Stichting 3rail Forum

Modelbesprekingen => Bespreking Märklin H0 Modellen => Topic gestart door: FokkoKPD op maandag 02 maart 2015, 18:19:19

Titel: 48159 - Insider Jaarwagen 2009 - Gesloten goederenwagon
Bericht door: FokkoKPD op maandag 02 maart 2015, 18:19:19
G'dag!

En dan duikt ineens de jaarwagen van 6 jaar geleden op in het forum. Zal ik uitleggen:

In 2009 heb ook ik deze wagen opgehaald en in elkaar gezet. Ik vond het een leuke wagen, rijdt goed en past mooi in mijn Tijdperk 4 baan. Toen ik twee maanden geleden mijn blauwe 1200 ophaalde maakte ik zoals altijd een rondje door de winkel in R'dam en in de uitverkoop vitrine zag ik een kleine verzameling  jaarwagens uit 2009 en eerder.
Later thuis dacht ik er over na en het leek me wel een mooie combinatie als ik er nog een tweetal of zo van die Ford wagens bij zou doen, een mooi rangeerdeel, past in een gemengde goederentrein.
Afgelopen weekend weer langs de winkel, bonnetje voor de 2015 insider wagen afgegeven en toen die Ford wagens. Er waren er nog drie. Tja, die ene daar zo alleen achter laten vind ik ook maar zielig. Vier van die wagens dus hier thuis.

Gisteren heb ik ze in elkaar gezet. Even goed passen op een rail met de koppelingsmal erop. De relex zit met een splitpen aan de bodem vast en die moet je zelf goed strak vlakbuigen. Het voorkomt lastige storingen in mijn MS1, geen (bijna)sluitingen tussen puntcontact en koppeling.

Het viel mij op dat de onderdelen die ik uit het doosje haalde een beetje plakten, dat wil zeggen, de metalen bodem van de wagen is een beetje gerold in het onderdelenzakje en de bodem zat er een beetje aan vast. in eerste instantie dacht ik aan een reactie van de zwarte lak en de weekmaker van het zakjesplastic. Ze zitten tenslotte al minstens 5 bijna 6 jaar verpakt toch? Nee dus, een klodder vet was de plakkert? Bij alle drie, dat herinnerde ik mij niet bij de bouw in 2009.

Geen punt natuurlijk, een doekje met een beetje reinigingsvloeistof en dat was al.

Wat ik mij afvraag, zo'n bodemplaat met wat bevestigingslipjes voor de splitpen en de wiellagers en zo wordt in één of meerdere persslagen uit een vlak stukje materiaal geponst, geperst en gevouwen. Gebeurt dat 'droog' of is er een vetsmering nodig of heb ik toevallig drie 'ongelukjes' in handen gekregen?

Nogmaals, niks mis met het resultaat, er rijden er nu vier mee van die Ford wagens, keurig schoon.

Ten overvloede, er zijn verzamelaars die zulke bouwdozen het liefst in ongebouwde toestand zien, meer waard en zo. Ik denk dan maar dat ik hun ongebouwden meer waard laat worden door die van mij samen te stellen, want ik heb liever de wagons rijdend.

Groeten,

Fokko