3rail Forum

Modelbaanbesturing & Software => Analoge Besturing => Topic gestart door: Wim_zelf op maandag 23 maart 2015, 15:33:59

Titel: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: Wim_zelf op maandag 23 maart 2015, 15:33:59
Goedemiddag,

Aan de voorzijde van de onderste laag (schaduwstation) zijn we nu een soort ondergrond doorgangsstation aan het maken. Nu willen we de perronverlichting deelaspecten laten schakelen door een relais 7045.

Dus wanneer er een trein het station nadert moet het relais de verlichting aan schakelen, en bij het verlaten liefst ook weer uit.

We willen hiervoor een 6-tal lampjes gebruiken die je normaliter gebruikte als verlichting in huisjes. Gloeilampjes e5,5 dacht ik dat dit waren.

Weet iemand of dit kan?

Groetjes

Wim en Calvin
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: loc1200 op maandag 23 maart 2015, 16:11:04
Is geen probleem.

Bij het binnenrijden van het blok kan je een signaal genereren via een schakelrail naar één van de twee blauwe draden van je relais.
Dit kan door een schakelrail (bediend door sleepcontact) of een reedcontact. (bediend door magneet onder eerste rijtuig)
In het einde van het daarop volgende blok doe je dit nogmaals, maar dan schakel je de andere blauwe draad van het relais.
Dus via het eerste signaal wordt het relais zo geschakeld dat je perronverlichting aan word geschakeld. Bij het bedienen van de 2e contact gaat het relais weer terug in de oude stand, en dooft de perronverlichting.
Houdt er wel rekening mee, dat als het 2e blok via wissels door een andere trein kan worden bereikt, de andere trein via de schakelrail / sleepcontact de verlichting zal doven. Dit gaat ook op als in de andere trein een magneet zit ter bediening van een reedcontact. Via een 2e relais kan je dit weer beveiligen. Dat 2e relais dien je weer te koppelen aan je wisselstand.

Een contactrail zou ook kunnen; dan heb je geen relais nodig. De retour stroom gaat dan via je geïsoleerde spoorstaaf als deze wordt verbonden door een as naar de andere spoorstaaf. Zolang er zich nog een trein in je blok bevind van je station, zal de verlichting blijven branden.

Succes.

Gr. Marcel
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: Wim_zelf op maandag 23 maart 2015, 16:25:35
Dank je Marcel,

We gaan er deze week mee aan de slag.
De optie van een contactrail had ik nog niet bedacht. Volgens mij heb ik die ook nog in voorraad. Wellicht een beter idee.

Wim en Calvin
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: BR98-10 op maandag 23 maart 2015, 17:42:18
Marcel

De door jou genoemde mogelijkheid  "Dit gaat ook op als in de andere trein een magneet zit ter bediening van een reedcontact" kan eenvoudig ondervangen worden door het reedcontact evenwijdig aan de linker of rechterspoorstaaf te plaatsen. Dat doe je dan ook met de magneet: aan de linker- of rechterkant van de wagon. Het reedcontact wordt dan maar bij één rijrichting gesloten.

Cees
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: loc1200 op maandag 23 maart 2015, 19:06:47
Dat weet ik Cees, maar als je nou 5 locs (rijtuigstammen) hebt rijden met een magneet, dan gaat het niet meer op....
Dus zodoende op de andere mogelijkheid niet ingegaan.

Bezetmelding dmv spoorstaaf werkt het beste. (met vertraagde afschakeling; bv dmv elco)

Gr. Marcel
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: Wim_zelf op donderdag 26 maart 2015, 09:27:25
Heren,

We zijn met het relais aan de slag gegaan. Na een onwillige schakelrail (opgelost met de'piepschuimtruc') gaat bij binnenkomst inderdaad verlichting branden. Alleen is de lichtsterkte niet gelijk. Staat de trafo hoog (trein rijdt hard) dan brand de verlichting ook fel; rijdt je rustig is er een gedempt licht te zien. Een draad in een andere bus van de trafo levert helemaal geen licht meer op. De verlichting is aangesloten op een van de busjes aan de voorzijde van het relais.

Ongetwijfeld zien we iets heel doms over het hoofd, maar we komen er niet uit.

Groetjes Wim en Calvin
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: fonzo999 op donderdag 26 maart 2015, 09:40:28
Wim/Calvin

Zo te zien zit je verlichting op dezelfde uitgangen van de trafo als de trein.
De trafo heeft als het goed is 3 uitgangen t.w. geel, rood en bruin.
De rijspanning gaat op rood en bruin en is regelbaar via de draaiknop op de trafo.
Verlichting wordt aangesloten op geel en bruin, welke verbinding een constante spanning geeft.

Het relais wordt ook aangesloten op geel en via de blauwe draden op bruin ( massa ) van de schakelrails.

Heb je de rode draad van het relais aan de rails gekoppeld en dan aan de voorzijde de verlichting erin en vervolgens via
het lampje naar bruin (massa) ? Zo ja, dan moet je rode draad losmaken en verbinden met geel van de trafo.

Dan zou het moeten werken en constant moeten branden !
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: Wim_zelf op donderdag 26 maart 2015, 11:02:54
Alphons,

Bedankt voor je uitleg. Helemaal het principe snap ik nog niet maar het werkt wel.

Maar ik hoop dat ik je niet tot wanhoop drijf, maar de schakelrails liggen nu op een stukjes spoor die in beide richtingen worden bereden. En mijn voorraad schakelrail is nu op.

Ik heb nog wel een contactrail liggen, en daarmee denk ik dat je dit probleem op zou kunnen lossen. Alleen heb ik geen idee hoe ik deze toe moet passen. Het spoorgedeelte van het station isoleren snap ik wel. In dit deel moet de contactrail komen te liggen. De contactrail heeft twee aansluitbussen. Maar hoe ga ik nu verder?

Groetjes Wim
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: nobody op donderdag 26 maart 2015, 11:13:16
De contactrail maakt massa contact (zodra er een ongeisoleerd wielstel op het geisoleerde stukje rail terecht komt).
Dit gebeurt rijrichting onafhankelijk. De beide bussen zijn onderling doorverbonden.
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: Wim_zelf op donderdag 26 maart 2015, 11:21:27
Wim,

Dat had ik al begrepen. Maar sluit ik nu een van de bussen aan op een trafo? Dat heb ik al gedaan, maar dan gebeurd er niets. Trein valt stil op het geïsoleerde deel. Sluit ik nu het relais aan op deze contactrail, of ben ik nu helemaal de weg kwijt.

In de wiki kon ik ook niets vinden over het aansluiten van contactrail.

Groetjes wim
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: nobody op donderdag 26 maart 2015, 11:33:09
Op de contactrail sluit je massa (bruin) aan.
Voorbeeld: Neem een 16 volt lampje. Eén (gele) draad van het lampje sluit je aan op de gele bus van je trafo.
De tweede (bruine) draad van het lampje sluit je aan op één der massacontactbussen van de contactrail.
Wanneer je een wagonnetje op het geisoleeerde stukje van de contactrail rijdt, gaat het lampje gloeien.
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: Wim_zelf op donderdag 26 maart 2015, 11:41:32
Wim

Dit heb ik geprobeerd.
Het lampje blijft nu continu branden, ook als er geen trein op het geïsoleerde deel rijdt.

Groetjes wim
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: nobody op donderdag 26 maart 2015, 11:44:24
Dan maakt het geisoleerde deel ergens contact met massa. Oftewel de rail functioneert niet juist. Meten is weten.
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: fonzo999 op donderdag 26 maart 2015, 11:49:16
Op de contactrail sluit je massa (bruin) aan.

Dat is een beetje een verwarrend antwoord Wim.
Ik begrijp wel wat je bedoelt maar beter was geweest "de massa van een stroomverbruiker bv. een lampje".
De contactrail hangt nl. aan al de massa via de railspanning

Nu heeft andere Wim misschien wel de massa van de trafo eraan gehangen.
Dat is niet de bedoeling en daardoor brandt het lampje continu omdat de busjes doorverbonden zijn.
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: nobody op donderdag 26 maart 2015, 12:30:22
O.K. Alphons,
maar a.d.v. het voorbeeld wordt e.e.a. toch wél duidelijk. Denk ik...
Voorbeeld: Neem een 16 volt lampje. Eén (gele) draad van het lampje sluit je aan op de gele bus van je trafo.
De tweede (bruine) draad van het lampje sluit je aan op één der massacontactbussen van de contactrail.
Wanneer je een wagonnetje op het geisoleeerde stukje van de contactrail rijdt, gaat het lampje gloeien.
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: Wim_zelf op donderdag 26 maart 2015, 12:35:04
Leuk hè al die Wimmen hier.

Rails doorgemeten en gelijk beetje schoongemaakt. Resultaat is dat wanneer er een trein over het geïsoleerde deel van de rails rijdt het lampje gaat branden.

Nu had ik begrepen uit bovenstaande opmerking van Marcel dat je dit via deze contactrail voor de hele perronsectie zou kunnen toepassen. Maar dat is dus niet het geval blijkbaar.

Al met al toch een leerzame ochtend geweest.
Ik kom nu eigenlijk tot de conclusie dat ik via contactrail ons doel, laten branden van verlichting als een trein het station binnenrijdt niet kan bereiken.

Via schakelrail en relais lukt dit wel voor een richting. Dus nu voor de andere richting nog een relais en schakelrails vinden en dan moet het lukken.
Dat wordt dus weer even struinen op marktplaats of zoiets.

Groetjes Wim (en Calvin die ook net thuis komt uit school)
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: fonzo999 op donderdag 26 maart 2015, 12:37:25
Wim/Calvin,

Een schakelrails en een contactrail werken allebei in beide richtingen.
Een schakelrails heeft 2 busjes en afhankelijk van de rijrichting wordt er een busje bekrachtigd. Dus dat kun je
in 2 rijrichtingen gebruiken.
Een contactrail werkt altijd als er een trein op staat, das helemaal onafhankelijk van de rijrichting, maar goed dat kan je niet gebruiken.

Als je dezelfde verlichting wil schakelen, dan hoef je ook geen 2e relais te hebben.
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: nobody op donderdag 26 maart 2015, 12:39:59
Hier (o.a.) te koop ===> klik (http://www.hobby-treinen.nl/marklin-h0-5146-m-rails-schakel-rails.html)
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: Wim_zelf op donderdag 26 maart 2015, 13:01:07
alphons,

Ik begrijp je opmerking over geen tweede relais niet. Via de schakelrail de linkerzijde schakelt het relais de verlichting aan. De schakelrail aan de rechterzijde schakelt het relais weer om en de verlichting weer uit.
Tot zover niets vreemds en werkt het ook.

Maar nu komt de trein van de rechterzijde. Dan werkt dit niet. Blauwe draden van het relais in de andere bussen van de schakelrail plaatsen en dan werkt het wel deze kant op. Ik kan toch niet de bussen aan elkaar doorverbinden, zodat het in beide richtingen werkt. Volgens mij kan dit alleen maar met een tweede relais.

Groetjes wim en Calvin
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: nobody op donderdag 26 maart 2015, 13:07:39
Je hebt 't over contactrails... Niet richting afhankelijk.
Je moet voor dit voorbeeld schakelrails gebruiken. Wél richting afhankelijk.
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: Wim_zelf op donderdag 26 maart 2015, 13:12:32
Ik bedoel ook schakelrails. Excuses voor de verwarring.
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: nobody op donderdag 26 maart 2015, 13:27:23
Je kunt met de schakelrail aan de rechterzijde het relais (licht) aanschakelen met een loc die van de rechterkant komt en met
de zelfde schakelrail het zelfde relais (licht) uitschakelen met een loc die van de linkerkant komt.
En zo ook voor de schakelrail aan de linkerzijde. En met het zelfde relais!  Loc van links=licht aan. Loc van rechts=licht uit.

Uit de 3rail wiki ===> klik (http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_M-Rail_Schakelrail_aansluiten)


Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: Wim_zelf op donderdag 26 maart 2015, 13:42:56
Wim,

In een richting lukt het me prima met schakelrails en relais. Je verwijzing naar de wiki is me ook bekend en duidelijk.

Maar hoe ik nu de boel voor de andere richting aan moet sluiten, ik ben echt de weg kwijt. Als ik de busjes van een schakelrail met elkaar verbindt gebeurd er niet. Doe ik dat aan de andere kant ook gaat er van alles brommen, lijkt me niet de oplossing.

Hopelijk is nog iemand die nog het geduld op kan brengen om me dit uit te leggen. Ondertussen ga ik me bezighouden met de aankleding van dit station. Klei, MDF en wat andere spullen maken mijn hoofd weer leeg hoop ik.

Groetjes Wim
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: nobody op donderdag 26 maart 2015, 13:46:48
Je moet de busjes van de schakelrail niet met elkaar verbinden :important:
Maar met het relais.
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: fonzo999 op donderdag 26 maart 2015, 13:54:55
Wim/Calvin,

In principe is een schakelrail een momentschakelaar. Rijdt je van links naar rechts dan wordt 1 van beide busjes bekrachtigd, rijd je van rechts naar links, dan wordt het andere bekrachtigd. De busjes zijn dus niet met elkaar verbonden, maar juist bedoeld voor de andere rijrichting. De busjes moet je dus nooit doorverbinden

Ergo :
Rijdt je van links naar rechts dan is de linker schakelrail de schakelaar die het relais bekrachtigd en het licht gaat aan (welk busje daarbij hoort weet ik niet, dat moet je even uitzoeken). De rechter schakelrail schakelt dan met het bijbehorende busje het relais weer om en het licht gaat uit.

Rijdt je nu van rechts naar links, dan gebruik je dus de andere ( vrije) busjes van de schakelrails. De rechterschakelrail legt nu het relais om, en de linker schakelt het weer uit.
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: nobody op donderdag 26 maart 2015, 14:10:50
Rijdt je van links naar rechts dan is de linker schakelrail de schakelaar die het relais bekrachtigd en het licht gaat aan (welk busje daarbij hoort weet ik niet, dat moet je even uitzoeken). De rechter schakelrail schakelt dan met het bijbehorende busje het relais weer om en het licht gaat uit.
Het bekrachtigde busje komt overeen met de rijrichting. Dus schakelpiefje naar rechts = rechterbusje.
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: BR98-10 op donderdag 26 maart 2015, 14:32:26
Beste Marcel

Je opmerking "maar als je nou 5 locs (rijtuigstammen) hebt rijden met een magneet, dan gaat het niet meer op...." kan ik niet plaatsen.
Jarenlang heb ik de schakeling van mijn 5-sporige hoofdstation en twee 10-sporige schaduwstations volledig analoog aangestuurd met evenwijdig aan de rechterspoorstaaf geplaatste reedcontacten. Steeds vier tot zes treinen onderweg en nimmer enig probleem met het schakelen ondervonden.
Wel met die vervelende mfx-locs die zich steeds opnieuw aanmeldden bij de centrale na een korte stroomloze periode in een van de stations en daardoor het semi-automatische verloop in de war stuurden. Daarom wordt de hele baan nu omgebouwd naar volledig digitaal.

Groeten
Cees
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: Wim_zelf op donderdag 26 maart 2015, 15:45:56
alphons,

Ik snap het echt niet. De vrije busjes van de schakelrails moet ik gebruiken om in de andere richting te rijden. Dt begrijp ik wel. Dit getest en natuurlijk werkt dit prima. Maar ik heb op het relais geen extra blauwe draden over om op de vrije busjes aan te sluiten. Heeft ook geen zin want dan wordt op een schakelrails alles weer aan en gelijk weer uit gezet, dus blijft het altijd branden.

Ik begrijp dus echt niet hoe ik de vrije busjes nu nogmaals met het relais moet verbinden.

Groetjes Wim
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: BR98-10 op donderdag 26 maart 2015, 15:56:49
Wim,

Hoe is het schaduwstation samengesteld ?
Kun je daar een afbeelding van plaatsen ?
Dan kunnen er wellicht wat duidelijker aanwijzingen gegeven worden want zo ingewikkeld is de door jou gewenste aan/uit schakeling niet

Cees
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: nobody op donderdag 26 maart 2015, 15:57:54
Op de blauwe draad van  (aan) op je relais sluit je de beide blauwe draden van de schakelrail (voor áán) aan.
Op de blauwe draad voor (uit)  op je relais sluit je de beide blauwe draden  van de schakelrail (voor uit) aan.
Dus er gaan steeds 2 draden van de schakelrails naar de aan bus op het relais. Zo ook voor uit.
De Märklin stekers hebben daarvoor een dwarsverbinding...
Of solderen...
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: BR98-10 op donderdag 26 maart 2015, 16:14:44
Wim (nobody)

Voor de duidelijkheid:
van elke schakelrail twee blauw draden naar het relais; een voor aan en een voor uit; elke draad verbinden met één blauwe draad van het relais; een op een dus (en niet beide blauwe draden van één schakelrail aan één en dezelfde blauwe draad/aansluitbus van het relais)
Dan wordt het relais en dus de  verlichting afhankelijk van de rijrichting aan- een vervolgens uitgeschakeld
Het nokje van de schakelrails beweegt mee in de rijrichting (naar links of rechts) en schakelt dan het relais aan of uit.

Cees


Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: nobody op donderdag 26 maart 2015, 16:22:18
Dat schrijf ik.
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: Wim_zelf op donderdag 26 maart 2015, 16:29:45
Hierbij heb ik even een schets gemaakt van het schema. Misschien maakt dit iets duidelijk.

Ik denk dat ik nu L2 moet koppelen met B en R2 op zijn beurt koppelen met A. Dit heb ik al geprobeerd, maar dan begint het relais te brommen.

Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: nobody op donderdag 26 maart 2015, 17:02:57
Is dit duidelijker?
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: Wim_zelf op donderdag 26 maart 2015, 17:09:36
Wim (en de anderen)

Bedankt voor de schets. Ik ga het wellicht straks proberen. Veel verschil met mijn tekening zie ik niet overigens. Gezien de enorme support die ik van een ieder heb ontvangen hou ik jullie zeker op de hoogte.

Ik hoop dt ik het licht nu heb gezien, en dat het bij mij in ieder geval blijft branden.

Groetjes

Wim
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: nobody op donderdag 26 maart 2015, 17:17:01
Veel verschil met mijn tekening zie ik niet overigens.
Bij jouw tekening:    Eén draadje per schakelrail aan 7045.
Bij mijn tekening: Twéé draadjes per schakelrail aan 7045.  ;)
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: BR98-10 op donderdag 26 maart 2015, 19:30:37
Beste Wim  (Wim_zelf)

citaat: "Ik denk dat ik nu L2 moet koppelen met B en R2 op zijn beurt koppelen met A."  Klopt

citaat :"Dit heb ik al geprobeerd, maar dan begint het relais te brommen."
Vraag waarop heb je de rode draad aan gesloten ? Op de rijspanning (rode bus) van de trafo of de licht/schakelspanning (gele bus) ?

Cees
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: Wim_zelf op vrijdag 27 maart 2015, 10:32:33
Hallo heren,


Gisteren met de schema's aan de slag gegaan. Nu blijkt dat er toch een contactrail defect is en dat deze niet goed schakelt. echter andere contactrail werkt wel prima, maar wanneer er een trein hierover rijdt om het relais om te zetten (en het licht te doven) knippert de verlichting even en gaat vervolgens weer aan.

Cees: de rode draad is aangesloten op de rijspanning.

Begin volgende week heb ik nieuwe contactrail binnen en hoop ik dat alles inderdaad werkt.

Calvin is inmiddels gestart met de afbouw van het station. Perrons zijn gezaagd. Station moet uiterlijk gaan krijgen van een grot, dus kleien en boetseren.

Zelf ga ik nu maar eens wat draadjes netjes wegwerken n de bekende boekbinders van het schaduwstation. Verder de rails nog een poetsbeurt geven voordat de onderplaat van nivo 1 er op komt.

Zodra alles toonbaar is zullen we wat foto's plaatsen.

Wim en Calvin
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: BR98-10 op vrijdag 27 maart 2015, 13:22:27
Wim,

Een contactrail is m.i. niet geschikt voor het schakelen van een relais. Bovendien mis je dan de twee functies aan/uit afhankelijk van de rijrichting.
Het brommen is naar alle waarschijnlijkheid veroorzaakt omdat de schakelrail niet naar behoren functioneert.
De oorspronkelijke functie van het relais is eigenlijk het in- en uitschakelen van de rijspanning. Vandaar de rode draad aan het relais. Het is dan ook te begrijpen dat je deze draad op de rijspanning hebt aangesloten maar beter is het om deze draad aan te sluiten op de lichtspanning van de trafo (gele bus) tezamen met de gele draad van het relais.
Om rijspanning te sparen is het nog beter het relais aan te sluiten op een afzonderlijke trafo die je alleen gebruikt voor het schakelen van wissels, relais en de verlichting in het schaduwstation

Cees
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: fonzo999 op vrijdag 27 maart 2015, 14:00:33
Een contactrail is m.i. niet geschikt voor het schakelen van een relais.

Wim bedoelt schakelrails, daar heeft hij zich al meer in vergist en voor verontschuldigd.

De oorspronkelijke functie van het relais is eigenlijk het in- en uitschakelen van de rijspanning. Vandaar de rode draad aan het relais. Het is beter om deze draad aan te sluiten op de lichtspanning van de trafo (gele bus) tezamen met de gele draad van het relais.

Zoals Wim al eerder is geadviseerd.
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: nobody op vrijdag 27 maart 2015, 14:06:48
In voorgaande posts heb ik (m.i.) e.e.a. duidelijk gemaakt, doch daar wordt kennelijk geen nota van genomen.
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: Jan22 op vrijdag 27 maart 2015, 14:31:19
toch een contactrail defect is en dat deze niet goed schakelt. echter andere contactrail werkt wel prima, maar wanneer er een trein hierover rijdt om het relais om te zetten (en het licht te doven) knippert de verlichting even en gaat vervolgens weer aan.
Beste Wim en Calvin,
In de Marklin catalogie die ik nog heb uit de jaren '90 heet zo rail een contactrail.
Op dit forum weet men het beter. In de wiki heet dit een schakelrail, omdat hij een schakelpuls geeft, en geen continue contact. Als hij dat wel doet, dan kun je zeggen dat hij "stuk" is.

Wat is er dan stuk? De vering van de bladveer is niet meer op spanning.

En hoe los je dat op? Met een bolletje piepschuim bijvoorbeeld
Zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=37676.msg697535#msg697535

Je kunt dus wel wachten tot je een nieuw railtje hebt verworven,
maar met een pincet en wat handigheid bespaar je jezelf de onnodige wachttijd.
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: fonzo999 op vrijdag 27 maart 2015, 14:50:23
Toch vreemd Jan Willem,

Ik speel al vanaf 1960 met Märklin treintjes en ik weet niet beter als dat er schakelrail en contactrail zijn.
In deze brochure (http://www.marklin.nl/producten/Blokrijden%20met%20Central%20Station.pdf) van Märklin zelf wordt ook gesproken van contact- en schakelrails.
Dus ik neem aan dat dit forum het dan niet beter weet, maar simpel dezelfde onzin uitkraamt als Märklin zelf. :P

De piepschuimmethode was bij vraagsteller al bekend, dat heeft hij in een eerdere post zelf al aangegeven.
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: nobody op vrijdag 27 maart 2015, 14:52:54
"- Schakelrail : de schakelrails van Märklin 5146 en 5147. Voordelen : rijrichtinggevoelig en standaard materiaal. Nadelen : storingsgevoelig en detectie van sleepcontact."

Bron ===> klik (http://nieuwenhuis.webs.com/apps/blog/show/2438727-schakelrails-maken)
 
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: Wim_zelf op dinsdag 31 maart 2015, 16:45:34
Het is uiteindelijk toch gelukt. De oude schakelrails grondig schoongemaakt, de piepschuimtruc toch weer toegepast en dan de boel aangesloten. Op de linkerzijde bleek toch een contactpunt van de schakelrail niet te werken, omdat bij het uitrijden van het station de verlichting niet uitging. Op dit contactpunt bleek wat vuil of oxidatie te zitten. Daarna werkte het allemaal zoals het hoort. Nu gaan we de bedrading netjes aanleggen zoals het hoort, het relais een juiste plaats geven. Ook sluiten we het geheel aan op de lichttrafo.

Nu bezig met de bouw van het station (het gaat Felsenhöhle heten) en de perrons.

Een ieder die tot nu toe met aanwijzingen en opmerkingen mee heeft geholpen willen we hierbij bedanken.

Zodra het er allemaal een beetje fotogeniek uitziet zullen we wat foto's plaatsen

Groetjes Wim en Calvin
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: nobody op dinsdag 31 maart 2015, 16:47:45
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: fonzo999 op dinsdag 31 maart 2015, 19:24:23
Wim/Calvin,

Fijn dat het werkt !
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: loc1200 op dinsdag 31 maart 2015, 22:06:10
Het schema is prima, maar ongeschikt voor 2 treinen welke tegelijkertijd het station aandoen.
Zodra de eerste vertrekt doet die het licht uit en staat de 2e trein in het donkere Felshofen...

Als je de mogelijkheid hebt om in plaats van 2 schakelrails beide sporen (van wissel tot wissel) van contactrails* te voorzien, dan blijft je verlichting branden tot je laatste wagon uit het stationsspoor is...

De sporen met de contactrail sluit je parallel aan op de verlichting.

(* Contactrail => zo een rails waarvan de ene spoorstaf electrisch is geïsoleerd van de andere spoorstaaf)

Gr. Marcel
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: molly w op woensdag 01 april 2015, 16:46:12
Twee andere opties:In deze gevallen heb je dus geen relais meer nodig.
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: fonzo999 op woensdag 01 april 2015, 16:56:43
Molly W,

Helaas zijn de railstaven bij M niet t.o.v. elkaar geïsoleerd, dus optie 1 is niet mogelijk.
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: molly w op woensdag 01 april 2015, 17:01:08
Volgens mij wel, maar in de aansluitrail zijn beide staven verbonden. Digitale rijders, heb ik gezien, gebruiken wat ik aangaf om terugmeldingen mogelijk te maken. In feit kun je wat ik aangeef ook gebruiken als terugmelding of het spoor bezet dan wel vrij is.
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: fonzo999 op woensdag 01 april 2015, 17:08:29
Volgens mij wel

Dan ben jij denk ik de enige die dat denkt.  :D

Overigens is er wel een rail met een geïsoleerder spoorstaaf, de contactrail, maar die is in dit topic al vaker
voorbijgekomen.
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: molly w op woensdag 01 april 2015, 17:28:08
Sorry, excuses, ik bedoel natuurlijk M-rails. Nee, inderdaad met de oude metalen rails kan dat niet. De gewone contactrail is maar 18 cm, het geïsoleerde stuk is nog korter. Lijkt me niet handig daar een heel stationsspoor van te maken.
Ik heb mijn inzending aangepast om volgende lezers niet in verwarring te brengen.
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: nobody op woensdag 01 april 2015, 17:33:14
Sorry, excuses, ik bedoel natuurlijk M-rails.
Ik vermoed, dat je natuurlijk niet "M" rails, doch "K" rails bedoelt...? ;)
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: molly w op woensdag 01 april 2015, 19:04:27
Zucht. Alwééér.  :O  :? Wil ik het rechtzetten, doe ik het weer fout. Op een of andere manier associeer ik de kunststof rails zonder bedding telkens met M. Waar ik dat vandaan heb ... dat weet Joost vast.
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: BR98-10 op woensdag 01 april 2015, 22:03:28
Optie 4:
zoals al eerder voorgesteld:  4 reedcontacten 2 evenwijdig aan de rechter en 2 evenwijdig aan linkerspoorstaaf; magneet links of rechts onder wagon en verlichting schakelt aan/uit met rijrichting
alle ingewikkelde alternatieven niet nodig.

Cees
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: molly w op donderdag 02 april 2015, 14:58:40
Klopt. Maar bij gebruik van 2 of meer treinen en één verlichting kan elke trein de verlichting aan of uit zetten, ook als er nog een andere trein staat. Reed-contacten, schakelrails of korte contactrails geven namelijk een korte puls, dus een moment-opname maar geen permanente informatie over het al dan niet bezet-zijn.
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: fonzo999 op donderdag 02 april 2015, 15:25:41
Dan moeten we dus een grapje uithalen door een extra relais te gebruiken, krijgen Wim/Calvin toch gelijk
want dat heeft hij al eerder aangegeven !
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: eddyflame op vrijdag 03 april 2015, 00:08:58
Het enige wat je kan doen bij m-rails als je niet met schakelrails wil werken ivm twee treinen zoals iemand hier voor al aangaf
en contact rails te kort zijn het zelf maken van contact rails via het KISS van mon
zie ook mijn draadje "Schielo" daar werkt het ook

Gr Ed
Titel: Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Bericht door: Jan22 op zondag 03 mei 2015, 17:29:09
Het basisprincipe van de vraagstelling doet denken aan een thema in een oud M* seinboek uit de jaren '60:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s334mqkJ0y1xBKPFyOaIwvRi8Tn2YYqWHfDEzAL4HLdM=/http://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/pix.gif)

Laten we even teruggaan naar dit schema:

Misschien maakt dit iets duidelijk.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sGKZFEYc3b0hvlRFc8CLH3BF5N4dIJbuSAOw5P-olsSY=/http://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=55537.0;attach=81128;image)

Dat bleek niet te werken door een defecte schakelrail. En dat stadium was opgelost.
Daarna kwam het commentaar: en wat dan te doen bij tweerichtingverkeer?
Het is dan ontoereikend om alleen maar de tegenrichting antiparallel te schakelen.
Want dan kan de ene trein de andere in het donker zetten.

Dat laatste is alleen altijd waar bij een inhaalspoor, niet altijd bij een trein die in tegenbeweging rijdt.
En bij een inhaalspoor (twee treinen verlaten station in dezelfde richting) moet je kiezen voor een hulprelais; bij een passeerspoor (de ene trein rijdt met de klok mee, de andere er tegen in) is dat niet altijd nodig.

Altijd en niet altijd: daarmee bedoel ik dat je bij een passeerspoor analoog meestal treinen tegelijkertijd laat vertrekken. Alleen als je dat niet doet, heb je bij een passeerspoor ook altijd een hulprelais nodig.

Dat hulprelais is nodig om vast te stellen of er nog een trein aanwezig is in het station. En dat wil zeggen dat het hoofdrelais de schakelpuls voor AAN, en de schakelpuls voor UIT krijgt via het hulprelais (ook een bistabiel relais, 2 gescheiden stroomkringen, dus een andere 7245).

Daarmee verplaatst de discussie zich naar de aansturing van het hulprelais.

Ik ben nieuwsgierig naar wat Wim en Calvin uiteindelijk gedaan hebben aan hun probleem.
En hoe hun oplossing blijkt te werken.