
Ray, dat maakt veel duidelijk.

ik zou de lus kortsluiten via de stippellijn. Dan kun je het stationnetje van beide kanten bereiken. Met twee schakelrails kun je de treinen dan om en om linksom of rechtsom laten rijden. De schakelrails plaats je direct achter de wissel. Rijdt een trein rechtsom, dan is de schakelrails de laatste rails voor de wissel. Je schakelt de wissel dan zo dat een volgende trein linksom rijdt. En de andere schakelrails gebruik je voor de andere richting. Simpel toch?

Heb je uitgerekend hoe steil de helling wordt van het hoofdspoor naar het kleine stationnetje, dus vanaf de gele wissel onderin? Als je de wissel opschuift naar links, eventueel in de bocht met een meegebogen wissel, dan verleng je de helling.


Hans
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op woensdag 19 oktober 2016, 20:52:41
Dirk(?), bedoel je dan dat je het dubbelspoor bovenin het plan geheel zou laten verdwijnen?

Dit spoor is inderdaad wat lastig te bereiken, wat ik bij een vorige baan gedaan had was het kunnen plaatsen van een soort trap met 1 kant op de vloer en 1 kant "op" de tafel. Breed genoeg om op te kunnen zitten zelfs, werkte behoorlijk goed.
Mijn vader kon daar toen der tijd ook goed mee overweg, dus ook voor over een jaar of 20 hoop ik daar ook nog gebruik van te kunnen maken  ;)
Een mangat boven het grote station gaat helaas niet doordat het schaduwstation daar onderdoor loopt.
Uiteraard kan een trein overal tot stilstand komen, maar ik hoop door het gebrek aan wissels dat er in het bovenste traject minimale problemen voor gaan komen.

Hans, dat idee met schakelrails klinkt inderdaad goed! Ik wil ook nog bekijken of ik vanaf de andere kant (dus onderin gezien een aftakking in het van rechts naar links lopende dubbelspoor), maar het moet niet teveel spaghetti worden want ik moet van onder vandaan nog wel bij die rails kunnen. Qua stijging zit ik nu overal onder de 3%, dus dat zit goed hoop ik.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Dirkkie_84 op woensdag 19 oktober 2016, 20:58:18
Citaat van: Ray op woensdag 19 oktober 2016, 20:52:41
Dirk(?), bedoel je dan dat je het dubbelspoor bovenin het plan geheel zou laten verdwijnen?

Dit spoor is inderdaad wat lastig te bereiken, wat ik bij een vorige baan gedaan had was het kunnen plaatsen van een soort trap met 1 kant op de vloer en 1 kant "op" de tafel. Breed genoeg om op te kunnen zitten zelfs, werkte behoorlijk goed.
Mijn vader kon daar toen der tijd ook goed mee overweg, dus ook voor over een jaar of 20 hoop ik daar ook nog gebruik van te kunnen maken  ;)
Een mangat boven het grote station gaat helaas niet doordat het schaduwstation daar onderdoor loopt.
Uiteraard kan een trein overal tot stilstand komen, maar ik hoop door het gebrek aan wissels dat er in het bovenste traject minimale problemen voor gaan komen.

Nou in ieder geval wel 2x dubbelspoor naast elkaar. Het is jammer dat ik geen paint heb op mijn mac anders had ik het je laten zien.
Dat die trap handig leek, betekent niet dat het de meest praktische oplossing is. Men gaat een oplossing pas waarderen als de nieuwe oplossing in gebruik is. Daarvoor zien veel mensen een probleem niet.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Dirkkie_84 op woensdag 19 oktober 2016, 21:13:58
(https://www.mupload.nl/img/52a4yx3yt7p9b.08.36.png)
Rood is niveau 0, groen niveau -1. Even zonder schaduwstations, wissel e.d.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Simon BR39 op woensdag 19 oktober 2016, 21:20:36
Hi Ray,

In de link hieronder staat het meeste wel wat je voor perrons moet weten. Keuzes in type (eilandperron, zijkant) en bijv trappen en liften maken al verschil, net als het aantal treinen dat per dag passeert (dat is dan weer de hoogte van het perron). Lees het door en zet voor jezelf gewoon wat maten neer, ik heb een 094 extra ingevoegd (normale wissels dan), zodat ik een perron van c.a. 7,5cm heb en dat is eigenlijk al minimaal (maar ja, het blijft afwegen).

http://www.miba.de/morop/ph01-v1.pdf
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op woensdag 19 oktober 2016, 21:29:09
Dat ben ik met je eens Dirk, een hele praktische oplossing is het niet.
Dat de bereikbaarheid daar een probleem is ben ik zeker ook met je eens, dat kan op 2 manieren opgelost worden. Daar geen spoor neer leggen, of zorgen dat je er bij kan.
Voor dat laatste zijn uiteraard meerdere oplossingen te verzinnen, mangat, er omheen kunnen lopen, delen van de baan uit kunnen nemen waardoor een inham ontstaat etc. Ik heb zelfs een keer iemand gezien die zichzelf op kon takelen en zo boven de baan kon zweven...  8o

Graag zie ik nog wel jou idee om er iets meer gevoel bij te krijgen, zeker als dat kan voorkomen dat ik mij in houdingen moet wringen omdat toch die ene sleep besloot daar te stoppen. Mits ik daardoor niet teveel van het rij plan ga missen.

Het bij elkaar komen links van het station door verschillende treinen kan inderdaad een file vorming geven, al had ik wel gehoopt voldoende meters tussen de verschillende eindes van de baan te hebben om dit op te vangen.

[edit]

Ik zie nu je plaatje, ik snap je idee maar ik hoopte wel wat meer zichtbare meters spoor te behouden.

Simon, dankje voor het pdfje, ik ga proberen in het huidige station iets langere tussen stukken te gebruiken waardoor er meer ruimte tussen de sporen komt.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Dirkkie_84 op woensdag 19 oktober 2016, 21:40:56
Ray,

Ik snap dat je meer meters spoor wil zien. Dat zou ik zelf ook willen, maar vanaf de rode lijn kun je nog wat rangeerspoor maken, misschien een lokaallijntje. Ik noem maar wat. De rode en groene lijn waren puur als basis bedoeld van waaruit je verder kon werken. Je zou bijvoorbeeld ook het station (rood) recht of minder scheef tegen de achterwand kunnen leggen. Daardoor kun je de linker spiraal omklappen en nog wat rijlengte creëren door langer op niveau 1 te blijven. Nogmaals de opzet is een basis waaruit je kunt verder werken. Voordelen zijn wel dat je een rondje kan rijden, je minder spaghetti hebt en het daardoor realistischer overkomt. Ik zou zeggen, maak een basisopzet in je ontwerpprogramma, post het hier en werk vanaf daar verder.
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op woensdag 19 oktober 2016, 21:51:10
Ik begrijp dat het een basis opzet is om een rondje te kunnen rijden. Wanneer er in mijn plan een trein vertrekt vanuit het station naar rechts kan deze een rondje rijden.
Onderin kan deze (in het gele gedeelte) de wissel nemen en uiteindelijk in het schaduwstation uitkomen, doorrijden en via de spiraal links boven weer bij het station uitkomen.

Alleen links af zal afdalen naar het schaduwstation betekenen en dan altijd resulteren in terugkomen in het grote station of 1 niveau hoger bovenlangs. Ik dénk dat het ook wel mogelijk is om dan vanuit het schaduwstation uit te komen bij de wissel rechts onder... en zo het rondje af maken. Of ik dat nu een erg groot voordeel voor het realistische beeld vind? Ik weet het nog niet.

Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op vrijdag 21 oktober 2016, 19:58:47
De afgelopen avonden hebben we niet stil gezeten, restant rails zijn besteld en deels binnen, hout gehaald en met de spiraal aan de slag gegaan.

3,6mm dik hardhouten multiplex in 244x122cm gehaald en stroken van gezaagd, 20cm breed.
Vervolgens in plaatjes van 70,9cm lang met de bekende 60 graden hoeken gezaagd... wat een werk  8o
Voor 5,5 wending, dus 66 plaatjes totaal.

Daarna de helft van de plaatjes op de andere helft van de plaatjes geplakt  :D uiteraard iets verschoven.
Nu mag de boel drogen en kan ik morgen "rondjes" maken en wat draadeinden halen. Ik ga de methode gebruiken waarbij je geen moeren bij de verdiepingen na de eerste wending gebruikt maar afstandbuisjes. Die buisjes dienen dan meteen als afdekking van het scherpe schroefdraad.

Nu ik dit type bedenkt ik mij dat dit eigenlijk in een nieuw topic hoort, morgen maar even regelen  O:-D
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Jørg op vrijdag 21 oktober 2016, 22:22:39
-Ray:
Dat gaat een deftige helix worden,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Titel: Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bericht door: Ray op zaterdag 29 oktober 2016, 07:17:26
Dank Jørg!

Ondertussen heb ik een ander topic aangemaakt waarin de bouwactiviteiten worden gemeld: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=63115.0
Mochten er wijzigingen in het baanplan komen (BW moet sowieso nog) dan meld ik dat uiteraard (ook) hier.  ;)