Kan ik een spiraal maken met 230 en 330 bochten of kan het alleen met 130 en 230 of 330 en 430.
vgv wiebrand.
Ja, dat kan.
Kan met elke bocht van Marklin.
Het hangt wel af van het gewicht van de sleep, als de boel te zwaar (of te licht) is krijg je problemen in een te krappe bocht. Ik zou het zeker even testen voor ik begon met zagen.
Wiebrand:
Lange wagons gaan moeilijker door de 130 bochten en wanneer je daar een spiraal mee gaat maken kun je best alleen met korte wagons en dito sleep rijden.
maar krijg ik dan geen problemen als ik 230 330 bocht door middel wan wissels met elkaar te verbinden
de hart op hart afstand tussen 130, 230 en 330 is steeds 77,5 milimeter
bij gebruik van wissels 611, 612, 624, 630, 671 en 672 is de hart op hart afstand ook 77,5 milimeter
cees
oke bedankt gesnapt
Wiebrand:
Ik snap niet goed wat wissels met een spiraal te maken hebben.
Je stelt een vraag over welke bochten te gebruiken voor het maken van een spiraal en dan schrijf je dat je die bochten gaat gebruiken om wissels met elkaar te verbinden.
Graag wat uitleg, :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Jørg,
IK denk, dat Wiebrand bedoelt om bijv. van de buitenbocht naar de binnenbocht te gaan rijden. Hij zal dan de 'bochtwissels' willen gebruiken. Dat kan, maar hij zal dan wel een paar aanpassingen met de rails moeten doen met allerlei tussenstukjes. Als je Wintrack gebruikt, zal het programma dat zelf wel oplossen, mits je de procedure goed volgt in het programma.
Even nog een extra opmerking, als je een spiraal maakt met 230 (r2) en 330 (r3) bochten, dan passen de huidige bochtwissels er niet in.
De 671 en 672 bochtwissels gebruiken de 130 (r1) als basis en daar gaan de lange wagons weer niet goed doorheen.
Zowel de binnen bocht als buitenbocht van zo'n wissel is R1.
Dus wordt het wachten op de nieuwe bochtwissels.
Gegroet,
Peter
bedankt voor de info
groet wiebrand