Een poos terug was ik begonnen met een projectje wat ik al een poosje in mijn hoofd heb. Ik wil nog niet verklappen wat het einddoel gaat worden, maar wil wel een deel van het projectje al met jullie delen.
Het gaat om een 3029 stoomlokje, wat zijn rijdende functie gaat verliezen, maar (hopelijk) wel een leuke aanvulling gaat zijn bij het museumdeel van mijn stationnetje.
Het uitgangspunt is een tweetal 3029 lokjes: de groene en een zwarte (niet deze van de foto, want ik heb er eentje waarvan één frontsein ontbreekt).
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-000.JPG)
Aangezien ik de lok wil voorzien van een machinistenhuis en daarbij de instrumenten wil laten zien (hoe? dat moet tijdens deze reis nog duidelijk worden :D) moet het onderstel flink onder handen genomen worden. De meest simpele handeling is natuurlijk: de kap eraf.
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-001.JPG)
Dan de motor en keerrelais demonteren. En de drijfstangen eraf halen.
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-002.JPG)
Dan de tandwielen eruit en de koppelhaken eraf. Inmiddels is gebleken dat dat laatste misschien nog niet helemaal handig was, want de kap bleek bij een proefpassing te kantelen.... Maar goed, dat is voor later.
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-003.JPG)
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-004.JPG)
Het frame na een behandeling met een (nep-)dremel 8o. Van deze weten we zeker dat dat nooit meer zelfstandig gaat rijden.
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-005.JPG)
Je zou er altijd nog een faulhaber in kunnen planten :D
-Frank:
Je gaat van twee locjes één loc maken, >:-D
Dag Frank.
Leuk, een verbouw-project met Old Skool materieel! :thumbup:
Deze locjes kosten vaak geen drol en daarom uitermate geschikt voor dergelijke projectjes.
Wellicht wordt het een dergelijk project? -> klik (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=57199.msg1017343#msg1017343)
Het machinistenhuis is hierbij van een oude bouwdoos van Revell genomen.
Citaat van: frenkievee op woensdag 07 september 2016, 22:40:44
(niet deze van de foto, want ik heb er eentje waarvan één frontsein ontbreekt).
De stoomfluiten ontbreken trouwens van de locjes op de foto ... :wink:
Groeten,
Erik.
Citaat van: hmmglaser op woensdag 07 september 2016, 22:45:49
Je zou er altijd nog een faulhaber in kunnen planten :D
Kan, maar dat zou wel een dure grap worden t.o.v. de waarde van deze lokjes :D
Citaat van: Jørg op woensdag 07 september 2016, 22:47:34
Je gaat van twee locjes één loc maken, >:-D
Dat zou zomaar een vermoeden kunnen zijn, Jørg.... B)
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 08 september 2016, 08:29:49
Deze locjes kosten vaak geen drol en daarom uitermate geschikt voor dergelijke projectjes.
Wellicht wordt het een dergelijk project? -> klik (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=57199.msg1017343#msg1017343)
...
De stoomfluiten ontbreken trouwens van de locjes op de foto ... :wink:
Inderdaad, daarom ook twee van dit soort lokjes "geofferd". En nee, het wordt niet zoiets als dit, al had het wel gekund.
Ik weet dat de stoomfluiten van deze ontbreken, maar is dat niet met het gros van deze dingen het geval?
Ik heb er trouwens wel eentje waar de fluit (nog) op zit, maar die wil ik heel houden. Dus die valt buiten dit projectje.
Succes met dit project, het eerste deel ziet er goed uit.
Veel zaag en vijlplezier alvast, voor de volgende stap O:-D B)
Ziet er interresant uit. Ben benieuwd.
Het onderstel is even een poos terzijde gelegd en het groene kapje is gepakt. Daarvan heb ik de volgende onderdelen nodig: de rookkastdeur en één van de frontseinen die op de bufferbalk staan. Eerst maar de boel eens lekker los halen......
Waarschuwing!! dit zijn geen beelden voor de teerhartige kijkers. >:-D
Op de achtergrond staat het gereedschap al klaar :D
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-006.JPG)
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-007.JPG)
En wat gehak en gedraai met de dremel verder zijn de rookkastdeur en de bufferbalk gescheiden van de kap. Uiteraard kan ik hiervan nog wel de nodige onderdelen gebruiken, zoals de schoorsteen (voor bijv. op een pallet).
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-008.JPG)
Zo komt het eraf. Je moet wel opletten, want het blijkt dat dremelen niet altijd lekker werkt, want het plastic heeft toch wel de neiging te smelten.
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-009.JPG)
Het deurtje zoals dat er ruw af kwam ....
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-011.JPG)
.... en na een avondje prutsen met een paar vijltjes.
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-012.JPG)
Ziet er uit als een leuk projectje.
Ben erg benieuwd wat het allemaal gaat worden.
Hartelijke groet,
Ragoem
Succes met de rest!
Ik denk dat dit wel een eyecatcher op je baan zal worden als het af is ;)
Ik heb het kijken overleefd :D
Die rookkastdeur heb je wel netjes gekregen zeg!
Hi
Ga je die rookkast-deur nu open laten staan?
Dan zeker nog een gat maken....
groet
Harald
Dag Frank.
Leuk om te lezen hoe een ieder aan het gissen is wat je nu precies gaat doen! :-)
Toch weer wat geleerd: de groene 3029 is niet gespoten maar van groen plastic! :idea:
Groeten,
Erik.
hmm, zelfs de hele bufferbalk eraf gehaald, wat zou dit toch kunnen gaan worden??
Hallo Frank,
zoiets :help: :help: :help: 8o 8o
Heerlijk intrigant en interessant!
Blijf ik zeker volgen.
Met vriendelijke groeten,
Denis
Een Backertje?
Wel Frank laat je kunsten maar eens bekijken zodat ik er ook wat van opsteek . :thumbup: :thumbup: :thumbup:
MVG Michel
Dank jullie wel voor de leuke reacties en gissingen naar wat het allemaal moet gaan worden :)
Citaat van: Haradigi op donderdag 08 september 2016, 21:58:04
Ga je die rookkast-deur nu open laten staan?
Dan zeker nog een gat maken....
Zie hieronder :D
Citaat van: hajoscho op vrijdag 09 september 2016, 05:55:17
zoiets :help: :help: :help: 8o 8o
8o, nee. Zeker niet zoiets...
Twee weken terug begonnen met het zwarte kapje een behandeling te geven. Ook dit zijn weer foto's die misschien wat weerstand kunnen oproepen..... :D
Het zwarte kapje wat hiervoor gebruikt gaat worden. Van deze ontbreekt het rechter frontsein, waarvoor ik dus eentje van de groene nodig heb. Die ligt inmiddels apart. Dat was de tweede die ik los maakte van de bufferbalk, want de eerste scheurde zomaar opeens los.
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-013.JPG)
Blik op de neus. Aangezien ik de rookkastdeur open wil laten staan (en die dus al van de groene had gesloopt), moet er zoals Harald al terecht opmerkte, een gat in komen. Dit viel nog niet mee, want het plastic is behoorlijk stug, maar het is me wel gelukt.
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-014.JPG)
Het gat zoals dat in eerste instantie geboord was. Ik heb ooit lang geleden een goedkoop apparaat gekocht (soort nep-dremel) met allemaal van die opzetstukjes erbij. Ik heb inmiddels een echte dremel en die opzetstukjes passen ook daarin. Een van die opzetstukjes was er eentje met een scherp puntje dus heb ik die gepakt. Bij het slijpen bleek dus dat het Märklin plastic harder was dan het opzetstukje 8o.
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-015.JPG)
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-016.JPG)
Ik vond de rand er nogal dik uit zien en heb met het dremel opzetstuk (wat exact passte in het gemaakte gat) deze wat groter gemaakt, maar niet groter dan de groene rookkastdeur. Het enige wat nu nog gedaan moet worden is met een fijn schuurpapier het netjes glad maken.
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-017.JPG)
Met wat ik van plan ben, mag de lok geen kolen hebben. Dus die moesten eruit. Alleen blijkt het weer iets anders in elkaar te steken dan ik gedacht had. Het eindresultaat is in ieder geval dat de kolen eruit zijn, maar dat je een doorkijkje hebt, helemaal naar beneden :D. Ook hier geldt weer dat het netjes nog geschuurd moet worden.
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-018.JPG)
De dikte van de rand komt overeen met de dikte van het kapje aan de binnenkant van de kap. Misschien dat ik dit nog wat dunner ga maken, maar dat komt nog.
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-019.JPG)
Ik ben nu bij met de foto's en ga de komende periode verder met de volgende dingetjes. Dit kost uiteraard de nodige tijd, die ik niet al te veel heb.....
Hallo Frank,
Leuk om te volgen, en duidelijk foto verslag. :thumbup: :thumbup:
Ben benieuwd wat het gaat worden.
M.vr.gr. Erwin
Hey Frank,
Wat ben je nu weer aan het fabrieken met die lokjes. ;) :thumbup:
Ga je een Länderbahn versie van deze lok maken?
@Frank
dit is erg interessant en leuk om te volgen. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Leuk projectje :thumbup: :thumbup: , zal ik met plezier verder volgen
Doe gewoon verder Frank . Zo kan ik ook verder leren :thumbup: :thumbup:
MVG Michel
Door met het zorgvuldig verwijderen van de onnodige stukjes in het kapje van de zwarte 3029. Hier is de linkerdeur in het machinistenhuis inmiddels eruit. Dit heeft toch wel de nodige moeite gekost, maar met zorgvuldig snijden en scherpe (afbreek-)mesjes is dat toch gelukt. En het advies om er een dremel op los te laten, heb ik hierbij zorgvuldig in de wind geslagen :D
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-020.JPG)
Een wit papiertje erachter geeft een wat beter beeld. Pijnlijk duidelijk werd zichtbaar dat aan de linkerkant van de deuropening nog het nodige strak gevijld moet worden.
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-021.JPG)
Als je een poos zo'n kapje in je handen hebt, dan vallen er best wat details op, die je eerder niet zag. Zoals bijv. de (imitatie van de) vier klinknageltjes op het nummerplaatje van de lok. En ook hoeveel klinknageltjes Märklin verder in het lokje heeft verwerkt.
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029/Loc3029-022.JPG)
wat maak je nou toch, er blijft amper een stoomlocje over :-( :-( volgende stap is de watertank eraf halen? :D :D
Nee Tim, de watertank blijft zitten. Moet inderdaad wel iets over blijven :D
Dus in het kader van niet verder slopen, maar vast beginnen met opbouwen.
Uit een heel oud grijs plaatje een stukje op maat gemaakt:
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-023.JPG)
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-024.JPG)
En voila!
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-025.JPG)
Spannond zeg, ik durf bijna niet meer te kijken. (https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sUHDVX26zQMXuKmFiaV9Rk8KurGdUDI5q4_u4c88pUg4=/http://vrouwenpower.nl/smilies/forumsmiley2580.gif) (http://vrouwenpower.nl/forum/smilies.php)
Je maakt er een broodrooster van!
je gaat je 3029 stroomlijnen??
Ik ben benieuwd. Zal wel weer een heel leuk projectje worden.
Gr Dennis
Afgelopen week in de schuur aan het slijpen en zo geweest. het grijze plaatje van de bijdrage hiervoor kan ik niet plaatsen als het onderstel niet nog wat verder gesloopt is. Dus de dremel gepakt en de nodige nep-dremel-slijpschijfjes en gaan!!
LET OP: bij dit soort werk is het gebruik van een veiligheidsbril en mond- en neuskapje ten zeerste aan te bevelen!!
Aan de achterkant de opstaande blokjes metaal moesten er nog af en vanaf de steuntjes waar de kap aan klemt naar achteren ook nog het nodige. Het eindresultaat is dan dit:
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-026.JPG)
En vanuit een andere hoek genomen.
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-027.JPG)
Dit zijn de metalen stukjes die eraf gekomen zijn.
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-028.JPG)
Tijdens het slijpen sneuvelt er nog wel eens een schijfje. Daarom dus het gebruik van oogbescherming.
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-029.JPG)
Even passen van het grijze plaatje wat ik gemaakt had, laat zien dat het mooi past. Moet hier en daar iets op maat gemaakt worden.
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-030.JPG)
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-031.JPG)
Volgende stappen zijn: poetsen, poetsen en nog eens poetsen :)
Wat je maakt blijft me een raadsel maar een ding moet je wel even doen, het deel 'veranderen' uit de titel vervangen door slopen :D
Word dan toch "artistiek" gesloopt en "technisch bekwaam " opgebouwd . ;)
Tim je bent ook wel een plaagstok he :P :P
MVG Michel
Altijd leuk om je vorderingen te mogen zien. Het blijft een bijzonder interessant raadsel.
Met vriendelijke groeten,
Denis
Citaat van: frenkievee op donderdag 20 oktober 2016, 22:11:59
Volgende stappen zijn: poetsen, poetsen en nog eens poetsen
Het blijft leuk om te volgen Frank.
Maar wat moet er dan gepoetst worden?
Groeten,
Erik.
Hallo Frank,
Leuke vorderingen. :thumbup: :thumbup:
Maar gaat het een lok worden met een mini motor, en dat de cabine van de lok leeg blijft ? 8o 8o
Leuk project. :thumbup: :thumbup:
M.vr.gr. Erwin
Dank voor de reacties. Het was even stil, maar ja, soms heb je je redenen om het even stil te laten zijn.....
Citaat van: marklintim op donderdag 20 oktober 2016, 23:44:07
Wat je maakt blijft me een raadsel maar een ding moet je wel even doen, het deel 'veranderen' uit de titel vervangen door slopen :D
Slopen is ook een manier van veranderen. Of niet soms, Tim?
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 21 oktober 2016, 08:36:21
Maar wat moet er dan gepoetst worden?
Het kapje moet schoon, maar dat komt later wel. Nog niet aan poetsen toegekomen.
Citaat van: ikke650 op vrijdag 21 oktober 2016, 10:19:39
Maar gaat het een lok worden met een mini motor, en dat de cabine van de lok leeg blijft ? 8o 8o
Nee Erwin, dat niet. In de eerste post van dit draadje staat:
Citaat van: frenkievee
Het gaat om een 3029 stoomlokje, wat zijn rijdende functie gaat verliezen
Maar vanmiddag eindelijk weer wat gedaan aan dit projectje. Al is dit iets wat je later zo goed als niet meer terug zal zien.....
De gebruikte spulletjes zijn een koperen buisje van 10mm doorsnede en een föhn om een plaatje polystyreen in de (hopelijk) juist vorm te fröbelen.
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-032.JPG)
Een poosje de boel verwarmen levert het volgende tussenstandje op. Een paar tie wraps zorgen ervoor dat de boel een beetje blijft zitten.
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-033.JPG)
Moet zeggen dat dit prima werkt, maar kwam er dus wel proefondervindelijk achter dat koper de warmte van een gewone föhn prima geleidt. Het buisje was soms niet om beet te pakken, zo warm...
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-034.JPG)
Een stukje ertussenuit gehaald om het tussenresultaat ongeveer op 10 mm doorsnede te krijgen. Nu nog verder afwerken om het netjes passend te krijgen in het lokje: oftewel het betere gepruts op de vierkante mm. :P
(https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/04-Loc3029/Loc3029-035.JPG)
ik weet het, dit locje is gevonden op de schroothoop en opgekocht door een particulier. het ronde stukje plastic moet de nieuwe ketel worden en de rookkast deur die je eerder van de ander af had gehaald de nieuwe rookkast deur. :D :D
Nee joh, stoomloks zijn vanwege milieunormen officieel verboden en dit worden restanten van andere locs op de schroothoop :D
grapjas, ik heb ooit ergens gelezen dat stomers zuiniger kunnen zijn dan diesels, werd ook gezecht waarmee dat mee te maken had maar dat weet ik niet meer. dus met die milieunormen zit het wel goed.
zegt trouwens degene die een heuze lokparade organiseerde :D :D
Frank, leuk draadje weer om te blijven volgen. :thumbup:
Openstaande rookkastdeur, kolen er uit, deur eruit, stukje ketel gevormd.
Ik denk een lok in het depot, ketel kontrole/schoonmaken, opgebouwd interieur in het machinistenhuis.
Groetjes
Wil Tweeendrie
Citaat van: robbie103 op zondag 13 november 2016, 20:47:16
het rendement van een stoomlok zal maximaal zo'n 10% zijn, van een diesel bijna 40.
Wat een onzin, waar heb je dat vandaan of waar kan ik dat nalezen ?
groet
Harald
@citaat Redelijk onderbouwd ===> klik (https://www.startpagina.nl/v/vervoer/treinen/vraag/581185/uiteindelijk-rendement-spoorweglocomotieven)
Met de techniek van tegenwoordig kunnen ze wel een hoger rendement halen dan 10% maar ik denk dat de uiteindelijke reden wel gebruikers gemak en onderhoud is geweest om voor elektrisch of diesel te kiezen ;)
Het grootste verlies in elke stoom "energie" installatie is het verlies van de hoeveelheid warmte die nodig is om van water stoom te maken, deze warmte gaat, bij open systemen, de lucht in en bij gesloten systemen het koelwater van de condensator.
Een groot verlies in een installatie die fossiele brandstof verstookt is het "schoorsteenverlies", hoe warmer wat er uit de schoorsteen komt, hoe hoger het verlies, een component hiervan is de verbranding van waterstof wat in elke fossiele brandstof zit, ook het niet condenseren van de ontstane waterdamp is een verlies.
In de huidige CV ketels wordt deze waterdamp wel gecondenseerd, waardoor het noodzakelijk is vanuit de uitlaat een afvoer naar het riool te maken, die ketels hebben dan ook een hoog rendement.
De scheepvaart was een groot gebruiker van stoominstallaties, nieuwe schepen, behalve marineschepen, worden niet meer gebouwd met stoominstallaties, de grote scheepsdiesels hebben inmiddels het rendement boven de 50% weten te brengen.
Groet, Anne W
On-topic, maar weer ...
Frank, een beetje mosterd na de maaltijd, maar wanneer
je een langere strook had opgerold en verwarmd, is deze,
na afkoeling op de gewenst diameter door te snijden.
Met deze methode is de spanning in het materiaal naar
zichzelf gekeerd en niet naar buiten, waardoor een enkele
lijmnaad volstaat om dit in stand te houden.
Je had natuurlijk ook een buisje met de juiste diameter
kunnen afzagen :wink: ... maar dat zal wel niet voorhanden geweest zijn :roll:
Groeten,
Erik.
Hallo Frank,
Hoe is het met dit ombouw projectje ?
M.vr.gr. Erwin
Project is vanwege budgettaire redenen uitgesteld.
Hoi Erwin,
Wat Ad zegt, maar dan tijd-budgettaire redenen.
Heb tijd nodig om me met andere zaken bezig te houden. En dat gaat helaas toch even ten koste van de hobby.
Maar het lokje ligt braaf op het werk-bureautje te wachten op de vervolgstappen ;)
En zijn er nog vervolgstappen gemaakt ?
Ik denk dat die nog op het werk-bureautje stof staat te happen :D
Hoi Alphons,
Niet echt, anders dat er een paar stukjes styreen op maat gemaakt zijn. Maar verder nog niet verwerkt zijn. Druk met andere dingen bezig geweest en nog..... bijv. de bouw van een gebouwtje (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=69220).
En helaas ook met mantelzorg, wat in mijn ogen toch een stuk belangrijker is dan de treintjes.....
Inderdaad Mark, kapje staat mij ook dan verwijtend aan te staren van: "kom, ga eens verder!"...... :D