Omdat de wissel en seindraden altijd te kort zijn wil ik tijdens de bouw van de nieuwe baan de bedrading meteen vervangen voor draden uit één stuk. Nu hebben de blauwe draden een rode en een groene stekker. Is het niet handiger om er één voor groen te vervangen? En gebruikt Márklin nog meer kleuren dan rood, bruin, geel en blauw? Voor de duidelijkheid, het wordt een volledige analoge baan met de originele schakelkastjes.
Hallo Difranco,
Vertaling van rood en groen voor de schakelende elementen in een analoge baan.
Bij wissels nieuw geleverd werden de rode stekkers voor de gebogen stand gebruikt, rood is gevaarlijk met hoge snelheid.
Groen rechtdoor, geen gevaar.
Bij seinen staat me bij dat de rode stekker diende om een sein op rood te zetten, groen op veilig.
Maar ja stekkers worden altijd verwisseld, gewoon uitzoeken welke draad waarvoor dient voor elk afzonderlijk schakelelement.
In de analoge bedrading zijn de hoofdkleuren die worden gebruikt inderdaad rood, bruin, geel en blauw. Andere kleuren zoals oranje, grijs en zwart komen ook voor.
Gr. Fred.
En beste Difranco, het is jouw baan, al wil je draden gebruiken met een pimpelpaars randje maakt dat niet uit, zolang je maar consequent bent en onthoudt welke kleuren je waar voor gebruikt hebt.
Groet, Anne W
Fred,
Volgens de eigen documentatie van Märklin (wel nog uit de jaren 50 en 60) is de verklaring voor de rode en groene stekkers bij wissels als volgt:
grün (groen) = G = Gerade ofwel rechtdoor
rot (rood) = R = Rund (Rond) ofwel gebogen
Cees
Bedankt allemaal, weer een hoop opgestoken. Draad is besteld, ik heb besloten 1 blauwe te vervangen voor een groene. 250meter montage draad in 5 kleuren is onderweg...
Viessmann gebruikt draden waarrond een klein rood of groen rondje is aangebracht. Heel handig voor als je onder de baan ligt. M zou dit eigenlijk ook moeten kunnen, maar ik denk dat ze dit pas over 10j ginder gaan "uitvinden". :(
Guy