Stichting 3rail Forum

Modelbesprekingen => Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken => Topic gestart door: Anne W op dinsdag 24 november 2015, 22:02:04

Titel: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op dinsdag 24 november 2015, 22:02:04
Ik heb een paar maanden geleden deze lok aangeschaft, nieuw, maar overjarig en ik kom wat rare dingen tegen.

Achter op het instructieboekje staat o.a. "07/09", wat betekent dat de lok uit 2009 komt, wie heeft er nog meer zo'n lok met achter op het instructieboekje "07/09" en de tweede vraag is of er eigenaardige gedragingen zijn?

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: 10103 op dinsdag 24 november 2015, 23:41:16
Hoi Anne,

Welke rare dingen ben je tegengekomen?
Ik heb zo'n loc, ook met 07/09 op het boekje staan. Mijn loc rijdt echt perfect, geen klachten over. Integendeel, het is mijn lievelingsloc geworden. Misschien wat verhard vet na al die jaren stilstaan?

Groet, Marc
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op woensdag 25 november 2015, 00:00:06
Beste Marc,

Nee hoor hij rijdt prima, maar ik heb hem nu twee keer, achteruit rijdend (cabine 2 voor), van richting zien veranderen en gelijk weer van richting zien veranderen, daarnaast reageert hij bij het optrekken niet op F4, (optrek- en afremvertraging uitgeschakeld).

Ik heb niet zo veel poten om op te staan richting Märklin, ik rijd op Motorola 27 stappen en ook DCC staat aan.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Kappa op woensdag 25 november 2015, 08:09:13
Ik heb deze loc ook, ze rijdt niet veel, maar dit soort problemen heb ik niet bij deze loc voor gehad.
Er zit overigens nu ook een andere decoder in.

Anne, heb je de loc decoder al eens een reset gegeven?
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op woensdag 25 november 2015, 10:06:29
Beste Ad,

Nee, ik heb nog niets gedaan, ik wil eerst analyseren, morgen bij de MSG/Den Bosch eerst eens rijden met de 6021 om te kijken of hij dan ook wat verkeerd doet en om vast te stellen of F4 met de 6021 ook geen invloed heeft op de optrekvertraging.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: nobody op woensdag 25 november 2015, 11:03:29
Anne, ik heb deze loc ook ===> klik (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20497.msg336918#msg336918)
Op het rijgedrag heb ik niets aan te merken.
Alleen start het geluid, at random, op. Zonder (voor mij althans) enige reden.
Ik bedoel hiermee, dat als de loc "geparkeerd" staat, het locgeluid "zomaar" aangaat.
Ik gebruik een Intellibox IR als besturingsapparaat.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Bassie op woensdag 25 november 2015, 13:10:51
Ik heb deze ook en nooit iets vreemds mee gehad.
Wel met zijn 'broertje', de BR 141. Die is uit dezelfde periode, heeft ook een sinus motor en daarvan al twee keer een nieuwe decoder, onder garantie nog, ingezet. Die had ook dat hij plotseling ging rijden of dat (geluids) functies het niet meer deden. Het werd altijd steeds erger en leidde altijd tot een overleden decoder.

Dus veel rijden om te proberen of je het eventuele overlijdensproces kan bespoedigen. Troubleshooten terwijl iets aan het overlijden is, is zonde van de tijd.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op woensdag 25 november 2015, 13:20:46
Beste Wim,

Is jouw instructieboekje ook van 07/09?, als je nu de lok opzoekt in de Märklin databank dan krijg je een boekje met 04/10, in het boekje van 07/09 staat een opmerking dat de maximum snelheid met een MS niet hoger gezet mag worden als 92% omdat dat de rijeigenschappen negatief beïnvloedt, dat staat in het boekje met 04/10 niet meer.

Omdat de lok niet rijdt op Motorola 28 stappen, zoals de eerdere MFX decoders, denk ik dat dit één van de eerste pure Märklin MFX decoders is geweest, die eigenlijk in 2009 nog niet helemaal uitontwikkeld was, reden waarom ik fout gedrag aan het zoeken ga als ik een Märklin 6021 gebruik, want jij en ik hebben geen poot om op te staan, wij rijden immers met centrales waar geen "Märklin" op staat.

Het gedrag met het geluid komt me een klein beetje bekend voor, ik heb een rode railbus die zo nu en dan met alle functies begint te "rotzooien", mij is hetzelfde gedrag bekend van een "Doornkaat" railbus.

Groet, Anne W

Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: nobody op woensdag 25 november 2015, 13:41:35
Citaat van: Anne W op woensdag 25 november 2015, 13:20:46
Beste Wim,

Is jouw instructieboekje ook van 07/09?, als je nu de lok opzoekt in de Märklin databank dan krijg je een boekje met 04/10, in het boekje van 07/09 staat een opmerking dat de maximum snelheid met een MS niet hoger gezet mag worden als 92% omdat dat de rijeigenschappen negatief beïnvloedt, dat staat in het boekje met 04/10 niet meer.
Beste Anne,
Een vraag is snel gesteld...
Na het opdiepen van de verpakking (waarin zich het boekje van 07/09 bevindt), het volgende gevonden op blz 22:
"Voor het verbeteren van de rijeigenschappen is bij het model de maximumsnelheid op 92% (Mobile Station) dan wel 237 (Central Station) ingesteld.
Het verhogen van deze vooringestelde waarde heeft geen invloed op de maximumsnelheid, maar beïnvloed alleen de rijeigenschappen negatief."
Die instelling is dus "af fabriek" ingesteld.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op woensdag 25 november 2015, 22:01:38
Beste Wim,

Dank je wel voor de moeite, heb je de maximum snelheid nog verlaagt om de één of andere reden?

Vandaag 2 maal 1 uur gereden en......... geen vreemd gedrag......., morgen bij de MSG maar eens flink laten rijden en vaststellen of F4 met een 6021 wel goed werkt.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Kappa op woensdag 25 november 2015, 23:53:27
Ik kan die code 07/09 of 04/10 nergens ontdekken, wel de opmerking over de max. snelheid, maar in mijn exemplaar staat er 94%.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: nobody op donderdag 26 november 2015, 00:04:46
Anne, ik heb de V max gehalveerd.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op donderdag 26 november 2015, 11:10:28
Beste Ad,

Staat op de achterkant.

Beste Wim,

Indien je optrek- en afremvertraging in je decoder hebt zitten, wil je dan eens controleren of die vertraging uitgeschakeld wordt met F4 bij zowel optrekken alswel afremmen?

Bedankt alvast, groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: nobody op donderdag 26 november 2015, 12:14:19
Anne, optrek- & afremvertraging zijn actief en werken correct.
F4 schakelt deze functie uit. Lok accelereert en remt abrupt. Alles functioneert correct.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op donderdag 26 november 2015, 13:46:44
Bij een uitgebreide analyse op de testbaan bij de MSG/Den Bosch met diverse centrales heb ik het volgende vastgesteld t.a.v. de werking van F4, uitschakelen optrek- en afremvertraging

met de 6021 centrale: werkt perfect

met de MS2, lok meldde zich netjes aan: werkt perfect

met de Tams centrale, op Motorola 2, 14 stappen: werkt perfect

met de Tams centrale, op Motorola 2, 27 stappen, Tams Fahrstufenmodus 27a (27 halve stappen eigenlijk, Tams stuurt een hele stap uit en gelijk weer een halve stap terug): optrekvertraging wordt niet uitgeschakeld.

met de Tams centrale op Motorola 2, 27 stappen, Tams Fahrstufenmodus 27b, lok rijdt niet op 28 stappen, maar op 14 stappen: werkt perfect

met de Raptor, op Motorola 1, 14 stappen: werkt perfect

met de Raptor, op Motorola 2, 14 stappen: werkt perfect

met de Raptor,op Motorola 2, 27 stappen (is gelijk aan Tams 27a): optrekvertraging wordt niet uitgeschakeld

met de Raptor, op Motorola 2, 28 stappen, lok rijdt niet op 28 stappen, maar op 14 stappen: werkt perfect

Mijn drie conclusies:

omdat F4 perfect werkt met de Märklin 6021 en het MS2 heb ik geen poot om op te staan richting Märklin

het feit dat Märklin decoders rijden op 27 stappen is een ongedocumenteerde mogelijkheid, dus ook niet officieel, bij de ontwikkeling van de nieuwe, pure Märklin MFX decoders is (in eerste instantie) het 27 stappen gedeelte niet goed ontwikkeld, ik zal nog eens checken bij andere loks of het daar wel goed werkt.

als het ongewild van richting omschakelen blijft voorkomen dan zal ik er een lokpilot in moet laten zetten.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Spoorman op donderdag 26 november 2015, 14:53:06
Blijft toch een beetje tobben dat Marklin Motorola. Zet er lekker een DCC decoder in, ben je van alle gedoe af. En een hoog adres bereik. :thumbup:

Met groet,
Ben.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op donderdag 26 november 2015, 16:46:36
Beste Robbie,

Weet je welke Märklin heel goed rijdt op Motorola 27 stappen, een hele oude, de 6090X, de loks met Esu en Märklin/Esu MFX decoders rijden prima op Motorola 28 stappen, de problemen zijn ontstaan op het moment dat Märklin de samenwerking met Esu verbrak (of vice versa), toen liet Märklin (uit onwetendheid?) Motorola 28 stappen weer verdwijnen en ging weer terug naar Motorola 27 stappen, wat een stuk minder mooi rijdt.

De decoder in de 39140 is één van de eerste en toen hadden ze het nog niet geleerd (denk ik)

Uiteindelijk zou er best eens een Esu in deze lok kunnen komen, tenzij de SDS motor dat verhindert.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Wim op donderdag 26 november 2015, 17:20:30
Good old 60902 !
What's next ?
de MLD/3...MSD/3... :D
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Spoorman op donderdag 26 november 2015, 17:34:22
Citaat van: Anne W op donderdag 26 november 2015, 16:46:36

Uiteindelijk zou er best eens een Esu in deze lok kunnen komen, tenzij de SDS motor dat verhindert.


Of de nieuwe mLD/3, die zal het toch wel kunnen? Ruim 4000 interne rijstappen is het gerucht, dat lijkt me wel wat voor jou. :D

Ik wacht op een exemplaar maar het duurt nog tenminste 3 weken.

Met groet,
Ben.

Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op donderdag 26 november 2015, 21:49:38
Ik heb vanmiddag thuis even F 4 uitgeprobeerd op de eerste lok met de pure Märklin MFX decoder die ik kocht, de 39230, BR 23, staat op Motorola 2, 27 stappen, F 4 werkt perfect.

Dit was de lok waarmee ik ontdekte dat Motorola 2, 27 stappen niet zo mooi is, je "ziet" de stappen als je goed op let, maar wat erger is, je hoort ze ook, de stoomslag is elke twee stappen wat sterker.

Een opmerkingen voor mijn "vrienden", van de 19 treinen die nu rijden hebben er vijf een V3.0 of V4.0 Lokpilot/Loksound (perfect!), in sommige gevallen vervingen ze een 6090X decoder omdat de kruipsnelheid van de 6090X decoder naar mijn zin te hoog was, diepere en vriendelijke boodschap: houd je commentaar ter zake doende of onthoud je van commentaar.

Beste Robbie,

6090X decoders, Motorola 27 stappen, MFX decoders voor ca. 2009/2010, Motorola 28 stappen, MFX decoders na 2009/2010 Motorola 27 stappen, de "ombouw" decoders kunnen dacht ik Motorola 27 stappen, maar ook DCC en er is nu een lok "af fabriek" die ook DCC kent.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op vrijdag 27 november 2015, 22:46:30
Vandaag de lok middels het MS1 ingesteld op een afrem- en optrekvertraging is 1 (van 16 seconden geloof ik), lok getest met F4 uitgeschakeld en wat schetst mijn verbazing: het heeft geen enkele invloed op het optrekken, dat blijft even langzaam, het lijkt er erg op dat Märklin Motorola 27 stappen in deze decoder maar half ontwikkeld heeft.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op zondag 20 december 2015, 23:18:31
Het spontane omschakelen heeft zich niet meer voorgedaan, wat ik wel zie (en wat een collega modelspoorder ook signaleert) is dat de decoder/motor gevoelig is voor kleine stroomstorinkjes, die doen zich ook voor op de twee plaatsen waar de spontane omschakelingen plaats vonden, dus ik geloof inmiddels dat deze lok met kabine 2 voor, door een stroomstorinkje even omschakelt voor hij het richtingbit weer goed interpreteert.

Vandaag heb ik een tweede sleper onder de lok gezet, waarmee ik af zal zijn van kleine stroomstorinkjes, die wel vaker voorkomen bij lange slepers, het is hardstikke makkelijk omdat het schroefgaatje er zit, dus sleper en schroefje kopen, draadje trekken en vastsolderen.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sN6yXjGQaO_ZaRFrTW3JCO_3Xy8ggGjEiX9hsQMDrQqE=/http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/903/J5xupO.jpg) (https://imageshack.com/i/p3J5xupOj)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s9vVTPYc_gltA2nLITurTkWGFOcmrUVRohvd6nhv7oHU=/http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/633/pFdXuz.jpg) (https://imageshack.com/i/hlpFdXuzj)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sQ1FB5XUAbWPUbimHbT8AUxiDkAI2ubnjRW8VJS9oqQ0=/http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/910/GJNL6o.jpg) (https://imageshack.com/i/paGJNL6oj)

Groet, Anne W

Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op woensdag 13 januari 2016, 22:09:14
Ik moet inmiddels constateren dat de decoder en/of elektronica voor de SDS motor enorm gevoelig is voor kleine tijdelijke stroom-storinkjes, zelfs nu er twee slepers op zitten.

Deze lok is een kandidaat om mee te gaan "spelen" als ik t.z.t. toe ben aan het doorgronden van decoder/lok combinaties, maar dat gaat nog een hele tijd duren, tot dan toe de baan goed schoon houden op de plaatsen waar de lok rückelt.

Het twee keer achter elkaar omschakelen is niet meer voorgekomen, typisch is wel dat hij dat deed op de plaatsen waar de lok nu "rückelt", dus ik heb het gevoel dat dat omschakelen een gevolg is van een wat groter tijdelijk stroomgebrek.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: topslob op zondag 17 januari 2016, 10:33:44
Anne,

Kijkend naar de aanpassing met extra sleper zou je toch geen stroom aanvoer problemen meer verwachten. De vraag is of de afvoer kant, de massa, dan niet de schuldige is.
Dan een 2de opmerking:
De loc heeft zo te zien een vliegwiel. Daarmee zouden kleine onderbrekingen in de stroom aanvoer overbrugd moeten worden. Blijft dan de decoder over, is het geen optie om hier een soort van power pack tussen te zetten? In het boekje van de esu lopi v4 staat een schema met een condensator / diode / weerstand combinatie waarmee je enkele seconden stroom onderbreking kan overbruggen.
Ik heb er geen ervaring mee maar mogelijk helpt het.

Groet Hans
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op zondag 17 januari 2016, 22:53:41
Beste Hans,

Beide draaistellen hebben standaard een massa aansluiting, dus daar kan het niet aan liggen, dan is het enige wat nog kan, de overgangsweerstand tussen draaistellen en assen, maar daar is niets aan te doen.

Condensator installeren is natuurlijk een mogelijkheid, maar staat niet eerst op mijn prioriteitenlijst, eerst de baan afbouwen.

Vanmiddag gereden, de eerste ronde was een stotterronde, de tweede al een stuk beter, ik kan me iets voorstellen t.a.v. de overgangsweerstanden tussen de baan en de lok, maar ook dat de decoder ontzettend gevoelig is.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op dinsdag 12 juli 2016, 17:02:12
De lok heeft inmiddels een aantal weken voor één van de sneltreinen gestaan omdat de normale lok reparatie nodig had, vandaag is hij weer als losse lok gaan rijden.

Tot mijn verbazing reed hij met de 5 wagons van de sneltrein schokvrij en nu zie ik hem, als losse lok, weer wat schokken.

Omdat ik bij deze lok wel wat meer afwijkende verschijnselen zie, denk ik nu aan een niet goed uitge-engineerde lastregeling.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Kappa op zaterdag 16 juli 2016, 00:19:09
Anne,

Heeft de decoder een buffer elko?
Deze is meestal te herkennen aan het zwarte tonnetje met oranje en paarse draad.
Als deze er niet inzit, kan dit de gevoeligheid voor korte spanningsonderbrekingen aanzienlijk verbeteren.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op zaterdag 16 juli 2016, 10:06:18
Beste Ad,

Ik denk het niet, maar zal nog eens kijken, maar dat verklaart niet waarom hij niet schokt met 5 wagons er achter.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: brutes op maandag 18 juli 2016, 23:36:34
Beste Anne,

Ik heb dezelfde loc in mijn bezit gehad. Deze loc had de neiging om spontaan zonder enige commando er in volle snelheid er vandoor te gaan. Soms gepaard met de loc fluit, en de ventilator aan. Ze is twee keer naar Kneuterman geweest, twee keer zonder gewenst resultaat. Wel is de MFX decoder vervangen, in de hoop dat het daar aan zou liggen. Het euvel is uiteindelijk niet verholpen. Ik heb haar bij de lokale Marklin handelaar de loc kunnen inruilen met verlies. Terwijl ik de loc nieuw had gekocht, mijn verlies was/is 85 euro. Geweldige service van Marklin :thumbdown:.

Groet,
Bert
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Kappa op dinsdag 19 juli 2016, 00:14:38
Hoi Anne,

De Softdrive is eigenlijk een stappenmotor, waar de rotor na elke stap naar de volgende stap "schiet".
En bij belasting zullen de stappen meer in elkaar overvloeien.
Dit is vooral bij lage snelheden goed te zien, vooral als de overbrenging te direct is.
Schokt jouw loc ook bij hogere snelheden?
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op dinsdag 19 juli 2016, 10:09:14
Beste Ad,

Ja, het is het beste zichtbaar op hogere snelheden, ik heb een heel rijtje treinen met de SDS motor en Märklin/Esu decoders, allemaal prima, maar dit is volgens mij de eerste decoder na de scheiding, ooit stop ik er wel een Lokpilot in.....

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op maandag 22 mei 2017, 16:56:37
Het moment is gekomen dat er een lokpilot in gaat komen, alleen word ik nog wat "gehinderd" door een opmerking dat het best eens zo zou kunnen zijn dat de elektronica op de dragerprint dat niet accepteert.

Ik geloof dat niet helemaal om dat de huidige en oudere Märklin ombouwdecoders te gebruiken zijn/waren in de 39140, natuurlijk met wat speciale settingen.

Daarnaast is me geadviseerd contact op te nemen met de Märklin Service in Nederland omdat het mogelijk zou kunnen zijn dat er een ontwerpfout in de dragerprint zit, ik heb dat gedaan, het antwoord gaf geen duidelijkheid.

Dus neig ik er sterk naar om het gewoon maar te proberen, de lok gaat eind volgende week naar mijn winkelier, dan heeft hij een week of 4-5  de tijd.

Mochten er mensen zijn die een 39140 (of het broertje 39110) met positieve resultaten "in behandeling" hebben gehad bij Märklin, dan hoor ik dat graag voor eind volgende week.

Alvast bedankt voor de moeite.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Kappa op maandag 22 mei 2017, 21:27:29
Anne,

Hier loopt een een 39410 (E41) op een msd decoder, dus moet het met een ESU ook lukken.
Je moet de lastregeling geheel uitschakelen en, ik meen me zo te herinneren, AUX4 op "altijd aan" zetten.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Bahn-AG op maandag 22 mei 2017, 21:42:27
Hallo

Pas deze bufferschakeling toe, en ik garandeer! je dat je nooit meer problemen met een stotterende sinus hebt.  :D

(https://up.picr.de/27493401ws.jpg)

En de schakeling in mijn 218 ingepast.

(https://up.picr.de/27493402ts.jpg)

2e sleper kan dan ook weer weg. B)

Edit zegt: Het probleem zit bij deze loks meestal in de massaoverdracht tussen as en de messing busjes.
Iets vervuiling en de lok krijgt slecht massa. Daarom loopt de lok onder last ook beter. De as drukt dan beter door de vuil/olielaag heen.
Oplossing is wielsets even in de wasbenzine om de busjes uit te wassen. Daarna een vers drupje olie en meestal lopen ze dan weer als nieuw.
Ik had daar geen zin in en dus deze bufferschakeling verzonnen.

Bart
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op maandag 22 mei 2017, 22:55:32
Beste Ad,

Jij hebt het over de 39410, de E 41, ik over de 39140, de E 40, de aankondiging "neuheiten" scheelt ook een jaar en dat kan net het jaar zijn dat Märklin en Esu uit elkaar gingen, kun en wil jij controleren of je 39410 op Motorola 28 stappen rijdt?

Bij voorbaat mijn dank.

Beste Bart,

Ik wil toch naar DCC 28 stappen toe, als dat geregeld is en hij stottert nog steeds, dan zal ik één van je adviezen gaan uitvoeren.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Kappa op zondag 04 juni 2017, 01:43:21
Hoi Anne,

Ik ben mij ervan bewust dat mijn loc een E41 is en die van jou een E40.
Eigenlijk zou het schokkerige effect bij SDS locs bij iets hogere snelheden al niet mogen optreden, omdat de stappen elkaar simpelweg te snel opvolgen en de massatraagheid van de rotor van de SDS motor, deze nog eens uitvlakt.

Mijn E41 rijdt al een poosje rond (als ze rijdt) met een msd decoder en rijdt ook op MM28.
Ik heb dit gestest door de CS op Motorola 28 te zetten (mfx en dcc uit) en een Motorola loc MM28 aan te maken met adres 41.

De originele decoder is geen ESU decoder, maar een decoder uit het Märklin huis en het betreft een uitgeklede decoder, zonder motor driver.
Je kunt deze dan ook niet hergebruiken, om een oudere loc mee te digitaliseren.
Ik heb de originele decoder terug geplaatst en getest met MM28 en ook de originele decoder verstaat MM28 probleemloos.

Mvg Ad
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op donderdag 13 juli 2017, 11:10:23
Inmiddels is de lok in "behandeling" bij een goede relatie met veel meer ervaring met de Esu programmer, wat wil zeggen dat de Märklin decoder vervangen wordt door een Lokpilot.

De lok schijnt nu goed te rijden, echter hij heeft een probleem met de lokverlichting, om het in zijn woorden te zeggen: -ik kan de juiste "aux" niet vinden, het lijkt wel of Märklin of Esu (ook) op dit punt afwijkt van de 21 MTC standaard-

Iemand die weet op welke "aux" de lokverlichting van deze lok zit?

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Bahn-AG op donderdag 13 juli 2017, 18:53:40
Hoi

Verlichting zou door SUSI aangestuurd kunnen worden.

Dus f0 voor aan/uit en de lichtonderdrukking/rangerrlicht via susi.
Bij een MLd stuur je de verlichting dan via de soundslots.

Wat ook nog kan is dat de originele decoder versterkte F3/4 heeft.
Probeer eens of de lok ook zonder altijd geactiveerde F3/4 wil rijden.

Bart
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: nobody op donderdag 13 juli 2017, 18:59:23
 @citaat Het betreft een ESU Lokpilot decoder. :idea:
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Ben den Hollander op donderdag 13 juli 2017, 19:10:18
En ESU heeft 2 varianten 21MTC V4 decoders, naast de bekende V4.0 M4 met 4 versterkte en 2 logische uitgangen is er ook een LokPilot V4.0 M4 MKL met 6 versterkte uitgangen.

Dus welke heeft je relatie er in gezet en weet hij raad met functiemappen?

Gr, Ben.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op donderdag 13 juli 2017, 22:23:12
Ik denk dat het een gewone V 4.0 is met 21 MTC, ik weet dat er iets "aangezet" moet worden, maar dat weet hij ook, hij heeft al eens mijn BR 64, 39640 gedaan, staat ook allemaal in de handleiding van Esu en ook in de Programmer.

Ik denk dat hij wat anders inmiddels is vergeten, vandaag heb ik de (beruchte) BR 94.5/37165 een onderhoudsbeurt gegeven, e.e.a. volgens het, door mij in de Raptor ingevoerde, onderhoudsschema en de bereikte netto urenstand (inmiddels bijna 100).

De kap moet er dan even af voor de tandwielkast, na de werkzaamheden de kap er weer opgezet, alles goed behalve........het licht, er is een verschil tussen de 21 MTC connectors van Esu (er zit een Loksound in) en Märklin, heb ik opgelost door een stukje kunststof schuurspons op de decoder te laten drukken.

Dus de kap er weer af, wat "gerommeld" met de decoder tot de lampen aangingen, kap er weer op en de lichten gingen definitief aan, inmiddels heeft de lok al weer een paar rondjes gereden.

Ik heb hem mijn ervaringen van vandaag gemaild.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Bahn-AG op donderdag 13 juli 2017, 22:24:15
Citaat van: nobody op donderdag 13 juli 2017, 18:59:23
@citaat Het betreft een ESU Lokpilot decoder. :idea:

Hallo

Dat weet ik ook wel. B)
Maar je zal toch moeten kijken hoe het origineel geconfigureerd was wil je verder komen.

Bart
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Bahn-AG op donderdag 13 juli 2017, 22:35:02
Citaat van: Anne W op donderdag 13 juli 2017, 22:23:12
ik weet dat er iets "aangezet" moet worden, maar dat weet hij ook

Hallo

Er zijn meerdere sinus loks waar niks "aangezet" hoeft te worden en F3/4 gewoon een functie aansturen.

Vandaar ook dat ik zeg: probeer eens uit of de lok zonder F3/4 wil rijden.

Bart
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Kappa op donderdag 13 juli 2017, 23:55:14
Citaat van: Bahn-AG op maandag 22 mei 2017, 21:42:27
Pas deze bufferschakeling toe, en ik garandeer! je dat je nooit meer problemen met een stotterende sinus hebt.  :D
Ik heb deze kleine bufferschakeling toegepast o.a. in een E40 (uit set 29040) en de E10 (37107).
Ze rijden rond nagenoeg zonder een hortje of stootje.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op vrijdag 14 juli 2017, 22:29:33
Beste Ad,

Ik laat er een Lokpilot inzetten mede omdat deze Märklin decoder geen Motorola op 28 stappen kan en natuurlijk ook geen DCC, met de Lokpilot gaat hij DCC 28 stappen rijden, maar ik zal me dit topic herinneren op het moment dat ik een bufferschakeling echt nodig heb.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Kappa op vrijdag 14 juli 2017, 23:46:54
Hoi Anne,

Waaruit blijkt dat de Märklin decoder geen 28 stappen aankan?
En waarom is dit zo belangrijk voor je?
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op zaterdag 15 juli 2017, 10:54:12
Beste Ad,

Voor de duidelijkheid:

de MFX decoders die gemaakt zijn door de combinatie Esu/Märklin rijden (net als de Esu decoders) op Motorola 28 stappen

de MFX decoders die gemaakt zijn door Märklin, en ook de oude 6090 decoders, rijden op Motorola 27 stappen (is eigenlijk 27 halve stappen, de decoder krijgt de instructie "hele stap vooruit, halve stap terug"), voor een mooie uitleg van dit systeem kijk in de handleiding van de Tams Easycontrol.

De handleiding van de Raptor heeft weer een mooi flowschema om vast te stellen op welk formaat de decoders werkt.

De 39140 heeft één van de eerste Märklin (alleen) MFX decoders, dus 27 stappen en hij doet nog verschillende andere dingen niet op Motorola, bijvoorbeeld F4 werkt niet.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Kappa op zaterdag 15 juli 2017, 13:32:34
Hoi Anne,

Ik weet al heel lang dat je veel belang hecht aan 28 stappen. ;) :thumbup:
Gisteren even de E40 (uit set 29040) en de E10 (37107) op Motorola getest en ze geven beide geen sjoege op Motorola.
De E10.3 (39120) met mSd decoder en (met hetzelfde adres als de 37107) reed daarentegen wel direct weg op Motorola.
Heb nog niet kunnen ontdekken waarom ze niks doen op Motorola, want volgens de handleiding ondersteunen ze dit wel.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op zaterdag 15 juli 2017, 23:04:24
Beste Ad,

Ik kan eigenlijk maar twee logische redenen bedenken:

ze staan/blijven op de één of andere manier nog in de MFX modus, MFX heeft "voorrang" t.o.v. Motorola

de decoders hebben op de één of andere manier een andere adres.

Ik heb nog nooit een probleem gehad met het omzetten van mijn Mobile Station 1 (die ik gebruik voor instellen) naar de Raptor.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Kappa op zondag 16 juli 2017, 10:29:49
Anne,

Ondertussen werken de locs op Motorola, ik had bij het uitzetten van AC op de decoder ook Motorola uitgezet.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op zondag 16 juli 2017, 10:35:00
Beste Ad,

Gelukkig heeft in de techniek alles een logische oorzaak.....

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op zondag 30 juli 2017, 22:46:58
Gisteren heb ik de lok opgehaald, vanmorgen even laten rijden, zo op het eerste gezicht rijdt hij een stuk beter.

Alleen het verhaal over het instellen is en blijft mij geheel duister.

In mei had ik Märklin gevraagd of er problemen waren met de soft drive sinus elektronica en of ik hem om kon bouwen met een mSD 3, daar kreeg ik afgelopen vrijdag het volgende antwoord op:

bei den Sinus II-Antrieben kam es im ersten Jahr gelegentlich zu einem etwas ruckhaften Fahrverhalten. Das Modell 39140 war davon aber nie betroffen. Hier brauchen Sie daher beim Umbau keine Angst zu haben.

De instellingen in een mSD 3 voor een SDS motor zijn dezelfde als bij de Lokpilot, aux 3 en 4 permanent aan en nog wat, dus snap ik de problemen niet of het zou moeten komen omdat deze lok een tweetal sounds heeft die niet uit de decoder komen, maar wel geactiveerd worden door decoder functies.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op maandag 31 juli 2017, 22:32:06
Ik heb vandaag nog contact gehad met mijn ombouwer en de boodschap is luid en duidelijk: met de instellingen zoals omschreven in de Lokpilot handleiding voor SDS motoren werkt het gewoon niet.

Hij is gewoon gaan zoeken in/experimenteren met de "auxen" en als ik het goed gehoord heb dan is het aux 4 en 6, maar dan blijft wel de sound altijd aan.

Is er iemand die hier nog iets zinnigs over kan zeggen?

Verder ben ik er altijd van uit gegaan dat het broertje van deze lok, de 39110, E10, van binnen exact hetzelfde zou zijn, want ze zijn tegelijkertijd uitgebracht, maar nee hoor, andere decoder en andere hoofdprint, wel dezelfde motor en soundprint, ik hoop dat Herr Sieber nu wat meer logisch denken er in gepompt heeft, dit soort verschillen zijn "winsttechnisch" ontzettend dodelijk.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Kappa op dinsdag 01 augustus 2017, 01:58:03
Anne,

Ik heb een paar SDS loks met sound decoder voorzien en ze rijden allemaal.
Morgen zal ik eens naar de instellingen kijken, maar erg spannend is het niet.
Voor zover ik weet moeten de onversterkte AUX3 en/of 4 altijd aan (actief) staan, dus bij vooruit rijdend en stilstaan en achteruit rijdend en stilstaan.
En de lastregeling moet worden uit gezet.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Bahn-AG op dinsdag 01 augustus 2017, 09:46:56
Citaat van: Anne W op maandag 31 juli 2017, 22:32:06

Hij is gewoon gaan zoeken in/experimenteren met de "auxen" en als ik het goed gehoord heb dan is het aux 4 en 6, maar dan blijft wel de sound altijd aan.

Is er iemand die hier nog iets zinnigs over kan zeggen?

Hallo

Het enige zinnige dat ik erover kan zeggen is dat jouw ombouwer blijkbaar geen idee heeft waar hij mee bezig is. (Sorry dat ik het zo ruw formuleer).

Als tegenprestatie wil ik er wel eens naar kijken. B)

Bart
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op dinsdag 01 augustus 2017, 10:16:01
Beste Ad,

De 39140 heeft geen sounddecoder maar een "gewone" die weer een sound printje aanstuurt, dus zijn er functie uitgangen actief om dat soundprintje aan te sturen, met aux 3 en 4 deed de lok niets.

Deze uitvoering komt (kwam) vaker voor bij elektrische loks, gaat (ging) meestal samen met een niet instelbaar soundniveau, logisch want de sound komt (kwam) niet uit de decoder.

Beste Bart,

Als je een Esu lokprogrammer hebt en je hoeft daarin maar in een speciaal hoofdstuk voor SDS motoren een paar dingen aan te klikken, dan hoef je ook niet zo slim te zijn, je moet pas slimmer zijn als Märklin afwijkt van o.a. zijn eigen handleidingen en de lok dus niets doet.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Kappa op dinsdag 01 augustus 2017, 10:29:02
Anne,

Je begrijpt me niet, ik schreef dan ook:
Citaat van: Kappa op dinsdag 01 augustus 2017, 01:58:03
Ik heb een paar SDS loks met sound decoder voorzien en ze rijden allemaal.
Al deze loks hadden ook een aparte low-cost sound module die werd aangestuurd door AUX1 en/of 2.
Het is echt kipsimpel, om de bestaande decoder van de 21mtc te trekken, de speaker ( meestal 4 tot 8 Ohm) van de sound module los te solderen en op de (meestal al aanwezige) soldeer eilandjes van de drager print aan te sluiten.
De sound module verwijder je en je prikt er een ESU Sound decoder of mSd3 op.
Vervolgens set je AUX3 en/of AUX4 permanent aan en schakel je de lastregeling uit.
CV's voor de motor regeling kun je ook ongemoeid laten.
Jouw E40 is daar geen uitzondering op.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Marklindak op dinsdag 01 augustus 2017, 11:19:28
Citaat van: Kappa op dinsdag 01 augustus 2017, 10:29:02
Het is echt kipsimpel, om de bestaande decoder van de 21mtc te trekken, de speaker ( meestal 4 tot 8 Ohm) van de sound module los te solderen en op de (meestal al aanwezige) soldeer eilandjes van de drager print aan te sluiten.
De sound module verwijder je en je prikt er een ESU Sound decoder of mSd3 op.

Hier dezelfde ervaringen met de eerst uitgave van de NS koploper 37421
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op dinsdag 01 augustus 2017, 12:16:33
Beste Ad,

Er is een lokpilot opgegaan....., geen loksound

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Kappa op dinsdag 01 augustus 2017, 12:36:28
Anne,

Lokpilot of Loksound maakt voor de SDS instellingen niks uit.
Met de lokpilot kun je dan met AUX1 en AUX2 de bestaande sound module aansturen.

Nog even de instellingen voor AUX4:

CiteerInstellingen voor C-Sinus motor.
LokSound decoders met een 21MTC stekker kunnen de nieuwe C-Sinus motoren indirect besturen
via de besturingselektronica ingebouwd in de loc. De LokSound kan alle daarvoor nodige
besturingssignalen produceren voor zover sommige instellingen gewijzigd worden.
De lastregeling moet uitgeschakeld worden zoals aangegeven in sectie 11.2.
De besturingselektronica van de motor heeft een schakelbare logische spanning nodig die de
LokSound via AUX4 ter beschikking kan stellen. AUX4 moet dus altijd actief zijn zowel bij
stilstand als tijdens het rijden (in beide richtingen).
LokSound V4.0 - LokSound micro V4.0 ? LokSound XL V4.0 ? Loksound V4.0 M4
Schrijf de geschikte waarde in de volgende CV's.
!! Zorg er voor dat CV 31 de waarde 16 bevat en CV 32 de waarde 2.

CVWaarde
CV 266  32
CV 282  32
CV 298  32
CV 314  32
U kunt ook de LokProgrammer gebruiken om AUX4 te activeren zowel bij stilstand als bij het
rijden in beide richtingen. (zie afbeelding 29)
Voor sommige modellen moet de seriële interface (SUSI) geactiveerd worden omdat de ingebouwde
besturingselektronica haar commando's via die interface ontvangt. Schakel SUSI in door Bit 3 in
CV 124 te zetten. Op basis van de fabriekswaarde van CV 124 (20), moet u de waarde 28 in CV 124
schrijven.
Een verdere hindernis moet nog ontweken worden : de C-Sinus stuurprintplaat haalt (te veel)
energie uit de LokSound decoder. Indien u RailCom op uw centrale ingeschakeld hebt of Märklin
remtrajecten hebt geïnstalleerd, kan dat moeilijkheden veroorzaken. Sluit u dan een condensator
van ongeveer 470 uF tussen U + en de decodermassa aan zoals in hoofdstuk 6.10.2. uitgelegd.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Marklindak op dinsdag 01 augustus 2017, 13:11:27
Citaat van: Kappa op dinsdag 01 augustus 2017, 12:36:28
Lokpilot of Loksound maakt voor de SDS instellingen niks uit.

Ook dit bevestig ik, voor de koploper ombouw eerst een Lopi gebruikt om de functionaliteiten te testen, zonde om een lokound per ongeluk na soldeerwerk op te blazen en hiervoor dus eerst een lopi gebruikt.
Koploper heeft dan wel een "normale" motor, maar ter voorkoming van schade eerst testen met een lopi, daarna pas loksound.

Scheelt kosten als het per ongeluk verkeerd gaat :-)
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op dinsdag 01 augustus 2017, 14:59:16
Beste Ad en Fred,

Ik heb mijn ombouwer om commentaar gevraagd

Beste Ad,

Ik weet niet van welke datum jouw Nederlandstalige handleiding is, maar de Duitse handleiding (Mai 2015) heeft het over Aux 3 en Aux 4, de 4 genoemde CV's kloppen ook, alleen de waarde is dan 48.

Groet, Anne
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op dinsdag 01 augustus 2017, 19:06:46
Het commentaar van mijn ombouwer is simpel "nietes", dat van jullie "welles", dus dat levert voor mij geen duidelijkheid op, behalve één: de lok loopt nu uitstekend.

Laatste poging: dit is één van de laatste loks met een SDS motor en één van de eerste loks met een pure Märklin decoder, dus geen Esu-Märklin zoals de eerdere loks met een SDS motor, de ombouw hiervan met een Loksound gaat inderdaad via Aux 4 en zo.

Kan het zijn dat Märklin vanwege de nieuwe eigen decoder en de SDS af is gaan wijken van de MTC21 standaard, Aux 4 is pin 4, Aux 3 is pin 13?

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Kappa op dinsdag 01 augustus 2017, 19:32:37
Hoi Anne,

Was idd nog een oudere handleiding, alhoewel ik deze morgen nog van de site van loksound.nl heb gedownload...
Nu de NL versie op de site van TSD is wel recenter.

Deze lokjes zijn idd één van de laatste modellen met een SDS en een Märklin decoder.

Mooi dat je lok nu weer loopt.
Veel plezier ermee. :thumbup:
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op donderdag 03 augustus 2017, 22:50:27
Vandaag op de club de maximum snelheid afgesteld en de middensnelheid bijgesteld, dat gaat niet op de normale manier omdat de elektronica voor de SDS motor te veel stroom van de programmeer aansluiting van de centrale vraagt.

Ik had nog een MTC 21 printje liggen, hier twee draadjes voor de voeding aan gesoldeerd en twee draadjes voor een belasting, na wat proberen bleek een weerstand van 220 Ohm te werken.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s1Ox6Eb6J3Odrw1dUgCZHsHD6LM7oiyyZ6weDZcCsz-A=/http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/923/lGPrT0.jpg) (https://imageshack.com/i/pnlGPrT0j)

Het nadeel van dit systeem is dat je elke keer de decoder uit de lok moet halen en terug moet zetten, wat niet bevorderlijk is voor dit type connectoren, ze verbuigen makkelijk.

Verder nog een onderzoekje gedaan naar de elektrische en elektronische inhoud van een paar redelijk
gelijkwaardige Märklin loks:

39140/E 40
39500/E 50
39110/E 10
39120/E 10.3
39410/E 41

Dan blijkt dat ze dezelfde motor hebben, maar allemaal verschillende printplaten om de motor te sturen en verschillende decoders.

Bij mijn voormalige fabriek (Caterpillar) waren ze er altijd heel trots op als ze een nieuwe product hadden ontwikkeld en daarbij veel bestaande componenten (van andere toepassingen) hadden kunnen gebruiken, dus snap ik werkelijk niet wat Märklin in die jaren bezielde.

Maar goed, eind goed al goed, nu heeft Märklin loks met decoders die DCC praten, dus dit soort problemen komt niet meer voor.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op donderdag 10 augustus 2017, 23:32:45
Vandaag heb ik CV 29 nog even bijgesteld, 2 = alles uit behalve DCC 28/128, verder hierbij een stukje uit het rapport aan mijn ombouwer:

quote

Omdat ik toch bezig was met mijn "programmeer MTC 21" had ik mijn Br 64 (39640) ook meegenomen omdat ik het geluid wat aan de harde kant vond, deze lok (ook een SDS motor) heb jij enige jaren geleden van een Loksound voorzien, ging allemaal prima, behalve dat de decoder slecht contact maakte met de MTC 21, door mij opgelost door een stukje kunststof schuurspons op de decoder te zetten waardoor hij naar beneden gedrukt wordt.

Bij het uit de lok halen van de decoder viel het me op dat hij heel makkelijk van de MTC 21 af ging, wat natuurlijk klopt, slecht contact, maar ook dat hij net zo makkelijk op de "programmeer MTC 21" gleed, mijn eerste poging om CV 1 uit te lezen mislukte dus ook, "geen lok", decoder flink aangedrukt en toen had ik contact en heb ik het soundniveau wat verlaagd.

Waarom viel het me zo op dat de decoder zo makkelijk op "programmeer MTC 21" ging, dat kwam omdat de decoder van de 39140 heel zwaar er op ging, de "programmeer MTC 21" is er één die ik overgehouden heb van de ombouw van een E 04, de 37470.

Omdat we het probleem met de decoder van de Br 64 ook hadden met de Br 94.5, 37165, die jij van een Loksound hebt voorzien, en wat ik ook opgelost heb met een stukje kunststof schuurspons, moet ik nu zeggen dat het niet Märklin is die wat afgeweken is van de mechanische MTC 21 norm maar dat het Esu is en dat valt me wat tegen van Esu, de huidige Esu decoders met een MTC 21 hebben "nauwere" gaatjes als de vroegere.

unquote

Mijn boodschap is dan ook dat het niet Märklin is die maar wat aanklooit, maar Esu.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Ben den Hollander op vrijdag 11 augustus 2017, 08:18:24
Citaat van: Anne W op donderdag 10 augustus 2017, 23:32:45

Mijn boodschap is dan ook dat het niet Märklin is die maar wat aanklooit, maar Esu.


Je bent 1,5 jaar aan het tobben met deze lok, je hebt een dubbele sleper gezet, je hebt gedoe met het aantal decoder stappen, decoder erin decoder eruit, stukjes spons erin om het passend te krijgen, slaat goede adviezen van Bart en Ad in de wind, gaat in zee met iemand die het ook niet snapt waar het gaat om functies en mapping, enz. enz.

Uiteindelijk zit er een Esu decoder in een Marklin lok en dan roep je (ingefluisterd door een rommelaar) dat Esu maar wat aanklooit.  :D :D :D

Gr, Ben.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op vrijdag 11 augustus 2017, 10:31:29
 @citaat

Zoals vaak haal je dingen weer uit zijn verband en verder, rommel maar lekker verder, doe ik ook.

En je 2-rail collega's hebben er ook wel eens problemen mee, https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,74830.15.html #28

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: ronaldk op vrijdag 11 augustus 2017, 11:05:50
@Anne: In dat draadje staat dat märklin / Trix een bepaalde decoder adviseert. Märklin geeft in correspondentie aan dat het gebruik van een andere decoder dan die zij aanbevelen op eigen risico is. Bij andere bepaalde modellen van Trix adviseert Märklin / Trix ook een eigen decoder of die van D&H omdat ze "hun eigen norm" hebben en mogelijk afwijken van de NEM660-norm. Of dat nu geklooi van Märklin is of van alle andere decoder-fabrikanten laat ik even buiten beschouwing.

Dat is heel anders dan het rommelen wat jij nu gedaan hebt. Bart en Ad geven aan dat het mogelijk is om aanpassingen te maken waardoor het ding wel goed gaat rijden. Daarbij willen je ze je ook helpen. Je gaat af op je eigen ombouwer dat is je goed recht maar ga dan niet roepen dat Esu maar wat aanklooit.

Groet Ronald.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op vrijdag 11 augustus 2017, 13:44:15
Beste Ronald,

De discussie in #28 van het door mij genoemde topic op jouw "thuis" forum gaat puur over de MTC 21 aansluiting en wie zich aan de norm houdt.

Mijn ombouwer heeft vastgesteld dat bij deze lok niet aux 3 en 4 gebruikt worden, zoals omschreven in de handleidingen van de mlD3 en mSD3 decoders van Märklin en de Esu Lokpilots en Sounds.

Hier rommelt Märklin dus wat aan, één ding is nu helemaal zeker:  met de Lokpilot rijdt de lok nu uitstekend op DCC 28 stappen

Ik persoonlijk vastgesteld dat een twee tal oudere Esu Loksounds met een MTC 21 connector heel ruim om de pennen van een MTC 21 print van Märklin vallen en dat een nieuwe Esu Lokpilot heel krap om de pennen van dezelfde 21 MTC print gaan.

Hier rommelde of rommelt Esu dus wat aan met de mechanische normen van de MTC 21 connector

Algemene opmerking: de modelspoor wereld hangt, in vergelijking met de maritieme wereld waar ik een dikke 40 jaar in doorgebracht heb, van het amateurisme aan elkaar.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: ronaldk op vrijdag 11 augustus 2017, 16:27:49
Hoi,

Citaat van: Anne W op vrijdag 11 augustus 2017, 13:44:15
Hier rommelde of rommelt Esu dus wat aan met de mechanische normen van de MTC 21 connector

Ligt dat aan Esu of ligt dat aan Märklin die tussentijds misschien zaken heeft veranderd? Je geeft ook al aan dat Märklin aan het rommelen is met de AUX 3 en 4 .... Dat weet je niet. En zomaar een veronderstelling doen op basis van 2 of 3 decoders is geen onderzoek doen. Dat is puur geluk hebben of juist niet.

Citaat van: Anne W op vrijdag 11 augustus 2017, 13:44:15
Algemene opmerking: de modelspoor wereld hangt, in vergelijking met de maritieme wereld waar ik een dikke 40 jaar in doorgebracht heb, van het amateurisme aan elkaar.

In welk opzicht? Denk dat het mee valt. Je hebt binnen de modelspoorwereld een of meerdere fabrikanten zitten die aan eigen systemen protocollen vasthouden. Puur om hun eigen markt te beschermen. Het merk Märklin is daar een mooi voorbeeld van. Een groot deel van het amateurisme is te herleiden naar de onkunde van de gebruiker.

Groeten Ronald.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Wim op vrijdag 11 augustus 2017, 16:34:26
Fabrikanten nemen ook de vrijheid,
alles naar eigen dunk te veranderen,
dus er is geen norm.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: ronaldk op vrijdag 11 augustus 2017, 17:04:01
Er zijn wel normen. Dat sommige fabrikanten er niet aan houden is iets anders. Europese normen betreffende stekkers en andere zaken:  Morop NEM-Normen (https://www.morop.eu/index.php/de/nem-normen.html) en voor DCC zijn er de normen vanuit Amerika:  NMRA DCC RPS Standards (https://www.nmra.org/dcc-rps-standards).

Een fabrikant als Esu heeft er niets aan als hun decoder niet in een bepaald stekkersysteem niet werkt. Ze zullen altijd proberen om hun decoders geschikt te hebben voor iedere stekkersysteem. Alleen sommige fabrikanten willen zich er niet zo graag aan houden om hun eigen markt te beschermen. Of zoals ze in de mail aangeven: "wij hebben de norm bedacht en mogen deze ook aanpassen". Als 2 of 3 decoders van een fabrikant wel of niet passen. Is dat puur geluk of is er echt gemeten en onderzoek gedaan? Kan je zeggen: De pinnen van Esu zijn te dun ten opzichte van de norm? Is dat onderzoek gedaan? Of zijn de gaten in de stekker te ruim? Ligt het dan aan Esu of ligt het dan aan Märklin? Is dat een basis om dan maar meteen te roepen dat Esu niet aan de "norm" voldoet? Nee, niet echt. En zo komen de broodjes aap verhalen in de wereld.

Groet Ronald.

Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: nobody op vrijdag 11 augustus 2017, 17:08:17
ESU 21 MTC decoders passen op alle contrastekers, behalve op die van Märklin.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Ben den Hollander op vrijdag 11 augustus 2017, 17:39:16
Even geturft. Ik heb hier 10 verschillende merken materieel (incl. MaTrix) met 21MTC interfaces en van sommige merken meerdere stuks en bij niet eentje is er een probleem met een Esu decoder.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: nobody op vrijdag 11 augustus 2017, 17:42:24
 @citaat Geluksvogel.  :D
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: ronaldk op vrijdag 11 augustus 2017, 17:51:24
Citaat van: nobody op vrijdag 11 augustus 2017, 17:08:17
ESU 21 MTC decoders passen op alle contrastekers, behalve op die van Märklin.

Dan is Trix blijkbaar geen Märklin meer  :D Weer een zorg minder  :D  :D In de Maus-zug-lok zit gewoon een 21MTC van Esu geprikt. Geen enkel probleem. Rijdt hartstikke goed.

Groet Ronald.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Marklindak op vrijdag 11 augustus 2017, 21:50:11
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 11 augustus 2017, 17:39:16
Even geturft. Ik heb hier 10 verschillende merken materieel (incl. MaTrix) met 21MTC interfaces en van sommige merken meerdere stuks en bij niet eentje is er een probleem met een Esu decoder.

Nog even een duit in het zakje, ik heb een eerste versie koploper met ESU decoder omgebouwd met een 21MTC Msd decoder, past zonder problemen op de bestaande print.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op zaterdag 12 augustus 2017, 00:07:14
Nog even voor de duidelijkheid: twee Esu decoders gaan te ruim om dezelfde Märklin "pennen" en één Esu decoder heel stroef om exact dezelfde Märklin pennen, dus wie is hier verschillend: Esu of Märklin?

Verder vind ik alles prima, zo lang de decoders en lok het maar doen zoals ik dat wil.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Kappa op zaterdag 12 augustus 2017, 00:58:46
Citaat van: nobody op vrijdag 11 augustus 2017, 17:08:17
ESU 21 MTC decoders passen op alle contrastekers, behalve op die van Märklin.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=54245.msg947689#msg947689
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: nobody op zaterdag 12 augustus 2017, 07:37:50
 @citaat Da's mooi. Maar ===> klik (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=54245.msg947958#msg947958)
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: ronaldk op zaterdag 12 augustus 2017, 08:37:39
@Wim:Anne heeft ook geen geluk met zijn loks. Allemaal afwijkend van de standaard. :?

@Kappa:  :thumbup:

@Anne:
Citaat van: Anne W op zaterdag 12 augustus 2017, 00:07:14
dus wie is hier verschillend: Esu of Märklin?

Moeten wij, (uit het amateuristische modelspoorwereldje) jou, (uit de professionele maritieme wereld) (opnieuw) uitleggen dat er ook iets van maattolerantie bestaat? Dat is toch wel bekend? Dus dat er bij productie van onderdelen (bijna) altijd een tolerantie op de maatvoering gehanteerd wordt? En als je je onderdelen bij verschillende fabrikanten in koopt kan je afwijkingen in maatvoering kan krijgen? Of zelfs bij verschillende productiereeksen van eenzelfde leverancier verschillen kunnen zijn? Daardoor kan het zelfs bij dezelfde fabrikant voorkomen dat er afwijkingen zijn. Als de afwijkingen aan de norm voldoen is er niets aan de hand.

En dat je bij het kopen van onder andere tegels, behang, laminaat en parket op de productie-batch let om te voorkomen dat je kleur en patroon verschil krijgt? Dat hoeven we toch niet uit te leggen?

Groet Ronald.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op zaterdag 12 augustus 2017, 10:19:08
Heel mooi, maar dan is de norm niet goed als er decoders zo makkelijk over de pennen gaan dat ze geen contact maken en andere decoders heel stroef over de pennen gaan.

Groet, Anne W, rijder van 19 loks buiten de normen met een buitennormse besturing
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Bahn-AG op zaterdag 12 augustus 2017, 14:12:02
Hoi

Dit draadje hangt beter van de onzinverhalen aan elkaar dan de decoders in Anne zijn loks. :D

Bart
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: nobody op zaterdag 12 augustus 2017, 14:34:00
'k Vind 't best dat je mijn ervaring als onzin bestempelt.
Maar wanneer ik een ESU Loksound V4.0 21 MTC decoder in de dragerprint van een fabrieksnieuwe BR 94 van Märklin steek
en de lok ondersteboven houd en de decoder eruit valt past er iets niet.
Hier mijn "avonturen met dit misbaksel van M* ===> klik (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=41470.msg755313#msg755313)
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op zaterdag 12 augustus 2017, 15:39:40
 @citaat :thumbup:

dezelfde ervaring met de Br. 94.5 en de Br 64

Beste Bart,

Met wat ombouwen/aanpassen rijden de loks goed, een technische achtergrond, ook die met flink grotere spullen als modelspoor M500 i.p.v M2, helpt daar bij goed.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Bahn-AG op zaterdag 12 augustus 2017, 16:56:58
Hoi

1 Decoders vallen niet van pennetjes, tenzij er een goedkope connector zonder veerkontakten gebruikt wordt.
En zelf dan moeten alle pennetjes akelig zuiver uitgelijnd zijn.

2 Sinus loks die AUX5 of 6 gebruiken bestaan ook niet.
Märklin heeft niet een decoders met AUX 5/6

3 Decoders branden niet door als een onversterkte uitgang per ongeluk op een versterkt iets wordt aangesloten.
Hoogstens brandt de AUX door, maar deze zijn vrijel altijd kortsluitbeveiligd.

4 Versterkte AUX3/4 kwam alleen bij de allereerste loks met MTC (Marklin-Trix-Connector) voor.
Voorgeschreven werd toen de D+H (trix) decoder.
ESU is na de ruzie beginnen rommelen met een afwijkende (overigens vrijblijvende!) norm.

5 Een sinus loopt met of F3, of F4, of niks. F3+F4 is onnodig.

6 Ook andere merken vragen vaak versterkte AUX uitgangen. Bijv BRAWA met de cabineverlichting van de V100.
Dit is dus helemaal niet märklintypisch.

Bart
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op zaterdag 12 augustus 2017, 17:17:52
Beste Bart,

5) uit de handleiding van de Märklin mLD 3 decoder:

Unterstützung für 6090, 60901, DC-, Sinus- und GlockenankerMotoren.
Bei Sinus-Motoren müssen CV 52 auf 1 und CV 56
auf 0 sowie CV 51 entweder auf 24 oder 0 gesetzt werden
(siehe CV Tabellen). Zusätzlich müssen Sie Aux 3 und Aux 4
jeweils auf Stand (S) und Fahrt (F) mit der Central Station oder
dem Programmer 60971 mappen.

zoiets staat ook in de handleiding van de Esu V4.0 Lokpilot

1) dan heeft Esu goedkope contacten gebruikt in zijn oudere decoders die ik een paar jaar geleden geïnstalleerd heb in de Br 64 en de BR 94.5

Inderdaad er wordt een hoop onzin verkondigd in dit draadje, zoals je al opmerkte.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: ronaldk op zaterdag 12 augustus 2017, 17:42:15
Ha Bart,

Citaat van: Bahn-AG op zaterdag 12 augustus 2017, 16:56:58
4 Versterkte AUX3/4 kwam alleen bij de allereerste loks met MTC (Marklin-Trix-Connector) voor.
Voorgeschreven werd toen de D+H (trix) decoder.
ESU is na de ruzie beginnen rommelen met een afwijkende (overigens vrijblijvende!) norm.

Even bij RailCommunity ? Verband der Hersteller Digitaler Modellbahnprodukte e.V. gekeken. Daar zijn veel fabrikanten uit Duitsland lid van, zoals Esu en Märklin. Die hebben hun "eigen" normen opgesteld. Wel op basis van de bestaande normen. Daar staat iets leuks in over de 21MTC-varianten verhaal:

Citeer
Es gibt im Markt eine Variante der 21MTC-Schnittstelle, die vor der Normung durch den MOROP entstanden ist und nicht dieser Norm entspricht. Diese Variante wird hier dokumentiert, um die Unterschiede aufzuzeigen.

Entsprechend der Norm sind nur die Ausgänge F0f (Pin 8), F0r (Pin 7), AUX1 (Pin 15) und AUX2 (Pin 16) verstärkte Ausgänge, d.h. mit einem nach GND schaltenden Treibertransistor  auf dem Decoder ausgerüstet. Bei der Variante sind auch die Ausgänge AUX3 und AUX4 (Pins 13 und 4) als verstärkte Ausgänge und nicht als Ausgänge mit Logikpegel ausgeführt. Des Weiteren wird AUX6 (Pin 3) als Eingang verwendet.

Diese Variante wird vorwiegend von Märklin verwendet. In allen neueren Fahrzeugen von Märklin wird diese Variante verwendet, aber nicht in älteren Fahrzeugen. Daher ist bei dem Austausch des werkseitig eingebauten Decoders zu prüfen, welcher Decodertyp erforderlich ist. Auf der Homepage der Firma Märklin gibt es eine entsprechende Liste. Produkte, die eine Schnittstelle entsprechend dieser Variante besitzen, müssen mit "21MTCM" gekennzeichnet sein und die Anleitung muss auf die verstärkten Ausgänge hinzuweisen. Unter dieser Bedingung können nach der üblichen Prüfung auch die Produkte entsprechend dieser Variante das Konformitätslogo der RailCommunity tragen.

Produkte mit bzw. für verstärkte Ausgänge AUX5 und AUX6 (Pins 17 und 3) entsprechen grundsätzlich nicht dieser Norm und dürfen auch nicht das Konformitätslogo der RailCommunity tragen!

Bron:  Webzijde Railcommunity RCN 121.pdf (http://normen.railcommunity.de/RCN-121.pdf)

Citaat van: Bahn-AG op zaterdag 12 augustus 2017, 16:56:58
6 Ook andere merken vragen vaak versterkte AUX uitgangen. Bijv BRAWA met de cabineverlichting van de V100.
Dit is dus helemaal niet märklintypisch.

Klopt helemaal. Het is niet Märklin typisch om meerdere versterkte uitgangen te hebben.

@Anne:
Citaat van: Anne W op zaterdag 12 augustus 2017, 17:17:52
1) dan heeft Esu goedkope contacten gebruikt in zijn oudere decoders die ik een paar jaar geleden geïnstalleerd heb in de Br 64 en de BR 94.5

Kan je dit onderbouwen? Hoe weet je dat het goedkope contacten zijn? Of is het weer een wilde gok? Of zijn de pinnetjes zo goed uitgelijnd zoals Bart aangeeft?

Citaat van: Bahn-AG op zaterdag 12 augustus 2017, 16:56:58
1 Decoders vallen niet van pennetjes, tenzij er een goedkope connector zonder veerkontakten gebruikt wordt.
En zelf dan moeten alle pennetjes akelig zuiver uitgelijnd zijn.

Ik ga dan maar de conclusie trekken dat Märklin ontzettend goed zijn werk gedaan heeft en dat jij bij het in en uithalen van de decoder niet verbogen hebt. Dan zijn de pinnetjes dus erg zuiver uitgelijnd bij de modellen die jij hebt.

Groeten Ronald.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op zaterdag 12 augustus 2017, 22:05:32
Beste Ronald,

Mijn uitspraak over de contacten van de Esu connector is gebaseerd op uitspraak 1) van Bahn AG in zijn bericht van 16.56 hr.

Mijn uitspraak over amateurisme in modelspoor wordt alleen maar versterkt door het verhaal van RailCommunity

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Bahn-AG op zaterdag 12 augustus 2017, 22:19:36

Hoi

Citeer
Es gibt im Markt eine Variante der 21MTC-Schnittstelle, die vor der Normung durch den MOROP entstanden ist und nicht dieser Norm entspricht.

Houd dit even in gedachte als er weer eens over AUX 3/4 gediscussieerd wordt.

MOROP heeft gewoon een stekker genormeerd die vantevoren anders bepaal was.
De reden is dat (met name) ESU vond dat er geen HALL ingangen (voor sinus) op de decoder aanwezig hoefden te zijn.
Märklin gebruikte deze immers niet, dus konden deze beter voor extra AUX gebruikt worden. Waarom er voor gekozen is om deze afwijkend onversterkt uit te voeren is mij een raadsel.
De toenmalige sinus loks met MTC  hadden een versterkte F3 nodig. (o.a. de 103 39572, PEG221 en 151 met sinus aandrijving.
Toen MOROP eenmaal hun norm (die overigens ook van de NMRA afwijkt) had doorgedrukt had je de poppen aan het dansen.

Anne heeft wat het amateurisme betreft gelijk.
MOROP klooit maar wat aan. Het ergste is nog dat hun normen veranderen.
Kijk bijvoorbeeld.maar eens naar DC wielstellen. Geef de norm dan een ander nummer als je wat wijzigt !
Fleischmann en piko houden zich weer niet aan deze norm. Waarom zou je ook een stel amateurs volgen die iedere maand wat nieuws verzinnen. :O

En nee...AUX 3 of 4 zijn echt voldoende. Probeer maar uit  B)

Bart

Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op zaterdag 12 augustus 2017, 22:38:33
Beste Bart,

Bij de 39140 is eerst de Aux 3 en Aux 4 uitgeprobeerd>geen resultaat, dit in tegenstelling tot de Br 64 enkele jaren geleden.

Er is een treffend verschil in de standaard af fabriek geplaatste decoders: de Br 64 had een MFX decoder ontwikkeld door Märklin en Esu samen, de 39140 een MFX decoder ontwikkeld door Märklin alleen.......

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Bahn-AG op zaterdag 12 augustus 2017, 23:10:57
Hoi

Zal best, maar AUX5 of 6 zitten er origineel gewoon niet op!

Waarschijnlijk loopt de lok ook zonder AUX (zoals meerdere SDS loks) maar heeft je ombouwer gewoon met de andere instellingen zitten te rommelen.
Dit heb ik een hele tijd ook al geschreven, maar toen wilde je ook niet luisteren.
Vandaar stop ik nu met de discussie.

Je lok rijdt, al dan niet met onnodig of fout gemapte functies. En daar gaat het uiteindelijk om. :thumbup:

Bart
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op zaterdag 12 augustus 2017, 23:33:45
 @citaat :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op dinsdag 15 augustus 2017, 22:29:22
Nog even een opmerking over "amateurisme", ik maakte mijn opmerking in een vergelijking met de maritieme industrie, nu is deze industrie onderdeel van een grotendeels zakelijke markt (business to business), behalve de Jachtbouw, dat is vergelijkbare markt als modelspoor (business to consumer).

Ook dat deel van de computermarkt waar wij mee te maken hebben is een business to consumer markt, waar ik gisteren weer eens achter kwam: in het bouwtopic van PAB zag ik ineens geen foto's meer (die zag ik eerst wel), ik gebruik Google Chrome, dus eerst maar eens met Explorer proberen, ja hoor, foto's.

Toen maar eens in de instellingen van Chrome zitten koekeloeren, allemaal geheimtaal niet bedoeld voor consumers, ik zag iets over Flash, toen maar eens bij Adobe gaan kijken en een Flash gedownload/geïnstalleerd die ook in Chrome werkt, resultaat: ik zie de foto's van PAB weer.

Kortom: fabrikanten die menen dat de "consumer" alles snapt zijn hele grote amateurs, vooral als ze zelf ineens specificaties veranderen.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Ben den Hollander op woensdag 16 augustus 2017, 07:18:49
Citaat van: Anne W op dinsdag 15 augustus 2017, 22:29:22

Toen maar eens in de instellingen van Chrome zitten koekeloeren, allemaal geheimtaal niet bedoeld voor consumers,


Misvatting: niks geheimtaal, het is wel bedoeld voor gebruikers. Je mot het alleen wel snappen en als je dat die kunt kun je onmogelijk de fabrikant de schuld geven.

Als je de bonte was op 80o draait en je sokken zijn gekrompen doe je ook iets verkeerd.

Gr, Ben.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op woensdag 16 augustus 2017, 09:59:55
Beste Ben,

Je kent de eerste wet uit de commercie dus niet: de klant heeft altijd gelijk, te interpreteren als letterlijk of de fabrikant heeft niet duidelijk genoeg gecommuniceerd.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: nobody op woensdag 16 augustus 2017, 10:02:57
 @citaat Fabrikant communiceert niet, doch dicteert.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op woensdag 16 augustus 2017, 10:25:50
 @citaat

Nee hoor, de klant blijft altijd koning want.........hij kan altijd naar een andere fabrikant gaan, of zoals met een hobby, een andere hobby kiezen.

Groet, Anne W

Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: nobody op woensdag 16 augustus 2017, 12:17:56
 @citaat Wat versta je precies onder "communiceren"? Veranderen van leverancier of hobby valt daar m.i. niet onder.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Kappa op woensdag 16 augustus 2017, 22:22:45
 @citaat :offtopic:  :arrow: Heren, kunnen we het "communiceren" even laten voor wat het is en weer on-topic gaan, dank u. :thumbup:
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op woensdag 16 augustus 2017, 22:44:26
Beste Kappa,

Het topic is in principe beëindigd, dus is naar de mening van deze topicstarter een principe discussie wel geoorloofd.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Ben den Hollander op donderdag 17 augustus 2017, 09:16:47
 @citaat "De klant is koning" en "de klant heeft altijd gelijk" is commercieel geleuter en geldt zolang het financieel te draaien is en onderdeel is van contracten of SLA's.

In mijn werkzame leven is regelmatig van een aantal klanten afscheid genomen omdat er uiteindelijk niets verdiend werd: gaat U maar elders zeuren over "nog meer", "nog goedkopere" of "nog snellere" dienstverlening.

Gr, Ben.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op donderdag 17 augustus 2017, 11:48:23
 @citaat

Ook die boodschap netjes aan klanten vertellen is goed communiceren en ook blijft die klant Koning.

Nee, veranderen van leverancier of hobby is op zich geen communicatie, vertellen dat je gaat veranderen is wel communicatie, daarna zal de goede leverancier netjes een zodanige reactie geven waaruit blijkt dat de leverancier begrijpt dat de klant koning is.

Groet, Anne W

Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Ben den Hollander op donderdag 17 augustus 2017, 12:23:40
 @citaat Terug naar je probleem.

Het is maar zeer de vraag of spec's zijn veranderd. Je hebt een Windows PC maar werkt met Chrome, een browser van Google. Dat is een bewuste keuze. En bij het maken van keuzes is jezelf vooraf verdiepen in de consequenties handig. Doe je dat niet dan kom je mogelijk voor verrassingen te staan: je ziet geen plaatjes meer na auto updates.

Daarmee zijn we weer terug waar het echt om gaat: jouw Marklin lokkie. Je propt er een Esu in zonder te overdenken wat een gevolg kan zijn en roept moord en brand dat fabrikanten het niet eens zijn over uniforme spec's. Dat is een beetje waar maar je hebt niets aan die wijsheid.

Gr, Ben.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op donderdag 17 augustus 2017, 16:51:13
Beste Ben,

Naar mijn bescheiden mening was of Google of Adobe hier niet klantvriendelijk, de oplossing was om een nieuwe versie van Flash te installeren, ik vind Chrome makkelijker werken als Explorer, dus blijf ik bij Chrome, verder zal ik niet verder rechercheren, in geval ik echt vast loop kan ik altijd zo'n arme student bellen.

Mijn lokje, kleine vergissing van jouw kant: als er een Märklin mLD3 in had gepropt en de handleiding van Märklin was gevolgd dan was het ook vastgelopen, logisch want de handleidingen van Esu en Märklin zijn identiek over de aansturing van SDS motoren.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op donderdag 02 november 2017, 12:05:20
Inmiddels is er een nieuw en vreemd probleempje ontstaan met deze lok: als hij vanaf "koude start" een snelheidsinstructie krijgt dan duurt het ca. 90 seconden voor hij werkelijk gaat rijden.

Als hij eenmaal rijdt dan blijft hij ook rijden, ook een herstart nadat ik de booster heb afgesloten van de baan of het signaal naar de booster heb afgesloten.

Het "klinkt" mij een beetje in de oren als: in de elektronica voor de SDS motor zit een condensator die heel langzaam opgeladen wordt, als hij opgeladen is dan wordt het draaiveld van de motor pas bekrachtigd.

Iemand die hierover een suggestie heeft, zo lang de starttijd niet verder oploopt heb ik er geen problemen mee, Raptor geeft een "lok 40 verlaat" melding omdat de rijweg niet op tijd wordt uitgevoerd.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Yeoman op donderdag 02 november 2017, 22:25:20
En wat als je de loc met een ms2 of zo bedient en niet met raptor?
Misschien is de raptor wel het probleem ;)

Groeten,
Ton.
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op vrijdag 03 november 2017, 22:42:12
Beste Ton,

Als een BR 64 met een identieke decoder en motor wel op DCC en de Raptor rijdt (overigens al een jaar of 5) en een BR 94.5 met een identieke decoder (normale motor) wel op DCC en de Raptor rijdt, ligt het niet in de lijn van de verwachtingen dat het aan de Raptor ligt.

Maar je brengt me wel op het idee om een goed onderbouwd ervaringsrapport uit te brengen:

met de Raptor op Motorola 14 en 28 stappen
met de Märklin 6021 op Motorola 14 stappen
met de Tams op DCC 28 stappen en Motorola 14 en 27 stappen (Tams procedure 27b)

Je mist het MS, logisch want de decoder is geen M4 decoder.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Kappa op zaterdag 04 november 2017, 01:34:55
Anne,

Kun je decoder eens een reset geven?
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op zaterdag 04 november 2017, 08:43:48
Beste Ad,

Bedankt, de "ombouwer" heb ik op de hoogte gesteld, het is aan hem om dit soort handelingen te verrichten.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Kappa op zaterdag 04 november 2017, 13:18:38
Anne,

Waarom koop je niet ergens een MS2, die heb je voor een prikkie en dan kun je dit soort dingen zelf ook makkelijk doen.
Daar heb je toch geen "ombouwer" voor nodig?! ;)
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op zaterdag 04 november 2017, 17:09:59
Beste Ad,

Heb je het hele topic gelezen?

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Kappa op zondag 05 november 2017, 00:24:23
Hoi Anne,
Ja ik heb het topic gelezen en je schrijft dat je bij de club een 6021 en/of MS2 ter beschikking hebt, maar voor thuis is dat toch ook makkelijk? ;)
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op zondag 05 november 2017, 10:39:09
Beste Ad,

Voor de eenvoudige parameters van MFX loks heb ik een MS1, de rest doe ik met de Tams of met de Esu programmer op de club, ik doe heel weinig met decoders instellen, als het goed rijdt dan rijdt het goed en hoeft het niet beter.

Ik heb deze lok laten ombouwen omdat ik mij niet al te veel wil verdiepen in het programmeren, die tijd besteed ik liever in het afbouwen van de baan, maar als deze lok nu echt vervelend gaat doen dan denk ik dat ik één van de vele deskundigen op ons forum ga vragen er naar te kijken.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op donderdag 09 november 2017, 14:48:22
Ik heb zojuist de lok getest met de Märklin 6021, dus per definitie Motorola en met de Tams op DCC, in beide gevallen staat de lok een tijdje te wachten tot hij begint te rijden.

Wat ik wel heb vast kunnen  stellen is dat de wachttijd langer is naarmate je de lok laat vertrekken op een lagere snelheid, dus het condensatortje (als dat de oorzaak is) zit in een circuit met een variabel spanningsniveau.

Dus beste Ton, het ligt definitief niet aan de Raptor.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Bahn-AG op donderdag 09 november 2017, 15:02:03
Hallo

Ik heb al eens eerder geschreven dat jouw lok programmeertechnisch een rommeltje was.
Nu zoek je het probleem bij een condensator die er gegarandeerd niet is.

Laat er gewoon naar kijken door iemand met verstand van zaken, en zoek niet naar oorzaken die er niet zijn.

Bart
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op donderdag 09 november 2017, 21:57:47
Beste Bart,

Ben jij die persoon met "verstand van zaken" of ken jij die persoon met "verstand van zaken?

Natuurlijk krijgt mijn ombouwer de kans om er zijn gedachten over te laten gaan, maar op enig moment, en zeker als het heel erg lang zou gaan duren voordat de lok begint te rijden, dan ben ik graag bereid ander "verstand van zaken" in dit probleem te betrekken.

Ik ben redelijk sterk in het analyseren van gedrag in de techniek, maar ik kan die analyse niet omzetten in "daar ligt het aan" omdat ik de techniek achter de decoder en de driverprint niet ken.

Groet, Anne W
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Bahn-AG op donderdag 09 november 2017, 22:01:09
Hallo

Ik wil er best wel eens naar kijken.
Sinus is niet moeilijk, mits je systematisch te werk gaat.

Bart
Titel: Re: Märklin 39140, E40
Bericht door: Anne W op donderdag 09 november 2017, 22:02:42
Beste Bart,

Hartelijk dank, ik houd je bericht "in portefeuille".

Groet, Anne W