Stichting 3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Banenplan ontwerpen => Topic gestart door: wiebrand op maandag 09 november 2015, 11:45:55

Titel: Bocht geometrie
Bericht door: wiebrand op maandag 09 november 2015, 11:45:55
Kan ik een spiraal maken met 230 en 330 bochten of kan het alleen met 130 en 230 of 330 en 430.
vgv wiebrand.
Titel: Re: Bocht geometrie
Bericht door: marklinmanus op maandag 09 november 2015, 11:58:03
Ja, dat kan.
Titel: Re: Bocht geometrie
Bericht door: Jørg op maandag 09 november 2015, 12:00:37
Kan met elke bocht van Marklin.
Titel: Re: Bocht geometrie
Bericht door: ErikW op maandag 09 november 2015, 12:15:08
Het hangt wel af van het gewicht van de sleep, als de boel te zwaar (of te licht) is krijg je problemen in een te krappe bocht.  Ik zou het zeker even testen voor ik begon met zagen.
Titel: Re: Bocht geometrie
Bericht door: Jørg op maandag 09 november 2015, 12:20:10
Wiebrand:
Lange wagons gaan moeilijker door de 130 bochten en wanneer je daar een spiraal mee gaat maken kun je best alleen met korte wagons en dito sleep rijden.
Titel: Re: Bocht geometrie
Bericht door: wiebrand op maandag 09 november 2015, 12:44:04
maar krijg ik dan geen problemen als ik 230 330 bocht door middel wan wissels met elkaar te verbinden
Titel: Re: Bocht geometrie
Bericht door: BR98-10 op maandag 09 november 2015, 13:04:50
de hart op hart afstand tussen 130, 230 en 330 is steeds 77,5 milimeter
bij gebruik van wissels 611, 612, 624, 630, 671 en 672 is de hart op hart afstand ook 77,5 milimeter

cees
Titel: Re: Bocht geometrie
Bericht door: wiebrand op maandag 09 november 2015, 13:09:05
oke bedankt gesnapt
Titel: Re: Bocht geometrie
Bericht door: Jørg op maandag 09 november 2015, 13:50:17
Wiebrand:
Ik snap niet goed wat wissels met een spiraal te maken hebben.
Je stelt een vraag over welke bochten te gebruiken voor het maken van een spiraal en dan schrijf je dat je die bochten gaat gebruiken om wissels met elkaar te verbinden.
Graag wat uitleg,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Titel: Re: Bocht geometrie
Bericht door: GWS op maandag 09 november 2015, 15:05:14
Jørg,
IK denk, dat Wiebrand bedoelt om bijv. van de buitenbocht naar de binnenbocht te gaan rijden. Hij zal dan de 'bochtwissels' willen gebruiken. Dat kan, maar hij zal dan wel een paar aanpassingen met de rails moeten doen met allerlei tussenstukjes. Als je Wintrack gebruikt, zal het programma dat zelf wel oplossen, mits je de procedure goed volgt in het programma.
Titel: Re: Bocht geometrie
Bericht door: Pjedro op dinsdag 10 november 2015, 01:06:57
Even nog een extra opmerking, als je een spiraal maakt met 230 (r2) en 330 (r3) bochten, dan passen de huidige bochtwissels er niet in.
De 671 en 672 bochtwissels gebruiken de 130 (r1) als basis en daar gaan de lange wagons weer niet goed doorheen.
Zowel de binnen bocht als buitenbocht van zo'n wissel is R1.

Dus wordt het wachten op de nieuwe bochtwissels.

Gegroet,
Peter
Titel: Re: Bocht geometrie
Bericht door: wiebrand op dinsdag 10 november 2015, 09:46:16
bedankt voor de info

groet wiebrand