Poll
Vraag:
Wie rijdt met C, K of M
Optie 1: Ik rijd met C-Rails
stemmen: 190
Optie 2: Ik rijd met K-Rails
stemmen: 58
Optie 3: Ik rijd met M-Rails
stemmen: 90
Optie 4: Ik rijd met C + K Rails
stemmen: 41
Optie 5: Ik rijd met M + C Rails
stemmen: 39
Optie 6: Ik rijd met K + M Rails
stemmen: 16
Optie 7: Ik rijd met alle drie door elkaar
stemmen: 11
Optie 8:
Ik rij helemaal niet
stemmen: 9
Wie maakt gebruik van c-rails, k-rails, m-rails.
Zelf maak ik gebruik van het C-rail systeem
c rail
Met C rails 8)
c-rail
8)
k-rail
(en wat gaat dit topic toevoegen :?) :wink:
Ik zweer bij k-rails, is minder speelgoed. Makkelijk in het gebruik en met kurk eronder veel stiller.
Citaat van: larose op maandag 22 oktober 2007, 18:25:29
Ik zweer bij k-rails, is minder speelgoed. Makkelijk in het gebruik en met kurk eronder veel stiller.
Als je zweert moet je een dokter zoeken :D :D :D
maar ff zonder dollen, k hoeft niet mooier te zijn dan c, als je c rails bewerkt kan dat ook super mooi zijn.
c is ook makkelijk in gebruik, en maak bij mij ook haast geen geluid, zonder kurk of wat eronder, bij een trein hoort een beetje geluid, en voor de rest trilt het niet door ofzo.
groeten mark
M-rails een klein stukje heeft c-rails.
En op de club met c-rails en k-rails
C-rail............
Toevoeging zou kunnen zijn dat:
1: Een bepaalde overzicht over wie wat gebruikt
2: Als iemand het over zijn modelspoor onderwerpen heeft dan weet je welke rails iemand gebruikt. Net als je zou kunnen doen voor, model, start baan, eind baan............enz enz..
Marcel
C-rail, maar aangezien ik een startersetje heb ben ik aan het overwegen om voornamelijk de rest k-rail te gebruiken. qua prijs scheelt het niet veel (voor zover ik kan zien) maar ziet er wel 'realistischer' uit.
Nadeel vind ik (voor zover ik nu kan beoordelen) de wisselombouw; die is zo 'aanwezig' terwijl dit bij C-rail niet zo is.
verder heb ik uit mijn 'jeugd' (kleine 28 jaar geleden schat ik) nog een flinke zwik M-rail, maar die is zo oud en versleten dat ik die niet meer wil inzetten voor mijn digitale materieel.
Misschien een idee om de pro- / con's van C-rail / M-rail / K-rail uiteen te zetten?
Als je eenmaal M rails hebt blijf je er bij, zeker de hoeveelheid die ik heb valt in C en/of K rails niet te betalen als je wilt overstappen.
Als ik opnieuw moet beginnen dan zegt C rails mij het meeste want de radiussen spreken aan!
Gr. Fred
Ik gebruik C-rails.
Gewoon, omdat het steviger cq robuuster is als de K-rail.
Ook de stroom overdracht tussen de rail stukken zijn stabieler.
Een reden was ook, omdat de startset die ik kocht, c-rail bevatte.
En met wat handigheid is ook de c-rail best natuurgetrouw te maken.
Charlie.
PS.
Misschien handig om een poll hierover te starten?
Ik denk, dat een moderator deze nog wel boven in kan invoegen?
g rails
Citaat van: Ron op maandag 22 oktober 2007, 21:19:39
g rails
en waar is dat te verkrijgen ???
de productendatabase van marklin kent g rails niet..............................
Citaat van: woodymax op maandag 22 oktober 2007, 21:21:12
Citaat van: Ron op maandag 22 oktober 2007, 21:19:39
g rails
en waar is dat te verkrijgen ???
de productendatabase van marklin kent g rails niet..............................
gordijn rails
Citaat van: Ron op maandag 22 oktober 2007, 21:33:04
Citaat van: woodymax op maandag 22 oktober 2007, 21:21:12
Citaat van: Ron op maandag 22 oktober 2007, 21:19:39
g rails
en waar is dat te verkrijgen ???
de productendatabase van marklin kent g rails niet..............................
gordijn rails
ow, en welk merk locs rijdt daar overheeng garklin ???
Hallo,
langs de wanden, in de rondte,
zeer grote K-rail baan, door de enorme flexibiliteit...
en natuurgetrouw (vind ik)
En in het midden een C-rail baan, omdat ik die zo strak vind,
en met probleemloze signaaloverdracht .
Ik vind ze gewoon alletwee wat hebben, gek he?
groeten
Crail in de tunnel en schaduw station omdat ik denk dat het dan bij storing en mankementen makkelijk op te lossen is door dat je het makkelijk monteert en demonteert. ( vaste pasvorm).
En K rail voor het zicht gedeelte. Omdat je het naar mijn mening natuurgetrouw kunt aan leggen ( mooie flauwe bogen. C rail houd toch op bij radius 5.
Gr Arnout.
k en c rails,
mark
M-rails, ik heb wel C-rails maar ik vind de kwaliteit bedroevend :(. Als je voorzichtig de railsen wilt los halen, breken er al kleine stukjes af :shock: :? :(.
Met K-rails heb ik geen ervaring dus daar kan ik niet over oordelen.
Nee zoals ik er nu over denk ,geef mij maar die goede oude vertrouwde M-rails.
Groeten,
Richard
C-rails... Ik had al wat m-rails maar toen ik een digitale startset ging kopen maar gelijk overgestapt omdat ik het er mooier uit vind zien dan m-rails,
K-rails geen ervaring mee maar is wel het meest "echt".
Bas
Heb C rails genomen. Vindt de wissels mooier en je kan er prima je draden onder door voeren. Met veel geduld en uren kan je de C rails super realistisch maken.
Ronald :D
Moet nog starten met de bouw van een baan. Ik ga zowiezo C-rails gebuiken voor de schaduwstations en alle verdekte sporen. Ga hier gebruik maken van alleen slanke wissels en grote bogen(R3 - R5).
Heb nog een grote verzameling K-rails. Ben nog aan het twijfelen om deze of te verkopen of te gaan gebruiken voor de zichtbare trajecten.
In het C-rail assortiment mis ik nog boog R10 voor de zogenaamde "Parade trajecten". Ook een station "in een bocht" vindt ik mooi. Met K-rails is dit geen probleem, hier kan men namelijk gebruik maken van Flexrails.
Groetjes, John
ik rijdt c- rails en ben er erg tevreden mee (ondanks dat het soms erg veel pijn doet in de portomonnee )
groet robert
Verstokt M-rail rijder :P
Citaat van: Janus op dinsdag 23 oktober 2007, 01:52:23
Verstokt M-rail rijder :P
Janus,
Met jou kan ik praten, over geluid, roest piepen (soms) echte tikketik zoals het hoort etc. Goed bijhouden en het rijdt (niet) geluidloos maar wel goed! Vooral de later uitgebrachte wissels (5134 uit het hoofd) geven in de stations omgeving veel meer mogelijkheden.
Gr. Fred.
Citaat van: BR 41 op maandag 22 oktober 2007, 21:17:21
Misschien handig om een poll hierover te starten?
In dit draadje (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=5494.0) is al een poll te vinden die hier wel hééél erg op lijkt... :)
Maareh, M-rails rule! Natuurlijk. 8)
Groetjes,
Kiezel
C rail.
Dat is veel makkelijker :D
Groeten,
Martin Nuij
K rails.
En ik heb geen excuus waarom.
Fred
K-rails
Omdat ik een zeer realitische is en je kunt je eigen ballast er onder maken
Tim
Citaat van: martinmack op dinsdag 23 oktober 2007, 09:43:49
C rail.
Dat is veel makkelijker :D
Groeten,
Martin Nuij
Helemaal mee eens.
Komt ook doordat de startsets bijna allemaal c-rail zijn.
Dennis
Voor mij is het: C-rail
Het materiaal wat ik nog heb: Overwegend C-rail.
M-rails zijn niet meer van deze tijd: gestanst blik en uit produktie.
De railasjes en verbindingslipjes zijn zwakke punten.
K-rail is ook al wat gedateerd, zo is de railstaaf te hoog;vergelijk deze maar eens met de C-rail, bovendien heeft deze rail een moeilijke en lastige geometrie: zeer veel aanvullingsstukjes nodig bij wisselstraten, daarentegen is er wel een flexrail.
De opmerking die eerder in het topic viel dat C-rail robuuster is waag ik te betwijfelen.
Op K-rail kun je staan > let wel je voet zetten dus niet stampen(!)
Op de C-rail durf ik mijn 86 niet te zetten.
Wel kunnen de lipjes van oudere K-rail uitbuigen wat gevolg heeft voor goede stroomafname en goede onderlinge aansluiting.
K-rail is wel aanbevelenswaardig voor modulebanen.
Bovendien rijden de treinen er mooi en rustig over daar in doet deze rail niet onder op de C-rail!
Ik had vroeger een grote baan met K-rails dus weet alle voor en tegens ook in relatie tot de C-rail.
Ik gebruik alle drie. Mag dat ook? ;-)
we veranderen nog al eens van ontwerp, de c-rail is daar ideaal voor.
het ligt altijd recht en sluit altijd aan.
Met C-rail.
Heb M en K rail gehad. K-rail is wel mooier.
Vind C-rail minder storingen hebben.
C - rails
Enne het is toch mooi een beetje geluid, een echte trein is toch ook niet geluidloos.
Mvg Chris oftewel Keigaaf - treintjes
Citaat van: Baanloos op dinsdag 23 oktober 2007, 19:29:28
Voor mij is het: C-rail
Het materiaal wat ik nog heb: Overwegend C-rail.
M-rails zijn niet meer van deze tijd: gestanst blik en uit produktie.
De railasjes en verbindingslipjes zijn zwakke punten.
K-rail is ook al wat gedateerd, zo is de railstaaf te hoog;vergelijk deze maar eens met de C-rail, bovendien heeft deze rail een moeilijke en lastige geometrie: zeer veel aanvullingsstukjes nodig bij wisselstraten, daarentegen is er wel een flexrail.
De opmerking die eerder in het topic viel dat C-rail robuuster is waag ik te betwijfelen.
Op K-rail kun je staan > let wel je voet zetten dus niet stampen(!)
Op de C-rail durf ik mijn 86 niet te zetten.
Wel kunnen de lipjes van oudere K-rail uitbuigen wat gevolg heeft voor goede stroomafname en goede onderlinge aansluiting.
K-rail is wel aanbevelenswaardig voor modulebanen.
Bovendien rijden de treinen er mooi en rustig over daar in doet deze rail niet onder op de C-rail!
Ik had vroeger een grote baan met K-rails dus weet alle voor en tegens ook in relatie tot de C-rail.
Ben er laatst per ongeluk opgestaan.
geen krak niets, mijn mening is dus lekker stevig.
Dennis
ps: ik weeg een kleine 60kg
POLL TOEGEVOEGD !!
M-Rails, ook omdat we te veel rails op de baan hebben liggen om dat te vervangen (gaat aardig in de papieren lopen).
had nog niet gestemd
maar c-rails dus
groet robert
Citaat van: remcy op woensdag 24 oktober 2007, 00:49:45
had nog niet gestemd
maar c-rails dus
Voor mij hetzelfde :).
Marcel
i krij met de 3
schaduwstation M
paradebaan K
station C
ik rij dus met M rail. We hebben wel 1 startsetje met C en 2 koppel rail M-C, maar voorlopig blijft het M.
Ik rij met C-rail,het beste wat er op de markt is voor digitale gebruikers.
En persoonlijk vind ik hem erg mooi...
Groetjes Huib
Ik rij met K-rails.
Citaat van: Huib op woensdag 24 oktober 2007, 19:10:31
Ik rij met C-rail,het beste wat er op de markt is voor digitale gebruikers.
Daar kunnen de meningen over verdeelt zijn. :shock:
Als je K-rail goed voorbereid werkt dat net zo goed als C-rails.
Maar ja, zo heeft alles zijn voor en tegens.
Zelf merk ik in de praktijk hier eigenlijk niets van dat er verschil in zou moeten zitten.
Citaat van: AC rocks DC op woensdag 24 oktober 2007, 10:06:05
schaduwstation M
paradebaan K
station C
Wij rijden hier volgens hetzelfde principe...
Groetjes,
Kees
Ik rij C-rails en een heel klein stukje M rails, voor de kijkers een stukje herkenning van vroeger, a tribute to M.
M voor de schaduwstations
K voor alle doorgaande sporen en alles wat in het zicht is
C voor de testbaan
gewoon helemaal C!!
lekker modern, perfect voor digitaal.
Groetjes
Maurice
Zoals hierboven is vermeldt rijd ik ook C rails.
Geen M of K alhoewel K rail ook mooi is. :P :D
Groetjes Antal
C 8)
Citaat van: kippenlijntje op vrijdag 26 oktober 2007, 21:56:41
Zoals hierboven is vermeldt rijd ik ook C rails.
Geen M of K alhoewel K rail ook mooi is. :P :D
Ik rij ook met C-rail maar K-rail vindt ik ook net zo mooi.
Henk-Jan.
Met C en K voor aan de draaischijf.
Groeten Piwie.
Hoi
Ik rij voornamelijk met M rails alleen bij de draaischijf en lange stukken maak ik gebruik van K rails.
Groet
Richard
K-en C-rail...Met de K-rail en zeker met de flexibele 1 meter rail K.
kan je zelf bepalen hoe je bv. een bocht wilt maken. Een station in een flauwe bocht maken behoort dan tot de mogelijkheden.Ook een eigen bedding maken is dan mogelijk. Veel realistischer. Het is wel veel bewerkelijker, kans op sluiting enz. Ach het doet er eigenlijk niet toe...Of je nu M-,K-, of C.rijdt. Voor de portemonnee is M het aantrekkelijkst.
zeker weten en daarom rij ik mrail :lol:
Ikke nog helemaal nergens mee, zit nu pas in de fase dat m'n 'tafel' pas net klaar is..
Heb wel een mooie verzameling aan m-rails en heb het afgelopen jaar een starset (c1, c3) + c2 en c4 gekocht..
De uitdaging is nu dit samen te smeden tot een mooie baan (met als het even kan maar 2 koppelrails c-m...).
Mijn vraag is nu wat jullie er van vinden: is het zo raar als C- en M- rails vlak langs/bij elkaar lopen, of zelfs allebij langs het station komen? Bij het Grootspoor zijn toch ook niet altijd alle sporen al voorzien van de nieuwste ballast? Heeft iemand het ook zo, of wordt de M- echt merendeels op de achtergrond gebruikt?
grt
sp
C + K. Vanwege de flexi-rails en een draaischijf (Flm 6652): k en de rest is c.
Groet, Paul
M+C:
Ik heb een grote baan met M-rails. http://web.inter.nl.net/users/bravocie/henkietrein/ (http://web.inter.nl.net/users/bravocie/henkietrein/)
Een kleine demobaan met C-rails.
En wil een uitbreiding van de grote baan maken met C-rails.
groetjes
Henk
C omdat we heel lang geleden een start baan voor Max kochten ( kerstman ) en de verkoper toen wist te vertellen dat dit voor digitaal was . Analoog begonnen met 1 treintje , lees onderschrift om te zien waar we nu zijn . Vrgr Riender en Max
Thuis heb ik een stukje c-rail en veel m-rails. Op de club gebruiken we k en c -rails.
Dus drie keer raden welke optie ik heb gekozen.
Gr.
Davy
Citaat van: Davy op woensdag 07 november 2007, 19:06:58
Thuis heb ik een stukje c-rail en veel m-rails. Op de club gebruiken we k en c -rails.
Dus drie keer raden welke optie ik heb gekozen.
Gr.
Davy
Geen flauw idee Davy........... :mrgreen:
Ik heb op C + K gestemd.
Ik ga namelijk op K rijden, maar aangezien ik ook wat C heb, zal dat er ook wel ergens tussen gepropt worden.
Hallo,
Ik ga rijden met C-rail en mijn schaduwstation wordt grotendeels uitgevoerd in M-rail inclusief de draaischijf (vanwege het nostalgische uiterlijk van de M-rail)
Ik rij C en M.
Alleen ligt alles hier nog op de grond, en heb ik nog niet heel veel C rails :x
Ik rij met M-rails, meeste spul is 40 a 50 jaar oud (van mijn vader geweest). Het loopt allemaal erg krakkemikkig maar heb vandaag verlooprailtjes naar C gekocht dus wie weet binnenkort ook een paar lijntjes C.
ik ben bang dat ik nu ff niet kan rijden ik ben een beetje besig (met een DVD...)
ik heb c rail liggen maar als ik mijn nieuwe baan ga maken (dat wort zomer 2008)
neem ik k rail om dat ik dan één schaduw stadion kan maken voor AC, DC en DCC moet je wel goed op letten hoe je dat schakelt anders krijg je kortsluiting
Ik reed even C maar NU rij ik K
Hoi
ik heb een c-rails module baan
vroeger reed ik op m-rails.
Groeten Martin
Ik heb mijn allereerste startsetje nog (M-rail) waar nu mijn zoons zich op uitleven :D
De 'Grote Nieuwe Baan' is C-rail.. maar het zou me niet verbazen als dat in de loop der tijd toch om gaat naar K-rail.. toch net ff realistischer..
Maar nu nog lekker experimenteren in C (in elkaar, uit elkaar, in elkaar, uit elkaar.... etc. etc.)
voornamelijk m rail omdat ik dat in de afgelopen jaren veel verzameld/gekocht heb en nu langzamerhand ook wat meer k rails erbij, oa vanwege minder storingen en de flexibele toepasbaarheid.
groeten,
Joram
op het moment rijd ik niet :)
Op dit moment heb ik nog maar twee modules met K-rails maar ik begrijp dat ik deze zonder al te veel problemen op C-rails kan aansluiten. Is K-rails veel duurder dan C-rails? Anders blijf ik op K-rails.
Nee, prijzen zijn vergelijkbaar :)
hoi
ik rijd al mn hele leven C rails. bevalt me goed, weinig storingen.
Er moet nog een optie bij eigenlijk:
Ik rijd met Modellgleise (serie 3900)
:D
En dan nog eentje erbij natuurlijk want ik rijd met M-rails en Modellgleise (dat wil zeggen als de baan ooit af komt want er ligt nog geen 10% van de rails op het moment). :?
Groetjes,
Kiezel :)
Ik heb C rails op de baan en K rails in de locdepot .
Hallo allemaal,
Ik houd het op de volgende railsoort:
MÄRKLIN METAALRAILS 5100, 5200, 3800 em 3900 (laatste 2 geproduceerd van 1953-1957)
De 3800 en 3900 zijn kwalitatief de beste rails, die Märklin geproduceerd heeft. (Het zijn de voorlopers van de Metaalrails 5100 en 5200 serie met puntcontacten.
De kwalitatief hoogwaardige bochten ( en langere rechte rails)benaderen de werkelijkheid van het NS-spoor het beste!!
Daarna komt de K-rails!!!!!!!!!!
Groetjes van Scooby (een 3800/3900 Märklin-fanaat)
m-rails bij schaduwspoor, de rest C-rails :D
Groeten Justus
Ik rij alleen met K rails
De bogen kun maken zoals je zelf wil
Je moogt er op staan , en ze breken niet
Je kun ze zelf op maat zagen , past altijd
Eric
M rail. Ik ben altijd diegene geweest die stelde dat voor mij de enige echte Marklin-rail de M-rail is. Ik baseerde dirt altijd op het feit dat ik vons dat een trein geluid dienst te maken en meer geluid als bij een M0-rail is bijna niet te krijgen., Nu ik echter in het bezit ben van meerdere 39 nrs met geluid dien ik mijn mening bij te stellen. Als deze juweeltjes rijden hoort men meer geratel van rails dan de rijgeluiden.
Ik denk ( ik weet het eigenlijk helemaal zeker) dat ik in het najaar als ik weer verder ga bouwen aan mijn baan ik alles zal vervangen door C of K rail.
Hallo Erik :)
Houd er in je keuze rekening mee dat het geluid van de sleper op de puco's van K-rails minder is dan op die van de C-rail :idea: Reden is dat de puco's van K-rail breder zijn en ietsje dieper in de baan liggen.
Vriendelijke groeten,
Rolf
ik rij nu nog altijd niet en heb het nog altijd druk
(nog altijd de DVD (van deze post (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=5983.msg90775#msg90775)) want windows Movie Maker is wat kwijt (de video overgangen en effecten :cry: :cry: :cry: :cry:))
en ik ben nog aan het ruziën met een fleischmann 50-serie die niet door de bochten wil
Hallo Allen,
sinds vandaag zijn mijn laatste M railtjes van mijn tafel verwijderd, en rij slechts nog uitsluitend met K rail, mijn zoon overigens alleen met C rail.
met vriendelijke groet,
Walter
Je kan de C-rail ook helemaal niet meer terugvinden......kijk maar in mijn topic de baan van Ronald V.
Ik heb de C-rail helemaal bewerkt met ballast.
Groet Ronald
Hallo allemaal,
Voornamelijk K-rails en een klein stukje C-rail. Plus nog meters Peco-rails met een extra lasdraad als 3e rail in de schaduw stations. Hartstikke goedkoop, 6 euro de meter.
De bogen zijn veel mooier te leggen met flex. K-rail.
De C-rail is veel robuuster dan K-of M-rail. De kontakten zijn heel geschikt voor digitaal.
Groet
Wil Tweeendrie
en ikke nu ook officieel met M rails :lol: :lol:
groet robert
En ik dus ook M-rail!
Groet Bernard
C 8)
maar heb nog een kleine treinbaan bij mijn vader en die si met M :)
heb zelf nog veel m rails liggen maar ben nu naar c vandaar mijn naam
m-baandoorn
roderick
De M van Marklin natuurlijk! lekker herrie maken, nostalgie. Erg betrouwbaar, zeker icm een lux zuiger/slijper.
jw
ik heb gestemd op c+k,omdat ik als de baan uitgebreid zal worden,dat met k-rail zal gebeuren,ik heb mezelf over de streep getrokken om iets nieuws te doen!
Mijn baan is opgebouwd met C+K rails.
De M-rails (grote baan) zitten nog in de dozen met analoog materiaal opgeborgen, moet in de toekomst wel weer gebruikt worden.
Sinds kort heb ik nu ook een groot aantal K-rails en wissels uit de 2100 serie, dit rijdt ook wel goed maar is wat gevoeliger voor roest en vuil.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Ome Dick rijdt met K en C-rails. C is gemakkelijk aan te leggen en met wat geduld zijn ze net echt te maken door de ruimte bv. op te vullen. K rails zijn wat reeel. Je kan zelf een bedding maken, maar ze zijn wel storing gevoelig. Je moet heel precies te werk gaan. Ook een voordeel is dat je met de flexibele rail zelf bv. een station in een bocht kan aanleggen. Alles heeft voordelen em nadelen. Wat mij opvalt is dat er toch nog veel rijden op de o zo bekende M-rail. Groeten OmeDick
ik ga een beetje achteruit:
ben van zuiver C-rail overgestapt op C-rail icm M-rail ;)
Dennis
Citaat van: minirailz op woensdag 08 oktober 2008, 20:06:46
ik ga een beetje achteruit:
ben van zuiver C-rail overgestapt op C-rail icm M-rail ;)
Dennis
Is dit wel een achteruitgang ??
Persoonlijk vind ik M-rail een prachtig geluid hebben terwijl dat in C veel meer gedempt is. Maar ja..... smaken verschillen :mrgreen:
Ik gebruik k-rails omdat ik die nu eenmaal al sinds 1975 heb. :wink:
Wel heb ik exemplaren van de eerste versie ervan (de 2100 serie met holprofiel rail afwijkend van de huidige 2200 serie) gebruikt voor een testbaantje. In mijn nog te maken sporenplan gebruik ik nog slechts de 2200 serie rails (waarvan ik een zo grote hoeveelheid heb dat overstappen voor mij niet loont). Bovendien wordt in mijn sporenplan in ontwikkeling veel gebruik gemaakt van flexrails.
Groot nadeel van k-rail: het is niet altijd verkrijgbaar in de winkel. :(
Groet,
Ronald
Ik rijd met C rails en er is een meter M rails gelegd, puur uit nostalgie, want dan zien de schenkers van weleer dat alles nog goed is..... en herkenbaar.
A tribute to the old days............ zal ik maar zeggen.
Ik rij op C-rails.
Ik vind de ballast mooi en handig om wissels elec. om te bouwen dat alles er in past.
Peter
G-rails 8)
Grotendeels C-rail. Maar de oude M-rails ga ik nu ook gebruiken. Zonde als ze ook maar in de doos liggen.
grt,
Dave
k-rail
met slanke wissels en flex
M rails. Massa's aanwezig, en daarom niet interessant om van systeem te wisselen.
Heb onlangs een draaischijf met ringlokloods op de kop getikt (7286), dus er komt nog een klein stukje K-rails bij :lol:
M-Rails, omdat ze mooi zijn en goedkoper dan c of k
YC52000 jij rijd dus met m rails omdat ze goedkoper zijn dan c of m :shock: wat is dan het verschil tussen m en m rails?
Hoe doen jullie dat toch? Ik rij eigenlijk alleen met mijn treinen. :mrgreen:
Citaat van: Johnnytrein op dinsdag 14 oktober 2008, 10:43:37
YC52000 jij rijd dus met m rails omdat ze goedkoper zijn dan c of m :shock: wat is dan het verschil tussen m en m rails?
oops,
Ik rij op C-rails maar bij de lokdepot en draaischijf met de lokloods gebruik ik K-rails.
Groet Wim.
Gisteren hele partij C rail mogen ontvangen van C-railMikel. Samen met Sascha gisteren een groot gedeelte van de baan reeds gelegd. Ik vind het super. Nagenoeg geen geluid meer en met slechts EEN aansluiting ( vooralsnog)loopt alles foutloos.
Het was een klein ribje uit mijn lijf maar ik ben blij dat ik de M-rail heb vervangen.
Erik
Proud to be a M-raildriver! 8)
C-rails
Marcel
C-rails Rules!!! 8)
C-Rails
Tillig :D
C-rails :!:
Pieter
aanwezig:
een hele boel M-rails uit een ver verleden, veel te duur geweest om te dumpen
C-rails uit startset en aanvullingsdozen
gewenst:
K-rails, omdat ik die veel mooier vind dan die andere 2 soorten.
ik vind C-rails een moderne versie M-rails en bijna net zo lelijk.
C & M is ca. 1cm dik dus in het echt 87cm. heb ik nog nooit gezien aan de overweg. lukt volgens mij ook niet om er met mijn auto overheen te komen :lol:
héél véél fonkelnieuwe C-rails hier ;-)
en een héél klein beetje K-rails (voor m'n lokdepot en lokloods.
K-rails want we doen aan modelbouw!
Kennen jullie de Alpha speelsetjes van marklin nog? Daar was C-rails voor bedoeld...
groet, Bram
Ik heb c-rails.
Een voordeel vindt ik dat dingen als wisselaandrijving onder de rails passen en je wat dat betreft dus geen problemen hebt.
Nadeel om het realistisch uit te laten zien zul je zelf iets moeten doen..
Mathijs
Ik rij met alleen maar c-rails.
ik rij alleen met M-Rail
Ik gebruik uitsluitend C-rails. Betrouwbare doorgave van digitale signalen, en ach, een beetje fijn grind, schotter en grasstrooisel doet wonderen :lol:........de bedding vind ik namelijk niet om aan te zien :?
Ik heb eerst met M-rails gereden, maar had veel storing in de digitale besturing.
Heb sinds de herfstvakantie C-rail, een hele investering maar zeker de moeite waard.
De treinen rijden veel beter en het geluid is ook stukken minder.
Groetjes Jac.
Hallo,
Ik rij met c-rail, en voor het schaduwstation gebruik ik m-rail, die had ik er toch nog liggen.
C- rail vind ik persoonlijk de mooiste, maar smaken varschillen.
Groet Herman.
c-rail, maar dan van trix :wink:
C rails märklín, ! :D
Ik rij niet met c of k of m, ook niet op c of k of m!
Ik rij op G :)
hoi
mijn grote baan is k-rails en het testbaantje is c-rails
en Nameless ben jij de leukste thuis
gerard5663
Citaat van: gerard5663 op dinsdag 06 januari 2009, 17:40:33
hoi
mijn grote baan is k-rails en het testbaantje is c-rails
en Nameless ben jij de leukste thuis
gerard5663
Ik rij met LGB en dat is G-schaal dus G-rails :)
Maarre, ik ben vaak wel de leukste thuis, mijn vader is soms grappiger :P
Citaat van: huub op dinsdag 30 december 2008, 18:51:47
aanwezig:
een hele boel M-rails uit een ver verleden, veel te duur geweest om te dumpen
C-rails uit startset en aanvullingsdozen
gewenst:
K-rails, omdat ik die veel mooier vind dan die andere 2 soorten.
ik vind C-rails een moderne versie M-rails en bijna net zo lelijk.
C & M is ca. 1cm dik dus in het echt 87cm. heb ik nog nooit gezien aan de overweg. lukt volgens mij ook niet om er met mijn auto overheen te komen :lol:
Dit is alvast het antwoord over de rails :lol: als je ze zo lelijk vind kun je ze het beste aan mij verkopen :mrgreen: Ik heb alleen geen k-rails voor je, helaas.
Ik rijd met c-rails
Groet, Lesley
Ik rijd met fiets, auto of openbaar vervoer.
M'n Märklin treintjes rijden op M rails.
M'n schaal N treintjes rijden op Fleischmann rails.
M'n Schaal IIm treintjes rijden op LGB rails.
Bij m'n baan in planning ga ik uit van c-rail in het schaduwstation en K-rail op de zichtbare plaatsen.
Maar het kan best zo zijn dat de hele baan K-rail gaat worden.
Gr, Yuri
C :D
c-rails (bijna natuurlijk)
Hoorde onlangs iemand zeggen dat de "K" ergens voor staat.
Maar is dat ook werkelijk zo?
Als ik eerlijk ben vind ik K beter smoelen dan C.
Citaat van: Rieske op maandag 23 augustus 2010, 14:21:40
c-rails (bijna natuurlijk)
Hoorde onlangs iemand zeggen dat de "K" ergens voor staat.
Maar is dat ook werkelijk zo?
Als ik eerlijk ben vind ik K beter smoelen dan C.
K staat voor Kunststoff, kunststofrails dus. In de jaren '60 ontwikkeld als alternatief voor M-rails om zo het wat meer professionele publiek te trekken voor Märklin. Andere merken hadden per slot van rekening al jaren vergelijkbare rails voor gelijkstroom.
Het wordt ook wel de "eliterail" genoemd, voornamelijk omdat het duurder is en je bent niet klaar met de rails alleen (je moet zelf de bedding aanbrengen).
Persoonlijk vind ik het geweldige rails om mee te werken en alles wat zichtbaar is op mijn baan is in K-Rails uitgevoerd, het schaduwstation met de keerlussen en de uitwijksporen volledig in M.
Ik rijd m-rails (analoog) en k-rails (digitaal) door elkaar heen (Eigenlijk twee banen op 1 baan)
pixon
Ik heb c rails digitaal. Zeer fijn rails.
hier nog dozen vol met M rail!
Ik rijd 100% analoog met M-rails. Heerlijk nostalgisch, was mijn eerste kennismaking met de treintjes op 6 jarige leeftijd en een overstap is nu echt niet meer te betalen. Maar ik wil helemaal niet overstappen, dus is het geen issue! En via marktplaats kun je nog bakken vol nieuw spul scoren. Hoewel ik het idee heb dat goede analoge ouderwetse loc's minder te vinden zijn!
Ton
Citaat van: Mens op maandag 23 augustus 2010, 17:25:05
Ik rijd 100% analoog met M-rails. Heerlijk nostalgisch, was mijn eerste kennismaking met de treintjes op 6 jarige leeftijd en een overstap is nu echt niet meer te betalen. Maar ik wil helemaal niet overstappen, dus is het geen issue! En via marktplaats kun je nog bakken vol nieuw spul scoren. Hoewel ik het idee heb dat goede analoge ouderwetse loc's minder te vinden zijn!
Ton
De meeste rails die nu op de baan liggen van mij zijn de laaste uitvoering van de M rails, ziet er ook beter uit vind ik 8)
Gr Einte
Hier alleen m-rails, om de eenvoudige reden dat hier 2de hands betaalbaar aan te komen is
m rails
ooit begonnen met M rails (de treintjes van papa gekregen)
maar kocht dan een setje met C rails dus M weg gedaan
dan K rails maar ga terug over op C rails en de k rails die ik heb ga ik gebruiken op een opstel spoor
K rails rijden goed maar de wissel aandrijving van de 3 weg wissel ligt te hoog ik kan er niet met mijn ls - models reeks 13 op afbuigen want dan raakt hij de aandrijving
Citaat van: Kermit65 op maandag 23 augustus 2010, 15:06:22
Citaat van: Rieske op maandag 23 augustus 2010, 14:21:40
c-rails (bijna natuurlijk)
Hoorde onlangs iemand zeggen dat de "K" ergens voor staat.
Maar is dat ook werkelijk zo?
Als ik eerlijk ben vind ik K beter smoelen dan C.
K staat voor Kunststoff, kunststofrails dus.
Nee "hij" bedoelde daar toch iets anders mee.
Kom
Uit
Tilburg
Rails ( om het netjes te houden)
Ik hoor ook vertellen dat K-rails niet meer geproduceerd wordt? Is dat zo?
Wat is daar de rede dan van?
Ik laat de treine rijden op c-rails, totalen lengte aan c-rails +/- 30 meter schat ik.
Ik heb wel wat m-rails paar wissels stoot blok met verlichting en nog een overweg van m-rails
Zowat een doos vol wordt heel zelden opgebouwd is wel in zeer goede staat.
Laat hier dan wel eens oude loc op rijden, het geluid van m-rails vind ik aangenamer dan van c-rails.
groetjes Ger
Citaat van: Rieske op maandag 23 augustus 2010, 19:03:04
Nee "hij" bedoelde daar toch iets anders mee.
Kom
Uit
Tilburg
Rails ( om het netjes te houden)
Ik hoor ook vertellen dat K-rails niet meer geproduceerd wordt? Is dat zo?
Wat is daar de rede dan van?
Volgens mij projecteer je je eigen ervaringen nu, maar K-Rails wordt nog steeds geproduceerd. M* zou wel gek zijn om het uit het assortiment te halen, dan verliezen ze een heel groot deel van hun klantenbestand.
Overigens zijn de machines waarmee al die M-Rails zijn gemaakt er nog steeds naar ik mij heb laten vertellen. Ze zouden dus ooit nog een keer kunnen worden gebruikt voor een soort Retro-serie misschien, of op speciaal verzoek wellicht.
Weet iemand daar iets meer van?
Citaat van: Kermit65 op maandag 23 augustus 2010, 21:05:21
Citaat van: Rieske op maandag 23 augustus 2010, 19:03:04
Nee "hij" bedoelde daar toch iets anders mee.
Kom
Uit
Tilburg
Rails ( om het netjes te houden)
Ik hoor ook vertellen dat K-rails niet meer geproduceerd wordt? Is dat zo?
Wat is daar de rede dan van?
Volgens mij projecteer je je eigen ervaringen nu, maar K-Rails wordt nog steeds geproduceerd. M* zou wel gek zijn om het uit het assortiment te halen, dan verliezen ze een heel groot deel van hun klantenbestand.
Nee ik bedoelde er niets mee, projecteer ook niet uit eigen ervaring.
Ik kan/kon namelijk ook niet geloven dat K-rails uit het assortiment gehaald zou zijn. Omdat ik juist denk dat dit de mooiste rails is. ( ook al heb ik zelf C-rails)
Maar goed de K staat dus voor kwaliteit?
ik dacht de k voor kunstof :lol:
de k voor kwaliteit heb je eerder met de m-rails en met c-rails, die zijn kwalitatief toch wat beter dan de k, (k gaat eerder stuk etc... :()
Hoi Allen,
Ik houd het (voorlopig) op K-rails. Ik maak veel gebruik van de bezetmelding via de massa en ook vind ik de flex-rails een uitkomst voor zeer flauwe bochten, want de 2251 is vaak te scherp. Verder alleen slanke wissels (nieuw type).
Ik heb per ongeluk 1 oude rai lmet holle rails gebruikt. Deze geeft snel storing, dus niet gebruiken.
Wellicht in de toekomst ook nog gelijkstroom rijden tegelijkertijd met wisselstroom via speciale modules aan de rails. Iets voor inde toekomst. Nu eerst de baan verder afbouwen en een tweede keerlus bouwen, zodat ik niet in 1 ovaal hoef te blijven rijden.
Groet,
Bert
Ik ben nu bezig met alle zichtbare sporen te leggen in K-rails, want dat vind ik het allermooiste, zeker ook om straks te gaan ballasten. Ik vind het heel erg jammer dat M* de K rails niet verder door ontwikkeld en dat er niet nog een extra radius beschikbaar is tussen R2 (2231) en R4 (2241), en een buitenspoor bocht van de 2274. Dat is op te lossen met flexrail maar uiteraard blijft dat een berg werk als je een grote baan met flauwe bochten wil gaan leggen.
Verder zit er een foutje in de geometrie als je met de slanke kruiswissel gaat werken, maar ook dat is op te lossen met de flexrail. Een extra, nòg slankere wissel en slanke drieweg wissel zou ook heel gaaf in het assortiment zijn.
Ook de wisselaandrijvingen van de K rails blijken bij diverse mensen nogal wat te haperen, dus hier blijkt dat diverse mensen aanraden met servo's en servo decoders te gaan werken om ze aan te drijven. Voor mijn schaduwstation en klimspiraal gebruik ik C-rails, want dan heb ik daarvoor R2 en R3, wat lekker makkelijk werkt, en de wissels van C rails haperen (voorlopig) nog niet :-)
Groeten Jake
K rails worden nog altijd gemaakt maar niet meer in start sets of uitbreiding sets
gestoken om kosten te besparen
eehhh,
wat is c k of m rails?
qua marklin ken ik kunstofrails, zeg ik maar zo, gewoon als gelijkstroom met bielzen en dan nog middenrails stippen erop, en van die rails met bedding en al van ijzer, die hele oude.
maar wat nou dit of dat is? en dan 3 soorten??
Citaat van: ndb op dinsdag 24 augustus 2010, 04:24:22
eehhh,
wat is c k of m rails?
C-rails -(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sY5r_llqIPiXbIfcwONxnsEiuY1sZpc5HU_S5p5Zs3Vc=/http://www.sjaakshobbyshop.nl/bmz_cache/a/a29f1835b3b0b67da2c773711ac7126d.image.150x106.jpg)
M-Rails - (https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s_gJmwXlygTt9uYK6IB5klhb3PjB-zzMrBx7N7bUSC4E=/http://static.tweedehandstreinen.nl/Global/Files/ProductPhotos/Large/3041805.JPG)
K-rails - (https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s6eP5O6iqz1WNsI51MCXhuiFWxllu0S6P8Rm-uPBuw5E=/http://www.sjaakshobbyshop.nl/images/marklin-k-rail-logo-100.jpg)
Groet, Lesley
ok dus m = marklin middenrail metalrails
k is kunststof rails
en c is cultuurrails, met netjes schotter enz. :-)
Volgens mij staat de C in c rails voor click rails.
Citaat van: Johnnytrein op dinsdag 24 augustus 2010, 08:50:02
Volgens mij staat de C in c rails voor click rails.
Bijna. Ik heb 't even opgezocht in een boekje wat Märklin in 2001 uitgaf over haar railsystemen:
M: Metallgleis (Metalen Rail). Tot 1947 uitgevoerd met doorlopende middenleider, daarna de bekende PunktKontakte (puko's). Er is bijna 9800 kilometer totaal aan M-Rails gemaakt in Göppingen;
K: Kunststoff Gleis (Kunststof Rail). In 1959 al begon M* met de ontwikkeling hiervan waarbij de rails aanvankelijk in metaal werden uitgevoerd. Dit bleek niet te voldoen (storingsgevoelig). In 1961 kwam K-rails op de (Duitse) markt met koperen rails op kunststoffen bielzen. De eerste versies waren gevoelig voor veel in- en uitbouwen, de contacten verbogen te snel. Verbeterd in 1969. Het systeem werd langzaam uitgebouwd en in 1983 kwam de laatste railvariant op de markt. De rails zelf zijn later nog een keer aangepast en hebben een iets andere vorm gekregen. Oorspronkelijk bedacht voor het veeleisende publiek.
C: Combi Gleis; afgeleid van het geflopte Alpha-Gleis, wat bedoeld was voor zeer jonge kinderen. Het systeem moest makkelijk te gebruiken zijn en stabiel, bovendien moest een volwassene er op kunnen staan (80 kg) omdat men er met het Alpha Gleis van uitging dat dit in de woon- of kinderkamer op de grond werd gelegd en er wel eens op gelopen zou kunnen worden. De eerste serie Alpha-rail was lichtkleurig en had zwarte dwarsliggers, op natuurgetrouwheid werd niet gelet omdat ook de Alpha-railvoertuigen fantasiemodellen waren. In de verbeterde versie kennen we het tegenwoordig als de vervanger van M-Rails waarbij de bedding natuurgetrouwer is en de doorontwikkeling ook veel aansluitmogelijkheden geeft. Zo kan er een IR-Box op worden aangesloten zodat ook bij Märklin draadloze bediening van locomotieven mogelijk is.
Ik gebruik M rails lekker robuust goedkoop en ijzersterk.
Kan je van de C rail niet zeggen er breken altijd stukjes af bij het uit elkaar halen al doe je nog zo voorzichtig,
Tony :D :P :lol:
C-rails, vind die toch het best :lol:
Mvg, Chopper
M-rails. Makkelijk uit elkaar te halen en lekker stevig. Niks over te klagen
ik rijd met K-rails.Serie 2200.Ingebed in Merkur/Noch
ik heb nog geen baan maar wel rails. ik heb een heleboel c-rails liggen omdat ik het heel goedkoop kon krijgen. bij mij een dorp verderop zit een handelaar die central stations uit start paketten haalt. ik was bij hem langs voor de ns 1739 en toen kon ik maar liefst 24x de 188mm rechte, 12x 172mm rechte, 48x r2 bochten, 24x r3 bochten en 2 wissels meenemen voor 30 euro. ik vroeg namelijk wat vraag je ervoor (ik dacht tegen de 100euro) en toen zei ie 3 tientjes.
mijn probleem is nu dat ik k-rails veel mooier en realistischer vind.....
gebruik dan je C-rails in schaduwgedeelten (schaduwstation)
Je kan die c rails aan mij schenken :? en K rails kopen. :D
M-Rails
:D
:D
:D
Vetgaaf
Citaat van: blauweengel op dinsdag 14 september 2010, 18:33:26
Ik gebruik M rails lekker robuust goedkoop en ijzersterk.
Kan je van de C rail niet zeggen er breken altijd stukjes af bij het uit elkaar halen al doe je nog zo voorzichtig,
Tony :D :P :lol:
Dan moet ik je melden dat je rails hebt die ingeruild kan worden !
De oudere C-rails is niet helemaal goed en dat uit zich in die afbrekende hoekjes.
Mijn C-rails is nieuwer en er is nog geen enkel stukje uitgebroken, ondanks veelvuldig in- en uit elkaar halen.
Ik durf niet te zeggen of dat nog steeds zo is en wat het kost.
Misschien AlbertJan vragen, die weet dat hoogstwaarschijnlijk wel. Zoals bijna alles :D
Verder ben ik in bezit van alle 3 de railsystemen; ik heb er enige ervaring mee:
M-rails: ziet er nostalgisch uit, bij (zo goed als) nieuw spul is er prima mee te rijden.
K-rails: mij favoriet, ziet er het meest echt uit plus de mogelijkheid van flexrails. Liefst nieuw spul gebruiken.
C-rails: werkt technisch gewoon het beste, maar is gewoon lelijk. En opgepast met reinigingsmiddelen ! Verf kan los laten.
En: je kan ze allemaal koppelen met speciale verlooprails......
grv Huub
Citaat van: huub op dinsdag 21 september 2010, 18:34:58
Citaat van: blauweengel op dinsdag 14 september 2010, 18:33:26
Ik gebruik M rails lekker robuust goedkoop en ijzersterk.
Kan je van de C rail niet zeggen er breken altijd stukjes af bij het uit elkaar halen al doe je nog zo voorzichtig,
Tony :D :P :lol:
M-rails: ziet er nostalgisch uit, bij (zo goed als) nieuw spul is er prima mee te rijden.
Bijna alle rails bij mij is nu de nieuwste M rails, en die rijd ook een stuk beter, nooit onsporingen, hoogstens bij een wissel.
Gr Einte
Citaat van: huub op dinsdag 21 september 2010, 18:34:58
Dan moet ik je melden dat je rails hebt die ingeruild kan worden !
De oudere C-rails is niet helemaal goed en dat uit zich in die afbrekende hoekjes.
Mijn C-rails is nieuwer en er is nog geen enkel stukje uitgebroken, ondanks veelvuldig in- en uit elkaar halen.
Ik durf niet te zeggen of dat nog steeds zo is en wat het kost.
Misschien AlbertJan vragen, die weet dat hoogstwaarschijnlijk wel. Zoals bijna alles :D
Ik ben dan geen AlbertJan, maar ik ben vorig jaar in Göppingen (erlebniswelt) geweest. Met 2 railstukjes die slecht waren streek men over hun hart, maar mijn engelsman werd echt niet ingewisseld. Moest maar een nieuwe kopen. Wellicht dat het weer veranderd is, maar dat was mijn ervaring wat betreft inwisselen van rails.
Laurent
Citaat van: Laurent op dinsdag 21 september 2010, 21:14:13
Citaat van: huub op dinsdag 21 september 2010, 18:34:58
Dan moet ik je melden dat je rails hebt die ingeruild kan worden !
De oudere C-rails is niet helemaal goed en dat uit zich in die afbrekende hoekjes.
Mijn C-rails is nieuwer en er is nog geen enkel stukje uitgebroken, ondanks veelvuldig in- en uit elkaar halen.
Ik durf niet te zeggen of dat nog steeds zo is en wat het kost.
Misschien AlbertJan vragen, die weet dat hoogstwaarschijnlijk wel. Zoals bijna alles :D
Ik ben dan geen AlbertJan, maar ik ben vorig jaar in Göppingen (erlebniswelt) geweest. Met 2 railstukjes die slecht waren streek men over hun hart, maar mijn engelsman werd echt niet ingewisseld. Moest maar een nieuwe kopen. Wellicht dat het weer veranderd is, maar dat was mijn ervaring wat betreft inwisselen van rails.
Laurent
klopt, dat het misschien ooit weer goed komt, dit zijn de jaartallen van voor 2000 trouwens
Ik rijd met de C-rail...
Wat ik altijd grappig vind is de mensen die niet rijden :P
Mijn mentor heeft dat ook, die koopt alles wat er nieuw van Märklin uit komt en wat leuk oogt en Nederlands is... hij heeft bijna 60 locs. Maar alles staat stil... zelfs de koploper en de 1800?? als ik me niet vergis... staan nog nieuw in de doos of op zijn kast in zijn kamer, heb ik met eigen ogen mogen aanschouwen. Tja een natuurkundige met heel veel treintjes is het...
Mvg. Falco
Falco, wat raar zeg jij rijd met c rails, :? ik laat mijn treinen rijden op c rails. Dat moet toch een speciaal zicht zijn rijdende rails. :D
@Falco: zo'n mentor zou ik ook wel willen hebben :shock:
Gr. Myron
hallo marklinmensen;
ik rij met m rails maar ga over naar k rails rijd rustiger en ziet inderdaad echter uit.
dus heb een mega partij m rails te koop,iemand interesse?
groet john.
Citaat van: falco1994 op dinsdag 21 september 2010, 22:08:05
Ik rijd met de C-rail...
Wat ik altijd grappig vind is de mensen die niet rijden :P
Mijn mentor heeft dat ook, die koopt alles wat er nieuw van Märklin uit komt en wat leuk oogt en Nederlands is... hij heeft bijna 60 locs. Maar alles staat stil... zelfs de koploper en de 1800?? als ik me niet vergis... staan nog nieuw in de doos of op zijn kast in zijn kamer, heb ik met eigen ogen mogen aanschouwen. Tja een natuurkundige met heel veel treintjes is het...
Mvg. Falco
Ik zou hem eens aanbieden om zijn treintjes in beweging te houden! Van dat stilstaan in doos worden ze ook niet goed van!
Correct me if I'm wrong, maar dat soort mensen verzamelen die treintjes puur voor het hebben, niet voor het rijden. Dus ik denk niet dat er voor die man veel voordeel te behalen valt bij al zijn treinen in topconditie houden (behalve ze schoon houden).
Bovendien misschien rijdt die man met elke loc eens in de week ofzo
Mathijs
Hallo allen,
In berichtje #123 staat dat mijn schaduwstation is uitgevoerd in M-rails, maar dat wordt nu vervangen door C-rails. Reden: te vaak ontsporingen op de wissels.
Groetjes Herman.
Hallo allemaal,
Ik rij zolang als K-rails al uit is met K-rails.
Daarvoor met M-rails.
En al mijn wissels zijn slanke wissels.
vr.gr. Günther.
ik heb M-rails en C-rails.
M-rails voornamelijk in de niet zichtbare plekken.
C-rails gekozen vanwege de mooie grote boogstralen inclusief ballast.
De M-rails wordt echter nu wel zo oud dat ik er bij mijn huidige baan al veel heb weggegooid.
C rail
werkt prettig
terugmelding vind ik eenvoudig en betrouwbaar te realiseren.
idem voor voedingen
fraai uiterlijk
K-rail vind ik overigens ook mooi, maar koos toch voor c-rail
Marcel
Hallo,
Ik rijd M-rails
Heb nog een heleboel over :(
Maar geen plek meer
Niels
Niels, ik weet wel plaats voor je rails hoor. Ze worden hier in dank aanvaard. :D
Niels daarom ben ik in Belgie gaan wonen, vanwege de ruimte :-)
Of doe het zoals Bert; in een oude Bloemenkas!! :-)
Groeten Jake
Ik rij met K rails, bijna allemaal serie 2200, maar zo hier een daar nog een enkele 2100.
Slanke wissels en (bijna overal) R4/R5 op de hoofdbaan.
Weinig problemen. Ik ben bij mijn laatste baan begonnen met een combinatie van M (schaduwstation en zo) en K . M vergde steeds meer onderhoud, dus uiteindelijk in etappes helemaal overgestapt op K rails.
Mijn locomotieven rijden op M-rails. Vanuit nostalgie een paar jaar geleden weer begonnen met het opbouwen van de baan. Bij mijn analoge baan horen gewoon de M-railstukken. Het geluid, de kleur en stevige constructie roepen bij mij het gevoel van vervlogen jaren op.
Oké, de industriecirkels zijn verdwenen en de meeste bochten liggen verscholen in de bergen.
Ik ben op beurzen vaak op zoek naar de laatste generatie M-rails (zonder die klemmen achter de puntcontacten)
Mijn volgende project wordt een Bahnbetrieb. Ik heb een nieuwe draaischijf en de rails naar de locloods betaat uit K-rails (ga ik inbedden in grijs gekleurd gips) Vanaf de lokloods gebruik ik overgangsrails van K naar M.
Ook heb ik bij forumleden gezien hoe mooi je, in ongeveer dezelfde kleur, tussen de sporen ballast kunt aanbrengen bij M-rails.
Vriendelijke groet,
Henk163
K-rails: mooier te ballasten, realistischer, meer mogelijkheden, flauwere bochten, meer passtukjes, en... de flexrai!
In m'n schaduwstation C-rails, betrouwbaar en stabiel voor minder onderhoud makkelijk door te slijpen met de dremel en Stevig voor onder in de modules. Voor de K-railwissels gebruik ik servo's onzichtbaar onder de tafel.
M-rails vind ik mooie nostalgie maar te haakse bochten en voor digitaal en natuurgetrouwe banen niet handig, plus ons helaas teveel geluid.
Groeten jake