Hallo Allen,
Sinds enige tijd heb ik een nieuwe start gemaakt met een baan.
Inmiddels is onze dochter wat ouder en kan ik weer in de avonduren wat knutselen zonder dat er iemand wakker ligt en of steeds aan het roepen is :)
Ook doordat ik geen nachtdiensten op mijn werk meer draai is er minder vermoeidheid en heb ik er weer zin in.
Het onderste schaduwstation is klaar.
Dit bestaat uit 5 sporen, de langste is ruim 3.80 en de kortste 2.10.
Ik heb hierin alleen maar slanke wissels gebruikt, aangedreven door servo's. Eerdere ervaringen met de Márklinwisselaandrijving, tsja daar wil ik het maar niet meer over hebben :)
Het worden 3 identieke schaduwstation boven elkaar, totale diepte is 55cm.
Aan de voorzijde volledig ondersteund door draadeinden. Hoogte verschil tussen de schaduwstations is 15cm. Ik kan nog over een trein reiken om het achterste spoor te bereiken.
Aan de achterzijde gewoon met een plank hout en in het midden dmv aluminium profielen nog eens een extra ondersteuning.
Gebruikt heb ik mdf. Het is hier niet vochtig.
De spiraal maak ik wel van multiplex oid.
Aangestuurd word het geheel door het welbekende programma koploper.
Verder nog aanwezig een heel oude IB, één van de eerste generatie volgens mij nog. Maar zolang één en ander nog werkt.....
Qua verlichting in het schaduwstation, een lange ledstrip van 5 meter.
Zo ,eerst maar eens kijken hoe ik foto's kan uploaden en waar.
Nou Mark,
Ik zeg laat wat zien....ook ik ben een nieuwe starter
Groet Gert Jan
Het begin van de spiraal.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,stmliYWd0JSXdwmvReOpJ2TFQWpVkTNg4LJVh3CEMJcM=/http://i.imgur.com/m538Rc4l.jpg)
De andere zijde om terug te rijden
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,szfchuul7pBUnC_8BSKTk0FD3VMhoG7wrcow0wE_N35Q=/http://i.imgur.com/iNItdFCl.jpg)
Schaduwstation laag I en II
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sSQiTZXLitYPaUI0S-QyzgKK6sry9ncQNgykM-3tpdCE=/http://i.imgur.com/IYcUro3l.jpg)
Bovenste schaduwstation
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sWMNK6Vo_jrCScMISvIt_v4ZyQfr_mWGs2surkrLpCeY=/http://i.imgur.com/8zf9C6Al.jpg)
Hallo Mark, die eerste foto is al veelbelovend.
Ben zeer benieuwd naar meer meer meer foto's :P
Hoe wordt het zichtgedeelte van je baan?
Sucsez bij de verdere bouw. :arrow: :thumbup:
Een foto uploaden is goed gelukt Mark, je schaduwstation ziet er indrukwekkend uit.
Als je meer foto,s hebt.......... :) dan kan ik bij jou de kunst afkijken.
Succes met je bouw.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Mark
inderdaad veel belovend
Gert Jan
Mark,
Je schaduwstation ziet er al goed uit.
Heb je ook een baanplan?
Gr.
Piwie.
Je hebt er een mooie grote ruimte voor. Zo kun je met lange treinen rijden. Het begin ziet er veelbelovend uit en ik zal je topic gaan volgen.
Een baanplan is ooit wel gemaakt, maar nu is mijn prio om eerst het volledige schaduwstation (goed) werkend te krijgen.
Hiervoor moet er sowieso nog 1 verdieping op gemaakt worden. Qua hout is alles al aanwezig en op maat gezaagd.
Qua wissels is helaas de koek op :(
Hiervoor moet weer even gespaard gaan worden hahaha. Zijn toch 10 slanke wissels.
Daarbij komt dat ik alles in een rustig tempo doe om niet het overzicht te verliezen en er ook nog zin in te houden.
De zolder meet 4x6, dus ruimte genoeg idd.
De helft kan/mag ik gebruiken voor de hobby, plus 2 sporen mogen helemaal rond lopen.
Ik wil in ieder geval een groot station gaan maken wat in een flauwe bocht tegen de bergen aan ligt(nou ja bergen.... heuvels)
Dan zal er ergens nog wel een klein kopstationnetje in de heuvels komen oid.
Ook een locdepot zit wel in mijn hoofd.
Verder rijden er vreemd genoeg gewoon NS treinen door de bergen hahaha. Alles rijdt door elkaar heen wat ik in alle jaren bij elkaar heb gespaard. Ooit, in den beginne, kregen mijn broertje en ik een 8 baantje van mijn opa en oma. Uiteindelijk is mijn vader er mee verder gegaan en een 9 jaar geleden vroeg hij of ik hier nog interesse in had. Het groeide hem een beetje boven het hoofd en van de computer had ie sowieso geen verstand. Hij vind het in ieder geval prachtig om te zien hoe nu één en ander automatisch kan rijden. Ook mijn dochtertje zit regelmatig even bij pappa op zolder te kijken.
Mark,
Je schaduwstation ziet er al prachtig uit met mooie lange opstelsporen. :thumbup:
Ook ik blijf je vorderingen volgen.
-Mark:
Das al een heel mooi groot schaduwstation, ben benieuwd naar het vervolg, dat zal er ongetwijfeld wel komen, veel plezier met de verdere bouw, :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mark,
Dat is een leuke start ben benieuwd naar meer, en heb je ook een baan plan of alles uit de losse hand gelegd.
Groeten
Peter
ben ooit hiermee begonnen, maar hele schaduwstation is inmiddels afgebroken en geworden zoals ik nu bezig ben.
http://www.mkoppert.nl/modelspoorbaan/indexmodelspoorbaan.htm (http://www.mkoppert.nl/modelspoorbaan/indexmodelspoorbaan.htm)
Hallo Mark,
Mooie ruimte heb je ervoor. En je vernieuwde start ziet er goed uit. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ook heb ik je link bekeken, en de historie komt me erg bekend voor. Alleen mijn vader vond het wel leuk en kocht ook wel het een en ander. En ik deed de rest.
Maar toen zag het er ook al goed uit. Dus je nieuwe baan komt ook wel goed. Ook al is er tegenwoordig meer bekend en kan je het beter vinden als toendertijd.
Succes met de verdere bouw. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
M.vr.gr. Erwin
Ziet er goed uit Mark. Met welk programma ga je straks rijden?
Ik blijf je volgen.
rij met koploper
Zo, ben weer begonnen :)
Ben nu de spiraal aan het uitbreiden voor de volgende verdieping van het schaduwstation.
Weinig te melden verder, alleen maar zaagwerk en alles op maat maken.
Een plaatje is voldoende om wat te melden ;)
Een paar foto's
Mark
Die latjes zien er erg goed en stevig uit, dat heb je mooi gemaakt allemaal :thumbup:
Zijn aluminium balkjes.
Zit idd een soort van muurvast :):)
-Mark:
Je helix ziet er goed uit, :thumbup: hoeveel cm heb je tussen de bovenzijde spoor en de onderzijde van de alu steunbalkjes?
En ga je met bovenleiding rijden?
Voldoende ruimte om met pantograven bijna volledig omhoog te rijden.
Ja, toekomst wil ik wel met bovenleiding rijden, in de helix zal dat met een pantovanger gaan gebeuren tenzij het net niet nodig is.
:thumbup:
En wederom een paar foto's.
Ben helaas door mijn sluitringen heen. Dacht dat ik er met 400 stuks wel voldoende zou hebben, helaas.
Ook de moeren zijn bijna op.
Dat ziet er degelijk uit. Tja...van die moeren en ringen heb je er altijd meer nodig dan je denkt :D
Moeren en ringen vliegen er doorheen Mark, ik weet er alles van :)
Dat wordt weer een ritje naar de Hornbach.
Succes met de verdere bouw.
Mvg,
Peter Degeluidsman
nou nee hoor, hornbach veels te duur.
Mijn pa heeft nog een pasje van één of andere toko wat gewoon de helft scheelt.
Gelukkig hebben wij onze bratwurst eters vlakbij, kleine ijzerwaren zijn nog goedkoper bij de oosterburen ;) Kan zelfs een groothandel niet tegen aan!! Maar dat word een aardige baan wat je aan het bouwen bent :thumbup: ik blijf de voortgang volgen :thumbup:
groet Robert
Geen idee wat het in andere landen kost.
Heb zojuist 17,55 betaald voor 300 carrosserieringen m8 verzinkt en 200 6kantmoer m8 verzinkt.
Dus ik kan weer verder :)
De spiraal is klaar, dwz het houtwerk.
Moet nog wel hier en daar iets versteld worden denk ik.
Ook bij de gamma maar weer wat blauwe ondervloer kopen :)
De complete spiraal uit resthoutplaten gezaagd.
-Mark:
Prachtig gebouwde helix, :thumbup:
En afstellen is idd voor later.
Mooi gedaan. En stabiel.
Citaat van: Kaleb op woensdag 25 oktober 2017, 21:34:51
Mooi gedaan. En stabiel.
Meer dan stabiel, muurvast :):)
Dat is een heel knappe spiraal geworden. :arrow: :thumbup:
Mark
Je bouw van je spiraal ziet er erg mooi uit, daar gaan je locs met plezier in rijden. :)
Knap stukje werk Mark. Leuk om te zien. :thumbup:
En dan gaan we em straks weer demonteren om de blauwe ondergrond netjes te kunnen uitsnijden :)
Dan nog wat bochtenwerk aanschaffen en tsja, dan maar de rails gaan leggen en netjes invoeren in koploper.
Heel mooi gemaakt mag je trots op zijn.
Mark, dit is het verschil in gewone c rails R2 (24230) en alpha rails R2 (2031), laatste foto is samen met R3(24330)
Groet Robert
De spiraal is voorzien van rails.
De spiraal loopt nu ook door tot aan het bovenste niveau (landschap) dus rondjes rijden kan even niet.
Deze vrijdag hele dag bezig geweest met de ondersteunende latten/balken/planken (hoe je het ook noemt) te bevestigen aan de muurzijde en op de kopse kanten van de draadeinden. Met name dat laatste was wel constant ff meten en boren.
Ook weer zoveel mogelijk gebruik gemaakt van spul wat nog voorhanden was (veel hout met gaten) en 2 stukken metaal die nog over waren.
Nu kan ik een tijdelijke keerlus gaan maken op landschapsniveau.
Hier zullen wel weer de nodige maanden in gaan zitten rails te leggen, alles weer in koploper in te voeren, ledstrips te plaatsen op één na bovenste niveau, wissels aan te schaffen (moet er nog een 10 slanke aanschaffen) plus de nodige rechte stukken. Kortom, de portemonnee is ook niet al te vol helaas, dus een volgende update kan weer ff duren :)
Zie hieronder de foto's:
Mark, zie er goed uit.
Ga zo verder, ik blijf dit volgen
Dat gaat snel zo. Hartstikke mooi gedaan.
Nog een kleine update:
Prachtige vorderingen Mark. :thumbup:
Het gedeelte waar je bocht zit naast de trap is het zelfde als bij mij komt mooi uit voor de bochten. :)
Nu heb ik toch een raar probleem, de eerste ring van de spiraal is niet nieuw en de treinen kwamen hier moeiteloos doorheen. Echter (en ik heb niets veranderd aan de hoogte/steilte) nu er 2 ringen bovenop zitten komt er geen trein met wagons meer doorheen. Ook door de 2 nieuwe ringen komen ze niet door. Helling is echt maar max 3% en op sommige stukken zelfs nog ruim minder.
Sinds ik de rails met wasbenzine gepoetst heb lijkt dit te spelen. Zijn de rails te glad geworden??? Zodra ik mijn hand op een loc leg en em wat naar beneden "duw" dan voel ik wel dat ie begint te trekken, dus aan de kracht ligt het niet.
Wielen plus bandjes schoongemaakt.
Locs zelfs al verzwaard met lood en meer kan er niet in :)
Ik moet wel zeggen ik rij met lange treinen (20 ertswagons bv), maar dit lukte eerst wel tenslotte.
Wie heeft een tip???
Wasbenzine laat een dun iets vettig laagje achter. Mijn advies zou zijn om met een doekje om je vinger, gedoopt in ammonia, de rails eens te poetsen. Wel elke 20 cm even vernieuwen. Het is even een klusje, maar bij mij heeft het goed gewerkt. Ook even controleren of de antislipbanden wel 'strak' zitten. Het kan ook voorkomen, dat deze slippen op het wiel.
werkt spiritus ook ipv ammoniak?
Spiritus is een mengsel van methanol en ethanol en meer een vloeimiddel voor vet, dan reinigend. Ammonia is vet oplossend en neemt het vet dus op en door wrijven met een doek dus af.
superfijn schuurpapier korrel 1200 en dan reinigen met tec 7 vloeistof.Overgaan met katoenen doek en alles is weer netjes.Mss de ATF truck toepassen nadien.
ben nu bezig met de ammoniak, kanonne wat stinkt dat :):)
@belletje, tec7 vloeistof ken ik niet. ATF lijkt me vettig, krijg ik hetzelfde weer opnieuw denk ik
Schuurpapier zou ik zelf niet gauw voor kiezen. Hoe fijn de korrelgrootte ook is, je maakt groeven in het materiaal. Tec7 is een goed alternatief, maar ook niet geurloos.
Over ATF hoor/lees je wisselende verhalen. De één zweert erbij en de ander verafschuwd het. Wat wel redelijk breed gedragen wordt is dat ATF het contact van de rail wat verbeterd. Zelf heb ik er geen ervaring mee.
Al een teststuk gereden, Mark?
Ok, onderste ring helemaal gepoetst met ammoniak en goed laten drogen.
Resultaat is dat de eerste 4 gebogen rails genomen worden en vervolgens slippen de wielen al door, dus nog minder ver als net met de wasbenzine :(:(
Lijkt erop dat de rails gewoon "te glad" zijn voor zover dat mogelijk is.
Hellup, wat nu?
Ja, met ATf heb ik al eens eerder wat geprobeerd, ik merkte niet een wezenlijk verschil, behalve dat ik in het begin de spiraal ook niet opkwam omdat het toch gladder werd met dat spul.
Slippen de slipbandjes over de rails of slippen ze in het wiel?
ze slippen over de rails, als ik nl de loc lichtjes aandruk op de rails lijkt het alsof ze wel omhoog wil trekken.
nu heb ik 9 ertwagonnetjes er achter hangen en dan trekt ie het wel.
ik zou ze er toch graag allemaal achter willen hebben, daar ik juist met lange treinen wilde gaan rijden
Mark,
Heb je al eens een testritje gedaan met een locomotief die niet gereden heeft nadat je met wasbenzine aan de slag geweest bent? Mogelijk zijn de anti-slipbandjes van een aantal van je locomotieven uitgezet van de chemische producten die je gebruikte....
Mvg, Luc
Kun je een foto maken met je trein in het spiraal ?? Hoe heb je het spiraal afgesteld op 3 % ?? met het bekende waterpas wagonnetje ??
Atf moet je heel spaarzaam gebruiken, even opbrengen met een wattenstaafje en dan met een nieuw wattenstaafje weer droog maken. Zo dat er een heel dun filmpje olie achter blijft, voor de stroomafname werkt het super, vooral op de sleper en het werkt reinigend.
Mark mocht je ATF gebruiken dan eerst de rails schoon maken (ATF is niet om schoon te maken)
Daarna superdun ATF aanbrengen, zoals Beljet al aangeeft.
Je krijgt dan niet het probleem opnieuw!
Mijn voorraad tips is uitgeput. Meer dingen noemen is dan van horen en zeggen. Wat ik heb genoemd was vanuit persoonlijke ervaring.
ik ga van de week eerst (om dit uit te sluiten) nieuwe rubbertjes er om heen leggen.
Een wat nieuwere loc trekt wel alles naar boven met een sleep wagens van roco, je dat spul is idd wat lichter, dus....
nou ja, word vervolgd, tot zover bedankt in ieder geval!!!
Hoe zit het met de stroom voorziening?
Om de hoeveel meter zit er een aansluiting?
Mvg Robin
Brrrr.... schuurpapier..... slecht advies. :(
Teveel wrijving van wielen die door de spiraal moeten ? Aangezien je eerst één ronde had en nu meerdere.
Ik heb een klimspiraal en hellingen die zo tegen de 4% aan liggen, bestaande uit R1 klimmen en R2 dalen ( zie Waldbrunn baan). Na enig afstellen rijdt alles, zelfs de DHG500 en de BR89 (heeft maar 1 antislipband).
Zo nu en dan, als ik een tijdje niet gereden heeft, heeft de DHG500 soms problemen. Ik reinig de wielen dan met een wattenstaafje en wasbenzine.
De rails reinigen met wasbenzine, daarna schoonwrijven met een doek en nog even met een railgum erover is het proberen waard.
Treedt het probleem bij alle locs op?
Mvrgr
Rob
@Robin, zonder wagens rijden de locs prima.
Inmiddels een aantal die het ook met wagens goed doen. Lijkt me dat de stroomvoorziening (nog niet optimaal) toch geen probleem is? De stroom is er ten alle tijde omdat de wielen blijven draaien, ze slippen alleen door.
@Robert, neem aan dat het er ook gewoon aan ligt hoelang een sleep wagens is. Het probleem is alleen maar bij locs met een lange sleep wagens.
@Johan, lijkt me niet, daar de sleep eerst ook volledig in de spiraal reed, nu moet ie alleen 2 rondjes hoger.
Ik ga eerst nieuwe slipbandjes regelen, kijken of dat enig soelaas brengt.
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 12 april 2018, 05:51:09
Brrrr.... schuurpapier..... slecht advies. :(
Daarom ook railgum gebruiken. Werkt prima om de rails weer schoon te krijgen.
Toch jammer dat er hier al een tijd niets meer, aan bouwactiviteiten, te zien is.
groet
Harald
Ben er weer mee bezig.
Alle bedrading aan het vervangen.
Ga een langere oprit maken aan de voorzijde van het schaduwstation. Deze ga ik zo maken dat ik deze eraf kan halen zodat ik altijd toegang heb tot schaduwstation.
Verder kost mijn andere grote hobby, snooker, ook de nodige tijd. We spelen op eredivisieniveau en zal toch mijn trainingsuren moeten maken. Zie op wedstrijddagen TT 645
@mark147: ik rijd met slepen van beperkte lengte, variërend van 4 lange personenrijtuigen to 10 korte goederenwagons. Lichte locs (met name dhg500) is kritisch. Na afstellen spiraal tijdens bouwfase, geen problemen mee ervaren. De DHG 500 heeft het bij passeren kruiswissels ook nog wel eensnarig lastig ( langzaam rijdend).
Groeten
Robert
Hoi Robert,
Mijn sleepjes zijn wat langer vrees ik :)
Tot 9 personenrijtuigen. Goederentreinen tot max 2.80 lang.
Het vreemde was dat ie de eerste ronding wel gewoon nam. Probleem diende zich pas aan toen ik er een verdieping op maakte. Trein hoefde maar 1 ronding per verdieping te draaien, daarna komt weer een schaduwstation. Daarna weer een ronding.
Gek genoeg lukte de eerste ronding toen ook niet meer. Wielen slipten door, als je je hand op de lok legde dan wilde ie wel, dus trekkracht genoeg.
Maakt niet uit, we zijn met andere oplossing bezig.
Plus meteen bekabeling vervangen/aanpassen plus booster installeren.
Het laatste bericht was dat de treinen de helling niet op konden komen. Dit is opgelost door de helling aan de voorzijde langer en dus minder steil te maken. Al kwam deze in de oude situatie nooit boven de 3% uit.
Inmiddels is de eerste laat van het schaduwstation weer in bedrijf. De 2e laag ligt erop qua rails, maar moet alles nog wel aansluiten.
Rondjes kunnen weer gereden worden. Joepie :)
3% voor een helix met alleen bochten is ook veel te veel. Ik zie dat heel vaak maar dat kan eigenlijk helemaal niet. Ik betwijfel ook of je dan op de binnenbocht 3% haalt...ik denk dat het juist daar veel meer zal zijn. Wil je een mooie helix bouwen dan zul je er ovalen van moeten maken om niet te steil uit te komen. simpel rekensommetje....2,5 cm per meter maximale stijging. Als je 15 cm tussenruimte hebt en werkt met k rail binnenbocht 2221 heb je voor een volledige cirkel 226,19 cm. Om 15 cm te overbruggen heb je dan 3 volledige cirkels nodig. Ik kan me vergissen, maar ik dacht niet dat jij die per hoogteverschil hebt liggen.....
Ik heb een stijgingspercentage van 4% met een R1 straal. Gaat net! Alles komt netjes boven. De DHG 500 is de enige die kritisch is met een lange sleep.
Mvrgr
Robert
@adjebelle: De binnenbocht naar beneden met r2 was 3%
Buitenbocht (wat steeds maar 1 ronding was en dan weer schaduwstation) was met r3, geen idee hoeveel % dat dan is.
Denk dat het probleem meer zat in de lange slepen die achter de locs hingen, tot 9 passagierswagonnen die ook hier en daar een sleper hebben.
Maar goed, probleem is gelukkig opgelost, zat tzt wel een filmpje maken :)
Ben er blij mee.
Ofwel je maakt een denkfout, ofwel het hoogteverschil is geen 15 cm.
Met een R3 bocht, die een omtrek heeft van 275 cm en als je daar 15 cm mee overbrugt is dat een stijging van maar liefst 5,5%. En dat is in feite het probleem, en niks anders. Veel te veel. en dat je nu met minder wagons wel boven komt wil ik best geloven maar dan zullen je locs daar zwaar onder lijden.
@adjebelle,
Het verschil in hoogte tussen de schaduwstation is 15 cm.
Echter, zoals je op de eerste foto kan zien begin ik vanuit het schaduwstation al omhoog te gaan.
Dit is dus niet 1 cirkel oid.
Maar goed, maakt niet uit, het probleem is inmiddels opgelost.
Even een paar foto's van de huidige stand van zaken.
4 Rijdende treinen inmiddels via koploper.
Allen probleemloos de helling op. :)
Nog niet alle sporen zijn in gebruik van het 2e schaduwstation, simpelweg omdat er nog een wissel voorzien moet worden van een servo.
Bedoeling is dat er per schaduwstation 1 booster komt. Op laag 2 staat deze al wel klaar, maar nog niet aangesloten. Ook is op laag 2 de ringleiding nog niet aangelegd. Dat kan pas als ik het spoor wat dicht bij de rand ligt weg haal. Ook deze komt dan aan de buitenzijde te hangen als opgaand spoor. Op die plek komt dan de ringleiding enzenz.
Indrukwekkend hoor je schaduw station in wording. :thumbup:
En mooie lange staarten achter de locs.
MvG,
Timaximus
Hi Mark,
Dat ziet er imposant uit allemaal.
groet
Harald
Lekker groot schaduwstation Mark, altijd fijn om verschillende treinen straks over het maaiveld te zien rijden :thumbup: :thumbup:
Mvg,
Peter Degeluidsman
Hallo Mark,
Ik zie dit nu volgens mij voor het eerst! 8o Indrukwekkend! (is meer gezegd maar het is wel zo) Hier kun je mooie lange treinen laten rijden, zeker goederentreinen komen dan goed uit de verf!
Wat ik mij wel afvraag is waarom je de draadstangen niet hebt voorzien van een pvc beschermbuisje. Schroefdraad geeft lullige kleine snijwondjes als je er langs schaaft en dat is haast niet te voorkomen als je ergens tussen moet frommelen. Ik weet, het is een beetje laat, je bent al behoorlijk ver.
ik probeer dit te volgen! :thumbup:
Citaat van: narwal op zondag 26 januari 2020, 10:19:49
Hallo Mark,
Ik zie dit nu volgens mij voor het eerst! 8o Indrukwekkend! (is meer gezegd maar het is wel zo) Hier kun je mooie lange treinen laten rijden, zeker goederentreinen komen dan goed uit de verf!
Wat ik mij wel afvraag is waarom je de draadstangen niet hebt voorzien van een pvc beschermbuisje. Schroefdraad geeft lullige kleine snijwondjes als je er langs schaaft en dat is haast niet te voorkomen als je ergens tussen moet frommelen. Ik weet, het is een beetje laat, je bent al behoorlijk ver.
ik probeer dit te volgen! :thumbup:
Tot nu toe geen last van gehad, enige wondjes zijn op de ellebogen als ik tegen de uiteinden stoot hahaha.
Maar wel goeie tip, maar zit genoeg ruimte tussen om ze te "ontwijken".
Jaja en op een bepaald moment heb je dan toch prijs :?
Met Johnny altijd prijs.... B) :D :P
Het bovenste schaduwstation is in de maak!!!
Wissels allemaal voorzien van servo's, gaten inmiddels gezaagd en de wissels liggen erin.
Nu bezig met de bedrading terugmelding en stroomvoorziening te maken.
Ringleiding gelegd. Nou ja ring....
Foto's komen nog, lamp kapot gesprongen hier en te donker nu.
Update heeft lang geduurd, maar ja, je kan de centjes nu eenmaal 1x uitgeven en de hobby's komen dan wat achteraan in de rij. Zeker een dure als deze :)
Wauw, dit komt plots te voorschijn! Ik zou wel meer updates willen zien! ;-) keep up the good work!
Ideaal voor lange treinen. ik ben benieuwd naar je bovenste laag...
Citaat van: Mark147 op donderdag 28 januari 2021, 20:28:36
Update heeft lang geduurd, maar ja, je kan de centjes nu eenmaal 1x uitgeven en de hobby's komen dan wat achteraan in de rij. Zeker een dure als deze :)
Klopt, maar door Corona heb je wel iets meer tijd voor deze hobby en valt de andere hobby Snooker weg.
Heb hier hetzelfde probleem, al sinds maart 2020 geen Snooker meer: eerst verbouwing van de club (in Bingen am Rhein) en dan slechts even open geweest tussen lockdowns in.
Jammer, ik was in 2019 voor het eerst in jaren weer gaan snookeren.
Maar het ziet er goed en indrukwekkend uit :thumbup:
Even wat foto's.
De 3 lagen schaduwstation zijn klaar.
1e En 2e niveau werkten sowieso al goed qua wissels en terugmeldingen.
3e Niveau zijn de wissels ook aangesloten. De terugmelddraden liggen nog los.
Dat word volgende klusje en daarna alles weer in koploper zetten, vervolgens weer tijdje rijden en leren remmen (niet ik maar de locs).
Daarna zal er weer hout bij gekocht moeten worden om naar niveau 4 te komen. Dat is het niveau 0 waarop het landschap zal komen.
Even maar wat foto's erbij.
en nog eentje, mocht er niet meer bij :)
serieus schaduw station.
ik ga je topic in de gaten houden
Het gaat heeeel rustig aan hier hoor Kevin :)
Je hebt gelijk. Dat houd het leuk, anders gaat het op werken lijken
Indrukwekkend schaduwstation Mark :thumbup: :thumbup:
Mvg,
Peter Degeluidsman
Schaduwstation beetje afgekeken en geïnspireerd door mog, heeft helaas zijn zeer imposante baan afgebroken ivm andere hobby.
Nivo 3 van het schaduwstation is klaar. Uiteraard moeten de locs nog de nodige rembewegingen leren.
Hierbij een paar korte filmpjes voor een impressie.
https://www.youtube.com/watch?v=ddP81NaS1cA&list=PLg2sDkfyMsazFfxdMmj0CbeqEqUOXklEg&index=1
https://www.youtube.com/watch?v=WpbenrR8w7I&list=PLg2sDkfyMsazFfxdMmj0CbeqEqUOXklEg&index=2
https://www.youtube.com/watch?v=VVwErgR90QI&list=PLg2sDkfyMsazFfxdMmj0CbeqEqUOXklEg&index=3
https://www.youtube.com/watch?v=N700di025y0&list=PLg2sDkfyMsazFfxdMmj0CbeqEqUOXklEg&index=4
Mark,
Ik kan alle video's niet bekijken of "Als de eigenaar van deze video je toegang heeft verleend, kun je inloggen" zegt YouTube.
Groet Michel
Ja moet even op openbaar gezet worden.
Kan je doen bij instellingen volgens mij bij laten zien video.
Groet Michel
Helaas nog niet.
Groet Michel
Ga naar je kanaalcontent op YouTube dan zie je je geplaatste filmpjes dan zie je zichtbaarheid staan daar onder staat openbaar of privé of verborgen dan openbaar aanklikken en het is goed zichtbaar voor iedereen als het goed is.
Groet Michel
Tja dan moet het goed staan lijkt mij.
Groet Michel
Op de iPad en telefoon niet nee.
Groet Michel
Helaas ook de laptop zijn ze niet zichtbaar.
Groet Michel
Een fotootje van mijn ehhh "werkplek". IKEA is voor een hoop dingen goed :D
Kastje op wieltjes gezet zodat ik bijna over bij de baan kan met ib bij de hand.
De computer staat ergens achter de kasten op de grond.
Aan/uit knop losgesloopt, met verlengkabel en een deurbelknopje rechtsonder de monitor vastgezet en ik heb geen pc meer in het zicht en meer ruimte en kan deze gewoon goed aan en uit zetten.
Ikea, wat anders? Ik ken weinig mensen die niets van Ikea hebben.
Ook voor de modelbaan goed te gebruiken, blijkt maar weer :)
Zijn ze nu wel zichtbaar??
https://youtu.be/ddP81NaS1cA
https://youtu.be/WpbenrR8w7I
https://youtu.be/VVwErgR90QI
https://youtu.be/N700di025y0
Ja, werkt prima zo :thumbup:
Rijdt als een trein. :)
MvG,
Timaximus
Jawel Mark. :thumbup:
Wat heb je nu gedaan om ze wel zichtbaar te krijgen?
Groet Michel
Die filmpjes worden volgens mij een stuk leuker als je de telefoon horizontaal houdt, in plaats van rechtop.
@citaat
Ach, als je ze op je telefoon kijkt valt het best mee ;)
Draait youtube ze dan automatisch?
Wel, ze moesten op openbaar gezet worden, dacht dat ik dat ook gedaan had, maar ik had niet de filmpjes zelf op openbaar gezet, maar de playlist :(
Bij deze
https://youtu.be/aoUzux_4JsY
Prachtig! Ja, veel beter in 'landscape' opstelling toch.
@citaat Moet ff oefenen met dat youtube etcetc :)
Leuk filmpje zo Mark, dit kijkt veel plezieriger en je treinen zijn ook beter te zien. :thumbup:
Ja dat filmpje ziet er een stuk beter uit :thumbup:
Mooie indrukwekkende slepen laat je zien, een genot om naar te kijken.
Citaat van: Mark147 op donderdag 04 februari 2021, 22:09:31
@citaat Moet ff oefenen met dat youtube etcetc :)
Jawel, maar dan lukt het uiteindelijk, is het openbaar en kunnen wij er allemaal van (mee)genieten :thumbup: :thumbup:
Weer een draadje met uitgebreide schaduwstations en dito (bewegende) beelden.
Ik kan alles zien nu; mooi mooi :thumbup:
Hoi Mark,
Je hebt een indrukwekkend schaduwstation gebouwd waar de treinen lekker doorrijden :)
Het geluid van de gele NS 16 / 17 of 18 honderd herken je er gelijk bovenuit.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Hi Mark,
Nu pas je filmpje bekeken, erg indrukwekkend dat lange schaduwstation.
groet
Harald
Prachtig gezicht al die mooie lange slepen die zich over de schaduwsporen naar onbekende bestemmingen spoeden!
Peter, Harald en Maarten, dank jullie wel!!
Hi Mark,
Leuk en gezellig dat je hier op bezoek was.
Leuke link van het filmpje wat je mij stuurde.
Blijf je hier volgen (maar dat deed ik dus al)
groet
Harald