Stichting 3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Banenplan ontwerpen => Topic gestart door: Jan22 op woensdag 27 april 2016, 02:57:29

Titel: Een bekende baan, maar niet van mij
Bericht door: Jan22 op woensdag 27 april 2016, 02:57:29
Een van de bekendste Zwitserse banen is van Appenzellermichel (alias Helmut),
te vinden op https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=51&t=49874.

Hij geeft twee handmatige schetsen van z'n baan], en die heb ik omgezet in een plaatje:
bron:  https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=51&t=49874#p528271
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/bo/m1.png)

Nu geeft Appenzellermichel nergens aan wat de maten zijn van z'n baan. Wel zegt hij, en dat kun je ook aan zijn foto's zien, dat je om de baan heen kunt lopen. De kamer is dus veel groter dan de baan.
Wat je ook aan de foto's kunt zien is dat de muren recht zijn; er kan dus aan alle kanten rails gestapeld worden in lagen boven, in plaats van naast elkaar.
Ik heb gegokt dat de maten 250x350x250 U-vorm is. Ik heb hem niet overal strikt gevolgd, en geteld hoeveel wagons er ongeveer op een bepaald stuk van de baan zichtbaar zijn. Omdat hij met M-rails begon, en die gaandeweg verving door k-rails in een deels bestaand landschap, zat hij bij z'n vervanging vast aan de geometrie van de liggende metaalrails. En dat is te zien, met name waar hij de 2221 radius gebruikte.
Een ander die van scratch begint met k-rail zou dat niet snel meer doen, en kiezen voor een radius vanaf 2231.

Op een bepaald moment, en dat is in zijn draadje zo ongeveer bij de pagina views 17 t/m 21, is hij bezig met verbouwen. Dat wil zeggen hij maakt meer schaduwsporen, en vervangt metaalrails door k-rails. Op dat moment moet hij dus zijn bergen afbreken, en dan zie je hoe de constructie in elkaar zit. Heel verhelderend. bron https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=51&t=49874&start=425#p879137

Ik volg zijn draadje sinds het begin, en weet dus ook dat hij in alle perfectie de eerste pagina's geheel herzien heeft qua foto's. Zijn baan is begonnen als metaalrails baan, met Marklin bovenleiding, en gaandeweg is de rails vervangen door k-rails, en de zichtbare bovenleiding door Sommerfeldt, met Viessmann achtige rijdraden. de laatste jaren is het rijdend materieel fors toegenomen. In de beginjaren toonde hij niet zoveel, of hij had het niet. Weinig Marklin, veel Roco loks, en wagons van vooral Roco en Liliput.

Zijn baan laat zich het beste kenmerken als een enkelsporige nebenbahn, met hier en daar dubbelspoor, veel bruggen, en steile bergen. Helmut noemt zichzelf vooral een scenery-man. Inderdaad, daarin blinkt hij uit.

Z'n ontwerp zou volgens mij verbeterd kunnen worden. Al zal hijzelf daarvan niet meer willen profiteren.
Als ik de verbouwing bekijk, dan is z'n ontwerp al grotendeels verbeterd.

Maar waar wij vooral iets van kunnen leren zijn de inzichten in die scenery. Allereerst: er zijn door de U-vorm maar een paar points-of-view, standplekken van waaraf je de baan kunt zien, en er is maar een stoel, bij z'n bedieningspaneel, in die U. Dus er zijn enkele lage en hoge standpunten. Van daar af kun je lijnen trekken (blikvelden), en Helmut maakt daar veelvuldig gebruik van, met foto- en filmcamera. Wat in zijn draadje goed is te zien, en ook op de diverse youtube filmpjes.

Landschap, perspectief, vervagende kleurpaletten. Helmut beheerst dat, maar of hij het kan uitleggen is nog maar de vraag. Hij toont diverse technieken, maar gebruikt bijna altijd gekocht materiaal; relatief laag dhz-gehalte. Hij vertelt zelden waarom hij iets doet, althans niet vanuit landschappelijk oogpunt.
Bij een vraag of hij geen hogere bergen gaat bouwen, antwoordt hij dat hij ze lager heeft moeten maken opdat er ook nog bomen op pasten. Hij heeft een kasteel, en dat vormt het hoogste punt van de baan; dat laat hij zien door de camera van daaruit omlaag te richten.
Titel: Re: Een bekende baan, maar niet van mij
Bericht door: FredMa op woensdag 27 april 2016, 08:38:59
'k Heb zijn baan nu nog maar eens vluchtig bekeken en het eerste dat mij opvalt is dat het vreselijk jammer is dat hij zijn achtergrondplaten in een hoek van 90° heeft aan elkaar gezet, een in een boog doorlopende achtergrond was toch wel het minste dat ik zou verwacht hebben op een voor de rest zo fraaie baan...
Titel: Re: Een bekende baan, maar niet van mij
Bericht door: arjanb op woensdag 27 april 2016, 09:12:42
Mooie baan zeg. Op pagina 46 staan 2 schetsen van zijn baan met de maten 400 x 260, dus iets groter dan jij dacht. Gr Arjan
Titel: Re: Een bekende baan, maar niet van mij
Bericht door: Jan22 op woensdag 27 april 2016, 10:46:06
Op pagina 46 geeft hij de oude stand, de tussenstand na de verbouwing (in 2013) en de baansituatie in 2015.

De tussenstand van 2013 (met 400x260 cm baanoppervlak):
bron: http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=51&t=49874&start=1125#p1414812
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/b/sm2013a.jpg)

Dit plaatje staat op pagina 46, samen met de 3 schetsjes van de nivo's (stand 2015):
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/b/sm2013b.jpg)

Inderdaad 400x260, en hij heeft wijzigingen doorgevoerd die z'n oude plan beter, simpeler en effectiever maken. Ik vind persoonlijk de stand 2013 mooier dan die van 2015, met name bij de dubbelsporige bocht na het station: 90 graden maakt een lomper beeld dan 60 graden. Waarschijnlijk heeft hij gekozen voor de  treinen langer in het zicht te houden. Daarnaast heeft hij ondergronds de (schaduw)sporen meer gebundeld, en dat kan ook weer leiden tot de aanpassingen een nivootje hoger, om uit te komen met de verborgen lus-spiraal.

Wat ik jammer vind is dat hij geen rekening heeft gehouden met de mogelijkheid van een FCS. Zijn wegen lopen dood. Zijn autootjes staan stil. Dat is een keus, natuurlijk, en er beweegt misschien al genoeg.

@FredMa
Oorspronkelijk werden die hoeken (van de achtergrond) door bergen (tot bovenaan) aan het zicht onttrokken.
Later heeft hij z'n landschap aangepast, en heropgebouwd, en toen werden die hoeken zichtbaar. Eigenlijk zie je dat al gebeuren na die grote ingreep bij pagina 17-21. Hij heeft daarna wel de hand geschilderde achtergrond gewijzigd, maar die hoeken misschien niet gezien. Als je een baan zo lang hebt als de zijne, dan wordt je blind voor de zwakke plekken.
Los daarvan: zijn achtergronden hangen tot onder het bovenste niveau, en zijn dus in de hoeken nooit sterker af te schuinen dan de radius van de boog die daar ligt. Oorspronkelijk 5100-rails.
Titel: Re: Een bekende baan, maar niet van mij
Bericht door: Jan22 op woensdag 14 juli 2021, 03:03:48
Tijd om wat dingen aan dit draadje toe te voegen.

Toen ik dit draadje begon, bestonden zijn draadje op stummiforum, en z'n youtube kanaal al.
Maar z'n site nog niet. Er waren wat vage schetsen (analoge baanontwerpen),
meer was het niet, en de maten waren volstrekt onduidelijk.
Lengte en breedte kon je alleen afleiden uit de rails (aanvankelijk M-rails) en het aantal wagons aan een trein.
Gaandeweg gaf hij steeds meer details. Maar stelde hij ook z'n plannen bij.

Titel: Re: Een bekende baan, maar niet van mij
Bericht door: erik01 op woensdag 14 juli 2021, 19:40:50
Ha Jan Willem,

Leuk dat je een draadje bent gestart om ook andere op deze mooie baan te wijzen.

In zijn draadje staat ook een verwijzing naar nog meer  moois:
https://www.appenfluhertal.com/links/

Veel smul plezier
Titel: Re: Een bekende baan, maar niet van mij
Bericht door: Jan22 op woensdag 14 juli 2021, 20:08:23
Ik ben nog van de oude stempel.

Helmut (Appenzeller Michel) bedient de trein met de 6021 en aanverwante kastjes.
Iemand spreekt 'm ergens daarop aan (of het niet eens tijd wordt voor digitale vernieuwing),
en hij antwoordt dan dat die ander Latijn voor hem spreekt.

M.a.w. hiermee kan hij omgaan, en al het nieuwere is niet meer aan hem besteed.
Maar je weet nooit ....
Titel: Re: Een bekende baan, maar niet van mij
Bericht door: BlikkenTinus op woensdag 14 juli 2021, 20:39:39
 @citaat Dan is het eerder zo dat hij zelf (nog) Latijn spreekt?

Rare jongens die RomeinenZwitsers....

Groet,

Peter