3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Modelbaanbouw => Topic gestart door: Jaap van Zuthem op zondag 29 mei 2016, 10:05:17

Titel: nieuwe baan
Bericht door: Jaap van Zuthem op zondag 29 mei 2016, 10:05:17
Hallo,

Ik ben aan het nadenken over een nieuwe baan in een kamer van ongeveer 3 bij 4 meter. Om overal goed bij te kunnen wil ik een U- vormige tafel tegen de wanden bouwen. Heeft iemand nog tips of een idee, is 1 meter wel breed genoeg om er een mooi baanplan op te maken ?

Groeten Jaap
Titel: Re: nieuwe baan
Bericht door: Simon BR39 op maandag 30 mei 2016, 12:19:34
Hoi,

Als je er maar van 1 kant bij kunt, is 100cm wel erg veel. Ik kan niet inschatten hoe lang je bent,
maar probeer voor jezelf eens bij bijv. een bureau uit te proberen hoe ver je kan reiken met je handen om nog iets te kunnen doen...
En houd er dan rekening mee dat er aan de rand van de tafel al gebouwen kunnen staan ;)

Gr Simon

(die zelf 80cm al vrij diep vind om nog detailwerk te kunnen doen)
Titel: Re: nieuwe baan
Bericht door: woopietrein op maandag 30 mei 2016, 12:40:07
Ook ik ben bezig met een deel te vernieuwen en ik loop tegen hetzelfde probleem aan.
Een meter is voor mij nog wel te doen, maar de bereikbaarheid is wel heel belangrijk .
Titel: Re: nieuwe baan
Bericht door: Simon BR39 op maandag 30 mei 2016, 12:55:00
Ieder persoon is verschillend, maar houd rekening met het volgende:
- Je leeftijd. Klinkt niet aardig, maar als een baan ook bijv. na pensionering nog voldoening moet geven, is het wel fijn als je je niet in allerlei bochten hoeft te wringen
- Je lengte. Langere mensen willen graag een hogere baan, om minder krom te hoeven staan. Aan de andere kant kan de baan wel iets dieper, want deze personen hebben nu eenmaal langere armen.
- Schaduwstations. Als je schaduwstations wilt, zal de baan (zichtniveau) op een redelijke hoogte moeten zijn, wil je de treinen fatsoenlijk kunnen stallen en daar nog de nodige werkzaamheden kunnen uitvoeren,
zoals bedrading of het hersporen van je materieel.
- Je scenery. Als je aan de rand van je baan gelijk n flinke fabriek of windmolen hebt staan, zal je, om de andere kant te bereiken, nu eenmaal minder diep kunnen.
Eveneens geld: als je de laatste 20cm bijv. alleen statische gebouwen/groen hebt, hoef je wanneer het klaar is, er verder niet vaak meer bij.

Kortom, denk r goed overna ;)
Titel: Re: nieuwe baan
Bericht door: Jan22 op maandag 30 mei 2016, 13:12:02
In de rubriek banenplan ontwerpen kom je meer van deze vragen en tips tegen
( http://forum.3rail.nl/index.php?board=32.0 )

maar een aantal tips kan ik je uit eigen ervaring alvast geven:

Dan over je vraag zelf: een meter is dat wel genoeg?

- wil je enkelspoor dan is een meter genoeg,
maar wil je dubbelspoor dan zou ik gaan voor circa 130 cm diepte
(dat is genoeg voor een redelijke radius van 2-4 parallelle sporen)

- wil je echt een U-vorm of wil je rond langs alle wanden?
(ik heb me tijden het hoofd gebroken op opties om achter een kachel en ventilatorkast, en over een cv-pomp  heen een 2-sporig schaduwspoor te trekken naar 12 cm hoger. Uiteindelijk werkte dat maar de keilbouten kwamen spontaan uit de muur vallen na 3 jaar, en er moest weer een andere constructie worden bedacht).

- wil je meer verdiepingen, of maar een: oftewel wil je een spiraal of helling?

Bij een rechte muur kun je eerder werken met spiralen dan bij een zolderdak.
Bij rechte muren is de minimale helix die nog een beetje functioneert iets met Radius-II en Radius-III, en dat bepaalt je minimale tafelmaat in tenminste een van de twee poten van de U-vorm.
Op mijn vliering is zo'n dubbelsporige helix alleen op 40-60 cm boven de vloer zinvol, hoger niet meer. Tot max 70 cm als enkelspoor, en daarna houdt het op. Dan zit ik daar al op een tafeldiepte van 135 cm, waarvan op +70 hoogte nog maar een tafeldiepte van 100 cm resteert.

Veel hangt dus af van het soort treinkamer die je hebt.

En vraag je af of je echt overal bij moet kunnen.
Er zijn ook trucs om te zorgen dat dit niet altijd hoeft; test een niveau eerst voor je het afdekt met een hoger niveau (de zogenaamde 'snoek' is een klassieker, dat zijn anti-ontsporing strijkregels, meestal in gebruik op bruggen).