Goedendag
Ik heb een BR 24 van marklin analoog (3003) die nog al erg snel rijdt hij gaat regelmatig uit de bocht hoe kan ik hem minder hard laten rijden ik rij niet digitaal
ik wil dat wel doen maar dan gaan er andere treinen nog langzamer rijden
Dan moet u een diode schakeling in de BR24 toepassen.
Zie ook dit wiki artikel: http://wiki.3rail.nl/index.php/Verbeterde_rij-eigenschappen_met_diodeblok
De diodes kunnen dan net na de sleper geplaatst worden.
Waarom eigenlijk diodes en geen normale weerstanden? (Aangezien die in 2 richtingen werken en dus zowel bij positieve als negatieve pulsen de spanning verlagen door de weerstand te verhogen)
Of heeft dat met drempel spanning te maken?
Een diode heeft bij een stroom van (meestal) een paar mA een gespecificeerde spanningsval van rond de 0.7V.
De spanningval over een weerstand varieert afhankelijk van de stroom die gevraagd wordt, en is omdat deze stroom varieert afhankelijk van de snelheid dus niet geschikt.
Ergens begint er iets te dagen..... Wel geleerd op school, maar nooit begrepen waar het voor was.
Ok Maar hoe doe ik dat is dat makkelijk te doen of komt er nogal wat bij kijken en wat voor diode moet dat dan wezen
@citaat Bron: Reactie #3, hierboven.
OK Maar waar moet ik die diodes dan plaatsen en hoe kan iemand mij (simpele ziel) dat in duidelijke taal dan uitleggen want om eerlijk de waarheid te zeggen die tekening zegt mij niet zoveel
b.v.b hartelijke dank
Forumleden doen moeite je ter wille te zijn, doch kennelijk lees je de reacties niet...
Zie reactie #3 hierboven.
Citaat van: Looney Tunes op zaterdag 25 juni 2016, 12:01:42
...
De diodes kunnen dan net na de sleper geplaatst worden.
Dus tussen sleper en motor in de loc.
OK allemaal bedankt ik heb het volgens het voorbeeld gedaan maar nu werkt de rijrichtingschakelaar niet goed is het dan een optie om i.p.v. 4 er 3 aan een gesloten te solderen
Ik zet ze altijd in serie met (alleen) de rotor (dus met een van de koolborstels)
groet
Harald
Het aantal in antiparallel geschakelde diodes bepaald de spanningsval, deste meer diodes deste langzamer de loc rijdt, dus het hoeven er niet perse 4 te zijn, 3 mag ook.
Eventueel de veer van de rijrichtingsschakelaar iets aanpassen, dat helpt soms ook.
zet de diodes bij voorkeur op de motor..
dan blijft de rijrichtingsschakelaar goed werken ;)
Gewoon ter info
Ik rij zelf niet analoog, ben dus complete leek qua analoge techniek (niet dat ik van het digitale veel weet).
Met de uitleg die ik hier lees, zelfs niet met de laatste posts weet ik toch ook niet waar ik die streng diodes zou moeten aan vast solderen.
Soms zijn dingen voor degene die het weet en er zich een beeld van kan vormen zo vanzelfsprekend dat er gevaar in schuilt dit te zien als algemene kennis bij iedereen.
Ik ken er zoals gezegd niets van en ik doe men hoedje af voor al die vakkennis hier aanwezig, chapeau daarvoor.
@citaat Goed dat je dat vermeld Stijn :thumbup:
Voor diegene waarvoor dit 'gesneden koek is' zal het
allemaal duidelijk zijn, maar dat geldt niet voor iedereen!
Het triggerde mij in ieder geval om e.e.a. te verduidelijken:
De dioden zoals eerder afgebeeld (reactie #8) aan elkaar gesoldeerd,
kunnen het eenvoudigst in de draad afkomstig van de sleper
worden opgenomen. Dit is de draad waar ook de smoor- of
ontstoorspoel aan zit (dat zwarte dingetje aan bovenzijde).
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s3ha6ify7tWDw-o0lLta3hW2iBOvrmHBZalqkcydlUf8=/http://wiki.3rail.nl/images/b/b2/Märklin_3003-motor.jpg)
Bron: 3rail-wiki
Wanneer je de draad volgt tot daar waar deze aan de motor
gesoldeerd zit - het zogenaamde centrale soldeerpunt - en
deze daarvan los solderen. De ene zijde van de diodenstreng
daarvoor in de plaats vastmaken en de los genomen draad
aan de overgebleven andere aansluiting van de diodenstreng
vastmaken.
Op de Marklin-site staat onder 'Service' en 'Manuals' van de 3003 ook
een 'Explosionszeichnung' waarop beknopt een bedradingsschema staat. :idea:
Het aantal dioden achter elkaar bepaald hoeveel spanning minder
er voor de motor overblijft, waardoor deze langzamer gaat.
Het wordt dus een beetje experimenteren hoeveel er nodig zijn
voor de gewenste (maximum) snelheid.
Wanneer het juiste aantal dioden is vastgesteld, kan de definitieve
montage beginnen: want het moet wel passen onder de kap en het
geheel mag natuurlijk ook niet de rijrichtingsschakelaar belemmeren.
Bovendien dienen alle gesoldeerde verbindingen geïsoleerd te worden
met bijvoorbeeld krimpkous. :idea:
Ik hoop dat deze uitleg het een en ander wat duidelijker maakt :wink:
Mocht dat niet zo zijn, schroom dan niet om dat te vermelden!
Groeten,
Erik.
Edit: scrijffouten aangepast.
@citaat Danku Erik, dit is duidelijk!
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 29 juni 2016, 21:56:23
@citaat Goed dat je dat vermeld Stijn :thumbup:
het moet wel passen onder de kap+
Bij plaatsgebrek kun je de benodigde dioden kwijt in de tender... ;)
Bedankt voor de duidelijke uitleg ik heb inmiddels het voorelkaar gekregen maar niet met 4 diodes zoals voorgesteld werd maar met 3 diodes aan iederekant.
Want met 4 was er teweinig stroom om de rijrichtingsschakelaar te bedienen de loc reed wel langzamer maar ik kreeg hem met moeite weer de andere kant op .
Dus heb ik er 3 diodes ingedaan aan elke kant en nu rijd hij als een .......... trein
Fijn dat het gelukt is, veel rijplezier.
:thumbup:
Citaat van: dafduck op maandag 04 juli 2016, 10:58:52
Bedankt voor de duidelijke uitleg
Graag gedaan Piet! :wink: :thumbup:
Groeten,
Erik.
Je komt er vaak ook wel door logisch te gaan denken.