3rail Forum
Modelbesprekingen => Ombouwen Märklin H0 Modellen => Topic gestart door: ErikW op woensdag 16 december 2015, 14:13:06
-
Hoi,
Heeft hier iemand al ervaringen met motorschild E306603? Volgens de beschrijving kan hier een kogellager in gezet worden, dus zonder boren. Welke kogellagers heb ik dan nodig?
Erik
-
Dat hangt van de asdikte van het anker af. Lager buitendiameter 4 mm, lagerdikte is 2mm.
Met groet,
Ben.
-
Erik,
Je kunt lagers nemen van 4.0x1.5x2.0mm gebruiken.
Die zijn bij Conrad verkrijgbaar, maar erg duur, ?5,79 p.s.
Je kunt beter op ebay.de zoeken.
-
Mijn leverancier: tusnelda44 op ebay.de. Heeft ook 5 x 2 x 2 voor de oudere motoren. Prettig geprijsd en zeer snelle levering.
-
Kijk eens in onze wiki, staat het perfect beschreven,
Ik koop de lagers bij de oosterburen, pas op bij wie je besteld, cnc is niet je van het kwa betrouwbaar leveren.
Is mijn mening en ervaring.
Gr. Jan
-
Mijn laatste bestelling bij CNC is nooit aangekomen en ik ben niet de enige, dus die kun je beter mijden.
Voor het Wiki artikel ==> Klik (http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Motoren_met_Rollagers).
-
Ik heb deze (http://www.ebay.com/itm/20PCS-681XZZ-1-5x4x2-mm-Metal-Shielded-Miniature-Ball-Bearing-FREESHIPPING-/261441613438?hash=item3cdf226e7e=) gebruikt voor mijn ombouw projecten.
20 lagers(10 loc's) voor $12,90 gratis thuis bezorgd.
Onder andere voor de Märklin 1139 (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=47922.msg903707#msg903707)
grt Piet.
-
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal inderdaad eens op ebay gaan snorren.
Mijn vraag was echter specifiek voor motorschild E306603, waar dus al een voldoende groot gat in zit voor een kogellager. Je hoeft dus niet meer zelf te boren, en het zit ook wat steviger.
-
Eerlijk gezegd zou ik het geld voor zo'n schild lekker in de zak houden. Het opboren van een motorschild is echt niet moeilijk, mits je een scherp boortje gebruikt. Ik gebruik bij voorkeur een goede kwaliteit houtboortje (4mm) met centerpunt, op een niet te hoog toerental. Door de centerpunt boor je keurig in het center (ook toevallig...) en zo'n boortje heeft met de kunststof geen enkele moeite. Geen kracht zetten, het boortje het werk laten doen! In kunststof wordt het geboorde gat altijd iets kleiner dan de diameter van de boor en dat zorgt ervoor dat je 4mm lager er mooi strak in past. De dikkere motorschilden van de driepolers (3.5mm dik) zijn trouwens ook prima bruikbaar; gewoon met een slijpschijfje - liefst diamant - in de Dremel dunner maken tot de gewenste 1.5mm. Leuk klusje voor een donkere avond!
-
Er zijn ook hss boren die een puntje hebben zoals de dewalt hss-g serie!
maar een veiliger oplossing is het maken van een boormal en dan met een kolomboormachine boren
-
Volgens mij zit het gaatje er al in Mark en wordt gevraagd naar het type kogellager...... ;)
-
Nog even over de boor: ik vind de getoonde hss niet zo prettig omdat hij vanuit het midden boort. De houtboortjes met centerpunt beginnen het plastic in te snijden aan de buitenkant van het te boren gat. Hierdoor kun je vanaf het begin controleren of het gat goed gecentreerd wordt. Mijn favoriete boortjes komen van Dremel (set 636) die 4 boortjes bevat (3,4,5 en 6mm).
Wat betreft de oorspronkelijke vraag: die is inderdaad allang beantwoord, maar een beetje ervaring delen kan soms een heleboel moeite en/of geld sparen.
-
Als we toch bezig zijn met boren, ik doe het met een centreerboor,
Gaat nooit mis 2mm zakt het in gat van het schild en 3,9 er achteraan , lager erin, en binnenkant
voorzie ik van een kwart druppel Locktide,
Tis allemaal niet zo spannend, :P :D
Gr. Jan
-
hvanschaik ik gebruik deze boren zowel prive als op mijn werk,deze boren niet het midden maar snijden de bovenkant er over de hele diameter uit(de snijkant staat haaks op de schacht)
Maar wat in nu de beste/makkelijkste te monteren lager diameter heb onder tussen 4,6 en 7mm voorbij zien komen?
-
Wat de hss boor betreft: die wil ik ook wel eens uitproberen. Ik zal eens kijken of DeWalt ze hier (=midden Zweden) ook levert, anders in Nederland aanschaffen. Wat betreft de kogellagers: voor de 1.5mm asjes - en dat zijn de meeste - is de lagermaat 4 x 2 x 1.5, dus 4 mm buiten, 2mm dik en 1.5 mm asgat. Voor de oudere schijfcollector motoren gebruik ik lagers van 5 x 2 x 2. Lagers van 7mm ken ik niet.
-
Het zou helpen als Erik de maat van het gat geeft........
Hier gaan we met 4mm diameter het niet redden vermoedt ik zomaar,
Afbeelding op het www geeft ogenschijnlijk een grotere diameter aan.
Gr. Jan
-
Het gat in het schild is getrapt, eerst de normale 5.5mm (=afstand tussen de borstelhouders) waarin de collector draait, dan het gat waarin het kogellager valt en dat lijkt me gezien het asgat gewoon 4mm. (bron: foto op Lokmusem.de)
-
Je moet dan even zoeken op dewalt hss-g extreme 2 en dan op ebay.co.uk daar zijn de prijzen het laagst weet zo alleen niet wat de verzendkosten doen omdat Zweden natuurlijk iets verder ligt heb ik het verleden een cassette van 1 tm 13 mm kunnen scoren voor minder dan 50 euro inclusief verzend prijs in nl is +- 120 euro.
-
Zo'n gaatje boor je gewoon met een boortje van pisbakkenstaal Mark. Niks dinges hss-g extreme. ;)
-
Intussen nog een schildje voorzien voor een forumlid. In een tijd van 2 min en 16 sec, :P :D
Tevens adres waar ik mijn lagers koop, inmiddels iets duurder nl 0,89 pleuricent p/st gaan per 10 St
Alle mogelelijke maten voor de knutselaar, 8o
Geen aandelen !! :o)
Gr. Jan
-
Da's nog steeds geen geld... :thumbup:
-
Heb laatst op mijn werk eens prijs opgevraagd bij onze lagerleverancier voor skf lagers met afdichting. Dan ben je al gouw 5-6 euro per stuk kwijt. Kwalitatief natuurlijk niet vergelijkbaar met de loempia-zooi die wij gebruiken, maar voor onze toepassing wat overdone denk ik.
Roy
-
Zo, voor dat geld boor ik lekker door met m'n Dremeltjes....
-
Hallo allemaal,
Ik zat vanavond op YouTube een filmpje te kijken over kogellagers in HLA motoren. Toen kwam ik dit topic tegen. Hierbij dus nog het filmpje van Ollis Modelbahnkeller:
https://youtu.be/GLbFR7dQpfE
Groet, Jasper.
-
Ik heb meerdere locomotieven in handen gehad met een flink uitgelubberd asgat in de borstelplaat, bijna nooit eentje met een uitgelopen lager aan de framezijde. Ik vraag me dan ook af hoe effectief het plaatsen van één lager aan de framezijde is...... Misschien had de maker niet van die mooie boortjes zoals hierboven beschreven :D
-
Als ik bijvoorbeeld mijn br v60 (37861) wil ombouwen naar lagers.
Moet ik dan 4x2x1.5 hebben 2x?
En de losse kapjes waarin de koolborstels zitten kun je los krijgen neem ik aan. (voor als je 1 origineel wilt houden)
Dit omdat ik graag van het smeren met olie af wil, moet de trein regelmatig schoon maken maar het euvel van stop-loop-stop-loop komt steeds weer.
Ondanks dat ik steeds minder ben gaan smeren (alleen drupje na het schoonmaken). Lampjes blijven branden, geluid ook, maar de trein stopt, rijd verder, stopt enz
Denk dat er koolborstel stof zich ophoopt in combinatie met vettigheid van de olie.
Vind de wormwiel veel fijner, daar hoef ik weinig aan te doen behalve af en toe controleren of het nog gesmeerd is.
En omdat ze regelmatig een rondje doen krijgt het weinig kans om uit te harden.
Ik wil die v60 ook graag wat meer onderhoudsarm maken, gebruik deze als rangeertrein bij lage snelheid.
S.v.p. Na he schoonmaken doet hij het weer een klein poosje echt goed (3uur draaitijd +/-) ook bij lage kruipstand, daarna komt het euvel terug.
Verder een prima treintje
Derk
-
Ja. 4x2x1,5.
-
Of je verpats je Marklin 37861 en koopt een ESU V60 die loopt heel mooi :D
-
haha, nee
deze past in mijn thema rond begin 60er jaren.
De br24 mfx past hier ook bij.
En ik ben nog niet zo ver om een ander merk te gebruiken :?
Of het moet identiek zijn, dat je hetzelfde zonder ombouwen krijgt.
de v60 is op zich een ideale rangeerloc, treintje niks op aan te merken.
Alleen de eigenaar die heeft wat meer moeite om deze te onderhouden cq smeren dan de br24 met worm. :?
Ik kan mij niet herinneren dat mijn oude "br81" (volgens mij) uit de delta periode nog met die oliewatjes bij de smeerplek hier ook zo snel last van had.
-
Slecht lopende motoren word vaak veroorzaakt door vuil tussen de collector plaatjes van het anker. Dit kan je verwijderen met een hobbymesje.
Groet Hans
-
@citaat
Beter in een potje met wasbenzine laten weken en daarna voorzichtig met een saté stokje weg peuteren, een braampje is zo gemaakt...
Groet, Anne W